{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.507 visninger | Oprettet:

Hvad er et tegn.. {{forumTopicSubject}}

på manglende sundhed hos den franske bulldog i dine øjne?? Kunne være fedt at finde ud af hvordan dette egentlig defineres:-) Det er noget jeg selv kæmper lidt med, har svært ved at definere helt rationelt..

Jeg selv har fået div. oplysninger hos dyrlæger..

I en hunds næsehule er der ca 30 folder, det gælder alle hunde.. En shæfer har så og så meget plads til disse folder og en fransk bulldog, den har noget mindre.. Jo mere flade de bliver i ansigtet, jo mere bliver disse folder mast sammen og skaber problemer for at vejrtrækningen kan findes sted på en ubesværet måde..
Derud over har franske bulldogs af en eller anden årsag
luftrør som ikke er ordentligt afstivet, det kan betyde at luftrøret er blødt og bøjeligt og kan klappe sammen..
Såses det ofte at der er forstørret slimsække, som sidder og trykker ind på luftrøret..
Det sidste vedrørende luftvejen, der kan have indvirkning på hundéns trivsel, er størelsen af dens næsebor.. Dårlige luftveje, giver med tiden skader på hjerte og lunger - kredsløbet..
Det er ikke alle franske bulldogs, samt andre fladsnudet racer, der er påvirket af eller har alle eller flere af ovenstående problemer (set med en dyrlæges øjne).. Men mange har et eller flere af dem, udelukkende pga deres bygning er blevet mere omere ekstrem med tiden..
Kilde: Karlslunde Dyrehospital - Dyrlæge Lars som har en stor erfaring med emnet luftveje og har set mange sopi´er af fladnæset racer igennem årene..

Den pågældne dag, jeg selv var der, skulle 4 hunde under kniven for luftvejsproblemer..

Kvl berettede på et tidspunkt, at de oprerede 2-4 hunde om ugen for samme syndrom..

Ved godt at nogen forholder sig til, at dette ikke drejer sig om dkk hunde, som gennmgår indgreb for lignede problemer og de er derfor sunde nok på det punkt..
At ´der er meninger om, at det er alle de hunde der kommer fra udlandet, som der har disse problemer..
Her er det jeg har tænkt, mon det passer? Er det måske grundet, at ejeren af alle disse sunde dkk hunde ikke ser problemer i noget, som andre ejere uden tavlehunde godt kan se problemet i.. eller fylder dkk hunde ikke med i statestikken over disse indgreb, men det er bare ikke noget der snakkes højt om, da det vil betyde, at man ikke bør anvande sin hund i avl..

Med hensyn til ryggen/deformitet og hd, har jeg ikke fået så meget afvide fra nogen dyrlæger og tænker om nogen kan forklare mig, hvad der ligger i disse to ting, i forhold til dne franske bulldog??
Ved kun at der er noget med at halen er skyld i noget med ryghvivlerne - der mangler nogen eller noget i dne stil.. smiley

En masse tanker og spørgsmål fra mig:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er et tegn..
  • #1   3. sep 2008 Mette..

    Er slet ikke uenig, der burde være en fælles defination på lige præcis dette.. men jeg spørger blot fordi, min fornemmelse er, at det ikke er tilfældet:-)
    Og jeg kan gode lide din egen defination.. Selvfølgelig skal det være kompetente folk som står for sådanne alvorlig ting, men fakta er jo at det er det ikke nu.. smiley


  • #2   3. sep 2008 Ja nu du siger det, det er da klart den største synder, at der mangler en klar defination på dette, i forhold til div debatter om emnet:-)

  • #3   3. sep 2008 Hvis jeg skulle lave en top 5 over hvad jeg synes er de franskes største problemer, ville den nok se således ud:

    1) Fødselsproblemer
    2) Luftvejsproblemer
    3) Demodicose
    4) Patella lux (og andre benstillingsproblemer + HD)
    5) Furunkulose og allergier

    3 ud af 5 af disse problemer stammer fra de franskes ekstreme anatomi, og jeg vil bestemt give molosshuset ret i at en hund, lige meget hvilken race, ikke bør være belastet af sin anatomi.


Kommentér på:
Hvad er et tegn..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce