Medicinmangel for diabetikere Medicinmangel for diabetikere
Hvis nogen ikke opdaget det, så står vi lige nu i en situation hvor rigtig mange diabetikere ikke kan opdrive livsvigtig medicin.
Det drejer sig om midlet Ozempic, der tages via injektion. Det er et middel der regulerer blodsukkeret, og for nogen har det en ekstra effekt at de tager sig. Det store problem er at stort set alle apoteker har det i restordre... hvilket jo ikke er godt for dem som enten er ved at løbe tør, eller ER løbet tør.
Kan de så ikke bare få noget andet?
For manges vedkommende er det et nej, da de ikke tåler alternativerne.
DR har indslag om problemet imorgen i deres nyheder.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 94 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.107
Jo, det er teknisk set det samme middel der (efter min mening) i stor og noget ukritisk stil udskrives til vægttab... her kaldes det bare wegovy, og det er der vist ikke tilskud på = pænt hammerdyrt.
Der er nok flere detaljer, men jeg er heldigvis ikke bruger af ozempic selv.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.506
feb 2013
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.843
Lige nu føler jeg mig heldig at jeg ikke kunne tåle Ozempic ..
Min diabetes læge fortalte forøvrigt at et produkt er godkendt i USA der bygger på andet virkestof, så det er jeg spændt på hvad kan når det en gang kommer til DK
sep 2005
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.915
Men helt ærligt: hvorfor sørger producenten ikke for at lave nok, når de længe har vidst, at de ville til at markedsføre deres produkt til andre forbrugere end diabetikerne..?
sep 2005
jun 2011
Andre produkter har jo en tendens til at blive udfaset hvis de enten ikke er ligeså effektive eller ikke bliver købt fordi alle anvender ét bestemt produkt - kapitalisme..;)
Producenten vidste da godt at der ville komme kæmpe forespørgsel, men for at holde prisen oppe producerer de ikke ret meget, og de vil hellere sælge til rige tykke mennesker end fattige diabetikere (i usa altså) og det vokser sig så større i lande som dk, hvor man ikke har samme kapitalistiske tilgang...
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 541
Det laves også som tabletter under et 3. Navn.
Alle 3 er semaglutide.
sep 2005
Hvis du har 20km til arbejde og bilen går i stykker, så går du da osse bare... for det gjorde man inden bilen blev opfundet.
Synes sgu godt nok din logik er en snas ego-centreret... men da godt for dig at DU kan undvære ozempic.
okt 2022
jun 2011
okt 2022
jun 2011
okt 2022
Det har jo været fremme at selv folk der lige skal smide 10 kilo inden ferien også får det udskrevet ukritisk. Børn får det, trods man har ret god evidens for at det er for livet man skal tage det osv osv.
Jeg tvivler på nogen producent havde kunnet følge med.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
Diabetes er lidt mere kritisk på kort sigt men jeg har en teori om at fedme er mest kritisk på den lange bane.
Jeg synes ikke den ene har mere ret end den anden.
Skulle der være en fortrinsret, så er det den person der kan dokumentere at spise fornuftigt og få dyrket sin motion, at man selv først har gjort den store indsats
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 195 Svar: 16.665
I Nyhederne i morges sagde de til den første august ... det er ikke til at finde ud. Hvis vi så ryger på alternativerne ... er der nok af det?
Jeg synes det er værre med epilepsipatienterne, dem det har brug for antabus etc. hvis de ikke kan få hjælp. Der skal ikke mange krampeanfald til, at koste et liv.
Jeg gik i panik da det var Litium der var i restordre, men det kunne man heldigvis få hjem fra udlandet. Det kan vi ikke med Ozempic, da problemet jo er ens i de fleste lande.
feb 2013
Til sidst i artiklen står der at 1 mg er tilgængeligt igen i slutningen af denne uge og at Novo vil investerer temmelig mange penge i at øge kapaciteten.
jun 2011
Lægerne udskriver fordi de har fået/har muligheden og behandler hvad de kan behandle (som de altid har gjort), OG fordi folk efterspørger pga en voldsom markedsføring. Det er Novo som ikke leverer, de kunne sætte produktionen op, de kunne have undladt så voldsomt en markedsføring (som havde ét mål: flere penge i kassen), de kunne udlicitere, så flere virksomheder kunne producere, så efterspørgslen ville falde.
Det gør de ikke, fordi de vil have hele indtjeningen selv - på bekostning af forbrugeren.
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
Og at man derfor nu overvejer om det er det mirakelmiddel til overvægt som man troede.
Alle jeg kender der har taget det, tager på igen, når de stopper. Min måde tager tid men tilgengæld føler jeg den er mere tryg. Jeg tror ikke på quick fix
men et stort vægttab er krævende mentalt. Jeg kan sagtens forstå nogle vælger det
Jeg synes det er en svær debat.... som vi som samfund nok burde have haft før det blev godkendt....
jun 2011
Alligevel er der utroligt mange som tror det er en midlertidig løsning til vægttab... det er mere sandsynligt det er resten sf livet, hvis vægten skal vedligeholdes...
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.422
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.468
Jeg har ikke valgt Ozempic, som den “nemme udvej”. Efter næsten 2 år med svingende og ret høje blodsukre faldt valget på denne type medicin i samråd med min læge. Og med super virkning! For første gang i lang tid, er mine tal så tæt på normale som pt muligt
Og det ultimative for alle diabetes patienter uagtet type er immervæk at være velreguleret og have stabile blodsukre så tæt på normal som muligt. Dette mindsker risiko for de følgesygdomme, der kan ligge og vente.
Til info findes der faktisk 30 forskellige typer diabetes - der er dog kun diagnosekoder for type 1 og type 2 diabetes
https://diabetes.dk/andre-diabetestyper
Billedet er mit blodsukker set over et helt døgn med de udsving jeg nu har
dec 2012
Der er lidt for mange derude på det - som bare vil tabe 5-15 kg og have en nem løsning. Og det er både pga. Den mangel der er til diabetikere og bare rent behandlingsetisk - helt forkert.
feb 2013
De almindeligste bivirkninger der er ved midlet er kvalme, forstoppelse, oppustethed og mavesmerte. Oftest er det forbigående.
Det er helt sort at man ret let kan finde reklamer på nettet for lægeklinikker der udskriver det til folk til vægttab for et ganske lille konsultationshonorar for en telefonsamtale. Det er jo kun godkendt som vægttabsmedicin til folk med svær overvægt eller folk med middelsværovervægt i en risikogruppe for at udvikle fx diabetes eller blodpropper osv. Ikke til folk der gerne vil tage 5 kg inden bikinisæsonnen.
feb 2011
jeg synes det er fint der er kommet noget til svært overvægtige, og dette kan folk være af så mange grunde, ganske som diabetikere kan have udviklet det af flere grunde ... at skrive det altid bare handler om mad og livstil er bare ikke korrekt ...
men at diabetikere ikke kan få deres medicin grundet de der bare skal tabe 5-10 lg og hvor det handler om rygrad er ikke ok ..
apr 2018
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-06-21-slankemiddel-og-diabetesmedicin-undersoeges-for-at-oege-kraeftrisiko
og her
https://avisendanmark.dk/erhverv/novos-vaegttabs-og-diabetesmidler-undersoeges-for-psykiske-bivirkninger
dec 2012
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 195 Svar: 16.665
Ydermere har fx. Metformin en forebyggende effekt når det kommer til brystkræft og effektiverer behandlingen af brystkræft, skulle det forekomme. Risikoen for brystkræft er i øvrigt også øget ved overvægt ...
At det er hormonforstyrrende hos både mænd og kvinder skal tages med ... det øger fx. ægløsningsfrekvensen ved kvinder.
Det interagerer med en del andet medicin, men igen, det gør det meste medicin.
Psykisk syge dør i gennemsnit 20 år før resten af befolkningen pga. livsstilssygdomme, ofte pga. misbrug og overvægt/psykofarmakabrug ... Her kan vægttabsmedicin redde liv (bør ikke tages alene, psykoedukation bør være et krav).
Der er fordele og bivirkninger ved alt medicin. Virkning/bivirkning skal jo derfor altid overvejes individuelt.
Jeg har mange bivirkninger ved Ozempic, men fordelene opvejer bivirkningerne, det meste af tiden. Mine nyrer, mit stofskifte og generelle fysiske sundhed er ødelagt af psykofarmaka ... Ozempic har en positiv indflydelse på min fysiske og dermed meget min psykiske sundhed.
Min kontaktperson i socialpsykiatrien er startet på vægttabsmedicin, selv om han ikke vejer mange kilo for meget. Han var sygemeldt konstant med bivirkninger ... det er ikke den nemme løsning, som mange bilder sig ind. For ham gav det ikke mening i længden.
apr 2018
apr 2018
Jeg synes det er dejligt at der findes hjælp til de, hvor det virker, og jeg kan sagtens se at det ikke er en sort hvid debat
Jeg tænker bare tit at vi har den for lidt i Danmark. Vi har mange vigtige områder som vi først italesætter efter noget er rullet ud
Disse midler er der. De trækkes næppe tilbage og nu må vi have nogle meninger men det ændrer ikke det store.
Nogle bliver hjulpet, andre gør ikke, og så er det godt og som med alt andet medicin
jun 2011
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.522
Det at gå på apoteket har været lidt som at gå i en eller anden forretning efter et tilbud: det er desværre udsolgt, vi ved ikke om/hvornår det kommer igen.
I 2020 skulle jeg opereres, og jeg bad kirurgen om at udskrive det smertestillende på forhånd, da jeg ikke måtte køre bil den første uge efter operationen.
Da jeg ville hente medicinen, var beskeden, at det var i restordre!
Jeg kunne så heldigvis nå at få en recept på noget andet, som jeg fik hentet inden operationen.
I forbindelse med min mands demenssygdomme har jeg lært, at der skal købes medicin ind på forhånd, da man aldrig ved, hvad apoteket har. Det drejer sig om medicin, som trappes op/ned over længere perioder. Det går ikke, hvis man pludselig ikke kan få den rette medicin.
feb 2013
Jeg arbejder med data fra kliniske forsøg i pharmaindustrien. Og det hænder at man får den slags sikkerhedssignaler eller black box warnings. Oftest er der en naturlig forklaring. I dette tilfælde kan det handle om at folk med kroniske sygdomme har ofte dårligere livskvalitet, har oftere psykiske problemer og begår oftere selvmord end den generelle population.
Novo har ganske givet selv haft meget fokus på at undersøge om præperatet øger risikoen for kræft eller selvmord inden de overhovedet sendte stoffet på markedet: Det kræver alle lægemiddelmyndigheder i hele verden og det kommer til at stå på labelen, hvis det er tilfældet. Medfører et præperat en reel øget risiko for kræft eller selvmord så man kan faktisk lige så godt lade være med at sende det på markedet. Hvor mange har lyst til at tage noget hvor der i bivirkningslisten står at man har forøget risiko for kræft eller selvmord?
Man kan som lægemiddelvirksomhed ikke bare sige at det skal man nok undersøge for også ikke gøre det ordentligt. Man skal - inden man overhovdet får lov at kører et klinisk forsøg - beskrive overfor myndigheder i de lande, hvor man gerne vil markedsfører præperatet, hvordan man har tænkt sig at undersøge det, hvilke data man vil indsamle, hvordan man vil indsamle det og hvilke statistiske metoder man vil anvende. Myndighederne kan komme med ekstra krav som man så skal implementerer. Der er hele vejen i gennem meget fokus på patient safety både hos myndigheder og medicinalbranche.
Med en markedsføringstilladelse til et lægemiddel kommer også en forpligtelse til at indsamle data om bivirkninger og løbende analyserer disse så længe man har produktet på markedet.
jun 2011
aug 2011
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
Så skal man lige nappe 4 stik af gange
Det er nu eneste gang jeg har haft nogle problemer med at få det
aug 2011
jan 2014
aug 2011
Så i morgen skal jeg på tur
aug 2011
aug 2011
Mine blodsukre før, var af helvedes til og ligger nu endelig pænt. Så hvis jeg blot skal holde øje med markedet lidt tid i forvejen, så går det nok.
Alternativet er sidste vej for mig.
jan 2014
Jeg har så heller vægttabs effekten.
Men mit blodsukker var MEGA højt da jeg konstateret sukkersyge og det er helt på plads nu.
Jeg ville også være træt af at skulle skifte
feb 2011
feb 2011
aug 2011
Der er mange forskellige behandlingsformer til både type et men også til type to. Nogle tåler og reagerer godt/dårligt på en kombi mens andre reagerer godt/dårligt på en anden kombi. Det er derfor, det kan være så svært at behandle sygdommen.
Nogle type to diabetikere kan via kost og motion helt undvære medicin, andre skal have et enkelt præparat mens andre igen skal have fuld plade.
Ofte ændrer kroppen behov for medicin sig over årene. Jo længere tid, du har haft sygdommen, jo mere sandsynligt er det, at du skal have medicin og at dine dosis stiger. Det siger statiskkerne…og så er der undtagelserne
dec 2012
okt 2011
Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.548
Jeg var lige kørt ind på apoteket for at hente astmamedicin, men de havde kun den ene. Den løber de ellers kun tør for, når der er mange turister herovre.
Medicinmangel for diabetikere