{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
509 visninger | Oprettet:

Prioritering {{forumTopicSubject}}

Når nu vi skal have råd til at hjælpe hist og pist så energiselskaber og banker kan få råd til deres bonusser og lønstigninger på lederplan (ironi kan forekomme) ...når ikke "vi" vil betale mere i skat, ikke gå efter de multinationale selskaber og mener der skal gives top-skattelettelser, HVEM skal vi så prioritere blandt de områder der skriger på arbejdskraft ...

Ældreområdet /Sosu´er
Sundhedsområdet Sosu´er, sygeplejersker, læger ....jordemødre mm
Fængselsbetjente
Militæret ....
snart også lærere og pædagoger ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prioritering
  • #2   27. mar 2023 Isabelle - dercer faktisk lavet undersøgelser ift at undlade/vente med at igangsætte fødsler efter 14 dage, når alt ellers var normalt. Det blev stoppet før tid pga væsentlig stigning i alvorlige komplikationer.
    - det var ret stort i medierne en periode, derfor jeg husker det, men skal ærligt sige, at det ikke interesserede mig voldsomt, så jeg gar ikke nærmest det. Men jeg ville da i hvert fald nok ikke lige uden videre spare der.

    Men når jeg ser på min dagligdag på job, kan heg faktisk finde el del steder, der kunne køre både mere effektivt og billigere uden at skulle gå ud over patienter.
    F.eks. laver lægesekretærer en hel del opgaver i almenpraksis (f.eks. recepter, fornyelse af dosisdisoensering mm. naturligvis med sidste godkendelse af en læge), men på sygehuse vil man hellere betale læge-/sygeplejerske for dette inkl. den administrative del, selvom der er mangel på dem og de koster mere.
    Man betaler også gerne vanvittigt høje beløb for en konsulentlæge, der til gengæld ikke står med alt det der "udenomsnoget" der er en del af faste stillinger. Men man vil ikke give selv små beløb for at fastholde de faste læger. F.eks. gik en af vores læger for nyligt på pension - han ville gerne fortsætte, men ønskede færre timer (en ugentlig arbejdsdag mindre). Det ville koste ham ca 15.000 om året i pension, som han ville have forhandlet om (der findes ikke seniorordninger for lægerne) - det er jo småbeløb ift hvad de giver kobsulentlægerne, men det ville man slet ikke så meget som forhandle om. Så nu er han stoppet, og vi har i stedet for en månedslønnet fast læge, en konsulent der er tidsbegrænset, koster væsentligt mere og har noget mere favorable arbejdsvilkår.


  • #3   27. mar 2023 jeg mener heller ikke militæret, at vi skal være med til at løfte internationalt ja, men måske det kunne klares indenfor nuværende ramme, vi kommer aldrig til at kunne klare os selv alligevel hvis vi bliver angrebet ... desuden mener jeg der lige har været fokus på at der slet ikke er styr på hvordan pengene bruges i militæret, så burde man ikke få flere ..

    Jeg ved ikke om kortere skoledage vil løse problemet, men det vil så betyde flere pædagoger der skal passe efter skoletid, altså hvis ikke arbejdstiden helt generelt sættes ned, og det er næppe sandsynligt ...

    Mht fødsler er det ikke længe siden der var en udseendelse ( efteråret 21 for min daværende gravide datter skulle ikke se den) om at risikoen for at barnet dør stiger hvis mor går længere en 2 uger over tid , mener det var i Norge eller Sverige man faktisk satte tiden ned til max 8-10 dage over tid ...

    Kortere straffe .. jeg tror egentlig at der er skåret til som der kan, det er de hårde kriminelle der fylder i fængslerne og som også gør at beskæftigelse som fængselsbetjent ikke er attraktivt .. og de skal vel ikke have mindre straf ...

    så ja udover militæret så kan jeg ikke se hvordan der rimeligt kan prioriteres så længe der er politisk uvilje mod at hente pengene hvor de reelt er ..


  • #5   28. mar 2023 @ Isabelle, mht til fødsler, så bliver det jo som med så meget andet hvor der er fagfolk der har modsatrettede meninger og som de mener er underbyggede ... så går man tror/stoler mest på til andet er bevist ... der er jo desværre meget af det vi som alm mennesker egentlig har behov for at der er helt klare retningslinier omkring hvor der ikke bland fagfolk er enighed om det rette ...

    ja det er kun de yngste, og så kan vi desværre få endnu flere imo for små børn der kommer hjem til tomme boliger og så enten finder på usmarte ting eller bliver skærmmonstre ... der er imo også for få pladser i klubber der skal dække efter man ikke længere kan gå i skolefritidsordning ..
    Jeg priser mig så lykkelig at der til min 2 store var fritidshjem af den gode gammeldags slags og derefter en klub fra 4. til 6./7. klasse ...

    men ja vi bliver jo USA 2.0 flere, men de få bliver rige og vil ikke bidrage for de køber selv ydelserne, og de fleste får en ekstra dag i arbejdshjulet så de kan betale mere i skat til topskattelettelser og krig ... og dårligere service til pøbelens børn, unge og ældre ..
    sure Hanne ...


  • #7   28. mar 2023 Det var den her jeg var stødt på Isabelle. Har som sagt ikke nærstuderet, men da værd at have med I overvejelserne.
    https://videnskab.dk/krop-sundhed/svensk-studie-blev-afbrudt-efter-6-boern-doede-hvad-gik-galt

    Ift SFO mm, så havde vi også en fantastisk af slagsen da jeg var barn. Den findes stadig, og de tager ungerne med på koloni om sommeren mm.

    Og så havde vi fritidsinteresser - jeg tilbragte det meste af eftermiddagen/aftenen på rideskolen, min bror gik til spejder og ja, de fleste af mine klassekammerater gik til ting.
    Måske der mangler fritidstilbud, som er i lokalområdet med voksne tilstede og ikke er afhængig ad mor/far kører?


  • #8   28. mar 2023 jo jo man gør fordi man kan ... meeen det ændrer ikke på det faktum at fagfolk er uenige .. hvilket jo ikke er nemt for menigmand at navigere i ..

    200 af verdens rigeste .. der har af og til været den slags pip fra rige, og så danske velhavere, det er lidt nemt ikke, for de ved godt det ikke kommer til at ske .. ikke at jeg ikke tror dem, og at der virkelig er ultra rige der faktisk kan se det er både dumt og skævt..
    jo mere ulige et samfund, jo mere oprør, vold og utryghed, det ved de fleste intelligente mennesker godt .. derfor har vesten og usa i en lang periode været nogenlunde indenlands rolige, men det skrider og vi er SÅ dumme vi kører med på den forkerte vej USA har kørt de senere årtier ...

    Nu kommer der så en sundhedskommision, så må man FANDME håbe den hører på dem der arbejder i sundhedsvæsenet og brugere af det .. og håbe de kommer frem til ikke kun politiske og strategiske ændringer men også at det ikke er gratis og kan gøres uden penge ..


  • #9   28. mar 2023 Der kunne nok hentes en del besparelser, hvis man kiggede temmelig kritisk på alt det overadministration, mikromanagement og detailstyring, der er kommet til de sidste 25 år i de offentlige system efter devisen 'tillid er godt - kontrol er bedre' smiley

  • #10   28. mar 2023 @ Mette , måske ... måske man også bare snart skulle stoppe med ordet besparelser og indse at der også af og til skal investeres i off velfærd .. at det ikke nytter at bygge fine skoler hvis ikke der er vedligeholdelses vilje og budgetter når de får nogle år på bagen, at det ikke nytter at bygge supersygehuse hvis ikke man vil bruge pengene til at gøre det ordentligt og fuldt, eller ikke kan rekruttere personale fordi man ikke vil gøre det til fx et attraktivt job at være SOSU og sygeplejerske ... osv ...

Kommentér på:
Prioritering

Annonce