5.009 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 241 Svar

Coronaprojekt - fisk Coronaprojekt - fisk

En bekendt stod i den situation, og kunne ikke overskue sit akvarie mere.
- Og uden den helt store tanke, har jeg i dag fået det hentet.
Jeg har gjort det rent efter alle kunstens regler og hygget mig med det lille projekt!

Så nu har jeg 120L akvarium med 8 fisk i.
2 kampfisk, hunner.
4 maller af en art og 2 corydoras.

Jeg havde fisk som barn, og kan jo godt huske det kræver noget arbejde. Men jeg kan simpelthen ikke huske hvor meget de skal fodres. Jeg har fået 2 forskellige slags foder med til dem, men hvor meget skal de mon have, sådan nogle små venner?
Skal lyset altid være tændt ved dem?
Og hvor tit gør man sådan hovedrent ved dem?
Hvor mange fisk må der være i et bassin på den størrelse? Jeg syntes 8 er lidt, lidt. Men vil jo heller ikke have at de skal føle sig klemt smiley

Jeg ved jo der sidder nogle fiskekyndige herinde, så mon ikke i kan hjælpe mig, med mit børne akvarie? smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutte udendørs sauna. Det er 400v til saunaovnen og 230 til lys. Kabel skal trækkes og gruppearbejde i tavlen 3.000 kr.
  • At hænge et fjernsyn op på væggen og sætte loftlampen op 610 kr.
  • Ophæng af gardinstang 1.350 kr.
  • Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rep. af opvaskemaskine - der ikke tømmes for vand 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Coronaprojekt - fisk
  • #2   22. mar 2021 Foder meget lidt, det skal blive spist straks og må ikke synke til bunds, undtagen hvis der er piller til mallerne, de synker men giv kun en;) flagefoder jeg plejer at sige 1-2 flager pr fisk er rigeligt smiley

• #3   22. mar 2021 8-9 timers lys er fint, kan anbefale timer.

Sørg for at akvariet ikke står hvor solen kan skinne direkte ind på det= algehelvede.

Hvad er målene på akvariet? For hvis det er et Lido120, så kan der være færre fisk i, da det ikke er aflangt, men højt. Giver det mening?

Fodre ville jeg gøre en gang om dagen, og meget sparsomt.

Spørg gerne hvis du har flere spørgsmål

• #4   22. mar 2021 Akvariet er langt. 30 x 30 x 60

Syntes bare 120 cm fisk er mange når jeg med 8 fisk har noget der ligner 36 cm?

Jeg har fået det her med... Så må pillerne jo være til mallerne. Tæller corydoras med der?

De står ikke i direkte lys - det var ikke en taktisk beslutning men kan godt se det er smart!!

• #5   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #6   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #7   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #8   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #9   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #10   22. mar 2021 .

profilbillede
  • #12   22. mar 2021 Corydoras får ikke samme foder som maller, da de er kødædere og maller planteædere. Så de vil nok mere tage resterne fra dit andet foder.

• #13   22. mar 2021 Vil lige pippe angående vandskift, 1/3 del hver 14 dag vil jeg mene er minimum.
    Især med mindre akvarier.
    Jeg har et 250 liters og skifter 1/3, somme tider det halve, om ugen.
    Det er langt fra alle arter af fisk der er lige hårdføre mht vand kvaliteten.
    Er der en god pumpe på?

• #14   22. mar 2021 Akvarie starter har vi fået med og brugt.

Der er ingen varme i, andet end det lys der er i toppen. Og så sidder der en pumpe på siden.

Jeg ved ikke ret meget om udstyret der er med, som sagt har jeg bare overtaget det.

Hvad jeg kan læse mig frem til om fiskene der er deri, skulle de være ret nemme at have med at gøre.

Men hvad tænker du jeg mangler ellers Pia?

• #15   22. mar 2021 Okay skrev lige til ham vi har fået dem af.
    Der ER et varmelegeme med til. Jeg troede bare det var et kæmpe stort termometer, og syntes det var grimt, så det lille var nok... Så det må vi jo have i smiley

• #16   22. mar 2021 Det er ikke 120 liter vand, hvordan er du kommet frem til det?!! Det er 54 liter

• #17   22. mar 2021 Nå det sagde han.. Så er det da derfor jeg syntes det var mange fisk at proppe deri.
    Syntes nemlig ikke det er ret stort.

• #18   22. mar 2021 Gad vide hvordan hsn er kommet frem til det tal, det er over dobbelt så meget vand, som der kan være i akvariet.

Hehe, fniser lidt af din forveksling termometer varmelegeme smiley

Og var altså nødt til, at komme billedet af selvskabsfiskefoder i sprogtråden. Selvskab, antager der ikke er tale om stimefisk hahaha

• #19   22. mar 2021 Jeg er simpelthen så glad for dem! Tænk at man kan blive så lykkelig.

Jeg er mega syg herhjemme og har været det i snart 14 dage.. Nu viser det sig, at jeg måske har sprunget en trommehinde(muligvis i begge ører) og det er det der gør mig kvalm og dårlig.

Men at lege med de fisk og få det sat op idag, det har været kanon hyggeligt!
    Jeg vil rigtig gerne lærer mere om dem, det er noget jeg godt kunne blive bidt af smiley

Men.. Hvor mange flere fisk må jeg så få i den størrelse? Må jeg have dobbelt så mange som jeg har nu Ca?

• #20   22. mar 2021 Og skal vandet så skiftes endnu oftere?

• #21   22. mar 2021 Salla, både pumpen, renseklodsen og termometereret pynter da ingen steder sammen med mine fisk! Jeg har samlet det i hjørnet. Så kan det lærer det....

• #22   22. mar 2021 Tænker umiddelbart at du godt kan komme flere fisk i. Kig f.eks på platy, herlig fisk i mange fine farver. Aktiv fisk, som altid futter rundt.

Ville komme 4 platy i.

• #23   22. mar 2021 Tak Salla den ser da skøn ud! Den kunne godt skabe noget liv! Er det sådan en der svømme i stimer? Lidt som zebrafisk? Eller er den lidt mere selvstændig?

• #24   22. mar 2021 Det er ikke en stimefisk

• #25   22. mar 2021 Krøllet

Kan du gætte hvorfor denne er en Mickey mouse platy?

profilbillede
  • #26   22. mar 2021 Ja den er fin!!

Jeg havde sværddrager som lille, men kan læse mig frem til, at mine kampfisk ikke går så godt med andre fisk med slør..

• #27   22. mar 2021 Damerne er ikke de værste, men dit akvarie er alt for lillet til sværddrager desværre.

Elsker platyer, livlig smuk fisk, der findes i et hav af farver.

• #28   22. mar 2021 Sørg for at der er gemmesteder i form af planter, de er også med til at skabe et godt miljø i tanken.
    Jeg synes så ikke at der skal proppes ret meget mere i det, det er et lille akvarie, kamp fiskene er jo heller ikke helt små.
    Platyer er nemme og som Sally siger i mange farver, men de er heller ikke helt små som fuldvoksne.
    Og jeg ville klart skifte vand en gang ugentligt.

Det er mega hyggeligt med et akvarie, elsker at pusle om det, og sidde og "stene fisk" dejligt afstressende.
    Og et akvarie i balance er nemt at holde.
    Læs på de forskellige arter der er i, for at se hvordan de bedst trives, temperatur mm.

Jeg har med årene kørt med biotop akvarie, dvs at alt hvad der er i, fisk og planter, stammer fra samme del af verden, pt er det mellem amerikansk, cichlider, tetraer og maller, ja ok, der er også en illegal invandrer i form af en guld gurami som tror den er en cichlide, men han er på tålt ophold (:

Man kan godt gå hen og blive bidt af den hobby, så tillykke med det smiley

profilbillede
  • #29   22. mar 2021 Akvarier er hyggelige, og tit et stort arbejde smiley
    Da jeg havde et 250 liters akvarie, tog jeg vand fra akvariet og brugte det til at vande mine blomster med. På den måde fik jeg løbende udskiftet lidt af vandet, og blomsterne elskede det.

• #30   22. mar 2021 Måske denne tråd, kunne inspirere mig til, at gøre noget ved mit eget akvarie, også et 54 liters. Men det trænger så meget til en kærlig hånd, i forhold til slamsugning af bundlag og få styr på planterne.

• #31   22. mar 2021 Præcis Lise Lotte, det gør jeg også smiley

• #32   22. mar 2021 Dont jugde me smiley

Min hornblad er gået helt amok, det er faktisk en plante jeg har hevet op af en stor sø

• #33   22. mar 2021

profilbillede
  • #34   22. mar 2021 Uhh får da helt rengørings vanvid smiley smiley

• #35   22. mar 2021 Du kommer bare smiley smiley smiley smiley

• #36   22. mar 2021 Lige nu ser det sådan her ud.
    Der var riiiiigtig mange ting i da jeg fik det, både af træ og fra stranden.
    Alle planterne lod jeg stå.

Jeg har heldigvis en veninde der har en dyrehandel i dronninglund. Så der må vi ud og kigge på hendes mange fisk og planter!

Jeg har set sådan nogle totter der ligner græs, det ligner noget der kunne være sjovt hvis man var fisk smiley

profilbillede
  • #37   22. mar 2021 Vil anbefale et par panserbasser mere, de er en flokfisk.

Måske en zebrasnegl, hvis du er til snegle. Har selv to, de er hyggelige, når de kommer futtende henover glasset.

Ville også anbefale rejer, men de to kamp madammer vil nok opfatte dem som buffet smiley

• #38   22. mar 2021 Hvad er en panserbasse? smiley

• #39   22. mar 2021 De to kampdamer der.. Jeg har en hvid med lilla "kam" og så har jeg en blå. Den hvide er ret stor, og virker til at være efter den blå... Gør man noget ved det?

• #40   22. mar 2021 Hov undskyld, det er mit kælenavn for pansermaller smiley

• #41   22. mar 2021 Jamen dem har jeg 4 af i gul. Giver det ikke en flok smiley

• #42   22. mar 2021 Hov kan godt se jeg har skrevet 2. Det er omvendt. Og tror faktisk der er 3 af de andre maller smiley

• #43   22. mar 2021 Pansermaller/corydoras er faktisk ikke super egnede til små akvarier, de suser rundt i flok på bunden, lidt synd når der ikke er mere bundareal.
    Jeg har faktisk rejer i mit, på trods af cichlider, de gemmer sig i sprækker og tætte planter, eller i spand pumpen smiley

Og I med rødderne igen, mallerne har brug for dem, de rasper af træet og hviler sig på dem

• #44   22. mar 2021 Min yndlings akvariefisk er ..... Slørhaleguppy .... Slangeskindsguppy .... og Guldguppy.
    Jeg synes det er de smukkeste fisk der findes .

jeg har selv opdrættet dem i mange år ..... det har mine forældre også ... og de har vundet mange præmier på forskellige udstillinger .

Tillykke med dit nye akvarie .... det er en dejlig hobby ... smiley

• #45   22. mar 2021 Hvis nogen nær Frederikshavn kan bruge de corydoras så skal man være mere end velkommen! Jeg syntes ikke de er ret pæne, og hvis ikke de egner sig til at være i det lille akvarie, så er det nok bedre.

Er det ligemeget hvor det træ kommer fra? Jeg tog det op fordi jeg netop var bange for om det kunne være farligt..

• #46   22. mar 2021 Det er bestemt ikke lige meget hvilket træ du stopper i, er du i tvivl, så få fat i nogle rødder fra en akvarie butik. Gerne med forgreninger og huller i, det bliver mallerne glade for

Tag evt et billede af det træ du fik med?

• #47   22. mar 2021 Det var nemlig min plan MLA. Jeg tror det stykke der var med, er drivtømmer... Så det pillede jeg fra sammen med nogle meget store sten.

• #48   22. mar 2021 Jeg vil passer på med for mange midt/top-lags fisk når der er kampdamer i. De kan være nogle forfærdelige røvhuller og det sker ikke nødvendigvis på dag et. Jeg kender flere hvor det er gået okay i et stykke tid og pludselig er der bare vild slåskamp. 2 hunner kan også se sig sure på hinanden en dag og så er der skader.
    Helt sådan hvis jeg var dig ville jeg gå af med kampfiskene og få nogle mindre krigslystne fisk.

I mit ene 54 liters har jeg 3 pseudomugil og 6 corydoras. Der ville jeg ikke putte ret meget mere i.

I det andet har jeg en lille flok guppyer. De kan være meget flotte og sjove (og avler som ukrudt) men duer ikke ret godt med kampfisk desværre.

Til andet sjov i sådan et akvarie kan man f.eks. Rejer og/eller snegle. De er billige og hjælper med at holde rent (Maller fjerner også alger men rent vandkvalitetsmæssigt sviner de ret meget).

Flere fisk = flere vandskift normalt.
    Jeg skifter 1/4 hver eller hver anden uge alt efter hvordan det står til i akvarierne. I starten indtil jeg lærte mine akvarier godt at kende skiftede jeg altid hver uge for at være sikker.

Nu ved jeg ikke hvor du bor præcis men unimati i Randers har et godt udvalg og de er både super dygtige til at hjælpe og meget søde smiley

Her er mit akvarie med corydora:

profilbillede
  • #49   22. mar 2021 Mit andet lille med guppyer:

profilbillede
  • #50   22. mar 2021 #45 ... TS ..... man kan ikke bare proppe forskelligt træ / rødder i et akvarium ..... det skal først koges og druknes i MANGE timer og dage .... smiley

• #51   22. mar 2021 Mit store (360l) med 20 hvid skybjerg, 2 maller og 5 cosby gouramier
    (Man kan se ca halvdelen)

profilbillede
  • #53   22. mar 2021 Nittib, det tænkte jeg nok! Derfor turde jeg ikke udsætte mine for det ??

- jeg syntes jo mine kampfisk er flotte. Især den hvide med lilla kam. Men hun virker som sagt til at være efter min blå kampfisk.
    Alle steder på nettet står der bare, at det er en nem fisk at have. Men jeg kan ikke lide de skændes!

Så måske jeg skal skifte ud i akvariet og finde nogle fisk der matcher hinanden og akvariet lidt bedre.

Kan man "bytte" sine fisk hos fiskehandleren? Det syntes jeg at huske min mor har gjort da vi var børn. Men om man stadig gør den slags ved jeg ikke.
    Ellers ved jeg ikke lige hvordan man ellers skal komme af med dem?

• #54   22. mar 2021 Det kommer meget an på hvilken fiskehandler. Den ene af de tre jeg bruger kan man aflevere fisk og få rabat på nye (med nogle forbehold selvfølgelig), de to andre steder tager ikke imod fisk.

Ift at komme af med dem kan du nok sælge dem. F.eks. på DBA. Det kan også være at du kan finde nogle kampfiskeforummer eller lignende.

Kampfisk kan være nemme (hunner mere end hanner pga de mindre haler) men de er ikke så nemme hvis man gerne vil have mere end 1 fisk (eller evt. en og en malle eller lignende).

• #55   22. mar 2021 Træ til akvariet skal være træ beregnet til akvarie. Mangroverødder er meget populære

Edit tilføjer lige, du kan ikke tage træ fra haven f.eks.

Nittib
    Koges og druknes i mange timer/dage? smiley

Koge har jeg aldrig brugt.

Druknes, ja måske alt efter trætype, ved at en type kan give brunligt vand, så mange bruger at udvande træet, men farven er uskadelig for fiskene smiley

• #56   22. mar 2021 Okay men kan man UDSTILLE SINE FISK?! smiley

Det er en spøjs, spøjs tråd jeg er kommet ind i... og lidt fascinerende...

• #57   22. mar 2021 #56 Ja det kan man faktisk godt. Der er udstillinger hvor man konkurrer om f.eks. den flotteste kampfisk (det er så normalt hannerne). Jeg ved ikke helt hvor udbredt det er i Danmark men det er noget man kan smiley

• #58   22. mar 2021 Mangrove rødder synes jeg altid farver vandet helt vildt i starten, jeg koger iøvrigt altid nye rødder, eller i det mindste hælder kogende vand over hvis er for store til suppe gryden.

• #59   22. mar 2021 Haha okay weird nok. Men nu får man da helt lyst til at nørde fisk smiley

• #60   22. mar 2021 Fünke jeg har nørdet fisk hele dagen smiley hahah

• #61   22. mar 2021 Fünke hvis du nu skulle ende med rent faktisk at gøre det så siger du bare til smiley Jeg kan nok hjælpe med snegle, rejer og måske guppyunger hvis det skulle blive relevant smiley (og muligvis også div. andet)

• #62   22. mar 2021 Har vist fået byttet rundt på mangroverødder og den anden type rødder, som bruges til akvarier.

Hvad er det nu de hedder? Nåjo, mopani

• #64   22. mar 2021 Jeg synes egentlig at når man først har fået det op at køre så er et enkelt mellemstørrelse akvarie (54-120l) ikke et ret stort arbejde. Udover daglig fodring bruger jeg nok 20-30 min pr akvarie hver anden uge på at skifte vand inkl. støvsugning af bunden. Mindre er til en hvis grad nemmere idet man skal skifte mindre vand, til gengæld er de så mere skrøbelige når det kommer til vandkvalitet da der skal mindre til at få dem ud af balance.

• #65   22. mar 2021 Ja, det er ren zen, at betragte fisk i et akvarie smiley

• #67   22. mar 2021 #66 Det er en hyggelig hobby. Du bor vist i Randers? Så du kan altid tage et smut forbi Unimati og snakke med dem. De kan helt sikkert hjælpe og rådgive hvis du overvejer det. (Jeg har ikke noget med Unimati at gøre, jeg er bare meget tilfreds med den behandling og hjælp jeg har fået)

• #68   22. mar 2021 Tak Stine! Jeg har aldrig rigtig interesseret mig for fisk.. altså de er jo sygt kedelige.. men jeg kan godt se, at de netop er kedelige og spændende på samme tid - lidt fedt med en nørde-tråd smiley

• #69   22. mar 2021 Hvis man har et akvarie - hvad gør man så egentlig med sådan en fætter, når man lige tager afsted på vinterferie i en uge, eller i sommerhus i to uger? Skal man have en fiske-passer? smiley

• #70   22. mar 2021 #69 det kommer an på hvor længe man er væk men hvis det er voksne fisk kan de normalt godt klare sig uden mad i op til 3 uger. Samtidig, hvis de ikke får mad sviner de ikke så man behøver ikke at gøre rent i den periode heller.
    Jeg har ikke prøver i 3 uger men de klarede sig fint den ene gang jeg var væk i lidt under 2 uger smiley

Nogle vælger at få en passer til at tage sig af dem men så kræver det ofte rengøring også (og hvis passeren ikke kender til fisk kommer den ofte til at overfodre så det er lidt blandet om det er en hjælp eller ej). Man kan også købe sådan nogle ferie-fodertabletter men jeg har hørt meget dårligt om dem så personligt har jeg ikke prøvet det smiley

• #72   22. mar 2021 Okay damn de er hårdføre. Det er da lidt lettere så, hvis man godt bare kan "sulte" dem lidt smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
    #73   23. mar 2021 Denne tråd er vist et meget godt eksempel på at den rigtige måde at starte sin akvariehobby op, er at læse et par gode akvariebøger.

Ikke at alle rådene her er forkerte, men de fleste virker mere som noget der er "hørt" og ukritisk taget som uigendrivelige fakta og bare sendes videre.

Akvariehold er faktisk, hvis det skal gøres så godt som muligt, ikke mindre kompliceret end hundehold, og masser af råd der vil virke i en situation, vil være en lille katastrofe i en anden.

For nu at tage et par eksempler;

1 cm/liter reglen er reelt noget sludder! Det er en gammel regel som desværre hænger ved, også nu hvor vi faktisk ved selvsyn (meget bedre adgang til forskellige fisk) kan gennemskue at den ikke passer. Dyrenes beskyttelse anbefaler i øvrigt 1 cm/2 liter, hvilket selvfølgelig giver en større fejlmargin, men stadig overser at fisk ikke er ens!

Det med at træ skal koges før det kan bruges, er da en idiotsikker regel, men også helt klart overkill. Der er masser af akvarister der uden videre dikkedarer lægger træ fundet i naturen ned i baljen, bare det er helt tørt fra starten, og fra et ugiftigt træ.

Vandskifte er et af de helt store diskussionsemner blandt akvarister, og den eneste faste regel alle kan blive enige om, er hellere for meget end for lidt, og det er absolut ikke uvigtigt; fiskenes trivsel, udseende og størrelse er direkte forbundet med det!

Så igen, få fat på nogle akvariebøger, bilioteket har sikkert flere hyldemeter til rådighed, så man kan få et overblik over potentielle faldgruber FØR man står med et problem, og derefter er nettet et godt sted, at stille spørgsmål om specifikke problemer.

• #75   23. mar 2021 #73 ... Kim J .... Det med at koge træet inden man smider det i sit akvarium er nu en rigtig god ide ( så man får fjernet alt "grise-fy" man ikke vil have i sit akvarium.

Man kan da godt smide et tørt stykke træ i akvariet ---> hvis man vil have det flyder rundt oppe i overfladen ... ( med mindre man binder det fast til en stor sten , så det kan stå på bunden ) -----> Man " drukner" træet ( så det suger vand ) og det synker til bunds ... og det er vel der man vil have det stående . smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#76   23. mar 2021 Træet synker, som du selv nævner, helt af sig selv efter lidt tid. Hvis man ellers har tjek på hvor man samler det, er der ikke noget på det, som man ikke har i akvariet i forvejen. Det skal selvfølgelig ikke forhindre at man bare gør det hvis man har lyst. Det gør bare ikke den store forskel.

Et akvarium er, modsat gammel teori, absolut ikke særlig rent. Faktisk er det så fyldt med bakterier, at mange af de mere sarte fisk viser tegn på at det øgede bakterietryk i forhold til det de oplever i naturen, påvirker deres trivsel.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#78   23. mar 2021 Det biologiske filter hjælper ikke på bakterietrykket. Det eneste der hjælper der, er vandskifte og/eller en UV-C lampe. Det sidste er klart mest effektivt, men desværre ikke helt billigt og kræver en speciel beholder, da lyset ikke må komme i kontakt med dyrene i akvariet (eller for den sags skyld noget som helst andet end det man vil have slået ihjel).

Heldigvis er de fleste af de fisk/dyr vi holder, i stand til at klare et rimeligt højt bakterietryk, så en god vandskifterutine er i stand til at klare det for de fleste.

• #79   25. mar 2021 Afliver man fisk?
    Jeg har jo de to kampdamer. Og den ene er bare rigtig strid ved den anden.
    Der er stor forskel på dem i størrelse og den lille gemmer sig meget.. Hvis ikke hun gemmer sig, så ligger hun på bunden, eller flyder i toppen, langs kanten.
    For mig virker det jo ikke sundt.

Hvis jeg vælger at beholde den den store kampfisk kælling, vil hun så altid være en tyran ved mine andre fisk?

profilbillede
  • #80   25. mar 2021 .

profilbillede
  • #81   25. mar 2021 Kampkællingen.

profilbillede
  • #82   25. mar 2021 Det kunne tænkes at være to korthalede hanner.

Ja man afliver fisk, fang den op i en net og klask den hårdt i jorden.
    Aldrig hverken kogende vand eller i fryser. Deter dyreplageri.

• #83   25. mar 2021 Nu har jeg læst lidt på det, og kan læse at nogen putter dem i små beholdere med lille miljø i - så kan jeg se om den er syg, eller om den bare er undertrykt. - men skal de så ikke have en pumpe?

• #84   25. mar 2021 Ja man kan godt aflive dem. Jeg hiver dem som regel op, hælder dem i en pose og slår dem hårdt med noget. Det kan jeg lidt bedre klare end at slå dem ned i noget (ved ikke hvorfor).

Jeg kunne dog godt forestille mig at du kunne bortadoptere en eller begge hvis du er interesseret i det. De er fine og kampfisk er forholdsvis populære..

Du kan sagtens risikere at den du evt. beholder vil være aggressiv overfor dine andre fisk. Muligvis mindre sandsynligt hvis du beholder den mindst aggressive.
    Jeg havde selv som mine første fisk en han kampfisk som gik sammen med en lille sugemalle. Det gik rigtig godt i et stykke tid men pludselig begyndte de at være efter hinanden så jeg var nødt til at skille dem ad. Heldigvis var mit ene akvarie på det tidspunkt blevet til 3 så jeg havde et sted at flytte mallen til.

Ift til sygeakvarie (som det lyder til at du taler om) så kan du godt holde det fint med flere store vandskift uden en pumpe.
    Mange med kampfisk med rigtig store haler har ikke pumpe da fisken så har svært ved at svømme i vandet. De skifter i stedet 50-70% af vandet 1-3 gange om ugen (alt efter størrelsen på akvariet, fisken osv).
    Det kan være besværligt men i en forholdsvis lille beholder (dog selvfølgelig stadig stor nok til fisken) er det ikke et alt for stort arbejde, især ikke hvis det er i en kortere periode.

• #85   25. mar 2021 Kampfisk er en labyrintfisk. Nej det betyder ikke at den har gps og er god til at finde vej smiley

Den har et organ som gør, at den kan optage ilt fra luften. Mega smart, for i naturen lever den i stillestående, iltfattigt vand.

• #86   25. mar 2021 Nu bor den lidt i det her syltetøjsglas og så ser vi om den får det bedre! Der er huller i låget - ville bare være så ked af at vælte den.

Kan se den har de stress streger folk beskriver på nettet. Det har den anden ikke.

profilbillede
  • #87   25. mar 2021 Hvis den skal være der ret længe skal du nok finde noget lidt større til den smiley
    Da den suger luft ved overfladen skal du også sørge for at der er min. 1-2cm mellem vandoverfladen og låget så den har plads til at trække vejret, hvis ikke der allerede er det.

• #88   25. mar 2021 Tak. Kan den gå i en plastik bøtte?
    Vil jo gerne det er noget gennemsigtigt så jeg kan holde øje med den - og syltetøjsglasset var lige det nærmeste.

Havde tænkt den skulle være der til jeg kunne se om den blev bedre. Men det er måske også svært at vurdere, i så lille en beholder.

• #89   25. mar 2021 Ah. Jeg har en kammerat der har et 20l. Akvarie jeg kan låne. Det tror jeg den lille kampfisk bliver noget gladere for smiley

• #90   25. mar 2021 Jeg har nogle få gange brugt en stor plastikkasse. Så længe det ikke afgiver dårlige stoffer eller er beskidt så vil jeg mene at det meste kan bruges. Især hvis du ville bruge det til mad.

Jeg mener at man normalt siger min. 20 liter til en kampfisk så du skal nok i hvert fald deromkring hvis du vil observere dens opførsel over en periode.
    Hvis du boede tættere på ville jeg tilbyde at du kunne låne mit ekstraakvarie men der er nok desværre lidt for langt.

• #91   25. mar 2021 Ja det er en rigtig god ide med det i stedet!
    Måske bliver du en af os der hurtigt får flere akvarier, så kan du jo nemt beholde begge smiley

• #92   25. mar 2021 Stine, jeg er bange for det. Jeg er virkelig glad for det. Vi har været ude og kigge på fisk og udstyr idag, bare fordi vi havde nogle timer der skulle slåes ihjel... Og det KRIBLER alle steder for at få flere fisk smiley

Har kigget på aquascaping og læst om rejer og snegle.

Jeg har forelsket mig i en fisk, som jeg ikke kan huske hvad hed. Vi så den 2 steder vi var.. En lille sort en, med orange spidser på finderne - måske lidt i ansigtet... Jeg syntes den hed fosborah men den gjorde den nok ikke, for kan ikke finde den nogen steder smiley

Vi kiggede også på saltvandsfisk men det er vidst et noget større projekt!

• #93   25. mar 2021 Hehe
    Jeg købte mit første akvarie i november, mit andet i december, mit trejde i januar og mit fjerde i april så på under et år smiley (ikke i år smiley )
    Der satte min mor så grænsen for hvad der må være i vores delte stue smiley
    Jeg er siden gået "ned" på 3 igen smiley

Saltvand kender jeg ikke så meget til, det virker nemlig som et stort projekt.

Kan det være en Rasbora du har set? De er små og kommer i forskellige farver, her er en underart jeg selv tidligere har haft: https://www.unimati.biz/shop/366-barber-rasbora-amp-danio/3963-danio-margaritatus---galaxy-rasbora-vf/

Rejer er nogle sjove små nogle og det samme med snegle. Jeg kan især godt lide zebrasnegle og elefantsnegle.

Krebs er også sjove men de er svære at have med fisk da de kan finde på at angribe dem.

Større akvarie giver flere valgmuligheder og nemmere at holde akvariet så hvis man har pladsen så synes jeg altid man skal gå op i størrelse smiley

• #94   25. mar 2021 Nej det er ikke dem.. Det var sådan en lille kompakt fisk smiley

Jeg tror min kæreste syntes 1 akvarie er rigeligt for nu. Tror også han syntes det er lidt sært smiley
    Men hvis min interesse for det forsætter i det her niveau, så bliver jeg jo nødt til at have noget større.
    Føler mig allerede begrænset i forhold til antal fisk, og pyntning smiley

• #95   25. mar 2021 Ah så kan jeg ikke lige gætte det, især hvis den er mindre og mere kompakt end en rasbora. De er nemlig ikke ret store smiley

Jeg elsker at sætte et nyt akvarie op, det er næsten det bedste ved hobbyen for mig. Men det er jo desværre ikke det man gør oftest smiley

• #96   25. mar 2021 Jeg tror ikke den er mindre, men bare mere "prop" agtig smiley

Ja det er super hyggeligt!
    Og jeg stopper op og kigger på dem, og syntes de er så søde!

• #97   25. mar 2021 Du må endelig sige til hvis du finder ud af hvad det er for en smiley
    Jeg tænker måske noget molly eller platy men jeg har ikke styr på hvilke farver de kan komme i.

Det er suuuuper farligt at se på fisk. Jeg finder næsten hver gang endnu en art jeg godt kunne tænke mig at have smiley

• #98   25. mar 2021 Jeg køre ud og køber nogle af dem i næste måned - hvis de passer i mit akvarie selvfølgelig.
    Regner med man kan få noget ordentlig rådgivning i fiskeforretningerne...

• #99   25. mar 2021 Det med rådgivning er meget blandet. Det er som regel bedre i specialiserede butikker.
    Petworld/Maxizoo, Plantorama og den slags, der er det meget blandet om de aner hvad de taler om.

Men ligesom med hunde kan man undersøge rigtig meget af det på nettet også så man er sikker på at det er rigtigt og du kan altid spørge så vil jeg også gerne prøve at hjælpe det jeg kan smiley

Jeg ville dog stadig passe på hvis du regner med at beholde en eller begge dine kampfisk. Det kan hurtigt blive til at du er nødt til at skille fisk ad, desværre. (Det kan også gå godt resten af deres liv men der er ingen garanti, de er nogle hidsige nogle)

• #100   25. mar 2021 Tak, det er fedt at have lidt rådgivning i baghånden.
    Jeg fandt netop den lille sorte fisk i plantorama som det ene sted. Det andet sted vi fandt den var en lille butik, men med mange fisk - og priserne var noget mere rimelige.

Jeg tror jeg ser om den lille ikke kommer sig.
    Hvis den gør det, så sætter jeg den tilbage i det store, og så kan den hvide, aggressive kampfisk bo alene i 20l. Så må vi se om det går bedre!

• #101   25. mar 2021 Det lyder som en god plan!

Den lille butik lyder lidt som dem jeg køber fisk i men det er selvfølgelig svært at vide hvor god den er indtil du kender den - hvis ikke du kender nogen der kan anbefale den.

Det er en god ide at tjekke hvor rene akvarierne er, om der ligger døde fisk (eller andre dyr) i dem og om der er larver, orme eller lignende i akvarierne. Og selvfølgelig om fiskene generelt ser sunde og friske ud.
    En død fisk i en butik med mange fisk er ikke nødvendigvis et stort problem men hvis der er flere forskellige småting er det som regel ikke et godt tegn.

• #102   25. mar 2021 Det så umiddelbart fint ud. Tro vi så en enkelt fisk død fisk eller 2.
    Men jeg ved heller ikke så meget om hvad jeg skal kigge efter.
    Dog syntes jeg, at den sorte fisk jeg har forelsket mig i, var mere klar i farven i plantorama, end i den lille butik.

• #103   25. mar 2021 Farverne kan hænge meget sammen med stress og alder så du kan evt. spørge den lille butik hvornår de har fået fiskene. Med lidt sarte fisk kan det tage uger før de får deres fulde pragtfarver når de er blevet flyttet.

• #104   25. mar 2021 Okay tak!
    Jeg har som sagt en bekendt der har en dyrehandel - så tror jeg starter der. Og så må vi se hvordan det udvikler sig smiley syntes virkelig det er hyggeligt.

• #105   25. mar 2021 Det er måske en Fosfor barbe du har set? smiley - De anbefales heller ikke sammen med andre langfinnede arter.

• #106   25. mar 2021 Ja Erika! Det er den! Øv er det så også en hidsig satan smiley

• #107   25. mar 2021 Hvad definere en langfinnet fisk?

• #108   25. mar 2021 Det kan den i hvert fald være hvis du har de langsommere og mere sky fisk.
    Nogen siger man kan være heldig med en stor nok stime, da de så vil "have nok i hinanden," men det er selvfølgelig lidt et sats smiley

Langfinnede vil jeg sige dem der har lidt ekstra slør" i haler og finner.

• #109   25. mar 2021 Ja så er der jo kun mine kampfisk.
    Hm øv! Den så ellers så sød og fredelig ud. Så skal jeg jo tænke noget mere over hvad jeg ellers putter i, hvis jeg skal have sådan en rocker bande boende smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 121
    #110   26. mar 2021 Hvis du får mere end 60l akvarium vil jeg gerne anbefale et par kribensis dværgcichlider super underholdende og sjove fisk, der graver huller- bor i hule f.eks kokosnød , har mærkelig parringsdans, gemmer sine unger i munden, let at holde, og yngler nemt... jeg er næsten sikker på de holder øje med dig gennem ruden smiley

• #111   26. mar 2021 Hej

Jeg har kampfisk og har også avlet.
    Grunden til du har problemer med dine to kamp damer er at du kun har 2. Mig og andre i hobbyen råder altid til at have min 5 i et godt beplantet akvarie. Og det hjælper gevaldigt hvis de kommer fra samme kuld eller har gået sammen fra de er små.

Så det er godt at se at du har flyttet den mindste hun. Du behøver ikke aflive hende. Enten kan jeg tage hende eller du kan aflever hende ved Mette i Dronninglund smiley

Jeg vil dog lige tilføje at hvis du vil beholde din store hun. Skal du være opmærksom på at hun også sagtens kan finde på at være efter nye fisk i akvariet. De hedder nemlig kampfisk af en grund hehe Hunnerne kan være lige så slemme som hannerne og nogle gange værre. Jeg har haft nogle stykker jeg også var nød til at have i et akvarie for sig selv. Jeg har sågar måtte opgive en parring fordi hun simpelthen gav hannen bank.

• #112   26. mar 2021 Lige et billede af min gamle han smiley

profilbillede
  • #113   26. mar 2021 Hej Betina, Mette er netop min bekendte, som vi skal ud og kigge lidt ved.
    Men kunne du være interesseret i begge kampfisk?
    Du kan evt lige skrive en pb smiley

• #114   28. mar 2021 Nå.. Jeg læste lidt om pumper og filtre, og skulle tjekke op på mit eget, da det gik op for mig at pumpen var møg beskidt - det samme med filteret. Og da der ikke lige var budget til nyt filter og pumpe før til den 1. tænkte jeg at jeg ville gøre det rent!

Jeg smed hele skidtet i en spand - og hældte kogende vand over.. Som jeg har gjort med alt andet jeg har gjort rent.. Jeg skrubbede og hold op vandet blev beskidt!
    Jeg var ret stolt af mit arbejde!
    - Lige indtil jeg skulle sætte det til... Pumpen er død. Den kunne vidst ikke tåle kogende vand.

Kan mit lille akvarie undvære pumpen indtil der går penge ind, og vi får hentet en ny?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#115   28. mar 2021 Du skal ikke rense filter i kogende vand, det dræber de gode bakterier der er med til at skabe en god vandkvalitet

• #116   28. mar 2021 Aldrig kogende vand, du dræber alt den gode bakteriekultur!

Du har få fisk, så måske det går. Må vi se et billede af pumpen?

• #117   28. mar 2021 Denne..

Ja se jeg har jo meget at lære endnu...

profilbillede
  • #118   28. mar 2021 Men hvad gør man så. Renser man så slet ikke filter og pumpe?
    Det "gennemsigtige" på pumpen, havde jeg slet ikke set, så beskidt var den.....

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#119   28. mar 2021 Pumpen kan du godt rense, og hvis der er en skumsvamp kan du bare rense den i koldt vand så du fjerner alt svavset.

• #120   28. mar 2021 Joda, men jeg gør det altid kun i det vand man tager fra ved vandskift. Passer i temperatur og dræber ikke kulturen.

Det er hele pumpen du hældte kogende vand over?
    Prøv at åbne op ind til roteren, måske noget skidt gør at den ikke vil køre.

Lige et par minutter og så skal jeg nok vise hvordan du gør. Min egen trænger alligevrl også, men skal lige finde en spand

• #121   28. mar 2021 Jinx, koldt vand dræber bakterierne, jaja ved godt at der stadig er i vand og bundlag i akvariet, men fraråder det

• #122   28. mar 2021 Ja jeg tænkte jo bare den skulle blive ren - Har godt læst om gode og dårlige bakterier, men i min iver for at gøre alt rigtigt, glemte jeg lige at tænke mig om. Øv!

Tak Salla, jeg ville godt nok være ked af, hvis jeg nu skader mine fisk fordi jeg har fucked op smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#123   28. mar 2021 Jeg har altid renset filter i alm koldt postevand og det er der aldrig sket noget ved.

• #124   28. mar 2021 De to dele skilles ad

profilbillede
  • #125   28. mar 2021 Rotor, sort dims i enden tages af, så kan den pilles ud og renses

profilbillede
  • #126   28. mar 2021 Dem har jeg haft skilt.

• #127   28. mar 2021 Jinx, som skrevet så er der jo kultur i vandet og bunden, fraråder det da de folk jeg oftest skal vejlede er folk med helt nye akvarier

Ts
    Ok. Har du haft kogende vand ud over ledning og delen med motoren?

Åh altså, havde det været da jeg boede det gamle sted, så havde jeg garanteret haft en pumpe du måtte få

• #128   28. mar 2021 Nu har jeg sådan en lang pind her der ikke vil på plads igen?

profilbillede
  • #129   28. mar 2021 Måske man skulle rense min pumpe liiiidt oftere, sådan så vandet ud. Det er ikke kaffe smiley

profilbillede
  • #130   28. mar 2021 Hvor er resten?

Pinden sidder på sin plads

• #131   28. mar 2021 Og jeg syntes min var beskidt...... Jeg sidder med vatpinde nu, fordi jeg kan se der stadig er noget der sidder smiley

• #132   28. mar 2021 Resten har jeg taget af?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#133   28. mar 2021 Salla har du zebra snegle smiley

• #134   28. mar 2021 Nu ser den sådan her ud. Men hjulet kan ikke dreje?

profilbillede
  • #135   28. mar 2021 Søde den skal vendes 180 grader smiley

• #136   28. mar 2021 ÅH SÅ ER DET SQDA KLART DEN IKKE VIRKER

• #137   28. mar 2021 Jinx, ja? Godt spottet. 2 str zebra banditter

• #138   28. mar 2021 Nå nu kommer der da noget lyd ud af den, men den pumper ikke i vandet...

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#139   28. mar 2021 Er den sat langt nok ned i vandet?

• #140   28. mar 2021 Satte den i samme højde som den sad før, så det vil jeg tro.

• #142   28. mar 2021 Pia, nej det har den altså ikke, den vender forkert smiley smiley

• #143   28. mar 2021 Shhhh!
    Jeg skilte hele skidtet af og satte den sammen igen - og nu køre den! Tak alle sammen. Hvor er det dejligt i vil hjælpe. smiley

• #145   29. mar 2021 Pia, nej det kan den pumpe her ikke, for så kommer ledningen under vand, og rotoren vender stadig forkert, ergo den virker ikke! smiley det er kun det halve af pumpen på det billede...

• #147   29. mar 2021 Det er ikke pga ledning min ikke kunne køre, da den vendte på hovedet - der sad simpelthen plast i vejen på bagsiden, så roteren ikke kunne køre smiley

• #148   29. mar 2021 "Så er det vel rigtigt" smiley

Den skal kun vende på en måde, som på billedet, toppen tager ekstra ilt ind, samt sender vandet ud i akvariet igen, og ilter dette, og bunden suger vandet ind, gennem rillerne.

profilbillede
  • #149   29. mar 2021 Hvad nej jeg vente overhovedet ikke pumpen på hovedet, det var kun den lille dims inden i smiley

Pumpen vendte som den altid havde gjort.

• #150   30. mar 2021 Åh, jeg kom til at tage i Plantorama i dag bare for hyggens skyld, og pludselig blev man da helt inspireret til at få et akvarie når man flytter smiley

Jeg blev godt nok lidt småforelsket i flere slags.
    De er vildt fine de små kampfisk! Og en scalare? Og så havde de et akvarie med 3 slags større fisk, de dér redcaps (?) og så sådan en sort fætter? Og kunne se det var sølvmolly marmor der var såå fine at kigge på - samt stille og rolige, totalt afslappende.
    Hvordan vælger man nogensinde hvad man skal have? smiley

Ej men sådan en coronaprojekt-tråd er farlig, jeg har ALDRIG været interesseret i fisk og nu har jeg pludselig brugt de sidste dage på at se alle mulige mærkelige aquascaping videoer på youtube... hvordan er jeg kommet hertil...

profilbillede
  • #151   30. mar 2021 Ja Fünke... Jeg havde fisk som barn og skulle bare overtage et lille akvarie for en kammerat..
    Jeg kan virkelig mærkelig det her bliver en dyr hobby smiley

Jeg glæder mig til det bliver den 1. Så vi kan komme ud og bruge nogle penge på fisk og udstyr!

• #152   30. mar 2021 Fünke: Jeg anbefaler at man vælger ud fra hvad man har plads og overskud til. Forskellige fisk kræver forskellig plads og forskellige niveauer af pasning.
    F.eks. kan en enkelt kampfisk-han trives i f.eks. 30-60 liter og vil gerne have et ret fladt akvarie (så han nemt kan få luft), hvorimod scalarer vist gerne skal have 150+ liter og gerne vil have et lidt højere akvarie da de bliver ret høje smiley
    Så er der også forskellige energiniveauer, hvor sarte de er overfor vandkvalitet osv og hvilken slags foder de skal have (nogle vil måske f.eks. kun have kød o.l. hvilket kan gøre dem sværere at fodre).

• #153   30. mar 2021 Haha ja, hvis jeg nogensinde ender ud med fisk så tror jeg næppe det er de største og flotteste jeg begynder med - kan ligesom fornemme de mere "eksotiske" er sværere at holde smiley
    Men, hvis man selvfølgelig lige tager hensyn til hvad der er realistisk at have, så er det godt nok en del stykker at vælge imellem, nogle som måske udelukker at kunne have andre osv..

Men det er da mega spændende, Krøllet! Kan godt forstå du glæder til dig at "shoppe fisk" smiley

• #154   30. mar 2021 Men wauw akvarier er dyre smiley er du helt vild. De er så også bare vildt flotte når de begynder at have en vis størrelse og luksuriøsitet

• #155   30. mar 2021 Tænk at kunne ligge her og nyde sit akvarium

profilbillede
  • #157   30. mar 2021 Lilly har sit helt eget hundehus-akvarium .... smiley smiley smiley smiley

profilbillede
  • #158   30. mar 2021 Wow jeg ville være bange for at ligge under det glas.. men jeg må sige, toilettet du har fundet, det er jo det ypperste af det ypperste! Hvordan vidste du, at det var lige præcis det, jeg gik og drømte om smiley næste indretningsprojekt!

• #159   30. mar 2021 Haha
    Ja akvarier er voldsomt dyre så snart man kommer lidt op i størrelsen, men der er heldigvis et livligt marked i brugte akvarier. 2 af mine nuværende har jeg købt brugt, f.eks. mit 360 liters akvarie som jeg købte for 2000kr (eller var det 2500?) inkl. bord, lys, pumpe, fisk osv.

• #160   30. mar 2021 Eller hvad med det her .. smiley smiley smiley

profilbillede
  • #162   30. mar 2021 Det er bare SÅ smuk en fisk smiley

• #163   30. mar 2021 Fünke jeg har også totalt forelsket mig i aquascaping. Men jeg må nøjes med at kigge lidt endnu.. Man kan nemlig ikke rigtig bare "prøve" det, uden at købe sig fattig i udstyr...
    Så jeg må lege med planter i mit helt almindelige lille akvarie og så må jeg drømme mig til noget aquascape på et tidspunkt!

Jeg fandt ud af igår, til min bonusmors fødselsdag, at hendes mand for 20 år siden havde en fiskeforretning! Og hun er tosset, for efter jeg har vist mit akvarie, snakker han nu om fisk igen smiley hahaha hun vil ikke have fisk i soveværelset igen!

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#164   30. mar 2021 Jeg havde cichlide klippeakvarium med afrikanske mbuna trewavasae red tops, det er klart det mest spændende men også det mest vilde og aggressive akvarium jeg har haft.

Hvis man vil have et flot roligt akvarium i harmoni synes jeg man skal vælge et biotopakvarium f.eks regnskovsakvarium og holde sig til den indretning og de arter der er der.

• #165   30. mar 2021 Man kan også tjekke om det er hunner, ved at hunkampfisk har en hvid æggeplet bagved. Det har hannerne ikke smiley

Fisk er hyggelige. Jeg må ikke få akvarie for min kæreste smiley Men tilgengæld har jeg en havedam. Der er der også en sjat arbejde man skal ligge i. I vinters frøs vores havedam, og smed al vandet ud. Vi opdagede det i sidste øjeblik og fik reddet alle fiskene. Pt. har vi nogle babyfisk jeg venter på vokser op smiley Den ene hedder Jordbærhjelm. Fordi den startede med et rødthoved, også voksede den sorte prik større og større . Jeg synes det er så hyggeligt smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#166   31. mar 2021 Jeg har rodet en del rundt i hobbyen, og ja, hvis man ikke passer på, griber det om sig.

http://www.kim-jakobsen.dk/

• #167   3. apr 2021 Så blev der gjort noget ved akvariet. smiley
    Mine kampfisk og mine corydoras blev afleveret hos dronninglund dyrehandel - og så fik jeg ellers brugt nogle penge på planter, sten og nye fisk.

Så nu bor der 5 guppyer, 6 fosfor barbe, 3 maller og en lille flok rejer.

Derudover ser mit akvarie sådan her ud nu smiley jeg er meget tilfreds og glæder mig til at se det gro!

profilbillede
  • #168   3. apr 2021 Blev du anbefalet fosfor barber sammen med dine guppier?

Barber generelt, er lidt nogle røvhuller mod andre fisk, især dem, der har store haler, finner, eller langsomt svømmende.

• #169   3. apr 2021 Når jeg har mere end 5 sagde de, at de godt ville kunne fungere, især hvis jeg har mange planter.

Så det håber jeg da er rigtigt..

• #170   3. apr 2021 Jeg spurgte nemlig indtil dem dernede, fordi jeg syntes de er så fine. Hun mente godt de kunne gå sammen, især når mit akvarie vokser godt til.

• #171   3. apr 2021 Øv nu bliver jeg da i tvivl, om jeg er blevet vejledt forkert.
    Indtil videre går det fint.
    Rejerne er forsvundet helt smiley
    Barberne og guppyerne holder sig hver for sig.
    Men alt er selvfølgelig også nyt

Jeg var, og er, svært begejstret for de barber, så det har været umuligt ikke at opdage for den unge pige der ekspederede os.
    Men jeg håber da vi er blevet vejledt efter bedste evne!

• #172   3. apr 2021 Angående barberne ville du have fået det samme at vide hos os.
    - Er de en stor nok stime, kaaaan de have nok i sig selv - men man kan intet garantere, da netop barber ofte er nogle bøller over andre.

Guppyer er også super flotte fisk og meget populære, men de er efterhånden oftest noget skravl, hvis de ikke købes hos private opdrættere.

• #173   3. apr 2021 Guppyerne var mest for kærestens skyld smiley han har nævnt de guppyer maaaange gange siden jeg fik akvariet - men hver gang jeg spørger om han vil vælge nogle fisk siger han nej. Så da hun sagde de godt kunne gå sammen, blev det dem.
    Så han pejede 5 guppyer ud, som den stakkels pige måtte kæmpe for at få op smiley

• #174   3. apr 2021 Hvor arbejder du Erika?

• #175   3. apr 2021 Krøllet - i Plantorama

• #176   3. apr 2021 Okay hmm.. Jeg håber det kommer til at fungere. Syntes da det er lidt problematisk hvid det er en generel ting at man fejl informere nye akvarister på den måde.

• #177   3. apr 2021 Krøllet - Jeg ved min far har haft samme barber sammen med guppyer (og andet) uden problemer. Der findes barber som er værre og der findes nogle som er mildere, så du er ca. ramt lige midt i og derfor kan det gå begge veje.

• #178   3. apr 2021 Jeg håber og krydser for det fungere!
    Så skal jeg ikke til at flytte kærestens guppyer smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#179   3. apr 2021 Hvis dine planter bliver flænset, guppy mangler haler og rejerne forsvinder, så ved du da hvem banditterne er smiley

Men håber det går godt, fosfor barber er så fine.

• #180   4. apr 2021 Ej tager de også mine planter de bæster smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#181   4. apr 2021 Fosforbarber er IKKE en mellemting mellem de "gode" og "onde" barber, desværre. De er en kulturvariant af tigerbarben, som også er kendt som sumatrabarbe, firebåndsbarbe og en del andre populærnavne. Det korrekte navn er Puntius tetrazona som hentyder til de fire bånd naturvarianten er udstyret med, og det er velkendt at de hører til blandt de værste finnebidere blandt vores almindelige karpefisk.

Den "gode" nyhed er, som Erika nævner, at guppyerne alligevel sjældent holder længe, da de langt fra kan sammenlignes med de hårdføre fisk os med nogle år på bagen husker fra vores barndom.

Et lille fif omkring dyrehandlere; De lever altså af at sælge deres varer, hvilket godt kan påvirke deres optimisme omkring hvad man kan hælde i et givet akvarium, og deres ekspedienter har ofte den samme "viden" om akvarier og akvariefisk man selv kan erhverve sig ved at læse et par gode akvariebøger.

• #183   4. apr 2021 Tak Pia, men der er lidt langt til sjælland for at købe fisk smiley
    Men kan man kontakte dem, for evt. At få noget info om, hvilke fisk der vil passe med mine ønsker og samtidig matche mine barber, hvis ikke det fungere med guppyerne?

• #184   4. apr 2021 Det smukkeste akvarium jeg nogensinde har haft ... var et meget langt og ikke så højt akvarium ... beplantet KUN med Vallisneria planter ( dem der ligner "siv" ) ..... + enkelte små LAVE tætte Cryptocoryne planter imellem " Sivene "

Deri havde jeg Rød Neon ( 30-35 stk ) .... der stimede stille frem og tilbage mellem planterne ( "sivene" ) ..... + Slørhale Guppyer ( i mange forskellige farver ) der "vimsede" rundt og bare så smukke ud smiley . .... ( altså kun 2 forskellige slags fisk )

PS: .... Jeg ville ALDRIG proppe barber ned i nogen af mine akvarier, de kan vende op og ned på ALT . ... smiley

• #185   4. apr 2021 Hvor lyder det pragtfuldt smiley smukt i sin enkelhed smiley måske man skulle gøre sit akvarie rent og få neonfisk i, igen. Selvom antallet er begrænset når det kun er en vandpyt på 54 loter

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#186   4. apr 2021 #183
    De er rigtig flinke og kompetente i Akvariebutikken, men det er måske nok lige i overkanten at regne med at de skal rådgive "kunder" der aldrig kommer i butikken?

Heldigvis er der også gode butikker i Jylland. En af dem jeg i hvert fald ville stole rimelig meget på, er Unimati i Randers.

M.h.t. barberne, er det jo nok dem du skal kigge lidt kritisk på. De egner sig faktisk slet ikke til dit akvarium, som er for lille til dem.

Igen, hvis du vil undgå at blive ved med at købe fisk hjem som du ender med at finde ud af du ikke rigtig kan holde, er du nok nødt til at få fat på en akvariebog eller to.

Et af de ferskvandsakvarier jeg har været mest tilfreds med, er nok dette 720 liter:

profilbillede
  • #187   4. apr 2021 Det er da lige før det er en større videnskab at have fisk, end det er at have hund.

Kan du anbefale nogle fiske bøger der up to date?

• #188   4. apr 2021 #186 ... Kim J ..... Flot akvarium .... men Scalare ( som er en Ciklide ) ... kan nu godt være en grum fyr , der også " hapser " i finnerne på andre fisk med lidt slør i haler og finner ... smiley
    Men flot er det ..... Wooow .

PS: ..... Havde du KUN Scalare i det ??

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#189   4. apr 2021 #187
    Der er i hvert fald betydeligt flere ting at sætte sig ind i, og evt. fejl har det med at få hurtigere konsekvenser som man ikke lige kan træne sig ud af smiley

"Alt om akvarier" af Benny B. larsen er et godt sted at starte. Heldigvis bliver akvariebøger ikke så hurtigt forældede som meget andet literatur, så du vil med garanti kunne finde gode bøger på biblioteket.

• #190   4. apr 2021 Tak Kim!
    Jeg må på jagt efter fiskebøger.

Jeg satser stærkt på, at der inden for en overskuelig fremtid flytter et større akvarie ind. Så må barberne derover i når den tid kommer.

Jeg kan godt fornemme, at man med fisk, lære af sine fejl på den hårde måde smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#191   4. apr 2021 #188
    Scalarer (som de fleste andre fisk) æder alt de kan gabe over og de kan være temmelig aggressive, ikke mindst overfor artsfæller, men det gør dem jo ikke til dårlige akvariefisk, hvis man ved det når man anskaffer dem, og vælger resten af fiskebesætningen ud fra det.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#192   4. apr 2021 #190
    Når du får et akvarium der passer til dine barber, er andre barber et rigtig godt valg til dem. Der er så mange arter at vælge mellem, at det helt sikkert er muligt at finde en I kan li`.

• #193   4. apr 2021 Tak Kim, ja jeg kan jo se der er mange af dem!

• #194   4. apr 2021 Troede du ville have platy til din vandpyt? smiley

• #195   4. apr 2021 #186 Kim
    Med det billede, er jeg som gammel akvarist ikke i tvivl om, hvad dit J. i efternavnet står for. smiley Der er ikke mange, der har lavet så flotte akvarier i vores lille land. smiley
    Jeg vil i øvrigt også sige god for Ole/Unimati i Randers som forhandler.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#196   5. apr 2021 #195
    Tak for de pæne ord smiley

• #197   8. apr 2021 Hov Salla, havde ikke set du har skrevet.
    Joo platty var i mine tanker, men endte med at syntes den var lidt kedelig alligevel smiley

Alle mine rejer er væk smiley vi så dem de første 3 dage og har ikke set dem siden.. Mon ikke mine barber har haft et fest måltid.
    Barber og guppyer enes vældig fint! Heldigvis!
    Jeg tror min ene guppy er drægtig, den er i hvertfald noget støtter i omkreds end de andre.

Jeg har besluttet at købe mig et 190l hjørne akvarie for mine skattepenge smiley
    - der er ikke udsigt til at jeg skal i skole eller på arbejdsmarkedet foreløbigt, så jeg kommer til at mangle noget at pusle med.
    Så jeg køber et større akvarie jeg kan bruge tid på at indrette, sætte planter i og få det kørt ind så der kan komme fisk i.
    Så har jeg også rigeligt med tid til at læse noget mere om fisk, og finde noget der matcher mine barber, for de skal selvfølgelig over i det store når det er klar. smiley

• #198   8. apr 2021 Helt ok.

Hahaha ja pas på, akvarier formerer sig mere end fiskene smiley

• #199   8. apr 2021 Kæresten syntes jeg er håbløs smiley men han syntes også det er skønt, at jeg har så meget glæde af det smiley

• #200   9. apr 2021 Jeg fandt et 190l hjørne akvarie til 1800 kr. Så jeg slog til!
    Jeg fik lokket kæresten og en kammerat til at hente det og de er lige kommet hjem med det.

Shiiiiit det er stort!!! Hold op jeg glæder mig til at komme igang med det smiley

profilbillede
  • #202   10. apr 2021 Der fulgte en stor spandpumpe med til akvariet.

Jeg kunne desværre ikke selv være med til at hente det, så det var jo min kæreste der måtte tage imod al info om skidtet.

Der er vand i pumpen nu - og planen er sådan set ikke at akvariet skal op at køre sådan LIGE nu. Jeg vil gerne lege med dokorationen over en periode.

Men skal vandet blive i pumpen eller skal jeg tømme den? Der er vel nogen bakterier dernede i.
    Og hvis jeg tømmer den, hvad så med filter osv?

• #203   10. apr 2021 Ville tømme den. Ja der er bakterier i den, men hvis der er vand i den, når den ikke kører, vil vandet blivet dårligt, og alle bakterier dør alligevel når pumpen ikke kører.

Kan du tage et par billeder af den? Bare så man se hvilket mærke det er.

Spandpumper er ikke min stærke side, men der er flere herinde, som helt bestemt kan hjælpe dig smiley

• #204   10. apr 2021 Okay skal filter og sådan noget så renses?

Det er en am-top 3338 smiley

• #205   10. apr 2021 Ja, det ville jeg gøre. Skylle sten og svampe rene, her er temperaturen ikke så vigtigt, andet end, brug ikke varmt eller kogende vand smiley

Amtop er et ganske udemærket mærke, hvad angår kvalitet smiley

• #206   10. apr 2021 Nå jamen så ved jeg da hvad jeg skal lave imorgen smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#207   10. apr 2021 Helt enig med Salla. Ud med vandet og rengøring af filtermaterialerne.

Når akvariet skal startes op igen, skal pumpen til gengæld have lov til at køre et par uger, før filteret er oppe på et niveau hvor det kan nedbryde affaldsstofferne fra fiskene.

• #208   16. apr 2021 Jeg har fået samlet en ordentligt slat sten nu! Så der er masser at vælge i mellem til mit lille projekt.

Når mit design er færdig og der skal vand i akvariet har jeg læst og læst og læst om, hvordan jeg starter et akvarie op fra bunden.

Men pludselig slog det mig, at mit lille akvarie jo skal nedlægges - og derfor behøver det måske ikke være så langsommelig en proces? Eller hvad?

Kan jeg ikke bare starte akvariet op med begge pumper og sætte fisk i fra start. Vil bakterierne fra min lille pumpe så være nok til, at hjælpe den store pumpe igang og mine fisk kan flyttes med det samme?
    Eller er det helt hen i vejret?

• #209   16. apr 2021 Og hvis jeg er helt henne i vejret, ja så tager jeg den lange vej, for den proces er også spændende at følge med i!

• #210   16. apr 2021 Jeg synes I er lidt grove, hehe smiley

At sige at ekspedienterne har samme viden som man selv kan få ved at læse en bog.

Ja, både og. Mange hobbyister er enormt dygtige og jeg lærer dagligt af disse mennesker. En bog kan i dag meget nemt være forældet, der kommer hele tiden ny viden indenfor hold af dyr, derfor skal man passe på med at sætte sin lid til en akvariebog, ligesom I også siger at man skal med hende den unge pige smiley

Nu er jeg ikke ekspert på fisk men jeg har en større viden indenfor hund, kat, krybdyr, fugle, kaniner og gnavere. Selvfølgelig kommer en stor del af min viden fra egen interesse og erfaringer MEN jeg har da stadig lært en MASSE ved at tage en uddannelse der varer 3,5 år.

Selvom man kommer rundt om alle dyregrupper under uddannelsen, så har egen interessere en stor betydning for hvor hurtigt man lærer.

Det er ikke sikkert at den unge pige nede i dyrehandleren ved ALT om ALLE dyr smiley MEN der er (forhåbentlig) en "ekspert" tilknyttet og selv anbefaler jeg altid kunder at tale med ham, hvis de vil være sikre på at få den bedste vejledning og rådgivning om fisk smiley

P.S. Jeg vejleder kun i dét jeg kan og begiver mig aldrig længere end hvad jeg selv ved. Er jeg usikker på noget, så tøver jeg ikke med at fortælle kunden det. Ja, det kan nogle gange godt få mig til at fremstå uprofessionel fordi mange kunder forventer at man kan svare på alt smiley Men jeg ønsker ikke at tage nogle chancer og komme til at vejlede forkert.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#211   17. apr 2021 #208
    Ideen er god nok, så længe du ikke sætter flere fisk i det nye akvarium end der var i det gamle, før det nye filter er kørt ind.

Mere generelt kan man sige, at filterets størrelse ikke skal dimensioneres efter akvariets størrelse, men derimod efter hvor meget foder man belaster det med.

Nu skal man nok passe på med at regne med at alle er som man selv. Generelt er situationen desværre ganske som beskrevet, og det er faktisk de færreste medhjælpere der har en formel uddannelse. Dertil kommer, at lysten/behovet for at sælge varerne ofte har højere prioritet end det der er til kundens bedste.

Gode akvariebøger bliver altså ikke forældede af at have nogle år på bagen. Faktisk er de basale teknikker der blev brugt da jeg startede i hobbyen for 46 år siden, fuldstændig som de er i dag (saltvandsakvarier undtaget). Der er kommet nyt teknisk ragelse til, men de gør det samme som det udstyr der blev brugt dengang. Den største forskel er egentlig at akvarierne er blevet større smiley

• #212   17. apr 2021 #211 I en dyrehandel er det et krav at personalet er uddannede dyrepassere, ellers må de faktisk ikke vejlede om dyr. Jeg ved godt at der er nogle steder hvor dette bliver ignoreret. Desværre.

De dyrepassere jeg kender rundt omkring i de forskellige dyrehandlere, er super dygtige mennesker der går højt op i deres arbejde. Du har ret i at de fleste dyrehandleres største prioritet er at sælge varerne men os, "sælgerne" er ikke uddannede sælgere men dyrepassere. Og en god dyrepasser vægter dyrest behov højere end et godt salg. Jeg brænder for dyrene, ikke for at sælge. Det samme kan jeg sige om alle de dyrepassere jeg kender.

Med hensyn til bøgerne, er jeg ret uenig smiley Jeg har endnu ikke fundet en akvariebog uden fejl og mangler (bevares, mennesker fejler jo), jeg har for ofte stødt på forkert rådgivning om foder, burmakkere, størrelse på akvariet osv. Men der skal da nok være nogle gode derude smiley Det siger jeg ikke at der ikke er.

• #216   17. apr 2021 #213 Maxi zoo er ikke en dyrehandel, som sådan, da de ikke sælger dyr. De uddanner salgsassistenter, ikke dyrepassere. Skolerne har dog været efter dem flere gange, da de burde have nogle uddannede dyrepassere, i og med deres arbejde også består i vejledning af hold af dyr. Og hvis det er helt rigtigt må de faktisk ikke vejlede, når de ikke er uddannede.

• #217   17. apr 2021 Tak Kim, jeg har ikke tænkt mig at sætte flere fisk i end dem jeg har nu - planen var jo så, at de kunne være med til at få gang i bakterierne i akvariet.

Så det kan jeg godt, uden at slå mine fisk ihjel?

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#218   17. apr 2021 #217
    Det kan du sagtens. Hovedsagen er at du holder igen med fodringen, og det kan næsten ikke lade sig gøre at underfodre, idet de fleste fisk sagtens kan tåle at gå helt uden foder i et par uger. Det skal du dog ikke gøre, da der helst skal tilføres noget næring som filteret kan arbejde med og "træne" sig op på.
    Umiddelbart ville jeg halvere den mængde foder du giver nu (forudsat den er korrekt) i den første uge og derefter gradvis øge mængden i løbet af et par uger.
    Det er slet ikke sikkert at det er nødvendigt, men så er du på den sikre side.

Mon ikke de "fejl og mangler" du mener at have fundet i bøgerne, falder ind under forskelligheder i de mange måder ting kan gøres på i hobbyen? Der er næppe heller færre af dem i helt nye bøger, end i bøger der er 5-10 år gamle.

Uanset hvad du mener om kompetencen hos dig selv og dem du kender, ændrer det ikke ved det faktum at akvariesiderne på nettet flyder over med indlæg fra folk der har fået fejlagtig information hos deres akvariehandler.

• #219   17. apr 2021 @218

Jeg har også mange kunder der kommer og siger at de har læst noget i en bog, og langt de fleste gange er det noget helt forkert der har stået i den smiley

Men det går nok begge veje, jeg ved også om nogen at der er mange dyrepassere derude som desværre ikke følger op på nyeste viden.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#220   17. apr 2021 #219
    Et eksempel kunne være interessant.

Jeg tror at jeg godt kan hævde at have læst stort set al dansk akvarieliteratur, og jeg kan faktisk ikke komme på noget der er direkte forkert. Jeg kan sagtens finde noget jeg selv ville have gjort anderledes, men det er ikke det samme som at det er forkert.

Man kan til gengæld sagtens misforstå noget man har læst, ganske som man kan misforstå noget man har lært smiley

• #221   17. apr 2021 Kim j

Kender du denne bog?

profilbillede
  • #222   17. apr 2021 #219 har du tænkt på at det muligvis er din viden som ikke er “helt forkert”?

• #223   17. apr 2021 #220

At gnavere og kaniner har brug for saltsten...

At hamstere skal gå i par/flok

At landskildpadder spiser gullerod og agurk

At fugle må gå alene

Burstørrelser til stort set alle dyr...

Bundlag....

At hamstere har godt af hamstervat

At sandpapir er godt til fugle

Osv osv smiley

• #225   17. apr 2021 #224

Nej, jeg tror at der blev spurgt ind til ekspempler som kunder har læst i bøger?
    Har ikke sagt at det var akvarierelateret smiley

• #226   17. apr 2021 #222,

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener? smiley

• #227   17. apr 2021 Det lyder da også helt fjollet det jeg fik skrevet smiley det jeg mener er, er du sikker på at det der står i akvariebøgerne ikke er det rigtige og at det er din “viden” som er forkert smiley

Obs naturligvis taler vi om akvarierelaterede ting, det er ligesom det tråden handler om smiley

• #228   17. apr 2021 #227

Der var en som skrev at dyrehandlere generelt gav dårlig vejledning om dyr, dette antog jeg så var alle dyr, derfor min kommentar smiley

Jeg ved at min underviser på skolen bad os om at være obs på forældet viden, også fra akvariebøger smiley Han kom dengang med en masse eksempler, kan dog ikke huske dem. Skal se om jeg kan finde dem frem smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#229   18. apr 2021 #221
    Jeg kender godt bogen. Den er et godt eksempel på en bog der kan hjælpe begyndere i gang, uden i øvrigt at udmærke sig specielt.

Man kan godt se at den er skrevet af en forfatter der kommer af en akvariekultur der er lidt anderledes end den vi har i Norden, men de forskelligheder man kan fornemme, er ikke noget der vil forhindre at man kommer godt i gang med hobbyen.

Altså ikke et eneste eksempel på akvarierelateret viden. Jeg har diskuteret uddannelsen med med nogle af de gamle garvede akvarieforhandlere der er blevet slæbt gennem den, og de var ikke imponerede over den "viden" de blev beriget med når det kom til akvariedelen. Det var nok nærmere læreren der skulle have siddet på skolebænken... Hvordan det forholder sig omkring andre former for dyrehold, skal jeg ikke kloge mig på.

• #230   18. apr 2021 #229

Nej, som jeg tidligere skrev, er jeg ikke selv akvariekynding, så jeg henviser mine kunder til min kollega smiley

Der er sket rigtig meget på de sidste par år på uddannelsen. Der er stadig plads til forbedringer.

• #232   18. apr 2021 Hvis man fx ser her så ser det ud til at man bliver ekspert efter 1 dags undervisning i akvariedyr og fisk smiley https://www.homeandgarden.dk/actions/secure/?fid=2968&pid=861

• #234   18. apr 2021 229#
    Tak

Krøllet, du må gerne få bogen smiley

• #235   19. apr 2021 #233

Det var jo noget andet jeg skrev om dér? smiley
    Har læst mange fejl i akvariebøger, jeg leder stadig efter dem i mine papirer, har ikke haft den bedste orden i mine skolepapirer smiley

Det jeg svarede på som ikke var akvarierelateret, det var kunder som kommer i butikken og har læst en masse forkert i bøger.

• #236   19. apr 2021 #231

Roskilde og Kolding.
    Der er mange undervisere, hvad mener du med hvem de er? Jeg kender ikke dem alle

• #237   19. apr 2021 Altså, en dags undervisning i akvariedyr og fisk gør dig klogere end samtlige bøger om akvarier?? Jeg må indrømme at jeg hellere vil bruge akvariebøger eller gamle akvarister en jeg vil stole på en forhandler i en butik, med en dags undervisning, hvor det egentlig bare handler om at tjene penge!

• #239   19. apr 2021 #237

En dags undervisning? Vi havde dog 5 men det er stadig langt fra nok smiley

Jeg er på ingen måde klogere end samtlige bøger, de kunne sagtens bilde mig hvad som helst ind. Men jeg kender et par enormt dygtige mennesker som ved rigtig meget om akvariefisk og disse mennesker har påpeget fejl i bøgerne.

Deres viden kommer ikke bare fra uddannelsen men også fra mange års interesse og erfaringer.

Noget jeg svagt kan huske har været ernæring for de forskellige typer neonfisk. At nogle er herbivore, andre omnivore eller carnivore, hvor alle var beskrevet som det samme.

Det der med at tjene penge.... Stop nu med det. Der er sikkert en masse derude hvor det handler om penge, men langt de fleste uddannede dyrepassere går altså op i dyrene og ikke i penge. Så havde vi nok valgt en anden uddannelse.

• #240   19. apr 2021 #238

Biologer, dyrepassere, dyrlæger m.m.

Dem der har undervist i akvariefisk har været enten dyrepassere med mange års erfaring og "gamle" specialister inden for bestemte områder, f.eks. akvarieteknik, havedam osv.

• #242   19. apr 2021 Åhhh ja, så er man da også i den grad klar til at fortælle folk at det de har læst i bøgerne er helt forkert smiley

• #243   19. apr 2021 Har aldrig hørt om sådan et dagskursus... Det lyder vanvittigt og meget mærkeligt..

• #245   19. apr 2021 #244

Har jeg talt om kurser?

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#247   19. apr 2021 Så er der vist ved at gå lidt off topic HG i debatten... smiley

Inden det løber helt af sporet, vil jeg da lige sparke ind, at hvis Krøllet skulle få brug for noget hjælp til at løse specifikke problemer som helt sikkert vil opstå uanset hvor meget man læser i bøger eller forhører sig hos sælgere, er jeg frisk på at prøve at hjælpe med råd og vejledning, enten her, via PB eller E-mail (kan findes på min hjemmeside).

Velkommen til en fantastisk og MEGET medrivende hobby!

• #248   19. apr 2021 Hold da op... smiley

Der er ikke noget der er hemmeligt. Jeg beklager utroligt meget at jeg ikke forstod og heller ikke helt forstår hvad du ønsker af mig... Give et referat af al min undervisning?

• #251   19. apr 2021 Ej hvor er du tarvelig... Jeg lyver ikke, jeg ved faktisk ikke hvad du ønsker af mig.... Om det virkelig er et referat af min uddannelse. Eller alt i hele verden jeg ved om dyr.......?....jeg er virkelig chokeret over din måde at svare mig på, synes det er virkelig grovt af dig.

• #252   19. apr 2021 Hvor er du uddannet nhg? Gerne med link så man kan se hvad det er i lærer før i står for rådgivning i butikkerne smiley det er det Pia mener, når nu du mener jeres uddannelse er så god hvad er det så for en uddannelse smiley

• #253   19. apr 2021 Hvor er det smukt Pia med Guldvingerne smiley ... smiley
    Står de der foran og venter på hakket råt oksehjerte ?? ... ha ha .
    Det gjorde mine forældres altid ... smiley

• #255   19. apr 2021 Pia
    Åh hvor ser det godt ud smiley smiley

Discuus er sådan en majestætisk fisk smiley

• #256   19. apr 2021 Pia med Guldvingerne .... Jeg ved ikke om du ved det ... meeen

Hvis du vil have hurtige regnorme , uden at grave hele haven op ....... så stik et metal-spyd med en ledning påsat et lille " krokodillenæb" ned i jorden ... sæt strøm til den anden ende af ledningen .... så står regnormene lodret op af jorden og du kan "plukke " dem ... smiley smiley smiley

• #257   19. apr 2021 #252

Roskilde tekniske skole https://www.rts.dk/eud-erhvervsuddannelser/erhvervsuddannelser-eud/127-dyrepasser

Jeg siger ikke at uddannelsen er perfekt, der er stadig en hel masse der kan forbedres smiley

Men der er stadig sket en hel del i den rigtige retning.

• #259   19. apr 2021 #258

Altså, i følge loven SKAL de, før de må vejlede og sælge dyr. Men nej, ikke alle dyrehandlere har gennemført uddannelsen, desværre.

Jeg siger bare at vi er rigtig mange der brænder for vores fag og gør en kæmpe indsats i at vejlede korrekt og følge op på ny viden. Så når folk stemmer alle dyrepassere som sælgere der bare tænker på penge og ikke på dyrene, så er det lidt trættende. For faget er i fremgang og dyrepasserne bliver heldigvis dygtigere og dygtigere.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#260   19. apr 2021 M.h.t. det med "rigtigt" og "forkert" er de viste discus jo et rigtig godt eksempel. Debatten omkring fodring af discus er noget af det mest hårdnakkede der findes inden for hobbyen, og der kommer formentlig aldrig til at være enighed.
    Stridens omdrejningspunkt er primært om oksehjerte bør være en del af foderplanen; modstanderne hævder at det er helt unaturligt, at fiskene bliver grimme af det og i visse tilfælde at det hævdes at fisk slet ikke kan leve af det!
    Tilhængerne peger så på at stort set alle professionelle opdrættere benytter det, så det må da være det helt rigtige!

Mit eget synspunkt er det, at begge lejre er kammet helt over, og at de anvender argumenter der selvfølgelig ikke holder en meter, men at der ikke kan peges på at nogen tager entydigt fejl eller for den sags skyld har ret, da begge metoder kan fremvise rimeligt gode resulteter.

Selv er jeg mest tilhænger af at undgå oksehjerte, selv om det giver de hurtigste resultater, ud fra den betragtning at fiskene i længden kommer til at se mindre kønne ud end dem der er vokset op på noget foder med mindre "krudt" i, og generelt, med de fisk jeg har kendskab til, lever kortere,

Problemet er, at ingen kan fremvise nogle videnskabeligt gennemprøvede forsøg, som kunne give et klart svar, men det forhindrer desværre ikke, at der stadig er masser af akvarister der er sikre på at DERES metode er den rigtige og de andres forkerte...

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#262   20. apr 2021 #261
    Egentlig ikke andet end at de afviger fra den kropsform man ser hos vilde fisk. Det giver sikkert for de fleste slet ingen mening at lægge mærke til forskellen, især når der er tale om kulturvarianter.

Det man nok ville bruge som en ikke så flatterende beskrivelse, er at de ser overvægtige ud, fordi de typisk er meget store i forhold til deres øjenstørrelse og generelt er meget "runde" hvis man sammenligner med fisk der får en mere naturbaseret kost, som står mere skarpt og ligner deres vilde artsfæller mere.

Men måske er det slet ikke okse/kalkunhjerterne der er forskellen i sig selv, men mere det at man langt lettere kommer til at overfodre når man bruger dem? Jeg har selv prøvet at bruge oksehjerteblanding Stendker anbefaler til deres discus og har derfor en (næsten) direkte sammenligning med fisk som jeg har fodret udelukkende med optøet frostfoder (røde/sorte/hvide myggelarver, artemia, mysis m.v.) og forskellige former for tørfoder, hvoraf det meste var plantebaseret i en eller anden udstrækning. Jeg var så "heldig" at de tog næsten alt de blev præsenteret for.

Når jeg skriver (næsten) er det fordi at fiskene jo ikke var de samme (kulturvarianter vs. F1 efter vildtfangne forældre) så man kan jo ikke udelukke at det er mere end bare foderet der har gjort forskellen.

• #263   21. apr 2021 Wauw Salla det vil jeg rigtig gerne! Tusind tak smiley

Sikke en udvikling min tråd har taget, mens jeg har været lidt væk smiley jeg har valgt at springe en del af svarene over, fordi jeg ikke finder dem relevante for mig.

Kim, tusind tak for din hjælp! Og jeg er virkelig glad for, at du stiller dig til rådighed. Jeg har fået gang i mit akvarie nu, og fiskene trives smiley
    Den første dag fik vi guppy babyer! Men de forsvandt ligeså hurtigt som de kom smiley
    Jeg troede jo egentlig at alle mine rejer var døde. Men det viste sig, at alle 5, havde bosat sig inde i pumpen i det lille akvarie.
    Der bor de også nu, i det store akvarie. Så jeg er spændt på, hvor de flytter hen, når den store er kørt ind og den lille fjernes.

Så vi nyder vores store akvarie! Og jeg glæder mig til langsomt, men sikkert, at kunne udvide med flere flotte fisk smiley

profilbillede
  • #264   21. apr 2021 Så lidt. Jeg bruger den ikke, så den ligger bare og fylder smiley

• #265   27. apr 2021 Salla jeg skriver lige pb til dig!

Nå. Jeg købte igår sådan et strips sæt, for at måle værdierne i mit vand.
    Men jeg syntes bøtten er lidt svær at aflæse smiley
    For hvilke "udråbstegn/ok-tegn" passer til hvilken værdi?

Og når nogle af dem er grønne, hvilken grøn er de så? For nogle af dem er jo heeeelt skidt, hvor andre ligger i ok feltet.

profilbillede
  • #266   27. apr 2021 ..

profilbillede
  • #268   27. apr 2021 Tak jeg syntes også den så pæn ud, lige ved første øjekast!
    Blev bare forvirret, fordi jeg kom til at sidde og kigge på bøtten - og fik svært ved at placere alle de forskellige udråbstegn osv. Og fordi der er flere af den samme grønne farve, inden for den samme værdi. Det er sq lidt usmart smiley

Men hvis mine værdier ændre sig til det negative, burde mine fisk så ikke også ændre adfærd, evt. Udseende?

• #270   27. apr 2021 Så er strips jo helt overflødige smiley

• #272   27. apr 2021 Hov, det må være forkert billede Pia smiley der er ingen mærker på smiley

• #274   27. apr 2021 Tak! Det er da også lidt fjollet sat op.

Jeg kigger lidt på den igen!

Sådan noget som pH, KH og GH. Hvordan ændre man det i sit akvarie? Både op og ned?
    - hvis jeg nu skulle få den slags problemer, eller endte med nogle fisk, der krævede andre end dem jeg har?

• #276   27. apr 2021 Okay, ja lige nu holder vi os til de relativt simple fisk.
    Discus er så FIN! Og vi har KUN valgt den fra, fordi vi ikke har et stort nok akvarie smiley

Jeg har aqua glo 20w t8 lys i. Jeg ville jo gerne have lidt mere lys i, men kan læse, at det er bedre for mine planter og mindsker alger, når lyset er lidt dæmpet - og samtidig så giver det mine fisk en fantastisk farve smiley
    - sollys rammer ikke akvariet på noget tidspunkt af dagen, så det er gennemtænkt.

Kommentér på:
Coronaprojekt - fisk

Annonce