1.464 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Verdens brændpunkter .. Verdens brændpunkter ..

Synes tråden om der blev krig i Europa er ved at være for lang og jo på en måde ikke dækkende mere...

så med dagens strømafbrydelse på hele Bornholm smiley , bombninger i Kiev, samt denne artikel i Ekstrabladet :
https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/kim-jong-un-atomhaer-er-klar/9461881

så Godmorgen ...

Hvor svag er USA egentlig, og hvornår blev de SÅ svage ...

Kan kun endnu en gang for dem der interesserer sig for det der kan ske i en verden hvor personlig anseelse som magtperson og gengældelse fylder mere end sund fornuft og kompromis vilje opfordre til at læse Ken Follett´s bog fra 2021 "Aldrig" ...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klipning af hæk 1.000 kr.
  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 800 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og billeder 900 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Verdens brændpunkter ..
  • #2   10. okt 2022 jeg synes bare at læsningen af Aldrig var liiidt for "åh så galt kan det næppe gå, vi(verden) er da klogere" da jeg læste den først på året, og så alligevel til i dag, jo det kan måske godt gå så galt ..

jeg ved ikke om man nødvendigvis skal debattere, men tråden er måske mere til tænker omkring alt der sker ..

Jeg tænker USA ifht en analyse der var for lidt tid siden om at magtbalancen i verden er anderledes og nye supermagter tegner sig, det ville USA en gang ikke have fundet sig i, og jeg synes nærmest, udover deres støtte til Ukraine, at så er de nærmest ikke tilstedeværende, ikke jeg følger 100% med .. men ja ved ikke, synes de er apatiske, handlingslammede, mister pondus

• #3   10. okt 2022 Amerika har jo trukket sig en del tilbage og vil åbenbart ikke rigtigt være hele verdens politibetjent i øjeblikket. De har tilsyneladende nok i deres egne problemer i øjeblikket. Jeg håber det der sker i øjeblikket er en øjenåbner til de europæiske regeringer om at vi i europa ikke bare kan læne os tilbage og satse på at amerikanerne redder vores popo, men at vi rent faktisk er nødt til at kunne klare os selv. Og at det var rasenden naivt at tro på at den russiske bjørn var gået hen og blevet en tandløs krammebamse. Selvfølgelig er det altid ubehageligt, når der pludselig er krig i ens baghave. På den anden side så havde vi vist brug for at der var nogen der ruskede lidt i os her i europa.

• #4   10. okt 2022 Altså her på Bornholm har vi vel strømsvigt en 5-6 gange om året enten pga fejl eller fordi der er bøvl med søkablet, så det tager vi ganske roligt herovre. Det er en del af charmen smiley

• #5   10. okt 2022 Var der ikke også strømafbrydelse på hele Bornholm FØR krigen?

• #6   10. okt 2022 Frk Jensen:

Jo absolut.
    I de sidste mange år har der vel været minimum 1 strømafbrydelse om året eller sådan noget.

Det er lige før man tjekker nyhederne, for udmeldning om strømafbrydelse, før man tjekker sikringsskabet når strømmen går i huset smiley

• #8   10. okt 2022 Nu er der jo nogen der har sprængt gasledningerne, men de kunne lige så godt også gå efter el ledninger mm.

• #9   10. okt 2022 jo jo nu var vi jo nogen der var arbejdsramt inden det blev afklaret smiley smiley

#3 Mette, Europa har da nok været fir tilbagelænet og naive ... man vil jo gerne tro på det gode og det er jo fred.. Men så er der jo Kina og Taiwan ... og Kim i Nordkorea og Sydkorea, Japan ..
    Jeg tænker nu altid USA også har haft indenlandske problemer også i år hvor de var den stærke spiller i verdens konflikter ...

• #10   11. okt 2022 General Armageddon .. hvis han er så kold som det siges så kan han vel finde på at sønderbombe i Ukraine ... han er da lige glad med sanktioner of fordømmelses tale ...

• #11   11. okt 2022 @9: Jeg tror nu ikke du behøves at være bange for japanerne. De kommer ikke til at invadere nogen og de står desuden på vores side.
    USA har nogle større indelandske problemer nu end de har haft i mange mange år. Det er et meget splittet land og der er en ret stor modstand i den amerikanske befolkning mod at USA altid skal stille op og være villig til at ofre unge mænd for resten af den frie verden.
    Der er 330 mill indbyggere i USA og 440 mill indbyggere i EU. Jeg tror måske at de forventer at EU skal kunne løfte en større del af byrden, hvilket vel også er fair nok.

• #13   11. okt 2022 @ Mette er ikke bekymret for Japan men en konflikt mellem Japan og Nordkorea hvor Sydkoreas og USA også ser sig nødsaget til at deltage ... tænker man Putin kan finde på at bruge a-våben så er jeg ikke i tvivl om at Kim Il kan finde på det i en større grad ...

• #14   12. okt 2022 OK - på den måde. Kim the young one rasler godt nok med sablen og provokerer Japanerne. Men mon han er så rablende at han rent faktisk kan finde på at angribe - jeg tror det ikke. Han kan jo ikke være helt sikker på at Kineserne eller russerne bakker ham op: Kineserne har jo vesten som vigtig handelspartner og russerne har vist nok at gøre på en anden front.

• #15   12. okt 2022 Kim er lige så sindsyg som Putin og kan finde på hvad som helst.
    Men jeg kan godt blive lidt bekymret over at Hviderusland og Rusland er ved at lave en samlet hær, for Lukasjenko er jo hellere ikke helt normal. Han påstår, at Ukraine vil gå ind i Hviderusland, samt et han er en støtte til Putin, og at vesten forbereder store sanktioner mod ham.
    Jeg er lidt forbavset over at han indtil videre har holdt sig ud af krigen, men tror ikke, at det varer ved.

https://new.berlingske.dk/internationalt/hviderusland-og-rusland-danner-faelles-militaer-styrke

• #16   12. okt 2022 jeg ved snart ikke, synes det er uoverskueligt, uforudsigeligt og foruroligende det hele på den internationale scene ... der kan ske meget .. og pludseligt ..og måske intet .. en 10 år lang krig i fx Ukraine er sgu da heller ikke til at holde ud at tænke på ..

Jeg tænker også hvad der kommer til at ske i Iran, læste at oliearbejderne var gået i strejke som støtte til kvinderne og i kampen mod Khamenei og at politiet tilsyneladende marcherende med dem ...

Jeg ved ikke rigtig med Kina, jeg tror at kom Nordkorea i en krig så ville Kina få vældig svært ved ikke at leve op til at være støtte ... iegn må jeg sige at i bogen Aldrig er netop også den del faktisk med, at de mere moderne kinesere der handlen og tilknytning til en mere moderne verden som vigtigere end gammelkommunisternes had og aversion mod USA og Vesten ...
    Jeg håber så ikke alt dette ender som i bogen smiley

• #17   14. okt 2022 det er så fedt Quatar takker Rusland for hjælpen med VM i fodbold ... det er en svinestreg af dimensioner at det VM blev til ..

OPEC begrænser lige olieproduktionen ... ser de den muligheder i et svag USA og et energi afhængigt Europa hvor Tyskland da virkelig også er blevet et svag stat de senere år ..

er den nye verdensorden Arabisk/Russisk ... Nordkoreansk ..

jeg er bange for at hvis ikke snart der sker noget der svækker Putin væsentligt så tipper balancen i verden til noget vesten i den grad skal være bange for.
    Rusland sætter noget op ved Norges grænse der kan få missiler til at række bredt i Europa og helt til USA samt det er droner ved et gasanlæg ..

Måske det er måden, at ramme kritisk infrastruktur, den slags må der også være i Rusland og kan det udføres med kamikaze droner af russere, så kan det vel også af andre mod dem ...

• #20   14. okt 2022 man kan da få tanken ... det er ikke fordi jeg tænker USA er nogen helgen men nu er det engang dem vi holder sammen med .. og de er blevet for svage, derfor øjner andre måske en mulighed for at blive stærkere, ikke fordi jeg tænker en ny verdens orden skulle indeholde et stærkt arabisk/russisk "lederskab" tænker hvis de endelig fik svækket vesten/usa så meget så ville de sikkert derefter internt kæmpe om magten..

trøsten er at Kina har nok i dem selv lige pt, med en økonomi der har tabt pusten .. og det trøster mig at Putin åbenbart i en tale har sagt at både Kina og Indien har opfordret ham til fred, det skulle tyde på de ikke har hans ryg i så stor grad som han måske har håbet.... Omvendt er der sgu nok en del flere penge i at være venner med arabere end med Kinesere og Indere ..

Det er sgu et rodet verdensbillede pt ...

• #21   14. okt 2022 Det går hellere ikke så godt for Putin.
    Han mangler jo soldater.
    Læste lige, at han nu bortfører hjemløse fra gaden og sender dem i kamp

https://www.bt.dk/udland/uafhaengige-medier-rusland-hverver-hjemloese-til-krigen

• #22   14. okt 2022 ja og han har skaleret mobiliseringen ned fra 300.000 til 220.000 mand ... men hvad hjælper det hvis han bruger kamikaze droner og rammer meget kritisk infrastruktur eller atomvåben ..

• #23   14. okt 2022 Jeg tror ikke at han tør bruge atomvåben.
    Nato har truet med, at de vil udslette ham, hvis han bruger atomvåben.
    Og putn har udtalt sig om, at det ville blive en global katastrofe, hvis han brugte atomvåben

• #26   15. okt 2022 ja det er nu fremme at ham der er stifter af Wagner gruppen forsøger at profilere sig ... tænker der sidder et par stykker som endda kan gøre tingene værre endnu hvis Putin skulle falde og en af dem komme til magten ..
    Dybest set kunne man vel med en svag Putin forestille sig der ville blive forsøgt et militærkup

• #27   15. okt 2022 Men vi behøver ikke at bekymre os om, at araberne støtter Putin.
    Saudi-Arabien støtter Ukraine, nu også økonomisk, og anerkender hellere ikke Putins valg.
    '
    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/saudi-arabien-sender-400-millioner-dollar-til-ukraine/ar-AA12YyiH?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=86ae8bb11a0642e9a8fd98dffeb2faa9

• #28   15. okt 2022 måske araberne spiller på 2 heste, for at holde prisen oppe på olie i denne tid er ved gud ikke at hjælpe vesten eller for den sags skyld vel heller ikke Ukraine ..

• #29   15. okt 2022 For at holde prisen på olie op, behøver de ikke støtte Ukraine. Prisen på olie kommer an på, hvor meget de smider på markedet.
    Men , de er også klar over, hvis det udvikler sig til en ny verdenskrig, så kommer de til at brænde inde med deres olie

• #30   15. okt 2022 næh tænker mere at når også olien er dyrere for Ukraine og hvis det mest er USA og vesten arabere vil "drille" lidt, så er deres penge til Ukraine en slags kompensation for den høje olie pris ,,,hvis der kommer verdenskrig skal der vel i den grad brug for brændstof til at holde diverse fly og køretøjer i gang ..

• #31   15. okt 2022 I denne verden er der vist ikke ret mange , der gør noget for nogen ... uden det er til fordel for dem selv .... eller ??

• #32   9. nov 2022 der sker stadig ting ... Indien mener der bedste allierede er Rusland og at de ikke kan stole på Vesten .. smiley ... de siger Rusland og Israel er de eneste de kan stole på og jeg tænker Israel da normalt er orienteret mod USA .. det hænger ikke sammen ..

men på positiv siden er at det ser ud til at valget i USA ikke går så godt for de Trump støttede kandidater ...

• #33   9. nov 2022 Der er stor fokus på at vi skal gøre os uafhængig af Rusland, hvilket jeg er ganske enig i.
    Men så er der lige Kina.
    Der er ikke nogen som helst, som nævner at vi også burde blive uafhængig af dem.
    Vi får de fleste af vores råstoffer, som vi ikke kan undvære fra Kina.
    Hvad, hvis kineserne pludselig lukker af for vores import af råstoffer ?

• #34   9. nov 2022 @ Anni ... jeg synes nu jeg har læst nogle artikler hvor der "pippes" om netop det ... men som med så meget andet sker det næppe før der sker noget der får det til at brænde på .. læste faktisk en artikel forleden om et dilemma i fx Tyskland som netop forsøger at have fokus på mindre afhængighed af Kina, mens flere tyske firmaer faktisk har bygget i Kina og den tyske kansler besøgte Kina ..
    EU har også fokus :

https://jv.dk/artikel/eu-kommissionen-vil-mindske-afh%C3%A6ngighed-af-kina-med-plan

• #35   13. nov 2022 oh nu er Rusland og Iran i dialog om øget samarbejde ... der er intet der kan skabe sammenhold som fælles fjender ... fandme ikke et hyggeligt perspektiv ..

• #36   13. nov 2022 De har vist sammenarbejdet i længere tid. Det er jo Iran, som forsyner Rusland med droner.

• #37   13. nov 2022 ja men nu har de så angiveligt lavet aftale om yderligere samarbejde indenfor flere områder ..

• #38   13. nov 2022 Hvor ville hele verden egentlig være RIG .... hvis man ikke brugte alle de penge på våben ... krig ... terror ... had ... osv .
    Hvis alle bare ville holde sig inden for egne grænser og bare ville handle med hinanden frit over grænserne uden al den ballade ..... så var der ingen der sultede og blev nødt til at flygte ...
    Ja ... ja .... jeg ved det -----> Ønsketænkning .... men alligevel .

PS: ... Bare se hvor hurtigt folk ( bare her på HG ) kan komme op og "toppes" .... Så Ja igen ----> Ønsketænkning ...

• #40   13. nov 2022 det er nu alligevel sært at i et land med ca 334 mill mennesker så kan man ikke finde en præsidentkandidat der enten ikke er rablende eller alt for gammel ...

håber godt nok både republikanere og demokrater trækker nogle yngre normalt tænkende kræfter op af hatten indenfor den næste overskuelige tid ...

• #41   22. okt 2023 et sted verden svigter, et konflikt der er "glemt" ... det er så trist ..og en af grundene til jeg må sige og indrømme " jeg kan ikke med rabiate muslimske mænd og regimer der styres af de mørkemænd" ...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/statsmedie-melder-iransk-pige-hjernedoed-efter-paastaaet-politioverfald/9997844

Kommentér på:
Verdens brændpunkter ..

Annonce