7.138 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 402 Svar

Haveprojekter 2021 Haveprojekter 2021

Ja, tråden fra starten af 2020 er der sådan set stadig liv i, så tænkte vi måske skulle prøve at lave en 2021 tråd:)

Personligt har jeg den sidste måned starten etableringen af skildpaddeområde i forhaven, plantet to semi-store syrener, en rød kornel, en blodribs, omplantet to hyldeblomstbuske og tilplantet mine fire højbede med blåbær, krukkehindbær og Krukkebrombær og en enkelt hortensia.
Derudover omplantet en solbær, så der blev plads til et pæretræ, som skal espalieres og på den anden side af gavlen er der blevet plantet en blå vin.
Så har jeg lavet et skyggebed med forskellige virkelig smukke helleborus og hornvioler, der skal tilføjes Hosta og bregner med tiden:)
Det sidste der er plantet er to blåregn langs med hegnet.

Og så har jeg luftet plænen og lagt plænedress, og sået nederste del af plænen (som er fjernet) til med sommerengblomster.

Nå ja, og så har jeg vel omkring 50små planter inde i huset til forspiring, og flere på vej udover dagliaknoldene, som også snart skal igang smiley

Yes, der er virkelig sket lidt for mig ift sidste år, men sidste år havde jeg heller ikke nogen have, kun min altan jo smiley

Fortæl endelig om jeres egne projekter og husk, vinelsker billeder!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Haveprojekter 2021
  • #1   25. mar 2021 Jeg har jo fået et drivhus smiley :D smiley Det er fulgt med, da vi købte landejendommen. Der er nogle ruder der skal udskiftes, og så trænger det til en rengøring. Men jeg hjalp min svigermor med hendes tilbage i 2019 - så jeg tror jeg beder hende om hjælp. Jeg mindes det som vores første rigtige bonding-oplevelse, så det trænger jeg til, når nu jeg ikke kan invitere hende med ud og spise smiley
    Det er også hende der skal lære mig hvad jeg kan gro derinde.. og hvordan.

Og så har jeg jo stadig drømmen om et jordbærbed. Det havde jeg OGSÅ da vi flyttede ind. Det mente Menja så ikke at jeg måtte have.. så jeg tror hun har ødelagt ALT der var i det bed inden jeg opdagede det.. jeg krydser for at bare et par planter har overlevet!!

• #2   25. mar 2021 hm... haveprojekter 2021. VI skal have sat det sidste stykke hegn op ud mod marken så ikke vovserne render helt ud på marken om aftenen når de bliver lukket ud og nattisse. Og så skal vi have monteret alle de fine låger som vi har snedkereret i vinterens løb. Vi skal plante lidt diverse træer i et bredt levende hegn vi har mellem haven og marken. Så det bliver sådan lidt mere et 'skovbryn' smiley Vi har ryddet en masse gamle døde hyld, tjørn og slåen ud derindefra og lavet en lille 'snigersti' derinde. Så nu er der plads til lidt nye træer smiley
    Og så har vi købt et drivhus på 24 kvm, som lige er blevet leveret af en fragtmand for 10 min. siden smiley Egentlig er det til at vi vil forsøge os med at lave vores egne små udplantningsplanter i vores juletræsproduktion. Meeen mon ikke der også godt lige kan findes plads til en tomatplante eller to smiley
    Og så vil jeg forsøge mig med Safrankrokus i år. Så har bestilt 250 løg i Holland, der gerne skulle dukke op i løbet af juli måned (Safran krokus planter man i august og så kan man høste Safran (støvdragerne) i Oktober - om alt går vel). Det glæder jeg mig meget til at prøve smiley

• #3   25. mar 2021 Åh drivhus! Jeg er SÅ misundelig på alle drivhusejere smiley

• #4   25. mar 2021 Jeg har bare altankasser smiley

Det lyder SÅ hyggeligt med have

• #5   25. mar 2021 Jeg har planer om at etablere et instektbed med danske planter - også har jeg et hjørne i haven, som skal plantes med forskellige blåkant (katteurt) planter, fordi det vil mine katte synes, er hyggeligt.

Mine højbede skal jeg også have kigget på - sidste år havde jeg mange forskellige grøntsager og krydderurter, og i år har jeg planer om at have få, for at få det brugt rigtigt. Jeg drømmer samtidig om et stykke med spaghetti squash, men det bliver nok ikke i år.

Jeg eeeelsker haven! smiley

• #6   25. mar 2021 Jeg har købt masser af blomsterfrø til savannen, savannen er en af vores indhegninger den er på 6000 m2 og vi har harvet en stribe i midten op og der vil jeg så alverdens forskellige blomster, så er der til insekter og til baggrund på billeder og film af hundene, der bliver garanteret også til en masse buketter smiley

• #7   25. mar 2021 Jeg har også valgt blandt andet en insektvenlig frøblanding til min sommereng smiley

• #8   25. mar 2021 Åh jeg har mange planer.
    Ny terrasse overdækket af plataner, grave bambus op og pma te nyt, udvide surbundsbedet, pma te flere frugttræer, bygge flere højbed, sætte granitstenskant, rydde staudebed osv.
    Jeg ønsker mig 3xmaj måned smiley

• #9   25. mar 2021 Jeg har købt en MASSE blomster frø til haven, der skal forspires her indenfor de nærmeste dage...de fleste med åben “krone” så de er bi-venlige smiley

Vil gerne have et “langt” bed med rionet hegn ud mod fortorvet i ca 60-70 cms højde for at skærme lidt for fremmede hunde skider inde ved huset. Og så får jeg nemlig plads til en MASSE nye planter smiley

• #11   26. mar 2021 Vi har i vores have lavet kvashegn, grenbunker og så lader vi hvert år noget af græsplænen stå urørt, så insekter og pindegrisene har noget at boltre sig i smiley

Vi lader også fx brændenælder og kartebolle stå med frø vinteren over, og jeg skal love for de er velbesøgt at diverse fugle om vinteren. Især dompap har været glade for brændenældernes frø

• #12   26. mar 2021 Vi skal prøve at finde en løsning på at holde en pæn græsplæne med henholdsvis terrierer som graver og en hønsehund som fræser alt op ved at løbe frem og tilbage i 6. gear

• #13   26. mar 2021 Kennel Hi..
    Finder du løsningen, så del endelig smiley

• #14   26. mar 2021 Vi er lidt henne i plastikarmering så rødderne ikke bliver revet op, men jeg ved sgu ikke om det gør noget godt. Og heldigt med corona, for så ryger sommerferie pengene til en forhåbentlig pæn græsplæne

• #15   26. mar 2021 Det er da et forsøg værd. Men det med terriers og velfriseret prydhave er bare ikke nemt

• #16   26. mar 2021 Bare en græsplæne vil jeg sætte pris på, fremfor mudder og huller allevegne smiley

• #17   26. mar 2021 Hahaha I know what you mean smiley
    Vi kalder vores for et minefelt. En del miner er sprunget...

• #18   26. mar 2021 #Buch.. har du ikke mulighed for at lave en plantevæg ..

vi skulle have et nyt stykke hegn indtil en af nabo (bor i rækkehus)... fik den ide at lave det af traller der ligger på langs, og så ligger oven på hinanden.. så nu er det der 2 meter bredt og 1.8 høj og så skal der hænges diverse krukker og små altan kasser på, med planter der hænger og dufter, måske nogle små potter med krydderurter... det er så nemt at lave og trallerne 5 stk gav vi 199 kr stk for i Harald Nyborg... så nyt hegn for en tusse + planter... håber lidt at nabo til den anden side evt vil være med til det samme for det ser faktisk mega godt ud. smiley smiley

• #19   26. mar 2021 nå ville sætte billede på ..

de ligger sådan bare flere ovenpå hinanden, og så kan man jo få kroge indimellem og holder til altankasse, eller måske endda lave en hylde, det har jeg set folk bruger den til indendørs ..

profilbillede
  • #20   27. mar 2021 Fire nye blåbærbuske er i dag flyttet ind på matriklen smiley

Så skal de fire andre bare flyttes lidt og forhåbentlig tage godt imod deres nye naboer smiley

• #21   27. mar 2021 Linda, hvilke blåbær har du?
    Er de forskellige sorter? smiley

• #22   27. mar 2021 Fedt med en ny tråd. Mine forspiringsplanter står overraskende pænt - jeg regner altid med et stort svind fordi.... ja, fordi det er mig. smiley jeg kan slå alt ihjel. Men vi får rigeligt tomater i år. For første gang er det lykkedes mig at spire auberginer - i stor stil åbenbart smiley Er det ikke noget med at der er en herinde fra med god erfaring ifht auberginedyrkning? smiley

Vi venter på nye drivhuse, ellers flytter vi de bærbuske der har overlevet. En del er desværre gået til. Mine nye lyserøde blåbær har bare at overleve smiley Vi skal også starte forfra på jordbær. Vi har tidligere haft MANGE planter. Så lavede vi nyt bed, og så sørgede rådyrene ellers for at græsse dem totalt ned. Det holder de ikke til i en hel sæson.

Mine hvidløg - jaaa. De er gået til. smiley Jeg tror at jeg har luret fejlen, men vores hvidløgshøst i år bliver ikke som jeg havde forventet i hvert fald.

profilbillede
  • #23   27. mar 2021 Nåja, vi har jo gang i projekt slagtekaniner og har lige fået unger forleden dag. 15 unger fordelt på 2 kuld - det er vidst godkendt smiley Om et par uger flytter første hold slagtekyllinger ind, sammen med lidt æglæggere smiley

• #24   27. mar 2021 Det er mig der dyrker auberginer. Nogen ekspert er jeg ikke, men sidste år fik vi 40 auberginer fra 4 planter smiley I år nøjes jeg med en enkelt plante, for selvom jeg syntes det er en spændende grøntsag, så må jeg sige at vi fik riiiiiigeligt sidste år smiley

• #25   27. mar 2021 Er der noget særligt man skal være opmærksom på med auberginer? smiley

• #26   27. mar 2021 Altså min erfaring er at de skal have masser af varme og god luftcirkulation omkring sig, men ellers syntes jeg de er meget ukomplicerede.
    Og så skal de have masser af vand.

Jeg havde dem stående ved siden af min agurk sidste år, og det passede dem glimrende, da agurken jo også skal have masser af vand.

Og de bliver ret store både i omkreds og højde hvis de trives, så hav det i tankerne når du placerer dem.

• #27   27. mar 2021 Tak, det er rart at have i baghovedet smiley

• #28   27. mar 2021 Når jo, nogle siger de nemt går lus, og jeg husker faktisk at de fik et eller andet krible kravle sidste år, men det var ikke værre end at jeg spulede dem med en hård stråle når jeg vandede, og så gik der ikke længe før de var væk igen.
    Planterne led ingen nød smiley

• #29   27. mar 2021 Perfekt. Jeg er spændt på om det bliver en succes. smiley

• #30   27. mar 2021 Jeg krydser fingre for at I får masser af auberginer smiley de smager så meget bedre end dem man køber.. Jeg kan slet ikke spise dem fra supermarkedet mere smiley

• #31   27. mar 2021 Æv, Mille! Vil du dele ud med, hvad der er gået galt med dine hvidløg?

Ej jeg stod og kiggede på en lyserød blåbær men tog den ikke, fordi...ja den virkede helt forkert smiley

• #32   27. mar 2021 De har haft det for fugtigt henover vinteren. Jeg ville dem det så godt med lidt god jord frem for det sand vi ellers har - som heller ikke er godt i forhold til vand, for det klapper totalt sammen. De spirede så flot, men efter sneen forsvandt rådnede de simpelthen bare væk. Så. Jeg må arbejde i noget andet jord næste gang. smiley

Vi har et eller andet sjovt med bærbuske og æbletræer. Vi er sortsnørder, og jeg var altså nødt til at prøve de lyserøde blåbær sammen med to buske honningbær også. Jeg fik dem i julegave smiley

• #33   27. mar 2021 Det må jeg vidst også bekende mig til at være, Mille - sortsnørd smiley

Jeg har også en Pink Lemonade (pink blåbær) og derudover forskellige specifikke krukke-udgaver af blåbær, hindbær og brombær. Derudover bestemte normale sorter osv. Går meget op i sorterne på især mine bærplanter, men også andre planter i haven.

Jeg har fx for nyligt erhvervet en specielt to-farvet blåregn smiley

Nå, men seneste nyt herfra er at jeg er på Påskeferie hos min far smiley

profilbillede
  • #34   27. mar 2021 Man skal plante nogen Tagetes i drivhuset ... eller i nærheden at de planter der nemt får lus.
    Så trasker lusene lige så stille væk ----> lus hader lugten af Tagetes .
    Det gør jeg i øvrigt også , men det virker..... ha ha

PS: .... man kan også sætte Lavendel .... det virker også . smiley

• #35   28. mar 2021 #21 Elisabeth - Ja. Det er alle 8 forskellige sorter af amerikanske blåbær.

Vi har Elliot, Duke, Blue Crop og Blue Jay. De nye er Goldtraube, Jersey, Northland og Darrow smiley

Dem vi har ser dog lidt sølle ud, så de får en omgang ny surbundsjord, når de andre bliver plantet. Så håber jeg bare, at de gamle vil vokse lidt og de nye “falde” til smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #36   1. apr 2021 Jeg havde egentlig lovet mig selv, at jeg ville koncentrere mig om hegn, køkkenhave og græsplæne og ikke gøre noget ved havedammen i år.

Sælger sagde, at han havde solgt fiskene, men for et par dage siden opdagede jeg, at det vrimlede med fiskeyngel i min havedam, og nu har jeg vist også fundet deres forældre smiley What to do? Skal de mon fodres eller andet?

• #37   2. apr 2021 Eva
    Vi har en eller anden art af guldfisk i vores havedam - de var deri da vi købte huset

De regulerer selv bestanden efter mængden af føde - vi fodrer ikke vores (2 år siden vi overtog) og der er alligevel stadig en del fisk - et bud er 30 fisk.

Hvis vi gerne vil ha flere skal vi fodre dem siger de kloge

• #38   2. apr 2021 Her gør vi så småt klar til at få ordnet rammer til højbede, og sandkassen bliver malet smiley det er jo top lækkert vejr smiley

profilbillede
  • #39   2. apr 2021 #32 Æv Mille! Vi har tung tung lerjord, som var meget våd hen over vinteren. Vi har så vores køkkenhave i højbede, så det er da nok det, der har reddet vores hvidløg. For ellers var de helt sikkert gået til ligesom dine smiley smiley

Er det hele køkkenhaven i skal have i højbede eller kun noget af den smiley ?

• #40   2. apr 2021 Jeg fik ENDELIG sået lidt forskelligt! Fik ikke plads til det hele, men en del af mine sommerblomster såede jeg direkte sidste år og de lykkedes vældig godt, så forsøger igen i år smiley

profilbillede
  • #41   2. apr 2021 Vi er i gang med at lave buer til kålnettet. Mine forspirede broccoli og savoy kål er snart klar til at komme ud.
    Mine selvsåede grønkål, der er overvintret ude, er allerede flyttet hen på deres nye plads smiley

Jeg skal snart have sat kartofler og løg, men efter den hårde frost vi havde i nat, så er jeg lidt i tvivl om jeg burde vente en uges tid endnu

• #42   2. apr 2021 Jeg har også både løg og kartofler klar...men er lidt loren ved frosten...gider ikke, at mine løg går i stok bare fordi jeg ikke havde tålmodighed til at vente smiley smiley

• #43   2. apr 2021 Præcis! Jeg tror jeg venter en uges tid eller to med løgene. smiley

• #44   2. apr 2021 Det bliver kun noget af køkkenhaven i højbede. Kartofler, squash, jordbær og sådan kommer direkte i jorden. Og så drivhusene ved siden af.

Vi har knoklet med køkkenhaven alt den tid vi har boet her, og jovist giver det afkast, men der er ikke meget der trives her. Jorden er nærmest ren sand. Vi har jo også kun et par hundrede meter til kysten, så det giver udfordringer. Nu forsøger vi med højbede, og får lavet en god jordblanding til det, og så må Kartofler og hvad der ellers trives så vældig fint komme ned på marken i køkkenhaven. smiley

• #45   3. apr 2021 Det lyder dæleme spændende, Mille! Jeg håber sådan, at I vil se en forbedring smiley

Tænker kartofler og gulerødder vil synes fint om den sandede jord...er det ikke også det, de praler af ved Lammefjorden smiley ?

• #46   3. apr 2021 Uhh...jeg er et meget utålmodigt menneske når det kommer til min køkkenhave...og planter smiley smiley

Har tjekket mine nysåede frø et par gange...velvidende, at der altså endnu ikke er små spirer at se...men TÆNK nu hvis der var smiley smiley smiley

• #47   3. apr 2021 Det skal du ikke være ked af Linda. Jeg tjekker mine spirer 3-4 gange dagligt.. Hvis nu der var kommet noget/flere op smiley

Jeg endte også med at sætte kartofler i dag

• #48   3. apr 2021 Fedt, Elisabeth! Endnu en, der gør det samme smiley Har faktisk også tjekket mine lidt flere gange i dag, end de par gange jeg skrev før smiley

Uhh...jeg tror sgu også jeg må til at sætte mine...det kribler jo helt enormt for at komme sådan rigtigt i gang smiley

• #49   3. apr 2021 Ja, jeg må sige jeg tripper også utålmodigt smiley mine broccolier og savoykål spirer er snart klar til at komme ud, så jeg glæææder mig til at kunne komme rigtig I gang smiley

• #50   3. apr 2021 Kartofler trives super. Gulerødder synes jeg ikke bliver gode - de bliver ret tørre synes jeg. Så de ryger en tur i højbed i år. smiley

• #51   4. apr 2021 Utålmodighed omkring spiring er vidst ikke så unormalt smiley

Jeg har "heldigvis" min forspiring i køkkenvinduet, så jeg nedstirrer dem bare fuldstændigt hver gang jeg står i køkkenet (cirka hele dagen) smiley

• #52   4. apr 2021 Apropos spiring, så er jeg altså virkelig blevet grundigt imponeret af klokkerankens spiringsevne!
    Jeg såede 10frø tilbage i starten af marts, der kom næsten ingen spirer, jeg var ærgelig selvfølgelig, men så jeg så en video om ærteblomster og klokkeranke fra Claus Dalby, som nævnte at klokkerankens frø skal stå på en bestemt måde i jorden, for at kunne spire!
    Aha! Jeg tænkte de oprindelige frø nok var gået til og såede nye. PUFF og jeg havde 8 planter (før havde jeg én). De er blevet plantet over i større potter nu.
    Men se så! Nu kommer der ikke kun to i én celle (dvs både det gamle og det nye frø er spiret), men da jeg pottede om, fandt jeg nogle af de gamle frø, som jeg rettede op, bare for sjov, regnede ikke med noget, men nu kommer der altså to små mere (forrest i billede og i celle nr.3 er der en, der er ved at bryde igennem).
    Det er altså vildt! Hvilken livskraft at spire efter der er blevet pillet og pillet og pillet ved et halvopløst frø, som har ligger i jorden i 4-5uger!

profilbillede
  • #53   4. apr 2021 Hold nu op det er køligt i dag. smiley nå, men må jeg anbefale, at hvis man skal male i blæsevejr, så sørg for at stille malerspanden så den ikke vælter.... smiley

Resultatet bliver nu meget lækkert, selvom jeg var RET skeptisk da vi startede i går. Det er jo skrigende orange lige når det kommer på. smiley

profilbillede
  • #54   4. apr 2021 Mille, det skal nok blive godt smiley

A-S, jeg har haft lignende oplevelser, så nu planter jeg aldrig I samme potter, hvis tingene ikke kommer op som forventet smiley

• #55   4. apr 2021 Er der nogen der har kendskab til en æblesort der er tæt på det samme som Granny Smith, men mere hårdfør overfor sygdomme?

Eller har erfaring med granny smith, som kan fortælle mig om det er for "skrøbeligt" til at give ordentligt udbytte i en almindelig have?

• #56   4. apr 2021 Jeg har aldrig (som anlægsgartner) set en Granny Smith plantet i DK og ej heller selv plantet et.
    Jeg kan anbefale dig at spørge i fb-gruppen Æbler til husbehov. Der er nogle æblenørder, som ved helt vildt meget om forskellige sorter.

• #57   5. apr 2021 Louise, tusind tak for dit svar smiley
    Vi spiser utrolig mange Granny smith æbler, så det havde jo været lækkert on man kunne have noget der mindede om i haven

• #58   5. apr 2021 Ja det kan jeg absolut godt forstå. Jeg er da sikker på at der må være en sort der kan bruges.

• #59   5. apr 2021 Jeg faldt over det her søjletræ: https://gearonline.dk/produkt/soejle-aeble-trae-greencats/ hvor de skriver det skulle minde lidt om Granny smith, så det overvejer jeg om man skulle købe engang til næste år.

I år har jeg forsøgt at pode nogle "vilde" æbletræer I haven med kviste fra min mors Ingrid Marie, så det håber jeg er lykkedes smiley

• #60   5. apr 2021 Det er sjovt når podning lykkes. Vi bor på en nedlagt frugtplantage og desværre er de sidste træer så gamle, at det er udskiftning. Frugtplantage stoppede i 50'erne.
    Vi fik plantet lidt nyt sidste år, og så skal der plantes 10 træer i år også.

• #61   5. apr 2021 Så må i have mange forskellige æbler smiley er der nogen du kan anbefale?
    Gerne nogen med samme sprødhed som Granny Smith og Ingrid Marie, og som kan vinter opbevares smiley

Vi vil gerne have en del flere æbletræer I haven indenfor de næste par år, men jeg syntes godt nok det er en jungle smiley

• #62   5. apr 2021 Ikke så mange flere. Vi har Ingrid Marie og Karin Schneider (den kaldes nu rød Ingrid Marie), Ildrød Pigeon, Guldborg (bor 5 km fra Guldborg). Derudover havde vi Jonathan men de er døde nu. Har plantet Belle de Boskoop (madæble) og Elstar. Elstar kan i høj grad anbefales. Det er et allroundæble, som smager super godt og er sent/kan gemmes. Vi skal have plantet Mutzu og Zari. Begge er lækre sprøde/saftige med god syre. Baya Marisa skal vi også have. Kun fordi vi har plads og det er sjovt.
    Cox Orange bliver der nok også. Vi kan godt lide æbler der kan bruges forskelligt.

• #63   5. apr 2021 Elisabeth - Kan varmt anbefale Wellant. Det ligner lidt et madæble men smager simpelthen himmelsk smiley Modner i oktober, men fik dem leveret (på arbejdet) indtil efter jul smiley

Kan også anbefale Initial smiley Det skal klippes af med saks...kan ikke bare plukkes. Så de falder heller ikke ned og bliver stødt.

Og ellers enig med Louise vedr. Elstar smiley Dem går jeg efter i butikkerne, når jeg skal købe æbler nu smiley

• #64   5. apr 2021 Ved ikke om I kan åbne linket. Wellant hedder noget andet.

Elisabeth ham Flemming der har svaret på gruppen, er helt utrolig dygtig/specialist og mener det er ham der ejer Sonneruplund.

https://www.facebook.com/groups/aeblertilhusbehov/permalink/3638827212882739/

• #65   5. apr 2021 Hedder noget andet? Altså har Wellant skiftet navn?

• #66   5. apr 2021 Det er en klubsort. Dvs den hedder oprindeligt noget andet.

profilbillede
  • #67   5. apr 2021 Jeg har da set sorten til salg på planteskoler - godt nok som bestillingsliste smiley

De har sorten på Frydenlund frugtplantage - både som pluk selv og til salg i deres butik.

Men hvad betyder klubsort?

Mener krydsningen kommer fra Holland.

• #68   5. apr 2021 Den må kun dyrkes med specialaftale, kan jeg læse mig frem til.
    Ja den kan godt købes, men hedder som jeg læser det oprindeligt Fresco. Holland lyder slet ikke utænkeligt.

• #69   5. apr 2021 Nå ej hvor mærkeligt. De har den som standard sortiment på Lynge Planteskole smiley

Jeg må skynde mig at få fat på et træ så smiley

• #70   5. apr 2021 Lynge er også en helt utrolig lækker planteskole. Vi brugte den ofte (samt Vejenbrød), da jeg stod i lære som anlægsgartner.

• #71   5. apr 2021 Det er nemlig en super lækker planteskole og super vejledning smiley

• #72   5. apr 2021 Kan I så anbefale en tidlig sort også? Jeg syntes ventetiden indtil Ingrid Marie er klar er så laaaang smiley

• #73   5. apr 2021 Altså Guldborg er et tidligt sommeræble. Super til æblegrød og bare lige til at spise. Sommer og sol. Men det er ikke værd at gemme læ gere tid.

• #74   5. apr 2021 Perfekt, tak for hjælpen smiley så har jeg da et par sorter at kigge efter

• #75   5. apr 2021 Der er også Discovery. Lækkert rødt æble, bliver ikke et kæmpe træ og er ret modstandsdygtigt overfor svamp/skurv og andre sygdomme. Det er dog ikke så tidligt som Guldborg. Det tidligste er Transparente Blanche (Augustæble), men det bliver hurtigt melet og kedeligt.

• #76   5. apr 2021 Discovery og guldbord. Dem må jeg kigge nærmere på smiley

Det er sgu en jungle smiley

• #77   5. apr 2021 Jeps og man vil gerne have dem alle smiley

Husk en vigtigt detalje er, at de krydsbestøver hinanden.

• #78   5. apr 2021 Hvordan sikrer man sig at de krydsbestøver? ??

• #79   5. apr 2021 https://www.sonneruplund.dk/htmlandre/bestoevningsoversigt.html

Her er lidt

• #80   5. apr 2021 Tusind tak for din hjælp. smiley så må jeg læse lidt op på æbletræer.

• #81   5. apr 2021 Velbekomme. Det er brand ærgerligt at købe træer der ikke rigtig vil bære pga dårlig bestøvning.

• #82   5. apr 2021 Ja, det ville være rigtig ærgerligt.
    Sikke mange ting man skal sætte sig ind i for at kunne købe æbletræer smiley

• #83   5. apr 2021 Ja hvis man ønsker optimalt udbytte. Pil gerne frugten af første år, så bruger det unge træ ikke unødig kraft på frugten. De bliver sjældent særlig gode alligevel.

• #84   5. apr 2021 Tjek! smiley
    Så vil jeg gå i gang med at Iæse om æbletræer smiley

• #85   5. apr 2021 Hej hej små plante babyer (tagetes) smiley

profilbillede
  • #86   5. apr 2021 Linda! Det er den bedste følelse når planterne begynder at titte frem! Min agurk kom op af jorden i dag. Så blev jeg glad smiley

• #87   5. apr 2021 Helt enig, Elisabeth!

Blev vildt glad og har lige set til dem igen...det var sørme kommet flere frem...og en vidunderblomst kigger også frem smiley

• #88   6. apr 2021 Her er - igen i år - fuld knald på forspiring af kartofler samt tomater og agurker.

Påsken er gået med regulært knoklearbejde. Der er blevet fældet et par rododendron, et par er blevet beskåret ret kraftigt, og så har vi haft lejet en gravemaskine som hjælp til at udnævne en skrænt og flytte en masse jord. Forhåbentlig skal vores kommende 32 m2 drivhus stå lige der, men lige nu venter vi stadig på at få godkendt byggeansøgningen. Derudover skal der bygges endnu en stor træterrasse, men lige nu går al vores overskydende tid med at bygge støttemur i store kampesten. Noget skal jo holde på skrænten. Der er laaang vej endnu, men heldigvis er det skide sjovt - og gratis træning smiley

Men hold k*ft, jeg glæder mig til forhåbentlig at kunne sidde i et nyt, lækkert drivhus om nogle måneder smiley

profilbillede
  • #89   10. apr 2021 Nu kunne de der kolde nætter godt lige tage og holde op, så mine små kålplanter kan komme ud på plads!

• #90   10. apr 2021 Jeg venter også i læææææængel på de varmere tider. Mine løg vil frygtelig gerne sættes i jorden smiley

• #91   10. apr 2021 Ja løg også! Det kribler i fingrene og jeg er ganske tæt på at smide plastik over kålbuerne om natten, som jeg gjorde sidste år smiley

• #92   10. apr 2021 Jeg er også VÆLDIG utålmodig efterhånden smiley

Så at Rema havde fået tomatplanter...fik helt lyst til at fylde driverten allerede...men det er liiiige tidligt nok smiley

• #93   10. apr 2021 Linda, åh ja.. Jeg har godt nok også lyst til at fylde drivhuset allerede smiley
    Det hjælper lidt at jeg har løg og kartofler i drivhuset pt smiley
    Jeg har sat nogle kartofler i spande i drivhuset, så der håber jeg på ekstra tidligere kartofler.

Lige nu er der 25 grader i drivhuset.
    Men det er stadig alt for koldt om natten smiley

• #94   10. apr 2021 Vi er så småt kommet i gang med haven. Vi har fået plantet to nye roser (en slyngrose og en Ingrid Bergman) og to nye klematis, som desværre døde sidste år.

Så har vi fået sommerblomster i krukkerne og lidt i bedet, hvor vores Helleborus og hyacinter også blomstrer nu.
    Min mand har også sået nogle krydderurter og blomster, som jeg er spændt på at se komme frem.

profilbillede
  • #95   10. apr 2021 Ida, årh hvor fint! smiley

Vores tulipaner er også godt på vej, så vi glæder os til at de springer ud.

• #96   10. apr 2021 Elisabeth, hvor koldt er der i et drivhus om natten nu her?

• #97   10. apr 2021 Jeg har faktisk ikke tjekket, men jeg kan lige prøve at tjekke i morgen tidlig smiley der plejer det at være aller koldest.

• #98   10. apr 2021 Her er kun nusset lidt i haven i dag. Fik flyttet en Buxbom og en Sort Morbær, beskåret fignen godt samt revet lidt plæne. Bare for at komme igang.

• #99   11. apr 2021 0,5 grader på det almindelige termometer og 3-4 grader i drivhuset.
    Øv altså smiley

• #100   11. apr 2021 Her i Herlev vælter det ned med SNE ..... Glædelig JUL ... smiley

• #101   11. apr 2021 Når jeg kigger ud af vinduet idag, er jeg SÅ glad for jeg prioriterede haven igår smiley

Min bror kom og vi fik sat den sidste havelåge op og slået nogle pæle i ved de to store bede, og sat kastanjehegn på - glæder mig til sommer, så jeg kan se om min vision med ærteblomster i hegnet bliver godt:)
    Så satte jeg selv bedafgrænsning med cortenstål op i et andet bed og flyttede faktisk også buksbom, ligesom dig Louise. Og senere på dagen stod min nabo også og plantede buksbom de havde fået af deres forældre. Det er åbenbart buksbom-weekend smiley

Billedet viser kastanjehegn med de nye pæle.

profilbillede
  • #102   11. apr 2021 Fedt hegn!
    Haha ja det må det være.

Jeg sidder og kigger ud. Smiler lidt ved tanken om, at vi skulle have haft konfirmation i dag. Det er så flyttet til august. Vejret kan stadig i august vise sig fra den mindre imødekommende side, men chancen for et par grader varmere i dag, er da erfaringsmæssigt en chance for.

• #103   11. apr 2021 Tak smiley

• #104   11. apr 2021 Super fint hegn! smiley vi skal forhåbentligt også snart til at hegne hele grunden ind. Men det bliver et noget mere langsommeligt projekt smiley

• #105   11. apr 2021 Raftehegnet bagved har jeg fået sat op her i vinters. Det tog vitterligt hele vinteren: materialerne kom d.15/12 og den sidste håndværker gik hjem i starten af marts... Træls proces, men så skønt nu det står der, især fordi, som man kan se, så bygger naboen lige et kæmpe hus på verdens mindste grund, så de kommer tæt på, når de er udenfor... smiley

• #106   16. apr 2021 Så har vi fået lidt nyt til indgangspartiet: En dværgsyren i krukke

profilbillede
  • #107   16. apr 2021 Og vores kirsebærtræ blomstrer så fint

profilbillede
  • #108   16. apr 2021 Ja, mit sprang også ud med første blomst igår smiley

profilbillede
  • #109   16. apr 2021 Ej hvor er de smukke jeres træer smiley

• #110   16. apr 2021 Nu ser det ud til vi endelig får lunere vejr smiley
    Mit weekend projekt bliver at få plantet de ca. 80 forskellige stauder, som jeg tog med fra vores gamle have da vi flyttede i februar.

Foreløbigt bliver de delt og sat i pallerammer, så de kan vokse sig store og kraftige, næste år kan de så blive plantet på mere blivende pladser..

Ellers kommer mit haveår primært til at gå med at lære vores nye grund at kende og finde ud af, hvad der skal laves af ændringer. Kun en lille del skal dyrkes intensivt, resten af de 23.000 kvadratmeter mere vildt voksende.

Her mine medbragte stauder

profilbillede
  • #111   17. apr 2021 Kirsten, må jeg spørge, hvis det er ok selvfølgelig:) Hvordan gjorde I med køber af huset ift at du har taget så mange planter med? Vidste de at I gjorde det eller hvordan? Var der afslag i pris fordi haven ville være "tom", når de overtog?

Jeg spørger, fordi jeg bor selv et sted, hvor jeg nok ikke skal bo for evigt og har købt en masse planter, især nogle specielle små træer, vil jeg egentlig gerne have med, når jeg flytter:)

• #112   17. apr 2021 A-S Vores hus blev solgt til kommunen og skal nedrives, da der skal bygges etagejendomme, så det var intet problem. Vi havde aftalt, at vi kunne tage alt det med, vi havde lyst til både indendørs (hvidevarer) og i haven.

Men det er rigtigt, at det kan være problematisk ellers. Kan dine træer evt. sættes i store potter eller krukker inden du evt. sætter til salg ? Hvis der er stauder, kan der bare hakkes en bid af og nogle buske er lette at stiklingeformere smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#113   17. apr 2021 A-S - Du kan nu godt tage planter med, når du sælger huset, når bare det fremgår af salgsmaterialet og købsaftalen. Det kan selvfølglig besværliggøre salget, men så længe det ikke drejer som om kæmpestore træer eller planter, som udgør en væsentlig del af ejendommens “udtryk”, burde det ikke være et stort problem.

• #114   17. apr 2021 Ja enten skal det fremgå af købskontrakten, ellers skal man simo grave det og og putte det i krukker/spande inden huset sættes til salg. Så er det løsøre.

• #115   17. apr 2021 Ah okay, det kan jeg godt se Kirsten, det er jo noget helt andet.
    Jeg har selv tænkt på den med at grave dem op sætte i store spande, inden det sælges. Det er mest to semi-små træer, et canadisk hængejudas, Lavender Twist og så et familiesort pæretræ. De er begge omkring 2m nu, så de kan jo nå at blive så store at de ikke kan flyttes inden jeg skal videre.
    Pæretræet kan jeg vel bestille et nyt af et eller andet sted, men judastræet i lige den type er vidst ikke så nemt at genfinde..

• #116   17. apr 2021 Dejligt med sol og lune dage smiley

Har fået gødet og vandet mine hvidløg for første gang i år, klippet og bundet ferskentræet op. Det skal gerne blive til et fint espalier træ smiley

Fik trimmet og bundet psyko-rosen op...jøsses nogle heftige torne, som angreb fra flere sider...på en gang smiley smiley smiley

Og så fik jeg priklet tomater og tallerkensmækkere om i større potter smiley

• #117   17. apr 2021 Jeg har bygget noget smiley
    Første gang nogensinde at jeg har bygget noget som helst.

profilbillede
  • #118   17. apr 2021 Linda, det lyder voldsomt med den rose smiley :D

A-S, flot bygget!

Jeg har satset i dag og sat mine broccoli og savoy planter ud.
    De har boet i havestuen siden de var babyer, så de har oplevet både frost og de kolde nattegrader, så jeg håber de klarer den.
    Og så har jeg sat første håndfuld løg også, og så sætter jeg flere om en uges tid hvor vejret forhåbentligt er mindre tvivlsomt smiley

• #119   17. apr 2021 Den var ikke helt blevet trimmet, som den skulle sidste år, så den havde en del grene...men den har tætsiddende torne på hele grenen...og de er seriøst store, krogede og sygt skarpe = psyko rose smiley

Men den er så smuk når den blomstrer smiley Og så dufter sen simpelthen himmelsk smiley

profilbillede
  • #120   18. apr 2021 Små tallerkensmækker-babyer...flere sorter smiley

profilbillede
  • #121   18. apr 2021 Aaarh, jeg har hele tiden tænkt at jeg ikke anede hvad tallerkensmækkere var, men nu når jeg ser planterne kender jeg dem jo godt smiley

Det frøs ikke I nat, så jeg er glad på mine løg og kålbabyers vegne smiley

• #122   18. apr 2021 De hedder også nasturtium, blomsterkarse og landløber...her hedder de tallerkenknallerter eller bare knallerter, da det var det kæresten hørte jeg sagde, da han engang spurgte, hvad de hed smiley smiley

Det kribler i den grad også i mine fingre for at få lagt kartofler og sat løg. Må hellere komme i gang smiley

Kan godt forstå du er glad på dine plantebabyers vegne smiley

Uhh! ELSKER denne tid på året! Lys, varme, livskraft og en masse timer udendørs smiley

• #123   18. apr 2021 Og så billedet også smiley

• #124   18. apr 2021 Her er dagen gået med at sætte hjul på kasserne til krydderurter. Jeg mangler selvfølgelig 2 hjul..... Jeg er sådan en lidt utålmodig type, som gerne vil være færdig, men jeg venter alligevel også på de træk kompost der bliver leveret før jeg kan få fyldt kasserne med jord og plantet om. smiley

profilbillede
  • #125   18. apr 2021 Jeg fik klippet lidt lavendler og stauder, revet lidt bede, sat drengenes trampolin op, vandet hvidlød, trimmet en af hundene samt skiftet olie på plæneklipperen, så ældstesønnen kunne slå noget af græsset første gang i år. Men men men der er SÅ meget endnu!

• #126   19. apr 2021 Nå, HG har åbenbart ikke lagt hverken min kommentar eller billedet op...

Prøver igen, jeg fik fejet og ryddet op på baghaveterrassen og så fik jeg endelig lavet mig et plantebord, det har jeg godt nok ønsket mig længe!

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#127   20. apr 2021 Jeg har fået sået ærter, bønner, porrer og broccoli i mine højbede i dag, så nu kan frosten bare komme an smiley

Jeg plantede rosenkål og løg ud for en måned siden. De kloge påstod, at det var alt for tidligt, men de fleste lever da endnu, så nu må vi se, om ikke en enkelt eller to overlever.

Min nye have er temmeligt stor, så jeg bruger masser af tid på at tulle rundt og se, hvad den gemmer på smiley

profilbillede
  • #128   21. apr 2021 Puh. Jeg kæmper lidt med mine mor-følelser i dag, så da jeg skulle ind efter leca kugler blev det til lidt mere end det. Nu skal de højbede bare være færdige.

profilbillede
  • #129   21. apr 2021 Ser ellers godt ud Mille:)

Jeg har til gengæld lige kasseret 7 dahlia knolde fra Plantorama smiley Jeg har bestilt nye fra en planteskole, men hvor er det øv! Stort set alle dem, jeg oprindeligt gerne ville have, er jo udsolgt nu...
    Den ene der var liv i, havde så heldigvis en afstikker, så jeg har nu to Wine eyed jill, som er vildt flot! Og så er jeg klar til næste hold begynder at vokse smiley

profilbillede
  • #130   21. apr 2021 Ih hvor er det spændende at følge med i hvad i alle sammen går og laver smiley

Jeg har plantet kinakål ud i går, og like broccolier og savoy, ser stadig helt fine ud. Jeg har sået radiser og tænker jeg skal så noget spinat I mellem kålene I næste uge smiley

• #131   21. apr 2021 Jeg har hentet automatiske viduesåbnere til drivhuset i dag.
    Er meget i tvivl om, om jeg skal have i alle 4 vinduer eller kun i de to?
    Planen er at hente planter til drivhuset i weekenden - jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang smiley

Jeg ELSKER den her tid på året hvor alting spirer smiley

Vi er i gang med at indhente tilbud på opsætning af hegn mellem garagen og huset - så kan vi få gang i den øst- samt nordvendte terrasse i år.
    Den sydvendte er alt for varm det meste af sommeren

• #132   21. apr 2021 Jeg går bare og nyder at alt bliver grønt og venter spændt på hvor mange af mine små frugttræer som kommer med blomster i år, jeg holdt åben hus til min 60 års fødselsdag for et par år siden og ønskede mig frugttræer, jeg fik ialt 16 stk så jeg har lavet mig en lille frugthave med blommer, kirsebær, pærer og æbler smiley sidste år fik jeg æbler på et par stykker og kirsebær, i år skulle der gerne komme lidt mere smiley
    Jeg har fået sat pumpen i dammen igen og fiskene får lidt mad hver 2-3 dag nu, desuden har jeg lige fået lidt blomster hjem til potterne foran døren og 3 fine klematis blev det også til. Forår og sommer kom bare an, vi er så klar

• #133   21. apr 2021 #127 Løg kan sagtens plantes tidligt...issuet kan være, at ved svingende temperaturer (ofte ved frost eller meget kolde nætter) kan løgene i løbet af vækstsæsonen løbe i stok i stedet for at svulme og blive til løg.

Det “svære” ved løg er, at de skal så tidligt i jorden som muligt for vokse til store løg...men undgå frost og alt for kolde nætter. Man siger, at løg vokser til omkring Skt. Hans, hvor toppen indstiller væksten og løget dannes og modner indtil slut juli/start august smiley

• #134   22. apr 2021 Jeg kan ikke blive helt klog på vejret pt. Ville I turde at sætte løg og plante fx krydderurter og kål ud nu? vi skulle få nogle nætter i næste uge hvor temperaturen risikerer at komme lige ned omkring frysepunktet.

• #135   22. apr 2021 Hmm...jeg er selv meget i tvivl omkring løg. De andre planter tror jeg godt, jeg ville turde plante og efterfølgende dække med fiberdug, hvis temperaturen ser ud til at dale for meget smiley

• #136   22. apr 2021 Jeg har jo plantet kål og de første løg ud. Min plan er at overdække med plastik hvis de lover for kolde nætter smiley

• #137   22. apr 2021 Jeg må se hvor langt jeg lige når. Mit evighedsprojekt driller. smiley

• #138   23. apr 2021 Et spørgsmål mere fra spørgejørgen smiley Vi vil rigtig gerne tiltrække lidt flere insekter her på ejendommen, særligt fordi vi oplever at særligt bestøvning af frugtbuske og træer bare ikke er optimalt. Så vi arbejder med lidt forskelligt. Vi har genetableret hegn på markerne med fokus på forskellige buske/træer der blomstrer, flere rækker så hegnene bliver lidt bredere og varieret, der ligger kvasbunker og stenbunker rundt omkring også, og der flytter nok også lidt humlebier ind her. Derudover er der sået blomsterblandinger hist og pist også. Så på de store planer tænker jeg at vi er langt.

Men i forhold til haven og køkkenhaven. Vi har meget græsplæne. Det bliver der ikke lavet om på lige nu, så jeg har en del krukker stående, med forskellige løgplanter som blomstrer her henover foråret. Men vil det give mening også at så en gang frø til sommerblomster oveni evt? Er der nogen erfaringer med evt at lave en kant af sommerblomster rundt i et højbed? derudover har vi jo vores krydderurter også som også plejer at være ret godt besøgt.

• #139   23. apr 2021 Jeg gør simpelthen det, at jeg lader forskellige ting i køkkenhaven gå i blomst.
    Især salat og kålplanter er meget velbesøgt. Så I stedet for at fjerne evt. stokløbere, så får de simpelthen lov at stå og gå i blomst og så piller jeg dem ned inden de spreder frø. Det har gjort en kæmpe forskel.
    Jeg lader typisk to tre planter stå forskellige steder i køkkenhaven, sådan at der altid er noget i blomst. Og så stiller jeg også insektsikre drikkesteder ud i nærheden af køkkenhaven for at trække dem til.
    Radiser er også gode, for de vokser hurtigt og de får faktisk utrolig kønne blomster.

Så ikke helt et svar på dit spørgsmål angående blomster omkring højbed, men måske en anden måde at gøre det på smiley

• #140   23. apr 2021 Lad græsset gro og slå en sti igennem istedet. Efterhånden vil andet end græs etablere sig i græsset også og så får du biodiversitet au naturel smiley

• #141   23. apr 2021 Jeg ville så blodkløver eller kæmpe verbena under frugttræerne

• #142   23. apr 2021 Når ja, vi gør også som A-S siger.
    Vi lod en stor del af plænen stå sidste år og det øgede virkelig mængden af insekter og fugle i vores have.
    Og så oplevede vi faktisk mindre skadedyr i køkkenhaven samtidig, sikkert fordi der både bare flere tilholdssteder men også flere fjender smiley

• #143   23. apr 2021 En anden indgangsvinkel kunne måske være, at dine frugttræer ikke kan krydsbestøve. Er det sorter der er kendt for dét? Ellers ville løsningen måske at finde nogle flere træer. Umiddelbart lyder det til at det er optimale forhold for insekterne.
    Hvad med et par bistader?

• #144   23. apr 2021 Græsplænen kan jeg ikke ændre ret meget ved. Mange steder for den i forvejen lov til at stå vildt.

Vi har ret mange frugttræer og buske. Så tror ikke at det er problemet. Men vores tiltag skal jo også lige have tid til at komme i gang. smiley

• #145   23. apr 2021 Men jeg tror lidt jeg er kommet frem til at det vel ikke skader alverden at så lidt flere blomster. smiley

• #146   23. apr 2021 Jeg har selv "sået blomstereng" i bunden af haven:)

• #147   24. apr 2021 Mens man vugger barnevogn kan man jo nyde udsigten. smiley 8 stk nye blåbærbuske er ved at være kommet i jorden ved siden af de gamle, og i den anden ende af vores "køkkenhavestykke bliver der plantet/sået til vildtager primært. smiley

profilbillede
  • #148   26. apr 2021 Så vugger barnevognen i køkkenhaven igen. Kartoflerne skulle gerne sættes i dag, og så skal en del andre frø også i jorden. Det er lidt komisk, at man etablerer vildthegn, og så bliver en smule irriteret over de træer og buske der går til, fordi de bliver gnavet ned. Jo, ja, vi kunne nok gøre mere for at skåne dem, men præcis den her sort af pil er rådyrene vilde med. Så den går de hellere på end så meget andet, og så går det hele jo nok alligevel. smiley Egentlig gider jeg ikke rigtig pil, men den her har vi i vores egen planteskole til stiklinger. smiley

profilbillede
  • #150   30. apr 2021 Jeg havde gravet dem op og taget dem med. Sørg for at grave langt nok udenom. Vanding flere gange om igen er meget fint. Selv afhænger vanding af hvor tørt året bliver.
    Træer kan sagtens flyttes og specielt små træer.

• #152   30. apr 2021 Det burde sagtens kunne lade sig gøre, jeg har flyttet to æbletræer som havde været plantet ud i 5-6 år, de blev vandet med godt med vand, dvs 20-30 liter pr stk, 3-4 gange ugentligt den første sommer, de gror stadig fint her 10 år senere smiley plant dem lidt lavt så du får et “hul i overfladen du kan vande i.
    Obs de skal flyttes nu før de får mange blade og det er en fordel at klippe dem ind så overfladen hvor de fordamper fra bliver mindre

• #153   30. apr 2021 Køb to store murerbaljer og tag træerne med jer hvor I nu skal hen.
    Jeg købte et japansk kirsebær i sommeren -19 og det stod først i en kumme på min altan, men det blæste for meget, så det kom i en murerbalje og ned i min fars sommerhus, hvor han satte det i en stor krukke, året efter sommeren -20 flyttede jeg i hus, og min far pillede træet op og puttede en sort sæk rundt om og kørte træet herover, der stod det i en sort sæk i ca en uge, hvorefter jeg plantede det ud i en græsplæne en varm august dag.
    I år har det leveret det flotteste blomsterflor og pt står det godt nok afblomstret, men med smukke farver stadig. Senere kommer blandede jo osv.

Min pointe er at de der små træer er enormt hårdføre og kan altså tage en hel del rykken rundt:)

• #156   30. apr 2021 Dagens projekt for mig har været at få nedlagt vores gamle krydderurtebed. Vi satte det op i 2015, men decideret kønt har det nu aldrig været. smiley Nu udvider vi terrassen en smule den vej midlertidigt indtil der skal lægges helt ny belægning. Forhåbentlig når vi det inden vi skal holde barnedåb, hvor vi har bestilt godt vejr smiley

profilbillede
  • #157   30. apr 2021 Vi venter lidt på at traktorføreren får tid til at hjælpe med oprydning smiley

profilbillede
  • #158   30. apr 2021 Ja murerbaljer er gode, men husk huller i bunden, så rødderne ikke drukner.

I dag har jeg fået lagt kartofler, plantet 2 ribs og 2 solbær samt 7 brombær. Der er også luget i min 20 meter lange Aroniahæk, som jeg plantede for 1 år siden.

• #159   30. apr 2021 Jeg har også været i haven. Har plantet det her bed til, det er nu næsten færdig bortset fra alliumløg, men de skal først lægges i efteråret.
    Jeg har plantet fem bregner, seks hostaer, seks akelejer, to kærmindesøster og vel omkring 15 hornvioler. I forvejen var der en bunke hornvioler og nogle påskeklokker og juleroser. Det er stort set i skygge konstant inde ved hegnet, så det har været lidt svært med hvilke planter...

Derudover fik jeg plantet en staudesalvie og en ridderspor i mit solbed, en solcypres og en ene i skildpaddens indhegning og så et japansk kirsebær, royal Burgundy (får dyb røde blade som en blodbøg) i baghaven.

Nå ja, og så lidt ompotning af nogle få forspirringer. Jeg har fået lidt af et problem med noget af min forspiring som er gået i blomst allerede! De står for varmt på min første sal, men det er jo stadig for koldt om natten til plante ud. Det er nu efterhånden ret træls at kulden har fat så længe i år..:/

profilbillede
  • #160   30. apr 2021 Jeg har også været i haven. Fået sået en masse i potter, der nu står i drivhuset. Bønner, squash, basilikum, lidt blomster mv.

Fik også sået en portion blandede sommerblomster på dette stykke, det er ca 25 meter langt og 80 cm bredt, Jeg fjernede græs og kultiverede forleden. Kan godt mærke jeg skal vænne mig til at tænke stort, det er lidt et spring at gå fra 490 til 23.000 kvadratmeter også selv om det kun er en lille del, der dyrkes som egentlig have smiley

profilbillede
  • #161   8. maj 2021 Så er første projekt for i dag vinget af. smiley

profilbillede
  • #162   8. maj 2021 Så blev højbedskasserne også fyldt. Såning må vente til efter vi har holdt barnedåb næste weekend. Resten af tiden må hellere blive brugt på at få ryddet op. smiley Siden Sif blev syg er mine dage mere eller mindre forsvundet for mig på dyrlægebesøg. Forhåbentlig bliver det sidste omgang her mandag og onsdag, og så håber vi på en endelig diagnose. smiley

profilbillede
  • #163   8. maj 2021 Sikke flittig du har været!

Vi skal også have lavet et palleramme bed til jordskokker.
    Vi gik en masse jordskokker af kærestens mor, så vi stikker et par stykker i jorden, men i et bed, så de kan blive kontrolleret lidt smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#164   8. maj 2021 Jeg havde egentlig lovet mig selv ikke at gøre det store ved haven og drivhuset i år, men fingrene klør, så jeg ender nok med at gå amok smiley

De sidste par dage har jeg brugt på at rydde op i drivhuset. Der mangler en del ruder, men der er alligevel overraskende varmt derinde, og vinranken, som jeg troede, var stendød, lever i bedste velgående. Timingen er ikke helt heldig, men vinranken fyldte det hele, så jeg beskar den kraftigt i går, og så må vi se, om den overlever. Jeg har fundet en stak kapillærkasser derinde, så jeg er næsten nødt til at købe en stak plantesække og gå i gang med at så forskellige tomater smiley

I dag har jeg leget med min nye havetraktor. Jeg skulle egentlig bare flytte den, men så kom jeg til at slå græs på det halve af grunden smiley

Sidste weekend bestilte jeg åkander til havedammen. De er langt om længe på vej, så mine små fiskebørn snart kan få lidt mere ilt.

I næste uge får jeg forhåbentlig pløjet halvdelen af grunden op, og så skal jeg i gang med at indrette. Det meste bliver nok græs, men jeg vil også gerne have et område med vilde blomster, og så skal jeg have fundet et godt sted til et par små hyldebuske smiley

profilbillede
  • #165   8. maj 2021 Ville gerne have været i haven i dag...har SÅ MANGE projekter, som enten ikke er begyndt eller halvt færdige smiley

Har i stedet brugt dagen på at sende en kær kollega godt afsted på hendes sidste rejse...alt for tidligt smiley Enheden var godt repræsenteret og alle gode til at støtte og give kærlige klem...er helt kvæstet, træt og ved siden af mig selv smiley

• #166   8. maj 2021 Uh hvor modige ville I være med sommerblomster? Jeg har købt nogle som er afhærdet, de står op ad muren og venter på at blive plantet ud, så har jeg afhærdet mine ærteblomster den sidste tid og tænkte de skulle prøve at blive ud i nat.. har ikke besluttet mig helt om jeg tør endnu..

Og så er der dahlia-forspiringen, som er flyttet ud i deres gennemsigtige plastikkasser, jeg har givet dem låg på nu og havde tænkt at lade dem stå ude - men hvad siger I? Er det dumdristigt? smiley
    (Kasserne står hævet og helt tæt opad muren)

• #167   8. maj 2021 Jeg har haft pelargonier stående under udhænget på en østvendt mur de sidste 3 uger, de har overlevet uden skader smiley Selv om nattemperaturene her i det midtjyske (Gjern) har været ret langt nede.

Jeg ville godt turde.

Jeg har sammen med min ældste søn fået gravet endnu et stykke (1 x 25-30 meter) som nu er tilsået med bivenlige planter.

I morgen skal der ryddes op i beddet under de store bøgetræer, der er nogle buske som er gået ud og så står der nogle ligusterbuske, der skal graves op og erstattes med blåbær (reelt er det amerikanske mosebøllebær) , der står et par buske i forvejen og jeg har nogle med fra min gamle have smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#168   16. maj 2021 I har lokket mig i fordærv!

Jeg skulle slet ikke gøre noget ved haven i år, og jeg er slet ikke den store havenørd, men det er ved at stikke helt af ... nu sidder jeg her med en kæmpestor havebog og lurer på alle de spændende planter, jeg absolut ikke kan undvære i min lillebitte baghave smiley

I går regnede det det meste af dagen, så jeg fik kun plantet åkander.

I dag har jeg - indtil videre - fået fjernet brændenælder ved havedammen, og så har jeg tømt drivhuset for sælgers efterladenskaber i form at plantekasser, havemøbler og døde planter smiley

Jeg har også sået tomater og meloner, som kan få lov at spire i køkkenet, mens jeg får gjort rent i drivhuset i løbet af de næste par dage. Der bor tilsyneladende rigtigt mange myrer under fliserne, så jeg må vist i gang med et par liter myrevand smiley

Nu sidder jeg og håber på, at vi får en ordentlig regnbyge, så jeg kan få vasket plantekasser uden at røre en finger smiley

profilbillede
  • #169   16. maj 2021 Vi nærmer os færdiggørelse af den ene langside af kampestensstøttemur en, som skal holde niveauet til vores drivhus, der kommer i uge 26. Så kan vi så småt kaste os over terrassen, der skal være foran. Hullet i midten er til trappen op til drivhuset.

Derudover er der blevet sat 15 nye hostaer bagved, og så er vi halvvejs med at plante til foran drivhuset hvor der skal være krybende rosmarin, krybende timian og så lidt kæmpeverbena og staudesalvie til at bryde det lidt smiley

profilbillede
  • #170   16. maj 2021 #168 ,,, Eva ... Sæt et par potter med Mynte ----> der hvor du har myrer .... så spurter myrerne væk og kommer ikke igen ... smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#171   16. maj 2021 NITTIB - Tak for tippet! Jeg må en tur ned på planteskolen i morgen smiley

• #172   16. maj 2021 Når man åbentbart IKKE kan læse smiley

Bladselleri er IKKE det samme som bredbladet persille smiley smiley

Nå...et par damer rundt om i nabolaget blev da glade smiley

• #173   16. maj 2021 Jeg fik vidst aldrig delt, at jeg er kommet igang med mit jordbærbed! På opfordring af Menja, da hun jo smadrede det jeg havde.. Der var heldigvis et par planter der havde overlevet angrebet, og mit held ville, at jeg havde en nabo med en jordbærrække der havde formeret sig.. Så jeg hentede lige 20-30 planter, og så plantede mig og Menja jordbær..

I samme omgang fik jeg jo så tyndet ud i gamle visne blade og rødder, og jeg synes faktisk det blev helt fint. Her er vi undervejs i processen - jeg skal nok se, om ikke jeg kan få taget et billede og vist hvor fine de er nu smiley

profilbillede
  • #174   16. maj 2021

Hunden var så stolt, man skulle tro hun selv havde plantet dem smiley

Min svigermor og jeg har aftalt at vi sætter nogle timer af i næste weekend til at komme igang med drivhuset. Min drøm om noget gulv derinde, må nok vente et par måneder. Men tanken er at drivhuset skal rengøres i næste weekend, og så skal jeg undersøge hvad jeg tror, jeg kan holde liv i derinde.

profilbillede
  • #175   21. maj 2021 Haven blomstrer rigtigt op nu smiley men er der mon nogen herinde, der ved hvilken plante dette er? Vi har gravet den op fra en anden have hos nogen, der skulle have anlagt græs over det hele og derfor ikke skulle have nogle planter stående (:O) og de vidste ikke, hvad den hed

profilbillede
  • #176   21. maj 2021 Jeg ved desværre ikke hvad den hedder, men flot er den!

• #177   21. maj 2021 Ja, jeg synes også, at den er virkelig fin smiley

• #178   21. maj 2021 Ida - Det er en løvfældende azalea, de er i familie med Rhododendron smiley

• #179   21. maj 2021 Tak Kirsten. Så er det jo perfekt, at vi har plantet den sammen med rhodoerne smiley

• #180   21. maj 2021 Så kom der endelig højbede, samlet i himmelfartsferien og fået hældt 11x50liters poser med jord og 3,5x50liter jordforbedring i, idag kom georginerne endelig ud i dem, imellem de voldsomme byer - perfekt smiley

profilbillede
  • #181   24. maj 2021 I dag er det endelig så-dag. Det er efterhånden også på høje tid. Mine kålplanter kom ud for nogle dage siden. De har haft en del hårde betingelser. Forspiringen gik fint, og jeg fik priklet om i større potter. Alt godt, indtil knægten synes det med jord og potter var alletiders, og så lå mine kålspirer så spredt for alle vinde. Lidt hurtig førstehjælp tilbage i nogle potter, og så måtte de jo overleve dem der kunne. Resultatet blev af de kom til at stå lidt rigeligt tæt. Derudover var problemet, at det var rød pak choi, og rød rosenkål. De er godt nok svære at kende forskel på når de er så små. smiley Dem der var tilbage overlevede udplantningen, og er nu blevet delt op efter hvad der er hvad. smiley

profilbillede
  • #182   24. maj 2021 Og der er redt op til havehjælperen der nægter at være alene, men heller ikke lige skal have smadret operationshullerne ind i mudder.

profilbillede
  • #183   29. maj 2021 Så fik jeg endelig sået smiley

Gulerødder alm
    Gulerødder farvede
    Pastinak
    Dild
    Morgenfrue
    Kornblomst
    Zinnia
    Pryd gulerod
    Okseøje
    Jomfru i det grønne
    Scabiosa
    Løvemund smiley

Løg, hvidløg, og kartofler står fint og er blevet luget imellem...sidstnævnte skal vist snart hyppes.

Så skal driverten kalkes, sommerblomster plantes og frilandstomater og -agurker plantes ud. De står til opbevaring i driverten smiley

• #184   2. jun 2021 Jeg har også endelig fået sået udenfor.

Porrer, gulerødder og pastinakker.
    Og så skal jeg have taget mig sammen, og se at få forspiret nogle stangbønner smiley

Og så er 2 af mine hjemmelavede podninger begyndt at spire smiley så det er jeg lidt stolt over! Så nu kan vi forhåbentlig selv få Ingrid Marie æbler i fremtiden smiley

• #185   3. jun 2021 Kæmpe blomkål fra haven smiley

profilbillede
  • #186   3. jun 2021 Og pillet smiley

profilbillede
  • #187   3. jun 2021 Fra i år? Det er godt nok flot!!

• #188   3. jun 2021 Planterne har overvintret fra sidste år smiley
    Jeg høstede det her hovede til aftensmaden

1080 g vejede det efter bladene var pillet af

• #189   3. jun 2021 Jeg er imponeret!

• #190   3. jun 2021 Jeg har heller aldrig fået så flot et blomkål før, så jeg er meget glad smiley

• #191   3. jun 2021 Min mand har lavet sine egne plantekasser. Der er nu kommet nelliker og dahlia i dem. Vi skulle ellers have haft bambus eller siv/græsser i dem, men vi kunne ikke finde noget ordentligt, og det er samtidig dyrt! Så det blev en fin løsning, synes jeg

profilbillede
  • #192   4. jun 2021 Ida, sikke nogle flotte kasser din mand har lavet! smiley

• #193   4. jun 2021 Tak, Elisabeth, han er også meget stolt af dem smiley

• #194   4. jun 2021 Ida, det kan jeg godt forstå!

Der er god fart i alt det grønne nu.
    Mine kinakål vokser fra dag til dag

profilbillede
  • #195   4. jun 2021 Og første broccoli på vej smiley

profilbillede
  • #196   4. jun 2021 Jeg bliver simpelthen nødt til at prøve at dyrke kål næste år. Er sk*de misundelig på dine broccoli og blomkål, Elisabeth smiley smiley smiley smiley

• #197   4. jun 2021 Jeg elsker også mine kål Linda!
    Det gør en hel masse andre dyr desværre også smiley
    Kålfluer, kållarver, fuglene, sneglene smiley de er svære at have i fred smiley

Broccoli er nemt at dyrke, på med net og så vokser de sådan set derudaf.
    Blomkål kan være sværere at få til at give noget ordentlig udbytte. De er grådige både med vand og gødning, og fylder enormt meget. smiley

Altså alle kål skal vandes og have godt med næring, men blomkål er særligt hysteriske med de rette forhold syntes jeg.

• #198   4. jun 2021 Her vandes og gødes hvert år, da jeg ikke vil nøjes og ikke se mine små planter gå til “spilde” smiley De skal helst vokse og give det optimale smiley

Må simpelthen prøve næste år. Så må kæresten hjælpe med agrigat til net smiley Har du haft spidskål?

• #199   4. jun 2021 Mine hvidløg trives fantastisk smiley Spændende at se, hvad der gemmer sig under jorden smiley

Nogle af dem har nogle ordentlige stængler...det tegner lovende smiley

profilbillede
  • #200   4. jun 2021 Linda, vi bruger elektrikerrør som buer til nettet smiley det kan sikkert gøres pænere, men de er nemme at flytte rundt på og holder til vind og vejr.

Nej, spidskål har jeg faktisk endnu ikke prøvet, men det er fordi jeg syntes Kina kål er bedre smiley
    Vi har Kinakål, grønkål, vinterhvidkål og savoykål (som også er vinterkål) og så kålroer. Toppen på kålroerne spiser vi også smiley
    Når ja, og så broccoli og blomkål selvfølgelig.

Flotte hvidløg.
    Jeg er godt nok også spændt på at få hevet mine op!
    Hvornår er det egentlig man hiver dem op? Det har jeg helt glemt smiley

• #201   4. jun 2021 Hvad bruger I til gødning?
    Jeg synes ikke en flaske substral rækker langt...

• #202   5. jun 2021 Jeg bruger grøntsags/bær-gødning. Det er sådan nogle pellets.

• #203   5. jun 2021 Jeg bruger ikke gødning smiley
    Jeg har køkkenhave efter No-Dig princippet, hvor man i stedet smider en god portion kompost på bedet inden man planter ud og evt topper op henover sæsonen.

• #204   5. jun 2021 Jeg bruger lidt pellets i løbet af vækstsæsonen og om efteråret/vinteren, får højbed og frugttræer/frugtbuske en god portion hønsegødning. Det tør jeg ikke give i vækstsæsonen. Jeg er bange for at planterne svides og selvfølgelig også for evt smitterisiko.

• #205   5. jun 2021 Jeg bruger Ecostyle universal gødning (granulat) og komposteret økologisk hønsegødning.

Sidstnævnte strøs ud på bedet inden plantning og arbejdes let ned i toplaget af jorden (ikke gravet ned - blot med riven).

Universalløsningen bruges også til krukkerne med blomster. De får ved plantning og så 1-2 gange i løbet af sæsonen.

I driverten har vi i år købt en anden flydende gødning. Vi plejer at bruge en økologisk fra Pindstrup, men synes ikke det har virket som jeg ønsker det, så nu prøver vi en helt almindelig gødning. Vi dyrker i plantesække og vander i kapilærkasser, da jeg ikke tør dyrke direkte i jorden. Vi har tung, tung lerjord, og ved megen regn vil planterne simpelthen drukne, da vandet ikke dræner hurtigt nok væk.

Der har også været problemer med flere mærker af økologisk flydende gødning i form af fund af rester fra sprøjtegifte.

• #206   5. jun 2021 Tak for forslag:)

Jeg har selv tænkt at købe champost jordforbedring (som er kompost lavet på hestemøg) til bedene i efteråret, da jeg har konstateret her i foråret at det er en ret fattig lerjord, vi har her i haven. (Har jo kun boet her siden august sidste år) Men jeg kan ikke rigtig lægge jordforbedring ud nu for bedene er fyldt til randen af små spirer.

Jeg tror måske jeg vil kigge på det der granulat fra ecostyle:)

Nyt spørgsmål: jeg har en blåregn som blev indkøbt i marts/april engang, den er stadig ikke sprunget ud, men er grøn under barken, nogen der ved om der stadig er håb for at den springer ud?

• #207   5. jun 2021 Blåregn blomstrer først når den er 4-6 år gammel. Min står i flot flor nu. Bladene kommer efterfølgende. Er planten fint grøn indenunder barken, så ville jeg være helt rolig indtil videre.

• #208   5. jun 2021 Den er over to meter fra planteskolen, så tænker den er relativt gammel. Jeg har købt en anden, som kun er omkring en meter og har tyndere stamme og den er lige sprunget ud her de seneste to uger med en del blomster taget i betragtning at den vitterligt kun er en pind, så hårdt er den beskåret inden salg.

• #210   6. jun 2021 Det er synd du ikke bor tættere på, så kunne du få nogle yderblade til at starte på smiley

• #211   6. jun 2021 I dag er det køkkenhavens tur. Shit det er varmt. Min spinat har slet ikke ville spire i år. Det synes jeg er lidt underligt. Til gengæld vokser kartoflerne med lynets hast. smiley

• #212   6. jun 2021 Jeg er ved at kalke driverten...peew hvor er det en lun opgave smiley

Men altså...ungen sover og tænker det et lidt nemmere at klare opgaven uden en betterøv, der gerne vil hjælpe smiley

• #213   6. jun 2021 Mille - Her vokser kartoflerne også nærmest så man kan se dem...ligeså tomat og agurkeplanterne. Øj de har travlt smiley

• #214   6. jun 2021 Ja, alting skyder derudaf. Det er fantastisk at se.

Linda, aaarh fordelen ved polycarbonat drivhus. Jeg behøver ikke at kalke smiley

• #215   6. jun 2021 Jeg slog alle vores tomatplanter ihjel i år. smiley Men vi får alligevel ikke noget drivhus i den her sæson så det er måske også lidt ligegyldigt. Jeg er stadig i overvejelser om at finde nogle planter og smide dem på friland. Men det skal jo nok til at være.

• #216   6. jun 2021 Job done smiley

Elisabeth ja det er det...og er en lille smule misundelig smiley
    Vi overvejede det også men kunne læse mig frem til, at de fleste modeller blev leveret med en for smal udgave så panelerne i nogle tilfælde vil stå og klapre i vinden.

Så valgte glas i stedet smiley

profilbillede
  • #217   6. jun 2021 Der er massere af agurker på vej smiley

profilbillede
  • #218   6. jun 2021 Nå, det er jeg godt nok ikke stødt på, men jeg fik jo så også mit gratis af en som ville smide det ud, så jeg har ikke selv valgt, men jeg sætter pris på at det ikke er glas smiley

Men det er godt du skriver det, for det vidste jeg slet ikke var et problem.
    Vores har heldigvis ikke det problem, men det er selvfølgelig også en ældre model smiley

• #219   6. jun 2021 Ej det er så snyd at jer på den anden side er foran os herovre smiley jeg har også agurker op vej, men den er ikke helt så langt smiley

• #221   7. jun 2021 Hvis du nogensinde befinder dig på Bornholm, så er du velkommen til at kigge forbi og få noget kål eller andet fra haven smiley

• #222   7. jun 2021 De fik seriøst vokseværk, da de blev plantet i driverten. De to på friland er noget bagefter, men de er der smiley

• #224   7. jun 2021 Du siger bare til Anine smiley

• #225   7. jun 2021 Min kæreste har altid synes at højbede var totalt meningsløst. smiley Men nu synes han alligevel at vi skal have flere næste år. smiley

profilbillede
  • #226   7. jun 2021 Mille, man har et standpunkt til man får et nyt smiley

• #227   7. jun 2021 Eller til man ser ting gro noget bedre end i det sand vi ellers har smiley

• #228   10. jun 2021 Vores klematis blomstrer så fint i espalieret. Så mangler vi bare roserne

profilbillede
  • #229   10. jun 2021 Så fint Ida!
    Min ene klematis er desværre begyndt af dø... er bange for der er kommet for meget sol på de nederste stængler. Selvom de er dækket 5-6cm op ad stænglerne med sten, men tror ikke det har været nok..:/

Generelt er jeg velsignet med noget så godt som en have med for meget sol smiley Flere af mine planter kæmper, fordi der er direkte sol i haven stort set hele dagen smiley

• #230   11. jun 2021 Øv, hvor ærgerligt smiley jeg synes også, at vores står i fuld sol meget af tiden men de virker til at trives fint i det

• #231   11. jun 2021 Hvor smukt Ida!
    Jeg må ud og tage nogle billeder af vores clematisser (? :D) senere.
    Vi har en kæææææmpe en ude i gården som blev klippet helt ned i foråret fordi den var på vej op på taget, men den er næsten ligeså stor igen nu.

Og så har vi to små op af sådan en "bue" som kæresten har bygget af grene smiley

• #232   11. jun 2021 Hvis den ender med at dø, er det nr.2 klematis, jeg mister til solen smiley

Hvordan står jeres forneden? Hvordan giver I skygge ved rødderne?

• #233   11. jun 2021 Her bor de 2 små klematiser. De står så I skygge fra piletræet meget af dagen, men ellers har de fået en halv urtepotte for neden som skygge.

profilbillede
  • #234   11. jun 2021 Og her den store.
    Den har ikke andet skygge forneden end det ukrudt der vokser op smiley
    Så nogle år mere end andre.
    Den bliver heller aldrig vandet eller noget.

profilbillede
  • #235   11. jun 2021 Billed 1 minder meget om mit setup, jeg forstår heller ikke rigtig hvorfor den visner...:/

I sidste uge fik den noget champost jordforbedring, så håber jeg den overlever..:D

• #236   11. jun 2021 A-S, jeg aner desværre intet om blomster, så jeg kan slet ikke hjælpe.

Men se lige hvad haven har givet i dag.
    Året første broccoli. 434 g

profilbillede
  • #237   11. jun 2021 Det er rigtig flot!

• #238   11. jun 2021 Tak A-S smiley

• #239   11. jun 2021 Vi har bare barkflis rundt om, så det er ikke fordi, vi gør noget særligt for at sikre skygge

• #240   11. jun 2021 Sikke et flot broccolihoved!

• #241   11. jun 2021 Elisabeth - hold da op hvor er det flot! Er helt sikker på, det smagte himmelsk smiley smiley

• #242   15. jun 2021 Såe.. Jeg troede mit blomkål hovede på 1090 g var stort smiley
    Mød mit nye største blomkålshoved på 1232 g smiley

Det er høstet er par dage for sent, så det har nået at sprede sig lidt smiley

profilbillede
  • #243   17. jun 2021 Og må lige vise vores pæoner. Vi fik dem sidste år fra nogen, der ikke længere skulle have dem, og eftersom de blev flyttet, blomstrede de ikke sidste år. Men i år får vi dem at se!

profilbillede
  • #244   17. jun 2021 Wow Elisabeth, troede slet ikke blomkål kunne blive så store smiley

• #245   17. jun 2021 Fedt med kæmpe blomkål! smiley

Jeg har også fået pæoner i år, Ida, en enkelt havde en enkelt knop som har været så langt henne, at den er "tvunget" til at blomstre, og det gør den nu smiley resten er knopperne tørret ind på...

profilbillede
  • #246   17. jun 2021 Ved ikke om billedet kom med?

profilbillede
  • #247   17. jun 2021 Pæoner? Er det bonderoser? smiley

• #248   17. jun 2021 Pæoner er som regel større end bonderoser og så kommer de i flere varianter.

• #249   17. jun 2021 Bonderoser er også pæoner. De andre kaldes silkepæoner. Bonderoser er enkelte og tidligere end silkepæoner, der er fyldige i blomsten. Der findes også træpæoner.
    Jeg elsker mine pæoner.

profilbillede
  • #250   18. jun 2021 Så blomstrer mine roser smiley

Her klatrerosen Our Last Summer smiley

profilbillede
  • #251   18. jun 2021 Og her Sophias rose, som hedder Sophia smiley

Den er dog ikke helt sprunget ud endnu smiley

profilbillede
  • #252   19. jun 2021 Hvor er de flotte, Linda smiley

• #253   19. jun 2021 Tak, Ida smiley

• #254   19. jun 2021 En nogle fine roser! smiley

Og tak Louise for forklaring på pæoner smiley

Jeg har også sådan en, men den er ikke sprunget helt ud endnu smiley

• #256   19. jun 2021 De fleste af vores roser er også sprunget ud nu

profilbillede
  • #257   19. jun 2021 Den røde

profilbillede
  • #258   19. jun 2021 Den gule

profilbillede
  • #259   19. jun 2021 Og den mørkegule/lysorange

profilbillede
  • #260   19. jun 2021 Waaauw der ser godt ud Ida!

• #261   20. jun 2021 Min klematis har fundet energien til at lave en enkelt blomst.
    Jeg fandt forresten ud af at det nok er klematisvisnesyge, så nu har jeg klippet alt dødt væk og håber den sidste gren overlever:)

profilbillede
  • #262   20. jun 2021 A-S wow hvor erd et smuk. Husker du sortsnavnet?

• #263   20. jun 2021 Ja den er godt nok smuk!!

• #264   20. jun 2021 Wauw, den er godt nok flot, A-S!

• #265   20. jun 2021 Havde i øvrigt helt glemt at vise de andre roser - og lavendlerne - som også vokser så fint op af vores skur

profilbillede
  • #266   20. jun 2021 Eeej jeg gad så godt have lavendel smiley

• #267   20. jun 2021 Det er en Warszawa Nike smiley

• #268   20. jun 2021 Tak smiley

• #270   21. jun 2021 Anine - Hvilken sort smiley ?

Den skal have godt med vand og næring. Tomater er grådige planter…men de skal dæleme også vokse og producere en masse inden de går til i frosten smiley

Skal den stå ude eller i vindueskarm?

• #271   21. jun 2021 Se lige smiley

Det ligner næsten edderdulle spind med alle de mikro tomatblomster, den er ved at producere smiley smiley

• #272   21. jun 2021 Hov…glemte billedet smiley smiley

profilbillede
  • #274   22. jun 2021 Det passer vist meget godt mht størrelsen på potten. Plant den gerne lidt dybt. Tomater sætter rødder på hele stilken der er dækket af jord. Det kan være med til at stabilisere planten.

Knib sideskuddene af. Du kan lade et eller to blive så planten får to - tre hovedstammer. Men ikke mere får så tager de næring fra planten, så den ikke kan modne tomaterne optimalt smiley

Husk at bind planten op. Evt ved hjælp af en pind. Ellers risikerer du, at planten knækker.

Vi bruger Hornums drivhus gødning. Den vi bruger er dog ikke økologisk men en mineralsk flydende gødning - NPK gødning.
    Ønsker du at bruge et økologisk alternativ, så anbefaler haveselskabet, at man holder igen med den flydende gødning, da der er fundet rester af Clopyralid (ukrudtsmiddel) i flere mærker.
    https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/haveselskabet-frarader-flydende-godning-godkendt-til-okologisk-jordbrug-efter-afsloring-af-skadelige-stoffer?publisherId=13560062&releaseId=13619865

• #276   25. jun 2021 I øvrigt har jeg lagt mærke til, at i takt med at vi får flere blomster og planter i haven, kommer der også flere fugle. Det er så dejligt smiley

• #277   25. jun 2021 Vi har fået familieforøgelse i kaningården. Jeg satser på det går bedre denne gang, men jøsses et kuld hun har leveret igen. smiley

Billede må følge senere. smiley

• #278   25. jun 2021 Ida, det har jeg også tænkt på. Både min nabo og jeg flyttede ind sidste sommer til "græsørkener" og vi har begge arbejdet på at berige haverne på hver vores måde (de har højbede med køkkenhave og nogle prydplanter - jeg har stort set ren prydhave, kombineret med en hel del bærbuske), og her i løbet af det sene forår/sommeren er der endelig kommet andet end krager og duer smiley De helt små fugle er nu mest hyggelige at have i haven smiley

• #279   25. jun 2021 Der er 10 eller 11 umiddelbart smiley

profilbillede
  • #280   25. jun 2021 Hold da op med unger!

Hvilke racer har I? smiley

• #281   25. jun 2021 Vi har to wiener hunner gående. De er denne gang parret med en California han, men måren var desværre på besøg hos ham. smiley Og det endte med at kun den ene hun var drægtig. Så vi er lidt på jagt efter dem vi skal udvide flokken med. smiley

• #282   26. jun 2021 Buket fra haven smiley

Studenternellike, Stjerneskærm og Kæmpe Jernurt smiley

profilbillede
  • #283   27. jun 2021 Ej ja, det er jo nu man kan hive en fin buket ind fra haven smiley

profilbillede
  • #284   27. jun 2021 Hvor er den fin, A-S smiley

• #285   27. jun 2021 En håndfuld smultrons…de smager som varme sommerdage, barndomsminder og duften af jordbærmarker smiley

profilbillede
  • #286   27. jun 2021 Er det skovjordbær?

• #287   27. jun 2021 Ja. Nogle hjembragt fra Sverige og nogle købt på planteskole smiley

De smager simpelthen fantastisk smiley

• #288   30. jun 2021 Er det ikke fantastisk? De gule/orange roser bliver til lyserød, når de har stået i et stykke tid smiley

profilbillede
  • #289   1. jul 2021 Wauw Ida! Den er godt nok flot!

• #290   1. jul 2021 Jeg har en tomatplante der er gået helt amok smiley

Den har 3 sådan nogle blomsterstængler med 50-70 blomster på hver. Det er helt vanvittigt smiley

profilbillede
  • #292   1. jul 2021 Hvis der er ordentligt dræn i potten burde det ikke være er problem, medmindre den står lige i skudlinjen.

• #294   2. jul 2021 Dagens beskedne høst af agurker smiley

Tænker, at jeg får et par glade kolleger her til morgen smiley smiley

16 mini og 2 frilandsagurker smiley

profilbillede
  • #295   3. jul 2021 Så er det vist tid til at høste hvidløgene…skulle lige se, hvor langt de var smiley

Det er en Messidor.

profilbillede
  • #296   3. jul 2021 Hold da op med agurker Linda!

Jeg hev mine hvidløg op i sidste uge smiley

• #297   3. jul 2021 Mine hvidløg er begyndt at visne lidt i toppen. Tænker de skal op i denne weekend.

• #298   3. jul 2021 Ja det var lidt voldsomt med agurker smiley

Havde et par meget glade kolleger og Sophias dagplejemor blev også meget glad for sin pose med agurker smiley

Hvordan blev dine hvidløg, Elisabeth? Og hvilken sort?

Spændende, Louise. Hvilken sort dyrker du?

De fleste af mine er virkelig flotte og har en god størrelse. Enkelte er dog revnet i den inderste membran, så de kan ikke gemmes. Men altså…så bruger vi jo bare dem først smiley

Vi har Messidor og Thermidrome. Begge af egne sætteløg smiley

• #299   3. jul 2021 Vi har supermarked hvidløg og messidor anbefalet af dig smiley

Alle hvidløg i år er også fra egne sætte hvidløg smiley

I år har jeg fået helt vildt mange topløg, så jeg overvejer faktisk et ved med topløg, selvom de så tager 2 år om at dele sig i stedet for 1 smiley
    Så simpelthen lave et helt ved med topløg og så et med fed til efteråret smiley bare for at prøve det

• #300   3. jul 2021 Jeg får ikke topløg på mine hvidløg, da begge sorter er af den blødnakkede type. Det er kun de hårdnakkede, der sætter topløg smiley Men det lyder vældig interessant med to bed og så se forskellen smiley

Fedt! Hvad synes du om Messidor? Og kan dj egentligt smage forskel?

Ærligt så kan jeg ikke umiddelbart smage forskel på mine to. Begge smager fantastisk smiley

• #301   3. jul 2021 Så blev årets hvidløg høstet! Er godt tilfreds smiley

De største løg bliver gemt til sætteløg til næste års omgang smiley

profilbillede
  • #302   3. jul 2021 Messidor (og andre blødnakkede sorter) får topløg på stammen i stedet. Jeg kalder det testikler smiley

• #303   3. jul 2021 Jeg ved sgu ikke om jeg kan smage forskel. Men jeg syntes det er fedt at messidor et så store smiley

• #304   3. jul 2021 Nåå dem smiley

Jo dem har jeg også fået et par stykker af smiley Jeg troede du mente slangeløgene smiley

Både Messidor og Thermidrome har govetcstore hvidløg her. Og jo større sætteløg jo større hvidløg ved høst smiley Derfor gemmer jeg også de aller største, så vi hele tiden har de mest optimale sætteløg smiley

• #305   3. jul 2021 Ja slangeløgene har fået topløg og messidor har fået testikler smiley
    Vi gemmer også de største fed men jeg har faktisk læst et sted at det er lige meget om det er de største eller mindste, men at det er andre faktorer som afgør størrelsen af hvidløget.

Så til efteråret vil jeg lave et forsøg med at sætte de største fed i den ene ende og så de mindste fed i den anden ende, og så se om det faktisk gør en forskel smiley

• #306   3. jul 2021 Igår hentede jeg den første portion jordbær fra den lille gård her i Københoved. Efter de var blevet nippet og fået skåret små stykker af, var der lige godt 530 g. Ret godt klaret, når mange af planterne er stiklinger fra i år.

Ligeså er der begyndt at titte tomater frem på mine tomatplanter i drivhuset, og agurkeplanterne er også i fuld gang.

Det ender jo med, at jeg får helt grønne fingre!!

Er det okay, at være stolt over? smiley

profilbillede
  • #307   3. jul 2021 Det er helt ok, Liva smiley Den grønne glæde kan noget helt særligt…og den har det med at vokse, så pas på smiley

• #308   4. jul 2021 Bladlus smiley
    Min stakkels kejserbusk er angrebet af bladlus, nærmest all over smiley

Vil meget nødig bruge gift, i og med min kanin er fri hele haven hele døgnet.

Men hvad gør jeg så? Busken trænger egentlig til beskæring, og overvejer at klippe de værste angrebne grene af??

• #309   4. jul 2021 Klip bare grene af, bagefter kan du spule bladlus af med en vandslange smiley

• #310   4. jul 2021 Tak, jeg har desværre ikke en haveslange, men ser om jeg kan gøre noget andet. Har da en vandkande

• #311   4. jul 2021 Linda ja der er jeg dig svar skyldig. Havde kadet sedlerne sidde, men solen har bleget/fjernet navnet. Dumt at jeg ikke tænkte på det.
    Den ene sort har lidt lyserødt skær. Den anden hvid.

Vasker du dine og klipper rødderne?

• #312   4. jul 2021 Idag skete dette mirakel! Det er over en måned siden materialerne ankom, men hverken jeg eller især mine hjælpere havde tid.. igår kom der så en begravelse "i vejen" så vi har mistet en dag og det ender nok med ikke at blive færdig før alle skal på ferie. Så det er super træls..

Men fedt at se det tage form idag smiley

profilbillede
  • #313   5. jul 2021 A-S, hold da op det ser stort ud! Fedt at i er kommet i gang smiley

Jeg har været ude og hive kartofler og en kæmpe kålroe op smiley

profilbillede
  • #314   5. jul 2021 Øj et lækkert drivhus, A-S! Havde jeg ikke så pokkers travlt på arbejdet, gav jeg gerne et nap med smiley

Louise - Ja det gør jeg…men kun fordi mit systemøje ikke kan tåle “rodet” smiley Ved der er flere, der først ordner dem, når de er tørre smiley Sådan hænger mine til tørre i carporten smiley Ved også godt, at man ikke bør klippe af stænglen…men mine var så pokkers lange smiley

Jeg tager altid billede og skriver ned, hvor jeg har sat hvad…for jeg kan nemlig ikke huske det ellers smiley smiley

profilbillede
Kommentér på:
Haveprojekter 2021

Annonce