970 visninger
|
Oprettet:
Racehunde der ikke kan trække vejeret {{forumTopicSubject}}
Hvad mener i om racehunde der ikke kan trække vejeret ,bare fordi mennesket vil have en sød lille hund m.flad næse.
Se dags dato her i aften kl.22.50
mar 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 1.032
Jeg er selv ejer af tre eksemplare af såkaldte fladnæset racer og er stærkt tilhænger af ændringer i racestandarden over tid for at tilgodese sundheden hos hunde.. Jeg er med dette ønske forholdsvis alene i bulldogverden, mange mener nemlig ikke at det er noget problem at den franske buller snorker, raller, er begrænset i sine fysisk udforldelser m.v. Man kan jo tage den udtalelse der skulle vaære kommet fra bulldogklubbens formand i dag som var: at hun ikke var tilhænger af at ændre på næsen og dens grad af fladhed for så kom racen jo bare til at ligne en boxer.. Øhhh det er vist det jeg vil opfatte som en formand og racerepræcentant der (som jeg ofte her oplevet) ligger mere vægt på udseendet end på sundheden..
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
mar 2006
Ja det vil jeg jo også mene, men som skrevet der går man i stiv modvind.. Formanden udtrykker det jo selv så klart, det er udssendet der er vigtigt..
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 80
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 80
mar 2006
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
Det bliver dog et problem, hvis det skyldes den bløde gane, som kan "falde" ned og blokere indgangen til luftrøret.
mar 2006
Ud fra den forklaring jeg har fået af en dyrlæge på karlslunde dyrehospital så har længden på næsen afgørende en betyding for luftgennemstrømningen. Forklaringe lyder at en hund uanset race, størrelse og køn har nogen af 20 folder i deres næsehuler, hvis man sammenligner en shæfer med en franskbulldog så er der meget mindre plads til disse folder på den franske. Folderne bliver grundet den korte næse ofte så sammenpresset at luft gennemstrømmningen bliver dårlig i en eller anden grad.
Der ud over er det som du nævner også en sideeffekt ved den flade næse af racen får for lang gane og så ej for at glemme ses det ofte at deres luftrør ikke er tilstrækkeligt afstivet og derfor kan klappe sammen og at der sidder slimsække og presses på hver side af luftrøret som heller ikke gavner luftgennemstrømningen og ikke mindst at næseborene er sammen klemte..
mar 2006
Ja det er i hvert fald informationer jeg har fået fra en ganske pålidelig dyrlæge som har kendskab til racen i forhold til luftveje..
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
mar 2006
mar 2006
Det glæder mig meget at høre at dine hunde er blevet undersøgt og ikke mindst at resultatet heraf er godt:-) Jeg tænker så at der et eller andet sted må være en årsag til at det er et krav i holland at man skal fortage denne undersøgelse og ligeså at du selv vælger at gøre det...
Det jeg mener er at der må jo findes en del eller nogen af racens repræcentanter som har det omtalte problem siden det er blevet en avlsrestriktion at få lavet en sådan undersøgelse i Holland og ligeså at
du selv vælger at gøre det.. ???
Jeg er så helt modsat dig meget overbevist om at den info diverse uddannet dyrlæger som har studeret dyr, deres sygdomme og ikke mindst disses anatomi - tilsammen med deres store erfaring fra egen praksis samt kollegaers fortælle mig sandheden ud fra et dyreetisk synespunkt. Desuden gør det, det endnu mere svært for mig at se at den flade næse ikke skulle skabe problemer når man (jeg) møder mange franske bulldogs som snorker, raller, hyperventiler, kaster slimklatter op m.v.
Men vi behøver ikke være enige, bliver det nok aldrig kan man også sige:-)
feb 2007
Følger: 65 Følgere: 58 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 863
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20674853.html
mar 2006
feb 2007
Følger: 65 Følgere: 58 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 863
<b>syntes indlæget er godt og skulle også m.her</b>
Ja, jo det er frygteligt hvad de engelske opdrættere de gør! I den danske avls-/opdrætsverden (inden for mange racer) har man i mange år vist hvad der foregik i England og enhver seriøs dansk opdrætter har i mange år ikke ville rører ved det engelske avlsmateriale.
Der er ingen tvivl om at jeg mener, at det englænderne de gør er noget frygteligt svineri.....MEN de der hundeejere som holder deres hund(e) i live med de frygtelige skavanker.....ja, de er lige så store dyrplagere som opdrætterne!!
Nu er det ikke fordi at vi er rene engle i DK......men set i forhold til England, så er vi!! Der importeres rigtig meget nyt blod til DK hvert år, avlsmateriale som hentes over hele verden. Dette koster rigtig mange penge og derfor så er en hundehvalp efter godt avlsmateriale dyr......og der er kun en der til at betale dette og det er hvalpekøberen!!
Men gentagende gange har jeg set hvor vigtigt det er for hvalpekøberne. at de kan spare 500-2000 kr. ved at købe hos en opdrætter som ikke er helt ren i kanten!!
Lige nu er jeg ved at skifte mit avlsmateriale ud med en ny race (af helbredsmæssige grunde) så lige nu får jeg ikke så mange mail og forspørgelser på hundehvalpe eller voksne. Men ellers så har jeg haft fået en lind strøm af mails og telefonopkald hvor første spørgsmål det er "hvad koster den?"!!!!!!! ....dette ved jeg at mange andre opdrættere også får!!
Så for hvalpekøberne er det vigtigste at de får hvalpen billig, frem for om den er af sundt blod og ordentligt præget!!!!!
Kan ikke finde ud af hvad det er der foregår oppe i hovedet på folk, for de køber med glæde en bil til flere hunderede tusind kroner eller mere.....og så skifter den ud når den ikke kører "ordentligt" eller hvis farven ikke matcher resten af deres liv mere!!
Men at give 500-2000 kr. mere for en sund og velpræget hundehvalp det vil man ikke.....heller ikke selv om man helst skal leve lykkeligt i fred og fordragelighed sammen med hunden i de næste 12-16 år........ja, hellere leve sammen med en på flere måder "syg" hund....det være sig psykisk eller fysisk......bare man har sparet 500-2000 kroner!!!
Det er hvalpekøberne der bestemmer avlsmaterialet.....for kan opdrætterne ikke få penge ind til at købe nyt avlsmateriale for....ja, så bruger man det man har!!
Men nu vil/skal jeg ikke gøre alle danske opdrættere til små englebørn.......for der findes også danske opdrættere der er mod avlsregler og andet der skal forbedre de forskellige racer eller som ikke vil indse at der er problemer inden for deres race!!
I DKK er der avlsrestriktioner på alle hunde......en hanhund må kun blive far til x-antal hvalpe og en tæve må maks få 4-5 kuld!! Ved at have avlsrestriktioner på hanhundene undgår man matadoravl og dermed også en stor grad af indavl!! Man undgår også for tævernes vedkommende at de ikke er rene fødemaskiner!!
Enhver ny restriktion koster opdrætterne penge.....de fleste danske opdrættere de er hobbyopdrættere.......og selv om deres hvalpe er "dyre" så må de for det meste gribe i egen lomme for at få det til at løbe rundt eller hente nyt blod!!
Så når det går galt i opdrættet, så er det ikke kun opdrætternes fejl......hvalpekøberne er også en medvikende faktor til at det går galt!!
//Bente
Racehunde der ikke kan trække vejeret
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside