13. dec 2010 Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Skildpadde “ekspert” søges Skildpadde “ekspert” søges
Jeg har fået tilbudt en russisk landskildpadde af en kollega, hvis søn har mistet interessen.
Jeg har haft græsk landskildpadde som barn, og har længe drømt om at få skildpadde igen.
Så jeg overvejer seriøst at sige ja. Men den pågældende padde har underbid. Jeg ved ikke hvor slemt det er ? Men kollega siger at den spiser uden problemer.
Er det noget som bør undersøges hos ekspert i padder ? Eller er det uden betydning ?
Har læst både for og imod på nettet, men mangler “ekspert” viden på området.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Kan det blive værre/bedre ? Skal der gøres noget ved underbiddet ?
maj 2007
Jeg tror ikke der kan gøres noget ved underviser, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken.
dec 2010
Jeg har siddet og læst på Maginata.dk, og har også sendt ham en mail. Men ved jo også, at der findes padde-fans herinde.
dec 2010
Hvordan med fodring om vinteren, hvis ikke padden er gået i vinterhi ? Maginatta nævner mest omkring foder fra naturen, men det er jo af gode grunde svært at finde om vinteren.
maj 2007
dec 2010
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.934
Har du ikke et billede af den?
Ved du hvad den har spist indtil nu?
Hvor stor er den og hvor meget plads kan du selv tilbyde?
dec 2010
Men tænker om man måske kunne få den checket hos padde-ekspert ?
Ved ikke hvad den har fået at spise indtil nu ? Så jeg kan ikke udelukke fejlernæring, desværre.
Den er 2-3 år gammel, ca. 10 cm i diameter ? Kan kun have den indendørs, så den får ikke ubegrænset plads. Har et 250 L akvarie som kunne bruges.
Kan læse mig til, at russere ikke bliver voldsomt store ?
jun 2011
10cm til 250l akvarie kan gå for et år eller to tænker jeg, den vokser jo uanset str. på bur.
Ved du hvad den har gået i indtil nu?
Jeg tænker ikke den er vant til at gå i hi, siden de vil af med den på nuværende tidspunkt. Det kan du jo overveje om du vil gøre brug af, når den stadig er så relativ ung. Så kan du lave en god indhegning i haven, som den kan være i i sommermånederne. Det vil den super gerne, og netop russerne er faktisk ret seje til kolde danske somre, også pga det område, de oprindeligt er fra. Men har du en have?
Du må undskylde alle spørgsmålene, men det er for at få en ide om situationen:)
jun 2011
dec 2010
Lige nu går den i et lillebitte terrarie, så den vil helt klart have godt af mere plads. Spørgsmålet er så bare, om jeg kan tilbyde den nok plads ?
Jeg har have, men har også hunde, som vil forsøge at slå den ihjel
Hvor stort skal et bur være til en fuldvoksen russer ?
jun 2011
Jeg tænker sagtens du kan have både padde og hunde i haven, padden skal jo være bag hegn
Jeg synes bestemt du skal overveje at lave udendørsindhegning, det højner livskvaliteten og det gør padden næsten fuldstændig vedligeholdelsesfri i sommerhalvåret
jun 2011
dec 2010
Men det tør jeg simpelthen ikke at have. Jeg bor ude på landet, hvor der udover hundene også er risiko for at der kommer ræve, rotter, katte, rovfugle osv. Hvis sådan et have-anlæg skulle rovdyrssikres, ville det være et kæmpe stort, og dyrt arbejde. Så det kommer ikke til at ske.
Har læst mig til, at man kan plante ting i terrariet, så det ville jo være en mulighed, for at give lidt udfordringer. Og plukket grønt er jo en selvfølge. Er ikke sikker på, at jeg har mod på vinterdvale ? Så hvad fodrer man med om vinteren, når der ikke er grønt udenfor ?
Skal snart på job, så jeg må hellere logge af nu....og gå i tænketank mht. om jeg kan tilbyde sådan en padde et fornuftigt liv ?
jun 2011
Som du kan se, er vores på ingen måde rovdyrssikret, heller ikke for fugle, og det er gået alligevel.
Akvariet skal fyldes så meget med kokoshumus (evt også bark på toppen) at skildpadden kan grave sig ned, siderne på akvariet skal dækkes med mørkt papir, så den ikke kan se ud, og så skal der være en varmelampe i den ene ende og noget overdække med hø i den anden ende. Hvis du planter noget i akvariet skal du være forberedt på at skildpadden spiser det (rub og stub, de har ikke "stopknap" for mad
Du kan finde rigtig meget fint tilbehør og mad inde på https://www.monisskildpadder.dk/79-skildpaddefoder-landskildpadde-foder Jeg elsker den side!
De skal have adgang til vand medmindre du giver det opblødte pillefoder.
Jeg vender lige tilbage ang. grøntsager.
jun 2011
Af supermarkedsgrønt kan i absolut nødstilfælde med forsigtighed anvendes -og kun til voksne/udvoksede skildpadder (og ikke som eneste foder) kinakål, blomkål, grønkål, spidskål (men husk lige på, at kål og især grønkål er goitrogent, jfr ovenfor!), hovedsalat, krølsalat og rucolasalat. (Rucolasalat er som tidligere nævnt goitrogent, så forsigtig fodring). (Salaterne er alle næsten fri for fiberindhold, kalcium/fosfor forholdet er forkert, og de er derfor også af denne grund meget ringe som foder.) Disse foderemner må kun gives i meget få dage.
Du kan altså ikke bare gå over til at fodre med disse ting om vinteren, når der i en periode ikke kan skaffes ukrudt. Hvis du fodrer unge skildpadder mere end få gange med dette foder, vil skildpaddernes udseende ændres lige så stille i (uoprettelig) trist retning (bukler i rygskjoldene)!
Man kan iøvrigt bare fodre hele vinteren med for eksempel Pre Alpin eller tørret ukrudt. Der er også altid brombærblade at finde om vinteren. Det vil altid hurtigt kunne skaffes, selvom man ikke lige har det liggende. Eller også bare lade være med at fodre, indtil man har det rigtige foder! Landskildpadder kan faktisk klare sig i ugevis uden mad.
Der er altså grøntsager, som er sådan "ok" at fodre med. Min egen er opfodret på det, da det kun er ganske få år siden, at jeg begyndte at opdatere min viden fra jeg fik hende (for omkring 18 år siden).
Jeg synes følgende fodertyper fungerer godt til min om vinteren, hvor hun går inde. (hun har aldrig været lagt i dvale, og er som du kan se næsten 20 år, så jeg tænker ikke det er ladesiggørligt længere)
- https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/789-figenkaktus-blade-ficus-optunia.html
- https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/769-urtehaven-som-foder-fra-hugro.html
- https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/895-torrede-eng-blomster.html
- https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/986-komodo-skildpadde-bundlag.html (de spiser det også)
- https://www.monisskildpadder.dk/skildpaddefoder-landskildpadde-foder/893-torrede-kamilleblomst.html
Jeg har en bred skare af de her tørrede poser, som hun får lidt af hvert af, de forskellige blomster/planter kan forskellige ting. Poserne holder ret længe synes jeg, så det er egentlig en ret billig måde at fodre på. Man skal bare huske, når man fodrer med tørrede ting, at skildpadden kan dehydrere, så vand er vigtigt
Og kaktus er fuld af vand
dec 2010
Jeg har virkeligt gået og tænkt, og tænkt, og er blevet enig med mig selv om, at jeg pt. ikke kan tilbyde en russer det optimale liv, og så vil jeg hellere takke nej.
Men tak for at gøre mig meget klogere på padder
jun 2011
Som sagt, når man lige har fået det held stillet an, så er de super nemme, men det er lidt af et stil an
dec 2010
Skildpadde “ekspert” søges