{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.786 visninger | Oprettet:

Sjove høns og gode æglæggere {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Ved godt det her er hundegalleri, men her plejer også at være folk der er kloge på fjerkræ.

Ræven har taget en stor del af vores høns. Vi har så fået bygget en stor hønsegård nu, så vi skal have anskaffet os nye. Men jeg ville gerne prøve noget andet end ISA og Lohman.

Har I nogle forslag til racer der er spændende at se på, gode æglæggere og sociale?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sjove høns og gode æglæggere
  • #1   9. dec 2019 Jeg har haft flere forskellige hønseracer. Det mest 'driftsikre' var helt klart Dværgwyandotterne. Flittige æglæggere, nemme at gøre tamme, nysgerrige og rigtig hyggelige og sjove. De mest sociale jeg har haft var mine Store Orpingtoner. De var ultranemme at gøre helt tamme, de var nærmest kælne og totalt frygtløse. MEN deres fjerdragt er bare ikke praktisk i en dansk mudret vinter og de er ret klodsede og træder nemt æggene i stykker. Og så æder de altså virkelig meget. Jeg har også haft Store Wyandotter. De var ikke så flittige æglæggere og så var de svære at gøre tamme. Det var temmelig forskellige fra dværgudgaven
    Når jeg får tid til høns igen og vi får bygget et nyt hønsehus så skal jeg have mig en lille flok tværstribede Dværg Wyandotter igen smiley


  • #2   9. dec 2019 PS jeg kender flere der er enormt glade for Sussex fordi de også er gode æglæggere og nemme at gøre tamme.

  • #3   9. dec 2019 Araucana er en af de racer jeg er rigtig glad for, de er sjove og kønne og så lægger de blå æg, desuden har jeg maran, de lægger chokoladebrune æg og især hanen er utrolig flot.
    Sussex er fine, de er kønne og lægger fine lysebrune æg, jeg har også lakenfelder som er utrolig smukke men meget flyvske smiley


  • #4   9. dec 2019 Tusind tak - så har jeg da allerede noget at gå videre med

  • #5   9. dec 2019 min yndlingsrace silkehøns de fås både dværg og store de er sjove nemme at gøre tamme og mine tre var gode æglæggere

  • #6   9. dec 2019 Silkehøns smiley

  • #8   9. dec 2019 Vi valgt dværg wyandotten ud fra at den både lægger gode æg af ok størrelse og antal for en dværghøne, skulle være let at gøre tam, og er smuk at se på.
    Vi har ikke fortrudt.
    De er så hyggelige og kælne - selv om de er købt som ungdyr ved opdrættere. De kommer når man kalder, lader sig håndterer og snakker med en. Går man i haven følger de med.
    De lægger Lidt sparsomt med æg her i opstarten - men det er vist normalt om vinteren. De er lige startet igen. Æg på 35-40 gram. Men så tar man bare to smiley
    Og de er til at komme til da flere opdrætter dem som sagt i mange farver. Vi har kun mødt rigtig flinke og hjælpsomme folk i søgen på de dyr vi ville have.


    profilbillede
  • #9   9. dec 2019 Silkehøns har jeg haft, de er i mine øjne mere sjælne en kønne smiley men det er jo smag og behag, silkehøns har ikke et godt fjernlag, det betyder at de, hvis de er ude i regnvejr, bliver våde og ofte syge, det kan være et problem, desuden er de blålige i skindet, jeg syntes det er et problem når vi slagter, men det er naturligvis også en smagssag

  • #10   9. dec 2019 Vi har prøvet alt muligt og været glade for mange racer. Dem vi har haft længst og bliver ved med at have er Brahma (stor). Store lækre æg, rolige og ikke larmende høns. Som med dværtg-dotter og silkehøns mv, så har de også en tendens til at gå skruk. Ellers er Creme Legbar en fantastisk æglægger. Den skrukker ikke særlig nemt. De kan dog være lidt flyvske. De er utrolig smukke og lægger de kønneste turkise æg.

  • #11   9. dec 2019 Hende her er feks super sjov. Da jeg ledte efter farverne jeg kunne lide fik jeg at vide den legbar farve var mere vild. Men hun er så skøn og kontaktsøgende. VIl gøre alt for godbidder. Har et rigtig godt hoved.

    profilbillede
  • #13   9. dec 2019 Dværgbrahma, de er flotte, med fjer på benene smiley

  • #15   9. dec 2019 Sig hej til PipGok. Jeg er så meget blevet hønsefan.

    profilbillede
  • #16   9. dec 2019 Hej PipGok smiley

  • #17   9. dec 2019 Hvor er I gode. Tusind tak! Tror jeg må igang med at kigge efter et par wyandotter. Hvor har du fået dine fra Ginne? Måske jeg kam kontakte dem. Ved du bor omkring mig smiley

  • #18   9. dec 2019 Hjemmegående - jeg skrev til nogle fra Vestfyn og Odense omegns fjerkræklub.

    http://www.odense-vestfyn-fjerkraeklub.dk/
    Der er en opdrætterliste der inde.

    Ellers har racen en specialklub også
    http://www.dv-wyandot.dk/
    Der kan du se udstillingsbilleder af de forskellige farver.

    Og der er også en facebook gruppe for racen hvor folk ind i mellem søger høns - selv om man jo ikke må på facebook generelt..


  • #19   9. dec 2019 Den legbar og min blå hentede jeg ved Bogense hos Lars. Super flink mand som virkelig brændte for racen og kunne fortælle vidt og bredt om den. Han havde dem vist også i hvid og noget plettet.
    PipGok hentede jeg ved nr. Broby - hvad filan var det han hed.. hun er sølv/sort randet.
    Og den guld/sort båndede hentede jeg nord for vejle.
    Bjørn har jeg også snakket med - han har dem i rød. Jeg kan bare bedre lide der er lidt mere gang i farverne smiley aftegn osv. men han har også været super flink og hjælpsom!


    profilbillede
  • #20   9. dec 2019 Hvad med Skånske blomsterhøns? De lægger blå æg. smiley

  • #21   9. dec 2019 Tak Ginne - prøver at tjekke hjemmesider osv

  • #23   10. dec 2019 @19: ååårrrhh hvor er hun altså fin smiley Jeg glæder mig godt nok til at få en lille flok dotter igen smiley Måske næste sommer.

  • #24   10. dec 2019 Ellers er det vist i denne weekend der er landsudstilling af fjerkræ i Herning. Hvis man vil se en masse forskellige racer og hære mere om dem er det et oplagt udflugtsmål smiley

  • #25   11. dec 2019 Jeg elskede mine dværgkochin smiley
    Rolige, smukke, sociale, tamme og skønne høns smiley De levede livet farligt, fordi de elskede at deltage i ALT havearbejde, specielt når der skulle graves huller, og de ofte var ved at blive ramt af spaden, fordi de havde travlt med at lede efter regnorme smiley
    De er fantastiske til at ruge, og passe på deres kyllinger.

    Mine silkehøns var herlige, men meget mere sarte i forhold til fugt og kulde.


  • Lone H
    Lone H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 2
    #26   25. mar 2020 Du skal da bare købe de høns du synes er de bedste smiley

Kommentér på:
Sjove høns og gode æglæggere

Annonce