{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.590 visninger | Oprettet:

Mmm... Chokolade. {{forumTopicSubject}}

De fleste mennesker er glade for chokolade, og de fleste hunde vil gerne spise det – de kan i hvert fald vænnes til at spise chokolade, når nu mor og far alligevel hygger med aftenkaffen.
Men Chokolade indeholder metylxanthin – en kemikaliegruppe som hunden ikke ligeså let kan omdanne til energi som mennesker kan. Stoffet cirkulerer rundt i kroppen uden at blive omdannet til energi og dette går ud over hundens organer.
Mørk chokolade er værst – eks. kogechokolade, der skal ikke mere end 140 gr. til at forgifte en hund på 25 kg. Symptomer på metylxanthin-forgiftning er opstød, opkast, hyperaktivitet, rastløshed, hyperfølsomhed ved berøring, hurtig hjertebanken og åndenød, manglende kontrol over benmusklerne og muskelkrampe. Disse symptomer vil komme i intervaller og til sidst vil hunden gå i koma for til sidst at dø på grund af hjertekomplikationer. Oplever man at hunden får disse symptomer, skal man straks søge dyrlæge, så hunden kan udpumpes.
Det er heldigvis de færreste hunde som kommer så galt af sted, men der er ingen grund til at fremme lysten til dette skadelige stof.. den vil være lige så glad for et stykke pølse.

Kilde: Stig Marthinsen, Kobuk forum.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mmm... Chokolade.
  • #1   24. jul 2011 uha.... men tak...

  • #2   25. jul 2011 Tak for dit gode indlæg Nanna. Jeg vil lige tilføje, at vi hundeejere også skal være meget opmærksomme på vores hunde på gåturen.
    Det kan gå gruelig galt, hvis de får guffet noget i sig, som er giftigt for dem. Dette måtte jeg selv erfare i onsdags, da vores tæve Fiffig åd af en brun substans ved stranden.
    Da hun kom hjem, reagerede hun som om, hun lige havde været i narkose. Hun kunne ikke styre sin gang eller indtage føde eller væske, så dyrlæge måtte give hende drop med sukkervand. Først i dag er hun blevet selv igen.
    Vi ved ikke, hvad der har forgiftet hende, men da hendes pupiller ikke reagerede på lys, mente dyrlæge, at det måtte være noget bedøvende eller evt. narkotika, hun havde indtaget.
    Sluttelig vil jeg henvise til et link, hvor man kan hente oplysninger om farlige giftstoffer og skadelige fødeemner m.m. for hunden. Link: http://www.hundeleksikon.dk/tox.html.


  • #3   25. jul 2011 Tak for et godt indlæg!

    jeg så en udsendelse for 1½ års tid siden hvor de også nævnte:
    -Vindruer/Rosiner
    -Sprinklervæske (lyder dumt - men for hunde har det en sødelig smag der kan få dem til at drikke det)
    -Nogle forskellige blomster

    Kan ikke huske resten, men hvis jeg finder den seddel jeg skrev det ned på, vil jeg gerne skrive det herinde smiley

    Er der nogen der kan fortælle mig om de der chokoladedrops der er lavet til hunde? Altså lige som yoghurtdrop, bare med chokolade smag? Er der chokolade i eller?
    Jeg har ikke tænkt mig at bruge dem, men har bare tænkt over det :o)


  • #4   25. jul 2011 Så det i en annonce en gang for mange år siden, som jeg klippede ud og hængte op - har tydeligt sagt til ALLE jeg har min hund med hjem til, at de IKKE må give ham bare den mindste smule chokolade, er der noget chokolade i en kage eller andet, så må han heller ikke få det.. vindruer vidste jeg dog ikke - kan læse jeg har været meget heldig, da han 2 gange nu har fået masser af vindruer.. Men det får han så aldrig igen ! Printer den side ud der er linket til, så er jeg da sikker på min baby ikke får noget han ikke kan tåle.. ! smiley

  • #5   25. jul 2011 Vindruer udvikler gasser i hundens mave, som virker som gift på dem.

    Det er så nemt for hunden at lige snuppe en vindrue eller rosin, der triller på gulvet.


  • #6   26. jul 2011 Jeg snakkede med min dyrlæge om, at salt, peber, løg og tomater også er giftige for nogle af hundes organer. Alt det findes næsten i vores mad. Tænk på de hunde der får menneske mad .
    Min svigermor mistede sin Amr. Bulldog, pga leveren var stået af. Dyrlægen mente det var al den menneske mad, han havde fået i gennem tiden.


  • #8   27. jul 2011 ja det håber jeg da eller elsker ærter ..og mon ikke ..hun spiser også agurk og rød-peber

  • #11   30. jul 2011 Hej Christina
    mange gode tips - tak for det smiley


Kommentér på:
Mmm... Chokolade.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce