Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Medlemmer: 338
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
2.905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt ♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt

(tråden ligger også i det store forum =) )

Det varer ikke længe før der skal laves konfekt og bages julegodter - skøn tid, elsker at bage =D

Til lidt inspiration - både til mig og jer - tænkte jeg det kunne være hyggeligt med en tråd omkring hvad i alle laver af konfekt og kager =)

Dele opskrifter, ideer og hvad har vi =)

Jeg har lige idag indkøbt 2kg marcipan - 65kr/kg i Lidl hvis nogen kunne være interesseret =)

**

Der er tradition med kagebagning 1. advent hos svigermor =)

.. Desværre har jeg ingen opskrifter da hun laver dejen i forvejen, men der bager vi vanillekranse og jødekager.

Jeg selv bager pebernødder, og den opskrift vil jeg gerne dele =)

Pebernødder

125 g smør
125 g sukker
1 æg
1 tsk. Natron
½ tsk ingefær
¾ tsk kardemomme
½ tsk kanel
½ tsk hvid peber
275 g mel

Ingredienserne blandes sammen og ældes til en hård ensformig dej.
Stilles koldt, helst natten over.

Rulles i pølser og skæres ud i mindre stykker, som derefter trilles til let-flade kugler.

Bages ved 200 grader i 10-12 min.

Bemærk!! De hæver!

... Og havregrynskugler *mmnnn*

Havregrynskugler

125 g smør
3 dl havregryn
1½ dl flormelis
½ dl kakaopulver
2 tsk. Vanille
1 spsk. Fløde
Romessens eller mørk rom

Bland ingredienserne.
Rul kugler og stil dem koldt.

OBS: Kuglerne vendes i kokosmel eller krymmel.

**

Til konfekt bruger jeg chokolade, marcipan, nugat, nødder og "det der grønne noget"

Jeg bruger både hvid, lys og mørk chokolade - og overtrækker gerne nødderne også =)
- Det er sååå fint.

Marcipanen bruges både neutral, men også med baileys, Mørk rom og Whiskey - dem med sprut er et stort hit herhjemme =)

Pynter med nødder, kokos, en anden farve chokolade... Bare hvad jeg synes er fint ; )

Og lidt reven appelsinskal og en smule saft i enten marcipan eller chokolade er også lækkert - har jeg hørt; jeg spiser ikke marcipan ; )

**

I år vil jeg også lave nøddekonfekt så jeg har noget at spise selv ; )
- Jeg er på jagt efter "noget" at lave det i.. Forme og sådan, så har i set noget et sted må i endelig sige til =)

Cornflakes og pif-paf-puf - overtrukket med chokolade kan man også lave.. Har i andre ideer?

**

Ooohhh der er også Chrispy Chokolate Chip Cookies hvis nogen synes det hører julen til (kager med chokolade, hvad kan gå galt??

Ingredienser

100 g sukker
120 g brun farin
115 g smør, Koldt
1 stort æg
1 tsk vanillesukker
1/2 tsk. bagepulver
175 g hvedemel
1/4 tsk. salt
200 g hakket chokolade
130 g hasselnødder
Fremgangsmåde

Sæt ovnen på 160ºC

Kom sukker og brun farin i en skål og smulder den kolde smør ned i. Mix med håndmixeren et øjeblik.
Kom æg, vaniliesukker, bagepulver og salt ned i skålen og mix godt. Sigt hvedemelen ned i skålen og mix igen.

Hak chokolade og nødder groft og kom det op i skålen og rør dejen godt sammen.

Sæt dejen i køleskabet en times tid, og rul dejen så den er ca 3-4 cm i diameter. Sær stykker på ½ cm af med en skarp kniv og placer på en bageplade med bagepapir.

Husk godt med mellemrum, kagerne flyder en del ud (jeg bager 13 af gangen).

Bag cookierne ca18 min. De skal være lidt bløde når de kommer ud af ovnen.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af hvepsebo 1.500 kr.
  • Opsætning af knager, lampe mm. 1.200 kr.
  • Rengøring af bad og køkken inkl. skabe. 8 skabe i køkken og tre små i badeværelset. Jeg regner med 4 timers arbejde. 1.200 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Skift af membran på vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt
  • #1   2. nov 2010 Super inspiration - Tak Nina smiley

(Og dt der grønne noget er pistaciemasse) *G*

Jeg plejer at lave brændte mandler/nødder:
    Kommer vand og sukker i en gryde (spørg mig ikke om mængden, for jeg tager sådan at de lige passer, he he )
    Kommer nødder/mandler i og lader det koge indtil vandet er fordampet og sukkeret begybnder at smelte. Så skruer jeg en anelse ned, rører rundt og vender indtil sukkeret er let brunet og hænger ved. Hvis man vil have dem glatte vendes de yderligere rundt til det yderste sukker karameliserer -Over på en plade med bagepapir, skil dem ad med en gaffel og afkøl

• #2   2. nov 2010 mmmmnnnn brændte mandler - dem må jeg lave =D

tænker lidt flormelis på panden vil hjælpe med at tykne og klæbe?

Og ja, det er pistacie *GG* takker

• #3   2. nov 2010 Jeg tror ikke flormelis gør brændte mandler bedre, men jeg har tænkt mig at prøve med noget glucose (druesukker). En ide jeg fik, efter at sønne er begyndt at lave hjemmelavede bolcher (købte sættet til ham sidste jul)

• #4   2. nov 2010 fortæl lige hvordan det arter sig, ikk =)

• #5   2. nov 2010 Skal jeg nok smiley

• #6   3. nov 2010 *Skammer sig*

Vi laver faktisk ikke noget juletamtam... Det KAN være, at jeg køber en brunkagestang og bager til husbonden, måske laver jeg havregrynskugler.... Men det er nok også højden.

Der er ingen af os, der er hamrende vilde med marcipan - jeg er til gengæld helt tosset med nougat, så skulle jeg noget, så ville det blive en nougat-fest ;o)

Dog er det sådan, at vi skal holde jul for familien herhjemme i år, så jeg vil tage lidt til mig.
    Jeg vil lave lidt konfekt og jeg vil bestemt tage inspirationen med mandler og nødder til mig, for det ved jeg, der er nogen der vil sætte STOR pris på ;o)

Hvor længe kan den slags holde sig?

• #7   3. nov 2010 Jeg plejer kun at lave saltede mandler......... Men DET gør jeg til gengæld også i stor stil........*GG*

• #8   3. nov 2010 Overtrukne nødder kan holde sig længe... vil tro de stadig er gode efter 2 måneder =D .. i køleskabet altså ; )

• #9   3. nov 2010 Nina;

De overtrukne nødder - er det så simpelt som bare at rulle nødderne i chokolade og that's it??

• #10   3. nov 2010 Jeg har en vild lækker opskrift på konfekt.
    Jeg er med mine 23 år jo ung i faget, så der er ikke så mange "egne" traditioner, men jeg tager da denne konfekt og så lidt småkager for hyggens skyld.

100g tørrede abrikoser
    100g dadler (uden sten)
    100g figner
    100g nødder
    overtrækschokolade

Nødderne blender man lige så det bliver fint. Derefter kommes figner, dadler, abrikos og nødderne i en kødhakkemaskine (sådan en med sving på). Hvis man så synes det skal blandes lidt mere, så bruger man lige fingrene til at ælte det godt ind i hinanden og så trilles der kugler, hvilken størrelse man nu lyster og så skal de overtrækkes med chokolade.
    De er bare mums! og et dejligt alternativt til marcipanen.

• #11   3. nov 2010 Christina - Ja det er grunddelen =)

Du kan jo så tilsætte smag og andet til chokoladen.. Feks appelsin, chili, hakkede rosiner, aprikoser, æbler og andet du lige synes er lækkert.

Du kan overtrække nødderne hele, eller hakke nødderne og lave en chokolademasse der skal størkne i passende mængder..

De overtrukne nødder kan vendes i florsukker hvis man er til det.. Eller kanel, cacao, vanille og hvad har vi =)

• #12   3. nov 2010 Jeg er hverken jule- eller brunkage-fan, men lavede disse for nogle år siden og de var simpelthen så gode, at jeg selv gad spise af dem og er fortsat med at bage dem de følgende år :). De er i en helt anden kategori end dem, man køber i butikkerne, synes jeg

http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter_/jul_med_meyers/brunkager.html?recipeid=84

Når man begynder at måle op, virker det som en ret stor mængde krydderier, så første gang skar jeg lidt ned på mængderne - det skal man ikke gøre smiley

• #13   3. nov 2010
    Skulle man, efter den store konfekt-produktion, stå med en rest mørk overtrækschokolade og en rest nougat, er det bare guf, hvis man smelter det sammen, tilsætter godt med knust daim og lader det stivne på en plade, hvorefter man laver de lækreste daim-brud.....

• #14   9. nov 2010 Vi har altid en dag hvor vi laver juledekorationer i min mosters kælder. Hun er pro til sådan noget, så det er virkelig fedt!..

Så har vi også en dag hvor vi laver juleguf hjemme hos min mor..

Vi laver selvfølgelig alt muligt af marcipan, dog spiser jeg ikke marcipan, så jeg laver bare for de andre.

Så bager vi pebernødder efter bedstemors opskrift (skakl nok finde den). Det er hvide pebernødder, og jeg er altid tvunget til at tage nogle med på arbejde smiley hehe..
    Min mor laver havvregrynskugler i STOR mængde, for min søs og jeg elsker dem.. Vi er som regel ikke meget med til at lave dem, da vi begge arbejder efter præmisen "en til fadet - en til mig - en til fadet - en til mig"....
    Og så skal der i år laves smålager an mas. Jeg fik nemlig en røremaskine sidste år med kødhakker, og lavede straks lækre vanillekranse, efter opskrift fra min mors farmors gamle opskriftbog. Og der var en masse opskrifter på småkager vi aldrig har hørt om.. Jeg elsker småkager smiley

• #15   9. nov 2010 Uh uh! Vi laver også altid FAVORITTEN!..

Hakkede nødder og mandler vendes i smeltet chokolade, og kommes i de der små forme til konfekt. Så køles de af og smager bare SÅ godt!!! smiley :D smiley

• #16   9. nov 2010 Små forme til konfekt?? Hvad er disse for nogle?

HAr du link?

• #17   9. nov 2010 Christina,
    det er ligesom muffinsforme i papir.. Bare små.. Jeg ved ikke hvad de hedder?..

Du ved, ligesom lampeskærme..?

• #18   9. nov 2010 Øhm.. små muffins forme??

• #19   9. nov 2010 De er mindre.. De er til konfekt..

Finder nogle hos min mor og tager et billede og smider ind smiley
    Blir bare ikke lige i dag..

• #21   9. nov 2010 Jaaa, sådan nogle f.eks smiley

• #22   10. nov 2010 Århhh.. Sådan nogle smiley

De er lidt ala staniol? Mener der altid er sådan nogle med i kasser med fyldte chokolader smiley

• #23   11. nov 2010 Er det ikke bare at bruge dem man kan købe til stearinlys?? det minder ihvertfald meget om dem i chokoladekasser men jeg ved ikke om der er noget i dem som gør man ikke kan bruge dem.

• #24   12. nov 2010 Man kan jo bare købe dem i Brugsen... Der har de dem.

Kommentér på:
♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce