1.112 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Skildpadde “ekspert” søges Skildpadde “ekspert” søges

Jeg har fået tilbudt en russisk landskildpadde af en kollega, hvis søn har mistet interessen.

Jeg har haft græsk landskildpadde som barn, og har længe drømt om at få skildpadde igen.
Så jeg overvejer seriøst at sige ja. Men den pågældende padde har underbid. Jeg ved ikke hvor slemt det er ? Men kollega siger at den spiser uden problemer.
Er det noget som bør undersøges hos ekspert i padder ? Eller er det uden betydning ?
Har læst både for og imod på nettet, men mangler “ekspert” viden på området.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skildpadde “ekspert” søges
  • #2   19. okt 2019 Hvis den spiser er det vel ok. Jeg ville være mere bekymret for om den har fået den rette kost. Det største dræber er nemlig fejlernæring, hvilket får dem til at vokse forkert mv.

• #3   19. okt 2019 Jeg har en veninde der ved alt om landskildpadder prøver lige at tippe hende om tråden her..

• #4   19. okt 2019 Jeg tænker også, at den har det ok nu, fordi den jo spiser. Men hvordan ser fremtiden ud for sådan en padde ?
    Kan det blive værre/bedre ? Skal der gøres noget ved underbiddet ?

• #5   19. okt 2019 Jeg synes maginata.dk er en udemærket side om skildpadder.

Jeg tror ikke der kan gøres noget ved underviser, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken. smiley

• #6   19. okt 2019 Underviser ??? smiley (forpulet stavekontrol, er rettet smiley )

Jeg har siddet og læst på Maginata.dk, og har også sendt ham en mail. Men ved jo også, at der findes padde-fans herinde.

• #7   19. okt 2019 Noget andet er: vil det være bedst at have 2 padder sammen ? Og i så fald skal det være samme køn eller han/hun ? Eller er det for sent at give en kammerat til en padde der har gået alene i 2-3 år ?

Hvordan med fodring om vinteren, hvis ikke padden er gået i vinterhi ? Maginatta nævner mest omkring foder fra naturen, men det er jo af gode grunde svært at finde om vinteren.

• #8   19. okt 2019 Haha var du også kommet til at skrive underviser?!

• #9   19. okt 2019 Ja, noget i den stil smiley stavekontrol er ikke altid godt smiley

• #10   19. okt 2019 Russere skal ikke gå med artsfæller, de er nogle kamplystne sataner smiley

Har du ikke et billede af den?

Ved du hvad den har spist indtil nu?

Hvor stor er den og hvor meget plads kan du selv tilbyde?

• #11   19. okt 2019 Har desværre ikke noget billede af den, så jeg ved ikke hvor slemt det er ?
    Men tænker om man måske kunne få den checket hos padde-ekspert ?

Ved ikke hvad den har fået at spise indtil nu ? Så jeg kan ikke udelukke fejlernæring, desværre.

Den er 2-3 år gammel, ca. 10 cm i diameter ? Kan kun have den indendørs, så den får ikke ubegrænset plads. Har et 250 L akvarie som kunne bruges.
    Kan læse mig til, at russere ikke bliver voldsomt store ?

• #12   19. okt 2019 Russere bliver 20-25cm, men man skal tænke på hvad der kommer fra i naturen. De russiske sletter er enorme (også derfor de lever alene), men det gør at de faktisk er temmelig pladskrævende..

10cm til 250l akvarie kan gå for et år eller to tænker jeg, den vokser jo uanset str. på bur.
    Ved du hvad den har gået i indtil nu?

Jeg tænker ikke den er vant til at gå i hi, siden de vil af med den på nuværende tidspunkt. Det kan du jo overveje om du vil gøre brug af, når den stadig er så relativ ung. Så kan du lave en god indhegning i haven, som den kan være i i sommermånederne. Det vil den super gerne, og netop russerne er faktisk ret seje til kolde danske somre, også pga det område, de oprindeligt er fra. Men har du en have?

Du må undskylde alle spørgsmålene, men det er for at få en ide om situationen:)

• #13   19. okt 2019 Hov ja, en padde-ekspert. Jeg kender ikke til nogen på Sjælland, jeg bruger Abbild Dyreklinik ved Århus, de betjener også Randers Regnskov, så vidt jeg husker smiley

• #14   19. okt 2019 Helt ok, du spørger bare smiley
    Lige nu går den i et lillebitte terrarie, så den vil helt klart have godt af mere plads. Spørgsmålet er så bare, om jeg kan tilbyde den nok plads ?

Jeg har have, men har også hunde, som vil forsøge at slå den ihjel smiley Så udendørs anlæg er ikke en mulighed, desværre.

Hvor stort skal et bur være til en fuldvoksen russer ?

• #15   19. okt 2019 Du kan se et billede af mit nuværende her, jeg har lige udvidet det med næsten dobbeltstørrelse her i sommers, så mindre kan også gøre det.

Jeg tænker sagtens du kan have både padde og hunde i haven, padden skal jo være bag hegn smiley Du kan evt lægge et net over, især når de små, da fugle kan tage dem.

Jeg synes bestemt du skal overveje at lave udendørsindhegning, det højner livskvaliteten og det gør padden næsten fuldstændig vedligeholdelsesfri i sommerhalvåret smiley

• #19   19. okt 2019 Ved ikke om det hjælper på computer?

profilbillede
  • #20   19. okt 2019 Jo, jeg kan godt huske, at der var billeder af paddeparadis i havetråden smiley

Men det tør jeg simpelthen ikke at have. Jeg bor ude på landet, hvor der udover hundene også er risiko for at der kommer ræve, rotter, katte, rovfugle osv. Hvis sådan et have-anlæg skulle rovdyrssikres, ville det være et kæmpe stort, og dyrt arbejde. Så det kommer ikke til at ske.
    Har læst mig til, at man kan plante ting i terrariet, så det ville jo være en mulighed, for at give lidt udfordringer. Og plukket grønt er jo en selvfølge. Er ikke sikker på, at jeg har mod på vinterdvale ? Så hvad fodrer man med om vinteren, når der ikke er grønt udenfor ?

Skal snart på job, så jeg må hellere logge af nu....og gå i tænketank mht. om jeg kan tilbyde sådan en padde et fornuftigt liv ?

• #21   19. okt 2019 Altså ovenstående paddeparadis befinder sig i et sommerhusområde, hvor skildpadden faktisk i længere perioder er fuldstændig uden opsyn, og vi har da haft både grævling og ræv i haven, de kommer slet ikke hen til indhegningen (vi har video i haven pga indbrudstyve), fordi skildpadden jo lugter helt vildt unaturligt for dem, så de er ikke interesserede.
    Som du kan se, er vores på ingen måde rovdyrssikret, heller ikke for fugle, og det er gået alligevel.

Akvariet skal fyldes så meget med kokoshumus (evt også bark på toppen) at skildpadden kan grave sig ned, siderne på akvariet skal dækkes med mørkt papir, så den ikke kan se ud, og så skal der være en varmelampe i den ene ende og noget overdække med hø i den anden ende. Hvis du planter noget i akvariet skal du være forberedt på at skildpadden spiser det (rub og stub, de har ikke "stopknap" for mad smiley ) så det skal være noget den kan tåle.

Du kan finde rigtig meget fint tilbehør og mad inde på https://www.monisskildpadder.dk/79-skildpaddefoder-landskildpadde-foder Jeg elsker den side! smiley
    De skal have adgang til vand medmindre du giver det opblødte pillefoder.

Jeg vender lige tilbage ang. grøntsager.

• #22   21. okt 2019 Nå, så fik jeg tid til at finde det på Marginata, som jeg ledte efter:

Af supermarkedsgrønt kan i absolut nødstilfælde med forsigtighed anvendes -og kun til voksne/udvoksede skildpadder (og ikke som eneste foder) kinakål, blomkål, grønkål, spidskål (men husk lige på, at kål og især grønkål er goitrogent, jfr ovenfor!), hovedsalat, krølsalat og rucolasalat. (Rucolasalat er som tidligere nævnt goitrogent, så forsigtig fodring). (Salaterne er alle næsten fri for fiberindhold, kalcium/fosfor forholdet er forkert, og de er derfor også af denne grund meget ringe som foder.) Disse foderemner må kun gives i meget få dage.

Du kan altså ikke bare gå over til at fodre med disse ting om vinteren, når der i en periode ikke kan skaffes ukrudt. Hvis du fodrer unge skildpadder mere end få gange med dette foder, vil skildpaddernes udseende ændres lige så stille i (uoprettelig) trist retning (bukler i rygskjoldene)!

Man kan iøvrigt bare fodre hele vinteren med for eksempel Pre Alpin eller tørret ukrudt. Der er også altid brombærblade at finde om vinteren. Det vil altid hurtigt kunne skaffes, selvom man ikke lige har det liggende. Eller også bare lade være med at fodre, indtil man har det rigtige foder! Landskildpadder kan faktisk klare sig i ugevis uden mad.

Der er altså grøntsager, som er sådan "ok" at fodre med. Min egen er opfodret på det, da det kun er ganske få år siden, at jeg begyndte at opdatere min viden fra jeg fik hende (for omkring 18 år siden).

Jeg synes følgende fodertyper fungerer godt til min om vinteren, hvor hun går inde. (hun har aldrig været lagt i dvale, og er som du kan se næsten 20 år, så jeg tænker ikke det er ladesiggørligt længere)
    - https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/789-figenkaktus-blade-ficus-optunia.html
    - https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/769-urtehaven-som-foder-fra-hugro.html
    - https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/895-torrede-eng-blomster.html
    - https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/986-komodo-skildpadde-bundlag.html (de spiser det også)
    - https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/893-torrede-kamilleblomst.html

Jeg har en bred skare af de her tørrede poser, som hun får lidt af hvert af, de forskellige blomster/planter kan forskellige ting. Poserne holder ret længe synes jeg, så det er egentlig en ret billig måde at fodre på. Man skal bare huske, når man fodrer med tørrede ting, at skildpadden kan dehydrere, så vand er vigtigt smiley
    Og kaktus er fuld af vand smiley

• #23   24. okt 2019 A-S: Tak for al din info smiley

Jeg har virkeligt gået og tænkt, og tænkt, og er blevet enig med mig selv om, at jeg pt. ikke kan tilbyde en russer det optimale liv, og så vil jeg hellere takke nej.

Men tak for at gøre mig meget klogere på padder smiley

• #24   25. okt 2019 Så lidt smiley

Som sagt, når man lige har fået det held stillet an, så er de super nemme, men det er lidt af et stil an smiley

• #25   12. nov 2019 Og lige pt. er det lidt for meget “stil an” til mig smiley

Kommentér på:
Skildpadde “ekspert” søges

Annonce