609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

kan jeg have en islandsk fårhund ? kan jeg have en islandsk fårhund ?

Nu har jeg godt nok i lang tid siddet og kigget på de skønne islandske fårhunde der er på nettet, og jeg må indrømme at jeg er virkelig forelsket i de smukke hunde, det hele startede faktisk da jeg så ved et tilfælde at dyreværnet havde en islandsk fårhund til adoption, og deres beskrivelse af den hund samt dens ydre, både højde mæssigt og udseende, samt dens tempermant, lød virkelig som den slags hund jeg rigtig vil have.
Men men jeg er lidt i tvivl om jeg vil kunne have sådan en hund eller om den er for krævende for en nybegynder som jeg ?
Mit liv er sådan at jeg har et deltidsarbejde, men der er mulighed for mig at have hund med der, i min fritid er jeg meget ude ved mine heste og bruger rigtig meget tid udenfor, men jeg har en søn på 2 1/ 2 år, som er meget glad for dyr, han er vant til hunde og er god til at omgåes dem, men selvfølgelig ikke uden opsyn.
Jeg skal også være ærlig og indrømme at jeg er ikke den mest erfarne hundeejer, det er mange år siden jeg har haft hund, men har da nogle års erfaring i træning og stimulering af hunde og har hjulpet med at træne formidlingshunde før, så vil tro at mine rustne kundskaber vil kunne genvækkes ved selvfølgleig at gå til noget professionelt hundetræning eller skole med den kommende hund.
Jeg bor i hus med have i en lille by lige ude for Roskilde, med mange muligheder for at komme ud i naturen med hund og krudte af.
Så nu har jeg været hudløs ærlig, og håber ikke at jeg bliver lynchet fuldstændigt, hvis det er det dummeste spørgsmål i længe har læst og det overhovedet ikke kan lykkes.
men vil jeg kunne have en islandsk fårhund til trods for mine rustne hundeevner og situation som jeg har forklaret ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan jeg have en islandsk fårhund ?
  • #1   24. jul 2012 Jeg synes ikke det lyder helt dumt. Den islandske skal arbejde, men ikke vanvittigt meget. Den vil være god at have med ud til heste, hvis den lærer dette fra begyndelsen af.
    Hunden skal gå til noget træning og skal også stimuleres dagligt med øvelser, hjernearb. mv. Kan du det når du er alene med et lille barn?
    kan du lufte om eftermiddagen før du henter barn i institution? Der er mange ting, du skal tænke på smiley

Mvh Malene, som ind i mellem er alene med to slædehunde og et barn på knap 2 år.

• #2   24. jul 2012 Jeg synes da umiddelbart det lyder som et fint liv for en islænder.

Du skal dog være opmærksom på at det kan være det kræver en massiv indsats fra starten af, at lære hunden at den ikke må jage/hyrde hestene -det vil de nemlig ofte gerne;o)

Jeg kender ingen islændere der er super krævende i forhold til træning, men de skal self motioneres og aktiveres for at trives.

Reiki lever et liv, næsten som du beskriver (dog uden børn). Hn er med hos hestene næsten hver dag, kommer på gåture dagligt og får lov at søge efter foder i haven/på markerne ved stalden de fleste dage.

Derudover har han lært lidt praktiske ting, som f.eks. at lukke skabe og skuffer, tænde lys og den slags, og at hjælpe til med sådan noget, er det meste af hans aktivering
    -det kunne man jo så skifte ud med at ære tricks eller anden træning -HVAD de lærer er ikke ret vigtigt, bare de får lov at bruge hovedet lidt engang imellem.

Ang træning, så er islænderen godt nok langt fra en udpræget pleaser som f.eks. schæfer, BC o.l. og den lader sig lettere distarhere af hvad der nu end sker omkring den. Men finder man ud af hvad der motiverer hunden, ja så er den en meget lærenem og arbejdsvillig lille hund.
    -så hvis du gider bruge lidt tid på træningen, så skulle du såmænd nok kunne magte det:o)

-jeg var i øvrigt heller ikke super erfaren hundeejer da jeg fik Reiki -havde haft hund i 1 år på det tidspunkt, og synes da selv jeg er sluppet ok fra det:o)

• #4   24. jul 2012 hov jeg er ikke alene med barn, men manden er arbejds narkoman og lastbil chaffør, så han er mest hjemme om aften og weekenderne.
    tusind tak for jeres svar, jeg er rigtig lad for at i giver mig syn på sagen fra flere forskellige vinkler og endda svare på mere end jeg lige havde spurgt om, der nok meget jeg ikke lige har tænkt på.
    Men snakkede nemlig med manden om det og han var nogenlunde med på ideen, men var bange for at hunden måske ville blive for stresset hvis man tog den for meget ud i området og ud til for mange forskellige dyr såsom heste

• #6   24. jul 2012 Jeg har endnu til gode at se en islænder takke nej til en tur, uanset om det så "bare" er i stalden eller om det er en tur i skoven/på stranden e.l. ;o)

De er stort set glade for hvad man nu tilbyder, så længe de bare må være sammen med deres familie:o)

Som nævnt skal man være lidt påpasselig med at lære hunden ikke at hyrde hestene, men ellers synes jeg ikke jeg har oplevet stress ved at slæbe hunden med rundt. Reiki har været med til både stævner, markprøver (som tilskuer altså;o)) osv, og har bestemt ikke været stresset af den grund.

Den islænder vi havde da jeg var barn, har osse været vandt til at være meget med rundt

Kommentér på:
kan jeg have en islandsk fårhund ?

Annonce