Kalder alle marsvinefolk {{forumTopicSubject}}
De sidste 3 uger har mine 2 hunmarsvin gået alene efter min den gamle blev aflivet.
Vi mangler hende meget i hverdagen. Hun var ligesom den der viste de andre, at der ikke er fare på færde.
De vil begge gerne nusses i buret, og kommer selv og henter mad.
Men de bliver meget nemt bange, når jeg kommer kommer hen til buret.
Jeg ved godt de er byttedyr, men det gør mig nu alligevel trist, for sådan gjorde mine 2 gamle trunter aldrig.
Og det er desuden tydeligt, at de smitter af på hinanden.
Sagen er den, at jeg idag er blevet tilbudt en han fra opdrætteren af mine 2 tøser. (Han bliver kastreret).
Han er 1 1/2 år og meget tam. Han elsker at bliver nusset, men vil helst ikke nusses inde i buret.
Mine planer var egentlig ikke at få endnu et marsvin, men må tilstå at det er lidt tiltrækkende.
Jeg tænker han jo netop ville være en tøserne vil kunne følge.
Vil gerne snakke med opdrætter om det, men tror også bare hun kun vil tale godt om ham fordi han betyder rigtig meget for hende.
På den ene side vil jeg virkelig gerne bare have dem jeg har nu. På den anden side føler jeg vi alle mangle en der fører an.
Hvad er jeres erfaringer?
Kan de måske stadig godt "lære" ikke at flygte ved den mindre rumsteren rundt om buret.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 103 Hunde: 2 Emner: 364 Svar: 6.228
Er han kastreret, eller bliver det, sådan at unger ikke kommer på tale - så kan det udemærket være en god ide. Adfærd smitter - både positivt og negativt. Så tilsætter man en kold-i-måsen-burkanthænger, så kan det snildt smitte af på pigerne.
sep 2005
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
sep 2005
Som sagt, det kan godt hive trunterne lidt mere ud fra deres skjul, men der er ingen garantier. Men hvis han er en kold-i-rumpen, så bør det ikke ændre hans adfærd som kanthænger - specielt ikke hvis maden er god.
aug 2006
Den anden fulgte meget min gamle hun, og jeg synes mere bange nu synes jeg.
Eller ikke bange, men hun bliver nemt skræmt.
Jeg tænker netop at det ligger ret dybt i den ene. Hun har en lidt ukendt fortid, og har været i en anden familie som helt lille.
Men det kan sagtens være at du har ret i, at det ligger ret dybt i dem.
Men kan ikke helt forstå hvor det kommer fra.
Men det er selvfølgelig en chance at tage.
Jeg kan godt leve med det, fordi de netop gider nus og kæl. Men samtidig gør det mig lidt trist.
Hannen gider ikke nus i buret, men var helt kold i måsen da han skulle hilse på mig, og elsker nus
aug 2006
Samtidig kan jeg mærke, at jeg virkelig mangler den ro, som min gamle hun tilføjede til buret.
Tøserne kan sagtens hænge udover kanten, og komme hen og hente mad. Men ved den mindste lyd eller bevægelse farer de ind i huset.
sep 2005
De her 'ur-instinkter' kan meget vel ligge i generne eller sådan noget. Altså i temperamentet. Det er f.ex. sådan noget vi osse tænker på når vi sætter dyrene i avl - at det ikke er nok at dyret er smukt og følger standarden, men at de osse skal være håndterbare for 'lille louise'.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
sep 2005
Det kan kastraten nok, fordi en kastrat tilføjer en naturlig flok-adfærd til en gruppe.
Få ham snippet og snup ham.
aug 2006
Det var ikke fordi de slet ikke gjorde det, da jeg havde min gamle hun.
Men jeg synes den lille er værre nu.
Men du beskriver det virkelig godt. For tror det præcist er sådan det er.
Mit dilemma er så bare, at jeg egentlig havde besluttet mig for ikke at få flere haha.
sep 2005
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Mine hunner vil gerne nusse i buret, hænge på lanten osv. Mine hanner flygter når jeg åbner lågen, men kommer sådan lidt nysgerrig frem, og har nu lært at spise fra min hånd ( de er bare store unger) .
Alle 4 skriger adskillige gange dagligt efter mad , når de høre køleskabet blive åbnet, poser rasle osv
Udfra hvad jeg har kunne læse mig til, er der intet unormalt i den adfærd de har.
aug 2006
Men jeg er ikke vant tid det, for mine 2 tidligere trunter (som jeg havde i 6,5 år) gjorde det aldrig.
Kan ikke huske hvordan det var med tidligere grise, for det er 100 år siden
Det er ikke kun når jeg skal tage dem op.
Gotta- Jeg skal måske bare vænne mig lidt mere til det så. Har jo førhen været vant til 2 der nærmest var urokkelige
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.597
Der står her at hanner stadig parre hunner når de er i brunst når de er kastreret..
Så ud fra det ville jeg ikke gøre det.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Jeg har selv haft en del kastrater igennem tiden, og de har bare været guld værd. Det giver en hel anden ro i en flok, når der går en han og brummer
Men når det så er sagt, så er det helt normal adfærd, at specielt unge dyr, har tendens til flugt, når de bliver overraskede/forskrækkede, ofte bliver det bedre med alderen, men ikke altid.
aug 2006
Du har måske en meget god pointe.
dec 2010
aug 2013
aug 2006
Men du tror ikke nødvendigvis en han vil påvirke det?
dec 2010
Frøken Jensen har ret i, at det er normalt at kastrerede hanner parrer hunnerne, dog er det også helt normalt, at hunnerne parrer hinanden, når de er i brunst. Det er der intet unaturligt eller skadeligt i. Det er helt normal marsvineadfærd. Man får bare ikke en hulens masse unger ud af det
aug 2006
Den bette af mine er røget et stykke tilbage efter vi mistede den gamle.
Jeg er næsten helt sikker på hun ville have gavn af en rolig voksen.
Men det er jo altså gætværk. Det kan også være hun stille og rolig kommer tilbage til hvordan hun var for 3 uger siden
aug 2013
Mine drenge har de sidste 4 dage spist ærteflager af min hånd, godt nok stadig kun fra flad hånd, men det er SÅ dejligt at de nu gerne vil
aug 2006
Mærker jeg sådan helt dybt dybt nede lige her og nu, så skal jeg vente.
MEN, og det er et stor men. Hvis jeg vurderer at hun bliver ved med at være tilbagetrukket, så kan det godt være jeg ændrer mening.
Men det er også fordi jeg ved hvordan hun var før, og hvordan hun var med min gamle hun.
Men jeg har fået 1 uge til at tænke i.
Jeg kan nå at skifte mening mange gange.
Jeg har længe gerne ville have en kastrat.
Men lige her og nu har jeg svært ved tanken om flere end dem jeg har nu.
sep 2005
Kastration hos marsvin fjerner KUN evnen til at formere sig - ikke driften, adfærden eller dominansen.
aug 2006
Jeg ved ikke voldsomt meget om kastrater og deres adfærd
Jeg er stadig i tænkeboks. Jeg kigger på pigerne, og så tænker jeg, at de er bare virkelig gode sammen. Og så tror jeg at jeg har taget beslutningen.
Det er så lige indtil den ene kommer i brunst og opfører sig som en total k*lling hehe. Jeg forundrer mig gang på gang over hvordan sådan en mild gris kan blive sådan en k*lling når hun er i brunst.
aug 2013
sep 2005
aug 2006
Da jeg sidst havde 4 hunner var det et ren cirkus. Når den enes brunst stoppede startede den næstes, og den blev afløst af den sidstes.
Ja man får sgu helt ondt af den det går ud over. Troede min gamle hun var strid. Hun jagtede dem rundt i buret.
Hende her jagter med skrig og skrål til følge. Og hun humper også gerne.
Men ja heldigvis står det ikke på så længe.
aug 2013
aug 2006
(Men jeg var så også ømskindet overfor min den gamle).
Der svor jeg, at jeg aldrig skulle have 4 hunner igen
Samtidig så synes jeg tanken om en han der sådan styrer alle og humper er vildt underlig haha
Jeg ville også sagtens kunne høre dem inde fra stuen, men tror ikke jeg ville vågne om natten ved det.
Men tror hende her er ved at være voksen for synes ikke det har været et problem førhen.
aug 2006
Hun var kun en k*****g fra morgenstunden igår, så det er ikke så slemt.
Det er helt ro i buret, og de går bare og hygger
Jeg vil gerne have hannen, men synes ikke det er helt fair, hvis jeg ikke også tænker på deres behov.
Jeg tror en af dem overraskende nok er ved at "mande" sig en smule op.
Hun virker faktisk overraskende rolig i buret, så måske det virkelig bare har krævet lidt tid
Tak for jeres input og gode råd
sep 2005
Så umiddelbart - uanset om tøserne enes eller ej - hvis du har plads og lyst, så tag ham med hjem.
aug 2006
Jeg skrev igår aftes, at jeg ikke er interesseret.
Imorges vågner jeg til tumult i buret, og nu er det sgu den lille der humper den store. (Mangler en smiley der slår sig selv i hovedet).
Ved ikke helt hvad tøserne prøver at fortælle mig haha.
Opdrætter vil være glad for at han kan få et hjem her. Og ifølge hende kan han sagtens styre en gruppe.
Men er så bange for hende der har været meget skræmt vil blive det igen
Synes endelig de er begyndt at være mindre bange i buret.
Jeg tror inderst inde jeg ikke bare gør det fordi jeg er vildt bange for at tage en forkert beslutning, og ende med 3 bange marsvin.
sep 2005
aug 2006
Men kan godt mærke tvivlen faktisk stadig nager mig.
Men hvis jeg får ham vil det så ikke bare være ham der parrer dem under brunst istedetfor, at de gør det ved hinanden? Det gir vel det samme.
aug 2006
Om han tigger mad og lignende ved jeg ikke.
Han skulle være det største legebarn, og jeg tænker han vil være et festligt indslag i gruppen
sep 2005
Uden han/kastrat = seksuelt frustrerede fruentimmere
Med han/kastrat = duskning, no more frustration
aug 2006
Har aldrig før oplevet en der humper som de 2 her. Har immervæk haft mange marsvin efterhånden.
Ja, de kunne rende efter hinanden, men heller ikke mere end det.
aug 2013
Vores den ene er som sagt en strigle når hun er i brunst, den anden aner jeg ikke hvornår er i brunst, for hun har altid samme adfærd ( og har ikke tjekket understellet da det jo ikke er nødvendigt )
sep 2005
aug 2013
Jeg syntes nu ikke det er slemt i det daglige, men når hun er i brunst, lord have mercy
dec 2010
Kan du ikke få kastraten på prøve ? Med aftale om, at han kan leveres tilbage, hvis ikke det fungerer ?
aug 2006
Opdrætter har lidt en overflod af hanner, og han kan ikke bruges i avlen.
Rikke- Håber da også der falder ro på. Det er bare helt nyt for mig
Men hun var nu også en k*****g, når hun var i brunst. Men humpe andre har hun aldrig gjort.
Jeg er forvirret omkring de 2 her og dominans. De sidste 2 dage har de skiftes til at være striglen. Dog er den lille værst, men hun er også total teenager
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
aug 2006
Men er ikke sikker på han bliver det, når nu jeg har takket nej til ham. Han skal til et særligt hjem, og mit indtryk er, at han ikke kommer ud til hvem som helst.
aug 2006
Jeg elsker sheltier, men der er jo noget pelspleje.
Så er der de almindelige glathårede. Hvirvler er altså også sjove
Man kunne også finde 2 voksne dyr, når nu det er til børn. Nu ved jeg ikke hvor gamle børnene er, men unger kan have krudt i måsen.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
sep 2005
2 hanner eller 2 hunner, ligemeget - se hvad de forelsker sig i.
Der findes osse et par formidlere med genbrugsmarsvin.... hvis det er noget, så tjek lige med mig hvor I IKKE skal købe, da der desværre er suspekte af slagsen.
Ellers enig omkring en opdrætter, vælg gerne en fra enten DMK eller dmf, da der osse her findes 'backyard-breeders' udenfor klubberne.
Mht racer. Dem med hvirvler er sjove og fyldt med spilopper, de gider ikke altid sidde stille. Langhår racerne er generelt rolige. Ligeså er Teddy.
Men efterhånden er de fleste racedyr blevet fine i temperamentet.
I kan evt besøge en udstilling, kigge på alle dyrene og få en snak med folk.
Her kan i osse få pejlet jer ind på hvad drengene synes er lige dem.
Kalder alle marsvinefolk