1.465 visninger
|
Oprettet:
DRU ?? {{forumTopicSubject}}
Hej i stuen..:-)
Jeg synes at have set en del gange i tråde her på Hg at de som er tilhængere af franske buller med dkk tavler tager afstand til DRU og fraråder folk at købe hund med disse tavler. Nogen der lige sådan kan forklare hvori det ligger? har nemlig aldrig rigtig fundet ud af hvorfor det hænger sådan sammen:-)
Det som har givet mig anledning til at spørge, er egentlig fordi at jeg i dag har fundet ud af, at man i DRU har en avlsrestriktion på de franske bulldogs som skal undersøges for HD inden de må bruges i avl - og det i sig selv og stående helt alene synes jeg jo er godt at høre:-)
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
At de har denne restriktion er faktisk også dybt useriøs!! Den er nemlig ikke oprettet på baggrund af, at racen har et problem, men fordi alle hunde over 45 cm skal HD testet i DRU... Det er sgu da til grin! Det vil fx betyde at indenfor nogle racer der skal tæverne røngtenfotografes, men ikke hannerne ;O)
Så får mig er en DRU stamtavle lige så lidt hver som ingen tavle...
mar 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 1.032
Ja det er jo så en væsentlig forskel på dkk og Dru det du beskriver.. Lyder underligt for den sags skyld:-)
mar 2006
Ja det var nemlig det jeg opdagede og netop det med at man ikke er tilhænger af DRU, var det jeg efterlyste en forklaring på:-)
Men kan se at Michelle skriver om hvilke årsagerne til at der ligges afstand..:-)
apr 2006
mar 2006
Ja ser du, så blev jeg lidt klog på hvorfor nogen tager afstand:-)
Jeg må sige at jeg i betragtning af mit ønske om flere regler fra Dkk's side for den franske buller eks.vis, også må tage afstand til de som ikke engang kan/vil følge de nuværende regler hos Dkk.
Det var da en lidt besynderlig måde at tænke og handle på - alle racer under 45 cm skal testes, hvad så med dem over 45 cm og hvad med de under 45 cm som slet ikke er disponible for Hd. Og at det i nogle tilfælde kun skulle være det ene køn man SKAL undersøge er da helt hen i vejret. Hvis ikke begge avls dyr tjekkes for det samme, så er det sku da spildt arbejde og penge at fortage undersøgelsen på den ene hund.. Meget ulogisk tankegang må jeg sige:-)
mar 2006
Ja også det virker jo underligt..
Som jeg skrev i starten af tråden: Når det står alene er det positivt.. hi hi
apr 2006
mar 2006
Det skal jeg lige have gravet lidt i tror jeg:-) Kommer til at tænke på at jeg vist kender en som udstiller og avler under DRU:-)
Kan dog se at der i den salgs annonce som fik mig til at spørge ind til emnet står, at både mor og far til hvalpene er undersøgt.
apr 2006
Michelle M - mht at ikke alle racer i DRU skal udstilles ind avl, så er det heller ikke alle racer i DKK der skal udstilles... Fx har granhundene ikke udstillingskrav...
mar 2006
Da jeg ikke vidste at DRU og undersøgelse af den franskes hofter hang sådan sammen som beskrevet, gik jeg egentlig også ud fra at det var fordi at de på en eller anden måde havde vurderet/undersøgt at HD undersøgelse for racen var en nødvendighed eller mere sandsynligt at de har sat kravet for netop at få kortlagt om det er et problem..
Så man ikke famler i blinde som du skriver:-)
Når jeg taler om og for restriktioner i debatterne omkring sundhed, er jeg bevidst om at disse ikke vil komme på inden for et par mdr, da man netop først er nød til at kortlægge omfanget af diverse racerelateret problemer..
mar 2006
apr 2006
Nej, restriktionerne kommer ikke lige imorgen, men vi er da heldigvis nået dertil hvor racens problematikker bliver undersøgt og kortlagt :O)
mar 2006
apr 2006
Men har faktisk aldrig målt mine franske, og indrømmer gerne at det med øje mål absolut ikke er min stærke side ;O) Generelt det med synet er vidst min svage side... hahaha... Men kan da godt se at hvis det passer med en amstaff, så er den franske noget mindre ;O)
mar 2006
Vidste jeg heller ikke:-) Det er en af årsagerne til at man kan bruge nogle af trådene/debatterne her inde til noget godt:-) Vi kan blive mere videne:-)
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 374
Ved ikke med gravhundene....
aug 2007
http://www.dansk-kennel-klub.dk/640
Er der faktisk mange af racerne der ingen bedømmelse skal have inden avl. Nogle af dem skal så have en kryptorchid test hos dyrlæge eller dommer.
aug 2007
Men sundhedsrestriktioner synes jeg bestemt der bør indføres for begge racer.
apr 2006
Trine - som Maja skriver har vi jo som sådan ingen specifikke krav til størrelsen på den franske... Netop derfor variere den en del.. :O) Men ellers er det selvfølgelig vigtigt at også den del er overholdt...
apr 2006
aug 2007
Og nu har jeg også fundet en opdrætter som nok er den der kommer tættest på det jeg ønsker med hensyn til sundhed osv.
apr 2006
apr 2006
Var slet ikke klar over at dommerne ku finde på at måle hundene - men det er jo fordi jeg har en race hvor der ikke er et ønsket mål....
apr 2006
Synes det er en tendens indenfor mange racer, at de enten er blevet en smule for en højre eller lidt for tunge... Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.. Synes bare at have set og hørt om det indefor andre racer også... Men rigtig fint hvis DKK og dommerne er opmærksomme på det - der er jo en standard af en grund :O)
Michelle - trist at du ser sådan på det... Ingen er fejlfri, men med min viden om de andre stambogsførende klubber herhjemme er der ingen tvivl om hvor min tillid ligger!!! Og at din mor har DRU hunde som er raske er jo ikke lig med at alle DRU hunde er sundere end DKK hundene... Jeg kender masser af DKK hunde (franske bulldogs) som er sunde og raske og samtidig lækre eksemplarer af racen.. Men fornægter absolut heller ikke at der også her er plads til forbedringer - har jo selv et dårligt eksemplar ;(
apr 2006
DKK, fordi det er den eneste FCI anerkendte klub herhjemme... Det er den største klub, og ved at være flere har vi større indflydelse... Derudover er du langt bedre sikret med en DKK tavle, hvis uheldet skulle være ude... Er man så uheldig at få en hund med en arvelig/medfødt lidelse har man krav på erstatning fra opdrætter jf købeloven - overholder opdrætter ikke dette, kan du hente juridisk hjælp hos DKK, som også står for en evt klagesag... Overholdes kendelsen af denne ikke af opdrætter, risikere opdrætter at DKK starter en diciplinærsag, hvilket kan betyde fratagelse af kennelmærke og retten til at opdrætte under DKK!
DKK har mange tilbud til deres medlemmer; træning i alle afskygninger, udstillinger i hele landet, foredrag og kurser :O)
I bulldog klubben under DKK er der nu nedsat et sundhedsudvalg som skal klarlægge racens udfordringer, og så kan vi håbe på at der derefter kommer sundhedsrestriktioner - det er du i hvert fald ikke den eneste der ønsker... :O) Men kun ved at engagere sig kan man få indflydelse :O)
mar 2006
Havde det været en anden der havde spurgt ville jeg hjertens gerne forklare hvorfor jeg vælger at gøre dette.. Men gider ikke bruge min tid på at forklare noget til nogen som ikke fatter en meter alligevel..:-)
mar 2006
Da det er mig som den ene part der referers til kan jeg fortælle dig, at det ikke er for pengenes skyld. Havde det været det havde jeg fortaget en parring for flere år tilbage, uden at have undersøgt for det mindste og taget 15.000 for hvalpene..:-)
Men modsat det bruger jeg flere år på forberede mig på en evt. parring, undersøger min hund før parring, vil kun lade hende parre i det tilfælde det ville være ansvarligt og tænker i en salgspris hen af 10.000 kr hvoraf køber kan hente de 2000-25000 igen når de kommer med et registeret Hd resultat:-) Så forventer ikke at jeg kunne opnå den storer fortjeneste på det:-)
mar 2006
Jeg er for kort tid siden blevet gjort opmærksom på, at jeg ikke lige har formuleret mig på den mest heldige måde - når jeg skriver: ikke fatter en meter. Så vil derfor beklage denne formulering og i stedet skrive, at jeg ikke føler et behov for at forklare eller forsvare mig for en gruppe mennesker her inde på Hg (herunder dig) som alligevel ikke har forstået eller vil forstå hvad det er jeg taler (eller råber op) om.
Mvh..
mar 2006
Passer mig fint:-)
mar 2006
apr 2006
Michelle - jeg håber du har fået en masse brugbart med fra denne tråd :O) Jeg kan godt forstå dine bekymringer - vil råde dig til at bruge dem konstruktivt, således at vi er flere der gerne ser sundhedsrestriktiner indført for denne skønne race :O)
Mht Maggie - ja, jeg havde kontakt til opdrætter da Maggie var helt lille... Det står skam påpeget i hendes sundhedsbog fra da hun var 12 el 16 uger
mar 2006
Jeg kan da kun give dig ret, det er ikke konstruktivt..
Ligesom jeg heller ikke finder det særligt konstruktivt at man i en tråd taler om sundheden hos racen i generelle vendinger og pludselig skal en person bringe diskussionen ned på et mere personligt plan, hvor man omtaler nogen som værende dem der råber højt og samtidig avler på deres hunde med C hofter.. Det har jeg simpelhen svært ved at se noget som helst konstruktivt ved - derimod opfatter jeg det som ren provokation og deri ligger det at jeg kan komme til at formulere mig uheldigt:-)
Jeg er kun et menneske og kan derfor komme i en situation som denne hvor jeg formulere mig uheldigt og det er nok ikke den sidste gang det vil ske - men i det mindste kan jeg reflektere over det jeg skriver og bede mig undskyldt/beklage efterfølgende. At nogen så slet slet ikke kan acceptere at man "begår fejl" eller finde ud af at modtage en beklagelse er bare ærgeligt for dem.
Jeg så ingen beklagelse over at man bragte diskussionen der hen hvor den blev (inden det blev slettet) og har ret svært ved at forstå hvorfor at debatten overhovedet skulle drejes ind på noget personligt frem for at holde sig i det mere generelle..
mar 2006
apr 2006
apr 2006
Mente at du skulle bruge din viden til at forbedre racen ved at "kræve" sundhedsrestriktioner og ved at stille krav til kommende opdrætter :O)
mar 2006
Sidst skrevne er egentlig fordi at jeg ikke tror, at man her hjemme, kan finde en opdrætter som undersøger sine hunde for særligt mange af de mere "alvorlige" sundhedsproblematikker - der findes nogen som undersøger for noget og måske du kan finde en der undersøger sine avls hunde for lige præcis det som er vigtigt for dig..
Held og lykke
aug 2007
Hvis køberne kræver at forældredyrene er tjekkede for diverse sygdomme, så bliver opdrætterne nødt til at følge trop.
mar 2006
apr 2006
Desværre er det bare ikke scenariet pt - det er så let som at tælle til to at få solgt sine franske bulldog hvalpe - og køberne stiller ikke mange spørgsmål når bare der er en DKK tavle på dem...
Men er man ny i hundeverdenen - hvor skulle man så også finde al denne info henne?? Det står desværre ikke i fx bogen om bulldoggerne fra DKK....
mar 2006
Den indstilling der er til undersøgelse af sundheden hos den franske buller, som værende noget der ikke er nødvendig, eks.vist at undersøge sin/sine hunde for eks.vis Hd, ryggen og luftveje som i mit hovede er tre meget vigtige ting som kan få store konsekvenser for kommende hvalpe og deres ejere.. Den indstilling må jo have en årsag, der må findes agumenter for at man ikke ser det som værende nødvendigt og har tænkt..
Kan den skyldes:
At man er bange for at ens egen hund dumper div. test og dermed ikke kan bruges til avl mere.
(Hvilket slet ikke vil blive tilfældet i første omgang, da det der vil dreje sig om at få kortlagt evenntuelle sundheds problematikker.)
At man rent faktisk ikke mener at der findes og laves særlig mange hunde med sygdomme her hjemme, så at racen dermed må betragtes som værende sund. (her taler jeg om alle franske bulldogs og ikke blot hunde/hvalpe fra nogle bestemte opdrættere)
At det så kommer til at koste flere penge af avle, da div. undersøgelser jo koster penge og dem vil man ikke ofre
At man er bange for at eventuelle undersøgelser vil vise sig at være rigtig dårlige og få alvorlige konsekvenser for eks.vis racestandarden
Eller en anden årsag som også er hørt en gang eller to her inde:-)
At man har den indstilling at ja de har HD og ja de har dårlige rygge, men sådan er det bare og det kan man ikke lave om på. Og at det i øvrigt er sjældent man ser nogen franske viser symptomer på disse ovenstående problematikker. Mht Hd så betyder det ikke noget for dem pga alle de muskler de har, så de får ikke smerter trods deres ukendte måske hd.. Og hvorfor så bruge tid og penge på at undersøge for de to ting.
At man er meget mere optaget af udseendet hos racen end man vil lade sig optage af sundheden hos den.
At det er en blanding af alle de ovenstående årsager..:-)
Ellers hvad kan agumenterne så være, for ikke at kunne se meningen med at undersøge for sygdomme hos racen...Hmmmmm
apr 2006
Hvorfor nævner du øjnene?? Mig bekendt har den franske ikke problemer med øjensygdomme....
Trine - jeg læste det mere som om, at de fleste ikke måler deres franske da vi ikke har egentlig mål at stræbe efter - og ikke som dig at højde/længde er ligegyldigt :O) Der ka man bare se hvordan ting ka forståes forskelligt ;O)
mar 2006
Nej Emma har ikke fået hvalpe og Jo det er umiddelbart planen:-)
Som Michelle skriver så er hun tjekket, for hd, ryggen, luftveje, patella og generelle sundhed..
Jeg har ej heller hørt at den franske skulle have den slags øjnproblemer som man kan øjnlyse for. Det som jeg har hørt om mede deres øjne kan væe cherry eye, problemer med deres øjnvipper stikker ind i øjet og kan få skader på hornhinderne pga deres udstående øjne..
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få tjkket hud også.. ikke at der nogen sinde har været noget med den, men blot for at få det bekræftet for mig selv..
Jeg ved ikke om man burde tage hjerte med, det var meget nyt for mig at høre at der er nogle opdrætter der tjekker for det og har aldrig hørt eller vidst at den franske skule være udsat mht hjertet.. Jeg skal have en snak med min dyrlæge om det tror jeg:-)
aug 2007
Entropion (indadvendte/indadbøjede øjenvipper) er også noget man bare kan tjekke ved et almindeligt sundhedseftersyn. Bare husk dyrlægen på lige at kigge efter det.
Mht. huden så kan det være svært at teste for noget der. Allergi vil man ikke kunne teste for, andet end hvis man udfører en priktest. Men ting som foderallergier, lagermide allergi osv er svære at tjekke for.
Hårsækmider har alle normale hunde, og de giver først problemer når hundens immunforsvar er svækket, og miderne derfor får frit spil og vokser ud af kontrol.
Grunden til man ser en højere prævalens af problemer med hårsækmider (demodex canis) hos nogle racer (eks. franske) er fordi der i disse racer findes en arvelig gendefekt der gør at immunforsvaret ikke kan udvikles fuldt ud, og derfor ses oftere demodicose hos de voksne hunde der har denne defekt.
Desværre er det endnu ikke muligt at teste for denne defekt.
aug 2007
Allergi skyldes jo også problemer med immunforsvaret, der her reagerer uhensigtsmæssigt.
Og der ses da også ofte at racer der har meget allergi, også kan have problemer med eks. demidicose og furunkulose.
mar 2006
Michelle Mht. resultaterne på Emmas undersøgelser ser det sådan ud, at Emma er patella fri, Emma har fine luftveje af racen at være hvor vi fik af vide at Emma har et pænt afstivet luftrør, luftrør indgang fin og O formet, området ved bronkierne fint, luftrøret er pænt og jævnt inden i, ganen en anelse lang – alt i alt så det ret fredeligt/godt ud sammenlignet med racen generelt.
Desuden har hun fået undersøgt ryggen og hofterne hvor, jeg fik af vide af en anerkendt ortopædkirurg at Emmas ryg er fin – hvis han sammenligner med de billeder han ellers ser hos racen, der var et lille udsving øverst i ryggen som pga. placeringen forventede han ikke at dette skulle gå hen og blive noget problem. Med hensyn til hofterne var beskeden at de er flotte, tror at Dkk vil sige B hvis jeg siger A – men desværre sagde Dkk så C.. Alt i alt sagde dyrlægen at han ville være fjollet hvis han tilråede at Emma ikke burde indgå i avl med de hofter og alle de andre undersøgelsesresultater taget i betragtning.
Desuden fik jeg endnu engang lige et ord med på vejen som var, hvis man skulle forbyde avl på franske med misdannelser i ryggen, så er der ganske enkelt ikke noget avlsmateriale at gøre med længere her hjemme..
Mht. dit spørgsmål om hvorfor jeg så ikke går forrest kan jeg ikke lade være at knytte en lille kommentar til dette.. Forstår du, det som i denne tråd skete, var at en person netop kritiserede at jeg og hanhund ejer Mette har valgt at lave en parring på to hunde med C hofter og med dette valg så bør man ikke sidde og råbe op eller ønske sig en sundere race.
Jeg føler netop at jeg selv går forrest ved at undersøge min hund for alle de ting jeg gør – problemet er bare at når man tillader sig at ”råbe op” om sundheden så bør man være intet andet end perfekt når man selv ønsker at bruge sin hund i avl.. Ligesom alle andre opdrætter der ikke undersøger deres hunde nemlig er – perfekte, perfekte hunde, perfekt avl, perfekt afkom og helt uden at have undersøgt deres avlsdyr..:-)
Ingen er perfekte og det gælder også denne race, hvis alle nu synes om ideen med at målrette avlen her hjemme mod mere sunde franske bulldogs, er der så nogen der seriøst tror på at det så kun vil være perfekte parringer der vil blive fortaget – i så fald så er man lidt naiv. I så fald at man ikke ønsker at se racen uddø er man altså nød til at gå på kompromis med nogen ting..
Selv om jeg går forrest som du beskriver det michelle, så kan jeg desværre ikke alene eller sammen med få andre mennesker ændre på racens sundhed generelt.
Så sagen er den, at hverken jeg, Mette eller andre mennesker som ønsker at gøre det ”Rigtige” kan fremtrylle en perfekt fransk bulldog med A hofter, for den findes simpelthen ikke på nuværende tidspunkt og hvordan skal jeg finde den når folk ikke vil undersøge deres hunde for det?? Så kan jeg vælge at finde en fin udstillingshund og lade den parre Emma uden at vide om den har A eller E hofter og jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at avle i blinde, jeg vil meget heller vide hvad jeg har med at gøre.
Tænker desuden hvad skulle det gavne at jeg holdt min hund ude af avlen?? Når alle andre avler på hunde som rent praktisk kan have langt dårligere undersøgelses resultater end min når det kommer til stykket og vigtigst af alt, når min hund har andre gode ting at tilbyde til den danske avl – igen man må gå på kompromis for at avle mod sundhed, man kan ikke udrydde alle sundheds problematikker på en gang, så slår vi ganske enkelt racen ihjel.
Der ud over så er der andre ting at tage i betragtning, så som at man ved at to hunde med status C ikke nødvendigvis laver hvalpe med C hofter – men mon en parring mellem to hunde med dårlige luftveje, misdannelser i ryggen eller dårlige knæ, får konsekvenser for afkommet, det ved man ikke. Jeg gør i hvert fald ikke.
Finder det egentlig også lidt sjovt at man påpeger at Hd altså kan være 70% miljø og 30% arveligt og så samtidig mener at en C-C parring er tåbelig.. Hvis dette skulle vise sig at være korrekt (for det ved jeg ikke om det er) så kan man jo sige at Emma eks.vis har sin status C pga. miljø, hvor jeg har brugt forkert fodre, motioneret hende for meget som hvalp m.v. og uden denne dårlige miljø påvirkning så havde hun rent faktisk haft A hofter og så ville det da være meget dumt ikke at bruge hende i avl.. ha ha.. Hvem ved egentlig helt præcist om hendes Hd status C ikke skyldes min måde at lade hende vokse op på, om det er arvet eller en ting som kan knyttes til den måde racens anatomi nu engang er.. hmm..
Hvis det vitterligt at en 30-70 procent fordeling, så har opdrætter her hjemme et stort ansvar for at informere kommende hvalpe ejer om vigtigheden af det miljø man lader hvalpen vokse op i og tænker desuden, hvordan arbejder man målrettet med at nedbringe antallet af Hd hunde inden for en given race hvis nu div. racerepræsentanter mente, at deres hunds status skyldes dårligt miljø og derfor ikke bør bevirke at den ikke skal anvendes i avl.. Hd er Hd og er der blot en lille chance for at det skyldes arv, så skal man arbejde mod at udrydde det hvis du spørger mig.
Det leder mig til et spørgsmål: I så fald at jeg får hvalpe på Emma og en hvalpekøber vender tilbage når hvalpen er 1-2 år og siger at hunden har HD i grad E, kan jeg så skyde skylden fra mig og undlade at udbetale en evt. erstatning ved at sige til ejer at det er deres egen skyld fordi de har tilbudt hunden et forkert miljø – for det er i hvert fald ikke arveligt ???
mar 2006
Den ene af de dyrlæger jeg bruger til mine hunde er en øjnlæge fra haslev (har nemlig en fransk med øjenproblemer) så det vil jo være meget belejligt at få ham til at se på Emmas øjne - blot for at få det jeg allerede ved og kan se bekræftet af en professionel:-)
Øv øv og øv.. Jeg havde hørt fra flere andre at de her hud tests kan være upålidelige desværre, men troede faktisk godt at man kunne tjekke for den defekt du taler om og derved få et billede af hårsækkemider hos ens hund..
Imunforsvaret hænger sammen med flere ting kan jeg forstå, ved man hvorfor hunde (en race) viser at have et dårliger imunforsvar end andre evt??
mar 2006
Jo det har jeg, der er ham her fra kennel molosshuset:
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37717
Svar på dit spørgsmål om ryggen kan du finde i mit indlæg længer oppe:-):-)
Jamen det ville være ved at vi til at starte med mødes, at du får besøgt både hun og han hunden, samt deres ejer. Ved at du får en personlig snak med os begge, møder hundene og høre om dem, danner dig et indtryk og ligeså at jeg gør dette:-) Jeg har en del som er intresseret, men da sundheden netop er vigtigt for mig - har jeg et ønske om at emma og buddas hvalpe også komme ud i hjem hvor man gør dette og tillader mig derfor at sortere ud i eventuelle køber som jeg vil:-)
Det med hjerte problemer er egentlig ret nyt for mig, jeg vidste og ved egentlig stadigvæk ikke om det er et problem som er udbredt blandt racen, derfor vil jeg tage en snak med min dyrlæge om det.. Jeg kender ikke nogen eller har hørt om nogen der har eller lever med dårligt hjeret ud af de mange franske jeg har kendskab til.
mar 2006
Jeg har ikke selv kendskab til nogle andre lande som er under Fci og har nogle avlsrestriktioner på den franske, men kan være andre ved det og kan svare evt??
Det lyder da ikke forkert på nogen måde, jeg kan sagtnes forstå dig og især med den oplevelse du for nyligt har haft med Izabell..
At du er mest nervøs mht. ryggen er velbegrundet hvis du spørger mig, Men vil ikke kunne oprere med nogen særlig succes for ikke at sige slet ingen på rygge som din egen izabell's - det er forfærdeligt og ville aldrig selv byde mine hunde at skulle igennem et forløb som du her beskriver.
Og så er det ikke rimeligt at nogle hunde skal igennem nogen som helst oprationer for at kunne få et godt liv - her tænker jeg også på knæ og hofter eks.vis.. samt urimligt for de ejer som står med en syg hund og skal bruge mange penge på deres elskede hund.. Derfor skal man jo med tiden tænke på alle problematikker og arbejde for at få udryddet eller minimeret dem så meget som muligt..
Og nej det er ikke den alm. hundeejer der kan gøre noget - og dog, man kan gøre en ting, nemlig at stille krav som Michelle tidliger i tråden skrev om:-)
Tror jeg forstod dig:-) Og ja det mener jeg jo også det er:-)
mar 2006
Han er fundet:-) ham her fra kennel molosshuset:
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=37717
Jamen det ville være ved at vi til at starte med mødes, at du får besøgt både hun og han hunden, samt deres ejer. Ved at du får en personlig snak med os begge, møder hundene og høre om dem, danner dig et indtryk og ligeså at jeg gør dette:-) Jeg har en del som er intresseret, men da sundheden netop er vigtigt for mig - har jeg et ønske om at emma og buddas hvalpe også komme ud i hjem hvor man gør dette og tillader mig derfor at sortere ud i eventuelle køber som jeg vil:-)
Desuden skal jeg lige huske at sige, at der jo ikke findes nogen garanti for udfaldet af denne parring, altså jeg kan ikke garantere at mine hvalpe alle sammen bliver "sunde" blot fordi at jeg forsøger at gøre noget forarbejde:-) Ved denne parring starter vi ved et 0, hverken jeg eller mette ved jo rent praktisk hvad der kan ligge af sygdomme bag linierne på vores hunde - da disse liner ligesom alle andre her hjemme ikke har været undersøgt for blandt andet ryg, luftveje og Hd.. Men igen man skal starte et sted:-)
aug 2007
Og jeg kan slet ikke se noget galt i at bruge hende i avlen på trods af hendes c hofter, for som du selv siger, så kan man jo intet vide om de andre hunde. De kan jo i realiteten have både D og E hofter, og så er det da bestemt bedre med en C hofte hanhund.
michelle M: Jeg ville bestemt også være mest narvøs for ryg og luftveje, for som du siger er en disk operation meget omfattende og risikabel og kan kræve megen genoptræning, og operationen for de dårlige luftveje kan ligeledes være meget omfattende.
mar 2006
Tak:-) Og nej jeg kan heller ikke finde nogen årsag til ikke at lade hende indgå i avl - som det ser ud nu i hvert fald:-)
----------------------------------
Michelle..
Trine har svaret på dit ene spørgsmål:-)
Og til det andet så bor både Mette og jeg på sjælland. Ved at Budda skal udstilles i Brøndby snart, men ellers ikke om der er planer for andre udstillinger. Ved at jeg selv med garanti ikke komme afsted, det der med at udstille har ikke rigtig fangede min interesse.. Men ikke noget hastværk, hun har lige afsluttet en løbetid, så der går lidt tid endnu og det skulle være muligt at finde på noget inden da tænker jeg..
Jeg kan rent faktisk ikke huske hvordan Mette lige fandt og valgte Budda, ved han kommer fra tysland og at det skulle være en udemærket kennel.. Prøv at skrive hende en besked privat, er sikker på hun gerne fortæller hvad du evt. gerne ville vide om hendes bandit..:-)
apr 2006
Anja - har du overvejet at få en handler på Emma nu hvor det ikke fænger dig at udstille?? Nu ved jeg ikke om der er planer om flere parringer, eller om det blot bliver denne ene gang.... Men ellers kunne det jo være en mulighed...
Glæder mig sgu til at følge denne kombination :O) Håber I får mange hvalpe, så du kan efterkomme så mange forespørgsler som muligt ;O) Haahaha...
mar 2006
Hmmm.. neejj egéntlig ikke:-) Min oplevelse er også at Emma ikke er vild med det, hun bliver stresset.. snøft så bliver mor ked af det når hendes lille pige ikke har det godt.. hi hi
Ingen planer om flere parringer og det gør jeg virkelig også, og er så heldig at jeg er den der får lov at følge dem på første hold de første 8 uger af deres liv, det bliver så fantastisk:-)
DRU ??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside