{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Pjutte
Pjutte
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 127

Hjælp til løbetræning {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er begyndt at løbe igen efter en større pause - jeg har aldrig løbet "seriøst" som f.eks hver anden dag. Jeg har vel i gennemsnittet løbet 1 gang om ugen ca. Altså i den periode jeg løb smiley

Jeg vil gerne igang med at løbe et par gange om ugen. Nu da jeg har sommerferie så er det oplagt at tage ud og løbe en masse ture. Dette har jeg også gjort i en uge nu. Hver anden dag har jeg været ude og løbe.

Men da jeg var ude og løbe i forgårs begyndte jeg at få smerter. Smerterne var i mine skinneben og føltes ubehagelige, så min tur blev meget kort.
Smerterne var der kun når jeg løb - de mærkes ikke på andre tidspunkter.

Jeg har lidt på sidebenene, så jeg prøver at starte stille og roligt op. Er det så bedre at holde fri i flere dage inden næste løbetur eller tænker I at det er "normalt" og det bare er opstarten, der er hård, men at det nok skal gå væk af sig selv efter kort tid?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til løbetræning
  • #1   31. jul 2019 At gå fra 0 til løb hveranden dag, når man også har lidt ekstra kg. at smide, er oplagt til at give skinnebensbetændelse, som det kan lyde til, du har en begyndelse af.

Ro! Så snart du mærker noget, så stop.

• #3   31. jul 2019 #1
    Jeg mistænkte også at det ville være en skidt ting at det gjorde ondt. Men jeg er slet ikke så meget inde i at løbe, så jeg er glad for at jeg spurgte til råds smiley

Jeg valgte også at stoppe umiddelbart efter jeg mærkede smerterne. De andre ture har jeg løbet ca. en halv til en hel km., med lange gå pauser imellem smiley

• #4   31. jul 2019 #2
    Tror du at jeg har fået skinnebensbetændelse allerede ved de små ture jeg har taget? :- /
    hvordan skal man forholde sig i forhold til det? og hvor lang tid går der før det er væk?

Jeg har ikke som sådan et program. Jeg var blevet lidt fristet af de mange dejlige sommeraftener og haft en masse energi jeg ville brænde af.

Jeg har løbet ca. en halv til en km. pr. tur jeg har taget. Så har jeg mærket efter om jeg kunne løbe lidt igen eller om jeg skulle stoppe undervejs.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #5   31. jul 2019 Det fik jeg smiley

find et gå løb program online og følg det

• #6   31. jul 2019 #5
    Hvordan skal man forholde sig, hvis det er skinnebensbetændelse? Er det stadig okay at gå nogle ture? smiley

Tak, det tror jeg lige at jeg skal kigge på smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#7   31. jul 2019 ro... i hvert tilfælde her.

Det er derfor man skal starte roligt. en skade bremser en totalt

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#8   31. jul 2019 jeg bruger de her

http://www.pinenogplagen.dk/traening/programmer/

• #9   31. jul 2019 HL: jeg troede ikke at det var så slem den måde jeg startede op på igen. Men jeg har lige været inde og kigge på det første skema der var på den side du linkede til. Der kan jeg godt se at jeg er startet lidt for hårdt ud :- /

• #10   31. jul 2019 En ting er at konditionen kan, men ens muskler, sener, led osv. skal også kunne følge med. Så man skal altid starte meget langsommere ud, end man egentligt føler! smiley

• #15   31. jul 2019 K & T:
    Det har du ret i smiley men det havde jeg self. ikke tænkt over *ryster på hovedet af mig selv* jeg følte jo selv (på daværende tidspunkt) at jeg startede stille op :- /

• #16   31. jul 2019 Anine:
    Det spænder ben for så mange ting *suk* men jeg glæder mig til at komme igang igen efter min hvileperiode smiley

• #17   31. jul 2019 Trine: hvordan mærker jeg når jeg er klar til at løbe igen? jeg tager din råd til mig og holder mindst 1 uges pause smiley

Af (løbe)sko bruger jeg lige pt. nogle sko af mærket skechers smiley Dog ved jeg faktisk ikke om det kun er almindelig sko? deres sål er i hvert fald bløde og behagelige at have på smiley

Den app skal jeg da lige have kigget på smiley det gør intet at er en langsom opstart, det vil jeg heller - som du også nævner - end at få skader

• #18   31. jul 2019 Caroline:
    Tak for rådene, dem vil jeg huske smiley

• #19   31. jul 2019 Vips Vaps:
    Det lyder ret smart at den siger hvornår man skal løbe og gå smiley
    kan man have et andet program (til musik) kørende imens man har appen åben? smiley

• #22   1. aug 2019 Sketchers er ikke godkendte til løb.

Det første sted du bliver skadet er altid skinnebensbetændelse. Det er sandsynligvis fordi du lagde for hårdt ud. I starten skal du ikke træne kondition, men du skal træne ledbånd og styrke dem. Det går laaaaangsomt.

Når du gør for lidt ved det, ender du som mig med betændelse på bagsiden af hele skinnebenet og i akillessenen og er i et 9 måneders genoptræningsforløb for bare overhovedet at kunne gå ned i Rema og hente en is uden at opleve smerter og gener.

Løb er den hårdeste form for motion du overhovedet kan vælge.

Du bør virkelig overveje at få lavet en løbetest, og jeg vil virkelig anbefale at du betaler for det i en rigtig løbebutik. De unge mennesker i fx Sportigan ved oftest ikke hvad de laver og hvad de skal kigge efter og bl.a. derfor er jeg skadet fordi jeg løb i forkerte løbesko, og jeg troede ellers jeg var god.

Varm grundigt op og gå efter grus og græs. Det giver dårligere løbetider, men det giver blødere stød op igennem kroppen og græs gør dine musklerne hurtigere træt så du er mindre fristet til at løbe længere end du bør mens du venter på dine ledbånd.

Den første måned - måske to efter hvor trænet dine ledbånd er i andre sammenhænge, bør du altid have to restitutionsdage. Ledbånd gør ikke ondt når de ikke er fuldt restitueret som fx dine lår og læg-muskler vil gøre. De gør først ondt når det er for sent og skaden er opstået og betændelse har sat sig. Så selvom det ikke gør ondt, 1 dag løb, 2 dage restitution - meget gerne med styrketræning, 1 dag løb osv.

Husk at gåpauser er smart. Det er en mild form for intervalløb som er rigtig godt for både krop og kredsløb.

Hvis du bor på Sjælland er KaiserSport i Brønshøj/Slagelse suverænt de bedste - det er alle i min omgangskreds enige om. Nej jeg har ingen aktier i forretningen og aner faktisk ikke hvem der ejer dem.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#23   1. aug 2019 der er en løbebutik i Viborg. den slags butikker kan rådgive dig ts

• #24   2. aug 2019 Sofia:
    vil det også komme hvis man starter stille og roligt ud med at træne løb, efter en pause?

kan man evt. bruge skistrømper i stedet? så vidt jeg husker sætter de tæt ind til benet men jeg ved ikke om det kan bruges eller om de støtter på en anden måde smiley

• #25   2. aug 2019 Trine:
    Jeg har ikke de helt store beløber at gøre godt med (jeg er på SU) så vil en løbetest være dyr at få udført? smiley

• #26   2. aug 2019 Jeg tager chancen og svarer med fra Sofia, hun kommer nok selv på banen om lidt smiley

Det vil ikke komme igen hvis du løser problemet. Mit og åbenbart også Sofias blev ved med at komme igen i en uendelig årrække og vi har nok prøvet lige meget. Det sidste jeg nu her har prøvet at få formstøbt særlige indlæg, men de koster desværre 2.000 kr. (der er muligvis tilskud fra Danmark, de spurgte i hvert fald om medlemskab)

Dit er helt sikkert kommet fordi du startede for hårdt op, og med et par rigtige løbesko er det ikke sikkert du oplever det igen når du har hvilet 1-2 uger.

Nej skisokker er varme og har til formål at være blød og beskytte dit skinneben.
    Løbesokker er tynde og meget tætsiddende for at hjælpe med at regulere blodtilstrømningen.

Jeg bruger dem også, men om de gør en forskel er jeg reelt i tvivl om. Virkningen er meget diskuteret, men der er ingen tvivl om at de i hvert fald ingen skade gør og mange sværger til at de gør forskellen for dem.

Løbetest er som udgangspunkt gratis, men skoene skal du nok regne med 1.000 kr og de kan godt blive dyrere. De laver test fordi ingen af jer ved hvilke sko du skal have. Det har kæmpe betydning hvordan din krop er og arbejder.

Forkerte sko kan gøre alverdens forskel på akillessenebetændelse, skinnebensbetændelse og generelle smerter i ankler, knæ og hofter. Skoene kan være den forskel i mellem om løb giver skader eller smertefrit.

Når det er sagt, er der mennesker, der aldrig har problemer. Min veninde estimerede at hun nok var normal i løbestil og tog chancen og købte et par sko fra sport24.dk og løber i dag 10 km uden problemer. Hun ramte lidt problemer med knæene i starten, trådte et par skridt tilbage i hendes træning, ventede en uge og startede op igen og stille og roligt kom det af sig selv.

Forskellen ligger i om det her er en engangsfornøjelse eller om det er i gang med at blive en gentagelse. Det ved du om nogle måneder

• #27   2. aug 2019 Ziva:
    Wow kan det virkelig blive SÅ slemt? hvordan skete det? :- o
    hvad mener du med "Når du gør for lidt mod det" ?

Tak for dine mange råd, dem skal jeg nok huske at følge smiley

Jeg har ikke de helt store beløber at gøre godt med (jeg er på SU) så vil en løbetest være dyr at få udført? smiley

Jeg bor desværre slet ikke i nærheden af Sjælland :- /

• #28   2. aug 2019 HL:
    Det bliver en ret dyr togtur til Viborg, så der er heller ikke muligt :- /

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#29   2. aug 2019 jeg tænker nu ikke du skulle tage til Viborg men du kan tjekke op den slags butikker findes tæt på dig. Det er den slags butik du skal gå efter

https://www.racingdenmark.dk/

• #32   2. aug 2019 Jeg så ikke skinnebensbetændelse som en skade, for de gør de færreste sportsudøvere. Så jeg fortsatte. Jeg satte større krav og mere belastning.
    Skinnebensbetændelse bliver ikke rigtigt værre, ikke sådan slemt i hvert fald og når du bliver varmet op går det væk. Dernæst kom smerten i akillessenen, men det er ikke en rigtig smerte, mere en irritation. Jeg kunne nemt vandre 30 km med fuld oppakning med både betændelse i begge skinneben og akillessenen.

Jeg har været skadet - eller haft betændelse i måneder og bare ikke ville acceptere det. Derfor kommer det til at tage noget tid for mig nu, for jeg tror på at man kan blive smertefri og gå uden gener når man skal ned i rema efter en liter mælk

Du skal helt sikkert købe Voltaren gel som Sofia skriver. Den er guld værd. men den fikser ikke problemet.

Kommentér på:
Hjælp til løbetræning

Annonce