{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Adfærd - Ny viden... {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop læst bogen:

"Hundes og ulves adfærd" - Ny indsigt i aggressivitet, lederskab og signaler.

Forfatter: Freddy Worm Christiansen.

Han skriver om zoneforsvar - hvilket er en fantastisk ny indsigt i vores hundes reaktioner og så forsøger han at gøre op med en masse myter inden for hundeverdenen.

Han skriver bl.a. at en flerarts grupppe - en gruppe bestående af f.eks. mennesker og hunde - ikke kan kaldes en Flok i egentlig forstand fordi hunde ikke indgår i en rigtig rangorden med mennesker og ikke kæmper om rang med mennesker.

Det meste af det er ok, og forståeligt, men nogen gange virker det lidt som om han har haft så travlt med at modbevise hver eneste lille bitte detalje, at han måske overser det store billede. Her tænker jeg primært på hans afsnit om hundes "dæmpende" signaler, hvor han skriver om alle de reaktioner hunde kan have sammen med mennesker, der tidligere er blevet opfattet som dæmpende eller pasificerende adfærd, hvor han skriver at adfærden i sig selv ikke er hverken det ene eller det andet - hvor jeg så tænker lidt; Nej, self er den ikke det, det er jo en kombination af signaler, der fortæller i hvilken grad hunden mener det og ofte er det jo ikke meningen at dæmpe aggression eller passificere, men blot at signaler venlighed. Og self. skal man da som observatør skelne mellem reflektorisk adfærd og "bevidst" adfærd og altid huske at kigge på sammenhæng og situation før man drager konklusioner om hvad hunden "fortæller".

Men ellers synes jeg det er den mest øjenåbnende bog jeg længe har læst - Den er virkelig et studie værd, hvis man er hundeejer - især, hvis man har problemer med at hunden vogter:)

Det kan godt være den ser lidt kedelig ud udenpå, men den er skrevet så den er meget let læst.





Nogen, der har læst den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd - Ny viden...
  • #1   9. maj 2011 Hvor har du fundet den henne? Lyder meget spændende smiley

  • #2   9. maj 2011 Jeg fandt den tilfældigt på biblioteket:) Men det er helt sikkert én jeg selv skal have på boghylden.

  • #3   9. maj 2011 Jeg har læst bogen og var vældig glad for det meste...

    Men hans konklutioner omkring dæmpende signaler er jeg dog MEGET uenig i....

    Hans opfattelse er at hunde IKKE dæmper mennesker, sig selv eller atsfæller - nu har jeg selv 3 hunde og mener han tager meget fejl på det område.
    Kan godt være det ikek biologisk er DOKUMENTERET at hunde bruger dæmpende signaler, men det kan jeg i hvert fald SE at mine bruger dels overfor hinanden og dels i konflikt situationer.

    Det er helt klart en bog man som hundeejer bør læse... :o)


    Canis.dk har den til salg... >:o)


  • #4   9. maj 2011 Nope, har ikke læst den, men det kunne jeg da finde på nu du skriver om den *g*

    Den lyder virkelig spændende smiley


  • #5   9. maj 2011 ER en super god bog i hvert fald de første 2/3-dele er ikek helt enig i den sidste del omkring dæmpende signaler...

  • #6   9. maj 2011 hvilke dæmpende signaler er man uenige i?

    Denne debat kunne jeg godt tænke mig lidt om.
    Eftersom jeg netop er blevet uddannet som prof. hundeadfærds instruktør, finder dette meget interessant, at hører hvor uenighederne....


  • #7   9. maj 2011 hvilke dæmpende signaler er man uenige i?

    Denne debat kunne jeg godt tænke mig lidt om.
    Eftersom jeg netop er blevet uddannet som prof. hundeadfærds instruktør, finder dette meget interessant, at hører hvor uenighederne ligger henne hos jer forskellige.


  • #8   9. maj 2011 Det er en super bog - og jeg kan kun anbefale de seminarer han holder! De er super gode og han er meget faglig i sine forklaringer.

    Tror hele det med dæmpende signaler mest af alt bunder i en videnskabsteoretisk uoverensstemmelse. I forhold til hans metode og tilgang til forskning, så er det jo helt forkert at kalde det "signaler" - ligesom baggrunden for at de blev teoretiseret, mest er baseret på gisninger og iagttagelser. Det kan jeg nu godt forstå at han stejler lidt over.


  • #9   9. maj 2011 Han mener bl.a IKKE at en hunds gaben er et dæmpende signal i f.eks konflikt situationer, han skriver hunden gaber pga søvn og kun hvis den ikke fik det gjort efter den vågnede eller at den faktisk er træt.

    Han mener IKKE at når en hund ryster sig at den ryster stress af sig.
    han skriver det er fordi hundens pels enten er i uorden, eller at den er snavset mv...

    Kan ikke huske alle sammen.

    ER selv under uddannelse og har læst en del teori bøger men en ting er teori og en anden ting er hundens adfærd overfor andre hunde i den givne situation.

    Min den ene gaber tydeligvis i konflikt situationer i forhold til sig selv og hvis de andre "skændtes" på en lille plads..
    F.eks i bilen hvor der ikke er mulighed for at flygte eller gå væk.


  • #10   9. maj 2011 Det kan godt være at din hund gaber i konfliksituationer - og det kan godt hænge sammen med at den netop er i en konfliksituation, at den udviser den adfærd. Pointen for Worm er bare, at det ikke nødvendigvis er et signal.

  • #11   10. maj 2011 Pointen for Worm er at det ikke er DOKUMENTERET at det ER en dæmpende signal... :o)

    Syntes bogen er fremragende men er bare uenig i hans konklutioner mht dæmpende signaler. :o)


  • #12   10. maj 2011 aarg på den måde Wendy, takker for en uddybende forklaring... ...

    Ja som du skriver er det en interessant drejning i mit hoved... må vist tage den med på sommer listen. Da det kan modsige det man har lært i forhold til gaben og ryste.... spændende......

    Jeg tænker jo bare hvorfor siger han sådan når andre siger noget andet....
    det må studeres lidt nærmere....


  • #13   10. maj 2011 Freddy Worm har haft ulvepark i over 20 år så vidt jeg husker ( undskylder hvis årerne er forkerte ) han er adfærdsbiolog ( tror nok det hedder sådan ) og hans kone var vist mere eller mindre det samme, hun gik til konkurrencer med den ene ulv de havde, men de har samtidig haft hunde.

    Freddy Worm har meget viden omkring adfærd efter studier af sine egne ulve og derfor skriver han som han gør.
    Selvom han henviser bl.,a til "de dæmpende signaler" som Turid Ruugas har skrevet så er han jo ikek ENIG i hendes bog konklutioner da der ikke adfærds biologisk er dokumentere test forsøg eller andet som kan dokumenter at hunde gør sådan fordi...

    Fordi det det ikke er dokumenter via div. test er det jo ikke givet at det er forkert at hunde viser dæmpende signaler selvom Worm ikke biologisk kan forklare at SÅDAN er det.. :o)))

    Jo flere hunde man selv har haft og jo mere man selv kigger på sin hund kan man jo tit "læse" om hunden er nervøs, vildt glad, eller i konflikt med sig selv uden at man behøver at være adfærdsbiolog..

    Som sagt kan bogen KLART anbefales - deler bare ikke hans biologiske konklutioner, uanset om de er dokumenteret eller ej... :o))) Det gør bestemt ikke bogen dårligere at man er uenig syns jeg...





  • #14   10. maj 2011 Wendy:

    "Jeg tænker jo bare hvorfor siger han sådan når andre siger noget andet....
    det må studeres lidt nærmere...."

    - heldigvis retter de færreste forskere deres viden ind efter hvad andre siger - ellers ville vi jo aldrig komme videre eller få ny viden på bordet!

    "Fordi det det ikke er dokumenter via div. test er det jo ikke givet at det er forkert at hunde viser dæmpende signaler selvom Worm ikke biologisk kan forklare at SÅDAN er det.. :o)))

    Jo flere hunde man selv har haft og jo mere man selv kigger på sin hund kan man jo tit "læse" om hunden er nervøs, vildt glad, eller i konflikt med sig selv uden at man behøver at være adfærdsbiolog.."

    Det kan godt være, at det ikke er forkert - men det er i hvert tilfælde ikke rigtigt! Og netop at tage udgangspunkt i forholdsvist banale observationer af egne hunde, og så konkludere derud fra er det han tager afstand fra.


  • #15   10. maj 2011 @Siri var ikke mig der skrev sådan: Jeg tænker jo bare hvorfor siger han sådan når andre siger noget andet....
    det må studeres lidt nærmere...."


    det var Susan Black :o)

    Ja men hvis han tager afstand fra folks personlige observationer kan jeg ikke forstå han henviser til Turid Rugaas bog "De dæmpende signaler."
    den står som litteratur henvisninger adskillig steder i hans bog.!
    Meget selvmodsigende....???


  • #16   10. maj 2011 Arh sorry! Jeres profilbilleder minder helt vildt om hinanden!

    Han nævner jo direkte de dæmpende signaler i bogen - og så er det naturligvis helt på sin plads at henvise til litteraturen - uanset om han er enig eller ej. Man kan ikke kritisere noget, uden at henvise til det!


  • #17   10. maj 2011 Nåe ja kan godt se billeder er lidt lig hinanden - helt ok ingen problemer :o)

    Uanset hvad syns jeg det er en fremragende bog mange ville hasve glæde af at læse.... :o)

    Jeg har også læst Turid's bog og den fandt jeg nu også stor glæde i at læse netop fordi man kan genkende meget af de forskellig ting hun beskriver i sine egne hunde.... :o)


  • #18   10. maj 2011 Jeg har også læst Turid's bog, og var meget glad for den. Synes det var skrevet på en rigtig god måde, og nemlig som Wendy skriver at man kunne genkende de forskellige ting hun beskriver..

  • #20   11. maj 2011 Sagen er jo man skal være åben for hvad der kommer af andre informationer og være kritisk på mange områder.

    Det jeg mener når han modsiger på den måde må man jo selv studere videre for at finde den tænkegang der ligger bag. (selv forske) Jeg tænker at læse bogen og sammenligne med den viden jeg har selv i led af min uddannelse. og derpå observere hvad man reelt ser når man ude i trænings embede.

    Jeg mener ikke man bare kan skære igennem uden at være nysgerrig på hvad der ligger til grund...



    En anden ting:

    Nogle der deltager i kursus med Kirsten Malm den 24-25/9 2011 i Odense ????


  • #22   11. maj 2011 Hvordan mener du at han modsiger sig selv?

    Ja, jeg er meldt til Malm kursus - og jeg glæder mig! Synes hun var super god sidste gang.

    Helle, det er igennem Forlaget Trofast om agressivitet hos hunde.


  • #23   11. maj 2011 jamen siri så ses vi....



Kommentér på:
Adfærd - Ny viden...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce