{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

kan jeg have en islandsk fårhund ? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg godt nok i lang tid siddet og kigget på de skønne islandske fårhunde der er på nettet, og jeg må indrømme at jeg er virkelig forelsket i de smukke hunde, det hele startede faktisk da jeg så ved et tilfælde at dyreværnet havde en islandsk fårhund til adoption, og deres beskrivelse af den hund samt dens ydre, både højde mæssigt og udseende, samt dens tempermant, lød virkelig som den slags hund jeg rigtig vil have.
Men men jeg er lidt i tvivl om jeg vil kunne have sådan en hund eller om den er for krævende for en nybegynder som jeg ?
Mit liv er sådan at jeg har et deltidsarbejde, men der er mulighed for mig at have hund med der, i min fritid er jeg meget ude ved mine heste og bruger rigtig meget tid udenfor, men jeg har en søn på 2 1/ 2 år, som er meget glad for dyr, han er vant til hunde og er god til at omgåes dem, men selvfølgelig ikke uden opsyn.
Jeg skal også være ærlig og indrømme at jeg er ikke den mest erfarne hundeejer, det er mange år siden jeg har haft hund, men har da nogle års erfaring i træning og stimulering af hunde og har hjulpet med at træne formidlingshunde før, så vil tro at mine rustne kundskaber vil kunne genvækkes ved selvfølgleig at gå til noget professionelt hundetræning eller skole med den kommende hund.
Jeg bor i hus med have i en lille by lige ude for Roskilde, med mange muligheder for at komme ud i naturen med hund og krudte af.
Så nu har jeg været hudløs ærlig, og håber ikke at jeg bliver lynchet fuldstændigt, hvis det er det dummeste spørgsmål i længe har læst og det overhovedet ikke kan lykkes.
men vil jeg kunne have en islandsk fårhund til trods for mine rustne hundeevner og situation som jeg har forklaret ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan jeg have en islandsk fårhund ?
  • #1   24. jul 2012 Du skal da ikke vente! Du får IKKE en bedre hund i mellem-størrelsesklassen! smiley
    Det er absolut en super dejlig hund, overhovedet ikke aggressiv, let at træne og opdrage, meget social og lærevillig - men ja, det er en gøende race. Syntes nu bare at vores cavalier gøer mere end den islandske... smiley

Man skal bare huske på at den islandske er en hyrdehund, så for at undgå adfærdsproblemer skal den aktiveres. smiley

Pelspleje er heller ikke det store - de har underuld der fældes et par gange om året, men ellers er pelsen praktisk taget smudsafvisende!

• #4   24. jul 2012 Uhm ja, Karin. Det har du så ret i...desværre. Blidur er også blevet kastreret og håbede egentlig nok bare det var mig der har været uheldig. Men enig - han har ekstremt meget underuld... :o(

Østervang Gård - vi har en cavalier som også er blevet neutraliseret. Hendes pels har også ændret sig fuldstændig. Fra at være halv-lang, glat og blød - er den nu kort, krøllet og strid! :o(

Jeg fortryder bitterligt at jeg har fået neutraliseret dem og kan ikke anbefale en neutralisering af hunde, medmindre det er tvingende nødvendigt!

Har dog 2 katte (og har haft flere), der alle har været neutraliserede - og der har ingen problemer været med pelsen overhovedet. Underligt hvorfor det så har så stor betydning for hunde... :o/

• #5   24. jul 2012 ihh tusind tak for jeres svar, jeg må også indrømme at jeg lure lidt på nogen til salg, men vil ikke haste med at finde en, for en nogenlunde ide om hvilken en jeg vil have, så når jeg ser den slår jeg til

• #6   24. jul 2012 Kan kun anbefale dig at få fat i sådanne en ;0) Vores er en hun-hund og er efter håndet blevet 6år, hun er utrolig nem og meget lydig. Fælder ca. 2gsnge om året i ca. 14dage af gangen, elsker motion og at være på tur med min kone når hun rider på hendes islanske heste. Hun har altid været glad for børn, og efter vi selv har fået en lille pige er hun bare blevet mere kælen ;0) kan kun sige godt om rasen, vær opmærksomhed at det er en meget aktiv hund, og at den fælder ca. 2gange om året, ellers er alt andet bare perfekt ved racen ;0) vh

• #8   25. jul 2012 Uden helt at kunne gennemskue hvor meget ekstra tid du har i hverdagen, så synes jeg da det lyder til at du er klar til en IF.
    Du skal bare vide, at det godt kan være en udfordring at have en IF med i stalden - for det tænker jeg at du skal have? Viska har ihverftfald haft meget meget svært ved ikke at hyrde på hestene. dvs jeg i lang tid havde hende i snor når der var andre ude at ride, for ellers løb hun ud efter hesten på ridebanen. Jeg kunne heller ikke bare binde hende af, for så kørte hun op og gøede. Så jeg havde hende med, når jeg tømte trillebør, hentede strøelse osv. Derudover gøede hun altid af de heste, der blev trukket til og fra fold, og i starten ville hun også ud på foldene (indtil hun fik stød).
    Viska er generelt en hund, der kører ret højt i stress. Hun tænder nemt, men slukker ikke så nemt. Og det er mit indtryk at mange af de aktive islandske fårehunde er sådan. Men at hvis den ikke leger vilde lege og andet der stresser lige fra starten, men man dyrker roen og de rolige ture frem for fart så kan man godt ende ud med en roligere hund. Akkurat som man kan skrue ned for drifterne ved andre racer, hvis man ikke putter brænde på bålet.
    Samtidig er det også forskelligt hvor hyrdende de er - hvis jeg var dig ville jeg lede efter forældre, der ikke har meget hyrd i sig. For de vil ofte lige være det roligere.

Held og lykke med det smiley

• #10   25. jul 2012 Meget enig med Vibe og Karin.

En islænder er ikke nødvendigvis så nem at opdrage som mange foreskriver.

• #11   25. jul 2012 jeg har gennerelt alt for meget fritid, det mener manden ihvertfald smiley jeg arbejder jo kun 20 timer om ugen og ja resten af tiden er jeg jo så enten i hestestalden eller ude i naturen meget gerne med min søn, det lyder rigtig godt med at de kan tænde og slukke, da det vil være nemmere at kunne have dem i hverdagen

• #12   6. aug 2012 Jeg tror sagtens du kan have en IF..
    Det er nogle super skønne hunde!:)

• #13   6. aug 2012 TS: nu skriver du at det lyder godt at de kan tænde og slukke. Men jeg prøvede egentlig at få frem, at det skal trænes - at tænd/sluk ikke kommer af sig selv. Viska kan jeg fx knap få til at falde ned hvis vi er på stranden og da slet ikke hvis der er sat en agilitybane op. Fik hun lov løb hun hele dagen efter ting, der bevæger sig. Og vi har virkelig arbejdet med det, fra hun var 9 uger. Og jeg skal hilse og sige at det er ret pinligt at stå med en 9ugers hvalp, der går grasat hver eneste gang en bil/cykel/løber kommer forbi - puha. Jeg er ihvertfald glad for at Viska ikke var min første hund, at jeg havde haft Smilla at øve på. Hun ville også hyrde biler osv som yngre og stak af for et godt ord, hvis der var hunde/katte el - hun var dog langt nemmere at træne fordi hun ikke stressede så meget. Samtidig har jeg da også mødt islændere som slet ikke har reageret på ting der kunne hyrdes. Så det jeg vil frem til er, at du vil gøre dig selv en tjeneste ved at kigge efter rolige forældre, der ikke har meget hyrd og gø i sig.

(slutteligt er islænderen ofte ikke en hund, der har det godt med at være alene. Så selvom du går meget hjemme så sørg for at få det trænet roligt op lige fra starten. Det er IKKE sjovt at have en islænder med sep.angst - Smilla havde det indtil hun blev 9 år og Viska har fået det som 1½ årig)

Kommentér på:
kan jeg have en islandsk fårhund ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce