{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Når det bare kører!!! {{forumTopicSubject}}

Kender I det?

Når træningen bare kører og det hele går op i en højere enhed.

Min lille hund lavede fantastisk gruppe-C i går.
Han ER god til det og får generelt en masse ros i den disciplin, men i går rejste nakkehårene sig bare....

I hele hans gruppe-c indlæring er der blevet gået meget langsomt frem og i går lavede han så for første gang bevogtning i skjul og skulle også for første gang slippe på farmands kommando selvom han stod mange meter væk..
Slippet er en af de ting, som min mand hygger sig gevaldigt med i Gr. B, og derfor var det da lige til at blive høj af, da hunden bare slap, så snart kommandoen lød.. Og med det fineste og reneste slip, man kan tænke sig...

Samtidig lyste hans øjne af drift, han var så klar, som han nogensinde har været....

Jeg fattede næsten ikke, hvad det var jeg så ;o)
Og min mand kunne slet ikke tørre smilet af sit ansigt.

Vi er så hamrende heldige med den hund, at han bare gør, som han skal hele tiden... Tingene fiser ind...

En klog hundeentusiast har sagt: Et godt gruppe C er bedre en sex - og i går var det sgu lige før ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det bare kører!!!
  • #1   7. dec 2007 Loooooooool C H ........."En klog hundeentusiast har sagt: Et godt gruppe C er bedre en sex"

    Det er nok ikke helt ved siden af ;o)

    Når jeg er ude og se konkurrencer / prøver glemmer jeg skisme nogle gange at trække vejret så smukt kan det være.


  • #2   7. dec 2007 Stald, det er da smadder ærgerligt for jer, at driften ikke lige er til at finde - det er en sjov discplin for både mennesker og hunde!
    Men man finder jo alternativer ;o)

    Janie - kender godt det der, når man ser godt hundearbejde. Jeg kan få en hel knude i maven af spænding... Specielt modprøven synes jeg er fantastisk - når man står på tilskuerrækkerne og kan høre, braget, når hunden kaster sig i ærmet og figuranten snurrer rundt om sig selv...
    *GYS* ;o)

    Klaus, det lyder som en elendig oplevelse... Og jeg er faktisk ret nysgerrig efter at vide hvilken figurant der blev brugt. Havde for nyligt en oplevelse i dit område med en figurant, der var elendig til at modtage hundene. Når de kom til ham, drejede han af og bakkede inden de havde bid..
    Flere røg af, fordi de ikke havde en chance for at få et ordentligt greb.. Det er under al kritik, synes jeg..

    Vedkommende er prøvefigurant og med i bruttotruppen, og det synes jeg er lidt uheldigt ;o)


  • #3   7. dec 2007 Nå ok, ham jeg taler om er fra schæferhundeklubben - det lød bare temmelig ens og så fra det samme område ;o)

    Ærgerligt, hvis det ikke er gode figuranter i PH - har i øvrigt bemærket at der kommer en del PH-folk i vores kreds for at få deres gruppe C.. Men vi har altså også nogle brandgode figuranter smiley


  • #4   7. dec 2007 du får lige en PB ;o)

  • #5   7. dec 2007 Klaus
    Synd at få sådan en oplevelse. Ja dårlige figuranter i PH, hvordan kan det næsten blive anderledes når man kan blive godkendt næsten uanset hvad, på en eftermiddag uden at have haft en ærme på før. Prøvede du at nedlægge protest? Figuranten skal være ens over for alle hunde, så selvfølgelig skal han ikke ændre noget inde i konkurrencen, det skulle være ændret i prøvestoppet i starten, så egentlig er det jo en fejl fra dommeren. Det er bare ringe at fig ikke kan gå i passiv med en tæve.
    Prøvede en gang at en figurantuddanner bare sagde til fig, at kan du ikke gå rundt, så står du bare stille med armen foran kroppen. Uheldigvis var det min hund der var først.
    Det er altså katatrofalt når man har en hund der ikke bremser før den går i ærmet, og hvor blev jeg vred.
    Manden vejede 100 kg og han gav sig sg ikke nogle steder...
    Og sådan kan jeg bare blive ved......mener også at mange af vore dommere dømmer elendigt. Eks. hvordan hulen kan man få fuld point ved bevogtning under rundering når hunden befinder sig over 10 m fra fig eller genstand....


  • #6   7. dec 2007 ch send lige en PB til mig også...

  • #7   7. dec 2007 Føj for dælen da Winther!!!!

    Gør man noget i PH for at forbedre den figurantuddannelse?

    (forstår så bedre hvorfor der ofte er PH-folk, der træner C-arbejde i vores kreds)


  • #8   7. dec 2007 Nej, man snakker om at folk skal stille til godkendelse én gang om året, men det er ikke sådan her i området endnu, og jeg tror heller ikke det har nogen særlig værdi. Så får nogen bidearbejde én gang om året i stedet for ingen gang, men de værste kunne så blive sorteret fra. Måske skulle der laves en bruttotrup som i schæferklubben, og sørge for en ordentlig uddannelse, men jeg tvivler på at det lige er de bedst egnede der bliver udvalgt, der er andre kræfter der spiller ind end lige talent og egnethed.
    Under min figurantuddannelse var der en der skulle godkendes i stop, og under et medløbsstop løber han med ærmet foran kroppen uden st se efter hunden overhovedet. Hunden endte selvfølgelig i overarmen, hvilket var forudsigeligt. Han blev godkendt uden kritik. Selv inden for politiet træner man ikke stop på denne måde uden fulddragt på. Tror de var ved at være trætte af mit brok, men jeg sagde at jeg til enhver tid ville nedlægge protest over sådan et stop til en konkurrence. Hvis fig bare kigger bagud efter hunden så sidder ærmet næsten rigtig, og for at sikre sig selv bør han vide hvor hunden kommer fra, denne stop foregår ofte hvor der er træer og buskads, så hunden kan sagtens komme fra modsat side....
    Lidt at sammenligne med stoppet efter udkald fra skjul, der gemmer de jo heller ikke ærmet foran kroppen..


  • #9   7. dec 2007 Det er jo fuldstændig galimatias.

    (jeg kan regne ud, at det, I kalder medløbsstop svarer til vores flugt efter udkald fra skjul)

    Ærmet skal selvsagt være så hunden kan se det på alle tidspunkter - ellers tigger og beder man jo om, at hunden får forkert bid og det er i bedste fald.

    I Schæferhundeklubben "må" figuranten i princippet ikke se efter hunden under flugten, men de fleste siger, at man simpelthen er nødt til at have den i øjenkrogen både for at tilpasse sin egen balande og for at kunne give hunden et optimalt bid.

    Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle gøre det så nemt for hunden at gøre det rigtigt, som muligt.



  • #10   7. dec 2007 Du skriver lige kort om udvælgelsen af figuranter til en bruttotrup - jeg er egentlig heller ikke i tvivl om, at det ikke er talent og egnethed, der er de eneste kriterier i schæferhundeklubben ;o)

    Og generelt synes jeg da også, at kvalilteten af figuranter er temmelig svingende ;o)


  • #11   7. dec 2007 man kan vel sige at i schæferklubben findes der flere slags figurenter, dem vi se tulle rundt i klubberne, Prøvefirgurenter og bruttotruppen og der er så sandelig meget stor forskel på disses evner og da ingen tvil om at truppen er de klart bedste, da det jo er dem der bruges til "eliten" udtagelser, DM og VM.
    Og enig i at selv hos prøvefirgurenter ar der meget stor forskel på deres evner, det til trods de skal godkendes hv 2. år
    Der blev afholdt møstring hos os for et par uger siden og der er da en blandet fornøjelse at se, men tror nu også det meget handler om hvilke hunde firgurenterne arbejder med i hverdagen for hundene kræver jo forskelligt.



  • #12   7. dec 2007 Et eller andet sted er det vel de figuranter, der tuller rundt i klubberne som du siger sportshunde, som hele tiden skælder ud), der bør være de allerbedste. Det er dem, der skal stå for indlæringen, for at læse hundene, for at komme løsningesforslag når et problem er identificeret.

    Groft sagt skal prøvefiguranterne jo "bare" gøre det samme igen og igen uden at skulle hverken læse hunden eller lave nogen former for problemsløsning. Og bruttotruppen skulle så gerne være de bedste og mest erfarne blandt prøvefiguranterne...



  • #13   7. dec 2007 Det medløbsstop vi har i programmet er det vi kalder 4 min stoppet, eller øvelse 10. Det foregår ved at en fig. gør sig synlig tror det er 75 m ude og derefter forsvinder i løb ind i skoven, altså ude af syne for hunden. Det betyder at hunden kan komme fra alle retninger hvis den skal rondere figuranten op eller hvis den skal uden om en forhindring, når hunden så har bid skal fig så råbe av så hf kan finde dem, så er der visitation og indtransport i line til dommeren, så det er et medløbsstop.
    Det andet stop er lydighedsstoppet som er et modstop som i det lange, dog bliver hundene ikke trængt så voldsomt, her er det ikke smart hvis fig leger mur.
    At en fig ikke magter at gå i passiv er heller ikke smart. Vores hunde må nemlig slippe og bevogte nu ved passiv, men vi må ikke bruge slipkommando som i BHP, den skal enten slippe straks ved passiv eller også holde fast til hf når op og giver slipkommando, og det skal oplyses inden øvelsen hvad hunden gør. Så, går figuranten ikke i passiv som han skal, så slipper hunden ikke, for den har jo lært kun at slippe ved passiv og det sker jo ikke, og det er ærgerlige point at miste. Synes man burde have et gratis slip der som ved BHP, især med så mange figuranter der ikke kan eller husker at gå i passiv.
    Jeg har kigget en del VM stop, og de jeg har set, der kigger fig bagud, og den drejning i kroppen gør at ærmet vinkler lidt ud i forhold til løberetningen...


  • #14   7. dec 2007 Klart indlæringsfigurenterne skal være de bedste, men desværre er det jo ikke altid sådan.nogle af de bedste til at starte hvalp op er ex damer og dem ser man jo kun på pladsen ikke til prøver mm.

    Prøve messigt er det klart brutto t firgurenter der er at foretrække og ikke nødvendigvis dem med mest erfaring der er de bedste ;o)

    Tag nu de to yngste i DK de er da klar nogle at de bedste, trodsde ikke har være med i 20 år ;o)


    Men så ellers helt enig i at et godt C arbejde er en fornøjelse, når hunden nupper de 6 skjul komme ud på ud kald og går en fortrinlig rygtransport og bulder i gennem på det lange og slipper ja så er jeg ski også glad :o)


  • #15   7. dec 2007 Hvem er de to yngste?

    Den figurant jeg omtalte tidligere er både meget ung alder og i uddannelse, og jeg synes bestemt ikke, han er blandt de bedste ;o)


  • #16   7. dec 2007 Tidligere var det jo den ene af dem der figurede til VM sidste år , han er skisme dygtig :o)

    Den anden er fra kreds 30

    man skal jo ikke nævne navne ;o)


  • #17   7. dec 2007 Ham fra VM er jo fra min egen kreds, og han er ubetinget dygtig - både som prøvefigurant og indlæringsfigurant....

    Og jeg kan så regne ud, at ham som jeg har omtalt tidligere er gået din næse forbi ;o)))))


  • #18   8. dec 2007 Møller, ja han kommer godt nok ikke med i min aftenbøn længere. Glemmer ham ikke for at jeg mistede den døde til JM forrige år, men jeg har da så lært at man ikke skal råbe rundèr, når hunden er ude af syne...sådan en bedømmelse er en skønssag og den gik altså ikke til min side...

  • #19   8. dec 2007 åh ja kender det bar godt og rigtig mange gange tillykke:)

  • #20   8. dec 2007 Sportshunde, er der en historie knyttet til dit nye nick? smiley

  • #21   8. dec 2007 Winther : Ja desværre *GG*


    Men bare rolig det er ikke hundene jeg skælder ud ;o)


  • #22   10. dec 2007 Klaus

    >>Og da hun jo så begyndte at stresse kæmpede hun jo som en sindssyg med ham, og der kunne manden fandme ikke holde hende! det er jo heller ikke nemt at skulle give sin hund kommando når figuranten ikke kan gå i passiv!<<

    Ja den er svær, kender et par hunde som, efter hf havde afbevæbnet og trådt et skridt tilbage i øvelse 11, måtte se hunden slæbe afsted med figuranten som slaskede rundt som en kludedukke, og er man først trådt tilbage, så skal man jo blive stående, så er det altså ikke let at få slippet. Med sådanne hunde håber man bare at det er en figurant, som bare kan stå nogenlunde stille...


Kommentér på:
Når det bare kører!!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce