{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Erfaringer med Pennhip... {{forumTopicSubject}}

På baggrund af en rigtig god debat jeg havde med en anden bruger herinde søger jeg nu lidt informationer omkring metoden til at undersøge hvalpe for om de er disponible for sygdommen HD og om de vil komme til at lide af HD.

Har tidligere fået en masse gode input herinde omkring metoden og forskellige brugeres erfaringer med metoden.

Jeg overvejer meget kraftigt at få min lille hvalp undersøgt ved PennHip metoden når han er gammel nok, men vil gerne høre om jeres erfaringer.

1. Hvis hunden er disponibel for HD har jeg hørt fra flere steder, at man kan skade hvalpen ved denne metode?

2. Var jeres resultat af PennHip det samme som resultatet ved den nuværende metode man undersøger for HD? Mindes at flere ikke havde samme resultat ved begge metoder, men har nu hørt at det i flere tilfælde er samme resultat?

3. Var i betænkelige ved at benytte PennHip metoden? I såfald hvorfor?

Håber at få lidt nye informationer - På forhånd tak!

/ Trine

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med Pennhip...
  • #1   17. jul 2007 trine- jeg har ingen erfaring med penn-hip, men en opdrætter har prøvet at banke det ind i hovedet på mig...

Tror ikke det kan skade hunden, det er voldsomt men ikke vold.... det synes jeg en dyrlæge skal svare på..

Resultaterne hænger ikke altid sammen, da en penn hip viser løsheden i hofterne, så hvis den har c, f.eks. ved DKK, men har en god penn hip, er c ikke så galt fordi løsheden er fast... plus så tror jeg dkk til tider er lidt hårde i deres bedømmelser... der er i hvert fald forskel på dem og så dem i tyskland...

• #2   17. jul 2007 Mette P
    Tak for dit svar!
    Mht at skade hunden hvis den er disponibel for HD, mener jeg, at huske at det er min egen dyrlæge, der har udtalt, at PennHip metoden er mere voldsom end den nuværende metode, da man presser hofterne i yderstilling til de ikke kan mere, og det er denne position, som kan skade hunden, hvis den altså er disponible for at udvikle HD.

Netop pga denne udtalelse ville jeg gerne høre om andre med erfaringer til denne metode.

Men alle der har lyst til at komme med input skal være velkomne!

/ Trine

• #3   17. jul 2007 polski- kennel libbrani bruger det meget og de er gode til at undersøge fordele og ulemper.... og de fortæller gerne... www.libbrani.dk

• #4   17. jul 2007 www.librrani.dk

• #5   17. jul 2007 sådan

• #6   17. jul 2007 men lige præcis kennel Librrani er jo den kennel hvor resultaterne på penn hip og hD resultaterne ikke hænger sammen...og dét påå samtlige hunde der er fotograferet?

ja, jeg har altså ikke taget metoden til mig endnu...men nok mest fordi jeg er bund hamrende gammeldags og ikke kan bruge penn hip til en dyt..for det er HD systemet vi kører efter i DK.............hvis der i det mindste var en sammenhæng imellem de to metoder, ja så ku det være min overbevisning ku rykkes..men det virker lidt som om at man skal sammenligne æbler med pærer fordi begge er en træfrugt..men det ER jo ikke det samme??

jeg overvejer at prøve penn hip...men det er udelukkende for at få "min egen" erfarring at basere mine udtalelser på, og ikke bare henvise til andres eksempler....... ;o)

• #7   17. jul 2007 Tusind tak for link det skal nærlæses senere i dag.

/ Trine

• #8   17. jul 2007 stavefejl er gratis til morgen...jeg er lige stået op og har ferie..beklager..haha............

• #9   17. jul 2007 Brak´s
    Jeg forsøger ved denne tråd, at søge informationer omkring metoden og det behøver ikke kun at være positive erfaringer med metoden, men også gerne negative, hvis der er nogle.

Man kan ikke blot forkaste en metode på det grundlag at man er gammeldaws, hvis det ellers viser sig at PennHIP er vejen frem for at få stoppet denne lede sygdom.

Man har i over 30 år forsøgt at få bugt med HD uden synderlig resultat, og alene på den baggrund synes jeg, at man bør forsøge sig med nye metoder, eller stramme op på avlsrestrikstionerne indenfor de forsekllige racer, således at det bliver et krav, at ALLE hunde undersøges for HD, og kan præstere et tilfredsstillende resultat for, at kunne blive benyttet i avl.

/ Trine

• #10   17. jul 2007 Kigger ind senere...

• #11   17. jul 2007 jeg skriver jo heller ikke at jeg forkaster den, men bare ikke er overbevist og pt kan jeg desværre ikke bruge den til andet end "hjemmeforskning" da den ikke er anerkendt i DK....

jeg synes det er fint nok at penn hip kan måle løsheden, men nu er løsheden ikke det eneste problem der kan opstå på en hundehofte...?

jeg tar hatten af for de der vil bruge tid og ressurcer på at undersøge med penn hip, men så længe jeg ikke SELV har oplevet positive resultater med metoden, jamen så ser jeg ingen grund til at det vinder indpas....(det er jo så dér hvor jeg nævner at jeg overvejer at prøve dét selv og udtale mig af egen erfarring..men dét opfattede du vist ik:o)

fortsat god morgen.........

• #12   17. jul 2007 Trine...Min opdrætter på Louis bruger den jo...Jeg kan forhøre mig om hun vil tage en snak med dig om den...Nu tager vii snart på udstilling, men alle er hjemme igen på mandag...Snakkede med hende igen om den efter vores "snak" herinde....Hun har virkelig sat sig ind i den..
    Har aldrig hørt om at de " tager skade" af den...De er jo i narkose, og derfor kan de vrikke både med knogler og muskler uden hunden gør modstand, og derfor sker der ingen skade. Leddet skulle jo gerne være fleksibelt..

• #13   17. jul 2007 Brak´s
    Jo jeg opfattede skam godt dit budskab om at drage egne erfaringer, men min udtalelse byggede blot på, at der sikkert er mange, der ikke ønsker at gøre brug af denne metode netop fordi de hænger fast ved den gamle metode, og måske er bange for, at prøve noget nyt da DKK jo ikke anerkender denne metode.

Jeg er selv i vildrede, men er villig til at løbe risikoen og få min hvalp pennHippet da jeg meget gerne tidligt i forløbet vil vide om han er disponibel for at udvikle HD.
    Og jeg er desuden meget nysgerrig efter at se om resultatet fra en PennHip stemmer overens med resultatet fra den gængse metode man benytter idag. Og jeg vil under alle omstændigheder benytte mig af begge metoder for at få denne vished.

Marianne.
    Det ville da være dejligt med noget info fra en som benytter metoden og som er tilfreds med den!

Tine.
    Nu er den metode man benytter i dag jo også hård for hundens hofter, men kan da godt se dit argument mht at skulle have en hvalp i narkose, men risikoen er der jo også senere når hunden skal i narkose for at få taget billeder til den nuværende metode.
    Angående anerkendelsen så er der mange som mener det er et sprøgsmål om økonomi der gør at PennHip ikke er anerkendt herhjemme. DKK vil miste en masse penge da de ikke har patent på denne metode, og alle resultater fra en PennHip undersøgelse skal sendes til USA, hvor resultatet bliver nærlæst.

/ Trine

• #14   17. jul 2007 lie præcis disse sætninger du skriver er de samme tanker jeg har mht penn hip..og jeg ville virkelig ønske at jeg i bullmastiff verdenen ku hive på andres positive erfarringer..men desværre er der INGEN i DK der har kunne forudsige HD ved hjælp af Penn hip metoden(på Bullmastiff)..men alligevel er jeg også villig til at forsøge....synes bare at det er en metode der er med til at forvirre mere end til at berolige da jeg ikke har set et godt penn hip resultat=HD fri....(på en bullmastiff stadig;o)

citat "Jeg er selv i vildrede, men er villig til at løbe risikoen og få min hvalp pennHippet da jeg meget gerne tidligt i forløbet vil vide om han er disponibel for at udvikle HD.
    Og jeg er desuden meget nysgerrig efter at se om resultatet fra en PennHip stemmer overens med resultatet fra den gængse metode man benytter idag. Og jeg vil under alle omstændigheder benytte mig af begge metoder for at få denne vished."

begge metoder er så for mit vedkommende ikke før den nye hvalp kommer....har fået af vide at min bonnie er for "gammel" til et ordentligt penn hip resultat og at en forfotografering af HD vil sige mere....såeh....

jeg er ikke bange for at prøve noget nyt...det er altid spændende at lære noget nyt jo;o)..men penn hip er stadig på et meget nyt stadie og har kun betydning for dem som benytter det...........

har du nogen dyreklinik i overvejelserne til at foretage penn hip?

• #15   17. jul 2007 Brak´s
    Jeg har hørt utrolig meget godt om Fakse dyrehospital, og især en dyrlæge, der hedder Ken Lindeblad som skulle være dygtig på området.

Jeg mener blot, at hvis man allerede kan forudsige om en 4 måneder gammel hvalp vil udvikle sygdommen så er det værd, at forsøge sig så man tidligt kan sætte forebyggende ind.
    Selvom jeg tror nu nok at jeg vil bruge de erfaringer min tæve med HD har givet mig mht at styrke led og muskler vha kost og svømning/waterwalk.

/ Trine

• #16   17. jul 2007 tja...altså jeg har da også lært på den hårde måde at HD er en grim ting og har også taget mine forholdsregler denne gang....men alligevel kan jeg jo ikke gardere mig helt.. ;o(

jeg syntes også at det lød ualmindeligt smart at man kunne forudsige HD ved hjælp at Penn hip metoden....men desværre har ingen bullmastiff ejer jeg kender haft succes med det...og alligevel er jeg sådan lidt ovre i dén ende at jeg er nød til at prøve det før jeg kan afvise metoden helt...

sjovt at du har hørt utrolig meget godt om Ken/Fakse..jeg har kun negative erfarringer derfra+negative udtalelser fra andre der har benyttet ham...så han er udelukket hos mig..og af egen erfarring;o)

• #17   17. jul 2007 Uha da da det lyder bestemt ikke lovende...

Så jeg tror jeg venter med at afgøre hvem der skal tage sig af min guldklump når der forhåbentlig er flere som har givet deres mening tilkende her i tråden.
    Håber da at flere kan bidrage med info omkring PenHip og gerne med egne erfaringer.

/ Trine

• #18   17. jul 2007 ved ikke noget om det, men har talt lidt med min dyrlægeom det - de skulle efter sigende være ret gode til pennhip - på deres hjemmeside kan du læse mere om det

www.virklunddyreklinik.dk

• #19   17. jul 2007 platugler...
    Takker for linket, men det bliver næppe der jeg skal have min hund undersøgt da jeg bor på midtsjælland, men der er selvfølgelig andre som kan nyde godt af linket, og jeg kan jo altid læse lidt om PennHip metoden i dit link. Tusind Tak!

/ Trine

• #20   17. jul 2007 har da ellers mødt et helt kuld bullmastiff, fra sjælland hos min dylle, som skulle pennhippes - selv køre jeg langt ned i tyskland for at få hjerteundersøgt min hund og jeg køre til fyn for HD og AA....jeg køre nemlig derhen hvor jeg tror jeg får den bedste til at gøre det - det er en gang i livet og så der næsten ingen steder der er forlangt og da slet ikke i lille bitte dk

• #21   17. jul 2007 Nej det kan du have ret i men jeg tror på at der findes gode dyrlæger også på Sjælland og så længe jeg ikke har 100% garanti for at der er en helt uovertruffen dyrlæge til at foretage den nødvendige undersøgelse et bestemt sted ja så kan jeg lige så godt benytte mig af en her på Sjælland!

/ Trine

• #22   17. jul 2007 Trine...Louis blev penn hip i Holbæk...
    Som skrevet i den anden tråd...Penn hip måler løsheden i hoften og kan forudsige om hunden udvikler HD..Mette ( Louis opdrætter) bruger den til udvælgelse af kommende avlshunde. En hund kan godt have en stor løshed i hoften og få A eller B i hd status, men er det reelt at bruge denne hund til avl, når man ved at den er arvlig disponeret for løse hofter ??

• #23   17. jul 2007 Louis penn hipp svarede også til at han har A på den ene side og B på den anden...

• #24   17. jul 2007 bully power- ved du så hvordan resultaterne ellers er penn hip kontra hd-bedømmelse???
    der tænker jeg på amerikanske bulldog generalt..

• #25   17. jul 2007 Marianne...

Nu er der racer, heriblandt min egen, som har løsere hofter end andre racer, og derfor mener jeg ikke, at man kan udelukke disse hunde fra avl.
    Jeg er stoler på de restirktioner som DKK har udstedet mht avl og HD, og der er mange beviser på, at en A hund og C hund kan parre sig, og få A afkom.

Sandsynligheden for, at få HD afkom er ikke særlig stor, hvilket er en risiko som bla jeg må løbe da jeg har valgt en race, der ikke er særlig udbredt - der er kun omkring 3000 på verdensplan.

Har du iøvrigt en adresse til Holbæk? Og kan du evt fortælle lidt om stedet? på forhånd tak.

/ Trine

• #26   17. jul 2007 Trine ....Det er jo også afhængig af ens egen race...Newfoundlænderne lider af HD, og HD skyldes vel bla. denne løshed, derfor bliver disse fravalgt i avlen...Selvfølgeligt kan der alligevel forekomme HD hos et kuld, men så kan man sige at opdrætteren ihvertfald har forsøgt at undgå dette.....
    Hvorfor víl du pen hip din hund ??

• #27   17. jul 2007 Her er linket til Holbæk
    Kender ikke selv dyrlægerne, da jeg ikke bruger dem normalt, men de er på kursus for at kunne penn hip og det var okay for mig... De var enormt søde og kompetente, ring evt og snak med dem...
    http://www.dyrehospital.net/

• #29   18. jul 2007 Marianne...
    Som jeg har forstået det er der racer som er fleksible i deres led fordi deres knoglekonstruktion gennem generationer er udviklet til at skulle kunne holde til at gå i bjerge og på stejle skråninger. DKK tager højde for denne fleksibilitet eller løshed om man vil i deres vurderinger af HD undersøgelser.
    Om denne fleksibilitet har betydning for om hunden udvikler HD skal jeg ikke kunne sig, men jeg kan sige at mange hunde i min race som lider af HD heriblandt min egen tæve som har D hofter, lever fint med sygdommen og hverken halter eller har smerter så det kunne tyde på at det ikke har betydning lige P.T

Hvorfor vil jeg PennHippe min egen hund spørger du...
    Det er nok af samme årsag som du og andre, nemlig at jeg ikke ønsker at give sygdommen videre i avl. Min kommende hvalp er afkom af en A og C hofte hund og alene det gør at jeg bør få tjekket min hundså man har et bedre billede af sygdommen.

PennHip metoden vil jeg benytte så jeg tidligt i forløbet ved om jeg skal gøre noget ekstraordinært, og alligevel tror jeg nok at de erfaringer jeg har gjort mig på nuværende tidspunkt alligevel sætter forebyggende ind på alle områder hvor jeg kan påvirke. Så egentlig er det vel et spørgsmål om at se om de to metoder vil give samme udslag for jeg fravælger under ingen omstændigheder den nuværende metode da jeg gerne vil have mine kommende avlsdyr er tjekket for defekter.

Jeg vil godt kunne leve med at avle på en C hund efter mange og lange overvejelser jeg har gjort mig, og det er udelukkende pga min store kærlighed til min race. så hvis ellers mine avlsdyr iøvrigt lever op til at være avlsdyr og kan bidrage racen med gode temperamenter og et smukt ydre ja så vil jeg godt kunne forsvare at avle på C hofter.

Takker i øvrigt for linket til Holbæk.

Tina...
    Tusind tak for dit indlæg i debatten det er da rigtig god information fra en som selv benytter metoden.

/ Trine

• #30   18. jul 2007 Jeg har kun gode erfaringer med Ken,med egne hunde samt har set rigtige mange hunde med diverse skavanker,som han har lavet,når de kom/kommer til genoptræning..

Han tar altid mine hofte og albue billeder og hans vudering har stemt overens med DKKs..

Jeg har fået min den ene han Penn-hipp et og der stemte tallene overns med endelige resultat..

Det er næsten 6 år siden og kan ikke huske penn hipp tallet,men status var A og C...

• #31   18. jul 2007 Takke for dit input Stine dejligt at høre at billeder og pennHip stemte overens og at resultatet var fint!

/ Trine

• #32   23. jul 2007 Trine...Spurgte og skrev fordi jeg forstod at din race havde denne løshed og at den ikke udviklede hd , derfor spurgte jeg, men det var så ikke det du mente, da de også udvikler dette...Nufferne har også hd, tror næsten at man fjerner 1/3 af avls materialet her 1/1-08 , når vi ikke længere må avle på D og E....Største parten af nufferne lever i bedste velgående på D og E, så reelt er det heller ikke et problem, men tror bestemt at med de nye restriktioner, vil mange C hofter heller ikke blive ´brugt i avlen, da mange mener at Hd er arveligt. Det er også derfor at Louis opdrætter fjerner de dårlige penn hipp fra avlen...

• #33   23. jul 2007 Marianne...
    Jeg er rigtig meget i vildrede mht HD. Jeg har kun kendskab til en hund her i landet som er blevet aflivet pga HD, men kender til flere hunde der har HD i svær grad, men som lever fint med sygdommen som de slet ikke viser tegn på.
    Jeg ønsker at finde ud af om nogle benytter denne evt løshed som undskylldning for at få lov at avle eller om det reelt forholder sig sådan.

Mine argumenter har indtil nu været:
    Hvis racen er særligt konstrueret til, at gå i bjerge og derfor er mere fleksible i deres led og knoglestruktur, så burde det jo være noget man kan se på samtlige hunde i racen, og så burde der være langt flere hunde også i Danmark som har status under A og B - faktisk er majoriteten A B, når man kigger på hundeweb og de undersøgte hunde.

Min egen tæve har D hofter, men lider ikke af sygdommen, og jeg har set denne ølshed på hendes billeder, men om det skuldes at hun er konstrueret på en særlig måde eller om hun er syg skal jeg ikke kunne sige.

DKK kigger jo også på løsheden når de vurderer deres billeder ved de racer de ved med sikkerhed at de har en løsere konstruktion end andre hunde og således bliver der taget højde for det...

Så jeg er meget splittet og ved ikke helt hvilket ben jeg skal stå på, og derfor ønsker jeg at få større erfaring omkring HD de metoder man benytter, og de bla ud fra mine egne erfaringer.

Jeg vil da også gerne vide om de to metoder er sammenlignlige så man med stor sandsynlighed kan udvælge sine avlsdyr på et langt tidligere tidspunkt. Men jeg glæder mig da til at få min hvalp PennHippet og senere HD fotograferet på den normale vis - og ikke mindst til DKKS afgørelse...

/ Trine

• #34   23. jul 2007 Trine ....Min opdrætter på Albert, siger at dkk ikke tager hensyn til om nogle hunderacer er konstrukeret anderledes end andre...
    Den hund der er aflivet pga hd, er det indenfor din egen race ???
    Jeg kender bestemt til nuffer der er aflivet pga hd og ser og høre bestemt også på udstillingerne, " at den også har hd, derfor løber den sådan " Kender en der har fået konstateret hd og der fortalte dyrlægen også at den måske senere vil blive påvirket af det....
    Ang. løsheden for din egen races vedkommende og udviklingen af hd bliver du nødt til at finde svaret hos selve racen..
    Som jeg forstår det hos Louis opdrætter, ser hun løsheden som en udvikling til HD, og ved at kende svaret tidligt, kan hvalpkøbere allerede der tage forholdsregler mht. aflastning af hofterne

• #35   23. jul 2007 Du skriver at din ikke har sygdommen, men det har den jo den har ikke symptomer endnu...
    Du ønsker at vide om folk avler på løsheden, men da penn hipp ikke er gangbar i DK ved ingen sådan noget.
    Kan ikke forstå at en hund der skal kunne begå sig i bjergen, skulle have løse hofter ??? Er det videnskablig bevist?

• #36   23. jul 2007 Jeg skriver at min hund har HD D, men ingen symptomer på sygdommen og forhåbentlig heller ikke får det, men hun har HD og i svær grad...

Nej jeg ønsker ikke at vide om der bliver avlet på løsheden, men derimod om man kan regne med de resultater som en Pennhip vil vise og om det holder stik med resultaterne fra den gængse metode man benytter nu. Det er jo interessant at se om løsheden har noget at sige for om hunden udvikler sygdommen eller ej.

Marianne. Det er ikke mit argument, men løse hofter skal i forbindelse med at færdes i bjergene forstås som mere fleksible led.
    Jeg er ikke sikker på, at jeg selv tror på dette argument, hvilket jeg håber jeg også gav udtryk for tidligere. Og hvis det var videnskabeligt bevist ville jeg ikke have behov for, at udforske og søge mine egne erfaringer.

Synes det er utrolig trist at DKK ikke samarbejder med Pennhip folkene da det jo er hensynet til vores hunde der buder være førsteprioritet. Der er ihverttilfælde noget grueligt galt når man i over 30 år ikke har kunne få bugt med sygdommen - måske et krav om HD undersøgelse for alle racer ville kunne hjælpe i kampen mod HD?

/ Trine

• #37   23. jul 2007 Sorry så ikke dit første svar til mig Marianne.

DKK tager højde for tre ting når de undersøger hunden for HD
    1. Racen
    2. Kønnet
    3 alderen

Jeg har selv forhørt mig, og har sågar også været igennem en anke da jeg havde to uvildige dyrlægers udsagn for at min hund havde B hofter men at de godt kunne se der var nogen løshed da der var luft imellem lårbensknoglen og hofteskålen og de mente så at DKK ville vurdere dem til C - men det blev et D og et kæmpe spring så jeg har talt meget med DKK omkring deres måde at undersøge og vurdere HDbillederene på.

Og ja det tilfælde jeg har kendskab til var indenfor min egen race, hvilket primært er mit udgangspunkt for mine synspunkter....

/ Trine

• #38   23. jul 2007 Trine....Omkring om dkk tager " hensyn" til de 3 ting, lader jeg være op til andre at svare på...Det er ihvertfald ikke det jeg høre...Spurgte lige Louis opdrætter, hun siger også nej... Så skulle man jo også tage hensyn til at nufferne er et enormt tungt dyr, som bestemt må belaste sine knogler når de vokser så meget som de jo gør det første år, også bare når de bevæger sig rundt til dagligt..

Tror man skal se penn hippen som en vejledning omkring hd. Hvis hunden har denne løshed kan den jo trænes strammere....Har også hørt om newf der er hd fotograferet som 18 mdr og har fået en dårlig status...Efter træning osv er hundene hd fotograferet igen et år efter og så er hd status blevet meget bedre...
    Skal så siges at i disse tilfælde er de ikke penn hippet, så ingen ved " noget"
    Samtidig med skal man jo være obs på om en dårlig hd status kan skyldes en skade eller en eller anden overbelastning af leddet....

• #39   25. jul 2007 Fik afvide i dag, at det er FCI der ikke vil anderkende Penn hipp. Da de ikke bryder sig om at der sidder en mand i USA og tjener kassen på dette....Flere og flere dyrlæger mener at penn hipp er mere pålidelig end HD.
    Igen fik jeg afvide at dkk ikke forholder sig til racen mht bedømmelse af billeder, hvorimod penn hipp gør dette.

• #40   25. jul 2007 Marianne Sorry jeg ikke har svaret, men har lige et par hårde arbejdsnætter og er ikke særlig meget på, men vil da bare sige hurtigt at jeg har hørt ligende påstande, men der går jo så mange rygter omkring DKK i forhold til økonomi og "eneret" på HD-undersøgelser.
    Jeg har svært ved at forholde mig til sådanne "rygter" selvom jeg godt kan se, at der måske kan være noget om snakken.
    Derimod kan jeg forholde mig til det jeg selv har fået at vide ved en af mine talrige henvendelser til DKK, og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstå, hvad det skulle gøre godt for at DKK siger de har 3 ting de har kendskab til, og som de tager hensyn til når de vurderer deres billeder nemli
    1. Køn
    2 Alder
    3. Racen

/ Trine

• #41   25. jul 2007 Ups det gik vist lige hurtigt nok...

Der skulle stå... at jeg kan ikke forstå hvad det skal gøre godt for at de siger de tager hensyn, hvis de ikke gør det?????

/ Trine

• #42   25. jul 2007 Polski....Fuldstændig rigtigt....Noget helt andet er du så godt klar over at man ikke kan stole på AD og HD resultetet ??????? Da de fotograferinger kun viser leddet fra en vinkel .....

• #43   25. jul 2007 Marianne
    Jeg har jo selv fået lavet to omgange af billeder på min tæves hofter hvoraf resultatet har været meget forskelligt.
    Jeg kunne med det blotte øje se at lårbensknoglen og ledskål slet ikke passede sammen ved første forsøg, men her var min tæve i løb, hvilket nogle svenske dyrlæger har en hypotese om at løbetiden kan give større løshed i leddene.
    Næste resultat viste sig at være langt bedre, og her kan man blot se på billederne at der er luft mellem knoglen og ledskålen, og altså en løshed.

Så jeg er fuldt ud klar over at resultatet i høj grad afhænger af øjet der ser, samt om hunden ligger korrket når billederne tages. Og sidst har det også betydning med hundens alder...

Men netop disse skepsis gør jo at jeg selv ønsker at gøre mine egne erfaringer i kampen mod HD.

/ Trine

Skriver senere hvis der er noget jeg skal svre på.

• #44   25. jul 2007 Man siger faktisk at man kun screener albuer og hofter. Hvis man skal være sikker skal man ind og undersøge leddet rigtig . F. eks albuen skal fotograferes fra 3 forskellige vinkler, man kan slet ikke være sikker på den status som hunden får, det samme med hofterne...Er det så derfor der pludselig kommer tilfælde af HD og AD trods frie aner ????

Kommentér på:
Erfaringer med Pennhip...

Annonce