{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Ny hund - kattenes reaktion {{forumTopicSubject}}

Jeg kom lige til at tænke på Britney Spears gamle sang: Ups I did it again smiley

Jeg har fået en ny hund. Timingen er ikke den bedste, da jeg jo også har en hund, jeg forsøger omplaceret, men det går nok.

For ca. 2 måneder siden var jeg ude hos et ungt par i området, der lige havde fået en ny hund, som var meget angst. Så vidt vides er han født i Tyskland (tysk stamtavle), solgt til en i Italien (jeg kan dog ikke finde noget i hans pas, der be- eller afkræfter dette. Ved dog ikke, hvad jeg skal se efter) og derefter ført videre til Danmark, hvor han blev sendt på internat. Derfra blev han via nogle schæferfolk viderplaceret til en familie på Lolland, der omplacerede ham til parret her pga. hans angst. Terapien virkede for han blev mere afslappet. Han ønskede stadig ikke kontakt med fremmede, men han flygtede heller ikke. Desværre begyndte deres anden hanhund at være meget aggressiv overfor ham, da deres tæve kom i sin første løbetid. Dette endte med, at de nu også ville af med ham.
Indtil videre har jeg kunne lide de fleste af de dyr, som jeg har været ude hos. Pan her er dog den eneste, som jeg allerede dengang var helt pjattet med. Muligvis fordi at han har alle de egenskaber, som jeg værdsætter hos den race. Som en kombination af dette, at han blev sat til salg og at han ellers skulle på internat igen, så slog jeg til.
I mandags flyttede Pan i en alder af 15 måneder så ind i sit livs sidste hjem.

Det forbløffede mig en del hvor hurtigt, at han faldte til her. Der var lige kortvarrigt lidt ævl og kævl (undskyld det uprofe sprog) mellem ham og de andre, men ikke engang noget, som jeg vurderer, at de selv tog særligt alvorligt. I løbet af få timer var det lidt, som om at han havde været her længe.
Der kommer til at være noget arbejde med ham, for han er på ingen måder trænet. Han kan hverken sit eller gå pænt i snor (utrolige kræfter) og er åbenbart ikke vant til at køre bil. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han nok skal nå det hele.

Kattene forbløffede mig en del. For længe siden da vi havde en sort hund, og fik min Bonzo var de nærmest ude af dem selv i 2 uger. De holdte skarpt øje med den lille hvide hvalp, men det tog noget tid inden han var godkendt. Da den plettede dalmatinermix flyttede ind, havde de ligeledes en sund skeptis. Især en kat skulle bæres rundt på skuldrene i nogle dage. Resten holdte sig på afstand noget tid. Nogle af dem kan stadig ikke lide ham. Min morbror hund er her jævnligt, og har kommet her i over et år. Kattene holder øje med på afstand....
Og så kom Pan. Min kære Tammy gik ind gennem stuen (Pan i snor) hilste roligt på ham, og gik videre som om han altid havde været her. Én kat hilste på ham i døråbningen uden forbehold. En anden gik aftenstur med os uden nogen tegn på uro eller nyhedens interesse. Én anden sad på min arm på en luftetur. Alt okay med hunden. Indtil videre har ingen af kattene givet udtryk for, at de ikke har accepteret den nye hund helt fra starten.

Mit spørgsmål er så: Tror I, at det mest skyldes at de generaliserer mellem Pan og Bonzo, som begge er store hvide hunde. Bonzo er de jo på god fod med. Eller er forklaringen snarre at de aflæser Pans kropsprog, som netop er nysgerrig, venlig og fredelig?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund - kattenes reaktion
  • #1   22. nov 2008 jeg tror bestemt de asflæser hans kropssprog, men der kan da være noget med at de har gode erfaringer i forvejen med bonzo smiley

  • #2   22. nov 2008 Ja - katte er efter mine erfaringer mindst lige så slemme til at generelisere som hunde! Selvfølgelig havde de nok reageret anderledes hvis Pan havde været efter dem eller for påtrængende, men at han ligner Bonzo er helt sikkert af afgørende betydning.

    Jeg kan give dig et eksempel fra mine egne katte. Jeg har pt. 2 katte - Hermes, som fra helt lille killing har været bedste venner med min (nu afdøde) hvide amerikanske bulldog - og Tyler, der er hittekilling og opfostret af min boxer. Hver kat havde altså hver deres hund indtil sidste år hvor Zülle døde.

    Der kommer jævnligt hunde på besøg her, og det er sjovt at se hvor forskelligt mine katte opfører sig! For et stykke tid siden fik min far en amerikansk bulldog med samme farver som vores Zülle. Hermes var tryg ved ham med det samme, skønt han ikke var vant til hunde og ret påtrængende. Tyler derimod er stadig virkelig bange for ham. Til gengæld, hver gang der kommer en boxer (særligt de røde som Mullet) er Tyler totalt tryg ved dem - også hvis han aldrig har set dem før eller de er påtrængende! Til gengæld er Hermes mere usikker på fremmede boxere...


  • #3   22. nov 2008 Ja, jeg har også i årevis set mine katte være totalt indladende og afslappede overfor fremmede pyreneerhunde men ikke overfor hunde med et anderledes udseende.
    Det har været op til mig at have kattene lukket væk, hvis der kom pyreneere på besøg, der ikke kunne lide katte, for mine katte er gået direkte hen til dem, og begyndt at gnide hoved. Så jeg tror helt klart udseende har meget at sige.


  • #5   24. nov 2008 Så mest generalisering. Det var også mit bud. Det overraskede mig nu alligevel lidt, at de var så afslappet overfor Pan. Det går stadig glimrende her efter en uge.

    Appropo ny hund. Nu har jeg tre døråbnende familiesamlingsfikserede hunde i huset. For første gang i familiens historie er vi nu begyndt at låse døren. Ikke for at holde folk ude, men hundene inde.

    Kan jeres hunde også åbne døre?


  • #6   24. nov 2008 Forresten Maiken: Jeg var ude hos nogle hundeejere i går, der viste mig tænderne på en amerikansk bulldog, der havde 7 fortænder i over og undermund. De ville gerne vide, om dette var normalt hos racen, da de ikke havde set det før. Alle tænderne så ud til at passe perfekt ind.
    Jeg har aldrig tænkt over det før. Ved du det tilfældigvis?


  • #7   25. nov 2008 Christina:
    Det med tænderne tør jeg ikke svare på! Har aldrig hørt om det, så umidelbart tror jeg det ikke... Tværtimod har de kortsnudede hunde ofte det modsatte problem at der er dårlig plads til alle tænderne - da der jo ikke er så lange kæber!

    Om vores hunde kan åbne døre? JA - det kan du bande på! MIn boxer er verdensmester i at åbne ALT. Hun kan åbne døre, skabe, køleskab, fryser, hundebure, vinduer - ja selv vinduer med tyverisikret haspe på!

    Og tro mig - det er sgu ikke noget jeg har lært hende...


Kommentér på:
Ny hund - kattenes reaktion

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce