{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Lige et par spørgsmål.. {{forumTopicSubject}}

Jeg fået snart besøg af en veninde som skal bo her i lidt over en måned, og hun tager sin hund med. Kan ikke huske hvilket race, men det er bare en lille skødehund.
Er der noget vi kan gøre, for at de 2 bedst muligt bliver gode venner og kan leve sammen i den tid? Aiko elsker normalt andre hunde, og det siger min veninde at hendes også gør.
Hendes hund får mad 3 gange om dagen, for ellers foræder den sig, Aiko derimod har sin mad stående fremme hele dagen, hvordan kan vi vende ham til at han ikke har det mens min veninde er på besøg?

Et andet spørgsmål drejer sig om Aiko, han er meget tynd. Han vejer ca 10 kilo, og er et år gammel. Og man kan tydeligt mærke hans knogler. Han har som sagt sin mad stående fremme hele dagen, og vi er for nyligt begyndt at give ham vådfoder en gang om dagen for at han kan få lidt ekstra...han er en glad og frisk hund med masser af energi, så det er ikke fordi han virker sug på nogen måde.
Samtidig synes jeg hans pels er blevet meget tynd, og han fælder rigtig rigtig rigtig meget!
Og ja...så ligner han stadig meget en hvalp, i forhold til de andre islandske fårehunde på et år jeg har set...
Nogen ide til hvad det kan være?
Skal jeg kontakte dyrlægen?

Håååber i kan svare på alle mine spørgsmål:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lige et par spørgsmål..
  • #1   12. jan 2009 Ang sammenføring af de to hunde, ville jeg gøre det sådan at i mødes uden for grunden og går en tur sammen. Så har de fået hilst og set hinanden lidt an, inden de skal ind i huset.

    Ang Mad: Jeg ville ganske enkelt fjerne Aikos mad. Stil det frem til ham når det er spisetid (1-2 gange om dagen), og har han ikke spist indenfor 15-20 minutter fjernes det igen. Han skal nok ret hurtigt finde ud af at spise når maden sættes frem.

    Det er osse muligt det vil hjælpe på vægtproblemet. Du har på den måde meget mere styr på hvor meget han spiser, og kan dermed regulere mængden.

    Hvis han spiser nok, men alligevel er tynd, kan du overveje om der skal skiftes til et foder med højere fedtindhold.
    Hvis problemet skyldes at han ganske enkelt ikke spiser tilstrækkeligt, kan det være du skal have skiftet til noget foder han hellere vil spise, eller det kan være at faste fodertider faktisk får ham til at spise mere.

    Når de småspiser hele dagen bliver de aldrig rigtig sultne. Fodrer man kun 1-2 gange om dagen, vil hunden nå at blive sulten mellem måltiderne, og derfor vil den osse være mere tilbøjelig til at spise op


  • #2   12. jan 2009 I øvrigt havde reiki osse en lidt ranglet periode da han var lidt over et år. Han tabte sig og var svær at holde sul på. Jeg vil tro det var hormonerne der spillede ind.
    Han fik i den periode foder til aktive hunde, men kommer nu tilbage på almindeligt foder, for nu er hans vægt ved at være stabil igen, og kiloerne rasler ikke af i perioder.


  • #3   12. jan 2009 Tak for tipsene:)
    Jeg vil prøve det forskellige og håbe på at få lidt mere sul på ham.
    Kan hans vægt have noget at gøre med hans pels? ALtså at den er så tynd og at han fælder så meget?

    I har ret i at vi ikke har styr på hvor meget han får at spise, men vi fik engang at vide at nogle i islandsk fårehunde gruppen at if'ere selv kan regulere hvor meget de skal spise.


    Et lille sidespring - Aiko var lige ude i haven og hørte at han begyndte at gø, men det lyd lidt underligt, og så hørte jeg nogle børn begynde at råde...så jeg kiggede ud af et vindue til en del af haven han normalt ikke er....og der var hegnet faldet ned! Sååe jeg kom da noget hurtigt ud af døren, og heldigvis så stod de der børn med ham. Sååe...men det ku da hurtigt være gået galt, da der er vejarbejde lige uden for vores hus...
    Så nu er hegnet sat meget solit i jorden igen;)


  • #4   12. jan 2009 Lisbeth -den med at islændere selv ka regulere har jeg hørt før. Jeg er nu ikke enig -hvorfor skulle de bedre kunne regulere end alle andre racer? Og er din hund tynd er det jo åbenbart ikke tilfældet;o)
    Hvis reiki selv måtte regulere tror jeg ha ville æde flere kg om dagen *G*

    Hvad fodrer du med? Reiki fælder osse lidt for tiden -tror det skyldes de omskiftelige vejr.
    Men hvis det er over længere tid og ha ligefrem er blevet tyndpelset, ville jeg nok overveje om et andet foder er vejen frem. Man kan få foder særligt til hunde der fælder meget, men som udgangspukt skulle et almindeligt godt foder jo gerne dække ham ind.

    Reiki får Flatazor + rå ben og lidt råt kød indimellem. Vi har en aftale med slagteren som kommer forbi med "affaldet" år de slagter okse, ged, får o.l. Dvs at det rå kød han får oftest er maver, lever, hjerte og den slags, men mest ben med lidt kød på.

    Det fungerer rigtig godt her, og reiki er rigtig fin i pelsen, har flotte tænder og ligner bestemt ikke en der mangler noget:o)



  • #5   12. jan 2009 Og ja -heldigt børnene lige kunne fange ham;o)


  • #6   12. jan 2009 Altså jeg tror det er hvordan hunden er opdraget til at få sin mad, og hvordan hundens mentalitet er generelt. To hunde er jo ikke ens - ligesom med mennesker.
    Snælda har altid haft sit tørfoder stående fremme. Hun spiser sin portion tørfoder én gang om dagen og dagen efter fylder jeg bare mere i skålen.
    Og så får hun leverpostejmader og evt. nogle rester, hvis det er noget hun kan tåle, hen af ved spisetid, så det er lidt mere spændende for hende.
    Hvis Snælda ikke gider at spise hendes tørfoder, så lader hun det stå. Efter hun har fået aftensmad, er det tit hun går hen og spiser det meste af sit tørfoder, hvis det ikke er spist i løbet af dagen.

    Jeg tror ikke det er usandsynligt at IF'er måske har en eller anden ekstra sands til at regulere det med maden. Men det betyder jo ikke at det gælder alle hunde i racen.
    Det med pelsen kan måske være fordi den bare er inde i en fældningsperiode, og der fælder de jo ekstrem meget smiley
    Kan også være den ikke får nok olie i maden, sådan at pelsen bliver tør og livløs og falder af.
    Kan være stress, mangel på aktivitet.. det kan jo være mange ting smiley

    Men det med hormonerne spiller da helt sikkert også ind, det tror jeg også de andre her ret i. Sådan kan det jo også være med mennesker. smiley


  • #7   14. jan 2009 Vi har i en periode fodret med noget billigt dumt foder fordi vi en dag søndag stod og manglede, så vi købte bare noget der hvor der var åbent, men nu er vi gået tilbage til det gamle, mener det hedder NRC eller sån noget, og vi har købt til aktive hunde, så vi håber det giver ham lidt mere. Og så er vi begyndt at give foder 3 gange om dagen, 2 gange tørfoder og en gang vådfoder, og det hjælper meget, han er allerede begyndt at spise meget mere!
    Og ja...så må vi prøve at finde noget til hans pels, for tror ikke han tager skade af lidt olie eller sån noget til pelsen...



Kommentér på:
Lige et par spørgsmål..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce