Merle forbudt Merle forbudt
Nu er der jo mange racer der har det famøse merle-gen, og senest har det været til stor debat i alle klubberne da det er dukket op hos både chihuahua og pomeranian. Så vidt jeg kan læse mig til er farven for disse racer ikke godkendt i både DKK og DRU.
Senest er DHL gået med på bølgen (eller.. dvs at jeg først har opdaget det nu), men skriver på deres hjemmeside at forbuddet gælder "uanset race"...
Ca midt på siden: (link fjernet)
Helt simpelt stillet op: Border collie og aussie har to mørke grundfarver, gravhunden har mig bekendt kun mørke grundfarver, mens collie og sheltie har en mørk og en lys. Merle/lys kombi er uønsket da det fremmer "risikoen" for fantommerle og derved på sigt også homozygot merle afkom.
For alle hyrdehundene har vi nogle faste tommelregler der sikrer imod de problemer som merlen kan forårsage, mens man for chi og poms har så sindssygt mange grundfarver at det ikke engang kan lade sig gøre at google sig frem til et farvegenetik oversigt for racerne. Med det i mente er jeg faktisk lidt overrasket over den afgørelse der er truffet.
Er merlegenet måske ikke nogenlunde under kontrol for hyrdehundene?
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
mar 2006
For sheltien
Faults-- Rustiness in a black or a blue coat. Washed-out or degenerate colors, such as pale sable and faded blue. Self-color in the case of blue merle, that is, without any merling or mottling and generally appearing as a faded or dilute tri-color. Conspicuous white body spots. Specimens with more than 50 percent white shall be so severely penalized as to effectively eliminate them from competition. Disqualification-- Brindle.
http://www.akc.org/breeds/shetland_sheepdog/
Men de godkender vist merle for chi og poms
mar 2006
(link fjernet)
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Ellers er det bare fordi den er speciel, den er god ikke pæn hvis den får blå øjne som man kan se på den amerikanske verison af det link du, Nanna, sendte...
Men hvordan er Merle Farven kommet til sheltie?
mar 2006
dec 2006
Jeg skal til 7 udstillinger med Sonja og nogle stykker med min kommende hvalp + mine forældres:)
Og der efter klipper jeg Sonja ned sp hun kun har manken og noget af halen;)
Skal nok blive sjovt..
dec 2006
mar 2006
Øvelse!
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 172
Hos UKC er ændringerne af helbredsmæssige årsager (f.eks. for mange folder hos shar pei), - og derfor er man også "bange" for, at bluemerle kommer med på et tidspunkt. Mange er imod bluemerle, fordi de mener at det giver blindhed. Også undersøgelser viser at det kan give døvhed. Men jeg har aldrig selv hørt om en bluemerle, der var døv, - det kommer først når man laver merle/merle parringer, hvor jeg har hørt om det, - men det kunne man jo så evt. forbyde, altså merle/merle.
Men jeg har så også læst, at døvhed skulle hænge mere sammen med mængden af hvidt i hovedet, altså meget hvidt, noget med en ændring i nogle celler, som producerer pigment til pelsen, i fosterstadiet. Og cellerne i øret, som giver "transmission" af lyd, dannes også ud fra samme celler i fosterstadiet. Så ændres disse celler, kan det også give ændringer i øret.
jan 2006
dec 2006
Det skal da prøves, det vokser jo ud igen
Forresten; så er det meget kloge ord du lige har sagt, du har studeret flittigt:) Jeg tror blindt på hvad du lige har sagt:)
mar 2006
mar 2006
Døvhed hænger sammen med hvide ører - farven på resten af hunden er ikke vigtig. Sandsynligheden for at få en hund m hvide ører er meget meget lille for en solid/merle kombi. Selv ved merle/merle er chancen "kun" 25% for de helbredsmæssige problemer.
For vores race er døvhed autosomalt dominant, hvilket vil sige at det kun skal bruge 1 kopi af genet for at gøre hunden døv. Det gør det faktisk meget nemt for os da vi bare skal udelukke døve hunde af avlen og ellers ikke lave merle/merle kombier. Jeg har egentlig ikke læst om sheltier der er døve af andet end merle/merle og alderdom så det er virkelig ikke noget der bekymrer mig.
jan 2006
Jeg forstår godt det med at prøve at avle blå/blå for farvens skyld, men var det så ikke bedre at prøve at finde gode blå/tric kombinationer med pæne farver.
Bruge Sofus, hahahahahaha, han er ikke til låns til blå tæver, uanset hvor søde de er.
Man har også et ansvar som hanhunde-ejer, synes jeg
Merle forbudt
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside