{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.091 visninger | Oprettet:

♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt {{forumTopicSubject}}

Det varer ikke længe før der skal laves konfekt og bages julegodter - skøn tid, elskerat bage =D

Til lidt inspiration - både til mig og jer - tænkte jeg det kunne være hyggeligt med en tråd omkring hvad i alle laver af konfekt og kager =)

Dele opskrifter, ideer og hvad har vi =)

Jeg har lige idag indkøbt 2kg marcipan - 65kr/kg i Lidl hvis nogen kunne være interesseret =)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ♫ Julen sig nærmer ♪ -kager og konfekt
  • #2   2. nov 2010 Der er tradition med kagebagning 1. advent hos svigermor =)

.. Desværre har jeg ingen opskrifter da hun laver dejen i forvejen, men der bager vi vanillekranse og jødekager.

Jeg selv bager pebernødder, og den opskrift vil jeg gerne dele =)

Pebernødder

125 g smør
    125 g sukker
    1 æg
    1 tsk. Natron
    ½ tsk ingefær
    ¾ tsk kardemomme
    ½ tsk kanel
    ½ tsk hvid peber
    275 g mel

Ingredienserne blandes sammen og ældes til en hård ensformig dej.
    Stilles koldt, helst natten over.

Rulles i pølser og skæres ud i mindre stykker, som derefter trilles til let-flade kugler.

Bages ved 200 grader i 10-12 min.

Bemærk!! De hæver!

... Og havregrynskugler *mmnnn*

Havregrynskugler

125 g smør
    3 dl havregryn
    1½ dl flormelis
    ½ dl kakaopulver
    2 tsk. Vanille
    1 spsk. Fløde
    Romessens eller mørk rom

Bland ingredienserne.
    Rul kugler og stil dem koldt.

OBS: Kuglerne vendes i kokosmel eller krymmel.

• #4   2. nov 2010 Til konfekt bruger jeg chokolade, marcipan, nugat, nødder og "det der grønne noget"

Jeg bruger både hvid, lys og mørk chokolade - og overtrækker gerne nødderne også =)
    - Det er sååå fint.

Marcipanen bruges både neutral, men også med baileys, Mørk rom og Whiskey - dem med sprut er et stort hit herhjemme =)

Pynter med nødder, kokos, en anden farve chokolade... Bare hvad jeg synes er fint ; )

Og lidt reven appelsinskal og en smule saft i enten marcipan eller chokolade er også lækkert - har jeg hørt; jeg spiser ikke marcipan ; )

• #5   2. nov 2010 uh jeg kigger med... jeg skal holde jul for svigerfamilien i år og alt skal bare være perfekt

• #6   2. nov 2010 I år vil jeg også lave nøddekonfekt så jeg har noget at spise selv ; )
    - Jeg er på jagt efter "noget" at lave det i.. Forme og sådan, så har i set noget et sted må i endelig sige til =)

Cornflakes og pif-paf-puf - overtrukket med chokolade kan man også lave.. Har i andre ideer?

• #7   2. nov 2010 Ej jeg har desværre ingen ideer smiley men følger lige med for kan mærke at jeg er klar på jule hygge i år smiley

• #8   2. nov 2010 Ooohhh der er også Chrispy Chokolate Chip Cookies hvis nogen synes det hører julen til (kager med chokolade, hvad kan gå galt??

Ingredienser

100 g sukker
    120 g brun farin
    115 g smør, Koldt
    1 stort æg
    1 tsk vanillesukker
    1/2 tsk. bagepulver
    175 g hvedemel
    1/4 tsk. salt
    200 g hakket chokolade
    130 g hasselnødder
    Fremgangsmåde

Sæt ovnen på 160ºC

Kom sukker og brun farin i en skål og smulder den kolde smør ned i. Mix med håndmixeren et øjeblik.
    Kom æg, vaniliesukker, bagepulver og salt ned i skålen og mix godt. Sigt hvedemelen ned i skålen og mix igen.

Hak chokolade og nødder groft og kom det op i skålen og rør dejen godt sammen.

Sæt dejen i køleskabet en times tid, og rul dejen så den er ca 3-4 cm i diameter. Sær stykker på ½ cm af med en skarp kniv og placer på en bageplade med bagepapir.

Husk godt med mellemrum, kagerne flyder en del ud (jeg bager 13 af gangen).

Bag cookierne ca18 min. De skal være lidt bløde når de kommer ud af ovnen.

• #9   2. nov 2010 Jamen her komme da så lige en liste over hvad der i hvert fald skal laves herhjemme:

- Pebernødder
    - Brunkager
    - Fedtebrød (De der med citronglassur.)
    - Vaniljekranse
    - Klejner
    - Konfektmus (Flækkede mandler som ører, og lakridssnøre som hale.)
    - Konfekt udstukket med forskellige kageforme. (Sidste år lavede vi nogle juletræer af marcipan med nougat i midten og drysset med hakkede pistacienødder.)

Og så håber jeg på et honningkagehus også! Ellers bare honningkager i hvert fald...

• #10   2. nov 2010 I kigger bare med =)

Helena - Kan du dele opskriften på klejnerne? Og fedtebrød... Tror lidt det er sådan nogen jeg husker fra min barndom og julen hos mormor ♥

Og honningkager lyder spændende også =D

• #11   2. nov 2010 Åh gud jeg er i himlen! smiley
    1. nov. så må man sku godt begynde at planlægge smiley
    Jeg tror faktisk ikke jeg bager andet end pebernødder i år, for jeg vil bare ikke stige i vægt, og jeg spiser det jo smiley
    Men jeg skal lave konfekt med min veninde, det er tradition, og vi laver meget!
    Vi triller til Tyskland på mandag og køber ind til det.

Tjek odensemarcipan.dk
    Der er så mange lækre konfektopskrifter og ideer.

Jeg skal i gang med at lave dekorationer, forhåbentlig om en 10 dages tid. Det bliver så hyggeligt!

• #12   2. nov 2010 Nina - opskrift på de der cornflakes nogle ? smiley

• #13   2. nov 2010 Marianne - Hvis du kan lide den helt mørke chokolade (70%), så feder det ikke.. af hvad jeg ved af i hvert fald =)

Og hvem siger du skal overtrække marcipan? Du kan overtrække appelsinstykker og andet frugt hvis du kan lide det =)

• #14   2. nov 2010 S & D - Det er MEGET enkelt ; )

Du smelter chokoladen og vælter cornflaskes i.. <det er lidt et fornemmelses-spørgsmål, for der skal jo være nok chokolade, men ikke for meget ; )

Massen skal være mere cornflakes end chokolade - røre røre, vende vende - og så med et par skeer for du dem sat på en bageplade til afkøling =)

Du kan så tilsætte nødder, hakkede rosiner og andet frugt du kan lide i massen.

Det samme kan du gøre med pif-paf-puf (hvilket de nok ikke hedder, men det hedder det alrså her *GG*

• #15   2. nov 2010 Altså Nina smiley der er vel omkring 400 kcal i mørk chokolade - næsten det samme som alm. chokolade hehe.
    Den er bare sundere pga. indholdet af kakao - eller nowet.
    Og konfekten skal laves.
    Men småkagerne tror jeg ryger i år. Tror jeg. Nu bliver jeg i tvivl..

Jeg vil gerne have småkager jeg kan stikke ud. Det eeeelsker jeg haha.
    Marianne 5 år :o)

• #16   2. nov 2010 Jeg vil også gerne udstikke, jeg har masser og jeg er et værre pattebarn LOL

Men kan ikke finde nogle udstiks-kager der smager af andet end mel ! Hader jødejager =(

• #17   2. nov 2010 ... Og er ked af det, men det med at blive for tyk er ikke noget jeg kender til, jeg er SÅ gode venner med mit stofskifte.. Har vejet det samme i 10 år, og min livret er fløde og bacon og andesteg og stegt flæsk med persillesovs og alt mulig andet godt =D

• #18   2. nov 2010 Opskrifter mullet? ... Og har du inviteret whatshisface endnu?

• #19   2. nov 2010 Aristokrater!!!!

Og for et par år siden digtede jeg lidt på grunddejen så de blev lavet med lime og citron skal (mums!!!), kakaoudgave (ikke så god), med chokoladestykker, med marcipan (mums) og en masse andet også. Grunddejen er fantastisk så det er bare at gå amok og digte videre!

• #20   2. nov 2010 Nina, det der gider jeg slet ikke høre på smiley
    Øvvvv for er det synd for mig. Jeg har lige taget 2 kg på og føler mig som en elefant.
    Mullet, hvad er det for noget?
    Jeg gider heller ikke jødekager. De er sååå kedelige.

• #21   2. nov 2010 MT
    hvad er det?

• #22   2. nov 2010 Uhhh tusind tak smiley

• #23   2. nov 2010 MT - grunddejsopskriften tak =D

mullet - bare ind med de amerikanske, dem kan jeg sagtens tackle =D

• #25   2. nov 2010 uhhh jeg skal prøve nogle eksremt lækre mandler jeg smagte for ikke så længe siden

det var hele mandler der var overtrukket med hvid chokolade -hvori der var smag af appelsin. også var de rullet i lakridspulver

ummmmm de var bare gode..

• #26   2. nov 2010 MT - Orv de ser faktisk gode ud =D Og så lige med suddelade og lidt Baileys i =D

Dem kan man saaaagtens udstikke, det er jeg overbevist om =D

Mulle - Soyamælk simpelthen.. Det har jeg alligevel aldrig set i en opskrift =)

Og til de der ikke har et CUP-målebægre..

1 cup = 2,3 dl =)

• #27   2. nov 2010 .. og 275°F er lige omkring 140°C =)

• #28   2. nov 2010 http://www.exploratorium.edu/cooking/convert/measurements.html

Kunne være et nyttigt link hvis i lige faldt over en Amerikansk opskrift =)

• #29   2. nov 2010 Haha ja så læste jeg opskriften forkert smiley
    Måske jeg bare skal bede om at få den på dansk, om muligt hehe.

• #30   2. nov 2010 Nina...det kan man sagtens. Plejer at rulle dem til en pølse, rulle pølsen ind i noget bagepapir og smide den i fryseren i noget tid. De hæver ikke rigtigt så plejer at udskære dem i denne |------| tykkelse..

• #31   2. nov 2010 1½ dl sukker
    1 tsk stødt ingefær
    1 tsk kanel
    1½ tsk bagepulver
    1/4 tsk salt
    6 strøgede spisesker melasse, det er sirup-agtigt
    6 spskl soyamælk
    5½ dl mel

Var det bedre? =)

• #32   2. nov 2010 Flyder de ud MT?

• #33   2. nov 2010 Nina, jeg siger mange tak smiley

• #34   2. nov 2010 Nina...ganske lidt men det er næsten ingenting. De bliver bare lidt lavere i kanten egentlig..

• #35   2. nov 2010 Marianne - Kan du selv oversætte resten? Tænker det bare er målne der driller?

Jeg har købt cup-mål i Ikea.. de er guld værd når man finder amerikanske opskrifter =)

MT - så tror jeg, at jeg ruller dem til I---I den tykkelse =)

• #36   2. nov 2010 vi laver:

Bounty kugler (har ingen opskrift da det er en hjemmekomponeret men de indeholder)
    kokosmel, vanilie, kokosmælk og flormelis. mælken gives et opkog sammen med kokos og vaniljekorn, køler lidt af og blandes med flormelis indtil det hænger sammen, sættes på køl et døgns tid til det kan trilles i kugler som overtrækkes med mørk chokolade

citronmarcipan med mørk chokolade:
    Heller ingen opskrift, men tager noget marcipan og river skallen af 1 økologisk citron og tilsætter saften af ca ½ citron flormelis i til det 'binder' formes og overtrækkes med mørk chokolade.

og det er det, har før hen lavet alverdens lækkerier, men ingen af os har godt af det, og meget kunne smides ud efter nytår, fordi vi 'sparede' på det:-)

• #37   2. nov 2010 ååååhhh Mullet, jeg tror da NOK lige jeg skal bage chokolate cheesecake =D

Karin - Bountykuglerne skal jeg da vist også lige bage en omgang =D

• #38   2. nov 2010 Mullet, du godeste jeg kan næsten mærke jeg tager på mens jeg læser hihi.
    Puha altså..

• #39   2. nov 2010 Nina LOOOL det er også den jeg lige har læst. Mmmm
    Jo tak jeg kan godt resten, det var bare målene smiley

• #40   2. nov 2010 ihhhh altså nu kom jeg jo lige i tanker om at jeg har glemt at putte blommerne fra årets høst i rom..... Vi plejer at lave blommer i rom, blandet i marcipan og skåret ud i passende størrelse og så lige overtrukket med chokolade!! Det smager såååå godt men er absolut ikke for børn smiley Blommerne skal helst ligge i rom fra de bliver høstet i august/september.

• #41   2. nov 2010 *homer-savler* De opskrifter er da bare SÅ lækre at læse Mullet, lige noget for mig =D

Marianne - Læs lidt om motion, så taber du dig igen *fnis*

Rikke - Puha, sådan noget med frugt i sprut er ikke lige mig, men min svigermor lægger figner i rom, dækker med marcipan og overtrækker med chokolade, det synes hun bare er lækkert ; )

• #42   2. nov 2010 Mullet, jeg ville aldrig komme af med de kg. igen.
    Men lur mig om jeg ikke kommer til at råæde alligevel..
    Jeg elsker havregrynskugler mmmm.
    Åh hvorfor hader jeg ikke chokolade og sukker smiley
    Eller er totalt spaser i et køkken. Det må da fede mindre :o)

• #43   2. nov 2010 Nina, kan jeg ikke nøjes med at tænke at jeg burde løbe, men aldrig kommer ud af sofaen? hehe

Min kæreste elsker cognacbønner, nu vi er ved det. Føj siger jeg bare!

• #44   2. nov 2010 Jeg tror du kan nøjes med at se på andre motionerer Marianne ; )

Jeg har dårlige knæ, så jeg dyrker intet andet motion end gå-ture med hunden min =)
    ... og så lidt Wii *GG*

Kommentér på:
&#9835; Julen sig nærmer &#9834; -kager og konfekt

Annonce