{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

Boligproblematik pensionist {{forumTopicSubject}}

ved ikke om overskriften er dækkende, men er der nogen der ved hvordan man er stillet hvis ens vilkår er som følger..

Dame folkepensionist, tysker og har ikke boet i DK hele livet så har kun så vidt jeg ved optjent 75% pension, der er en lille pension i Tyskland men som vist vil blive udbetalt som et engangsbeløb i str orden ca 50.000 (hun ved det ikke )
Gift med noget ældre dansk mand der nu er begynde dement, der tales om plejehjem .. der er ikke nogen særlig formue .Når han kommer på plejehjem så vil hans pension nok gå til at dække de udgifter, der vil ihvertfald ikke være meget tilovers..

hun vil næppe kunne blive siddende i det hus de (ufornuftigt) købte for 2 år siden da priserne boomede, og mit bud er det sælges med tab ..

Hun er ikke i boligforening, og nu kommer spørgsmålet, er der nogen kommunal hjælp til at finde bolig til hende, hun er ældre, ikke voldsomt rørig, har nok en form for kronisk depression men ellers ikke syg .. Nogen der ved det ? hendes økonomi bliver efter min bedste overbevisning meget sparsom ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boligproblematik pensionist
  • #1   23. mar 2023 Er hun dansk statsborger?

  • #2   23. mar 2023 Hun bør jo i hvert fald få sig meldt ind i boligforening/er i en hulens fart.....

    De fleste kommuner råder ikke over akut boliger længere så tror ikke der er nogen hjælp at hente der.


  • #3   23. mar 2023 @ karina, jeg ved det faktisk ikke, hun har været her i nok omkring 40 år ... kan man være dobb statsborger..

    @ Dorte, det har jeg også sagt til hende, men hvad søren gør så en ældre dame i en situation hvor man ikke har bolig mere ...

    hun er desværre gået helt i baglås . Altså det er hun typen der altid har gjort ved selv mindre udfordringer ... og manden ordnede ALT .. da han så går i forfald så har hun jo været nødt til at komme i gang med nogle ting, men dette har medført en enormt udmatning, depression og opgivenhed af de ekstreme, de flyttede for i juli 2021, altså for snart 2 år siden, desværre til an anden by så jeg har ikke kunnet komme, og har heller ikke orket det .. men hun er endnu ikke færdig med at pakke kasser ud fx, kommunen kommer jo og hjælper med manden (der skider i bukserne nærmest dagligt) og de har også bevilliget rengøring svarende til en 2 vær lejlighed, men det er betinget af hun får ryddet kasser og ryddet gulv .. dette har hun nu måtte aflyse flere uger i træk da hun ikke får det gjort, hun har vist fået tømt lidt men andre gange er hun gået i stå og sidder bare og græder .. det er håbløshed på højeste plan, der er en søn men har er rent ud sagt til at lukke op og S i efter min mening .. hun vil så heller ikke så gerne at han hjælper for som hun siger "han siger bare jeg skal smide det hele ud" og det kan være han har ret men hun kan slet ikke rumme det ... hun har lidt af det der samlergen man ser i udsendelser hvor der står noget alle vegne ..

    det er lidt i hårdknude ..og hun har ikke rigtig andre her, hele hendes familie er i Tyskland, og så har hun et par veninder, men alle er gamle ..


  • #4   23. mar 2023 Man kan godt være dobbelt statsborger nu om stunder, men hun kan også sagtens bare være tysk (det er min far, der har boet her ca 37 år - du bliver ikke automatisk dansk statsborger uanset hvor længe du bor her smiley

    Ift akutbolig, så råder en del kommuner nu stadig over sådan nogen - men så længe hun sidder i huset er hun næppe kandidat, uanset at hendes økonomi måtte være dårlig. Og akutboliger er ikke nødvendigvis drømmeboliger for nu at sige drys pænt.
    Så jeg ville da i en hulens fart blive meldt ind i en boligforening. Det er ikke alle boliger der er lang ventetid på og det tager jo også lidt tid at få huset solgt.
    Hun kan formentligt få boligstøtte som pensionist og afhængig af økonomi måske også lidt hjælp til forbrug (mener det er varme, der kan søges om).


  • #6   23. mar 2023 Akutboliger eksisteret ikke ret mange steder mere.
    Her i Kolding er akutboliger et værelse på forsorgshjemmet.
    Når hun har eget hus, så er den eneste hjælp hun kan få varmetilskud.
    Hun kan slippe for ejendomsskat, men det skal betales tilbage når huset er solgt.

    Det er da helt tåbeligt at købe hus i den alder, for det kan de jo aldrig betale.
    Og jeg kan slet ikke forstå, at deres bank er gået med til det.
    I dag er der ikke så meget hjælp at hente som der var for 10-20 år siden, så hun har enorm stor chance for at ende på gaden med en kæmpe gæld.



  • #7   23. mar 2023 ja John, det er det ... jeg ved godt ikke alle tænker sig om i tide, men for hulen den mand og søn i gennem tiden, hvorfor hulen har de ikke sørget for hun fik et boligbrev af en slags .. man kan undres ... men det hjælper jo ikke nu..

    har sendt hende et par link til steder jeg synes hun skal kontakte, men lige nu svarer hun ikke og det ved jeg er fordi hun er i et hul .. hun har forsøgt at gøre noget ved den tyske pension i 2 år, men der har været hurdler og hver gang der er sådan en så er hun gået i sort en periode ..

    tror forøvrigt hun er tysk statsborger for kan huske hun i forbindelse med pas (tror) jeg engang skulle til den tyske ambassade i København , men på den anden side får hun DK folkepension for den har jeg hjulpet hende med at søge, da jeg ½ år efter hun var fyldt 65 spurgte om hun havde fået noget forsørgelse hvilket hun på daværende tidspunkt ikke havde ...


  • #8   23. mar 2023 I mit område har de akutboliger - det er små boliger og ofte ikke i super tiltrækkende områder, men de er der og det er rag over hovedet - men igen, så længe man har hus tror jeg ikke man er kandidat.

    Hov og vedr boligstøtte, så er det selvfølgelig først aktuelt, hvis hun får lejebolig


  • #9   23. mar 2023 ja alt er jo først aktuelt NÅR manden skal på plejehjem og de får regnet igennem hvad der er af penge, men jeg tror simpelthen ikke på hun kan blive i det og så skal det sælges. når jeg har forsøgt at sige det til hende siger hun "ja men så må jeg tale med banken" som i det vil nok hjælpe, jeg nænner ikke at sige til hende at når først man er pensionist så er der ikke meget hjælp at hente .. det var meningen de skulle renovere badeværelse da de flyttede, også grundet hjemmepleje, der er badekar man skal op i for at bruse .. pt kan han selv med hjælp gå op så hjemmeplejen har accepteret det for nu, men det kan jo have sin ende .. jeg tror så han bliver plejehjemsegnet før ..

  • #10   23. mar 2023 Man kan godt få dansk folkepension som tysker bosat i Danmark. Ud fra at hun ikke generelt har magtet at handle på ret meget og familien ikke har gjort det for hende er mit bud, at hun nok ikke har søgt dansk statsborgerskab med hvad dertil følger af krav og besværligheder.

    Og hvor er det i øvrigt trist - er der slet ikke noget familie inde i billedet?


  • #11   23. mar 2023 Hanne, det der med at man får automatisk besked om folkepensionen er afskaffet for flere år siden.
    Man skal selv søge, gør man ikke det, så får man hellere ikke noget.


  • #12   23. mar 2023 @ Michelle, der er den søn, han er så næsten lige blevet skilt og de har det med at ryge i diskussioner (begge har NOGET temperament), men jeg ved da han har været med til nogle kommunale møder, men han kommer altså ikke hjem og siger "så mor nu skal vi lige have noget i gang " hun ville førhen ikke have ham med til fx møde i banken, jeg sagde så til hende det ikke kunne nytte for hvem skulle ellers hjælpe hende hvis han intet vidste, jeg ved ikke om han så kom med (det var omkring hussalg og flytning i 2021) .. ellers er der kun familie i Tyskland, 2 gamle søstre ..

  • #13   23. mar 2023 har I set nogle af de der udsendelser hvor der skal ryddes op og så psykisk .. nogle af dem går helt i baglås og nærmest smider alle omkring dem ud når de presses ... sådan er det også til dels med hende, hun bliver god igen, men det sker hende og sønnen har taget deres pauser ... jeg har også haft en fra hende .. og jeg forstår hende som sådan godt, eller psyken bag den reaktion ... den nytter bare ikke .. hun var på lykkepiller en tid, skulle så stoppe, men hun fortalte selv at den visitator der kommer i hjemmet fra kommunen havde sagt til hende hun skulle kontakte egen læge og starte op igen, det fortæller mig at det den visitator oplever jo indikerer at hun har det meget svært .. hun er så startet op igen for 1-2 mdr siden ..

  • #15   23. mar 2023 Det er skruen uden ende, når hun opgiver på halvvejen.

    Hun skal have styr på flere ting:

    1. Den tyske pension. Det er lidt bøvlet, jeg måtte gøre det for min mand i sin tid. Men det er vigtigt at holde fast.
    Da jeg i sin tid ordnede min mands tyske pension, var det i Lübeck.

    2. Hun er nødt til at tale med banken så hun ved, om hun kan blive i huset. (Vi ved jo ikke, om der fx er lagt en stor udbetaling).

    3. Hun skal have styr på, hvordan økonomien ser ud, både for hende selv og for manden, når han kommer på plejehjem. De vil, så vidt jeg ved, begge få pension som enlige, når manden flytter på plejehjem.

    4. Det er en rigtig god ide, at hun bliver skrevet op i forskellige boligforeninger, hvis hun ikke kan/vil blive i huset.

    Men det hele kræver, at hun holder fast, og får færdiggjort tingene.

    Krydser fingre for hende.


  • #16   23. mar 2023 Hvor er det en trist situation. Og virkelig en advarsel om selv at have styr på økonomien i stedet for bare at efterlade det til en ægtefælle. Og da specielt, når nu ægtefællen er en del ældre end en selv. Men det er jo for sent at gøre noget ved det.

    Man kan altså godt få en eller anden form for hjælp eller tilskud til bolig som folkepensionist, selv om man bor i ejerbolig. Men det er med tilbagebetalingspligt, så det vil næppe være en god ide i den her situation, hvor der vel ikke er nogen friværdi i boligen. Indefrysning af ejendomsskatten kræver også, at der er friværdi i boligen.

    Det er bare svært at hjælpe folk, som ikke selv er indstillet på at hjælpe med, men det første og vigtigste for hende er vel at få snakket med både kommune og bank, så hun ved, hvor hun står. Og så kan hun få en mentor eller bohjælp fra kommunen, forudsat at kommunen er enig i, at hun har behov. Og det lyder det absolut til hun har.


  • #18   23. mar 2023 Hov hov, Isabelle smiley

  • #20   23. mar 2023 det er lige det at hun ikke magter det ...

    @ Lise-Lotte hun har været i gang med den pension, kan ikke huske om ikke hun har været i Berlin, eller det bare var planen, men der var i hvertfald noget der manglede, og nu skal hun vist til Flensborg ..hun har også været på besøg ved familien uden gyldigt pas, fordi hun gik i stå med processen om fornyelse ..

    en gang må jeg foreslå en støtteperson, lige nu vil hun nok stejle .. jeg må følge op det jeg orker og så se hen af vejen ...

    det var mere det der med at ender det hele mde at tingene skal ske lidt hurtigt, om så hun kunne hjælpes til bolig ...


  • #23   23. mar 2023 Jeg ved at Røde Kors har uddelt flyers på mit tidligere arbejde om at de tilbyder at tage med til læge/kommune og lignende aftaler. Måske man kan undersøge, hvad de ellers tilbyder af støtte.

    Min nabokommune har opsøgende medarbejdere, som ikke kræver visitation. Man ringer simpelthen til kommunen og fortæller man er bekymret for en borger, og så prøver de at skabe kontakt og se hvad de kan hjælpe med - det kan være alt muligt fra at få dem i kontakt med psykiatri e.l. til "bare" at hjælpe med at få søgt boligstøtte, støttekontaktpersonsordninger mm. Hvor dårlig borgeren skal være ved jeg ikke, men de ville gerne prøve at hjælpe min moster, som er psykisk sårbar og med rod i økonomien, selvom hun er "god nok" til lige præcis at kunne holde tag over hovedet og mad på bordet (men alt andet sejler).
    Måske hendes kommune har noget lignende?





  • #25   23. mar 2023 jeg lagrer alt I fortæller .. jeg sendte jo nogle links til boligselskaber, hun har så svaret her til aften at det stresser hende smiley .. og at hun vil bo i huset så længe som muligt, selvfølgelig og hun derfor ikke vil melde sig i boligforening nu .. jeg giver hende lidt luft og prøver at finde ud af om hun overhovedet ved hvordan det fungerer .. det lyder som om hun tror at når man melder sig ind er der lig med man søger, og at hun også tror at så er boligen der hurtigt ...

    hun skriver dog at der har været en fra demensteam i går og denne har lagt op til at manden i første omgang skal på 3 uger aflastning så hun kan komme lidt til hægterne, og det så er starten på vejen til plejehjems plads, så det er bestemt godt ..

    Måske jeg i den periode kan finde tid til at køre med hende til Flensborg og få orden på pensionen ... og så vil jeg spørge hende om jeg må henvende mig til hendes søn ..


  • #26   23. mar 2023 Jeg synes virkelig du skal prøve at få hende forklaret hvor vigtigt det er at blive medlem af en boligforening , der kan jo også gå flere år før man får en bolig der hvis man har krav i hvert fald , min mor har stået på venteliste i ca 2 år indtil videre, men hun vil også blive her i byen, og det skal være et sted med husdyr tilladt = ventetiden er længere end uden de krav .

    Som pensionist får man mega høj boligsikring når man bor til leje , så hun skal nu nok klare sig alene hvis hun kommer væk fra huset . Min mormor får omkring 4000 i boligsikring, og betaler derfor kun ca 1700 i husleje pr måned, hun bor i Ertebjerg i en 2 værelses.


  • #27   23. mar 2023 #25
    Sørg nu for, at hun ved, hvor hun skal henvende sig. Det er træls, at køre til Flensborg, hvis det stadig er Lübeck hun skal til.
    Jeg skal se, om jeg stadig har en mailadresse.


  • #28   23. mar 2023 Vi havde bla kontakt med nedenstående i forbindelse med skatteopgørelser:

    https://www.finanzamt-rente-im-ausland.de/de/


  • #29   23. mar 2023 Her kan hun måske finde de svar, som hun søger:

    https://www.deutsche-rentenversicherung.de/DRV/DE/Rente/Ausland/Rente-im-Ausland/rente-im-ausland_node.html


  • #30   23. mar 2023 tak...

  • #31   23. mar 2023 Hvad med en fælles beskyttet bolig ifm. et plejehjem, så kunne de blive boende sammen, hvis ikke hans tilstand er for alvorlig.

  • #32   24. mar 2023 @Kirsten ... det foreslog jeg en gang, men det vil hun for det første ikke, jeg ved heller ikke om man må have hund der, de har en vist nok 6 årig, hund der er hendes et og alt .. og ja så tror jeg faktisk han er for dårlig, eller hurtigt vil blive det så det vil være 2 flytninger for ham .. og så står hun stadig med ham alene til hjemmeplejen kommer når laver i bukserne ..
    jeg forklarede hende da jeg bragte det på bane at skulle han så ende på plejehjemmet så lå de beskyttede boliger så tæt på hun nemt kunne gå derhen ... som hun er pt, og jeg kan jo ikke sige om det ændrer sig, så tror jeg ikke hun vil være typen der vil komme der dagligt .. men hun har også en langt samle sig selv op arbejde foran sig ...
    Jeg vil sige hendes sind nok ikke er det nemmeste i situationen heller ..


Kommentér på:
Boligproblematik pensionist

Annonce