1.887 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 90 Svar

HOP ---springe ud HOP ---springe ud

jeg synes altså det er noget underligt noget at det i 2023 er noget at "springe ud", at man i det hele taget på en eller anden måde skal annoncere sin seksualitet ... at den på en måde bliver en del af det man er offentligt ...

jeg/man går da heller ikke rundt og har som en del af sin off. præsentation "dav jeg hedder xxx jeg er heteroseksuel" ....

jeg synes det er mærkeligt ...

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HOP ---springe ud
  • #1   16. aug 2023 Jeg kender folk der er queer og homoseksuelle og det er altså heller ikke en del af deres normale præsentation smiley

Men det bliver nok skabt til en storm på de sociale medier. Det er i hvert fald dér jeg hører det mest omtalt - ikke så meget "i virkeligheden"

• #2   16. aug 2023 Det er da glimrende, fremfor medier skal ligge på lur efter den historie.
    Min bror er semi-kendis og homo. Han sprang ud på FB. Så var den ligesom ude i det fri, og alle fandt ud af det på samme tid = medierne kunne ikke kæmpe om "først med sladderen".

• #3   16. aug 2023 Min datters venner er efterhånden alle mulige køn, jeg vil gerne vide det på forhånd hvad de skal omtales som smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.722
    #5   16. aug 2023 Men med mindre man skal knalde med dem kan man egentlig være ligeglad smiley

For 51 år siden måtte mænd ikke danse sammen offentligt. Måske er de bare stolte og har et behov for en endelig anerkendelse som cis/hetero ikke oplever behovet for, fordi de er som alle tror og de fleste er?

Personligt synes jeg det er værre med dem, der aldrig springer ud, af forskellige årsager.

• #6   16. aug 2023 Hvad er forskellen på queer og homo Fünke? Jeg troede queer bare var et andet ord for homo, men jeg følger vist ikke så godt med i alt det der køns- og seksualitet noget.

Jeg har det nok sådan, at vil nogen kaldes noget andet end det køn de umiddelbart ser ud til at være, så må de jo sige det, men ellers er jeg ret ligeglad og har ikke det store behov for at vide, hvem eller hvad de tænder på eller er tiltrukket af.

Hvis det er nogen man omgås ofte finder man jo nok alligevel ud af før eller siden, at deres kæreste er x køn e.l.

• #7   16. aug 2023 Queer: https://lgbt.dk/ordbog/queer/

• #8   16. aug 2023 Lens - men er det nødvendigt at springe ud i dag, kan man ikke bare være hvad end man nu er?
    Tænker at folk der lever som noget andet end de er, er noget andet, det synes jeg da også er trist, hvis de føler de er nødt til.

• #9   16. aug 2023 Homo: https://lgbt.dk/ordbog/homo/

• #10   16. aug 2023 Tak frk Jensen.
    Synes der hele bliver lidt indviklet - kan man ikke bare være hvad man nu synes man er, og så er den ged barberet.

• #11   16. aug 2023 Det er jo ikke interessant at være “anderledes” hvis ingen ved det;)

• #12   16. aug 2023 Jeg har flere gange kommet til at omtale en af min datters venner som det "forkerte" køn, og min datter syntes det er SÅ pinligt når jeg kommer til det..

Jeg forsøger at sige det rigtige, men nogen gange er det altså ikke lige at se at fx en biologisk pige ikke er en pige smiley

og ved den ene af vennerne er familien ikke helt om bord, så der kommer jeg til at sige forkert..

Det ER ikke nemt at navigere i, når man er vokset op med der kun var 2 køn og en kvinde var en kvinden smiley

og nogle gange kan man ikke høre det på navnet, fordi det er et navn der kan bruges af begge køn..

Nede på min datters efterskole er de dog gode til at omfavne det, vi skulle på 1. skoledag ind og snakke med husmesteren, og der skulle vi informere om de skulle sige min datters navn, eller det navn hun omtales som blandt eleverne, og gerne også om hvilket køn hun ser sig selv som..

Hun vil gerne kaldes et drenge navn af eleverne, og hendes eget navn blandt voksne.. Hun ser sig selv som kvinde, men tror ikke helt hun er fastlåst på sexualitet endnu, hun har snakket om pan-kønnet, men er vidst gået lidt fra det..

For hende er det med mange køn og seksualitet helt naturligt.

Og ja, hun må være det køn hun vil, men hvis der skal ændres noget på kroppen må hun selv betale for det når hun er 18, og vi vil støtte op om hende uanset køn og seksualitet.

• #13   16. aug 2023 Michelle - Det er ikke sikkert personen helt ved hvad de er endnu smiley

I denne tid er det meget normalt at ungerne skifter imellem hvilket køn de vil være..

• #14   16. aug 2023 Helt ærligt, det er godt nok for meget hvis børn skal navigere i det rod! Jeg har godt nok ondt af dem! Så lad dem da for fanden være børn…..

• #15   16. aug 2023 Bodil - De er skam stadigvæk børn smiley Eller nu er min jo teenager nu.. For dem er det lige så naturligt som det med der kun er 2 køn var naturligt for os andre i den alder.

• #17   16. aug 2023 Der findes kun to, nej tre køn.
    Der er enten hun - han eller få tvekønnede.

• #18   16. aug 2023 #2 Rikke ... jamen jeg fatter slet ikke det kan være en historie hvad nogen er rent seksuelt i 2023 .....

@ 5 Lens ... det er ikke fordi jeg synes det er slemt ... kan bare ikke forstå hvorfor vi nærmest synes at have et "krav" om at kende seksualiteten på og ja specielt de kendte/semi-kendte ... det rager da ikke os ...

Det er ikke et spørgsmål om køn, en tråd om det, for ja der kan det være nyttig viden at vide hvorledes en person vil tiltales når ikke det er åbenlyst ...

Men man sige jo ikke Hej Homo, Hej Hetero, Hej BI !!! jeg synes ærlig talt ikke det er relevant at kende andres seksualitet som en almen viden ...

• #19   16. aug 2023 Frk Jensen - som sagt, hvis nogen gerne vil om-/tiltales anderledes end hvad der lige måtte være åbenlyst, så er der jo god grund til at sige det, så skal jeg også nok gøre mit bedste for at efterkomme ønsket.

Men derudover synes jeg det er lidt unødvendigt at skulle "springe ud" = fortælle om sine præferencer og seksuelle orientering hvor det ikke er relevant for situationen. Hvis det er relevant for mig at vide, så sig det. Er det ikke, så nøjes da bare med at være det - det ville måske også give lidt mindre forvirring, hvis ikke det var noget der skulle italesættes hele tiden.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#20   16. aug 2023 Michelle

Desværre er det nødvendigt ja. Der er stadig masser at arbejde med på området når det handler om accept

Og det giver mange andre mulighed for at turde være dem selv.

En af mine bedste venner er født pige men har skiftet køn. Jeg oplever den skrækkelige transfobi på tæt hold og det er helt forfærdeligt at være vidne til hvordan andre kan opføre sig

Også familie. Jeg fatter ikke at nogle kan slå hånden af sit barn fordi hun er en han

Jeg har en del venner i det miljø færdig jeg har brugt tid på som gammel kone at sætte mig ind i det. Så er jeg bedre forberedt hvis min datter møder det, hvilket hun nok gør jo

Men der er enorm lang vej, og når en springer ud åbent så handler det næppe om at flashe hvem man knalder med men mere om at give håb og mod til andre, og det ved jeg har en god virkning

• #22   16. aug 2023 Isabelle - Min datter har haft 2-3 venner med herhjem, som egentlig Biologisk er piger, men ville behandles/tituleres som en dreng..

Og hvis jeg når jeg snakkede med min datter sagde fx "Kommer din veninde med hjem?" så ville hun surt sige "Det er altså en dreng", hvor jeg så indretter mig, men dagen efter møder ham sammen med hans moster, og hun så omtaler ham som hende..

Er du gal jeg var forvirret da vi var færdig og gik hver til sit smiley

Det handler ikke om seksualitet som sådan endnu.. Lige nu er det bare kønnet og det virker ret flydent for de unge mennesker..

Nede på efterskolen var det hvertfald svært at se om det var fx en pige der gik i drengetøj fordi hun syntes det var behageligt (som min datter gør) eller fordi det var en der ville være dreng..

Ikke at de ikke må det, det må de hjertens gerne, og på efterskolen er de åbne for at der må den unge prøve at være det modsatte køn i det år, for at finde ud af om det var noget for dem (De er selvfølgelig ikke tvunget).

Før Katja begyndte at have transkønnede venner anede jeg ikke det var så udbredt i den alder endnu..

Det kom lidt pludseligt for mig smiley

• #23   16. aug 2023 @ Isabelle, det er IKKE et problem for mig ... jeg synes mest af alt det er sørgeligt at det tilsyneladende føles nødvendigt ...

• #24   16. aug 2023 Isabelle - jeg render altså ikke rundt og er irriteret, for nej, det er ikke noget jeg støder på ofte, men nu handler DENNE tråd jo om emnet, og så er det vel ok at dige, at man ikke forstår behovet? Her bliver der jo spurgt til netop det.

Jeg har i øvrigt intet problem med at bruge det pronomen folk foretrækker - jeg er i flere engelsksprogede grupper, hvor der er en del der tiltales they/them, og hvis man ved det, er det jo ikke et problem.

Det jeg gar svært ved at forstå, er behovet for at skilte med dit køn eller seksualitet, hvor det ikke er relevant - ala "halløj jeg er homo" på FB e.l. på en datingside derimod er den slags jo ganske relevant.
    At man vil springe ud for familie og venner kan jeg da sådan set også forstå - om end jeg tænker det ofte vil være lidt overflødigt nu om stunder, mon ikke de opdager det, hvis man pludselig har kærester af forskellige køn, har 7 af dem e.l. smiley

Og hvis, som f.eks. Jensen skriver, de unge egentlig ikke rigtigt ved hvad de er, hvorfor er det så vigtigt at hele tiden sætte ord på, når de det ene øjeblik er det ene og det næste det andet. Hvorfor ikke bare lade dem være hvadend de nu synes de er - jeg ville da også øvrigt ikke behandle f.eks. en panseksuel anderledes end en homoseksuelt, så hvorfor er det vigtigt at putte labels på det hele, kunne man ikke bare være?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#27   17. aug 2023 Selv i denne tråd er der en kommentar der underbygger min pointe

Derfor er der et behov for at nogle går forrest

Det kan man som hetero ikke nødvendigvis forstå behovet for, fordi man tilhører flertallet og derfor ikke møder fx transfobi eller hate crime, familie der er imod eller mennesker der kalder en ved ens deadname

Som mennesker har vi altid søgt efter forbilleder og nogle at læne os op af

• #28   17. aug 2023 Lens - men det kan altså have modsat effekt, når der er så meget fokus på det i medier mm. Og noget andet er, at det næppe nogensinde kommer til at ske at ingen overhovedet har holdninger imod LGTBQ+ uanset hvor meget der snakkes om det (og for nogen måske FORDI der snakkes om det.

Hvis man ønsker det "normaliseres", så er det vel netop at opføre sig "normalt" - altså leve sit liv som den man nu er uden hele tiden at have fokus på, at "jeg er altså ikke som flertallet".

Jeg fandt ud af i går, at en kollega er homo - ikke fordi han sagde "jeg er homo", men fordi han fortalte om noget han havde lavet med sin mand - fuldstændig ligesom hvis han havde sagt "min kone og jeg gjorde x". Og det gav da heller ikke anden reaktion, end hvis det var det han havde sagt, faktisk tænkte jeg først over det i forbindelse med denne tråd.
    Vil man gerne normalisere, så er det da vejen frem - lev det i stedet for at sige det.

• #31   17. aug 2023 #26 Pernille D ... det var lige præcis på baggrund af det med Esben L jeg oprettede tråden .. at jeg tænkte nå, ikke fordi de genrede mig på NOGEN måde .. men bare ja det er du så OG bare vær det du er ...
    @ Michelle, er fuldstændig enig, klart at når samfundet skal vænne sig til noget der ikke har været set som ok, som har levet i det skjulte så skal der noget til, men i 2023 i Danmark ihvertfald og mange andre steder der er det altså ikke noget nyt at der er kærlighed mellem samme køn, så bliver det mere netop mere "a-normalt" "nå her er noget jeg skal tænke over" at man bliver ved at fortælle det offentligt ..

Hadforbrydelser og idiot reaktioner kommer man ALDRIG til livs ...

• #32   17. aug 2023 Jeg oplever det regelmæssigt på arbejdet - men ikke som en større "komme ud event". Blot som en helt naturlig del af præsentationsrunden i et team smiley

"Dav - jeg hedder Karl, og jeg bor sammen med min mand Karl-Åge på Østerbro"

"Jeg hedder Hans, og bor med min kone og vores to børn i et hus på landet - men i hverdagene overnatter jeg ofte hos min kæreste Hansine her i Kbh".

"Jeg er transgender, og mit navn er nu Helene. Jeg bor sammen med min kæreste Lene og hendes kæreste Le"

Alle ovenstående er virkelig eksempler, og den eneste fortælling jeg personligt havde det lidt stramt med var "Hans",

Den eneste gang jeg har oplevet det som problematisk, var her for få uger siden, hvor jeg havde indkaldt til et møde, som en kollega afslog, fordi han skulle på rådhuset og giftes.
    Jeg sendte mail tilbage med tillykke, og ville egentlig vedhæfte bare en lillebitte gif med et sødt brudepar.
    Men jeg turde sgu ikke, for jeg vidste ikke, om han skulle giftes med en mand eller en kvinde.... smiley

• #33   17. aug 2023 jamen der, hvor det er en normal ting at gøre når man fx præsenterer sig, passer det jo ind og ja så er det jo netop normalt ... men Karl siger jo heller ikke, jeg er homoseksuel, men bare navnet på den han bor med ..

Imo havde det også lydt anderledes hvis Esben fx i en eller anden naturlig sammenhæng sagde jeg er flyttet sammen med xxx ny kæreste og så var navnet jo bare en mand, eller ved anden off optræden bare sagde det er så xx min kæreste osv ... det gør man jo naturligt, og gør netop at man så alle bare er det man er ....

• #34   17. aug 2023 Præcis Hanne - det skal jo ikke skjules, bare behandles helt normalt, hverken mere eller mindre.

Isabelle - hvis du bor i det mest konservative kristne miljø i USA... eller herhjemme for den sags skyld, her har vi bare ikke helt så meget af den slags, så er der jo grund til at kæfte op og kæmpe for ligestilling. Men som blegnede dansk politiker tænker jeg måske det er lidt overflødigt at "springe ud" på den måde, medmindre han da havde tænkt sig at blive bannerfører for lige rettigheder i det føromtalte miljø, som han vist selv kommer fra (var det ikke ham, der var kreationist?), men det tvivler jeg sjovt nok på er hans plan

• #37   17. aug 2023 Arh ok... de der større "coming-out" ...

Jeg tror faktisk, at der (desværre) stadig er brug for dem.
    Når det gøres mere åbent/offentligt og af kendte/semi-kendte, så skaber det jo debat og dialog (selv herinde smiley ) Og jo mere positiv stemningen er, jo nemmere bliver det for den næste, der skal springe ud.
    Det er da bla. trist, at de fleste fodboldspillere først tør springe ud, når de har afsluttet den aktive karriere.

• #38   17. aug 2023 Isabelle - nej nej. Esben - så vidt jeg husker var det ham der som forsknings- og undervisningsminister også lige var kristen kreationist smiley

Hvad Glenn Beck er aner jeg ikke.

Og nej, jeg opfordrer ikke til at lukke munden på nogen, at de ikke må holde i hånd og hvad har vi. Tværtimod - jeg opfordrer jo egentlig bare til, at man opfører sig helt almindeligt = holder sin kæreste i hånden hvis man lyster osv. uanset køn eller orientering. Så behøver man ikke stå på en talerstol og afsløre for verden, man er hvadend man nu er... det kan verden jo ligesom se/høre når man lever sit liv... mere spændende er det vel heller ikke at onkel Bente er panseksuel.

• #39   17. aug 2023 Karina - men bliver det mere positivt af at flere gør det? Det er ikke mot indtryk, når jeg ser kommentarspor på FB o.l. flertallet synes som de altid har gjort, at det må de da selv om. Nogen enkelte synes, som de altid har gjort, at det er super klamt, slal forbydes osv. Sidstnævnte er gide til at råbe højt, og vupti røg den gode stemning.
    - det er selvfølgelig sat på spidsen, men det er nogenlunde sådan jeg oplever detfra sidelinjen

• #41   17. aug 2023 Michelle - Nej, så længe kommentarsporet bliver præget/overdøvet af dem, der råber højest og med hadefuld retorik, så trækker det stadig i den forkerte retning.

Men man skal bare huske, at den modstand ikke kun findes online, men i DEN grad også ude i det virkelige liv.
    Og så længe den hersker i visse kredse, vil der være unge, der ikke tør springe ud - og behov for at andre stadig udvider den vej mod forståelse og rummelighed der burde være en motorvej nu, og ikke blot en trampesti.

Der er stadig 81 lande i verden, hvor homoseksualitet er ulovligt. Og flere steder er der dødsstraf. Og i USA vedtages der løbende ny lovgivning, som bestemt ikke kendetegnes ved accept og forståelse af "anden seksualitet"

Så jo... jeg mener faktisk, at der stadig er behov for debat, åbenhed og frontløbere.

• #42   17. aug 2023 Min kæreste - som er en mand - svarede på et opslag i vores gruppe, da et par stykker godt ville ha en med til noget pokerspil.

Og det var jo nogenlunde det sjoveste i verden.
    Kæresten kom derud - der boede to kvinder, kærester, og hele deres hus var indrettet i Hogwarts stil smiley

Der var en tredje kvinde også - og de gik så igang med det her spil.

På et tidspunkt var det den tredje kvindes tur og hun var ikke lige opmærksom på det, så min kæreste siger - noget i stil med - "det er din tur, unge dame" ..

Og SÅ blev hun eddermame vred og skældte min kæreste ud. Hun råbte op og marcherede ud .. og kæresten var bare sådan .. wtf ..

Det viste sig så, at hun åbenbart var en han - var vist lige gået igang med at være det og kaldte sig iøvrigt Noah - så er det sq lidt svært smiley

Pointen her er, at SÅ vred er det måske heller ikke nødvendigt at blive fordi en person tager fejl.
    En veninde jeg har bliver SÅ tit taget for en mand - hun ER og ønsker at være, kvinde - men hun er bare åleslank og korthåret, og i et vinterhundeoutfit, ja, så ligner hun nok et hankøn.
    Hun bliver ikke vred over det, for .. folk gør det jo ikke for at genere.

På den forrige afdeling jeg jobbede på, havde vi en - virkelig smuk - kvinde indlagt. Hun tog med til en rockerfest, og gjorde åbenbart lykke. Altså lige indtil at de fandt ud af at hun var en han. Kæft, hvor fik hun tæv og blev hentet af en ambulance smiley smiley smiley

Jeg personligt har ingen problemer med folks seksualitet men jeg melder mig helt ud, når man opfordrer .. forkert ord, men ... børn til at "finde ud af hvad de er og støtter dem i det".

Da jeg var lille nægtede jeg at gå i kjoler, jeg havde ingen dukker, jeg legede med drenge, klatrede i træer, spillede fodbold .. men jeg er da glad for at min mor ikke mente at jeg måtte være en Martin.
    Jeg har aldrig ønsket at være mand og jeg er da pænt tilfreds med, at jeg ikke nåede at blive en.

Synes det stukket lidt af - men jeg er opdraget til at acceptere folk som de er, så det gør jeg naturligvis. Tanker er heldigvis toldfri smiley

• #44   17. aug 2023 "Pointen her er, at SÅ vred er det måske heller ikke nødvendigt at blive fordi en person tager fejl."

Uhj nej, der ramte din kæreste vist godt nok et ømt punkt! Men det ER bare så forskelligt, hvordan folk reagerer.

For ca 30 år siden, boede jeg et års tid til leje i et stort hus sammen med en veninde, fordi vi begge var gået fra vores (mandlige) kærester samtidig, og havde brug for noget tid, til lige at finde ud af, hvad vi hver især ville.
    Det er tilbage til den tid, hvor telefonopkald til firmaet generelt gik over receptionen/omstillingen, så når Susan indimellem ringede, og lagde besked om, at jeg skulle "ringe hjem", var det helt naturligt at mine kolleger gik ud fra at vi var et par. Eftersom vi begge havde nye (mandlige) kærester igen, morede vi os en del over det - og kan faktisk gøre det endnu smiley

Men omvendt havde vi en mandlig kollega i samme firma. Som en dag havde taget meget meget kærlig afsked med en sød ung mand - lige udenfor vinduerne. ALLE syntes det var SÅ sødt, og hvor var det dog bare dejligt, at han nu var klar til at vise sin kærlighed frem. smiley

Den episode endte så helt galt. Han gik fuldstændig besærk over "rygterne", og de kolleger, der havde overværet afskeden, og dermed var ansvarlige for at "sprede ondsindede rygter", måtte stå skoleret for ledelsen, og fik hver en mundtlig advarsel.... smiley smiley

• #45   17. aug 2023 #43 ... John .... Tjaaa ... i mørke er alle "katte" grå ... smiley smiley smiley

• #47   17. aug 2023 Min oplevelse er, at nogle melder deres queer-ness klart ud, meget hurtigt, for at passe på dem selv. De kan se den umiddelbare reaktion, og forberede sig, hvis den er negativ, frem for, at de senere uforvarende kommer til at trigge nogens homofobi, og dermed putter dem selv i risiko, det være sig verbalt eller fysisk.
    Så de minimerer evt. fare for, at være dem selv, hvor de ikke kan rummes, eller ikke accepteres.

Min veninde med et unisex navn, ligner en mand, fra naturens side, og herefter nu med bevidst maskulin frisure og påklædning. Hun føler sig som mand, men vil (stadig) tiltales hun/hende/veninde etc.
    Hun er gift med en kvinde, og det er det hun bruger til, at oplyse om sin queer-status, inden for få minutter efter, at hun kommer i snak, med en fremmed (nævner at hun og hendes kone har ...).
    Hvis det er for, at passe på dem selv, at de vælger bevidst, at melde deres seksualitet ud, kan jeg godt forstå det.

Ellers er andres seksualitet en privatsag. Det er rart at vide, hen af vejen, for det er jo så ikke lige hende, man savler over fyre med etc. smiley
    Hun angav at være heteroseksuel, de første år, jeg kendte hende .. med tiden/alderen gør, at hun nu tør prøve, at finde ud af, hvem hun egentlig er ... Hvis ellers hun holder mig orienteret, så retter jeg ind så godt jeg kan, med rummelighed og accept.

• #48   17. aug 2023 Jeg vil godt pointere at jeg ikke opfordrer min datter til at ligge sig fast på køn og/eller seksualitet, ligesom jeg heller ikke siger hun SKAL have en bestemt trosretning..

Jeg spørger hende jævnligt om køn, fordi jeg gerne vil være sikker på at tiltale hende rigtigt.. Med en 14 årige teenage-datter skal der ikke så meget til før hun bliver sur eller ked af det..

Hun svare hvis hun har lyst, og jeg ager så ud fra det svar..

Det med panseksualitet, kom snakken på, fordi hun sagde hun havde fået en kæreste (de havde mødt hinanden 1 gang, og det var mest online) og det var en pige..

Jeg spurgte så om hun var homoseksuel (Og jeg spurgte ikke på en fordømmende måde) og hun sagde nej, hun var vidst pan..

Så snakkede vi lidt om hvad det var..

Jeg er ret ligeglad med om hun er pan, homo, hetro eller noget helt andet.

Ligesom jeg er ligeglad med om hun er kvinde eller mand.

Bare hun er glad.

Jeg spørger udelukkende for at vide hvordan jeg skal agere overfor hende og hendes venner/veninder. Især når det er så vigtigt for hende at jeg ikke siger fx "Skal du hjem til hende" når "hende" gerne vil tales til som en "ham".

Det ER ikke et problem, jeg kan bare godt lide at være forberedt.

• #49   17. aug 2023 Jeg forstår slet ikke at man kan finde på at spørge om det! For mig bliver det til et ledende spørgsmål, lad barnet selv finde ud af verden og lad være med at spørge om noget, i mine øjne, så fjollet, hør hvad hun siger, lad hende selv komme ind på den slags hvis hun ønsker det! Går man rundt og spørger så tvinger man hende jo til at tage stilling til noget som helt ærligt nok ikke er noget hun ellers ville spekulere i.

• #51   17. aug 2023 Bodil - Du var der ikke smiley det er bestemt ikke ledende..

Hun er ikke tvunget til noget som helst, hvilket hun godt ved..

og jo en 14 årige spekulerer på hvad de er til.. Det snakker de med deres kammerater om også..

14 årige er ikke små børn, de er teenagere, som er ved at finde ud af hvem (og hvad) de er.

• #52   17. aug 2023 Bare det at spørge er jo ledende, du tvinger din datter til at tage stilling til noget hun dybest set ikke burde spekulere i, det er jo ikke noget børn i den alder spekuler i med mindre det bliver taget op af nysgerrige voksne! Hold din mund og lad din datter selv komme til dighvis hun har spekuleret på noget! Det er efter min mening enormt synd at fylde den slags spekulationer ind i en i forvejen forvirret hjerne. Det skal børn selv finde ud af, voksne skal ikke tvinge dem til at tage stilling ved at spørge konstant!

• #53   17. aug 2023 Hun kom og sagde hun havde fået en pige kæreste, hun sagde selv hun var pan smiley

Jeg har ikke tvunget hende til noget, så stop med at prøve på at gøre det til noget det ikke er smiley

Er det så også synd hun blev spurgt om hun ville konfirmeres? Er det også synd hun fik lov til at droppe kirken fordi hun ikke tror på Gud?

Nej det er det ikke.. Hvorfor? Fordi hvis hun ikke har lyst, så skal hun ikke..

Og jo de unge snakker om det, de snakker om hvilket køn de er og hvad de er til..

Sådan er 14 årige idag, det er ikke noget jeg har tvunget hende til.. Hun kom til mig, og snakken faldt på det..

Jeg afviser ikke min datter når hun fortæller mig noget, fordi en ældre kvinde på et forum måske vil syntes det er forkert smiley

Så få hovedet op af busken og se dig omkring.. Verden er heldigvis mere åben omkring seksualitet end du er..

• #54   17. aug 2023 måske man kan blive enige om at NOGLE 14-årige er der, andre er ikke ...

min søn er nok bi-seksuel, han har haft pige-kærester, men er periode sagde han at han måske var til fyre ... jeg sagde bare ja ok, bare du er glad, og alle er lige velkomne her hvis de er ordentlige mennesker, men mere talte jeg så heller ikke ind i det, ... ganske som da mine døtre fik kærester af han-køn, så ville jeg da heller ikke spørge om de nu var sikre på de ikke var til noget andet ...

jeg synes bare man skal holde en i hånden man nu engang har lyst til at holde i hånden, give den et kys som man nu synes, og sidde ved siden af hvem man vil .... men overgramser og over kysser man hinanden i det off rum, så synes jeg sgu det er for meget, og det er uanset sammensætningen af de deltagende...

Så for ikke så længe siden en mand nærmest kravle rundt og gramse og kysse på sin kvindelige kæreste i Bilka, det er for mig grænseoverskridende og ja "go home and get it over with "

• #55   17. aug 2023 Hanne - Jeg har heller ikke spurgt om hun var sikker på om hun var det.. Jeg spurgte om hun var det, så sagde hun nej, hun var vidst nok pan..

Jeg er nysgerrig og spørger så hvad det vil sige, hvorefter hun forklare det..

Mere er der ikke i det..

Jeg er ikke en eller anden ond mor der siger hun SKAL være det ene eller andet..

• #57   17. aug 2023 Ja men for pokker frk Jensen, hvorfor spørge??? Det er da helt og aldeles unødvendigt! Som Hanne så rigtigt skriver, hvis pigen siger noget så svarer man naturligvis, men man gør det neutralt, så man ikke lægger mere i det end det var ment!

• #58   17. aug 2023 Bodil - Jeg syntes jeg har svaret på det spørgsmål.. Så istedet for jeg skal sidde og skrive det samme igen og igen, så gå tilbage og læs det smiley

Igen du var der ikke, så lad være med at gøre det til noget det ikke er..

Bare fordi du lægger alt muligt i det, betyder det jo ikke at jeg gør det..

Og det gør min datter heldigvis heller ikke..

Så stop med at tro du ved hvordan det præsist er foregået, det gør du tydeligvis ikke smiley

Så hvis du spørger om det samme igen, så forvent ikke at jeg vil forsøge at svare dig mere, du kan blot gå tilbage og læse hvad jeg allerede HAR skrevet smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#60   17. aug 2023 John mener du at homoseksualitet fx er indlært ? Eller hvad mener du med social arv?

Jeg kender ingen der bliver sure hvis folk siger forkert køn. Så forklarer de det bare roligt eller ignorere.

• #62   17. aug 2023 Jeg ville have syntes, det var vildt akavet hvis min mor havde spurgt ind til min seksualitet da jeg var 14... og ja egentlig nok stadigvæk. Jeg tror så også bare min mor havde sagt noget i retning af det Hanne skriver. Det viser jo at det er helt ok uanset hvad den unge er til, og så er der i øvrigt ikke lagt op til, at det er noget, de behøver tage stilling til nu

• #64   17. aug 2023 Jeg spørger hende jævnligt om køn, fordi jeg gerne vil være sikker på at tiltale hende rigtigt..

Jeg spørger udelukkende for at vide hvordan jeg skal agere overfor hende og hendes venner/veninder. Især når det er så vigtigt for hende at jeg ikke siger fx "Skal du hjem til hende" når "hende" gerne vil tales til som en "ham".

Øhh .. hvad fanden tror du vi andre gjorde i 80´erne, når vi foruden "ham derhjemme" havde et par stykker ved siden af ???
    Kaldte allesammen for .. SKAT .. smiley

Spøg til side .. hvorfor ikke bare kalde din datter for hendes navn - og simpelthen spørge hende .. "skal du hen til Benny, Orla, Henriette, Karen, Astrid ... " whatever, istedet for "ham eller hende" ?

Når du nu er så bange for at sige forkert ?

Jeg kender iøvrigt ikke Bodil godt nok til at sige, at hun er generelt mere lukket mht sexualitet end resten af verden ??
    Hvad er det ved Bodils skriv, der får dig til at tænke det ??

• #65   17. aug 2023 Er sikker på at de fleste kan gennemskue mit skriv.

Tror jeg også smiley

• #66   17. aug 2023 Isabelle - Ja jeg spørger, fordi hun er meget drenget i det, og har mange drenge venner der biologisk er piger.

Og hun bliver stiktosset hvis jeg siger forkert..

Og jeg har også spurgt om hun hedder hendes navn, da hun bliver kaldt et drengenavn af de andre på skolen.

Hun kan svare ja eller nej og så er der ikke mere i det..

Og det er ikke noget jeg går og tænker meget over, jeg spørger blot for at være sikker på hvordan jeg skal navigere overfor hende, så hun bliver så lidt sur som muligt (og nej hun bliver ikke sur, flov eller andet over jeg spørger)

• #68   17. aug 2023 Jeg synes, det er GODT, at der er masser af åbenhed om kønsidentitet og seksualitet. Men det du beskriver, Frk. Jensen, synes jeg altså ikke lyder sundt for hverken din datter eller hendes venner.

HELT enig !

• #69   17. aug 2023 Isabelle - Jeg pådutter det ikke.. Jeg spørger pænt, stille og roligt..

Det er ikke "Hvad så, skal du ikke til at være en dreng?"

Jeg gik selv meget i drengetøj, men ville ikke være dreng, men dengang var der jo heller ikke alle de kønsidentiteter som de unge har idag..

Jeg har prøvet at kalde hende, hendes drenge-navn, det måtte jeg hvertfald ikke. smiley

De unge tester, de skifter ikke hver måned, men de kan godt hedde noget i nogle måneder og så noget andet, jeg er til tider SÅ forvirret over hvilken ven hun snakker om, når A hedder B og så senere C smiley

Jeg har sagt hvis hun ikke vil have jeg spørger kan hun sige det enten direkte til mig, eller til hendes far (eller en anden som også kender mig), og så siger de det til mig for hende.

Og jeg HAR spurgt om det er okay jeg spørger, og det er det..

Det er ikke sådan at jeg spørger HVER gang jeg ser hende..

Fx på skolen, hvor de gerne ville vide om der skulle bruges hendes navn ved opråb, eller om det var hendes drenge(/kæle)-navn.blev vi jo nødt til at spørge, så vi kunne fortælle husmesteren det.. Hun vil helst kaldes hendes drenge-navn blandt hendes venner og hendes pige-navn blandt de voksne på skolen (og af familien)..

Jeg har det fint med hun er den hun er, jeg gør bare hvad jeg kan for at være der for hende. Og det er ikke altid så let på alle områder smiley

Nede på efterskolen er det naturligt at der er nogen der fx "normalt" er en pige prøver af om de egentlig er en dreng ( og her mener jeg altså ikke at ALLE skal prøve at være det modsatte køn)

Der er unge mennesker der går op i rollespil og de er generelt bare anderledes (og det mener jeg ikke på en negativ måde, det er en rigtig god og spændende efterskole)

• #71   17. aug 2023 Isabelle - For at kunne agere på den rigtige måde overfor hende..

og nej de opfandt det ikke bare lige, men jeg mindes ikke man kunne være andet end en mand eller kvinde da jeg var 14

• #72   17. aug 2023 Men jeg har ikke lyst til at forklare det mere idag, hun må være den hun er. Og jeg støtter hende uanset hvad hun er.

• #73   17. aug 2023 Måske det er på tide at lære, at man ikke kan tillade sig at blive sur, hvis nogen siger hun i stedet for han? Hvis de skifter i tide og utide, er det ikke en rimelig forventning, at omverdenen ved,vhvad de vil kaldes i dag og dermed er det urimeligt at blive sur over den slags - så må man lære en ordentlig måde at sige "jeg foretrækker at blive omtalt som h*n"

Men helt ærligt - mon ikke der var lidt mindre forvirring, hvis vi nu bare droppede alt det kønsfokus og bare lod ungerne være unger. Har de spørgsmål kan de jo stille dem, men der er dælme da ingen grund til jævnligt lige at tjekke ind og se, hvad køn de mon føler dig som i dag.
    Jeg tror ikke man gør dem en tjeneste ved det.

• #74   17. aug 2023 Et godt råd kunne være, prøv at hold din mund! Der er simpelthen nogen ting man bare ikke spørger sine børn om!

• #75   17. aug 2023 Bodil - Det er heldigvis ikke noget du bestemmer om jeg skal smiley Jeg holder min mund når det passer mig, og hvis hun eller de voksne der kender os siger fra, så gør jeg det.. Ikke fordi du og dine venner syntes jeg skal gøre det!

• #76   17. aug 2023 smiley

profilbillede
  • #77   17. aug 2023 *fnis*

• #79   17. aug 2023 Jeg er født uden livmoder, men har ingen diller.

• #80   17. aug 2023 #79
    Får du så ikke det, når du skruer lidt op for charmen? smiley

• #81   18. aug 2023 Gisp Isabelle.
    Når jeg så har fået fjernet livmoderen for nogle år siden - er jeg så ikke kvinde mere? smiley smiley

• #83   18. aug 2023 Og nu ser jeg en meget meget skræmmende baby med stort adamsæble for mig smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #85   18. aug 2023 Lille baby med D-skål er virkelig heller ikke rart at tænke på smiley smiley smiley

• #86   18. aug 2023 Isabelle - hvad med at bruge X- og Y-kromosomer som indikator, så er vi ude over det der med mandebryster, kvinder uden livmoder osv smiley

• #89   18. aug 2023 Hihih - tildelt...
    Det får mig i DEN grad til at tænke på Fordelingshatten på Hogwarts

profilbillede
  • #90   18. aug 2023 Hvis man endeligt vil bruge tildelt, så skete det jo også noget før fødslen.

• #92   18. aug 2023 Isabelle - jeg tror da faktisk det er ret kulturelt det vi ser nu. Altså der har jo altid været nogen få, der ikke følte sig som deres biologiske køn, men at det nu pludselig er så stor en andel af de unge, og at man ikke bare kan være en dreng der kan lide at lege med dukker, en pige der kan lide at klatre I træer e.l. uden at det skal defineres som et af 500 forskellige køn er da kulturelt betinget.

• #94   18. aug 2023 netop det der med at der i nok alle børns liv er faser hvor de udforsker noget en tid er jo helt normalt, det har jeg da oplevet mange gange i mit liv, nogle børn er måske mere intense i nogle ting end andre, fx har mit mellemste barnebarn lige været igennem en udklædningsperiode hvor det altså meget var kjolerne der var spændende, hans bror har aldrig været i sådan en fase, til gengæld var han helt væk i superhelte og dinosauere ... men ja før i tiden var det hvad det var, faser og hvad det medførte med tiden var som det var .. i dag er det som om nogle med det samme så siger "nå så er han/hun måske ikke født i rette krop" ... jamen for helvede det ved ingen da i mange år fra fødsel og frem, det er jo et udviklingsforløb, og jo mere de små/mindre børn får lov at udforske jo mere sikre er de den dag de begynder at definere sig selv ... det behøver de altså ikke de voksne og deres enorme trang til at definere til ...
    Det er sgutte et problem for børn at noget er blåt og andet lyserødt, at det hedder dreng, pige, problemet opstår når de voksne ikke kan leve uden alt har en label før udviklingen er nået til det niveau hvor det enkelte individ ved nok om sig selv ...

Man taler i disse dage SÅ meget om de unge, deres pres og mistrivsel, men det er ikke kun skolen og uddannelsessystemet, det mange kalder frihed til at være den man er , får sikkert mange der stadig er børn til at føle de skal forholde sig til noget de ikke aner hvad er, og som de burde lege sig frem til at finde ud af i mange mange år, i fred for voksen definitioner...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#96   18. aug 2023 Er der mange flere end tidligere? Hvor kan jeg se de tal?

Meget gerne link. Bruger som sagt tid på emnet, da jeg oplevede mig uvidende pga min generation. Derfor vil jeg gerne se tallene

Også gerne for hvor mange der skifter køn hvis en har dem

• #97   18. aug 2023 Lens, er du ikke journalist? Du burde selv kunne finde de oplysninger. Men du tror måske ikke på dem. Så sig det!

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#99   18. aug 2023 Jeg kender Ikke tallene, men troede andre gjorde pga kommentarerne

Nej jeg har skiftet branche smiley

Det var mere hvis nogle lige havde dem eller kendte et godt sted, men jeg søger gerne selv

• #100   18. aug 2023 Lens - Jeg har skrevet til dig på messenger smiley

• #102   18. aug 2023 Lens - nu skriver en mor her i tråden om sit barn og dennes venner, der åbenbart skifter frem og tilbage hyppigt. Der finder jeg da bemærkelsesværdigt.

• #104   18. aug 2023 Ich habe ein katz - doo dah doo dah

• #106   18. aug 2023 Michelle - Mit barn har altså ikke skiftet køn, hverken for sjov, juridisk eller biologisk.. (Og ja jeg har det fint med hun er den hun er)

Der er tilgengæld en anden mor der skrev om hendes barn der skiftede køn, allerede som forholdsvis lille, og vi er mange der støtter moderen i at hun nu havde en pige istedet for en dreng.

Jeg kan hvis du er interesseret prøve at se om jeg kan finde opslaget

• #107   18. aug 2023 Frk Jensen - så er det sgu ikke nemt at forstå hvad du skriver.

Min datters venner er efterhånden alle mulige køn, jeg vil gerne vide det på forhånd hvad de skal omtales som

Du skriver også din datter bliver sur hvis du omtaler dem med forkert køn og at de den ene måned hedder A, den næste B, at din datter vil kaldes sit "pigenavn" af nogen og "drengenavn" af andre osv

Ja du må meget undskylde, hvis jeg opfattede det som at de skifter mellem at være/føle sig som deres biologiske køn og så som alt muligt andet. Hvordan kunne jeg dog få den den idé smiley

• #108   18. aug 2023 De = De andre, dvs ikke min datter..

At ville kaldes et drengenavn blandt venner gør ikke at hun har skiftet køn..

Da jeg var i hendes alder blev jeg kaldt hættemåge, det gjorde jo ikke at jeg var en hættemåge smiley

Min datter er en ung kvinde, der ser sig selv som en kvinde, men blandt vennerne på efterskolen bliver kaldt et drengenavn.. Dernede er der flere af pigerne der bliver kaldt drengenavne uden at de er og vil være drenge.

Det er hverken noget jeg har besluttet eller fundet på.. Sådan er det bare..

• #109   18. aug 2023 Det er lidt som når man kalder en der hedder Daniella for Dan eller Danny som kælenavn..

• #110   18. aug 2023 Og jeg skriver jo netop også det er svært at finde rundt i.. Jeg skriver også flere gange hun ikke er en dreng..

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#111   18. aug 2023 Jeg har selv tænkt at det handler om identitet som der står herover, altså de fleste gange. Mig bekendt er det ret få der er reelt transkønnede som Marcus jeg kender. Og hans udfordringer er nogle helt andre end dem jeg ser nogle steder i woke bevægelsen. Og meget mere alvorlige end fx om noget må hedde en kagemand osv

Jeg oplever ham heller ikke nævne noget til folk med mindre de har en meget tæt relation. Vi var venner i lang tid før jeg fandt ud af det og jeg kan slet ikke forstå det, når han viser mig foto af sig selv før. Han har fortalt virkelig mange ting om sin opvækst og det at være i en forkert krop, som virkelig har åbnet mine øjne. Jeg kan kun opfordre til at møde nogle af de transkønnede og snakke med dem. Marcus er en af mine bedste venner i dag, og jeg har ikke indtryk af at der er blevet flere af hans slags, men at det at søge sin identitet er så meget italesat, at unge måske undersøger mere... hvilket er fint men jeg synes bare ikke helt det ligner Marcus historie... ikke dem alle i hvert fald

Min holdning er at forældre skal 'uddanne' sig i det så vi kan svare børnene hvis de kommer en dag og siger noget. Det er normalt at søge identitet som ung, at teste grænser

Det gør ikke nødvendigvis en til transkønnet
    Det gør bare en til et helt almindeligt ungt menneske

Jeg tror der er et forvrænget fokus, som ikke rigtig gavner nogen. Og den snak burde vi som samfund tage nu uden at dømme hinanden men for at passe på hinanden

Nogle er trans men ifølge Marcus er det ganske få procent af en befolkning... og det tror jeg vi lige skal stoppe op og huske på

Jeg er pro woke men miljøet kunne starte med at anerkende de transkønnede på lige fod. I dag er der transfobi i miljøet også.

Og de her mennesker som jeg har mødt ønsker egentlig bare at leve et normalt liv, det er de få der trækkes frem som eksempler for alle, men i virkeligheden er de jo bare lige så forskellige som alle os andre mennesker

Jeg kender via Marcus to andre. Det er helt almindelige kedelige mennesker som ligner os andre, og som ikke genere nogle eller ønsker at andre skal gennemgå det, de har. De er hverken syge eller sære. De ligner os og møder de dem ville du ikke engang gætte at de er trans

Det tror jeg vi skal huske på i den her debat

Det er altid ekstremerne der får lov at tegne minoriteter og der bør man lige stoppe op og overveje om det nu også reelt er sådan for alle

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#113   19. aug 2023 Var ikke vennerne som frk Jensen spurgte ind til hvad hun skulle kalde?

Jeg mener ikke hun har skrevet at hun spørger sin datter hver dag hvad køn hun har. Jeg mener hun spurgte om hun var til piger, ikke køn.

At skifte navn er ikke at skifte køn. Det kan være alt muligt andet der ligger bag

Vi havde et band der hed Gunnars Roser. Jeg hed Aksel Viol. Og blev kaldt Aksel i den periode. De andre piger havde også drengenavne i den gruppe for sjovt

Jeg synes så heller ikke man skal spørge om end barn er til det ene eller andet, men bare afvente og se og rumme

Måske sige at i din alder er det naturligt at undersøge sig selv og hvem man er

Og så ikke mere

Men rigtig mange forældre bliver i tvivl om hvordan de skal håndtere det her, og derfor bør de undersøge lidt om emnet, hvis de har ressourcerne, og hvis ikke så måske snakke med en der ved mere om det i stedet for med barnet

Identitet er ofte flydende jo indtil den finder en mere fast form, og selv da kan den ændres

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#115   19. aug 2023 Okay det havde jeg overset. Jeg troede det kun var om seksualitet

• #116   19. aug 2023 Lens - Der har jo altid været enkelte, der virkeligt følte sig som et andet køn. Det er mit indtryk, at de fleste af disse ret tidligt er blevet klar over det, og der ikke gar været tale om "så skifter vi frem og tilbage som vinden blæser og prøver alle muligheder af", men om en helt anden følelse af ar være født forkert/at den de er indeni ikke matcher den de er udenpå - det er i hvert fald hvad jeg har fået ud af, ar se diverse interviews mm. gennem tiden.

Så når det pludselig er blevet galt almindeligt (åbenbart) at mange unge skifter frem og tilbage mellem 500 køn og seksualiteter, det dkl italedættes både i skolen, hjemme og i medierne osv., så tænker jeg egentlig ikke det gavner nogen. Ikke de forvirrede unge og ej heller de reelt transkønnede m.fl.

Når jeg skriver der er blevet så mange, så mener jeg ikke reelt transkønnede. Jeg tror ikke det tal ændrer sig væsentligt. Jeg mener det åbenbart er blevet så udbredt for unge at være usikre på hvad de er... og det tror jeg da har noget at gøre med den måde der fokuseres på det i dag

• #117   19. aug 2023 Frk Jensen - hvis man er nødt til at spørge dit barn jævnligt hvordan det vil tiltales, så har barnet enten skiftet før eller man har en formodning/forventning om det kunne have gjort det nu... ellers ville man sa ikke spørge, men bare dig "hun" som man plejer indtil/medmindre barnet beder om noget andet.

Men jeg skrev jo altså faktisk ikke din datter havde skiftet. Jeg skrev du havde fortalt om din datter og hendes venner som skifter som vinden blæser... det var faktisk vennernes skiften jeg skrev om, men ikke desto mindre er det dælme svært at læse dit skrevne og ikke antage at din datter også må være noget forvirret over sit køn og seksualitet, siden der skal spørges ind til dette "jævnligt" for ikke at træde ved siden af.

Jeg tror, og det må selvfølgelig stå for egen regning, at det ville være ganske sundt for børnene, hvis vi nu bare antog de var det køn de var født som, indtil de selv fortalte noget andet

• #120   19. aug 2023 #119 .. Ja .... i det hele taget offentligt ... smiley

Stakkels pige/dreng .. ??? ... voksen .. at skulle sidde og læse dette her om sig selv på internettet om mange år. ....( HUSK ... Internettet glemmer aldrig ) ----> heller ikke det der er skrevet på HG .

Jeg forstår ikke en mor vil være det bekendt smiley

Og jeg er ikke sikker på at barnet stolt vil vise det frem til sine venner og sige .... " seee lige her ... det har min mor skrevet om mig "

• #124   19. aug 2023 #121 ..... Der er STOR forskel på , at sætte billeder ind af sine børnebørn , der er med på tur med hundene ... eller leger på en legeplads ......... og fuldstændig udlevere sit barn på den måde , som personen gør i denne tråd ...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#130   19. aug 2023 Michelle det er jeg enig i. Jeg tror også vi bør stoppe op og tænke os om nu. Godt formuleret

• #131   19. aug 2023 Isabelle - det er vel lidt forskel på, om man lejlighedsvis fortæller en anekdote om barnebarnet og så på de influencere, der nærmest lægger hele barnets liv ud på sociale medier til deres 1000-vis af følgere.. Tænk at vokse op uden noget dom helst, der bare er dit, helt privat.

• #132   19. aug 2023 @121, jeg tror den mor og datter har været i Go´Aften DK .. eller lignende, det kan jeg ihvertfald huske der har været noget om ...

jeg har da også postet lidt med børnebørn fx på instagram, men MEGET lidt, og da børnene fik børn spurgte vi først om lov og talte om hvad ...

• #133   21. aug 2023 Faldt over denne her på FB.

Der er en del af de her gamle billeder med ny tekst og jeg ihvertfald, synes de er ENORMT sjove.
    Tag det nu ikke for mere end det er - et godt grin smiley

profilbillede
Kommentér på:
HOP ---springe ud

Annonce