{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

Undrer mig - aflivning {{forumTopicSubject}}

Mine forældre har jo bestilt tid til aflivning af gamle Lucia.

I den forbindelse har de fået af vide af dyrlægen at ved gravhunde giver man den sidste sprøjte direkte i hjertet. Noget med at det er svært at finde årene på en gravhunds ben?

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før, så nu vil jeg da lige høre hg panelet - Er det noget i har hørt om før?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undrer mig - aflivning
  • #1   7. apr 2021 Uha, ja.

    På mine forældres gamle hund (en stor blanding) blev den givet direkte i hjertet, og det var en forfærdelig oplevelse. Nålen bøjede, fordi det var så svært at ramme ind i hjertet, hunden var bundet med en snor om snuden og var alt for lang tid om at dø. smiley Jeg kan ikke huske, om han fik beroligende inden, men tvivler på det. Det er godt nok omkring...22-25år siden, men jeg glemmer det aldrig, det var skrækkeligt.

    Forhåbentlig er metoderne anderledes i dag, ingen hunde skal herfra på den måde.


  • #2   7. apr 2021 Altså nu fik de jo af vide at det specifikt gjaldt gravhunde pga deres ben.. Og min fars kammerat har hørt det samme.

    Synes bare det lyder mystisk, jeg har aldrig hørt om det før..

    Hun får selvfølgelig beroligende/sovemiddel først, så hun er jo "væk" når den sidste skal gives..


  • #3   7. apr 2021 Min dyrlæge siger årerne er sværere at finde på Bassets og andre racer med ekstrem hud.
    Jeg kan ikke se hvorfor de skulle være svære at se på en gravhund.

    Men igen - ikke alle dyrlæger er gode til at finde årer. Jeg har nok fået lavet 50 progesterontests på hunde gennem årene, og ved de første mange dyrlæger blev de nødt til at barbere for at tage blodprøve. Nuværende dyrlæge mærker, stikker og rammer korrekt i første forsøg.


  • #4   7. apr 2021 Jeg kan da godt se at hun har "tykkere" ben end så mange andre racer, så måske der er noget om det.. Synes bare det lyder underligt smiley

  • #5   7. apr 2021 Skrigehunden - det var da vist bare en dårlig dyrlæge. Vi har haft hund helt fra jeg var barn, og også dem vi fik aflivet for over 20 år siden fik bedøvelse først.
    Jeg har også været med til aflivning med sprøjte i hjertet, og det var såmænd ganske fredeligt - kan man ikke ramme, skal man jo ikke stikke i hverken hjerter eller blodårer



  • #6   7. apr 2021 Ja, for mange år siden med et par af de første har jeg også fået at vide, at de fik den sidste sprøjte direkte i hjertet. Det havde jeg ikke lyst til at se, så jeg gik inden, men hundene var helt uden for bevidsthed, inden jeg gik.

    Da jeg sidste år fik aflivet Peia var hun også længe om at dø og måtte have en ekstra indsprøjtning, altså i alt 3 sprøjter før hun holdt endelig op med at trække vejret. Det var dog udramatisk, hun var ikke ved bevidsthed ved de to sidste sprøjter.

    Skrigehunden, det var dog en modbydelig oplevelse. Jeg har fået aflivet 12 hunde fordelt over de sidste 12 år, og jeg har aldrig oplevet andet end, at det har været udramatisk. Trist og sørgeligt bestemt, men stille og fredeligt.


  • #7   7. apr 2021 Vi har to gange oplevet dyrlægen ønskede at give et sidste ekstra dosis i hjertet.
    Alle gange er der først givet beroligende, alm dosis i benet og til sidst en dosis i hjertet. Det har været hunde i forskellige aldre men som har været fit på den vis.
    Det har på ingen måde været mere eller mindre skrækkeligt at sige farvel af den grund.
    Men er dyrlægen det mindste i tvivl - så skal de gøre det. Det er jeg glad for de vælger at gøre!
    Jana og kiwi fik det på den vis. Audi var væk efter dosis i benet.


  • #8   7. apr 2021 Crazy, jeg har talt med Antons dyrlæge om det, som selv har gravhund. Jeg sender dig lige en PB.

  • #9   7. apr 2021 Gør alle dyrlæger ikke det, først en “overdosis”bedøvelse og så den endelige sprøjte i hjertet, jeg har ihvertfald aldrig oplevet andet, hverken med hund eller kat.. Dog forstår jeg ikke at det skal fremhæves af dyrlægen, at sådan gør man med gravhunde, men måske er det bare den nemmeste forklaring på spørgsmålet om hvordan det foregår, måske, måske ik smiley

  • #10   7. apr 2021 Michelle, det siger jeg bestemt heller ikke, men der efterspørges erfaringer med pågældende metode og dét er min erfaring.

  • #11   7. apr 2021 Jeg har en gang stået med en gravhund, hvor dyrlægen insisterede på, at give den sidste sprøjte i en åre på et forben uden at den havde fået beroligende.

    Jeg var ikke mere end 20 år, så det er mange år siden, og jeg evnede ikke at sige fra undervejs. Det endte i et totalt blodbad fordi han enten stak forkert eller ikke kunne finde åre, hunden skreg, kæmpede og bed fra sig. Den endte med at være glatbarberet på begge forben og smurt ind i blod før det lykkedes ham at ramme rigtigt.

    Efterfølgende har jeg bedt dyrlægen give beroligende og derefter give den sidste sprøjte i hjertet, det har ingen endnu sagt nej til. Det er hurtigt og udramatisk.


  • #12   7. apr 2021 Så vidt jeg ved, er det ret normalt, og helt udramatisk. Og jeg synes det er fint, at dyrlægen fortæller om det inden, så ejer ikke bliver forskrækket over det.

    Mange hunde som kommer til aflivning, er jo ikke helt fit for fight. Hvis de er lidt svækkede, hvis de har tyk pels osv, kan det være svært at ramme åren, og så er sprøjten i hjertet mere sikker. Mod at hunden selvfølgelig har fået bedøvelse først, og er dybt sovende, når nålen sættes i hjertet.

    Det er super ubehageligt at få en dyr aflivet. Tit vil dyret også sive tis og afføring, når den falder væk, og det er sjældent den der smukke oplevelse, som folk håber. Men det er, heldigvis, oftest helt fredeligt.

    Jeg har oplevet aflivning af heste, som jeg virkelig gerne havde været foruden, for det er rigtig voldsomt. Men smådyr har jeg aldrig oplevet som voldsomme.

    Jeg håber dine forældre får en fin afsked smiley


  • #13   7. apr 2021 Jeg har også fået aflivet flere dyr efterfølgende, og heldigvis har de været helt udramatiske og fredelige. Men ingen af dem fik sprøjten i hjertet, den sidste var Hannibal og han fik begge i benet.

    Jeg fortæller blot om MIN oplevelse med den metode, og den var sgu dramatisk og rædselsfuld. smiley


  • #14   7. apr 2021 Med heste har det nu også meget at sige, hvor dygtig dyrlægen er til at lægge dem ned - hende vi bruger nu og som har aflivet de sidste fire (inkl 2 stk store arbejdsheste) er knalddygtig til det, hun får dem lagt roligt ned hver gang... det er absolut ikke en selvfølge desværre.

  • #15   7. apr 2021 Skrigehunden - det lyder også rædselsfuldt smiley Det var mere for at påpege, at metoden normalt er fredelig , så det var dyrlægen, ikke metoden der var noget hø. Ingen hund skulle komme herfra på den måde.

  • #16   7. apr 2021 Hos os blev det gjort med almindelig bedøvelse først og så direkte i hjertet. Det var ganske stille og fredeligt. Selvfølgelig er det aldrig behageligt, men det kunne virkelig ikke have været bedre i vores tilfælde.

  • #17   7. apr 2021 Var nu ikke så meget det at den skulle gives i hjertet, men mere det at hun siger at det er racespecifikt..

    Mine har aldrig fået den sidste sprøjte i hjertet, altid i åren på benet. Men er ikke nervøs for at det bliver dramatisk, hun er jo væk når det er.

    Mine forældre har planlagt det hele, hun skal være i sin kurv og bagefter skal hun begraves i haven med sit tæppe, fars jagttrøje og en fjer fra den sidste and hun var med ude og "fange" smiley


  • #18   8. apr 2021 Hugo blev aflivet via hjertet. han sov. det var fredeligt.

    Grundet vores forsøg på at smertedække ham op til, kunne giften ikke transporteres hurtigt i kroppen. pulsen var for lav. så for at sikre sig gav dyrlægen en sprøjte i hjertet.

    I behøver ikke være urolige hvis det er en dygtig dyrlæge.


  • #19   8. apr 2021 Lens, Antons dyrlæge suger nøjagtigt det samme; at man som regel kun giver i hjertet ved meget dårlig almentilstand og hvis hunden har lavt blodtryk.

    Crazy, det lyder som en værdig afslutning og hvilested for Lucia, bedste tanker herfra.


  • #20   8. apr 2021 Æv for nogle trælse oplevelser nogen af jer har haft smiley
    Jeg har - heldigvis - aldrig oplevet andet end fredelige aflivninger, hvor hunden fik en kraftig bedøvelse før den endelige sprøjte. Og jeg har da snart oplevet nogle stykker.


  • #21   8. apr 2021 Jeg har heldigvis kun oplevet en fredelig aflivning.
    Hunden fik en beroligende sprøjte først, og skulle dog have det 2 gange før den var rolig nok.
    aflivnings sprøjten fik den også i benet og så var den sådan set væk med det samme.


  • #22   8. apr 2021 Jeg fik lige set, hvad jeg egentlig skrev i #6, og jeg har altså ikke fået aflivet 12 hunde på 12 år, men 12 hunde i løbet af 30 år. Måske ikke så vigtigt i forhold til spørgsmålet, men jeg ville alligevel lige rette det.

  • #23   8. apr 2021 Tak for svar alle smiley

    Som sagt, så var det bare den del med at det kun gjaldt gravhunde jeg undrede mig over.

    Mine forældre er helt trygge ved metoden og hun får jo rigeligt beroligende først, så om hun får den i hjertet eller ej er ligegyldig smiley


  • #24   8. apr 2021 Da vi fik aflivet Sheena sidste år, fik hun den oss direkte i hjertet.
    Som jeg forstod det på dyrlægen, så var det den meste sikre måde at gøre det på - om end det kunne se lidt voldsomt ud.
    Hunden er jo ligeglad - den sover tungt - så for mig var det rart at tage det mest sikre.
    Jeg har været med til at aflive heste også, og er måske en smule traumatiseret derfra - det går altså ikke altid lige nemt!


  • #25   8. apr 2021 Lulu tog også her fra via en sprøjte i hjertet. Hun var lagt til at sove på forhånd. Det var helt udramatisk og fint, når det nu ikke kunne være anderledes, at hun skulle herfra..

  • #26   10. apr 2021 Sådan blev alle hunde før i tiden aflivet...En sprøjte i hjertet..Jeg har selv prøvet det hos en dylle, som bare ikke kunne ramme, hvor jeg tog sprøjten fra hende og stak min egen hund,,,Det var frygteligt men hellere det end fjolset som ikke kunne ramme..

  • #27   11. apr 2021 Det er pga. deres korte ben.. Det er sværere at komme ind i åren fordi den ligesom "krøller" i de korte ben.



  • #28   11. apr 2021 Tanja jeg har også en dværgrace. Bygget over "samme læst". Vi har fået aflivet et par stykker og det er da via blodåren. Ingen problemer overhovedet.

  • #29   11. apr 2021 Ja man kan også sagtens! Jeg tænker at denne dyrlæge måske bare gerne ville skåne hunden for risikoen for at hun stak forkert smiley


  • #30   11. apr 2021 Det kan sagtens være årsagen og al respekt for det

  • #31   12. apr 2021 Luna, labrador, fik først en sprøjte til at sove på, den sidste sprøjte var i hjertet. Det var i 2016. Så det er vist ikke så usædvanligt.

  • #32   12. apr 2021 Jeg tænker at hvis hunden er helt væk på bedøvelse først, så er det ca samme oplevelse uanset hvor de stikker den sidste sprøjte ind.

    Det er også forskelligt hvor de stikker med den første sprøjte, Mailo fik den i en muskel i bagbenet og var lynhurtig væk, han var så også total afpillet som var sket i løbet af meget kort tid, så han var nok meget mere syg end vi troede.
    Ozzy fik første sprøjte i nakken, og var længere tid om at falde hen. Dyrlægen forklarede at det i nogen tilfælde giver mening at give i en muskel , og i andre giver det bedre mening bare at give i nakken, kan ikke lige huske forklaringen smiley

    Heldigvis var begge aflivninger rolige og så gode som sådan en oplevelse nu engang kan blive. Der kom heller ikke hverken urin eller afføring fra nogen af dem, men vi havde også med begge lige gået en god tur inden, så ved ikke om det spiller ind .


Kommentér på:
Undrer mig - aflivning

Annonce