{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skimmel
  • #1   26. sep 2020 Det kommer an på, hvor og hvad.

    Skimmel er helt almindeligt i en bolig - det skal bekæmpes med udluftning, undgå fugt i huset - ved fx ikke at tørre tøj indendørs og tørre af når man har været i bad.
    Det vil boligselskabet nok også sige.

    Er det pga en fugtskade, skal skaden udbedres. Det gør man ved at stoppe indløbet af vand, udtørre og afrense det inficerede materiale eller udskifte det. Det kommer an på, hvad det er.

    Jeg havde en sivende vandskade i væggen imellem soveværelse og badeværelse. Vandrøret blev skiftet, tapet og klinker blev pillet ned, væggen tørret og afrenset. Det tog omkring 4 uger.


  • #2   26. sep 2020 Jeg har tegn på det i 2 skabe. 2 vægge og et stykke legetøj af hundens.
    Mit største problem er, at jeg viser symptomer på det.

    Ps. Huset er noget gammelt l**t imo.


  • #3   26. sep 2020 Alt efter hvad boligforeningen gør, så er mit råd at finde noget andet, hvis det ikke er fordi du selv er medvirkende årsag til skimmelsvampen(det som er nævnt længere oppe).

    Jeg har selv boet i en lejlighed i meget skimmelsvamp og jeg blev rigtig syg af det og blev faktisk indlagt(det var inden vi kendte årsagen til mine symptomer).
    Jeg flyttede med det samme, så jeg faktisk måtte bo hjemme igen, indtil jeg fandt en anden lejlighed.
    Jeg havde senfølger i lang tid efter.


  • #4   26. sep 2020 About- Det gør mig virkelig bange.
    Synes til tider det er slemt, og tanken om at blive boende skræmmer mig HELT vildt.
    Problemet er at jeg ikke lige nu har økonomien til tilskud osv smiley
    Tror mig ellers var jeg smuttet hurtigst muligt.

    Vil bare så gerne have det tjekket.
    Indemiljøet var dårligt selv da jeg flyttede ind.


  • #5   26. sep 2020 Du kontakter udlejer og hvis de ikke reagere, så kontakter du kommunen som kommer og måler fugtigheden samt om/hvor skadeligt det er for dig, at bo i. Herefter hjælper de dig videre smiley

  • #6   27. sep 2020 Tusind tak for det gode råd smiley
    Det vil jeg gøre på mandag.


  • #7   27. sep 2020 Selv tak smiley har selv lige været igennem det samme

  • #8   27. sep 2020 Er du flyttet?

  • #9   27. sep 2020 Nej ikke endnu, men til den 1 december. Heldigvis smiley

  • #10   27. sep 2020 Havde du meget?
    Min svoger mener udluftning vil få det til at forsvinde


  • #11   28. sep 2020 Udluftning er ikke nok. Vi havde skimmelsvamp der hvor vi boede før, en ret stor plet ude i gangen og ude på badeværelset. Nu ved jeg ikke hvor meget du har i dit hjem, men rodalon kan tage noget af det og lugten, men jeg ville dog nok få fat i dit boligselskab.
    Hvilke symptomer har du?


  • #12   28. sep 2020 Jeg har i et hjørne i stuen. Der har aldrig stået noget.
    Bagved sofaen.
    Det er på mit tøj, der hænger i skabet i soveværelset.
    Og har fundet det på min hunds legetøj.

    Jeg er svimmel og har hovedpine. Derudover har jeg nogle andre symptomer, som jeg altid har tilskrevet andre problematikker.
    Men som "sjovt" nok alle er startet efter vi flyttede ind i det her hus.
    Og de sidste symptomer er kommet efter jeg er begyndt, at være mere hjemme.
    Jeg er ved at prøve at kortlægge, om det er værre når jeg er hjemme.

    Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.
    Jeg ved jeg kan flippe ud over småting, og jeg kan ikke vurdere om det her er noget eller ej.
    Men det gør mig rigtig angst, at jeg skal bo i det.


  • #13   28. sep 2020 Her er et par billeder

    profilbillede
  • #14   28. sep 2020 Bagved sofaen

    profilbillede
  • #15   28. sep 2020 Jakke fra et skab

    profilbillede
  • #16   28. sep 2020 Endnu en jakke fra samme skab

    profilbillede
  • #17   28. sep 2020 Ubrugt hundelegetøj der har lagt inde i stuen.

    Bade værelset er et kapitel for sig.
    Der blev alt rengjort helt i bund for nogle uger siden.


    profilbillede
  • #18   28. sep 2020 Få kommunen ud! De kan måle og fortælle om det er sundhedsskadeligt

  • #19   28. sep 2020 Det var planen indtil familiemedlemmer mente det skal kureres med udluftning.
    Men det er også så nemt at sige, når det ikke er en selv der skal bo i det.

    Skal det igennem boligselskabet?
    Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at indeklimaet stinker. Det er så koldt og fugtigt.


  • #20   28. sep 2020 Start ved boligselskabet og derefter kommunen, hvis det ikke hjælper.

    Skimmel i vinduesrammer og på badeværelset er normalt - det der er for meget og tyder på fugt i væggene. Ting skal ikke hænge og blive muggent i skabene.


  • #21   28. sep 2020 Julie- Tak smiley
    Jeg har det nemlig på samme måde.


  • #22   28. sep 2020 Ville også klart kontakte boligselskabet, det ser ikke sundt ud.
    Jeg havde selv rigtig meget hovedpine og min astma blev forværret.


  • #23   28. sep 2020 Kommunen ville ikke gøre noget hos os, udover at påtale det - vi endte med at flytte. Udlejer mente det var vores skyld, trods både kommunen og eksperter mente, der var fejl i konstruktionen. Vi endte med at indgå et forlig til vores fordel, da vi ikke orkede en retssag. Der havde været skimmelsvamp før og angiveligt var det blevet fjernet professionelt (dvs. væggene har været revet delvist ned og tørret), men fordi der kommer vand ind udefra i selve væggene, så genopstår problemet jo blot igen, fordi årsagen ikke er fikset, kun symptomerne..

    Skimmel kan ikke kureres med udluftning, medmindre årsagen er dårlig udluftning. Er det meget mild skimmelsvamp (kun overfladisk), kan det være nok at vaske med rodalon og efterfølgende være mere grundig med opvarmning og udluftning - men hvis problemet skyldes en fejl i konstruktionen, så der kommer vand ind, så hjælper det intet.. smiley

    Vi flyttede for ½ år siden og jeg har stadig symptomer. Det har Nicki også, hun er på lavdosis prednisolon dagligt og kommer nok til at være det resten af livet, som det ser ud nu..


  • #24   28. sep 2020 Milla- I lejede igennem en privat?
    Det er godt nok svineri, at sige at man ikke vil gøre noget.
    Hvad var dine symptomer?

    Pga træk er det ikke altid nemt, at opvarme.
    Dilemmaet er, at det jo er umuligt for mig, at bedømme omfanget.

    Jeg har læst, at det også sidder i alle ens ejendele.


  • #25   28. sep 2020 Ja, det var privat! smiley

    Forkølelse, hovedpine, træthed, slim i bihulen. Jeg er sluppet af med hovedpinen og trætheden heldigvis, men jeg har stadig slim i bihulen / symptomer på forkølelse og har haft det siden august 2019 (vi flyttede ind i maj 2019 og ud april 2020).

    Nicki hoster, hvis hun ikke er på prednisolon, det startede vidst i januar i år smiley Hun havde også fået "noget" på lungerne, men jeg kan ikke helt huske, hvordan dyrlægen beskrev det - det stemte dog overens med følger fra skimmelsvamp


  • #26   28. sep 2020 Men jeres var meget slemt så?
    Har godt læst om de vilde symptomer nogen får.
    Altså der er jo mennesker som bliver virkelig syge af det skidt.


  • #27   28. sep 2020 Djangos mor- Fik du hjælp til, at finde noget andet at bo i?

  • #28   28. sep 2020 Nej jeg har selv fundet. Men det er fordi kommunen ikke mente at det er sundhedsskadeligt.

  • #29   28. sep 2020 Altså områdemæssigt var det ikke slemt - det var måske 10x10cm synligt i soveværelset, der var HELT mørkt og det var det - men mycometertallet var 7000 og alt over 450 er massiv skimmelvækst.

    Der var en del plamacher i gangen og soveværelset og i vinduerne derhenne - men vi havde heller ingen varmekilde i de rum, så der var møg koldt. Alle de grønne cirkler er skimmelsvamp, men for det meste lidt "spredt ud"

    Det var på 50% af ydervæggene i huset, men kun små områder synligt - men det er jo ikke til at vide, hvad der er inde bag ved smiley


    profilbillede
  • #30   28. sep 2020 Det her er under trappen

    profilbillede
  • #31   28. sep 2020 Alle de ting vi havde liggende i det "rum" under trappen var fyldt med skimmel - inkl. hundeting, en støvsuger og en taske.. Hundene har endda haft en kurv liggende der i en periode, som de sov i smiley Easy elskede at ligge ude i gangen, som vi fandt ud af bare er fyldt med skimmel...

    Vindue på 1. sal her på billedet


    profilbillede
  • #32   28. sep 2020 Det her er det, der havde mycometertal på over 7000

    profilbillede
  • #33   28. sep 2020 Årh s**t det er godt nok vildt smiley
    Helt vildt at udlejer opfører sig sådan.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #35   29. sep 2020 Der i hjørnet.. hvordan ser muren ud udenfor? Kan du tage et billede af det? smiley

    Står skabet op af en ydervæg?
    Og sofaen?


  • #37   29. sep 2020 Hjørnet

    profilbillede
  • #39   29. sep 2020 Sofaen står op af en ydervæg. Samme væg som hjørnet.
    Badeværelset er på den anden side af skabet.
    Som I kan se, så er standen på huset ikke ligefrem god.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #40   30. sep 2020 Det ser ikke ud til der er gamle udluftningsventiler i muren så kan man sagtens komme det til livs.
    Fat i udlejer og få affugtet godt. Så gør du overdrevent rent med rodalon på alle ydervægge og badeværelset.
    Og så skal du lufte gevaldigt ud.. få det ind som en vane hver dag. Gerne med gennemtræk. Gør det hver morgen og aften når du leger med hunden i haven fx?
    Og så gør du ca. ugentligt rent med lidt opblandet rodalon på dine vægge og badeværelse. (Og lufter ud bagefter) Så kan du sagtens komme det til livs. Det er ikke så slemt smiley
    Så skal sofa ikke stå helt op af væggen, den skal rykkes lidt ud. Det bør alle møblerne.. du Ian også roligt lige rykke din sin seng et par centimeter fra væggen smiley


  • #41   30. sep 2020 Mathias- Men jeg kan jo ikke se hvad der gemmer sig bagved tapetet.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #42   30. sep 2020 Der gemmer sig fugt.. så dit hjem skal affugtes godt og grundigt. Det skal din udlejer sørge for at skaffe smiley måske skal i have sat en udluftning op. En der selv måler luftfugtighed kan være ret nyttig..

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #43   30. sep 2020 Jeg synes ikke du skal rykke tapetet ned for at tjekke, men jeg tør godt garantere dig at din bolig ikke er ædt op af skimmelsvamp. Bliver der affugtet og du fremadrettet lufter ud og gør væggene rene så vil det ikke komme igen.. og dine gener vil forsvinde. smiley

  • #44   30. sep 2020 Mathias- Ja det vil da være dejligt, hvis løsningen er så simpel.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #45   30. sep 2020 Det er den. Jo hurtigere gør noget jo nemmere er det.
    Huset stand ser nu heller ikke dårlig ud.. der trænger bare til lidt omfugning... murværket fejler da ingenting smiley


  • #46   1. okt 2020 Det kommer helt an på, hvor meget fugt, der er i væggen.Jeg havde en sort plet på størrelse med en knyttet hånd på min væg, men væggen var drivvåd under maling/tapet.
    Da vi pillede tapetet af, så det således ud


    profilbillede
  • #47   1. okt 2020 Boligselskabet sender viceværten forbi, så han kan vurdere det.
    Har nok mere brug for det er en der ved noget om det.
    Men nu ser jeg hvad han siger.


  • #48   1. okt 2020 Min vicevært den gang havde en fugtmåler med, som han brugte på væggen. Så han var første trin hele processen.
    Jeg håber, at I finder en årsag og en løsning


  • #49   6. okt 2020 Julie- Viceværten har lige været forbi.
    Han kommer forbi en dag med fugtmålere.
    Ved du om de kan vise skimmel?
    Han mente det var mug, og at det dannes, når varm og kold luft mødes.


  • #50   6. okt 2020 Nej, man skal have gang i nogle andre tests, hvis man skal have bestemt, hvilken type svamp, det er.
    Fugtmåleren vil fortælle, om konstruktionerne er for fugtige


  • #51   6. okt 2020 Tak, så det kan godt være skimmel selvom luftfugtigheden er fin?


  • #52   6. okt 2020 Har han målt fugtigheden på væggene eller bare i rummet generelt?

  • #53   6. okt 2020 Han skulle først hente testen ved boligselskabet.
    Men de skal stå ude i rummet, så det bliver nok ikke også målt i selv væggen.

    Kan se man selv kan købe en test, og måle antallet af sporer i luften.


  • #54   13. okt 2020 Milla- Har I købt helt nye møbler efter flytningen?


  • #55   13. okt 2020 Vi smed sengen ud, som stod ovenpå og købte en ny (brugt), mens vi sov nedenunder i skimmelhuset. De øvrige møbler fra ovenpå (hvor skimlen var værst) er smidt ud (vi havde heldigvis ikke mange).

    Tøj der ikke var skimmelbelagt er bare blevet vasket - og møbler fra øvrige dele af huset, har vi beholdt smiley Dog ikke noget med stof, udover sengen, som har stået i skimmelhuset, men i rum uden skimmel..

    Vi skal dog købe en ny seng snarest og jeg er lidt spændt på, om mine symptomer mon så forsvinder, eller om jeg bare er "permanent skadet" efter skimlen.


  • #56   13. okt 2020 Milla- Planen er at købe en ny seng og sofa.
    Jeg har et egetræsbord og tilhørende stole.
    Men har lige fundet skimmel på benet.
    Men min plan har hele tiden været, at den skal slibes ned. Gider bare ikke gøre det, mens vi bor i skimmel.

    Har fundet en række flere tegn på skimmel, siden jeg oprettede tråden smiley
    Nogen siger man skal smide ALT ud.

    Hvad med hundenes ting? Legetøj, senge etc.
    Jeg har en memory foam madras, men sådan en kan jo ikke lige vaskes.
    Er også i tvivl om jeg f.eks kan beholde min egen topmadras.

    Men helt ærligt så har jeg ikke økonomien både til indskud, og helt nye møbler til en hel lejlighed.


  • #57   13. okt 2020 Vi har smidt ALLE hundenes ting ud, som har været i nærheden af skimmel - der røg apporter, kurv, legetøj, træningstaske mv. på den post smiley

    Deres kurve har vi beholdt og vasket, men de var også kun i stuen, hvor der ikke var skimmel smiley

    Jeg læste også at ALT skal ud - ærligt, jeg kunne slet ikke overskue det. Vi har ikke gjort det, i hvert fald..


  • #58   13. okt 2020 Milla- Ja, hundens tør jeg på ingen måde tage en chance med.
    Tror jeg bliver nød til, at skifte alle senge og hans stofbur.

    Jeg kan heller ikke overskue det på nogen måde smiley
    Jeg vil bare væk herfra. Men det kræver jeg bliver tilbudt en bolig i min prisklasse.


  • #59   13. okt 2020 Jeg smed ikke alt ud, langt fra.
    Men alt mit tøj, hundens kurve, legetøj, dyner mv. alt hvad der kunne vaskes blev vasket.
    Alle hårde ting, bord, stole, reoler, skabe mv. blev tørret grundigt af i rengøringsmiddel og rodalon.
    Men er der synlig skimmelvækst på tingene skal det smides ud eller rengøres ekstra grundigt.
    Man kan også smide tingene i fryseren i 24 timer, det mener jeg faktisk at min dyne blev nu jeg tænker efter.


  • #60   13. okt 2020 About- Synes det er ret forskelligt hvad man læser rundt omkring.
    Kan desværre ikke hundens senge, da de er af memory foam og krøyer kugler. Det samme med buret i stof.

    Tøj ryger ikke. Jeg vil da blive nød til, at bo på gaden, hvis ALT skal kyles ud.
    Hvad gjorde du med din seng og topmadras?


  • #61   14. okt 2020 Buret i stof ville jeg vaske i sæbe og rodalon og skrubbe med en børste, det ville jeg også gøre med hunde sengene med mindre der er synlige spor af svamp.

    Jeg tørre det og lufte det udenfor i en uge.

    Nu er det mange år siden, men jeg mener at jeg købte ny topmadras. Boks sengene stod i et vel ventileret sted til op bevaring i en måneds tid fordi jeg ikke havde et sted at bo, det samme gjorde alle mine andre møbler.


  • #62   14. okt 2020 About- Den ene står op ad væggen med skimmel på.
    Jeg skifter min seng ud fordi jeg ikke tør beholde den. Så tænker den memory foam madras også rygere.
    Af hvad jeg kan læse mig frem til, så forsvinder skimmel ikke med tiden.

    Men jeg kan ikke blive helt klog på, om det er folk med seriøs allergi overfor skimmel, hvor man anbefaler at smide alt ud.
    Kan bare læse, at det er umuligt at rengøre f.eks seng og sofa i dybden.


  • #63   14. okt 2020 KJ, både krøyerkugler og memory skum kan vaskes i vaskemaskinee.
    Du skal bare ære 100 % sikker på, at det du vasker krøyerkugler i er 100 % tæt, ellers har du et problem.
    Stofburet kan du klappe sammen og lægge i blød i badekarret i enten rodalon eller noget svampedræbende og vaske det bagefter, det kan du også gøre med hundeseng.


  • #64   14. okt 2020 Anni- Nå det troede jeg faktisk ikke.
    Tusind tak smiley


Kommentér på:
Skimmel

Annonce