{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

læs lige dette {{forumTopicSubject}}

Undskyld det sene svar. Jeg skulle lige have betalt for at blive basis-bruger.

Vores hvalp har vi købt hos en opdrætter i Albertslund. Desværre er vi pt. i dialog med hende, da hun lovede os DRU-stamtavle på Athos. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre alligevel, da DRU's formand siger, at der er avlsforbud på forældrene pga. dårlige hofter.

har fået det fra en der kommeterede min hund det er fanme noget svineri
mvh stefan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  læs lige dette
  • #1   13. mar 2009 øøøh - hvad går dette ud på ?

  • #2   13. mar 2009 Hedder din hund ikke Qanik..?
    Og Athos er ejet af en bruger, der hedder Maria N?
    Undskyld, men synes altså, det er noget forvirrende...


  • #3   13. mar 2009 Jeg er forvirret

  • #4   13. mar 2009 Ahh...
    Nu er jeg med:-)

    Måske du skulle have skrevet den anden sidste linie i starten af indlægget?


  • #5   13. mar 2009 Ahh nu er JEG med..

    Det Stefan skriver, har Maria skrevet i Stefans hunds profil, se her;

    http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=54775


  • #6   13. mar 2009 ja undskyld forviringen blev hvist lidt for ivrig smiley
    mvh stefan


  • #7   13. mar 2009 Den her har desværre kørt i mange tråde, og det er lidt ærgeligt at indlæg på den måde er med til at skabe forvirring og usikkerhed blandt brugere her på HG.

    har forstået det sådan at det er tævens røngten billeder der er problemer med, og vil jeg da gerne foreslå følgende:

    Umiddelbart er der ingen grund til at få taget nye røngten billeder, undtaget hvis billederne er optaget ”lidt skævt”, så hundens position ikke er optimalt, eller hvis der på billederne ikke er parallelitet mellem ledhovedernes begrænsning og ledhovederne.

    Hvis kvaliteten af billederne ikke er OK kan der selvfølgelig tages nye billeder.

    Hvis der er tvivl om en HD status, så er det en god ide at sende billederne til kontrol bedømmelse hos en dyrlæge mere, så det afklares om det er en B eller C hund.

    Jeg har selv haft en hund hvor vi valgte at få 3 forskellige dyrlæger til at vurdere røngten billederne, netop fordi vurderingen meget er et skøn, og der kan være usikkerhed om diagnosen.

    Min yngste hund Rolf har jeg også lige fået taget billeder af, og hans billeder bliver også sendt til 2 forskellige dyrlæger.

    Enhver dyrlæge kan begå en fejl, og det er jo lige kedeligt for hunden og ejeren om en diagnose siger en hund er C hund, og det så viser sig hunden i virkeligheden ikke har HD, eller om dyrlægen vurderer hunden ikke har HD og det så alligevel viser sig at hunden har HD, så man på den måde er kommet til enten ikke at kunne avle på en hund der i virkeligheden ikke har HD, eller har avlet på en hund der i virkeligheden har HD hvor man havde vurderet hunden ikke havde HD.

    I Dansk Hvid Schæferhundeklub har vi netop godkendt nye regler for avl, hvor vi skriver at billederne altid skal bedømmes af 2 forskellige dyrlæger, og hvis de ikke er enige sendes billederne til en 3 dyrlæge, og den diagnose de 2 så når frem til er den der gælder.

    På den måde håber jeg at vi kan være sikker på at fejl vurderinger ikke sker.

    I vores nye regler har vi også sagt at man kan få taget nye billeder af hundens albuer og hofter, ½ år efter første billede er taget, så man kan få undersøgt hundens HD status 2 gange.

    Det kan eksempelvis være fornuftigt hvis en hund lider af vokseværk, det kan på et røngten billede godt ligne HD C eller D, og når behandlingen er afsluttet kan et nyt billede godt vise at hunden ikke har HD.

    Jeg håber at hvalpekøberne og opdrætteren i Albertslund finder ud af det sammen, så der ingen tvivl er om hvalpene kan stambogføres eller ej.


  • #8   14. mar 2009 det er ikke min hund der er snak om smiley
    jeg har alt på min smiley
    mvh stefan


  • #9   14. mar 2009 Hej Ole
    Nu er reglerne jo desværre forskellig for hvilken HD status må have, Hvide Schæfere må kun indgå i avl hvis de har A eller B hofter, mens man eksempelvis i DKK jo tillader avl på Schæfere hvis hunden har A -B eller C hofte, så hvis den Hvide Schæfer i Albertslund havde været en farvet Schæfer, og iøvrigt godkendt til avl i DKK, så kunne hvalpene godt være stambogført, selv om tæven har C hofte.

    Så det at tæven i DRU er vurderet til at være en "C-Hund", gør at den får avlsforbud, og her er jeg da enig i at det er ærgeligt opdrætteren først har fået undersøgt tæven efter den er parret, og da der er usikkerhed omkring HD statusén syntes jeg opdrætteren skal få billederne vurderet hos en dyrlæge mere, og evt. få taget nye billeder hvis billedernes kvalitet kunne være bedre.

    Så kan både opdrætteren og hvalpekøberne få sikkerhed for om hvalpene kan få en stambog eller ej.

    Men en C hofte avles der jo på i mange racer indenfor FCI, så derfor syntes jeg også man skal gøre alt for at komme til bunds i denne sag, så både opdrættere og avler sammen finder en løsning.

    I må alle have en god weekend.


Kommentér på:
læs lige dette

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce