{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.785 visninger | Oprettet:

Receptionsmad, der kan laves dagen før {{forumTopicSubject}}

Har I mon nogle idéer til nem (og lidt billig) receptionsmad, der kan laves dagen før?

Det er til vores bryllup - vi har umiddelbart tænkt tapas, men jeg ved ikke, hvad der kan laves dagen før. Hvis I har nogle gode opskrifter, må I gerne dele!

Vi tænkte også smørrebrød, men det SKAL laves på dagen og det bliver for stressende.

Det skal være noget koldt, da der på det tidspunkt af dagen ikke er nogen til at tilberede mad, så det skal bare ud af køleskabet og ind på bordet, mens vi er ude og blive fotograferet smiley

Nogle idéer??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Receptionsmad, der kan laves dagen før
  • #2   26. nov 2019 #1 Jo, tanken er noget let, som dog mætter lidt mere end f.eks. chips eller småkager.

    Du skulle vel ikke tilfældigvis have nogle gode tapas opskrifter? smiley Jeg har ikke spist sådan noget før


  • #4   26. nov 2019 Vi smurte sandwich dagen før og skar ud i kvarte, og havde både med rugbrød og toastbrød.

    Tapas inspiration ville jeg helt sikkert kigge her: https://www.arla.dk/opskrifter/temaer/tapas/


  • #5   26. nov 2019 Er det noget man skal kunne spise uden tallerkener eller evt. med små tallerkener?

    Sådan noget som cappacio kan man evt. anrette dagen før på nogle fade smiley Og så noget godt brød til. Forskellige oste med brød til at er også ret ligetil.
    Evt. kan man også lave nogle små tærter, mange tærter er rigtigt gode kolde også smiley
    Små sandwiches kan også nemt laves dagen før. Gulerods og agurke stænger med dip (aioli, hummus etc.) er også et sikkert hit.


  • #6   26. nov 2019 Ja, helst uden tallerken eller med små tallerkener man bare kan gå rundt med. Folk sidder ikke til bords i hvert fald smiley

    Gode idéer I kommer med! Bliv endelig ved smiley


  • #10   26. nov 2019 Tak for inspiration! Vi er ikke så kræsne på, om det er nordisk eller ej smiley

    Ziva, blev brødet ikke helt blødt af at ligge i køleskab?


  • #14   26. nov 2019 har I en Dagrofa S-Engros i nærheden så kan du købe de der "tallerkner" der ligner en lille bambus båd, de er nemmere at gå rundt med end tallerkner ... og pinde til fx
    at sætte pølse og oliven på ... dadler med bacon om.. små tomater med mozzarella ...


  • #15   26. nov 2019 Trekantsandwich er bedst lavet dagen før smiley

    Tortilla med hjemmelavet tunsalat - smør tortilla med tunsalat, læg fintsnittet spidskål som en “pølse” i midten, evt lidt revet gulerod eller strimler af peberfrugt. Rul stramt og opbevar tildækket til dagen efter. Skær i 5-6 stykker og anret på fade.

    Og ellers istemmer jeg forskellige pølser, oste, pateer og dip anrettet i skåle og fade med oliven, semidried tomater og chornichons.

    Det kan gøres så dyrt eller billigt som man vil smiley

    Server med flute, kiks, knækbrød, grissini, rugstave eller hvad i nu lyster smiley


  • #16   26. nov 2019 Jeg husker det ikke blødt men det bliver selvfølgelig mere blødt med tunmousse end med leverpostej. Det var det nemmeste og mere økonomisk overskueligt end de andre ideer vi havde. Vi tænkte også på tapas og ville hellere have haft det men vi havde ikke ret mange penge da vi blev gift. Det var meget klassisk. Det var i hvert fald en succes og rart det var nemt bare med servietter og spise stående.

  • #18   26. nov 2019 Orv så blev man da sulten

  • #19   26. nov 2019 Nu ved jeg ikke om du er så uheldig, at have kræsne og/eller allergiske venner, men i så fald er sådan noget som en kæmpe så tunmousse HELT forbudt. Jeg ved godt at det er nogen man skal elske i DK, men vi er en hemmelig klub, som dør lidt bare ved synet smiley

    Tapas er altid lækkert, og der er altid noget for alle. Selv børn, hvis der ommer sådan nogle. Og der er til både gluten- og laktoseallergikere, til dem der ikke spiser svin og endda til vegetarer. Veganerne kommer måske til at knibe smiley

    Og nu bliver jeg sulten smiley


  • #20   26. nov 2019 Jeg er selv mega kræsen (måske derfor jeg hælder til helt almindelige trekantssandwich smiley ), men jeg mener ikke vi har super meget allergi i familien, udover nødder.

    Jeg overvejer dog stadig tapas, det lyder jo lækkert - men når man ikke selv har spist det, så er det svært at forestille sig, hvordan man laver dem simple (melon med skinke omkring -simple! smiley )

    Men der er da mange gode bud her! smiley Økonomien spiller selvfølgelig også ind, det skal helst ikke være for dyrt.


  • #21   26. nov 2019 Du køber noget lækkert brød, pølse, ost, skinke, vindruer, grønt, dyppelse og oliven. Anretter med lidt af hvert på fade, skærer brødet op, og vupti, så er der mad.

  • #22   26. nov 2019 Da jeg i august var til bryllup var der først en reception og lige efter var selve festen.

    Vi fik noget brød og noget grønt halløj og noget chilli halløj til receptionen (som var stående) og senere bryllupskage.

    Men det var så heller ikke meningen folk der ikke skulle til festen, skulle blive hængende smiley


  • #23   26. nov 2019 jeg kan ikke huske om det grønne hed guacamole eller aioli eller noget i den dur..

    Jeg brød mig ikke om det, så ventede bare til kage og senere fest-mad smiley


  • #24   26. nov 2019 Den helt simple udgave af tapas er jo “blot” forskellige pølser på fade - nogle kan man købe i skiver andre hele som bare lige skal skæres ud. Ost i klodser eller hele alt efter hvilken og så tilbehør i form af oliven, tomater, chornichons osv i skåle. Dyppelse i skåle og brød...det meste er jo sådan set pålæg, som egentligt bare skal anrettes på fade smiley

  • #25   26. nov 2019 I LIDL kan du købe SÅ meget til tapas af pølse, ost, brød, dyppelse osv. Og det meget billogt

  • #26   27. nov 2019 Hvis I ender med tapas, så er mit råd at sørge for at der er andet end ost og pølse udover brød og dyppelse, i hvert fald hvis du ikke er sikker på om alle gæster kan lide det. Jeg er en af dem der hverken kan lide diverse pølser eller ost, derfor er jeg ret sjældent begejstret for andres tapasanretninger, da der sjældent er andet end brød, lidt pesto og hvis jeg er heldig lidt frugt/grønt jeg kan lide smiley

  • #27   27. nov 2019 I kunne lave små frikadeller, og så bare sætte et lille spyd i, evt med rugbrød chips til. Det fik vi sammen med nogle andre små finger hapsere til en reception og folk elskede dem smiley og de kan sagtens laves dagen før.
    Generelt kan i jo også bare lave alverdens små hapsere, som bare lige er holdt sammen af små spyd eller tandstikker.

    Og som nogle andre nævner, gulerods og agurker stave med dip.

    Så kan i sagtens lave tapas for resten, så er der da lidt af hvert, så der er lidt til alle smiley

    I kan jo også købe lidt chips eller småkager som ekstra.

    De der bambus både der er nævnt længere oppe er geniale til små anretninger og til at folk kan gå rundt med det. smiley

    Hvis det er her i december, kunne i også lave små anretninger af risalamande hvis det er noget i kan lide. Køb nogle små engangs glas og engangs skeer og vupti.


  • #28   27. nov 2019 Det er først til august, jeg er bare tidligt ude smiley smiley

    Jeg havde overvejet bla. cocktailpølser m. bacon og frikadeller, men det er bare lidt mere spændende varmt/lunt, og det er der ingen til at sørge for på denne tid..


  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #29   27. nov 2019 Måske sådan et flot cheese-board kunne være noget? Det kan du i hvert fald lave dagen før (måske tilføje spiselige blomster i sidste øjeblik? :)) man kan helt sikkert lave dem med mange variationer og så er det bare brød der skal skæres og kiks der skal frem.

    Flotte er de i hvert fald, tænker lige de kunne passe til et bryllup! Videoen linket under viser hvordan en ostebutik laver dem.

    https://www.youtube.com/watch?v=-PNDmXXbWWQ&list=LLHGmxdcmiIFHG0mLppnQwXg&index=6&t=0s


  • #30   27. nov 2019 Hmm, ostebord er en mulighed, men min kommende mand kan ikke lide ost, så det ville ikke helt være i hans ånd smiley

  • #31   27. nov 2019 Ostebord er noget der er sendt fra helvede, der vil altid være nogen der ikke kan lide ost , så det servere man i min optik KUN hvis man ved alle gæster spiser ost smiley

  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 2 Svar: 211
    #32   27. nov 2019 Lige de osteborde jeg linkede til er praktisk taget halvt ost, halvt forskellige pølser og røgede ting. Så tænker der skulle være noget for enhver smag. Man kunne altid have et kun pølse-røg bord til dem der hader ost så meget at det de spiser ikke må røre osten smiley

    Og rigtig Rikke, der vil altid være nogen der ikke kan fordrage ost, uanset hvor milde oste man vælger.
    En stor platte med "noget" der går godt til kiks og gode brød ville være lækkert og let i sommervarmen og ofte noget der kan anrettes dagen før så indsatsen på dagen er at fjerne filmen og sætte det frem smiley


  • #33   27. nov 2019 Dea - Det er det som de andre kalder tapas

  • #34   27. nov 2019 Til min brors bryllup, fik vi om eftermiddagen efter kirken (imens de var ude og få taget billeder) boller, og en masse pålæg smiley
    Vi stod også bare rundt omkring og det fungerede fint, så det var også en mulighed, eller blande det lidt med nogle af de andre små anretninger.


  • #35   27. nov 2019 har nul forslag men for pokker...hvem inviterer først smiley

  • #36   27. nov 2019 Er det meningen af dem der skal med til receptionen, også skal med til festen ?

    Vi holdt ikke reception, men mellem kirke og middagen serverede vi slikbuffet, småkager, te/kaffe, forskellig hjemmelavet saft, og sodavand. Det var et KÆMPE hit med slikbuffet.

    Vi blev forresten viet kl. 14, kan godt se det måske er smart med lidt mad hvis man bliver viet formiddag/middag, og folk dermed ikke kan nå at spise lidt inden smiley


  • #37   27. nov 2019 Jeg er så en af dem, der ville blive “skuffet” over kage og slik bord smiley Min søde tand er minimal og jeg ville være ved at dø af sult, hvis jeg skulle gå uden rigtig mad indtil bryllups middagen smiley Også derfor jeg som regel har en lille klapsammen med i bilen smiley

    Milla - hvorfor nøjes i ikke bare med sandwich smiley ? Nemt, billigt og kun så besværligt som man selv gør det til smiley Sandwich er nemmest at smøre med smørbart pålæg og som bonus, så bliver de også de bedste smiley

    En røvfuld med æggesalat, en røvfuld med skinkesalat, en røvfuld med tunsalat og så lige en røvfuld med leverpostej, så burde der dæleme da være noget for enhver smag smiley


  • #40   27. nov 2019 Vi hælder helt klart også mest til sandwich! Vi har aftalt at lave en tester og smide i køleskabet, så vi kan prøvespise dagen efter smiley

    Nu spørger jeg måske dumt, men ville I skære kanterne af?


  • #41   28. nov 2019 Nej! Hvorfor spilde brødet smiley ?

    Man gør det kun for at kunne sætte dem fancy op...og så ligner de soldater på geled smiley

    Sørg bare for at få smurt helt ud til kanten. En sandwich bliver tør, hvis brødet ikke er smurt ordentligt smiley ...og hvis fyldet er for tørt. Derfor er salater suverænt i en sandwich. Og så klister den også bedre sammen og kan skæres og stables pænere smiley


  • #42   28. nov 2019 Og salater skyldes i GOD tid og kan ligge og tørre på et viskestykke inden at de kommes i sandwich. smiley Årh jeg sidder kun og fantaserer om skinke/ost som var den variant vi løb tør for først. Vi havde ikke helt tænkt i favoritter og lavede bare lige mange af hver. I dag ville jeg skrue op for æggesalat og ost/skinke. Og jeg ville skulle tænke i en vegetar-variant med min vennekreds hvis jeg holdte reception i dag.

  • #43   28. nov 2019 Med sandwich udelukker man jo allergikere og ofte også vegetarer ;( men hvis man er sikker på der ikke er nogen af dem med er det jo fint;) det er bare så fladt at være inviteret til noget for så at opdage at det er helt umuligt at finde noget spiseligt som man er sikker på man kan tåle smiley

  • #44   28. nov 2019 Derfor vil mit bud til en hver tid være tapas eller andet hvor der er flere muligheder og alt ikke er blandet sammen som i sandwich fyld smiley

  • #47   28. nov 2019 Ærligt - det er en let snack, så folk ikke dør af sult på de ca. 4 timer de skal vente, hvis de vælger at blive i byen efter kirken, før middagen. Jeg kan ikke tage hensyn til ALLEs allergier, kræsenhed, vegetar/veganer. Så bliver jeg sindssyg smiley

    Derudover synes jeg egentlig sandwiches passer ret fint ind i vores tema, vi skal bare have en hyggelig dag og en god middag, bruger ikke mange penge på dekorationer, blomster, borddækning mv. og frabeder os nogle af de gængse traditioner som riskast, "indbrud" og kys når brud/gom forlader bordet smiley


  • #48   28. nov 2019 Jeg vil også sige at ingen dør af at der ikke er noget for deres smag. Dog vil jeg lige tilføje at et nemt og lækkert vegansk tilbud kunne være sandwich med hummus, fint snittet kål og gulerod, evt. syltede rødløg smiley Mega billigt, smager mega godt smiley

  • #49   28. nov 2019 Uha jeg er glad for jeg ikke har venner som er ligeglade med om jeg kan tåle det de serverer smiley

  • #50   28. nov 2019 Jeg synes man skal lave det man selv har lyst til og så må folk spise det eller lade være.
    Uanset om man laver tapas, ost eller sandwich, så vil der altid være nogen der ikke er fan og sådan er det. Man kan ikke gøre alle glade.


  • #51   28. nov 2019 Det handler jo ikke om hvem der er fan smiley det handler for mig mere om at give allergikere og vegetarer mulighed for også at få noget smiley men ok man kan jo også bare være ligeglad smiley

  • #52   28. nov 2019 Og som jeg skriver så kan man ikke gøre alle glade.


  • #53   28. nov 2019 Nu er det jo ikke et stort hovedmåltid, men en snack inden maden - mon ikke der er noget for alles smag til festmiddagen smiley

  • #54   28. nov 2019 Præcis. Det er bare en snack og uanset hvordan man vender og drejer det så kan man simpelthen ikke tage hensyn til ALLES allergier og kræsenheder. Det er umuligt.
    Så jeg synes man skal vælge det man selv har lyst til.


  • #56   28. nov 2019 Så er det heldigt, at folk ikke er tvunget til at komme smiley

    Og der er selvfølgelig sørget for lidt af hvert til hovedretten smiley


  • #57   28. nov 2019 Det er der ikke rigtig tradition for, i vores familie. Men alle spiser også det hele. Vi har noget nøddeallergi, og så en, der KUN kan spise ting hun selv har lavet (så hun tager selv mad med), og det er det.

    Jeg troede der var en vegetar, men det var der ikke smiley


  • #59   28. nov 2019 Vi inviterer kun familie + to venner. Vi vil selvfølgelig gerne se dem. Men at servere snacks udfra hvad de MÅSKE ikke kan lide, trods vi sørger for variation - det kommer ikke til at ske. smiley

    Som sagt er der taget hensyn til middagen.


  • #60   28. nov 2019 Det er altså ikke alle der har en masse allergier eller andet i familien.

    Min familie og venner kunne man sagtens servere sandwich for og så ville der være til alle.
    Den eneste der har allergi er min far der ikke kan tåle fisk og skaldyr, så han kunne tage nogle af de andre ting.
    Hvis man servere 3-5 forskellige slags sandwich, er der da lidt til alle.

    Hvis man ved man har mange med særlige behov, kunne det da godt være man ville tænke anderledes, men det lyder som om ts' familie og venner er ret meget som i min.

    Jeg har siddet til en konfirmation hvor vi fik de fineste dyre små anretninger serveret, jeg kunne ikke lide størstedelen af det, jeg spiste det alligevel for at være høflig og fordi jeg var sulten. Så er det altså ikke værre. Det var hele menuen jeg ikke kunne lide, men det kan de da ikke gøre for at jeg ikke kunne. Man vælger da forhåbentligt det mad man selv kan lide og gerne vil have smiley

    Hvis det er helt slemt må man jo sende menukortet til folk på forhånd så de selv kan tage en madpakke med.
    De kunne de jo godt lige gøre til den snack om eftermiddagen hvis de ikke lige synes det er noget


  • #61   28. nov 2019 Ved reception er det jo heller ikke meningen man skal sidde og spise en masse mad smiley

    Så sandwitcher er fint hvis det passer for jer..

    Det bryllup jeg var til i august blev der altså heller ikke taget hensyn til om folk havde allergi, eller (som jeg) var kræsen.

    Jeg overlevede skam helt til på kage og senere fest-middag smiley

    Ud over maden, var der tag-selv-drikkevare, så maven var ikke helt tom smiley


  • #63   28. nov 2019 Batdog - Men reception er jo ikke en dicideret fest smiley Det er mere sådan en "kom og sig tillykke, og skrid igen" ting smiley

  • #65   28. nov 2019 Receptionen er faktisk kun til at middagsgæsterne har et sted at være mellem vielsen og middagen smiley

  • #66   28. nov 2019 Men når der nu ikke er en masse mennesker med allergier osv. Som ts skriver, er der da ingen grund til at de ikke kan servere sandwich.

    Jeg synes altså også man skal passe på med at gøre det mere besværligt end det behøver at være.
    Og nej sandwich er måske ikke alles livret, men mon ikke også alle kommer for at fejre brudeparret og ikke for maden.


  • #67   28. nov 2019 Sidst jeg var til bryllup, fik vi østers og champagne til receptionen. Grundet mit fremtidige velbefindende undlod jeg behændigt skaldyrene - boblevandet undlod jeg sådan set af samme årsag.
    Jeg ville have foretrukket små pirogger og apollinaris, så det er derfor også mit råd smiley


  • #68   28. nov 2019 Jeg håber da også folk kommer til et bryllup for andet end maden.

  • #70   28. nov 2019 Men sandwich med 4 forskellige slags fyld er vel også at sørge for de kan få noget mad? smiley

  • #71   28. nov 2019 Hvor står der de ikke får mad?


  • #73   28. nov 2019 Altså folk dør jo ikke af sult, fordi de ikke får noget at spise mellem frokost og aftensmad smiley Det var netop også derfor vi valgte at lave slikbuffet, for folk havde mulighed for at spise frokost inden de skulle i kirken, og vi syntes også at det var for sent/tæt på middagen til at servere noget rigtig mad, vi var først ved feststedet ca. 15.30, og havde planlagt middag ved 18 tiden.

    Serverer man mad, syntes jeg dog godt man kan sørge for at det er noget de fleste kan lide, og undlade ting som der findes en del der ikke kan lide. Altså f.eks ikke servere østers eller ost , hvis der ikke er andre muligheder.

    Men hvis man kender alle sine gæster, og VED at alle kan lide dit eller dat, at der ingen allergier er osv, så syntes jeg ikke der er nogen grund til at gøre det så besværligt smiley


  • #74   28. nov 2019 #72 Udfra vores kendskab, er der ingen, der ikke kan tåle de ting, vi serverer, udover én gæst, som sagt skal lave næsten alt for bunden og ikke spiser noget, hun ikke ved er lavet korrekt smiley

  • #75   28. nov 2019 Igen, det er umuligt at stille alle tilfreds.
    Der er jo mad som TS skriver.


  • #76   28. nov 2019 Jeg ville nok takke nej til en invitation, hvis jeg fik at vide at der ikke blev lavet mad jeg kunne spise smiley Med mindre folk er ligeglade med spuleopkast og tyndskid i stråler, som kommer sådan uden advarsel smiley

    Men! Jeg spørger altid ind til menuen, når jeg bliver inviteret ud. Og forklarer hvad jeg ikke kan spise. Og jeg supplerer gerne op, hvis jeg selv lige skal have brød eller andet med. Men hvis jeg fik at vide at der ikke blev taget hensyn overhovedet, og at jeg selv måtte sørge for alt mad, ville jeg bare blive hjemme.

    Men hvis der ikke er allergier at tage hensyn til, og der ikke er vegetarer, så er I ok kørende med sandwich.


  • #77   28. nov 2019 Altså helt ærligt, hvor i alverden står der, at der ikke er mad, gæsterne kan spise? Bare fordi I er besværlige, eller jeres familie er, betyder det altså ikke, at alle er sådan.

    Men det går vidst begge veje, fordi I lyder ikke som nogle gæster, jeg ville bryde mig om at have til MIT bryllup.


  • #78   28. nov 2019 Jeg tror også der er stor forskel på folk. Heldigvis kender jeg ingen der ville tage der personligt eller nægte at komme hvis jeg serverede noget de ikke kan tåle/lide.

    Vi har været til SÅ mange fester, hvor min far ikke kan spise forretten, og jeg må indrømme at jeg ikke tror at han nogensinde har taget det personligt.
    Nu ved min far det jo også, han har levet med den allergi i jeg ved ikke hvor mange år, over de 24 år jeg har levet i hvert fald. Tit er der så f.eks. brød til, så tager han det.

    Ligesom jeg er vokset op med at hvis man er inviteret hvor man kan forvente at der ikke er kæmpe måltider som middagsmad eller aftensmad de første par timer, så tager man lige et stykke brød inden man kommer, så man ikke går og er sulten smiley


  • #80   28. nov 2019 BATDOG: Jeg skriver jo NETOP at folk ikke dør af sult, hvis de ikke får noget mellem frokost og aftensmad, og om hvis man bliver viet om eftermiddagen. Det er jo logik for burhøns at folk ikke når at spise frokost hvis vielsen er kl. 11 eller 12, men det kan de altså sagtens nå hvis vielsen er kl. 14 eller 15, og så er det altså i min optik folks eget ansvar at spise frokost inden, som jeg også selv ville gøre hvis jeg var invitetet til et bryllup smiley

  • #81   28. nov 2019 Desuden skriver Milla jo at der ikke er nogen specielle hensyn i deres familie, så er der jo ingen grund til at lave et problem ud af noget der slet ikke er er, og egentlig ingen grund til at debattere den vinkel smiley

    Jeg er ret sikker på at de fleste mennesker gerne tager hensyn til f.eks allergier, men jeg mener så også at man som allergiker altså også selv har et ansvar for at fortælle at man rent faktisk har den allergi, fremfor at forvente at dem der inviterer spørger alle gæster om de har specielle ting der skal tages hensyn til.

    I vores familie er der ingen allergier, veganere eller andre ting der skal tages hensyn til, ergo gør vi ikke noget stot nummer ud af at sørge for der er noget til folk med diverse allergier, special diæter osv. Vi har en enkelt i vores vennekreds der har allergi overfor bla. gluten og nødder, så der sørgede vi selvfølgelig for at hun kunne spise alt der blev seerveret til middagen, lige pånær brødet, og der var hendes svar at det skulle vi ikke tænke på, hun tog selv noget med, så intet problem af nogen art på den front.

    Min svigerinde spiser ikke altid kød ( hun var ikke i famillien da vi blev gift), og bryder sig f.eks ikke om hakket kød, ergo sørger vi for ikke at lave noget med hakket kød, når hun er med til familie tamtam. Det behøves altså ikke være så besværligt eller gøres til noget stort problem smiley Og bare fordi man ikke laver 20 forskellige retter for at være sikker på at alle med den ene eller anden allergi kan spise det / uden man overhovedet ved om nogen har allergi, eller man ved ingen har allergi, betyder det ikke at man er ligeglad med sine gæster smiley


  • #83   28. nov 2019 Som privatperson smiley Det giver i min optik ikke mening at blive ved at debattere et problem, som slet ikke er et problem smiley

  • #84   28. nov 2019 Måske har man en anden holdning, når man er vant til en masse hensyn i familien. Jeg er vokset op med, at man spiser, hvad der er serveret, eller venter til man kommer hjem - og er taknemlig for det smiley

    Naturligvis vil vi som værter, gerne sørge for at der er lidt til enhver smag, men så synes jeg heller ikke det behøver være mere kompliceret.

    Et godt eksempel er faktisk juleaften - vi er flere, der ikke spiser risalamande, men der er aldrig taget hensyn til det. Så lader vi bare være med at spise dessert smiley


  • #85   28. nov 2019 Du kan også sagtens lave en kombi.
    Lav 2-3 slags sandwich og skær ud i 4. Lidt grønt stiks af gulerødder og agurk, lidt stiks af ost, et par kiks og måske en aioli og en grøn peso. Sæt lidt blandet frugt og nødder frem og folk skal nok tagehvad de helst vil have.


  • #86   28. nov 2019 Det sjove er at der hele tiden skrives som om det bare handler om smag smiley allergi har intet med smag at gøre og man kan ikke bare spise hvad der serveres, med mindre man da vil være rigtig syg smiley
    Jeg må da indrømme at for mig betyder det at holde en fest og inviterer gæster da om at mine gæster skal føle at der er kræset om netop dem:) det betyder altså at jeg ikke kunne finde på at servere noget som slet ikke giver allergikere mulighed for at få lidt, dvs lidt forskelligt som fx tapas eller bare lidt små lune retter, så der er mulighed for alle smiley


  • #87   28. nov 2019 Bodil: Men der er jo IKKE nogen med allergi, så hvorfor pokker dog vælge mad efter diverse allergier i Millas tilfælde, det giver jo ingen mening smiley

  • #88   28. nov 2019 Menuen til en privat fest egner sig tilsyneladende ikke til debat i et hundeforum. Ikke at jeg er forundret smiley

  • #89   28. nov 2019 Kan slet slet ikke se hvordan tapas er bedre end så meget andet.
    Der er også folk der ikke spiser tapas.


  • #91   28. nov 2019 Jamen - selv hvis der var én gæst ud af 50, der ikke kunne tåle skinkesalat, så ville det altså ikke få mig til at lade være med at servere skinkesalat. Så må den gæst spise leverpostej, æggesalat, eller hvad vi nu finder på.

    Kan gæsten ikke tåle laktose, så er det heller ikke noget, jeg ville bruge tid på at sætte mig ind i, ifht. hvad vi så må servere og hvad vi ikke må servere... Jeg aner intet om det, og i min familie forventes det i hvert fald ikke, at værten har styr på hver enkelt gæsts allergier.

    Det er muligt at noget af min familie er allergiske, uden jeg ved det..


  • #93   28. nov 2019 se,følgelig kan man da tage hensyn, hvis man ved, der er vegetarer eller lignende. MEN jeg synes egentlig, at det er folks eget ansvar, at sørge for egen mad, når man har specifikke allergier osv. Jeg ville aldrig forvente, at folk lavede specialmad til mig, fordi der er rigtig mange ting, jeg ikke spiser pga sygdom. Til gengæld forventer jeg så heller ikke, at folk bliver fornærmede, hvis jeg medbringer egen mad. Som vært ville jeg altid selv sørge for at tage hensyn til allergier, kræsenhed, vegetarisme og lignende, men jeg synes ikke, at det er et værtspars pligt. Men da helt bestemt god stil.

  • #94   28. nov 2019 Sååååå sandwich er ikke godt værtskab men det er tapas .. Øh okay så.

  • #95   28. nov 2019 Nej, vi har vidst meget forskellige holdninger. smiley Og jeg er helt enig med Hjemmegående, jeg forventer absolut ingen hensyn, når jeg kommer til en fest, og ville heller ikke have noget imod, at folk tog egen mad med.

    Jeg VED allerede, at min kusine tager egen mad med, da det som sagt er meget få ting hun kan spise, og hun skal 100% vide, hvad der er i maden.

    Vi har sørget for bredt udvalg til middagen, ved 3 forskellige kødkilder, 2 forskellige slags kartofler, 2 salater, brød og dressing/sovs. Men nu var det egentlig slet ikke middagen der skulle på tale, det var bare en eftermiddags snack.....


  • #96   28. nov 2019 Jeg tror måske at det er svært at sætte sig ind i, hvis man ikke selv har prøvet. Jeg er heldig at det kun er én ting jeg ikke kan tåle. Men det er så en ting som findes i virkelig mange fødevarer, og det er ikke bare sådan at jeg bliver småsyg af det. Det er sådan at jeg bliver akut virkelig dårlig, ligger syg i alt fra et par dage til et par uger, og som bonus får jeg lige et hak op på risikostigen i forhold til knogleskørhed og nogle kræftformer. Og jeg er taknemmelig for at mine venner og min familie tager hensyn til mig, for i forvejen er det ret socialt udfordrende, når man bliver syg af bare én skide krumme.

    Jeg ved ikke om det er at kræve særlig meget af folk, men omvendt, er der visse værdier som ikke passer ind i mine, og dermed folk som helt automatisk ikke ville være mine venner. Og familie kan man heldigvis vælge fra, hvis de opfører dig dårligt. Heldigvis er jeg aldrig stødt på sådanne mennesker i det virkelig liv smiley


  • #97   28. nov 2019 Jeg synes faktisk det er at kræve ret meget af folk, at forvente de skal sætte menuen udfra allergener smiley

  • #98   29. nov 2019 Igen, jeg er heldig at have hensynsfulde mennesker i mit liv. Andre ville ryge ud med badevandet - men det er heldigvis ikke nødvendigt.


  • #99   29. nov 2019 De fleste mennesker holder jo fest for deres gæster, ikke kun for dem selv, så er det da heldigvis helt almindeligt at maden bliver valgt ud fra hvad gæsterne formodes at kunne nyde mest:) ellers ville det godtnok være rigtig svært at være allergiker smiley det er i forvejen ikke så sjovt

  • #100   29. nov 2019 Ej jeg synes altså det stikker lidt af og bliver lidt ubehageligt for TS. Hvis vi nu siger, jeg skal til bryllup med mad bestilt udefra.... jeg spiser ikke kulhydrater, kød med over 150 kalorier pr. 100 gram, ingen sovs, is, kage eller nogen former for dressing. Altså kan jeg spise grøntsager uden dressing og kylling og nogle former for kød og fisk. Hvad er så nemmest for alle? At jeg tager egen mad med, eller brudeparret skal sætte sig ind i mine særligheder - der OGSÅ omhandler, hvordan ting skal tilberedes, skæres og blandes? Jeg føler mig på ingen måde uvelkommen, hvis de vælger første løsning

  • #102   29. nov 2019 Ja, Isabelle, det var meget nemmere dengang folk med min sygdom bare døde af det, i stedet for at folk skal tage alle mulige hensyn....

  • #103   29. nov 2019 Ak ja, denne skønne, snart svundne tid, hvor man kunne kalde en mand fra Afrika for en neger, og folk fanme kunne æde det, det kom på bordet.
    Jo jo, mange ting var da bedre for 20 år siden - mit kondital i særdeleshed smiley


Kommentér på:
Receptionsmad, der kan laves dagen før

Annonce