{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.779 visninger | Oprettet:

Indlæg i DDK nr. 6 og Lille hund {{forumTopicSubject}}

...Det undrer mig at ingen kommentere, den heftige debat der i øjeblikket foregår omkring mentaltest og sundhed..
Så nu gør jeg som forholdsvis ny i Havaneser verdenen...

Jeg syntes, det er ærgeligt at når nogle tager initiativ til nye tiltag ( Mentaltest af havaneseren) så bliver mødt med så meget modstand.
Jeg er helt enig i, at der bør være udstillingpligt og bedre kontrol med hundens sundhed end der åbenbart er, men det ene udelukker vel ikke det andet?!?
Vores hunde skal da være sunde både fysisk men også mentalt!
Udstillingpligten har jo været taget op så vidt jeg kan læse, men kun 11 medlemmer afgav svar ( 8 imod og 3 for) Det er da temelig chokerende, at der ikke er flere af opdrætterne der var på banen der.....Det ville da måske kunne holde nogle af de useriøse opdrættere væk for avlen!

Jeg er også meget uenig i at mentaltest kun er for brugs/jagthunde, skal en selskabs hund kun være fysisk iorden?
I et af indlæggene i Lille hund, skrives der..." jeg har endnu ikke mødt en af racen, som ikke var kærlig, blid og en ordentlig hund" - Det er da ikke dokumentation for, at der ikke findes nogle der er nervøse, agressive eller andet....
Desuden er det et tilbud, som man kan tage imod eller ej, men jeg ved da godt, hvor jeg ville vælge at købe min hvalp henne..

Mange hilsner Henriette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæg i DDK nr. 6 og Lille hund
  • #1   15. jun 2008 Jeg har ikke læst i nogen af bladene - men jeg er fuldstændig enig i dit indlæg her ...

    Der burde på alle racer være udstillingskrav, krav om tests for de sygdomme der nu løber i racen og mentalttests .... og jeg forstår simpelthen ikke modstanden ... Handler det om, at nogle opdrættere avler på materiale de godt ved ikke ville kunne leve op til sådan et krav? eller hvad handler det om? Jeg må undres!


  • #2   15. jun 2008 Nu blev jeg logget af igen, efter at have skrevet et langt indlæg %*"#"#***
    HVORFOR gør den det!!!!!!!!???

    Connie: Nu ved jeg jo ikke hvad du havde skrevet, men det er da beklageligt, hvis man bliver censureret....

    ..Og Camilla jeg undres også.....

    Hvorfor er det meget vigtigt, at mentaltesten bliver sekundær?!?
    Den udelukker jo ikke at andre tog initiativ til udstillings- og sundhedsmæssige krav?!?
    Det er da bare at komme igang!!
    Ifølge formanden for KSS har vores racerepræsentant forsøgt at bringe sundhedsmæssige krav op i klubbladet, men nogle/ mange opdrættere er ikke medlemmer af denne og ser det ikke??!!
    ....Så bør man måske holde lav profil, når nogle tager initiativ til et tiltag, de finder interessant.......

    Desværre ligger det årlige KSS medlemsmøde midt i sommerferien og i jylland!! ellers syntes jeg da det kunne være interessant at høre noget mere om dette......

    Mange hilsner Henriette


  • #4   16. jun 2008 Det er ærgeligt at læse, at folk er ubehagelige over for dig Connie. Det er efter min mening ikke anstændigt, selvom man måske ikke er enig med med folk. Iøvrigt er "fællesreglerne" jo også at vi ikke må hænge hinanden ud.

    Henriette R. - Det med at blive logget af mens man skriver laaange indlæg kender jeg. Det er en automatik HG har. Jeg kopiere nu altid det jeg har skrevet, så jeg ikke skal starte forfra igen smiley

    Mht mentaltest - som jeg forstår det - er det ment som et tilbud. Og det er der vel intet galt i?

    Mht avlsgodkendelse via udstillingsresultater - er det jo ingen hemmelighed, at jeg ikke er enig. Hvordan skal en dommer på 2 min være i stand til at afgøre om en hund er egnet til avl? Han/hun kan bedømme om hunden lever op til standarden og om hannerne har sine 2 sten. De kan ikke se hvad der ligger bag i hundens linier. Det er i høj grad opdrætternes "pligt" i mine øjne, at de sikrer sig ordentlige linier og ikke avler på noget der giver korthårede, skævbenede eller hunde med hjertefejl. Hundene kan have nok så mange fine titler - det er ikke sikkert, at de giver noget godt afkom. Forresten - jeg tror ikke at DKK vil godkende en bedømmelse der hedder Very Good (tidligere 1.ste) - så skulle vores race blive den eneste i DKK, det vil blive til Good (tidigere 2.den) som andre racer.

    Mht sygdomme i racen. Jeg kunne godt tænke mig noget dokomentation for at vores race er så sygdomplagede. I ft både hjerte og ben, så går jeg da ud fra, at I som jeg får tjekket jeres hunde ved dyrlægens årlige helbredsundersøgelse? Det gør ialtfald flere af de større opdrættere med deres hunde. Mht catarac - har jeg fået af vide, at i Danmark bliver hunde med udefra påførte "pletter" på hornhinden også betegnet som catarac - dog som "ikke medfødt" (Hvis hunden feks har fået en gren i øjet) I Norge skelner de mellem sådanne ting. Det synes jeg også de bør i Danmark. Så Charlotte F, Boy kan måske ende med at få det på sin sundhedstest. Det gør ham vel ikke uegnet til avl, hvis det skyldes udfra kommende ting - inkl en pennicilinkur? Jeg krydser fingre for at han er ok smiley

    Hvis vores race er så sygdomsplaget, synes jeg da bestemt, at de skal tjekkes, men vi bør vel ikke råbe "ulven kommer", hvis det ikke er relevant? Jeg synes stadig, at I nogle gange lyder, som om vores opdrættere er så dårlige. Jeg kan bare se, at vores danske hunde generelt klarer sig godt i udlandet. Så helt elendige kan de da ikke være? Herhjemme er det sværere at få blive nr 1 hver gang, fordi konkurrence er størrer. Det gør vel ikke hundene til dårligt avlsmateriale? Bare min tanke.....

    Og CharlotteN - Jeg tror også kan man skrive til vores racerepræsentant, hvis man er forhindret i at komme. Så Henriette på du det smiley


  • #5   16. jun 2008 Nu er jeg ikke så meget inde i avl og heller ikke i havaneserens generelle sundhedstilstand.

    Men Terese, når du skriver du godt kunne tænke dig noget doumentation på at racen er sygdomsplaget, så vil jeg vende den om, og sige at med diverse sundhedstest vil man istedet (forhåbentlig da) kunne få noget dokumentation på at vores race er en sund race, og samtidig vil man have et godt redskab til at holde racen sund.


  • #6   16. jun 2008 Hej Mette

    Det kan du selvfølgelig til dels have ret i.

    Og samtidig er købere begyndt at spørge opdrætterne om ,der er problemer i vores race, fordi der bliver fokuseret så meget på det pt.

    Hvis det skal batte noget bør det være på alle racer uanset, om de har tendenser i den retning eller ej. Pt er det de racer, som har problemer der får sådanne restriktioner.


    Samtidig vil alle de tests jo også øge hundenes pris, plus der måske vil komme flere avlere, der vil avle uden stamtavle eller folk køber ved hundehandlere og så hjælper det jo betstemt ikke racerne. Så der er stadig en masse plusser og minusser at gøre op.



  • #7   16. jun 2008 Terese: Du har fuldstændig ret - det er en opdrætters pligt at sørge for kun, at avle på ordentlig linier og hunde der er iorden. Men sådan forholder det sig jo desværre ikke altid.
    Jeg har nu kun mødt seriøse og fornuftige Havaneser opdrættere, men der findes sikkert nogle, som ser den forholdsvise høje pris, som en Havaneser koster ,som en god forretning ellers kommer de sikkert....

    Jeg tænker, det må være en fordel for racen, at der findes nogle udstillings/sundhedskrav, som man kan spørge til, når man skal købe hvalp?!? og hvis der også foreligger mentaltest på hunden- villle jeg da bare synes, det var en fantastisk seriøs opdrætter......

    Jeg er fuldstændig enig med dig i, at et udstillingsresultat ikke kan stå alene- det var jo derfor jeg blev så oprørt over alt det brok over mentaltesten i Lille hund, for en dommer kan da ikke bedømme hundens mentale tilstand på få minutter, som der blev antydet i et af indlæggene.

    Hvis prisen er oppe på 16000 for en hvalp ( ifølge indlægget i DDK), syntes jeg godt man forlange noget dokumentation....

    ...og jeg kopier hver gang når jeg skriver indlæg efter igår smiley



  • #8   17. jun 2008 Hej Henriette

    Ang pris - der var en der annoncerede på GiPote med en pris på 16.000 kr. Så vidt jeg husker først på året. Om de så fik det ved jeg ikke. Men pt ligger deres pris på 14.000 kr - Altså dem der annoncerer nu - ikke de samme, som dem med de 16.000kr. (vrøvlet skrevet - håber det forståes)

    Ligenu ser det ud til at de fleste tager de 14.000kr. Men som Marie skriver i sin svar, så kan de opdrættere der synes, at det er for høj en pris jo sætte deres lavere, ikke sandt? Det gør ikke folk til mindre seriøse at ligge på en lavere pris. I mine øjne måske tvætimod smiley

    Mht mentaltest - så har vi vist opfattet indlæggene forskelligt. Jeg opfattede det som en debat, hvor nogle mente, at der er andre tiltag, som de synes bør komme før en test? Ikke et enten eller - men et både og?


  • #9   17. jun 2008 Hej Terese

    ..Lige præcis!!! Egentlig bør prisen på racehunde vel følges noglelunde ad ikke?? 10000-12000 for en lille populær racehund er vel meget almindeligt.
    Men prisen på en Havaneser har nærmest fulgt benzinprisernes eksplosive stigning, hvis de er oppe på 14-16.000
    ...Og det giver vel hundehandlerne en rig mulighed for et marked....

    mht. mentaltesten, Jeg opfatter bestemt nogle af indlæggene, som et enten eller...... og måske mest af alt, som et unødvendig tiltag når man ikke har en brugshund.





  • #10   18. jun 2008 Hej derude.

    Jeg har lige siddet og læst jeres skriv vedr. indlæget mht mentalbeskrivelse for Havanais racen. Hvor er jeg glad for at se at der er så mange som syntes dette er et spændende indlæg/tiltag. Super at få en god debat i gang og se at vi har fået en masse Havanais folk ud af busken.

    Mental beskrivelsen er selvfølgelig et tilbud til havanais ejerne og opdrættere. Som opdrætter syntes jeg det er meget vigtigt at have styr på både racens sundhed og deres mentilitet. Men jeg tænker ikke at det ene går forud for det andet, jeg syntes begge ting er lige vigtige. Jeg er sikker på at de fleste opdrættere gør alt for at lave så sunde, harmoniske og racetypiske Havanaisere som muligt. Jeg ved at der er rigtigt mange dommere både herhjemme og i udlandet som syntes at de flotteste Havanaisere findes i Danmark.

    Det er bestemt ikke kun brugshunde som kan bruge mentaltesten til noget det er alle og jeg mener alle racer, som testen kan bruges til. Man skal ikke se på selve testen alene, man skal tænke på at der forud testen er blevet lavet en ønskeprofil for racen først, som tager udgangspunkt i hvordan er, skal og hvordan vil vi gerne have vores race til at være rent mentalt.

    Hvis der er nogen som har spørgsmål mht hvordan man laver en ønskeprofil, eller hvordan selve testen laves/skal forståes så er i meget velkomne til at kontakte mig.
    Jeg kan godt anbefale jer til at overvære en mentaltest (se på hundeweb hvor disse bliver afholdt samt hvornår), men husk at tage jeres Havanais briller på og tænk over hvordan tror jeg min Havanais ville reagere på dette, det er faktisk meget spændende.

    Jeg glæder mig meget til mødet i Grenå og håber der er rigtigt mange af jer som vil deltage.

    En sidste ting... jeg er ked af at der er kommet så meget fnidder fnadder omkring recen og opdrætter i bladene, hvorfor kan man dog ikke henvende sig direkte til de folk man mener har 'skidt i nellerne'? Der er sikkert en forklaring på tingene.
    Vi vil jo alle gerne have at Bichon Havanaisen forbliver den dejligste hunderace på jorden ikk... så lad os dog opføre os som voksne mennesker smiley

    Med venlig hilsen

    Anne Mette Christiansen
    Kennel Miki Nanoq


  • #11   19. jun 2008 Connie: Det går da ikke så godt med ikke at blande sig....:-)
    ....og det mener jeg da bestemt også du skal!!
    Man kan jo ikke se på indlægget, at I ikke alle mener hvad der står. Det ser jo faktisk sådan ud. Derfor skal man altid læse hvad man skriver under på! :-))

    Hvorfor er det svært at få noget igennem i gruppen? Fordi mange ikke er medlemmer, de ikke engagere sig, eller måske fordi kritikken vælter ned over dem der forsøger sig med nye tiltag?!?
    Det må vi da lave om på......

    Vi vil vel alle kun det bedste for hundene og ønsker at de skal blive ved med, at være super dejlige vapsere......

    Anne Mette: Jeg håber også at mange vil møde op i Grenå og bakke op om mentaltesten. Vi der ikke kan, må jo finde en anden måde at vise vores opbakning på.
    Nu ved I hvertfald, at ikke alle Havanerser ejere syntes det er unødvendigt.

    Mange hilsner Henriette ( som-altid-kopier-indlæg-fra-nu-af)


  • #12   19. jun 2008 Havanerser= Havaneser :-))

  • #13   20. jun 2008 Connie: Det er vi heldigvis ikke, altså enig om alting ! Så ville det jo også blive kedeligt smiley
    Jeg håber sandelig også det bliver en god og givende debat der bliver i Grenå.....
    Du skriver flere gange, at vi alle ved hvad du står for i forhold til vores hunde....Jeg gør ikke, hvad syntes du egentlig?? Det kan du vel godt skrive, selvom du ikke vil blande dig for meget?!?

    ..Og ja ind imellem smutter der for mange bogstaver ind i mine ord eller også bliver jeg bare for ivrig ...:-)

    Mange hilsner Henriette


Kommentér på:
Indlæg i DDK nr. 6 og Lille hund

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce