Collie med angstproblemer Collie med angstproblemer
Hej med jer,
Så står vi her igen med en hund som er fulstendigt angst.
Vi har haft en lang periode i forbindelse med narkose med angst og adfærdsændring.
Jeg prøver lige at gøre en lang historie kort:
For et halvt år siden var vi ved dyrlægen for at få tandrensning, han fik en efterreaktion hvor han fik voldsom angst og adfærdsændring hvor han måtte på angst dæmpende medicin.
En måned efter knækker han en tand og skal igen i narkose, han får her røntgen af hofter og ben og vi finder ud af han har hofte dysplasi og skal nu have piller for det også.
Han er på angst dæmpende medicin i en længere periode, og alt går ok. Han får tilbagefald ofte men medicinen hjælper. Vi vælger at tage ham af angst medicinen og kun give i perioder han er nervøs.
Nu har vi været væk på forlænget weekend, han er blevet passet i vores hjem af andre som han ser næsten dagligt. Han har været glad og spist og helt sig selv.
Men så efter vi er kommet hjem er han helt ude af sig selv, han kan slet ikke finde ro. Han er bange for både min mand og jeg hvis vi går i gangen, hvis vi går rundt fare han efter os og halser hele tiden.
Han kan til nøds finde ro når vi sidder sammen i sofaen men der skal intet til at han fare s sammen og gemmer sig under borde osv.
Han er slet ikke sig selv og han er helt ude af den, spiser ikke ordentlig eller noget.
Han har det ikke for varmt, vi sørger for koldt vand mange gange om dagen, blæser til ham og kølemåtte. Og han bliver skyllet flere gange om dagen i køligt vand.
Vi er i vildrede, og aner ikke hvad vi skal gøre.
Har i nogle råd?
Vi giver ham angstmedicin og har snakket med dyrlægen.
Vi har snakket om at det måske ikke er etisk korrekt at holde ham i live hvis det bliver ved sådan, han har trods alt været på angstmedicin i et halvt år nu.
Oven i det kommer der til at ske store ændringer i vores hjem med ændrede arbejdstider for en af os hvor vi kommer til at være mere væk på forskellige tidspunkter af dagen. Han vil aldrig være alene i mere end 6 timer, men vi kommer til at komme og gå døgnet rundt.
Jeg er bare så ked af at han har det sådan, og håber på nogle ærlige råd om hvad i havde gjort eller om i har erfaring?
Hilsen C og N
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.619
Har I haft en dygtig adfærdsbehandler med ind over, for at hjælpe jer i det her forløb? Ellers var det nok noget, jeg ville overveje.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
aug 2018
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 24
Nej de fortæller han har været helt normal, så det er virkelig underligt. (Vi er kærlige og gode hundeejere, så han burde ikke være bange for os)
Han får carnesan (tror jeg det hedder) mod sit HD som er en mild til medium grad HD. Han får ikke smertestillende, kun når han halter. Som sker meget sjældent efter vi er begyndt med tilskud.
Før tandrensningen så vi ingen problemer, han var en helt normal glad og velfungerende hund.
De kom af med ham fordi der var opstået svært allergi i hjemmet.
Han blev kastreret som 2 års mener jeg, i hvert fald lang tid før vi fik ham.
Han er i det hele taget blevet meget anderledes og mere angst siden tandrensningen.
Tak for alle jeres svar, vi er glad for i tager jer tid til at hjælpe os
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 36 Emner: 192 Svar: 10.619
Jeg mener så ikke at det er et værdigt liv for hunden og har ikke den indstilling, at man absolut skal holde alt i live.
Det må være frugtelig for hunden at den skal leve med så stor en angst.
Jeg havde givet den fred.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.129
aug 2018
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 24
Han er ikke testet for borrelea, så det vil jeg høre dyrlægen om. Han har desværre haft mange flåter indtil vi fandt det rigtige middel, så kan det ikke komme derfra?
Han har ikke stambog, så jeg kan ikke finde frem til opdrætter eller lignende.
Vi overvejer kraftigt om han skal have fred, for det er voldsomt som hans adfærd har ændret sig og vi er hans 3 hjem og vi bliver det sidste.
Igen tak for svar alle sammen
Collie med angstproblemer