{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Aless
Aless
Tilmeldt:
17. mar 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Hvad hund skal jeg have? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley .

Min kæreste og jeg har besluttet os for at købe hund når vi flytter i hus. Vi er begge vokset op med hunde, dog forskellige slags. Fælles for dem alle var at de var meget atypiske for racebeskrivelsen, hvilket (tada!) bare gør det sværere at finde ud af hvad slags faktisk vil være det bedste match for os.

Vi har overvejet følgende racer - Staffordshire Bull Terrier, Labrador, Vizla, Schæfer og Collie.
Min kæreste er vokset op med labrador og staffie, jeg er vokset op med collier.

Vi kommer til at bo i et ok størrelse hus, lille have men med national park tæt på. Planen er selvfølgelig hvalpetræning og hundetræning efterfølgende.
Daglig motion og aktivering. Vi arbejder ofte forskudt af hinanden, men der er tidspunkter hvor det måske alligevel bliver en god arbejdsdag.

Det er pt. Kun min kæreste og jeg, men der vil nok blive tilføjet en udviddelse i løbet af de næste par år. Det skal derfor ikke være en race der er kendt for ikke at kunne udstå børn.
Min kæreste arbejder sent aftener og der er en høj sandsynlighed for at han også kommer til at arbejde nat. Jeg vil derfor gerne have en hund der ville beskytte mig og få en evt ubuden gæst til at tænke oh hell no.

Det er faktisk en af mine prioriteter - energiniveau, størrelse, gøen og pelspleje kan vi tilpasse os efter.
Vi havde tænkt os at tage ud at snakke med avlere og se forskellige hunde, men det er lidt svært når vi ikke er helt sikre på hvad vi skal gå efter i første omgang.

Vi bor i England, så der er ikke samme restriktioner på racerne som i Danmark så vidt jeg har forstået.

Hvad ville jeres bud være? Og nogle erfaringer der er værd at tage med i betragtning? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad hund skal jeg have?
  • #1   16. apr 2018 Staffen er der ikke meget vagthund over smiley

  • Aless
    Aless Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   16. apr 2018 Det er min anke ved collien og labradoren. Jeg ville bare ikke være særlig betænkelig hvis de stod og ventede ved døren. Vi har dog overvejet dem pga familieaspektet - min kæreste var meget junior da de havde labrador og jeg voksede op med den skønneste collie.

    Staffen synes jeg personligt ser lidt for spændende ud til at jeg ville turde gå ind på dens territorie, men det er nok bare mig smiley . Min kæreste havde dog en i starten af 20’erne og var ret vild med racen, hvilket er en af grundende til at den bliver ved med at blive nævnt.

    Jeg havde tænkt på Rottweileren også, men min kæreste er ikke hooked på den. Overhovedet. Vi så en blanding af rottweiler og amerikansk mastiff i Six puppies and us i går og den kunne han dog godt lide.

    Jeg ved bare ikke helt hvad der ville være det bedste match for os, og tænkte det her nok var et af de bedste steder at spørge smiley


  • #7   16. apr 2018 Schæfer er en udpræget børnehund. De knytter sig stærkt til alle i familien. Os, der er vokset op med schæfer har haft uforglemmelige soulmates.

    Schæferen virker også afskrækkende på uindbudte og venlig mod gæster.
    De har ret meget energi, de skal trænes og de fælder som pokker smiley
    De er drønirriterende som unghunde, men fuldstændig fantastiske som voksne.

    Men husk på, at der er to versioner af racen og at de er ret forskellige.
    Der er meget nødvendigt at sætte sig ind i disse forskelle inden man vælger.


  • Aless
    Aless Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #9   16. apr 2018 Min oldemor havde en schæfer i hendes yngre dage - den snakker hun stadig om til tider selvom hun nu er 98. Alle de schæfere jeg har mødt har været skønne, hvad enten det har været brugshunde eller familiehunde.

    Hvad er de to typer? Det vil jeg gerne læse mere om.

    Min eks’ familie havde en rottweiler og efter jeg havde set en angribe familiens datter, var jeg fuldkommen ræd for den. Min eks’ families hund var dog den skønneste, venligste og opmærksomhedsglade hund jeg har mødt. Hun tog fuldkommen min frygt for racen fra første øjeblik.
    Hun så egentlig tung ud, men var ret kvik. Jeg tror dog stadig ikke jeg havde valgt at gå på ubudent besøg der smiley


  • #10   16. apr 2018 Ved godt den ikke står på listen, men en bomuldshund skræmmer IKKE indbrudstyve væk - vi havde indbrud i stuen mens min fars hund lå og sov der, en kanin havde sikkert været bedre her smiley

  • #14   16. apr 2018 Knap nok her, Maj-Britt.
    Schæferen råber når tyven er i indkørslen.
    Alarmen først når han er i gang.

    Men generelt er jeg enig i, at en hund ikke skal være en indbrudssikring


  • #16   16. apr 2018 Hvis jeg boede i England, så ville jeg købe en Broholmer.

    Englænderne elsker dens deres historie, og da der er Engelsk Mastiff i den så er der lidt sådan lidt fælles forståelse, så giver det nogen hyggelige snakke.

    Det er jo den perfekte familiehund. Selvom et barn skulle være lidt hårdfør ved den i et uopmærksomt øjeblik, så er det ikke noget der vil hverken få den til at reagere uhensigtsmæssigt eller ryste den psykisk.

    Plus, den er god med andre hunde, så den er nem at have med i parkerne.


  • Aless
    Aless Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #18   16. apr 2018 Hunden ville ikke skulle være alarm, det skal vi skam have installert alligevel. Men derfor vil jeg gerne have en hund der siger fra hvis en fra alligevel, hvis en fremmed gik ind i mit hjem, i stedet for en hvor man giver den et klap på hovedet og får en ny ven..

    Børn ville ikke være relevant lige nu og her, men det er stadig noget der vægter eftersom hunden bliver en del af familien og der på et tidspunkt også kommer til at være børn i den ligning. Så den ville nok være en 2-3 år før ville blive en realitet.


  • #19   16. apr 2018 @Jinx.
    Den beskrivelse forstår jeg ikke.

    En Broholmer anbefales også til førstegangsejere, og det er vel fordi den er ret nem og rolig.

    Naturligvis kan den trække som en i helvede. Den vejer jo for pokker mellem 50 til 75 kg udvokset. Hvoraf det nok er mest normalt med at den er tættere på 75 end 50 kg. Så uden træning vil den da ikke være sjov at gå rundt med. Men det er en Schæfer eller Collie vel heller ikke.

    Nu nævner du selv du taler unghunde, og naturligvis er det en unghund som alle andre hunde. Men af hvalpe vi har haft er vores lille dame den nemmeste jeg har oplevet.

    Vi har tit vores med i hundeskoven, men kommer der nogen andre med en 8 måneder Corgi eller anden lille race, så kalder jeg vores 8 måneder gamle dame ind, da hun er for kluntet endnu til at lege med små racer.

    Voldsomt undrer jeg mig over at du siger. Det er bare at være stor og kluntet. (måske definerer vi orderne forskelligt).

    Jeg er mest bange for at hun træder på dem ved et uheld. At nappe andre hunde ved jeg ikke hvad du mener med. Jeg har aldrig hørt at napperi skulle være et problem.

    Størrelsen er vil ulempen/glæden ved at have en af Gigant racerne. 8 måneder gammel som vores er, så rager hun jo allerede højere op end en udvokset labrador eller Schæfer (hun er allerede over 70 cm).

    Men hvis man sammenligner Broholmeren med en Schæfer eller Collie. Så tror jeg, at begge de racer, kræver mere stimulation, da de er så pissekloge, og i øvrigt har langt mere energi der hver dag skal brændes af.

    Det synes jeg lyder mere udfordrende i praksis. Jeg har dog aldrig ejet en af racerne, så jeg formoder bare ud fra hvad folk skriver om racerne herinde.

    Omkring napperiet, så lagde jeg en video op (har lagt link til sidst), hvor hun netop leger bideleg med en Grosser, hvis det er voldsomt napperi, så fatter jeg hat, og har i øvrigt kun oplevet hende lege den med ham. :-D.

    Jeg skal dog til Generalforsamling i Broholmer foreningen på søndag, og så skal jeg da gerne høre ad, hvad der er normalt omkring napperi. Jeg skal selvfølgelig passe på med at tro, at vores er gennemsnitlig.

    https://www.hundegalleri.dk/video/off-topic/45508-broholmer__grosser_bidleg_


  • #20   16. apr 2018 Jeg må indrømme at jeg ikke synes en hund bør være den, der siger fra i den situation.
    Vi passer på hundene når de har fortalt st noget ikke er rigtigt.

    Ikke omvendt


  • Aless
    Aless Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #21   16. apr 2018 Det er fint du synes det - den kommer hverken til at skulle fungere som alarm eller superhelt, der skal forsvare hjemmet.

    Vi kommer til at have top of the range sikkerhedssystem alligevel, men derfor vil jeg stadig gerne have en hund der gør (siger fra!) og ikke som en skrev oven over, sover igennem et eventuelt indbrud eller bare synes det er fjong at få gæster.
    Jeg forventer på ingen måde at min hund ville skulle forsvare hjemmet, men jeg vil gerne have en hund hvor man kigger på den og lige genovervejer om det er en god idé..

    Vi køber hund fordi vi gerne vil have hund. Den skal være en del af vores familie i mange år. Det er den primære årsag - ellers kunne vi da sagtens gå efter en broholmer som en nævner oven over. Det ville sikkert få mange til at tænke to gange over at gå ind i vores hus, men den virker ikke til ellers at passe ind, så det kommer ikke til at ske. Men derfor vil jeg også stadig gerne have en hund, der som sagt, siger fra ved uindbudne gæster - ikke tager dem ned på egen hånd og holder dem grædende i et hjørne til politiet kommer. Det synes jeg ærlig talt ikke er hverken udyrevenligt eller unfair ...


  • #23   16. apr 2018 @Jinx
    Hvis der en dag, er en DKK hundeudstilling i nærheden af hvor du bor, så skulle du prøve at finde Broholmeren når de udstiller.

    Mange kommenterer, at de ligger helt tæt op af hinanden, på den måde de gør. Her taler vi endda fuldvoksne intakte hanner. Den er kendt for deres ro og afslappethed i forhold til andre racer.

    Det du beskriver lyder helt forkert.


Kommentér på:
Hvad hund skal jeg have?

Annonce