{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

DHSK går til folketingsmedlem {{forumTopicSubject}}

Dansk Hvid Schæferhundeklub har den 16. December 2008 henvendt sig til folketingsmedlem Karina Lorentzen fra SF i anledning af en udsendelse der var på TV2. Nedenfor bringes et link til siden samt bestyrelsens henvendelse til folketingsmedlemmet om en revision af hundeloven samt andre love i forbindelse med dyr.

Håber nogle her på siden vil komme med kommentarer til henvendelsen, og at også evt. andre henvender sig til folketingsmedlemmer efter at have set udsendelsen som I kan se på nedenstående link.



________________________________________
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=459460&r=1

Fra: Frank Sørensen
Sendt: 16. december 2008 10:17
Til: 'karina.lorentzen@ft.dk'
Emne: Hundelov

Hej Karina
Jeg har lige på nettet set indlægget du medvirkede i omkring en evt. revision af hundeloven. Når I i SF skal drøfte eventuelle ændringer af hundeloven, håber I at i vil tage disse overvejelser med ind i arbejdet, og jeg håber at du kan få andre ordførere fra de politiske partier til at se velvilligt på nogle forbedringer i hundeloven.

Jeg er formand for Dansk Hvid Schæferhundeklub, der er landets eneste klub kun for kort- og langpelsede Hvide Schæfere, vi er medlem i UCI-Berlin og godkendt som Folkeoplysende klub efter Folkeoplysningsloven og er en landsdækkende klub der afholder arrangementer over hele landet.

Du kan se mere om klubben på www.dhsk.dk eller du kan besøge min egen hjemmeside på www.hvidschaefer1.dk

Bestyrelsen i DHSK finder det fornuftigt der kommer en revision af hundeloven, da det desværre er blevet en form for mode at have hund, og alt for mange er ikke klar over hvilket stort arbejde der er at have en hund, ligesom mange ikke kender nok til den race de ønsker at anskaffe sig.

Det gør at der alt for ofte er hunde der begår skader på mennesker eller andre hunde, og det er med til at mange hunde får et dårligt image og, at der bliver en stigende angst overfor både store og små hunde.

Når uheld sker ser man også ofte at det ikke er muligt at finde ejeren til hunden, da hunden enten ikke er mærket – eller ikke er registreret i Dansk Hunderegister, som alle hunde skal være.

I DHSK syntes vi man skal overveje følgende ændringer i hundeloven:

- Alle hvalpe skal af opdrætteren mærkes med chips eller tatovering og opdrætteren / sælgeren skal indberette den nye ejers navn og adresse samt hundens chips / tatoveringsnummer til Dansk Hunderegister.
I dag er det ejeren der skal indberette at man har en hund, ved at det bliver opdrætteren /sælgeren der har opgaven vil der være større sandsynlighed for at langt de fleste hunde bliver registreret. Hvis en hund senere skal have et andet hjem skal det også være sælgeren der meddeler hvem den nye ejer er.
Hvis registreringen ikke er foretaget af sælger skal sælgeren kunne idømmes en bøde af ”passende størrelse”.
Administrativt vil det også være lettere for Dansk Hunderegister da det så ikke er alle hunde ejere der skal registrere hundene, men opdrætteren kan registrere et kuld hvalpe samlet.
Ved at hunden skal være mærket ved salg, vil hunde allerede fra 8 ugers alderen i langt de fleste tilfælde være mærket. Det vil forebygge de mange tyverier der sker af hvalpe, ligesom en lille hvalp jo også kan løbe hjemmefra, og så vil hunden kunne findes hvis den er blevet mærket.

- Alle hunde ejere skal senest 6 måneder efter de har anskaffet sig en hund have gennemgået et grund- lydighedskursus, sammen med hunden, på minimum 10 lektioner samt have deltaget i en afsluttende lydighedsprøve.
Kurserne kan udbydes af landets hundeklubber, foreninger godkendt efter Folkeoplysningloven, aftenskoler, private trænere, hundeskoler og eksempelvis ungdomsskolen, så man via ungdomsskolen får unge inddraget i arbejdet.
Der bør laves et regelsæt for hvad uddannelsen skal indeholde som minimum, som skal overholdes af de der udbyder.
Såfremt uddannelsen ikke er gennemgået skal ejeren kunne idømmes en bøde, og pålægges at gennemføre uddannelsen, eller at hunden fjernes fra ejeren.

- Flexliner, bør der laves nogle regler om hvor de må bruges. Alt for mange hunde ejere går med deres hund i lange flexliner, som er meget lange, for føreren har derfor ikke den fornødne kontakt med hunden når man lufter hunden. Der sker ofte uheld med flexlinier, og i langt de fleste klubber tillader man da derfor heller ikke brug af flex-liner til hunde ved udstillinger og arrangementer. Et egentlig forbud mod brug af flex-liner på offentlige veje og pladser kunne være at foretrække, men man kunne måske også overveje en max. Længde på evt. line der bruges ved luftning af hunde.
Ved træning af brugshunde, osv. skal der selvfølgelig som en del af træningen stadig kunne bruges liner som en del af træningen.

- Dyrevelfærdspulje. Der bør afsættes en pulje i finansloven til en dyrevelfærdspulje hvor foreninger og organisationer kan søge om støtte til arrangementer, information, kurser samt drift af internater m.v. for dyr. Der har tidligere været en sådan pulje, og for få penge fik man mange gode aktiviteter der var med til at sikre et bedre dyrevelfærd.

- Fjerne hunden fra ejeren. Reglerne for hvornår politiet, efter vurdering fra en dyrlæge, kan fjerne en hund fra ejeren bør revideres, så der bliver lettere adgang til at fjerne en hund, som enten ikke fungerer socialt eller hvor ejeren ikke er i stand til at tage vare på hunden.

- Godkendelse af opdrætter. De regler der gælder for erhvervsmæssig kenneldrift med hensyn til avl på hunde, herunder plads til hunde, løbegård, adgang til vand og mad, og lokale forhold bør udvides til at dække alle former for avl, så man undgår at hunde får en uheldig / dårlig opvækst hos opdrættere der ikke har over 5 hunde, og som derfor ikke er omfattet af reglerne om erhvervsmæssig kenneldrift. I den lov er der en række gode rammer, som med fordel kunne gælde for alle hvalpe og opdrættere.

- Straf for overtrædelse af hundeloven bør revideres så ejere af hunde der har forvoldt skade på andre dyr eller mennesker kan straffes med en større bøde, end den der normalt gives.

- Tyveri af hunde. Efter straffeloven anses hunde for at være en ting, og derfor straffes det ikke særlig meget når eksempelvis en hund stjæles. Jeg har desværre selv oplevet at to hvalpe blev stjålet, og her henviste politiet det til et civilt søgsmål, da der var tale om simpel tyveri. En hvalpekøber ringede til opdrætter for at købe en hvalp, og kom hjem for at se hvalpene, og da opdrætter så ville gå ind for at hente stambøgerne på forældre hundene, gik ”køberen” med 2 hvalpe, som var væk da ejeren vendte tilbage til stuen. Det samme sker desværre også rundt omkring på rideskoler, med videre for andre dyr, så her bør man nok overveje muligheden for en stramning af loven på det område.

Jeg håber at du kan bruge disse tanker i det videre arbejde på at sikre en revision af hundeloven, og evt. andre love der omhandler dyr, som måske trænger til et ”service eftersyn”.

Hvis du er interesseret i en snak om de tanker vi har gjort os i DHSK, vil jeg gerne kikke forbi dig når du engang har tid til det, jeg bor selv i Hvidovre, så der er jo ikke så langt til Christiansborg, så vi kan sagtens finde en dag og få en snak om de erfaringer vi har gjort.

Vi har eksisteret som klub i snart 6 år og på flere generalforsamlinger har vi drøftet hvordan vi kunne forestille os, at det kunne sikres alle hunde får et godt liv samt at det sikres ejerne er i stand til at tage vare på deres hunde, hvad enten det et som opdrætter eller som hundeejer.

Du må have en god jul og et godt nytår og jeg håber at høre fra dig ved lejlighed.

Med venlig hilsen

Dansk Hvid Schæferhundeklub
Frank Sørensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DHSK går til folketingsmedlem
  • #1   16. dec 2008 jeg læste det igår og blev mildes tal meget gal i hoved sikke nogle fjolser

  • #2   17. dec 2008 Hej Frank. Jeg har set indslaget, og jeg giver dig helt ret. Der skal gøres noget ved de stadig flere og flere kamphunde. Mange almindelige mennesker anskaffer sig en uden at vide noget om, hvordan den skal behandles, og hvor farlig den kan blive. Endnu værre er det, når den blive anskaffet som potensforlænger og et våben. Mange steder tør folk ikke lufte deres familiehunde i frygt for, at den skal blive overfaldet.
    Til gengæld håber jeg ikke, at dit forslag om godkendelse af opdrættere bliver til noget. Det har du vist ikke rigtig gennemtænkt, hvis jeg har forstået dig ret. Hvad med den lille opdrætter med en eller måske to hunde, som laver "køkkenopdræt"? Hundene opholder sig i huset med familien, også når den har hvalpe. Tror du ikke de hvalpe har det fint? Skal han til at bygge store løbegårde? Jeg ved godt, hvad krav DKK stiller til sine opdrættere (erhvervsmæssig), og det passer ikke til familiehunden. Hvem har plads til så store løbegårde i en lille villahave? Og hvad skal hundene bruge dem til? De har det fint i huset og ude i haven.
    Ellers tak for din julehilsen, du ønskes også en glædelig jul.


  • #3   17. dec 2008 Godt initiativ. Måske er der ved at ske ændringer på området. Da jeg for to uger siden skrev ind omkring loven om burræve, fik jeg overraskende nok et positivt svar tilbage.

    Dog mener jeg også, at dit forslag om opdræt bør revideres yderligere en gang.


  • #4   17. dec 2008 Hej Berit og Christina
    Når jeg foreslår der ses på reglerne for opdrættere med under 5 hunde skyldes det, at der desværre er eksempler på at opdrættere med 5 hunde vælger at registrere deres hunde under forskellige ejere
    ( på samme adresse ) eksempelvis mand / hustru / hjemmeboende børn, så man på den måde undgår at skulle overholde reglerne for erhversmæssig drift af kennel, og hvorfor man gør det står det jo den enkelte frit for selv at "gætte på".

    Hvis man ser på "bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel og opdræt af hunde samt hundepensioner og internater", som kan ses på nettet, så tror jeg egentlig at alle er enige i at de SKAL regler der er nævnt er rammer som alle seriøse opdrættere overholder, hvad enten det er et lille stue opdræt der en enkelt gang, eller ind imellem, får et kuld hvalpe eller andre der oftere får hvalpe, så derfor vil det ikke være umuligt at lave et sæt regler på området, som gælder alle.

    Men det må det politiske arbejde jo se på i første omgang, og inden der kommer en ny lovgivning vil et forslag komme til høring i alle hundeforeningerne, så man af den vej kan forholde sig til den endelige formulering en evt. revideret bekendtgørelse / lov indeholder.

    Jeg er glad for de indlæg der er kommet til mailen, da det viser der er interesse for emnet, og for at der laves nogle regler som kan være med til at forbedre rammerne for dyrs vilkår.

    I ønskes alle en god jul og et godt nytår.


Kommentér på:
DHSK går til folketingsmedlem

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce