{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om BARF {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg er begyndt at læse lidt om BARF. Synes det lyder spændende, men er nok selv lidt for 'bange' til at nogensinde prøve den fodermeode af.
Jeg har jo altid hørt at kyllingeben er no-go til hunde, men har nu læst, at det ikke gælder rå kyllinger. Altså at man eks. kan give en rå kyllingevinge.
Men såååå kom jeg til at tænke på salmonella og andre bakterier. Så forleden dag et program, hvor de havde testet ialt 40 kyllinger fra supermarkeder, og i over halvdelen var der skadelige bakterier i.
Hvordan er det med hunde? Er de ikke modtagelige over for disse (eks. salmonella) lige som vi mennesker?

Vh Christine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om BARF
  • #1   13. nov 2008 Hej
    Nej, hunde kan ikke blive smittet med salmoenella, det er vist noget med at deres mave/tarmflora er anderledes og de er derfor ikke modtagelige overfor bakterien.


  • #3   13. nov 2008 Hunde får meget sjældent salmonella da de har en meget stærk mavesyre som "nedbryder" alle de bakterier og lign. Har fodret mine med rå kylling og generelt med råt i over 3 år og har ALDRIG haft problemer i den retning...

    Læs om barf på nettet - der er mange hjemmesider at gå i krig med!


  • #4   14. nov 2008 Jeg er i fuld gang med at læse om det på nettet, men synes bare ikke, at jeg kunne få rigtig entydigt svar på det med salmonella og lign.
    Som skrevet så er jeg ikke rigtig inde i overvejelserne om at prøve mig ud i det, netop fordi jeg har tænkt, at med 3 børn (på 0,3 og 6 år) er det nok rimlig usandsynligt, at vi kan sikre os mod, at de ikke får deres fingre i berøring med det.
    Men spændende læsning :0)


  • #5   14. nov 2008 Jeg barfet mine hunde, i en periode. Når de fik råt kød, fik de det udenfor, netop for at undgå at få bakterier spredt i hele huset. Mine hunde tog kødet op af skålene og spiste det, forskellige steder i huset, så jeg løb bag efter dem, med klude, for at tørre op, indtil de fik maden serveret udenfor, så kunne de løbe rundt med den, ligeså tosset de ville.

  • #6   14. nov 2008 Stikker jeres børn hænderne ned i hundens madskåle når de får mad?

    Jeg har ikke nogen skåle stående, men vasker dem op når hundene har fået mad - kan altså sket ikke se problemet!


  • #7   14. nov 2008 Nej, de stikker ikke fingrene ned i madskålen smiley Og det var heller ikke for at gøre noget til et problem, bare nogle tanker og spørgsmål jeg havde fået efter at have læst om det.

  • #8   14. nov 2008 Jeg har lært Kikkie at mad, der ikke kan spises fra skålen f.eks. ben, skal spises på hundetæppet. Så når hun er færdig pakker jeg tæppet sammen og lægger i en pose. - Når det bliver snasket smider jeg det ud.

  • #9   14. nov 2008 jeg er begyndt med at give ben af forskellig art... dog i kombination med tørfodder.
    Jeg har ofte givet rå kyllinge-lår ("trommestikker") som de bliver kaldt. ;0)
    Synes det er interessant at læse svarene her.
    Mine hunde får dem udenfor, og hvis det regner rigtig meget, så får de dem i køkkenet og så gør jeg rent bagefter. De får det jo kun 1-2 gange om ugen.


  • #10   14. nov 2008 Murphy får sine på et håndklæde i gangen - som jeg så vasker bagefter - Nelly kan spise sine direkte i skålen....



  • #11   14. nov 2008 Jeg er også begyndt at give alle mine hunde ben mindst en gang om ugen... De fleste får dem i hundegård, for at undgå indbyrdes uro, men et par stykker får dem i køkkenet, jeg g'ør også bare rent bagefter...
    Når Anne A skriver at hunde ikke kan få salmonella er det ikke helt rigtigt, men som Nicola skriver sker det sjældent. Jeg har en rottweiler tæve, som engang fik en meget voldsom akut maveinfektion, og hun blev samtidig helt stiv i kroppen, og jeg måtte bære hende til bilen (indsmurt i lort, for at sige det mildt)... Dyrlægen mente det var salmonella eller lignende, men som han også sagde, hunde er meget hårdføre og kommer sig hurtigt. Dette skete kl. 08:00 om morgenen, og om eftermiddagen sprang hun rundt som intet var hændt. Hun havde ikke fået ben eller lignende på dette tidspunkt, så jeg tror risikoen er større i naturen end ved købte kyllingeben. /Anja


  • #12   14. nov 2008 Jeg ville passe på med små børn og BARF-hunde. Selv om de ikke direkte stikker fingrene i skålen, kan det gå galt, hvis de stikker fingrene i munden på hunden eller hunden "kysser" børnene.
    Visse bakterier udskilles desuden i hundens afføring (om børnene så kommer i nærheden af hundens efterladenskaber vil jeg ikke gøre mig klog på :o) ).


  • #13   16. nov 2008 Med alle de ting som mange hunde ellers stikker snuden i, ville jeg ikke være mere bekymret ved barf. Men man skal selvfølgelig være opmærksom, hvilket jeg også selv er blevet i højere grad end før, især når man har en hund som gerne deler myssere ud med rund hånd smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om BARF

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce