{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

BARF {{forumTopicSubject}}

Biologically Approved Raw Food, eller bedre kendt som BARF ( på dansk: Biologisk Afpasset Rå Føde ).. vidste ikke særlig meget om det, så tænkte at jeg ville skrive lidt om det smiley
BARF, er et forsøg på at fodre sine dyr, med det mad som de ville spise hvis de levede i naturen. Vores husdyr mave/tarmsystem er bygget til at spise det rå foder, fordi at det har været et vildt dyr. Fodre du BARF skal du være opmærksom på at det er råt det de skal have, det vil sige at man kun skal forarbejde deres mad ganske lidt. BARF kost består af råt kød, og kødfulde ben, indvolde, rå æg, kallun og ukogte grønsager. Kød og indvolde kan komme fra alle almindelige husdyr, men der bruges mest kylling, lam, kalkun, gris og kanin. h
Kødfulde ben består af lige dele kød og mindre knogler( ribben, skulderblade, haler og rygge ). Hundende lærer hurtigt at spise BARF da det de får er råt og benene er derfor lidt bløderer, og hunden tager derfor ikke skade. Mange har forskellige opfattelser når det kommer til at fodre med BARF, men hunde der bliver fodret med BARF ar mindre risiko for f. eks, eksem, allergi og de får forhøjet energi. Der findes firmaer i Danmark der har med BARF at gøre, så hvis man gerne vil starte på at fodre på denne måde men ikke lige ved hvordan man skal starte, hjælper de med en foderplan. Men mange klarer det selv..
Håber at det gav lidt viden, for jeg har lært lidt smiley

Kilde bogen 'Hunde'


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BARF
  • #1   4. dec 2007 Sikken en interesse du har for tingene.....dejligt at læse :o))

    Jeg råfodrer selv, og så længe jeg har hunde der kan klare det er det min fodringsmetode.

    Men pas på hvis du på nettet læser om BARF........Det bliver forherliget. En barfer vil sjældent erkende, der findes hunde der ikke fungerer på råt. At ikke alle sygdomme bare kan afhjælpes.

    Jeg vælger det da jeg selv har oplevet mirakler ved at skifte min tidligere schæfer, men jeg ser også hunde der har det meget bedre på tørkost eller hjemmelavet mad.


  • #2   4. dec 2007 Barf - eller rettere råfodring er et rigtig spændende foderprincip, men også noget, der er fyldt med så mange retninger, overvejelser og dogmer, at det er svært at blive klog på.
    Barf i sig selv er jo et "beskyttet" system, med helt faslagte linjer for, hvad og hvordan hunden fodres. Det er nok de færreste, der følger disse principper til punkt og prikke og mon ikke også, det vil være mere korrekt at kalde det råfodring helt generelt?

    Jeg er meget enig med Janie i, at når man læser om råfodring, så er det nærmest religiøs læsning, med mirakuløse fortællinger, med krige og fighter, med fraktioner og martyrer...
    Det er lidt synd, synes jeg, for man bliver træt efter en omgang informationssøgning, hvor man faktisk oftere ser andre fodringsprincipper kritiseret frem for råfodring beskrevet.
    Når det så er sagt - jeg er ganske sikker på, at råfodring er godt for mange hunde, hvis ejeren har et nogenlunde overblik over en hunds behov. Ingen tvivl om, at langt de fleste hunde til hver en tid vil foretrække kødfulde ben frem for en skål Royal Canin - men jeg er også ret overbevist om, at råfodring ikke er svaret på alt. OG at mange hunde lever ganske glimrende - nogengange optimalt - på et godt kvalitetstørfoder.

    Jeg føler mig ind i mellem fristet til at skifte, men det bliver sandsynligvis ikke til virkelighed med mindre Cassius skulle udvikle sygdom af en art - så er jeg til gengæld heller ikke sen til at skifte over.
    Indtil da må han nøjes med lidt reste-knogler en gang i mellem... Okse, kylling, and - hvad der nu måtte være til rådighed...
    Det passer hunden glimrende - og mig glimrende ;o)

    Nå, det blev en smøre, der ikke rigtig siger så meget... Sådan kan det gå :o)))


  • #3   4. dec 2007 Du bruger vel ikke kyllingeben eller ben fra and??De er da alt for tynde.Gris og okseben er ingen problem,men fjerdkræ skal man da holde sig fra.

  • #4   4. dec 2007 Ole, der er intet problem i at bruge knogler fra fjerkræ så længe de er rå.
    Jeg giver til gengæld ikke svineben, da de giver forstoppelse og fordi de kan overføre parasitter...


  • #5   4. dec 2007 ole V .. vi fodre ALDRIG med kylling !!

  • #6   4. dec 2007 Det er da ærgerligt for Tasso - de elsker råt fjerkræ det kære små - og der er altså ingen problemer i det.

    Der er større problemer med rå svineben - de har en tendens til at splintre...


  • #7   4. dec 2007 ok så blev jeg det klogere.

  • #8   4. dec 2007 Det første mine som 8 ugers bliver præsenteret for i deres skifte er kylling.

    Rå kyllingeben er bløde og bøjelige samt nemt for nybegynderhunde at fordøje.

    Der findes næsten ikke noget skønnere at se sådan en bette hvalp gå i kamp med en vinge eller et lår :o)


  • #9   4. dec 2007 jeg fodre med kylling, men ikke med ben.. altså har aldrig givet ham ben efter at vi f .eks. har spist da jeg har fået a vide at det kan splintre ?

  • #10   4. dec 2007 Tasso man må aldrig give ben af tilberedt fjerkræ... Men råt er ikke noget problem, tværtimod...

  • #11   4. dec 2007 okay.. vidste godt at man ikke måtte give dem tilberedt kylling/fjerkræ, men vidste ikke at man måtte give dem det råt smiley tak for oplysningen .. ja, man lærer noget nyt hver dag smiley

Kommentér på:
BARF

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce