{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

dårlig mave :( {{forumTopicSubject}}

Min stakkels stakkels ynkelige buller har sprutmås og har haft det i et døgn nu. Er ikke så meget inde i alle de tricks der er mod sprutmås hos en hund på barf. Da han er den første hund jeg barfer. Han har ikke fået anderledes mad end han plejer. Altså samme leverandør og han har før kunne spise kæbekød uden problemer.
Men jeg har ladet mig fortælle han skal have noget med en masse ben i som sætter en prop i systemet?

Håber på svar snarest mulig, da han virkelig er ynkelig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dårlig mave :(
  • #1   29. mar 2011 jeg vil altid starte med et døgns faste...

  • #2   29. mar 2011 Fast ham 1 døgn, giv derefter kogt kylling og start så op med noget mildt råt - feks kylling eller fisk =)

  • #3   29. mar 2011 og ja min havde meget sart mave, så efter faste fik han kylling og ris.. så der var ikke så meget råt.. og så kallun efterfølgende..

  • #4   29. mar 2011 Han er halvandet år og er opfostret på barf. Så han har som sådan ikke sart mave. Har på fornemmelsen han har gravet noget op og ædt det. smiley Det sker en gang i mellem når man jo er en jagthund? Eller hvad han nu er smiley
    Puha tror da han dør af sult hvis han skal faste hehe. Han er ikke vant til den slags endnu og han ELSKER sin mad smiley

    Men vi faster i et døgn er prøver på kylling smiley


  • #5   29. mar 2011 det med faste er jo netop fordi maven skal have ro... og det hjælper.. men selvfølgelig ikke sjovt, hvis han er et madøre...:-)

  • #6   29. mar 2011 Enig med de andre

    Faste og derfter skånekost

    For mit vedkommende er skånekost udkogte ris plus én af følgende:
    Hvid fisk
    torskerogn
    kogt kylling

    Alle 3 virker herhjemme. smiley


  • #7   29. mar 2011 Louise: Han er frygtelig! Han har een gang prøvet ikke at skulle have aftensmad eller morgenmad dagen efter, pga han skulle opereres. Han var så ond som en bjørn der lige var vågnet efter vinterhi smiley
    Får han ikke morgenmad inden hundetræning, er han så dyyyyygtig. kun for at få frikadeller smiley

    Søster McFluff: den med torskerogn er nok et hit da han elsker det i forvejen. Hvor meget skal han så have? Han har ikke fået aftensmad i dag. Men sprutter dog stadig. smiley


  • #8   29. mar 2011 Jeg forstår ikke rigtig hvorfor i pludselig vil give ris og kogt kød når det er til en barf hund, i min verden er det da at stresse maven når den pludselig kan forholde sig til ris og kogt, den er jo vandt til råt, hvorfor skulle det være skånekost ???
    Hvis i havde sagt kylling eller kallun kunne jeg forstå det, men pludselig at fodre med noget helt nyt er da underligt, synes jeg


  • #9   29. mar 2011 Hanne: Jeg mente også det med forarbejdet mad ned i en barf mave ville være en stor omvætning. Altså han elsker torskerogn. Men han er så meget efter kød at han ikke en gang vil spise et stykke rugbrød smiley
    Min dyrlæge der ikke er til barf siger torskerogn og a38. min barf leverandør siger kallun eller kyllingehalse. Jeg er forvirret smiley


  • #10   29. mar 2011 Tja jeg holder med din barf leverendør, din dyrlæge anbefaler vel ud fra tørkost hunde og ikke barf såå hans råd er i min verden ikke til din hund. Da min hund blev kørt ned og opereret gav dyrlægen den skånekost inden jeg hentede den og gav min noget med hjem, men i guder en dårlig mave den fik, det slog fuldstændig bunden ud, 2 døgn på kallun og maven var fin igen og vi har aftalt, dyrlægen og jeg at hvis en af mine hunde skulle have brug for skånekost engang, så skal det være råt for det var ihvertfald synd at ødelægge maven på den måde bevist.

  • #11   29. mar 2011 Fordi det er mildt mod maven. Udkogte ris er noget alle kan fordøje og det giver en mæthedsfornemmelse uden at fylde alt muligt i maven som kan give yderliger uro. At koge kyllingen sikrer at der ikke er bakterier der går ind og laver mere ballade i den ødelagte mave - en rask mave kan snildt tåle det, men hvis hunden har voldsom diarræ er det bedre at være på den sikre side.

    Men det er så også derfor jeg foretrækker hvid fisk. Det indholder nærmest ingenting der kan give dårlig mave, medmindre det er for gammelt.

    Nicoline
    Jeg giver det et par gange i løbet af dagen for ikke at fylde ham ud på en gang, men jeg ved ikke hvor nødvendigt det er. Min hund får et sted mellem samme fordeling som han plejer, hvor de 2/3 er fisk/torskerogn/kylling og 1/3 er ris, og 1/2 af hver. Mængden plejer også at ligge omkring de 2% af kropsvægten som normalt, men fordelt over flere gange.


  • #12   29. mar 2011 Søster McFluff hvis en hund kan fordøje ris hvorfor så barfe??? Hvorfor skulle der være bakterie som hunden ikke kan tåle i råt, vi fodre da med det til dagligt og hunden mave er beregnet til de bakterier, det lyder meget som levn fra tørfodderets tid i mine øre.


  • #14   29. mar 2011 Vi kan hurtigt blive enige om at hundens mave er beregnet til at håndtere bakterier fra råt kød, men når den er syg fungerer den jo ikke optimalt. Hvorfor det er et problem at tage hensyn til det forstår jeg ikke. Jeg spiser da også selv mild mad når jeg er dårlig selvom min mave almindeligvis kan tåle karry og chili i nær-vulgære mængder.

    Medmindre du mener at hunden tager decideret skade af at spise ris og fisk i en dag eller to kan jeg ikke se hvad problemet er.


  • #15   30. mar 2011 Søster McFluff
    Jamen jeg synes jo netop ikke du tager hensyn, når du giver den et ukendt produkt, det svarer til at du skulle have skånekost fra Indien eller et sted, hvis kost du slet ikke er vandt til.
    Skånekost er noget af ens daglige kost, som er let for maven at håndtere. altså vil skånekost for en barf hund, være råt der er let for dens mave at håndtere feks. kallun eller kylling, så dens mave får noget kendt og har let ved at oparbejdet sin alm. bakterie vægst igen.


  • #16   30. mar 2011 Jeg ville give dig ret hvis vi snakkede om alt andet end ris, men lige netop ris er der jo ingenting i der kan lave ballade i en mave, selvom det er "fremmede". Det er derfor det mest idiotsikre man kan give en dårlig mave - det giver mæthed og ro til maven så kroppen kan få den i balance igen. Men altså, risene skal hellere ikke udgøre mere end 1/3-1/2 af kosten.. Det er til at blande op med det kød man nu vælger.

    Hvis den dårlige mave evt skyldes at det parti mad man i forvejen giver er dårlig, eller at hunden har en intolerance vil man lynhurtigt finde ud af det ved at smutte over på skånekost i en dag eller to, for derefter at hoppe tilbage på hundens vanlige mad - hvis problemet opstår igen kan man rimeligt hurtigt finde synderen. Det tager lidt længere tid at fange den sammenhæng hvis man bare fortsætter med hundens almindelige kost.

    Men altså, jeg har ikke noget imod at man giver rå kylling eller kallun. Det må man helt selv om. Der er bare ikke noget i vejen med risene.


  • #19   30. mar 2011 vores hunde får også en gang i mellem dårlig mave,vi giver bare en-to mælkesyrekapsler,hvis man tager det i opstartsfasen plejer det at kunne gøre det.

  • #20   30. mar 2011 Det er lige det Pia, hvis man tror på at hunde er kødædere, så er alt ud over kød jo ikke deres alm føde og derfor, heller ikke let for deres maver at forarbejde.
    Men du har ret Søster McFluff det er op til hver i sær at vælge hvad vi giver vores hunde, jeg forstod bare ikke hvorfor du fodre din efter kødæder principet til daglig og efter planteæder principet når den er syg.
    Personlig har mine ikke dårlig mave ret tit, ind i mellem har de lidt tynd mave, men kun kort tid og det kan som regl kædes sammen med et måltid med for meget lever, jeg fodre helst så de altid får ben/brusk og kød i samme måltid, faktisk er det kun kallun de får uden ben eller brusk.
    Men som Pia skriver så har deres afføring ikke samme koncistens hele tiden, ben i store mængter giver jo også hård mave og det tilstræber jeg også ind i mellem, fordi mine ikke har let ved at tømme deres analkritler og det ordner en gang hård mave for dem. I øvreigt gør jeg ikke noget ved en gang tynd mave, jeg fodre som alm.


  • #21   30. mar 2011 Som de andre siger, faste et døgnstid, gi noget Zoolac og start op med kallun i små mængder, eventuelt med noget kalkun i eller andet der er lettere benholdigt...

    Slippory Elm er også godt til dårlige maver, det psuger toxiner i tarmsystemet..


  • #22   30. mar 2011 Hanne

    Ah, jeg kan se hvad du mener, men det er fordi du har misfortået noget omkring min daglige fodring. Jeg fodrer efter samme princip om hunden er syg eller ej. 1/3 planter og 2/3 kød. Det eneste der ændrer sig er at jeg vælger milde udgaver af begge typer når hunden er syg.


  • #23   30. mar 2011 Ja ok så er vi vel enige alligevel :o)))
    Må jeg spørge om hvad du giver i den 3del der er planter ?? bare nysgerrig :o))


  • #25   30. mar 2011 hanne

    Det skal du være velkommen til. Jeg giver rester (altså, ikke det der har været lavet, men fra madlavningsprocessen + det der når at blive for gammelt til mig). Jeg spiser selv meget spinat og gulerod så det er det primære, men det bliver så blendet med alt fra hvidløg til rødbeder, peberfrugter, æbler og tomater.

    Det blander jeg så også nogle urter i som jeg engang læste i en holistisk hundebog skulle være godt mod diverse, men jeg kan ikke huske præcist hvad (det er ren vane nu). Der smider jeg også lever, æg og olie i, så har jeg alt samlet ét sted og kan give forskellige slags kød hver dag uden at tænke videre over vitaminer.

    Pia

    Stivelsen i almindelige kogte ris nedbrydes til sukker meget hurtigt, og det sukker optager hunde fint, hvilket er grunden til at man ikke må give det til hunde med sukkersyge. Idet man udkoger risene gør man processen endnu mindre krævende for maven. .

    "og som sædvanligt, hvad der er godt for os mennesker, synes vi også er godt for hunde"?

    Jeg giver det fordi det fungerer godt på <b>hunden</b>. Jeg skrev at jeg selv spiser "mild mad", ikke at jeg fik idéen fordi jeg selv spiser ris og torskerogn/fisk. Men jeg vil da overveje det næste gang jeg har dårlig mave, fordi det fungerer godt på min hund når han er syg, og hvis det virker på hunden... *GG*.

    Det er ikke fordi jeg synes at TS eller nogen andre herinde SKAL bruge ris. Det må hun og alle i andre helt selv om, men jeg bliver langhåret af at alt hvad enkelte herinde ikke synes er "BARF" nok er noget der skal diskuteres som om det er direkte livsfarligt. Jeg følger min Mogen Eliasen bog og fodrer efter hvad jeg selv kalder "vildhund princippet", som jeg nu har gjort det i 4 år, og det fungerer fint for mig.

    Hunden (ulven) er, som de fleste ådselsædere, naturens skraldespand og burde som sådan kunne tåle nærmest alt hvad man giver den, så jeg er meget lidt sart omkring hvad jeg giver min hund medmindre vi snakker om skadelige madvarer, som f.eks chokolade. Selv hvidløg er jeg fan af hvis man giver begrænsede mængder, selvom det er direkte giftigt.


  • #27   30. mar 2011 Du har fuldstændigt tabt mig nu. Jeg tror ikke at vi diskuterer det samme emne mere.

  • #28   30. mar 2011 Jeg ville give griseben. Virker altid for os. Har fået rådet at nogle som har barfet i 20 år.

Kommentér på:
dårlig mave :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce