Madplan - Billig {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg er alene med min datter på 5½ år.
Og jeg syntes jeg bruger alt for mange penge på mad.
Jeg har prøvet at lave en madplan, hvor man genbruger fx. creme fraishen osv.
Men syntes slet ikke jeg kan få det til at passe
Syntes bare vi spiser det samme hele tiden, og det skal også være forholdsvis let at lave, altså ikke flere timers forberedelse. For skal nå ud med hunden osv. inden aftensmaden, have datteren i bad inden hun skal i seng og alt det.
Hvordan får I andre idéer osv. til jeres madplaner (til jer der har det)
Har i evt. en jeg må se?
Er i vildrede, mange af pengene bruges på mad, som ikke er nødvendigt (efter min mening)
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.057
Hmmm jeg lavede en lang liste med aftensmad vi kan lide (eller næsten alle af os, vi er 2 voksne og 4 børn), og så skriver jeg ind i skema for en uge ad gangen (du kan se skemaet i mit album, det er ikke udfyldt)
Der er så dage, hvor man ved man har ekstra travlt, og der kan man passende lave noget ekstra nemt...Jeg har skemaer liggende med alle uge nr....Og skal vi feks. til noget fødselsdag eller andet, så er det bare at sætte det på skemaet...
Og vi handler så kun en' gang i ugen (lige bortset fra mælk, da vi ikke har plads til så mange l. i køleskabet...
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
Hvad står der i den nederste række af kolonner, kan kun se ugedagene på den øverste linje ...
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 638
Bevæbnet med kaffe, blok og peng går jeg systematisk, alle reklamer igennem for at se hvad der er på tilbud af div kød, grøntsager, frugt og alm. dagligvare.
Når i kun er to burde 500g kød række til to dage (det gør det ihvertfald nemt her ) så sørg for at fryse ca ½ delen ned så i ikke skal spise det samme to dage i træk alt for ofte for det bliver hurtigt trivielt.
Men en rest kødsovs kan sagtens konventeres til lagsagne dagen efter så skal der bare lidt pastaplader og evt revet ost til.
en rest cremefraise kan feks tilsættes en lille smule vaniliesukker og smager så kanont som dip til frisk frugt skåret i skiver, det bruger vi ofte som hyggeguf.
eller lidt salt og peber i evt noget barbeque krydderri så virker det super som dip til grøntsager.
eller lav det om til dressing , der er mange muligheder.
Det jeg synes der er vigtigt er at tænke på er hvordan får jeg brugt alle de "store" ting jeg har købt samtidig med at der kommer lidt varriation i det .
Feks lige pt har vi ikke salat i vores daglige "salat" men hvidkål for det skulle også lige bruges inden det blev dårligt.
En kogt kylling bliver her hutigt til 4 dages mad
Aspargessuppe x 2 kræver kun aspages og kødboller, samt vandet fra den kogte kylling
Tarteltter x1 kræver tarteletter og asparges og lidt af kyllinge kødet
kylling i karry x 1 kræver ris og lidt af kyllingekøddet
Men vil man gerne bruge alt kræver det at man tænker lidt ud over hvad man normalt gør , for der er mange måder at bruge tingene på, bare man lige hitter på dem.
Et af de store hit herhjemme er torillias eller pita brød med resterne fra aftesmaden lidt salat og evt lidt cremfraise dressing, og hun elsker at få det med i skolen, det er nemt hurtigt og man får brugt det sidste .
sep 2007
De nederste kolonner er delt op i Brød - Kolonial - Mejeri - Kød - Frostvarer - Grønt - Kølevarer - Diverse (diverse er eks. toiletpapir, rengøring, personlig pleje osv)
Så fører jeg de forskellige ingredienser/nødvendigheder ned i de nederste kolonner
Det kan måske lyde indviklet, men det er nemt og overskueligt, og meget billigt...Vi handler kun et' sted og tager udgangspunkt i seneste reklame fra pågældende butik..:)
nov 2005
Jeg må igang med "papir og blyant" - tror nu bare jeg bruger computeren.
Og så kigge reklamer igennem .. og skrive og få det hele til at passe
Sabrina, vi får i øvrigt også en 4-500 gram kød til at holde 2 dage
jun 2009
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.113
sep 2007
Evt. rester kan du så sætte ind i madplanen ugen efter
nov 2005
Jeanette.. Det er bare svært for mig, at skulle "indse" for syntes ikke alle butikker har det samme, og ofte er den ene ting billigere end den anden osv. Og butikkerne her, ligger sgu så tæt at transporten er ligegyldig. Men selvfølgelig gør det det hele lettere, med ugeaviser osv. at kigge kun en igennem.
Hvad butik handler du i, hvis man må spørge
jun 2009
Og så skriver jeg også ned fra alle de forretninger, som ligge på min "handle-rute". Der ligger en Føtex, Rema 100 og Lidl lige klods op og ned af hinanden, så med de 3 kommer man langt med tilbud
jun 2009
Jamen hvis ikke det fungerer for dig, så skal du heller ikke gøre det
Jeanette C
Det jeg mente med rester var ikke færdiglavet mad - det var rester af ferske varer, som ikke kan fryses - og personligt synes jeg, det er for dyrt kun lige at købe den mængde, man skal bruge, når tilbudene ofte er på større mængder... derfor ser min planlægning ud, som den gør
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.971
Så lurede jeg lige reklamerne om der er var noget på tilbud til de retter vi skulle have.
Nu hele sommeren har vi ikke haft madplan for vi har bare handlet godt ind med kød i bilka- der er det jo efter vægt og meget ofte er der mange kødvare nedsat. så pakker jeg det om med 1-2stykker kød i hver pose og så griller vi lidt forskelligt.
men vare ikke længe før jeg vil igang igen med madplanen nu grill sæsonen er ved at være ovre (dog stiller vi grillen i garagen og fortsætter med at grille nogle dage
men mens jeg ikke har madplan går jeg efter de billige ting, igår handlede jeg virkelig billigt ind i bilka, rema og fakta og lidtvi var 3 voksne og 1 barn til aftensmad og jeg købte:
1pakke med 8 koteller nedsat til 35kr - bilka
6 majs kolber 18kr- rema
1 bundt persille- 8 kr - bilka
2 citroner 7 kr - fakta
2kg nye kartofler 8 kr - lidl
havde flute i fryseren, olie,salt, margaring, hvidløg og rødløg hjemme.
Ud af alt det lave jeg en marinade med revet citron skræl og saften derfra, hakket 1 hvidløg, 1hakket rødløg, hakket persille og olie samt salt som jeg smurte oven på koteletterne og lod trække til de skulle steges.
majskolberne skar jeg i halve stykker og kogte med salt og margarine.
skyllede og kogte kartoflerne
revet citron skræl og saft samt persille og salt blev lavet som jeg vendte kartoflerne i da de havde kogt færdigt.
Varmede flutes i ovnen.
alle ting passer jo sig selv når først det er sat over, koteletternes steges mildt på panden ca 15 min på hver side så de bliver lækre møre..
Denne ret hvor der endda var mad til overs til idag den har i alt kostet ca 90kr og det jo billigt for 4 personer og så der er kartofler og majs til i dag også så det bar kød vi skal lave til.. kartoflerne kan så skæres i skiver idag og steges på panden med pølser fx. og så varme majsene til. super billigt..
Jeg køber næsten altid mit kød råt og marinere det selv da det er mere friskt ( og har så også lært at det kød der i butikkerne er marineret er ældre kød der har været inde i disken som råt kød uden noget og så er kommet ind og blevet marineret til at sælges en anden dag igen)
men det er også meget billigere og sundere på denne måde og tager ingen tid..
Hvis du laver lasagne så ihvertfald i min rema der har de næsten altid nogle pakker hakket oksekød til 20kr- så er det jo rigtig billigt, så kan du dele den i to, tilsætte revne gullerødder 1ps 4 kroner i rema, lidt brokkoli- max 10kr og så kan du jo selv krydre kødet og købe lasagne plader eller skruer fx. osten der kan du købe på tilbud og fryse ned så du har billigt til en anden gang- ofte i netto har de poser med 800-1000 gram i der er til mange gange for 40-50kr
Jeg laver også gerne pastasalat med kyllinge filet stykker i,
der kan du jo købe en pose pasta penne - ca 5-7kr
kyllinge filet- 35kr kan deles i to portioner.
1pose frosne majs netto - ca 13kr
1pose frosne ærter netto- ca 13kr
(der er til mange gange du bruger kun ca 50gram af hver)
Så har du hurtig billig mad til jer to for omkring 30-35 kr
så kan du en anden dag lave stegt fileter med ris til og ærter og majs kogt i lidt vand og lidt margarine... så du får brugt tingene uden at det er for ens mad
en pose jasmin ris fx koster omkring 17-20kr der bruger du nok kun 1½dl ris til jer to..
det var bar lige et par fif
nov 2005
I er til stor hjælp
sep 2007
Jeg kan sagtens følge den med de ferske varer, at de skal bruges (det bliver de skam også her)...
Man er jo så forskellig, for jeg syns' ikke det er dyrt, kun at købe det man skal bruge...Det er jo derfor jeg laver madplanen for en uge ad gangen...
For at variere ugedagene, så det hele bliver brugt...Uden at det bliver for ensformigt :o)
Jeg handler ind for ca. 1200 kr. i gennemsnit pr. uge...Og som skrevet er vi 2 voksne og 4 børn (10,14,15,16)...
Og det er både til madvarer, hygiejne, rengøring/vask og hvad der ellers er i en husstand...:)
Og det syns' jeg faktisk er helt okay
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.476
så kan man jo bare kigge de forskellige uger igennem og så vælge hvad man godt kan lide
nov 2005
Den vil jeg lige kigge på
Handler nemlig også mest i Rema1000 *S*
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.476
nov 2005
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.423
Det burde der
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.423
Nu har jeg prøvet at oprette en..
jun 2009
En anden ting er i øvrigt - ved ikke lige om det høre med til en madplan, men det fungerer da som et sparetip
Jeg fryser ALLE rester ned, nærmest uanset mængde... en lille rest steg, en halv kotelet, en halv pølse, frikadeller osv. De kommer på køl og derefter skåret i tern og kommer i en bestemt bøtte i fryseren. Når den så er fuld, så ved jeg, at så passer det lige til en gang biksemad for os alle 4. Og biksemad med meget forskelligt kød smager nu bedst
Og jeg fryser alle smårester af gryderetter, boller i karry, kødsovs - selv i ret så små mængder. Samler dem i fryseren i små bøtter, og når jeg synes, at nu har jeg samlet nok til en gang aftensmad, så tager jeg dem op, blander dem, som er "ens" og putter det i 2 eller 3 gryder, afhængig af hvor mange forskellige retter der er - og så lige en gang ris til det hele. Det passer sig selv, og så er der frit valg
Jeg tror da nok, at der mindst 2 gange om måneden kommer smårester op, som bliver til et helt måltid, og så er de næsten "gratis"...
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 95
Jeg bruger ofte disse 2 link. her er det "Tøm køleskabet", der er også billige, fedtfattige osv.
Så man går næsten aldrig forgæves på disse sider.
http://www.maduniverset.dk/soeg_toem_5.phtml
http://www.opskrifter.dk/149.0.html
god fornøjelse
Susanne
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 95
Jeg glemte at skrive, at der på maduniverset også er et tema, der hedder gårsdagens rester opskrifter.
god fornøjelse
nov 2005
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 146 Svar: 779
I vores husstand er vi 2 voksne og vi bruger 3200 kr. pr. mdr. og handler primært i Netto og resten i Super Best, hvilket nogen også synes er meget, men vi kan ikke leve billigere, når vi også vil leve sundt
Madplan - Billig
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside