{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Dilemma {{forumTopicSubject}}

hej'sa folkens..

jeg er den stolte ejer af to lækre schæferhunde en tæve på 5 år og en han på 1 år...

jeg har dog et problem med min tæve, hun er meget dominerende over for min unghund.. hun er virkelig styk vi kan ikke lukke dem ud uden hun giver ham en røvfuld hver gang..
Dette er et stort problem da jeg kan mærke det på min unghund når vi træner han tør ikke noget og kommer ikke med lyd når vi laver gruppe c..

jeg har prøvet meget for at få hende til at stoppe men intet ser ud til at virke.. desværre..

hvad gør jeg...?
har overvejet at aflive min tæve men syntes hun er for god at aflive

så har jeg tænkt at prove at finde en ny familie til hende men kan man godt det med en hund på 5 år..

nogle som har et godt råd eller..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma
  • #1   10. jan 2010 du kan godt find et hjem til hende men det skal også være den sidste løsning.......

  • #2   10. jan 2010 Hvorfor er det den 'gamle' der skal ha ny hjem og ik den 'nye'?

  • #3   10. jan 2010 Hvis det er sådan du tænker så find et nyt hjem til den gamle. Hun er heller ikke tjent med at du går og overvejer at aflive hende i stedet for at arbejde seriøst på problemerne.

  • #4   10. jan 2010 den nye har jeg købt til at lægge prøver på og komme langt med inde for schæferhunde verdnen..
    så derfor er det den gamle som vælget er faldet på...


  • #5   10. jan 2010 Du kunne jo lukke dem ud hver for sig. Og gå selv ud med dem, så du kan være over tæven når hun bliver dum. Hun skal ganske enkelt ikke have lov til at være alene i haven. Er hun efter den unge, så ind med hende og leg med den unge hund i stedet for.
    Jeg har selv to hunde der ikke er glade for hinanden, men det er noget jeg bestemme om de skal slås, eller skælde ud.
    Og jeg accepterer ingen af delene


  • #6   10. jan 2010 Det bliver svært og finde et hjem til en så gammel hund, og jeg vil egentlig også syntes det ville være synd og rive hende op med rode.
    Går du til træning med dem begge? Dine problemer kan ligge i understimulering af tæven. Scæferen er en arbejdshund, også selv om den er 5 år. Faktisk tror jeg det vil hjælpe.


  • #7   10. jan 2010 Du må jo komme i schæferhundekredse? Hvad siger de? Mener de, at din hanhund har de nødvendige drifter - med eller uden jeres tæve?

  • #8   10. jan 2010 Okay...
    Ærgeligt kun at have en hund for at komme langt inde i Schæfervedenen når den anden hund har været den del af familien i 5 år..

    Men sådan er vi jo s forskellige smiley
    Håber du finder en god løsning smiley


  • #9   10. jan 2010 Hold da op... jeg synes bestemt du skal finde et nyt dejligt hjem til din tæve hvor hun er ønsket... hun kunne jo have mange gode år endnu hos en anden familie... smiley

  • #10   10. jan 2010 jeg træner i kreds 15 med dem begge og de har godt eneskaber begge to inden for træning.... de har også prøvet at kommet med godt ider der ude.. som jeg selvfølgelig har afprøvet..

    jeg har prøvet at lukke den ud hverfor sig og være ude mens og være over min tæve men hun er bare styk..

    jeg har også haft lukket unghunden ud først og så holdt min tæve imens jeg er gået ud sammen med hende og lige så sår jeg slipper hende så ryger hun liget i hoved på min unghund og bagefter er der ikke noget så kan de godt rende sammen uden problemer.. problemet er at hun underkuer ham så meget at han kryber..

    de går ikke sammen når vi ikke er hjemme da min unghund ødelægger ting så han er ude i hundegården..


  • #11   10. jan 2010 hun er bestemt også ønsket i vores fam og vi elsker hende det er også derfor jeg søger råd... men når hun skaber problemr og blever skeldt ud dagligt er det så ikke bedre at finde en anden løsning...

  • #12   10. jan 2010 Jo, men så kunne løsningen jo være at finde ny famile til den nyest ankommende...
    Men det er jeg dig der r dommer over det-

    Hvis du føler at du har gjort alt for at få dem til at enes, så ville en ny familie nok være svaret...


  • #13   10. jan 2010 jeg vælger den gamle da hun ikke har de samme enskaber på banen som den nye har og jeg vil gerne gå til prøver mine hunde og det kan hun ikke...

  • #14   10. jan 2010 Og det var dét jeg mente med mit tidligere indlæg... - Men so jeg også skrev tiligere, så er vi jo alle så forskellige smiley

    Håber du finder et godt hjem til hende hvis det bliver beslutningen smiley


  • #15   10. jan 2010 Om du gør det rigtige eller forkerte vil jeg ikke stille mig til herre over, da det jo ikke er de indlægget handler om. Men jeg tror at "problemet" med din tæve er at hun måske bliver tilside sat i forhold til din unghund. Kunne forstille mig at det er hos den du ligge dine kræfter og træning. Derfor "angriber" den gamle den nye for ikke at ryge ned i herakiet, derfor er det super vigtig ikke at glemme den ælste hund. Brug noget ene tid sammen med hende. I en rigtig folk vil hun også være højre i herakiet en unghunden.
    Hvis du gør som maj-Britt - medlem af tavlemafiaen skriver, så forstærker du blot tæven i at hun intet er værd og derfor vil hun kæmpe endnu mere for at bevare pladsen i flokken. Det kommer der næppe noget godt ud af.
    Hvis du ikke har lyst til at arbejde med din gamle hund mere, jamen så vil det helt klart være bedst for hende at du finder en anden familie til hende. Hun er jo kun 5 år og har sandsynligvis rigtig mange gode år endnu.


  • #16   10. jan 2010 jeg prøver forså vit muligt ikke at gøre forskel på dem de er begge med på træningsbanen og blever trænet lige meget...
    hun får lov til at være inde i stuen når den anden er ude og blever behandlet som hun altid er blevet...
    syntes det er trist at jeg skal gå og skelde ud på hende hver dag og jeg har ikke hund for at have dem adskildt hele dagen de skal helst kunne gå sammen og havd det godt begge to..

    så en ny fam til hende hvor hun er alene hund ville nok være en løsning for hun er en sød og lækker hund når hun er alene....


  • #17   10. jan 2010 Er det den hund hvor I er 3. hjem og som i har haft prøvet at parre selv om hendes temperament ikke bør gives videre I skal af med?

    Jeg tror godt i kan komme af med hende til en familie der gerne vil have en voksen hund (der skal selvf. ikke være andre hunde i hjemmet).
    Hvis I bare giver det godt med tid at finde det rette hjem.
    Synes ikke I skal aflive hende før dette er afprøvet da hun kan have mange gode år endnu hos en familie der forstår at værdsætte hende :o) Hvis I ikke finder det rette hjem så kan der være tale om aflivning ..

    Jeg kunne ikke aflive en familiehund for mine ambitioner i træningsverdenens skyld men det er jo så heller ikke mig det drejer sig om ...


  • #18   10. jan 2010 Kan lige læse at du lukker unghunden ud først i haven. Luk den gamle ud først og lad hende være derude 5-10 minutter selv, kom ud til hende og træn kontakt og almen lydighed, alt imens at unghunden bliver lukket ud(den må ikke fare hen til hende) hvor du fortsætter træningen lidt endnu, hvis det begge er rolige stopper du med at træne hende så hun også kan snuse rundt. Det er bare vigtig at unghunden ikke løber hen til hende, for så er han selv skyld i det og så må i ikke skælde ud.
    Men det er rigtig svært at give råd om, når man ikke selv har set siturationen og kropssproget hos hundene.


  • #19   10. jan 2010 nej det er det ikke...

    vil også helst undgå at aflive hende da hun er for god til det... men hvis jeg ikke finder et godt hjem til hende skal jeg så bare have to hunde som jeg ikke kan komme nogle vejende med inden for træningsverdnen...?


  • #20   10. jan 2010 Hvis de er meget uvenner kan det være nødvendig at kører ud og træne dem side om side på neutralt grund.
    Så de vender sig til hinanden. Det er også vigtig at tæven ikke får lov til at ned stirre unghunden, men I skal ikke skælde hende ud for at gøre det blot aflede hende opmærksomhed.


  • #21   10. jan 2010 AOGH:

    Det kommer jo helt an på din passion for træning og din passion for bare at elske dine hunde som de er uden træning...

    Kun dig der kan bedømme det efter min mening smiley


  • #22   10. jan 2010 hvis min tæve kommer ud føret så tør min unghund ikke gå ud for så kommer min tæve og angriber ham lege så snart han stikker hoved ud af døren.. jeg har så prøvet at holde hende når hun er kommet ud og så lukke min unghund ud men når jeg så slipper hende er den gal igen jeg råber højt nej det standser hende ligt men hun ryger i hovet på han alligevel... ved snart ikke hvad der hjælper...?

  • #23   10. jan 2010 de er ikke uvenner for de kan godt gå sammen de slås ikke... det er lige som om at tæven skal sætte unghunde på plads hvergang de kommer ud... og jeg syntes ikke han gør noget forkert men jeg kan jo heller ikke hunde sprug...

  • #24   10. jan 2010 Jamen, hvilke råd har du fået på træningspladsen? De må da kunne give dig nogle brugbare råd?


  • #25   10. jan 2010 Hvordan er de når de er på neutral grund?

  • #26   10. jan 2010 En skam I bor så langt væk, ville ellers gerne være kommet forbi og hjælpe. Men kropssproget er bare så vigtig, for at kunne rådgive korekt i sådan en situration. I vil godt kunne få dem til at acceptere hinanden uden at tæven skal Møffe unghunden først. Men det kræver tid og tålmodighed og selvfølgelig den rette træning.
    Hvis I er opsat på at få dem til at kunne sammen, så kontakt en hunde adfærdsbehandler i jeres område, gerne en hololistisk.


  • #27   10. jan 2010 jeg har også fuldt deres råd men det virket ikke....

    min tæve er sådan over for min unghund uanset hvor vi befinder os henne...

    jeg har prøvet i 6mdr nu og min tålmodighed er ved at slippe op desværre....


  • #28   10. jan 2010 Du skal nok også enten få løst problemet NU evt. ved hjælp af en adfærdsbehandler eller så få tæven videre for det her kan ødelægge din unghund ... Din unghund er omkring 9 mdr. eller? Forstår jeg dig ret hvis jeg kan læse mellem linierne at den ikke er renlig ...?

  • #29   10. jan 2010 det jo det...

    min unghund er renlig han bliver et år her den 22feb...


  • #30   10. jan 2010 Det kan ødelægge BEGGE hunde. Og jeg kan læse mellem linierne at tæven ikke er særlig ønsket mere, så jeg synes at I skal finde et hjem til hende, hvor hun er ønsket!!

    Og hvor var det godt at hun ikke fik de hvalpe. Det er da ikke et ønskværdigt temperament at give videre til en flok hvalpe:-(


  • #31   10. jan 2010 Undskyld. Læste forkert, fik "ødelægge ting" til "lægge ting" ...

  • #32   10. jan 2010 Har du 3 hunde da.. Siden det ikke er den hund som er i 3 hjem?????????????????????

  • #33   10. jan 2010 jeg er ikke den person som har en hund i 3 hjem... jeg har to hunde...

  • #34   11. jan 2010 Jeg ville vældigt gerne se sådan et optrin!

    Jeg sidder og får den opfattelse, at du har en fuldvoksen tæve, der fortæller en opkomling af en snothvalp, hvor skabet skal stå....
    Og du har en ambition om at få en stærk dominerende hanhund og bryder dig ikke om at overvære, at han må underkaste sig tæven?

    Det fremgår ikke om hun virkeligt banker ham, eller om hun blot kræver at han udviser respekt?

    For er det der sker, vil jeg vove den påstand, at det er ganske naturligt og ufarligt! Også for din unghund.


  • #35   11. jan 2010 Marietta: Nej, oplysningerne er yderst sparsomme - også derfor jeg flere gange i tråden spørger, hvad de siger på træningspladsen, der vel har set hundene sammen og ikke mindst ejeren sammen med hundene.. Ud fra oplysningerne er det helt umuligt at komme noget, der bare ligner brugbare råd..

    Derudover læser jeg, at hanhunden ikke viser de ønskede drifter og tæven bærer skylden for dette, hvilket jeg vil tillade mig at betvivle... Men igen, det er svært, når man ikke har mere at gå ud fra


  • #36   11. jan 2010 Can.alt.dogshouts Bente H
    og marietta.
    kan ikke læse det står i den første besked jeg har skrevet hvad min tæve gør ved min unghund...

    ude på hundebanen har de set mine hunde sammen og jeg med dem de siger at min tæve er for domminerene og at min unghund ikke kan udvikle sig ordenligt fordi hun holder han for meget nede.. de råder mig til at skille mig af med min tæve så hun ikke ødelægger min unghund.. så derfor spørger jeg om hun kan omplaceres eller aflives...


  • #37   12. jan 2010 Bom bom.. Ang gr c,lyder det til mig,som om presset er for stort,for din hanhund.. Altså fra figuratens side og din opbakning for svag,i forholdet til din unghund.. Måske man har kørt for hurtigt frem og derved lært den,at man få belønning uden standhals ??

    Tilbage til udgangspunkt smiley

    Hvad din tæve angår,er du træt af hende,så læg hende på schæferklubbens hjemmeside og lad hende komme ud til en familie,der kan gi hende en god pension..

    Det er svært at træne 2 hunde på høje plan og er det dit ønske,ja så ville jeg omplacere tæven..

    Kan se du har købt den nye i "grå " model og det har vel et formål smiley


  • #38   12. jan 2010 har du prøvet at "hyrde" den gamle tæve,når hun farer frem mod din hanhund..

    Det gør jeg ved mine,når de spiller smarte og de pakker på stedet..

    Ellers havde jeg nok,vinget hende sådan en,samtidig med et skarpt nej.

    ja ja ved godt man ikke må,men ikke alle problemer kan løses ved kærlighed og dette problem kan koste hunden livet..


  • #39   12. jan 2010 vi er gået forsigtigt frem i gr c med min unghund for han har vokset meget... de er godt til at hjælpe mig ude på træningsbanen med gr c.. han har kommet med lyd da vi startede med gr c.. og så begyndte min tæve at være styk over for ham der hjemme og siden har han ikke sagt noget...

    ja jeg valgte en brugs hund da jeg gerne vil gå til prøver osv..

    nu spørger jeg nok dumt men udtrykket "hyrde" ved jeg ikke helt hvad betyder...

    jeg har også prøvet med det hårde og med kærlighed og ingen af delene hjælper... desværre


  • #40   12. jan 2010 Hyrde,er hvor du gøre dig,bestemt i hele dit kropssprog og med kroppen presser hende til at vige,uden at røre ved hende,altså går frem imod hende hele tiden,så hun er tvunget tilbage.. man hyrder til hunden viser dæmpende signaler..

  • #41   12. jan 2010 Tror stadig ikke at det på banen hænger sammen med det der hjemme.. der er sket noget i indlæringen,af lyden.. lurer lige din film smiley

  • #42   12. jan 2010 Hov,det var billeder.. kan se i kører hetz.. Hvorfor blir hunden belønnet der,når den ikke kommer med lyd ? At lave de lange er fint nok,der skal der ikke bruges lyd,andet efter slip.. men min hund,havde ikke fået lov til at få belønningen,før der kom bare et piv fra den..

    I har alt mulighed for at køre ham helt op,når han er bundet og han burde der gi lyd,medmindre han er presset af figuranten.. ind og klap bagpå ham,støt ham


  • #43   12. jan 2010 Vil bare lige komme med en side bemærkning vedrørende jeres unghund, pas på med ikke at komme til at overtræne ham. Det kan ødelægge hunden fuldstændig og så er det farvel til konkurrencer, kender/har hørt om flere som kom til det fordi man selv havde tårn høje ambitioner.

  • #44   12. jan 2010 okay tak jeg viste ikke det hed sådan "hyrde" for det gør jeg også med hende og så viger hun lige indtil jeg vender ryggen til hende så ryger hun på ham...

    jeg har ham ikke bundet mere da han veg bort fra figuranden... jeg tror at det gjørde ondt på ham når han sprang frem i snoren og den ikke gav efter.. jeg står nu og holder ham og nu piber han en lille smule efter bidestyret... han får det først når der er kommet en lyd fra ham..

    i dag har jeg været til træning og tog ham ind på pladsen inden den hund før ham var færdig med at bide og så kom der noget mere lyd fra ham han blev ligesom peppet lidt op af at stå og kigge og vendte.. så det er da frem skridt...

    jeg træner kun tirsdag og torsdag med ham ca 10-15min lydighed og 10-15min gruppe c....


  • #45   16. jan 2010 Ville det ikke være en ide at finde ud af hvad du kan gøre med dine hunde INDEN du begynder at tilbyde at bytte din tæve væk for en sankt bernhard tæve???????

  • #46   16. jan 2010 Tilslutter mig Mettes spørgsmål...

  • #47   16. jan 2010 For mig lyder det til og være ganske almindelig hundeadfærd, men jeg har ikke set hvd der sker.
    Men find et hjem til tæven og lad så være og anskaffe en hund mere, men træn med hanhunden du har nu.
    Så har du ingen til og ødelægge din træning.


Kommentér på:
Dilemma

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce