{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.369 visninger | Oprettet:

Drægtig, hvalpe og barf? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg skriver fordi jeg lige har fået min tæve parret, hun må gerne tage et par kg på inden hun skal føde, skal jeg bare fylde på hende? Nogle der har erfaring med at fodre drægtige hunde? Skal de ha ekstra vitaminer eller lign? Har overvejet at gå på hvalpefoder en periode bare for at hun får det hun skal, er det nødvendigt? Jeg mener det gør de jo ikke ligefrem i naturen.

Og er der nogle der har erfaring med at fodre hvalpe med Barf? Har hørt det er bedst de får hvalpefoder til de er 1 år, men min forhandler siger de sagtens må få Barf, er det rigtigt eller et salgstricks? Og hvornår og hvad får de små pus?

Håber på svar jeg kan bruge.

God dag.

Kathrina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drægtig, hvalpe og barf?
  • #1   25. mar 2009 Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men har gemt nedenstående fra tidligere tråde vi havde om emnet, til det blev vores egen tur smiley

    God fornøjelse.

    FODRING AF AVLSHUNDE

    At fodre avlshunde med råt. (både hanner og tæver) kilde: Billinghurst!

    De essentielle fedtsyrer (omega 3 og omega 6) er vigtige når det kommer til reproduktion og vækst. Hver eneste celle i kroppen har brug for de essentielle fedtsyrer. De er vigtige for nervesystemet, og for udviklingen af hjernen og synet.
    Samtidig spiller de ind overfor udviklingen af hormoner som igen påvirker skelettet og reproduktionen.
    For at de virker bedst må de ikke være opvarmede. Dvs rå fisk er en rigtig god idé!
    Samtidig kommer omega 6 fra kylling, og omega 3 kan findes i grønne blad grønsager.

    A-vitamin og Zink. Hvis ikke hunden får zink nok i sin kost kan den ikke gøre brug af de A-vitaminer den ellers får. A-vitaminer findes i rig mængde i lever.
    (Kan hunden ikke fordrage frisk rå lever, kan man med held tørre denne og så derigennem kan hunden få de vitaminer den har brug for.)
    A-vitaminerne har stor betydning for immunsystemet. Og for libidoen hos hanhunde
    Tændernes udvikling og korrekt vækst hos hvalpene.

    Man skal ikke øge mængden af A-vitamin hos den drægtige tæve i de 2 første tredje dele af hendes drægtighed.
    Men derefter kan man tilsætte levertran hvis man mener kosten ikke er dækkende nok.

    C-vitaminer er vigtige for den drægtige tæve, det hjælper hende så fødslen glider lettere, og så hun producerer den mængde mælk der skal til.
    C-vitamin er vigtigt for blodet, for optagelsen af jern og for et sundt immunsystem hos hunden.

    Samtidig er det værd at bemærke at C-vitamin er et antistress vitamin. Billinghurst anbefaler som minimum 50 mg. Pr. Kg. Pr dag. Gerne fordelt på flere doser fremfor én daglig. Og det er stressende at være en han som skal parre, og være en tæve som skal parres samt at være en drægtig tæve.

    E-vitamin er feritilitets vitaminet. E-vitamin er en antioxidant og god mod aldring. E-vitamin beskytter fedtet i cellerne.

    Hvis man tilsætter levertran er det en rigtig god idé også at tilsætte E-vitamin samtidig.
    E-vitaminerne hjælper mod de frie radikaler som kommer fra A-vitaminet.

    Billinghurst anbefaler følgende mængde E-vitamin: 15. i.u pr. Kg pr. dag

    De vigtige vitaminer når det kommer til korrekt vækst: A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin zink og selenium.

    D-vitamin er også yderst vigtigt, også pga skeletsygdomme. Det kan bla. Findes i levertran, men også i almindelig lever og æg.

    K-vitamin gennem kallun eller gennem grønne blad grønsager.
    B-vitaminer spiller en rolle i energiniveauet som hunden får ud af proteinerne, kulhydraterne og fedtet. Mangel på B-vitamin kan også resultere i en mere nervøs hund end ellers.
    Billinghurst anbefaler at man supplerer med alle B-vitaminerne, og da B-vitaminerne ikke er giftige kan man ikke overdosere.

    B-vitaminerne findes i forskellige mængder i: kylling, mælkeprodukter, lever, nødder, frugter, appelsiner, svinekød og æggeblommer.

    For en avlstæve er B6 rigtig vigtig både før og under en drægtighed. Naturligt findes det i: Broccoli, rosenkål, blomkål, kartofler, kylling, oksekød, svinekød, lam og fisk. Og hvis disse ting er en del af ens avlstæves kost, er der ingen grund til bekymring.

    Folinsyre er lige så vigtig for hunde som den er for mennesker, og den findes i de grønne blad grønsager, avocado, æggeblommer og lever.

    Zink som allerede er nævnt kort er meget vigtigt, og findes bla i sild, svinelever, oksekød, lammekød, gulerødder, kål og æggeblommer.

    Sulfat: findes i æg, kylling, mælkeprodukter, muskelkød, røde og grønne peberfrugter. Og får hunden dette med jævne mellemrum er den fint dækket ind.

    Magnesium findes i: ben, mælk, nødder, korn, grønne grønsager, skaldyr, brunalger/kelp.

    Mangan: lever, æggeblomme, grønne bladgrønsager især spinat og persille, nødder og korn.

    Selenium: æg, hvidløg, lever, fisk, kød, brune ris og korn.

    Jod: her anbefaler Billinghurst at man bruger et algepulver/tang på engelsk kaldet kelp. 1 tsk. Pr. 20 kg. Hund. Men det findes også i æg, fisk, kød og ben.

    Jern: Rødt kød, grønne blad grønsager, korn, lever og andet indmad, tørrede frugter. Og benmarv, så spiser hunden mange kødben får den nok jern! Men for at kunne optage jern, skal hunden have nok C-vitamin.

    Kobber: lever og hjerner

    Og det var hvad der galt begge køn, nu kommer tævens helt egen kostplan når hun er forventet drægtig:

    Den største fejl er at overfodre tæven mens hun er drægtig, hun skal være i god form til den forekommende fødsel! Først mod slutningen af drægtigheden behøver hun for alvor at få mere mad end hun plejer.

    Kort sagt skal en drægtig tæve have: mindre grønsager, mere kød såsom kyllingevinger/halse, mere lever, hørfrø olie, flere æg, tilskud i form af: kelp, levertran, E-vitamin, multi B-vitamin og C-vitamin.

    Levertran skal bare ikke gives før hun er i sin sidste 3.del af drægtigheden. Dette pga de høje mængder af A-vitamin.
    Før en drægtighed og sidst i drægtigheden er det tilgengæld rigtig godt.

    Normalt skal tæven have det samme at spise den første halvdel af drægtigheden rent kilo mæssigt, så hun ikke bliver fed.
    Den sidste halvdel sættes mængden op, så hun hele tiden ser fin ud og maden kommer i hendes tempo.
    Fra uge 6 øger man ca. Mængden af mad med 5 % - 10% således at hun når hun er 8 uger henne får noget der ligner 1,25-1,5 gange mere mad end da drægtigheden begyndte.

    Da hvalpene fylder godt i tæven er der mindre plads til maden i hende, derfor kan det være givende for hende hvis måltiderne deles op så hun får 3-4 måltider i stedet. (Sidst i drægtigheden)

    Sidst i drægtigheden, de sidste par uger, inden den sidste uge, sættes mængden af de rå ben ned, og mængden af grøntmixet. Således at kosten primært består af: kød, æg, lever, andet indmad og tilskudene.

    I uge 9 ændres kosten, mængden sættes ned så tæven får ca. ½ delen af den forhøjede mængde.
    Mængden af grønsager og olie øges, næsten ingen ben, og en mindre mængde indmad og kød = Denne form for kost ændring øger mælkeproduktionen.

    Det var løst og fast hvad der lige stod i Billinghurst bog "Grow Your Pups With Bones". Som kun kan anbefales.


    _____________________________________________________

    Dette er også fra en tidligere tråd om RHM og hvalpe ("Jeg" i dette afsnit, er så vidt jeg husker Jeanette, der selv forhandler RHM):


    Vi har haft mange henvendelser omkring opstart på de helt små hvalpe, og
    samtlige af vores egne opdrætter anbefaler, at der lægges ud med hvalpemix
    og knuste kyllingehalse de første 3 uger (gerne blandet med rå æggeblommer
    eller modermælk(-serstatning) for at gøre det mere lindt.



    Babyerne kan IKKE tåle kallun før end de er over 6 uger; det vil svare til
    at vi serverede boller i karry for vores egne børn, når de var 3 måneder -
    og det gør vi jo ikke smiley

    Altså fra hvalpene er 3 uger og skal til at have deres første rigtige måltid
    og indtil de er 6 uger gamle, må de ikke få kallun!
    -----------------------------------------------------------------------
    Jeg har fået en dybere forklaring

    I kallunen KAN der bo en parasit, som ligesom flåter med borelia (også få af alle flåter er inficerede) kan være dødelige for små 3-ugershvalpe. Hvis en i kuldet får parasitten, smitter den via afføringen resten af kuldet.
    Hvalpen kan reddes med antibiotika - nøjagtigt ligesom med borelia - hvis den bliver behandlet inden for 24 timer. Hvalpe fra 8 uger er modstandsdygtige.
    Hvis moderen gylper kallunen op til ungerne er parasitten død i moderens mavesyre. Parasitten dør ved kogning eller ved frostgrader under 160, hvilket udelukker vores produkter. For helt at udelukke risici anbefaler RigtigHundemad først at give hvalpene kallun fra 8 ugers alderen.
    Ovenstående har jeg fået oplyst fra en fransk dyrlæge, hvor de får ca. 8 tilfælde ind om måneden - i Frankrig er det også normalt at barfe. Hvis dyrlægerne får en lammet hvalp (symptom) ind her i DK, aner de ikke hvad de skal stille op, og dermed dør hvalpen - endnu en grund til ikke at give din hundehvalp kallun.

    Oplyst af Lene fra RHM.
    ____________________________________________

    Håber det kan hjælpe dig.

    Louise


  • #2   25. mar 2009 Hej Alle,

    Tak for de mange svar det har jeg fået rigtig meget ud af:-) Det er super dejligt at forhøre sig lidt herinde og dejligt med folks seriøse tilbage meldinger, så tak for det:-)

    pia A, du skriver du giver moderen mælk og æggeblommer, æggeblommer er godt, men troede ikke de måtte få mælk, troede det var ligesom katte at de får dårlig mave, fik din ikke det?

    kathrina:-)


  • #3   26. mar 2009 okay super:-)

  • #4   26. mar 2009 Jeg ville ikke give mælk, men hvis din tæve skal tage på, så mener jeg at ekstra fedt er godt, og ellers give hende hvad hun kan spise de sidste 4 uger, men med flere måltider hver dag.
    Jeg ville også give glukosamin i de sidste 4 uger.
    Min tæve var så flot med den kostplan.
    Jeg gav ikke okseben, men ben fra mindre dyr i de sidste 4 uger, og ellers det samme som altid, men alt det hun kunne spise sammen med glukosaminpulver.


  • #5   27. mar 2009 hej Pia N,

    ja har også tænkt jeg vil give hende glukosamin:-)

    hvornår gav du hvalpene barf? Fik de kallun+ er det ik noget med at de ikke må få det?


  • #6   27. mar 2009 i gamle dage fodrede man meget med kallun, så jeg har spurgt en pensioneret dyrlæge, og han siger at han aldrig har set lammede hvalpe på grund af kallun, tværtimod, så gav man netop ekstra kallun hvis hvalpen havde bøvl med maven.

    Selv har jeg heller ikke hørt at det er sket, eller selv oplevet det, så har for at sige det pænt, ikke på at der er faglig baggrund for at sige det.


Kommentér på:
Drægtig, hvalpe og barf?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce