7.167 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 402 Svar

Haveprojekter 2021 Haveprojekter 2021

Ja, tråden fra starten af 2020 er der sådan set stadig liv i, så tænkte vi måske skulle prøve at lave en 2021 tråd:)

Personligt har jeg den sidste måned starten etableringen af skildpaddeområde i forhaven, plantet to semi-store syrener, en rød kornel, en blodribs, omplantet to hyldeblomstbuske og tilplantet mine fire højbede med blåbær, krukkehindbær og Krukkebrombær og en enkelt hortensia.
Derudover omplantet en solbær, så der blev plads til et pæretræ, som skal espalieres og på den anden side af gavlen er der blevet plantet en blå vin.
Så har jeg lavet et skyggebed med forskellige virkelig smukke helleborus og hornvioler, der skal tilføjes Hosta og bregner med tiden:)
Det sidste der er plantet er to blåregn langs med hegnet.

Og så har jeg luftet plænen og lagt plænedress, og sået nederste del af plænen (som er fjernet) til med sommerengblomster.

Nå ja, og så har jeg vel omkring 50små planter inde i huset til forspiring, og flere på vej udover dagliaknoldene, som også snart skal igang smiley

Yes, der er virkelig sket lidt for mig ift sidste år, men sidste år havde jeg heller ikke nogen have, kun min altan jo smiley

Fortæl endelig om jeres egne projekter og husk, vinelsker billeder!!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Haveprojekter 2021
  • #315   5. jul 2021 Dejligt at måtte være stolt af de små sejre. Jeg har været ude og nippe mine tomatplanter i dag - nok lidt for sent startet, men sørme om ikke der både er normale og cocktail tomater på vej! Og min ene agurkeplante er også i fuld gang. smiley

Min bror driller mig og siger jeg ender med at skulle have sådan en vejbod med grøntsager og bær smiley

• #316   5. jul 2021 Louise - Måske du bedre kan se det her smiley

profilbillede
  • #317   5. jul 2021 Linda hvor er de fine! Jeg synes også det ser rodet ud, men ville ikke gøre noget forkert. Det er første år med hvidløg. Turde ikke vaske. Jeg har kun pillet den aller yderste skal af. Det hjalp lidt.

• #318   5. jul 2021 Vi nåede ikke et eneste vindue idag..! Vi blev angrebet af, hvad jeg kan læse mig til på nettet nu, andre kalder "gummilisterne fra helvede"! Der skal kilometervis af millimeter-brede gummilister på alle vegne på drivhuset inden vinduerne skal i...
    Det sørgelige er at vi har arbejdet en hel dag 9-16.30 og man kan stort set ikke se forskel fra igår, fordi alle de ting vi har lavet har været detaljer... smiley

Et lyspunkt: ærteblomsterne er gået amokos smiley

profilbillede
  • #319   5. jul 2021 Jeg har set begge modeller og ha vasket og pillet lagene af indtil de ser pæne og hele ud i den yderste skal i de sidste 3 år uden problemer, så jeg fortsætter smiley

Og tak! Elsker mine hjemmedyrkede hvidløg smiley Og det er så nemt…i hvert tilfælde for mig smiley Jeg er ikke så pokkers god til forspiring og langsomme projekter smiley

• #320   5. jul 2021 Åhh Gud ja A-S! Det er sgu listerne fra helvede smiley

Det tog MEGA lang tid for os og jeg fik så pokkers ondt i fingrene af at køre dem ind i rillen smiley

• #321   5. jul 2021 Linda, jeg måtte simpelthen stoppe for idag fordi mine tommelfingre bare ikke kunne mere. Håber de er bedre imorgen smiley

• #322   5. jul 2021 Uhh…jeg mindes, jeg mindes…og ikke med glæde og jubel…andet end da vi var færdige smiley

• #323   6. jul 2021 Tjek lige vidunderet smiley

Og jeg nåede lige at hælde stolpebeton i sokkelhullerne inden himlen åbnede sig smiley det har været SÅ godt vejr imens vi har sat det op og nu har det regnet i næsten to timer - PERFEKT!

profilbillede
  • #324   6. jul 2021 Eeeej hvor er det flot! Hvor stort er det?

• #325   6. jul 2021 Her har kaninmor ikke meget fred længere. Og jeg har konstateret at på trods af at jeg er matematisk student, så kan jeg ikke tælle til 10. smiley Kaninmor må have sat et kuld med 11 unger, for jeg har fjernet 2 døde, og i dag var der 9 meget levende unger. smiley jeg var ellers stensikker på at der kun skulle være 8 tilbage nu.

profilbillede
  • #326   6. jul 2021 Elisabeth, det er 12,9 kvm så vidt jeg husker. Det hedder Halls Garden Room:)

• #327   6. jul 2021 Kun? Mit er 5 smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #328   6. jul 2021 A-S - Det ser dæleme godt ud smiley

Jeg har langt om længe fået fræset baghaven, så nu skal det bare have lov at ligge lidt, før jeg går i gang med at plante og så smiley

profilbillede
  • #329   9. jul 2021 Det er dæleme et lækkert drivert, A-S smiley

Mit ligner jo et mini drivhus ved siden af…vores er et Halls Popular 6,2M2…ALLLLLLT for småt har vi fundet ud af smiley smiley smiley

• #330   9. jul 2021 Øj, Eva! Sikke en legeplads du har fået dig, der smiley smiley

Hvad er planerne?

• #331   9. jul 2021 Min ene tomat lever op til sit navn Barrys Crazy Cherry smiley smiley

profilbillede
  • #332   9. jul 2021 Og fra den anden side smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#333   9. jul 2021 Linda - Jeg er simpelthen helt vild med grunden! Jeg har været vant til altankasser og rækkehushave, så det er egentlig totalt vanvittigt og uoverskueligt at skulle stå alene med 8000+ kvm grundigt forsømt have, men jeg nyder virkelig at tulle rundt derude og nyde roen smiley

I første omgang får baghaven lov at ligge en måneds tid, før det bliver fræset endnu en gang, og så skal jeg i gang med at så og plante.

Indtil videre har jeg provianteret 60 kg græsfrø, 2 kg blandede blomsterfrø, en håndfuld sommerfuglebuske og en magnolia, og til efteråret skal jeg have fat i nogle æble- og kirsebærtræer, og så er der vist ved at være godt fyldt op smiley

Jeg ved stadig ikke helt, hvad der skal være hvor, men det finder jeg forhåbentlig ud af. Her i vinter såede jeg osagetorn og pagodetræer, og de ser ud til at være levedygtige, så dem skal jeg også have fundet et sted til, når de er klar til at blive plantet ud om et års tid eller to.

• #334   10. jul 2021 Linda, jeg havde bare læst SÅ mange steder at uanset hvor stort man købte ville man nærmest altid ende med at føle at det var for småt, så jeg har strukket både pengepung og byggeareal til maks med vilje smiley

• #335   10. jul 2021 Det lyder godt nok spændende, Eva! Håber du vil dele billeder løbende igennem dit kæmpe projekt smiley

Jeg er kun en lille bitte smule misundelig! Sikke en legeplads for ALT muligt spændende smiley

• #336   10. jul 2021 A-S - Her stemmer det 100% smiley

Ikke at vi overhovedet mangler agurker eller kommer til at mangle tomater…meeeen synes alligevel drivhuset er for småt smiley

Og heldigvis er kæresten helt enig. Men vores grund er ikke til et større. Haven ligger pt hen som en sump pga al den regn vi fik i dag. Derfor dyrker vi også i højbede…og driverten står nogenlunde tørt uden at sejle i vand.

Så et større drivhus må blive, når vi måske en gang flytter smiley
    Drømme er heldigvis gratis…og jeg drømmer om et MEGA stort drivhus…med langbord i den ene ende, et figen træ i den ene side og et fersken træ i den anden side, en vin som grønt gardin og så plads til en masse forskellige tomater, peberfrugter, chilier og et par agurker smiley

• #337   11. jul 2021 Det har du så ret i!

Jeg ville sørme også gerne have haft et af de der helt store drivhuse med el og opvarmet, og alt det der! smiley

Det må blive når jeg engang flytter, som du siger smiley

Pt er jeg bare mega splittet omkring indretningen af det her:

- Skal jeg køre til Horsens (er i sommerhus v Juelsminde pt) ig købe den kæmpe store flotte gamle vin, jeg så derinde i torsdags?
    -Skal jeg køre på planteskole og købe et ferskentræ NU? Eller skulle jeg lige vente og se om jeg kunne finde et donutferskentræ?
    -Skal jeg købe Juliana udstyr (hylde, bord, etc) eller skal jeg finde noget andet selv?

Ej men jeg opbruger hele mit mobilbatteri flere gange dagligt på alt mit Googleri smiley

• #338   11. jul 2021 Ahahahahaha! Det er drivert sygdommen du er blevet ramt af smiley

Ej jeg forstår…alle de valg smiley

• #339   11. jul 2021 Dagens høst af kartofler, agurker, sukkerærter, de første 6 bønner og et enkelt løg, hvor dræbersneglene (de klamme sataner smiley !!!) havde ædt toppen smiley

profilbillede
  • #340   11. jul 2021 Vi fik lige plyndret de unge bærbuske. Lidt har også ret. Der er lige til en gang rysteribs til aftensmaden smiley

profilbillede
  • #341   11. jul 2021 Vi er også gået i gang med bærplukkeriet. Vi plukkede en ordentlig røvfuld gule hindbær i går

profilbillede
  • #342   11. jul 2021 Og jeg har lige hevet en 5-6 kilo kartofler op. Jeg skal bruge pladsen så et par stykker af dem måtte op smiley
    Mine lyserød ukendte kartofler har fået en seriøs størrelse smiley

profilbillede
  • #343   11. jul 2021 Mit lille projekt, fungerer som renseanlæg for havedammen smiley vandet fra dammen pumpes op i vådområdet og render igennem granitten og tilbage til dammen som et lille vandløb, jeg har plantet forskellige blomster og stauder som kan gro på våd jord, så må jeg se hvor mange af dem som kan klare at stå i rindende vand konstant smiley

profilbillede
  • #344   11. jul 2021

profilbillede
  • #345   11. jul 2021 Sikke en sjov idé. Det glæder jeg mig til at se hvordan går smiley

• #346   11. jul 2021

profilbillede
  • #347   11. jul 2021 Spændende Bodil.
    Jeg vil dog tro at der fordamper meget vand, da overfladen er så stor. Men teknisk set, så fungerer det uden tvivl rigtig godt.

• #348   11. jul 2021 Der fordamper en del vand, det er der ingen tvivl om, men vi må jo bare fylde op lidt oftere hvis det ikke regner nok, varme sommere fylder vi 1000 l på et par gange smiley det har kørt en uges tid og har allerede haft en stor effekt på vandet, det er meget mere klart, vi har måttet fylde 2000 liter i så det er alligevel et stort område;) jeg skal have lavet kanterne, der skal sættes måtter på og plantes et eller andet som kan dække det;) jeg skal have fundet grene, træstuppe og sten langs åen som jeg kan pynte med, det kommer til at tage lang tid, men det er godt nok sjovt;)

• #349   11. jul 2021 Det glæder jeg mig til at se. Det lyder virkelig som et fedt projekt!

• #350   13. jul 2021 Så begynder tomaterne så småt at give smiley

profilbillede
  • #351   19. jul 2021 Jeg har hermed fået plukket de første "mini" agurker fra min mini-agurke plante - med en kampvægt på hhv. 275 og 252 g! Jeg er ret stolt - og mega fan!

Jeg kan også se at den normale agurkeplante er i gang.. men den er samtidig bevogtet af en ulækker edderkop, så jeg tør ikke kigge nærmere på den smiley

profilbillede
  • #352   21. jul 2021 Jeg er et lidt svært sted lige pt, og er ret udfordret af at have begge unger alene hjemme på ferie. Så jeg forsøger at lave lidt små projekter med den store dreng som jeg kan overskue. I dag tager vi hul på at ordne krukker og bed på terrassen. Så satser jeg på at det giver lidt god energi smiley

profilbillede
  • #353   22. jul 2021 Så begynder det smiley Mmm….og så er det ikke engang alle sorterne, der giver endnu smiley

San Mazano madtomat
    San Mazano Krebs Linea
    100/1000
    Ribstomat
    Sun Gold
    Black Cherry
    Tiger smiley

profilbillede
  • #354   22. jul 2021 Mille - Det lyder da som lidt af en hård omgang smiley Sender lige et kæmpe kram smiley

• #356   5. aug 2021 Elsker at kunne hente sådan en omgang her smiley

profilbillede
  • #357   5. aug 2021 Mit vådområde begynder at ligne noget nu smiley

profilbillede
  • #358   6. aug 2021 Vi har fået hus og have, det er skønt!
    Vi nåede lige at få hegnet haven ind, inden vi hentede hvalpen, vi mangler bare en låge nu. Det var mere besværligt end som så, fordi det ikke er på standardmål, så det må være en af de ting, vi skal nå her i august.

Vi har dejlig mange roser i haven (så længe det varer med en graveglad hvalp), særligt én af dem er jeg glad for? Kan I mon hjælpe med, hvilken sort det er? Den er ca. 140 cm høj.

profilbillede
  • #359   7. aug 2021 Hvis du har Facebook, er der en gruppe, der hedder "Roser" som har mange medlemmer, som er gode til at give forslag på rosernes navne.

• #360   7. aug 2021 Oh, tak, det må jeg prøve

• #361   12. aug 2021 Man bliver lidt bidt af en gal kanin når man har sådan nogle bæster gående. xD vi er ved at gøre klar til at udvide besætningen lidt, vi er ved at gøre nye bure klar, henter to nye hunner her i weekenden, og i næste uge kommer en bunke græsningsbure. Det bliver godt smiley

profilbillede
  • #362   12. aug 2021 Hvad bruger I dem til? smiley

• #363   12. aug 2021 De skal gerne i fryseren smiley

• #364   12. aug 2021 Egentlig var det også tænkt som supplement til hundefoder, men hunden må ikke få kanin, så det bliver til os selv i stedet. Men det er nu heller ikke dårligt smiley

• #365   12. aug 2021 Okay, sådan egentlig lidt som at holde høns så smiley

• #366   12. aug 2021 Ja, det kan man godt sige. Vi har også både høns og slagtekyllinger gående. Normalt har vi ikke nogen dyr over vinteren fordi vi ikke har stald mv, så at holde vand frostfrit kan godt være en udfordring, men i år kommer vi til at have avlskaninerne gående vinteren over, og vores æglæggere også. Det skal nok blive sjovt at se hvordan det kommer til at gå. smiley

Det er altid lidt mærkeligt at anskaffe sig dyr for at slagte dem, men når vi nu sætter pris på kød, så er der bare noget særligt ved at vide hvordan dyrene har haft det. Trods alt.

• #367   13. aug 2021 Får I dem slagtet eller gør I det selv?

• #368   13. aug 2021 Det gør vi selv smiley

• #370   13. aug 2021 Jeg skal vende tilbage med en anmeldelse til dig når vi har testet lidt forskelligt:D

• #371   13. aug 2021 #369 Kanin smager virkelig dejligt. Nu har jeg godt nok kun prøvet dem, man kan købe i butikkerne og ikke selv haft slagtet. Men jeg er vild med det!

• #372   13. aug 2021 Så blev de første peberfrugter høstet smiley Nøj de var gode smiley

Tomaterne vælter frem og agurkerne giver stadig trods angreb af lus smiley

Vi vælter os i ærteblomster, kornblomster og morgenfruer…snart blomstrer scabiosa, pryd gulerod og okseøje smiley

Gulerødderne sætter så småt størrelse, majsene begynder at svulme og bønnerne giver stadig pænt smiley

2. hold kartofler begynder at kigge frem med fine skud. Spændende at se, hvad de når at sætte af knolde smiley Svigerne høstede fine små, nye kartofler omkring efteråret. Så vi prøver, om vi kan gøre dem kunsten efter smiley

Hvordan går det rundt omkring i haverne smiley ?

profilbillede
  • #374   14. aug 2021 Sæt et skilt op om at de er sprøjtet mod utøj og ikke må spises smiley

Du kan med fordel en gang imellem, sprøjte dem med en vandforstøver, såtyven kan se de bliver sprøjtet hehe

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#375   14. aug 2021 Uuuh, de peberfrugter ser lækre ud, Linda smiley

Jeg købte en sølle lille forsømt peberfrugtplante i Rema for en femmer. Jeg satte den i en krukke på terrassen, men den kunne åbenbart ikke lide blæst, så nu står den og hygger sig i drivhuset, og det vælter frem med peberfrugter smiley

Jeg har brugt den sidste måneds tid på at tynde lidt ud i træer og buske. Haven har været temmeligt forsømt, så der var hindbærbuske overalt. Særligt ved siden af drivhuset var det så voldsomt, at planterne i drivhuset slet ikke fik lys nok. For et par uger siden fik jeg et hysterisk anfald og gik i gang med at flå hindbærbuske op, så nu er der for alvor kommet gang i planterne i drivhuset, og jeg kan komme til både stikkelsbær- og solbærbuske smiley

profilbillede
  • #376   21. aug 2021 De var super lækre, Eva smiley

Efter en uge i sommerhus, kom vi blandt andet hjem til sådan en omgang smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#377   21. aug 2021 Wow! Det er ellers noget af en sending smiley Hvor mange tomatplanter har du?

Jeg kom lidt sent i gang med drivhuset, så jeg har kun høstet et par tomater indtil videre, men det begynder så småt at myldre frem med små meloner og tomater.

Til gengæld er jeg ved at drukne i blommer og mirabeller smiley

• #378   21. aug 2021 15 smiley …og 2 snack-peber, 2 skoleagurker (de er revet op, da de fik lus) og 2 frilandsagurker smiley

• #379   21. aug 2021 Her har der været og er store have-arbejdsweekend smiley

Igår kom min bror og vi fik færdiggjort gulvet i driverten og jeg fik slået "blomsterengen" ned (efterhånden stortset ikke andet end 2.5m højt ukrudt..) og slået græs generelt smiley

Idag har jeg brugt hele dagen på at flytte og dele stauder fra to bede over i et tredje. De to bede skal være rosenbede fremadrettet og det tredje rent staudebed. Farveskalaen for alle tre bede hedder lilla, blå, fersken, laks og så grøn selvfølgelig smiley

Imorgen står den på yderligere plantning af en hortensia og så skal jeg slibe og give olie til en bordplade, så det er forhåbentligt lidt hurtigere klaret end idag, hvor jeg har været i haven fra 10-17.45. Er helt klasket sammen under min dyne i stuen nu smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#380   22. aug 2021 Jeg har fundet en sød lille babyvandmelon i drivhuset i dag smiley

profilbillede
  • #381   24. aug 2021 Kan det blive meget flottere smiley

profilbillede
  • #382   24. aug 2021 Så flot! Jeg tror simpelthen mine to får for lidt sol, for selvom der er mange knopper, springer kun få ud smiley

Men elsker simpelthen syrisk rose! De er så flotte!

• #384   26. aug 2021 Elsker denne tid på året. Figner, ferskner, æbler, druer, blommer, pærer osv. Totalt overflod!

profilbillede
  • #390   26. aug 2021 August kan du give et såkaldt august-æble (Transperante Blanche).

• #391   30. aug 2021 Jeg er vild med det her tidspunkt i havesæsonen. At man kan gå ud og høste friske grøntsager til aftensmaden, dét er skønt.

Vi dyrker ikke ret store mængder i år. Det har været lidt et forsøgsår for os, men til gengæld er det gået over alt forventning med vejret og alt taget i betragtning, så næste år opskalerer vi bare. Det har været super nemt, og på ingen måde arbejdskrævende.

Tomaterne er også begyndt at vælte frem, og det er jo egentlig lidt sent på året at få modne tomater, men vi fik aldrig vores drivhus hjem, så alle planter står på friland og har skulle klare både kraftig vind og tørke. Det er gået over alt forventning, MEN jeg ser frem til drivhus, forhåbentlig næste år. smiley Derudover høster vi stadig på vores Jordbær, og der er flere bær på vej. Jeg skal i gang med at have lavet nogle flere potter til aflæggere.

Ellers så går der en del tid med kaniner, og jeg ser virkelig frem til at få de nye hunner lidt i gang også. smiley Setuppet kører virkelig fint, og der er lagt gode planer for græsning næste sæson. Næste hold kyllinger ryger også snart til slagt, og så når vi forhåbentlig et sidste hold inden vinter. Hønsene er også endelig i fuld æglægning.

Der sker virkelig mange gode ting her smiley

profilbillede
  • #392   30. aug 2021 Ja, det er godt nok skønt med lækkerier fra haven til aftensmad smiley

profilbillede
  • #393   31. aug 2021 Elisabeth
    Min kanin vil meget gerne have din adresse, så kommer han og hjælper med gulerødderne smiley og broccolien

• #394   31. aug 2021 Jeg deler desværre ikke broccoli, men agurker kunne han få I massevis smiley

• #395   31. aug 2021 Han gider ikke agurk, desværre

• #396   31. aug 2021 Endnu en omgang tomater og peberfrugter smiley

profilbillede
  • #397   31. aug 2021 Det er virkelig flot med jeres fine høst! Det er sådan nogle tidpunkter hvor jeg kan overveje om jeg måske skulle have grøntsager i drivhuset.. meeen nok ikke smiley

Jeg har til gengæld været på kursus i havedesign i søndags! Og se nu her, det er simpelthen drømmeudgaven af min have smiley

profilbillede
  • #398   31. aug 2021 Ser godt ud A-S. Hvem laver sådanne kurser?

• #399   31. aug 2021 Det var Bonnie Hall, som har insta-profilen Rum i Haven smiley Vi var seks og så brugte vi den første time på at høre lidt fra hende og se hendes have og så havde vi 3 timer til at sidde med vores egen have og hun gik rundt og gav forslag, ideer og løsninger på problemer smiley
    Jeg synes det var super godt!

• #400   31. aug 2021 Orv det lyder godt nok spændende!

• #401   12. sep 2021 Barrys Crazy Cherry har i den grad levet op til sit navn smiley

Jøsses med tomater den har produceret smiley Her har jeg plukket de sidste på planten…næsten da smiley Den var ved at give op. Både overfor vægten af tomater, men også overfor livet smiley

Jeg har nok plukket dobbelt så mange, som der er i fadet (fadet er det store stål fad med rist fra IKEA) over den sidste 11/2 måned smiley smiley

Nogle er givet væk som værtindegave i stedet for en blomst, mens andre er foræret væk i et desperat forsøg på ikke at drukne i tomater smiley

profilbillede
  • #402   12. sep 2021 Vi har også vanvittigt mange tomater lige pt, og jeg har i dag plukket en vanvittig mængde. Vi fik lidt uventet regn, så det var lidt med at få det ind der er der lige nu. Der er MANGE flere på vej, men om de når at modne kan jeg godt tvivle på. Hvis ikke, så må vi i gang med at bruge grønne tomater. smiley

I hvert fald har jeg første hold tomater til henkogning i ovnen lige nu, der kommer et hold mere i morgen, og så håber jeg at det var det for denne omgang, for jeg er ved at løbe tør for glas. smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#403   12. sep 2021 Lige for tiden høster jeg 4-5 små tomater om dagen, så jeg er faktisk en lillebitte smule misundelig på alle jeres lækkerier smiley

Mit drivhus var fuldkommen fyldt af vinranker, som stjal lyset fra alt andet, men jeg er ved at have fået klippet det meste ned, så nu er der endelig kommet gang i tomaterne. Jeg håber virkelig at nattemperaturen holder sig oppe et par uger endnu, så jeg også kan nå at drukne i tomater smiley

Min lille babyvandmelon gik desværre til, men ananasmelonerne, som ellers så ud til at være en fuser, er pludselig gået helt amok, så der er håb endnu smiley

profilbillede
  • #404   26. sep 2021 Spot et bette æble på træet smiley smiley

Pigeonerne er snart modne og de smager simpelthen SÅ fantastisk smiley

Bor du i Nordsjælland, så er du velkommen til at komme og plukke en posefuld om 1-2 uger…de mangler liiiiige lidt endnu smiley

Der er SÅ mange æbler på træet…den anden side ser ligesådan ud smiley

profilbillede
  • #405   26. sep 2021 Så lækkert:) Jeg var ude ved min moster idag, hendes have er fyldt med æbletræer, jeg fik et æble som var helt lyserødt indvendigt, meget sødt og helt rødt udenpå.
    Måske der er nogen der kender navnet på sådan et æble?

• #406   26. sep 2021 Det kan måske være et discovery æble eller en Rosette tror jeg de hedder.

• #407   26. sep 2021 Ville som Mille også gætte på Discovery smiley

De står i rigtig mange haver smiley

• #408   26. sep 2021 Er det et gammelt træ?
    Vi har Karin Scheider. Den er også rød indeni. Ellers Rosetta eller Discovery. Sidstnævnte er et forholdsvis langsomtvoksende sundt træ. Æblerne er ret tidligt modne. Som skrevet et populært æble.

• #409   26. sep 2021 Kan også være Redlove Era smiley

profilbillede
  • #410   26. sep 2021 Det kan være mere lyserødt indvendigt end disse

profilbillede
  • #411   27. sep 2021 Det er rigtig gammelt, nok omkring 30år, og toppen af kronen racer nok omkring 170cm op, så ret lavt.

De kunne udenpå ligne Kirstens rigtig meget, men det var mere lyserøde, der var stort set ikke noget hvidt indeni:)

• #412   27. sep 2021 Har lige googlet lidt, tror godt det ku være det Rosette æble:)

• #413   27. sep 2021 Nå.. kan se det først er sat i handlen i 2011, så er det ikke det..

• #414   27. sep 2021 Ja Rosette er nyt. Det lyder som Discovery

• #415   27. sep 2021 Kan du få et billede af et æble?

• #416   27. sep 2021 Jeg kan lige prøve om hun vil sende et smiley

• #417   27. sep 2021 Det ville være en hjælp.

• #418   27. sep 2021 Jeg afventer et billede:)

I mellemtiden kan jeg vise nederste baghave frem, to nye bede gravet her lørdag og i eftermiddags, pindende nede ved drivhuset angiver næste store gravearbejde som vil bestå i to afrundede bede, som på sigt skal afgrænse en halvcirkel af grus foran drivhuset. Den halvcirkel skal så ledes ud i en sti igennem de to aflange bede her:)
    Og så skal der egentlig en pergola over de to lange bede også smiley

Glæder mig til det er lavet, men det er nu ret usikkert hvornår grus-delene kommer til..

Jeg afventer fire ordrer med pæon og anemoneknolde og løg fra tulipan, allium, hyacint, fritallia og påskeliljer. Ikke kun til de her bede, det er til hele haven, men i de her to bede skal der være pæoner, franske anemoner, allium og botaniske tulipaner:)
    Er meget spændt på hvordan haven til tage sig ud til foråret og næste sommer smiley

profilbillede
  • #419   27. sep 2021 Så kom der et billede smiley

profilbillede
  • #420   27. sep 2021 Ah det var såmen et billede af æblet udenpå haha smiley Kunne nu meget vel være Discovery.

• #421   28. sep 2021 Nårh! Men der ligner det som sagt rigtig meget Rosette:)

• #422   14. nov 2021 Så blev næste års hvidløg sat. 50 af hver - Messidor og Thermidrome smiley

De vil senere i november blive dækket af insektnet, da vi i år desværre havde besøg af løgminerfluen smiley Ikke i hvidløgene, men mine zittauer- og rødløg blev hårdt ramt smiley

profilbillede
  • #423   14. nov 2021 Jeg satte mine hvidløg for nogle uger siden. Jeg var meget imponeret over dem vi høstede i år.

• #424   15. nov 2021 Vi spiser mange hvidløg herhjemme og de hjemmeavlede slår de købte til en hver tid smiley

Er selv imponeret over, både hvor nemt det er at dyrke hvidløg, men også over smagen smiley

• #425   15. nov 2021 Det gør vi nemlig også. De spanske kan gå, men kinesiske hvidløg er uspiselige.
    Ja det er virkelig nemt. I jorden i oktober/november og op i juli.

Kommentér på:
Haveprojekter 2021

Annonce