{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskellen på 2 racer
  • #1   10. aug 2009 Linket fra http://www.labrador-retriever.dk/ :

Hvad er "Formel 1 Labrador"

Begrebet ”Formel I” indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier.
    Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

Ingen af delene er rigtig.
    Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til.
    I år 1954 importerede Carl Baron Iuel-Brockdorff, daværende formand for Dansk Retriever Klub, en labradortæve, Greatford Tale, efter F.T.Ch. Greatford Teal.
    Denne hund var en Formel I af ypperste karat, ligesom mange andre af de importer der var i klubbens spæde start. Nok også fordi det var grever, baroner og godsejere der importerede dem til dem selv og deres skytter, og de kontakter de havde i England var fortrinsvis også til godsejere og gamekeepers i England. Betegnelsen ”Formel I” var blot ikke ”opfundet” på det tidspunkt.

I løbet af årene blev der importeret og avlet mange andre og meget forskellige avlslinier i Danmark, hvor langt de fleste importer var af udstillingslinier. De fleste danskere har dog altid lagt vægt på at det var fra linier man vidste kunne arbejde.
    I 1976 blev Importeret 2 hanhunde, Staindrop Tarquin og -Tipler til Danmark, og så begyndte det at gå stærkt, årene efter kom Staindrop Saprine, Blackharn Brett, Swinbrook Boss, Rumbleton Sidney, Hedenham Park Flint og mange, mange andre.

I den sidste del af ‘70erne og først i 80èrne mødtes mange af de personer der havde importeret engelske markprøve- og jagtlinier, de trænede sammen og afholdt prøver efter det engelske mønster, på helt privat basis. Til en af disse sessions var der en journalist med for at se hundene, og han blev så begejstret at han lavede en artikel til et jagtblad, Jagt og Fiskeri, og overskriften lød ”Er dette labradorens Formel I??” Og således opstod betegnelsen for den type labradors.

Altså er det samme hunderace, blot avlet på engelske/irske blodliner, for at gøre det meget enkelt smiley

OG.. en labrador og en labrador retriever er sørme oss det samme smiley

• #2   10. aug 2009 Er der nolge forskellge udsendsmæssigt ?

• #3   10. aug 2009 ikke nødvendigvis..

• #4   10. aug 2009 Jeg mener også at have set dem mere livlige og lidt spinkle´-altså formel 1.

• #5   10. aug 2009 bm

• #6   10. aug 2009 Der behøver ikke at være forskel i udsendet på en F1 og en "traditionel" labrador.

Grunden til at mange TROR at der er forskel er fordi folk kalder ALT hvad der er spinkelt og sort for en F1......... I ca. 90 % af tilfældene er det labber uden tavle, som måske ikke er heeeeeelt rene.

Uagtet det så bruges F1 `erne jo oftest til jagt og det er ikke SÅ hensigtsmæssigt at have en "traditionel" lab med på en masse jagter, da de oftest er større bygget (udstillingslinierne). Det kan være krævende at være jagt/markprøvehund.

Men for at vide om man har en F1`er kræver det at man har stamtavle på den. Ellers ved man ganske enkelt ikke om der reelt ER engelske/irske linier bag den:-). Og er der ikke det, er det ikke en F 1`er:-)

Håber at det var nogenlunde forståeligt? :-))

• #7   10. aug 2009 Forstået . smiley

• #8   11. aug 2009 Tak, Karin........*GG*

Super, Thilde:-)

• #9   11. aug 2009 *den tradicionelle lab er bere i harmoni med sig selv hvis man kan sige det, mens F1 er der fuld fart på over feltet...*

Du er velkommen til at komme og møde Kaido. Hun er den "traditionelle" slags. Mor er multichamp. og faderen er en STOR han fra USA. Der kan squtte blive meget mere fart over feltet end med Kaido.

Men lidt har du ret. Man vil jo gerne have noget mere speed over F1`erne. Det kan ikke nytte noget at de "vralter" afsted efter en anskudt fasan og ikke har en kinamands chance for at nå at få fat i den. Og efter MIN mening bør en F1`er ikke sælges som "klappekage" hunde, men udelukkende til folk, som skal bruge denne speed.

Kaido har så bare ikke opdaget at hun er den "traditionelle" slags:-)

• #10   11. aug 2009 *Hun ser MEGET sød og rar ud*

Tak......Men skindet bedrager:-)

• #11   11. aug 2009 Kaido er lææææækker!!!

• #12   11. aug 2009 Ja, Kaido er læææææækker.....Men traditionel i den forstand som Lotus er det, er hun sq ikke!!! Hun har så meget krudt bagi at jeg ville tro at hun var af rene jagtlinier, hvis jeg ikke vidste bedre.....*GGGGGGG*

HAR klaget til opdrætter!! Hun griner bare af mig.......*GGGGGGG*

• #13   11. aug 2009 Hehe.. Det er lige sårn en jeg gerne vil ha smiley

• #14   12. aug 2009 Varme:

*GGGGGG*.........Opdrætterens veninde, som også er labopdrætter, overtalte opdrætter til selv at beholde en fra samme kuld som Kido. Hun er lige sådan og opdrætter har "skældt" veninden ud over at hun lokkede hende til at beholde den tæve. for hun er nøjagtig ligesom Kaodi.......*GGGGGGGG*

Nej, de er skønne. MEN der er mere gang i dem end vi alle havde regnet med.......*GGGGGG*

• #15   12. aug 2009 Ja da.......Jeg ville (næsten) ikke bytte Kaido væk for noget i verden.....*GGGGGG*

• #16   13. aug 2009 Aj, det var også kun fis.............*GGGGGG* Når mine hunde kommer indefor hjemmets 4 vægge som hvalpe, kommer de ikke herfra før de skal bæres ud.......*GGGGGGGG*
    Jeg har ALDRIG i mit liv solgt hverken mine heste eller hunde:-)

• #17   14. aug 2009 Jamen uanset om jeg mister mand, hus eller hvad, så er mine hunde mine!!! Jeg har før boet alene med 3 hunde og kan sagtens gøre det igen. Jeg har før stået uden noget sted med 3 hunde og kan sagtens gøre det igen.
    Nej, JEG har taget et kæmpe ansvar, da jeg købte mine hunde og det ansvar har jeg søreme tænkt mig at leve op til:-) 100%!!

Kommentér på:
Forskellen på 2 racer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce