{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.111 visninger | Oprettet:

Blå chihuahua {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu hørt at denne klinik http://www.vethudklinik.dk/#page_7 siger at ALLE BLÅ chihuahua har genet ( genetisk farverelateret hårtab), men at det er ikke alle der udvikler sygdommen....!

Ja så er jeg lidt i dilemma især med henblik på følgende tråd: http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=454193 og http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=477976

Hvor holdningen er noget helt andet....

Er det noget i erfarende chihuahuafolk kender noget til??

Jeg er seriøs omkring dette emne og håber på seriøse svar....som de fleste ved kæmper jeg jo for og imod blå chihuahuaer, da jeg selv har en syg og ved hvilke problemer der ligger i det..

Og vil derfor gerne ha fakta ( gerne med link) og ikke "jeg tror nok jeg ved noget"-svar...


på forhånd tak og rigtig god aften

Marianne

**********************************************************************************************
http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=454193:


* Christina & De 2 Guldklumper smiley *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 12:34:20

Hej aller her med Chihuahua's smiley

Tænkte på om man må pare blå med blå fawn ?
Eller kommer der for meget blå indover ?





Anita : Cookie, Beauty og Prixie`s Moar. .

VIP


Skrevet: 23-03-2011 12:43:12

Det ville jeg ikke gøre, det er trods alt blå+blå. :o)


* Christina & De 2 Guldklumper smiley *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 12:43:31

Okay tak smiley


Helle * bemydream.dk*

VIP


Skrevet: 23-03-2011 12:47:16

Hvis jeg kendte til generne bag og vidste med sikkerhed at det er "sunde" blå hunde der ligger bag ville jeg ikke være bekymret......... Men det gælder med blå som med alt muligt anden at man skal vide hvad der ligger i sin hunds aner smiley


* Christina & De 2 Guldklumper smiley *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 12:49:26

Okay tak Helle smiley


Bolette og de skønne piger.. : D

VIP


Skrevet: 23-03-2011 13:00:25

selvom man kender linjer og forældre dyrene er sunde.. kan du ikke være sikker på de er helt raske før de er testet.. !!


klanen- pro fontanelle .



Skrevet: 23-03-2011 13:22:42

så hvis man tester sin egen hund og den ikke har lidelsen... Betyder det så at det også er raske hunde der ligger bag eller?


Stina L



Skrevet: 23-03-2011 14:20:46

Hvad er det nu de blå kan have af lidelser?


klanen- pro fontanelle .



Skrevet: 23-03-2011 14:22:55

genetisk pelstab


Jeanette **EN GANG DKK ALTID DKK** *



Skrevet: 23-03-2011 15:26:13

Uden test er intet sikkert!!!


* Christina & De 2 Guldklumper smiley *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 15:35:22

Men hvis begge var testet, ville det så være forsvareligt ?


Linnea S

VIP


Skrevet: 23-03-2011 17:09:01

Ja hvis begge er testet fri er det helt forsvarligt.

Men blå + bluefawn er IKKE værre end at parre blå med en sort med Dd, eller en zobel med Dd, eller en rød med Dd, osv. osv. osv. Så nej, det er ikke mere forbudt osv.


Bolette og de skønne piger.. : D

VIP


Skrevet: 23-03-2011 17:10:10

hvis begge forældre er testet og de begge har 0 %. så kan de ikke give nogen syge gener videre,.. :O) så ja.. er de testet fri begge forældre kan hvalpene ikke få genetisk pelstab.. smiley


**Det Lille Blå Lyn & Den Sorte Banditræv's moar *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 20:04:53 Slet indlæg

Det forstår jeg ikke! Er det nok - kun forældrene er testet 0%?? Så kan man bruge de udvaskede farver, i avl??

Forstå mig ret, Maxies forældre havde ikke sygdommen og ingen af dem var blå, det får så Maxie som er blå og som får sygdommen.. Hvis det er nok forældrene er testet 0% hvor har Maxie så sin sygdom fra?

Og hvis det så er tilfældigheder, der har givet ham sygdommen.....vil disse tilfældigheder - i procent - så ikke bare stige ved at avle med en rask blå (udvasket farve) hund. Det er jo ikke fordi han er blå - i den forstand - men fordi den blå farve er avlet frem gennem mange hundegenerationer....og den kan man da ikke avle sig ud a, ved bare at teste forældrehundene o%

Men det ville da være dejligt :O)



Helle * bemydream.dk*

VIP


Skrevet: 23-03-2011 20:11:14

Forældrenen kan jo godt være raske bærer af sygdommen...... jeg tænker at hans forældre måske ikke er testet men bare ikke er syge...... eller hvordan forholder det sig??


**Det Lille Blå Lyn & Den Sorte Banditræv's moar *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 20:22:25 Slet indlæg

Nu er det mig der er i tvivl?
Hvis ingen a forældrene er blå lilla brun eller andre udvasket farvet, kan de så være bære a genet?? Så burde alle hunde jo testes før avl eller er jeg bare for pyldret? Nu ved jeg jo hvad det vil sige at ha en syg blå hund og tro mig det er ikke sjovt! Så syntes det - måske er lidt vovet at mene at genet er avlet ud ved test 0%.

Tror ikke de var testet - de fejlede bare ingenting, havde begge pæn oog sund pels........:O)


**Det Lille Blå Lyn & Den Sorte Banditræv's moar *

VIP


Skrevet: 23-03-2011 20:24:27 Slet indlæg

ups, det skulle stå i sidste linie: genet er avlet ud ved at teste forældrene 0%

:O)


Bolette og de skønne piger.. : D

VIP


Skrevet: 23-03-2011 21:05:13

forældrene kan sagtens være bærere af genet.. uden at det er i udbrud hos dem..




Linnea S

VIP


Skrevet: 23-03-2011 21:05:23

Det lille blå lyn:

En hund der er blå har "dd" kode.
Maxies forældre må begge have "Dd", da de ikke selv er blå, men tydeligvis bærer af blå gen.

(en hund uden har "DD"). Og de kan så have et sygt "d" gen, som Maxie desværre har fået.


klanen- pro fontanelle .



Skrevet: 23-03-2011 21:57:52

kan man i en test se om de er bærere selv om de ikke selv har lidelsen?


Linnea S

VIP


Skrevet: 23-03-2011 22:03:02

klanen: Ja det kan man smiley


Bolette og de skønne piger.. : D

VIP


Skrevet: 23-03-2011 22:04:51

dorthe. du kan teste ved blodprøve.. de kan have det 0% 50 % eller 100%.. se fx min beta.. hun har det 100% altså 1 sygt gen fra begge forældre...

så kan du have det 50% der har de et sygt gen fra enten mor eller far!!

og 0% så har de intet.. og når de ikke har et sygt gen selv.. så kan de ikke give det videre.. smiley


**Det Lille Blå Lyn & Den Sorte Banditræv's moar *

VIP


Skrevet: 28-08-2011 19:58:33 Slet indlæg

smider da lige et billede a: hvis det alligevel går galt :

http://hundegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1119399_l.jpg


**********************************************************************************************************


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blå chihuahua
  • #1   18. sep 2011 Nej alle blå chihuahuaer er IKKE bærer af det blå gen der medfører hårtab.

    Det hedder Dilute. Og hvis en blå hund har det syge Dilute gen kan de avle blå hvalpe med pelstab. Ellers kan de IKKE..

    En af forældrene skal have det syge DIlute gen for at få hvalpe med pelstab.

    Det kan testet ved dyrlægen som tager en blodprøve og sender den til Tyskland som så fastslår om de har det syge Dilute gen. Jeg har lige fået det gjort på min blå chihuahua..


  • #2   18. sep 2011 Men men men: En bluefawn hund har genkoden "dd" ligesom en blå hund, de to hunde er altså genetisk lige blå! Så at parre to bluefawn er det samme som at parre to blå.



  • #3   18. sep 2011 Sygdommen hedder Follikulært dysplasi.....:O) Delute betyder bare fortynder...:O)

    Alopecia kan også googles....Det betyder hårtab.

    Må sige at jeg også først har hørt og læst at blå chihuahua ALTID har genet, men vil da læse videre om emnet ...:O) men en ting har jeg erfaret og det er at man helst helt skal undgå avl på søskene og forældrehundene...hvis der kommer en blå i kuldet...

    /Marianne


  • #4   18. sep 2011 du har ret...der er også chokoladefarvet og lillafarvet som har risikoen for genet...:O)

  • #8   18. sep 2011 Så jeg uenig da min bine har pelstab og hendes mor er sort og far er choko

  • #9   18. sep 2011 Men Hedam alle andre farver kan også være bærer af d smiley
    Så choko er ikke særlig disponeret for det.

    Og ja det er helt rigtigt, hvis en hund først har fået en hvalp med sygdommen, eller en hund hvis søslende har sygdommen, skal man slet slet ikke avle på dem! Så er man vist i hvertfald både pengegrisk og ligeglad med sine hvalpes velbefindende.

    Og så er der andre blå linjer helt uden sygdommen, min blå hunds forældre er begge sorte, og de har flere gange lavet blå hvalpe, både hel og halvsøskende til hende, og alle har hel normal fin pels og er testet ved dyrlægen for sygdommen. Så man kan sagtens være foruden.


  • #12   18. sep 2011 Ja lige præcis.
    Min Balle som er zobel og med zobel forældre er også bærer af d, han har "Dd".


Kommentér på:
Blå chihuahua

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce