{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

Mareridt {{forumTopicSubject}}

Hvis jeg er rigtig heldig, kan nogen herinde måske hjælpe mig med at identificere, hvad det er der sker og hvorfor..

Sagen er, at efter vi er flyttet i slut maj, er jeg begyndt at få virkelig uhyggelige mareridt - og jeg har aldrig haft det på denne måde. Har haft normale uhyggelige drømme, som man delvist kan huske når man vågner, men hele tiden undervejs, "ved" man nærmest, at det er en drøm.

Det er sket 2 gange på 2-2,5 måned, at jeg er blevet vækket af min forlovede, fordi jeg ligger og skriger. Jeg troede egentlig at jeg var vågen, og derfor skreg jeg jo, fordi jeg var oprigtigt bange - men jeg var ikke vågen. Jeg skriger, fordi der står en mand i silhouette (kan ikke se ansigt) ved vores seng. Efter jeg er blevet vækket er jeg SÅ bange - ryster over hele kroppen, adrenalinen pumper mv. Jeg tror det er 100% virkelighed, indtil min forlovede vækker mig..

Jeg har én gang imellem disse to også haft det her i "mildere" version, hvor jeg har set en fugl flyve ind i værelset og står derfor op og tænder lyset - først da lyset tænder vågner jeg "rigtigt", indtil da var jeg ikke rigtig vågen.. Ved ikke, om jeg har åbne eller lukkede øjne. Jeg var overhovedet ikke lige så bange her, men det var stadig en ubehagelig situation!

Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan skyldes? Måske selv har prøvet det?

Jeg tør faktisk ikke sove alene ovenpå længere, i frygt for at få en af disse "drømme" uden min bedre halvdel er der, til at vække mig. Så jeg sover på en luftmadras i stuen, når han vil i seng senere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mareridt
  • #1   7. aug 2019 Det lyder som night terror (og nej det er ikke kun en baby/børne ting)

  • #3   7. aug 2019 Jeg har i øvrigt set virkelig meget Criminal Minds i perioden, hvor vi flyttede ind, ved ikke, om det har triggered noget måske?

    Jeg bliver ret nemt "revet med" af film og serier, men har set Criminal Minds for et par år siden uden problemer..


  • #5   7. aug 2019 Jeg har faktisk prøvet noget lignende 2 gange over de sidste par måneder. Det er ikke noget jeg husker at have oplevet førhen. Begge gange er jeg vågnet ved at jeg decideret har råbt "nej nej nej!" og virkelig haft pulsen højt oppe.
    Sidst var det noget med at jeg lå i en seng og netop havde set en mand jeg var utryg ved forladet rummet, men da jeg så vender mig rundt i sengen står han der, hvor jeg så skriger og vågner. Hold op det var klamt!


  • #7   7. aug 2019 Sofia jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke tør google det lige nu. Måske når min forlovede er hjemme smiley

    Jeg er allerede utryg ved at være alene hjemme om aftenen, vi skal virkelig have sat gardiner op.

    Men har han en hat? Det har "min" ikke, han har en hætte på. Jeg forestiller mig faktisk at han er skaldet og hvid i huden, men jeg ved ikke hvorfor, fordi jeg har ikke reelt set det


  • #8   7. aug 2019 Jeg googler og kigger links snart - men står der mon noget om, hvorfor det pludselig opstår?

    Kan det være stress? Generel utryghed? Går det væk igen?


  • #9   7. aug 2019 Jeg har oplevet the hat man en enkelt gang, hvis det er vil jeg gerne fortælle om min oplevelse, men ikke hvis den skræmmer dig mere smiley

    jeg tror min var udløst af stress


  • #10   7. aug 2019 jeg har kun oplevet ham 1 gang

  • #13   7. aug 2019 Tak for advarslen! Så må jeg hellere lade være. Men der er vel ikke billeder? Eller?

    Frk Jensen, kan du fortælle kort om din oplevelse, på en måske ikke så uhyggelig måde? Har du gjort noget anderledes, eller er det bare ikke sket siden?


  • #14   7. aug 2019 Nej det kan jeg ikke, for syntes det hele var uhyggeligt.

    Det skete mens jeg arbejdede på en gård, jeg vidste ikke jeg havde de diagnoser jeg har.

    Jeg har fundet ud af at jeg bliver nemt stresset og har lært at sige mere fra.


  • #15   7. aug 2019 Jeg har prøvet det en gang for år siden.
    Jeg lå og sov da jeg får øje på hvad jeg tænker er min fyr i døren ind til soveværelset. Jeg rejser mig op i sengen og rækker armene frem og spørger hvordan han er kommet ind, vi boede ikke sammen og han havde ikke nøgle. Samtidig tænkte jeg hvorfor hundene ikke havde reageret? Det var så helt igennem virkeligt at jeg rystede totalt bagefter og faktisk var overbevist om at der var en i huset. Jeg følte ikke på noget tidspunkt at jeg vågnede og husker det helt klart.


  • #17   7. aug 2019 Jah, det var faktisk også noget af det første jeg tænkte - dog burde jeg så i princippet ikke kunne skrige, så vidt jeg har forstået

  • #18   7. aug 2019 Zenta lyder meget som det jeg oplever!

  • #19   7. aug 2019 Jeg har ikke ser personer, men jeg har flere gange haft de der virkelige drømme hvor jeg har det som om jeg er vågen, men og jeg må ikke falde i søvn og det køre sådan en larm i hovedet. Jeg prøver at kalde til min mand, men jeg kan aldrig få en lyd frem. Og når jeg endelig kommer ud af det er det så mærkeligt og føles stadig virkeligt?? Hader det..

  • #21   7. aug 2019 #20 Hmm ja, altså jeg når jo ikke rigtig dertil, hvor jeg overvejer, hvad jeg skal gøre. Helt instinktiv skriger jeg bare - og i løbet af få sekunder, har min forlovede vækket mig.. Heldigvis!

    Spørgsmålet er, om det kan være søvnparalyse, når jeg både har rejst mig for at tænde lyset (i en situation, hvor jeg ikke var lige så bange) og har skreget i virkeligheden?


  • #23   8. aug 2019 Jeg står tit panikslagen op om natten og tror at der er et dyr i sengen. Typisk en edderkop eller et eller andet fantasidyr. Det største jeg kan huske, har været en drage. Først når jeg har smidt dynen på gulvet, tændt lyset og lige stået et par sekunder, eller tændt lommelygten på min telefon og kigget rundt i sengen, går det op for mig at jeg bare har drømt.

    Dette har jeg gjort i over 10 år. Min kæreste synes det er er vildt belastende smiley Jeg synes egentlig heller ikke at det er super rart.... Men jeg tror næsten at det er værre for ham end mig, da han altid har svært ved at sove og jeg altid sover som en sten med det samme når jeg lægger mig om aftenen. Så må det føles lidt irriterende at jeg skal vække ham med "DER ER ET DYR I SENGEN!!!" smiley .... Og efterfølgende når jeg er vågnet rigtigt og indset hvor fjollet jeg er, falder jeg i søvn med det samme...... Så kan han igen ligge og bruge et par timer på at prøve at falde i søvn.

    Men det lyder lidt som det samme du oplever i den mildere version.....


  • #24   8. aug 2019 Det lyder ikke som søvnparalyse, for navnet kommer af at være paralyseret og ikke kunne noget.

    Jeg sætter min stemme på mareridt. Jeg er hårdt ramt i perioder og har haft stor gavn af psykolog hjælp. Jeg er til gengæld slet ikke i tvivl om hvorfor mine kommer, og jeg er typen der tror på at hjernen forarbejder alle dagens indtryk når vi sover.

    Jeg gætter på at de dage du går i seng og er fysisk træt efter fx motion, styrketræningsøvelser, sex, onani, meditation eller yoga vil opleve at der er risikoen for at han kommer markant faldende.

    Det kan være stress, men siden du er i tvivl, tænker jeg at du måske ikke er stresset, så lad os måske skrive presset i stedet hvis det er okay med dig?

    Mentalt presset kan nemt frembringe reaktioner - i hvert fald nemt hos mig.

    Jeg kan ikke love det går væk, men jeg tør godt sige at det gør det med stor sandsynlighed.

    Husk frygt avler frygt. Du er nød til at tro på dit hjem er sikkert, og du er for din egen skyld nød til ikke at belønne din angst med at begynde at sætte en masse restriktioner op for hvad du ikke længere kan alene. Det tager kun 21 dage at indlære en vane, så pludselig er din hjerne overbevist om at du ikke kan være alene hjemme.

    Flere hunde er med succes trænet til at vække og give tryghed til ejere. Ziva fortæller mig hvad der er drøm og virkelighed, for der er ingen risiko for nogen kommer ind i huset uden Ziva ved besked. De kommer slet ikke ind i soveværelset.



  • #25   8. aug 2019 Jeg har kun oplevet det den ene gang men jeg glemmer det aldrig. Især fordi det var så ægte at jeg var overbevist om at der var en i huset. Jeg følte jo ikke at jeg vågnede på noget tidspunkt. Jeg blev faktisk skræmt.

  • #26   8. aug 2019 Jeg havde night terrors i en årrække hvor det der blandt andet indgik.
    Der var flere ret så ubehagelige "syner" og dertil en hel masse, jeg ikke kan huske. Nogle opdagede jeg ikke engang selv, men fik det fortalt dagen efter.
    I perioder efter jeg havde set mennesker, sov jeg med tændt lys.

    Hvorfor jeg havde det sådan og hvorfor det gik væk igen ved jeg ikke - men jeg tror det har med kropskemi at gøre.
    Stress.... selvom jeg ikke havde det, da jeg var mest stresset. Kropslig stress, måske.

    Det er blevet afløst af søvnforstyrrelser - skriver jeg klokken 02.15 smiley


  • #29   8. aug 2019 Jeg tror heller ikke jeg er decideret stresset - men jeg er ret psykisk sårbar, så jeg bliver nemt presset, angst og som følge heraf deprimeret. Det synes jeg dog ikke, jeg oplever lige nu.

    Der er en masse "unknowns" lige nu ifht. mit liv, også ret store ting, måske det kan være det.

    Jeg ser friends om aftenen nu - det er så langt fra uhyggeligt, som det kan blive smiley

    Men jeg HAR svært ved at føle mig i tryg i hjemmet pt, og de her drømme/mareridt gør det ikke ligefrem bedre smiley


  • #30   8. aug 2019 Når jeg en gang i mellem har gentagende ens mareridt, så gør jeg det at når jeg går i seng så tænker jeg på dem mens jeg selv ejer tankerne. Og “afskrækker “dem.
    Feks en mystisk mand for enden af sengen ville jeg måske tænke på iført Hawaii blomster og strutskørt. Gøre tanken skamme og sjov. Give ham et motiv - han vil bare vise sine fine hundehvalp frem. Måske løbe lidt rundt med hvalpen i favnen i sin lyserøde skørt osv osv.
    Så oplever jeg at når mareridtet forsøger at dukke op, så har jeg selv skabt afslutningen på drømmen ved at tænke tankerne mange gange nok. Og så er det slet ikke så farligt. For mine tanker kan lukke mareridtet ned.

    Om det hjælper dig ved jeg ikke men her virker det fint.


  • #31   8. aug 2019 Batdog, det kunne godt lyde lidt som det - det passer i hvert fald på, at det involverer de nærmeste omgivelser og er skræmmende.

    Kan faktisk huske sidste gang, at jeg var midt i en drøm - var i en bil ude ved en havn, om aftenen, og så dukker han op ude foran bilen, til højre for den. Med et er jeg tilbage i min seng, hvor han nu står for enden - og derfor troede jeg jo, at det var virkelig, fordi jeg VAR jo væk fra drømmen... Men så åbenbart ikke


  • #33   8. aug 2019 Milla ja, for jeg er heller ikke stresset og bliver det umiddelbart ikke - men jeg er stadig for visse personer, og typer af personer, nem at bringe mentalt i ubalance - og det øger helt sikkert mareridt.

  • #34   8. aug 2019 Man kan lære at styre sine mareridt. Det lyder for nogen nok helt ud i skoven for nogen, men det kan man.

    Når man drømmer er man halvt vågen. Så man kan tage kontrol over et mareridt.

    Jeg ved det, for da jeg var meget ung, havde jeg et gentagende mareridt. Jeg fik af vide af en bekendt, at jeg skulle tage kontrol, og få skræmt "uhyret" væk. Altså mentalt tage kontrol over mareridtet.

    Hvor mærkeligt det end lyder, så virkede det. smiley


  • #35   8. aug 2019 Jeg ville først og fremmest undersøge om der var nogen som var døde der hvor du nu er flyttet hen..Jeg vil aldrig selv igen købe en ejendom hvor nogen er død..Har prøvet det én gang.. GYYYS

  • #37   8. aug 2019 Ej hvor sjovt, Sofia A...

    Jeg gamede en del da jeg var yngre.. På et tidspunkt lærte jeg at for at komme ud af mareridt, skal jeg trykke på en knap på siden af mit hoved, ved mit øre.... Den skal jeg så holde inde et par sekunder og vupti, så kommer jeg ind i en ny drøm smiley Jeg må dog ikke blive afbrudt af personer i drømmen, ingen kan røre ved mig imens jeg holder knappen inde, så virker det ikke. Men ellers super smart! Det virker ret tit smiley


Kommentér på:
Mareridt

Annonce