{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Kaniner {{forumTopicSubject}}

Mine drenge havde flere kaniner, da de var børn, og de var rigtig glade for dem. Men jeg kan ikke huske, hvor meget selskab sådan nogle mimredyr har brug for.
Jeg skal nok også lige opdateres generelt smiley

Vil jeg kunne have en kanin I bur udenfor, selvfølgelig et isoleret bur med løbegård.
Vil det være bedre at anskaffe sig to kaniner?
Skal det være hanner eller hunner?
Skal kaniner neutraliseres?

Vil det være godt nok, hvis jeg snakker og kæler lidt med den hver dag?
Jeg har et barnebarn på 1.5 år, og et mere på vej, så tanken var at få en kanin eller to om et par år.
Men børnebørnene vil jo ikke være hos mig hver dag, og så må mimredyret jo nøjes med mit selskab.

Alle gode råd modtages gerne, også hvis du synes, at det er en dårlig ide.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaniner
  • #4   30. jul 2022 Vi hentede 2 søstre på kattehjemmet på Falster (dyrenes beskyttelse) sidste år. De havde fået 30 kaniner ind, som blev til 61 i løbet af 10 dage. De var 3 mdr gamle og er super tillidsfulde, og så er de glade for hinanden. Det er 2 fertil hunner, men de skal steriliseres. Det var inkluderet i prisen. De har et stort aflukke på min yngste søns værelse, og når hn så er på værelset, så går de løs. Kattehjemmet vil ikke sælge, hvis man vil have kanin i de små plastikbure eller teæbure udenfor. De skal nemlig have plads.
    Kaniner er vildt nuttede, men marsvin kan også blive fantastiske kæledyr.


  • #5   30. jul 2022 Marsvin må ikke bo udendørs om vinteren og da de er hardcore flokdyr er det grænsende til ondt at holde dem alene (i vores nabolande er det faktisk imod dyreværns loven).

    Bare en lille note


  • #6   30. jul 2022 Er det fordi du gerne vil have kæledyr eller er det mere med tanke på børnene? - For er det med tanke på børnene, så tror jeg ikke de får frygtelig meget ud af en udekanin der bare får lidt nus hver dag. Kaniner er ikke de bedste kæledyr til børn, rigtig mange ønsker ikke at blive løftet eller fastholdt, så en kanin der måske ikke er heeeelt vild vant til kontakt, er nok ikke "meget ved."

    Jeg synes ofte at udekaniner har det med at havne i et hjørne af en have og blive lidt "glemt". Når først vejret bliver mørkt, koldt og vådt, så skrues der ofte ned på den sociale kontakt og en ikke tam kanin er ikke så "sjov". Men har man taget stilling til dét (og de andre ting der nævnes), så ville jeg da bare springe ud i det.
    Kaniner er fantastiske, men de er også en hel del misforstået smiley


  • #7   31. jul 2022 Donk, hvorfor må marsvin ikke bo ude?

  • #8   31. jul 2022 #7
    Marsvin kan ikke tåle for lave temperaturer (og heller ikke for høje), så med mindre man kan lave et område udenfor hvor man aldrig kommer under 10 grader og helst ikke over 20-25, så bør man ikke forsøge sig med at holde dem ude...



  • #9   31. jul 2022 Var jeg ikke klar over. Da jeg var barn havde vi 2 marsvin som boede ude hele året.

  • #10   31. jul 2022 Tak for alle jeres kommentarer.
    Man tror jo altid, at man ved det hele, og finder så ud af, at andre ved en masse, som man selv ikke vidste - eller havde glemt smiley
    Det er det gode ved HG smiley

    Nu har jeg lidt mere at forholde mig til. Det er altid rart at have et bredt erfaringsgrundlag, inden man anskaffer sig et dyr.

    Jeg var fx ikke klar over, at marsvin ikke bør bo udenfor. Jeg ville jo tro, at det var fedt for dem med mere naturlige omgivelser.


  • #11   31. jul 2022 Marsvin danner ikke underuld, og får kulderystninger allerede når vi når ned på 10 grader... derfor anbefales det ikke at de går ude hele året.
    At nogen så stadig gør det... tjaeh.. .suk... det er desværre ikke imod loven. Og skærer vi det hårdt op, så *overlever* de da nok osse - men det er bestemt ikke et optimalt dyrehold, hvis man skal tænke i dyrenes tarv.

    Men bortset fra det, så er de fænomænale kæledyr. Her hedder det 2 af samme køn, eller en kastrat til 1-2 hunner. Jeg ved ikke vildt meget om kaniner, men marsvin gider gerne sidde med i sofaen og se børnetime, eller være med på bordet når der laves lektier.

    Uanset hvad, så skal man nok osse have i mente, om man som voksen vil overtage dyret/dyrene hvis/når ungerne mister interessen (det ses jo). Her må man gerne skele til om man selv synes lige netop den dyreart er noget man rigtigt godt kan lide.
    Ihvertfald indenfor marsvin, er mange opdrættere startet med at børnene mistede interessen og så tog mor og/eller far over smiley


  • #12   31. jul 2022 Dejligt med info om marsvin også.
    Jeg har aldrig været så vild med marsvin, derfor bliver det nok kanin/kaniner.
    Det er jo ret væsentligt, at jeg også kan lide mimredyret, da det kommer til at bo hos mig. I sidste ende regner jeg jo også med at der er en vis risiko for, at jeg kommer til at "hænge" på kræet smiley


  • #13   31. jul 2022 Øv stakkels mine små piger. Eller den ene var nu min brors.
    Er i tvivl om de var udenfor om vinteren eller kun i udestuen. Det er nok 15 år siden, jeg havde dem. Men uanset er jeg ret sikker på de var ude, selvom det var 10 grader eller koldere.


  • #14   31. jul 2022 Har fra min dyrlæge fået oplyst de IKKE må gå alene. Og tænker også det ville være meget ensomt liv med mindre man bruger meget mere tid på dem end mange desværre gør
    Der er alligevel 24 timer i døgnet

    Men de er rigtig søde smiley


    profilbillede
  • #15   31. jul 2022 Sagen er den at kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr.

  • #16   31. jul 2022 Det vigtiges af at de kommer op og bliver holdt vær dag, så de er tryg ved det, og når man har dem oppe, så skal de tæt ind mod en ellers river de. Man kan godt have dem gå alene, vis man skal have flere gå sammen skal de sættes sammen rigtig og aligevil kan de godt slås til den ene ikke har mere blod… de graver meget! Og vis de for "meget" grønt kan de godt tisse rød. Nogle har nogle mave problemer og skal på speciel foder. Og så kan man snart få en kanin i alle str. lige nu har min søster en på 1,7 1,9 og en på 2,7 (den på 1,7 er unge, og moren er den på 2,7 og faren er den på 1,9) da jeg havde kanin var det for at få et selvtillid boost, men jeg fik en løvehovedet… den bid ud efter mig, knurrede så vi gav den til en der har mange kaniner. Han mente han godt kunne få den til kæle kanin… 7 måndet efter lå den i fryseren… men vi har haft kanin siden jeg begyndte i 0, og vi har så lige sagt farvel til min hjerte kanin(den jeg har knyttet mig rigtig meget til) han blev 9, vi fik afvide han blev ca 5… han kunne godt rundt i vores have og når vi dage han skulle gå hjem, hoppet han ind i hans løbegård. Vi har aldrig haft dem inde om vinteren, men de fik/før rigtig meget hø + halm ind i burene.
    Min søster springer med hendes hun kanin, han kanin har ikke helt forstået det endnu, og hun har først lige fået muskler på hans bagben (han var en kanin der levet i et lille bur og slet ikke blev snakket med, de sagde han var 2, det tror vi ikke han var der.)

    (Billedet er frk mor kanin, hun må også løbe frit, og når hun går noget hun ikke må (gå ind i værksted) siger vi hendes navn og hun løber den anden vej)


    profilbillede
  • #18   31. jul 2022 Vi har 2 kønsmodne fertile hunkaniner (søstre) gående sammen. Der er ingen problemer. De bliver et år i morgen. Men der er vel altid undtagelser.


  • #21   31. jul 2022 Jeg har også haft 2 i flere omgange. Fra samme kuld. Efter anbefaling. Og de hyggede, puttede og sov sammen smiley

  • #22   31. jul 2022 Vores skal ikke parres . De skal neutraliseres, så sviner de mindre.

  • #23   31. jul 2022 Jeanette opdrætter du til slagt og sælger?

  • #25   31. jul 2022 #24 ah ok. Jeg troede måske til menneskeføde smiley

  • #26   31. jul 2022 husk at der skal gravet net ned, så kaninerne ikke kan grave sig ud og ræven ikke kan grave sig ind...

    Min (datters) kanin hader alle andre end min kæreste, det gælder også dyr smiley Han blev kastreret da kuglerne faldt ned.

    Han løber frit hjemme i deres lejlighed, men har base i hans bur, hvor han også tisser og pumler


  • #27   31. jul 2022 Nu ved jeg ikke hvad du mener med hver 2. dag, de skal have kaninpiller hver dag. og skal ifølge dyreværnsloven tilses dagligt

  • #28   3. aug 2022 hvis vi tager forskellen på kolonidyr og flokdyr.... så svarer det lidt til hvis man siger etage-ejendom og kollektiv (mennesker).
    Folk der bor i etage-ejendom i forskellige lejligheder, de bor jo osse mange sammen - men det er jo ikke *sammen* som hvis man bor i kollektiv.


  • #29   3. aug 2022 Problemet med, at have kaniner gående sammen er, at selvom de har det godt sammen, er glade for hinanden, og man har gjort alt "rigtigt", så kan man stadig risikere at de pludselig har en uoverensstemmelse der resulterer i, at de gør ekstrem skade på hinanden. Kaniner er nogle vanvittige bæster på det punkt, og i fangenskab kan de ikke komme væk fra hinanden.

    For 50 år siden var det meget normalt, at have flere kaniner gående sammen, endda store flokke, så her havde kaniner generelt langt større tolerance overfor hinanden. Men når man som opdrætter gerne vil have styr på, hvem der bliver parret med hvem, og hvornår, så holder man hver kanin for sig, og der bliver ikke avlet målrettet efter tolerance overfor andre kaniner. Nogle linjer har generelt større tolerance, end andre, og det er her forskellen ligger, ift. om det går godt eller skidt, med de to dyr man nu har valgt at sætte sammen.

    Noget helt andet er så, at når det er nødvendigt at operere og hjernevaske kaniner, for at de kan trives sammen, så mener jeg personligt ikke, at det er for dyrenes skyld. Der er ingen andre dyr vi sender igennem den process (neutralisering og bonding), for at få dem til at enes, så jeg forstår slet ikke, at det er blevet så acceptabel praksis.


  • #30   3. aug 2022 Neutralisering er altså også for kaninens skyld, så det ikke plages af hormoner og bliver aggresiv..

    Der er mange andre dyr der også bliver neutraliseret..

    kan nævne kat og fritte som nogen af dem..


  • #31   3. aug 2022 Jeg anfægter ikke neutralisering i sig selv, for selvfølgelig kan det være nødvendigt for kaninens skyld, især når så mange mennesker avler på det de nu lige har, og ikke tænker over, at overdreven hormonel adfærd i høj grad er arveligt.

    Det jeg synes er forkert er, når man neutraliserer kaninen udelukkende fordi den absolut skal gå sammen med en anden kanin.

    Jeg har opdrættet kaniner i over 15 år, og har lige pt. 12 voksne kaniner, der alle trives super fint som fertile, også selvom de kan både se og lugte hinanden. De kommer i løbegårde der deler hegn, og går uden problemer lige op ad hinanden, for det er sådan et sind jeg prioriterer i min avl, men sådan er det desværre langt fra, hos alle opdrættere, og derfor er der så stort et antal kaniner, hvor neutralisering bliver en nødvendighed for kaninens trivsel.


  • #32   8. aug 2022 Jeg opdrætter slagtekaniner (Tysk Kæmpeschecke). De bor ude altid i store flytbare græsningsbure. Voksne dyr bor alene, men altid med udsigt til de andre kaniner. Ungerne går sammen i med deres søskende af samme køn fra de fravænnes og til de slagtes. Jeg forsøgte en enkelt gang om man kunne blande to kuld på 8 uger sammen. Det gik ikke og de blev selvfølgelig skildt ad igen prompte.
    Min veninde har haft en mor og en datter (også Tysk Kæmpeschecke), der boede sammen og opfosterede et par kuld sammen. En af de ting der muliggjorde det var at de havde virkelig meget plads så de kunne komme væk fra hinanden - altså lidt som i en naturlig koloni.
    Jeg må tilstå at jeg heller ikke helt forstår at man pludselig mener at kaniner ikke kan være alene? Det kan de fint. MEN de kræver altså lidt mere end blot '10 mins' samvær med deres ejer om dagen. Hvis man skal have dem som kæledyr så får man ikke ret meget glæde af dem, hvis man bare har dem i et bur i haven og man så kæler dem lidt hver dag. De er langt sjovere at have dem under lidt mere frie forhold. Jeg forærede min søsters to rollinger en kaninunge for 3 år siden (efter aftale med min søster der altid har ønsket sig en kanin smiley ). Den render frit rundt både ude inde det meste af tiden. Den er megatam og megasjov smiley Om vinteren har den et stort bur indendørs, som den sover i om natten, og er i når den er alene hjemme. Om sommeren har den en stor fold med hus ude i haven til samme formål.
    Du skal også lige være opmærksom på at det ikke er sikkert at dine børnebørn får glæde af din kanin. Nogle kaniner er ikke særlig tillidsfulde overfor, hvad de opfatter, som fremmede.


  • #33   8. aug 2022 Mette: da mine børn havde kanin, var det på samme måde som din søsters familie har kanin.
    Vi har en stor indhegnet have, og kaninen rendte også ud og ind smiley
    Vi bor i en gammel lærerbolig på skolens sportsplads, og den sidste kanin vi havde, fulgte drengene i skole om morgenen, og så hoppede den hjem igen, når skoledagen startede, og kaninus havde fået masser af nus smiley
    Det ville slet ikke gå i dag, men den gang kom der ingen biler på denne side af skolen.


  • #34   8. aug 2022 Lige nu er Theodor på 17 måneder vildt betaget af farmors gokker. Forleden fik han lov til at nusse en kylling, som var en uge gammel.
    Det var så sjovt at se, hvor forsigtigt han kunne nusse kyllingen smiley

    Da vi kom ind, kravlede Theo ind under sofabordet, og jeg spurgte ham, hvad der var derinde. Svaret var "gokker". smiley
    Det var nu ikke hverken høns eller kyllinger I stuen smiley


Kommentér på:
Kaniner

Annonce