{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Ejendomsvurdering?! {{forumTopicSubject}}

Ved virkelig ikke om jeg skal græde eller grine af den nye foreløbige ejendomsvurdering. smiley smiley smiley smiley
Vores 4 HA jord har VS sat til 7 millioner smiley
Ejendomsvurderingen med bygninger og jord er sat til 6 mil smiley Hvordan det så kan lade sig gøre. smiley
Huset og stalden er kun 15 år.
Den endelige vurdering kommer først i november og der kan først klages i 2025

Håber og tror da at det er en kæmpe brøler. Men man ved jo ingenting smiley smiley smiley

Kommentarer på:  Ejendomsvurdering?!
  • #1   12. sep Vi kan endnu ikke se vores på det nye hus og grund, men gruer også for den.

Mange har fået et chok, da vurderingerne er alt, alt for høje og folk skal betale, indtil den endelige vurdering i 2025, først der kan man få penge tilbage.

Jeg kender en, som plejer at betale 16.000 kr. og nu er steget til 62.000 kr., det er så langt ude. smiley

• #2   12. sep Vores grund er fordoblet, men ellers holder vurderingen meget godt for selve huset. Men det er nybyg, så det er nok forklaringen.

Det ændrer ikke på betalingen over er år, pyha.

Men jeg føler virkelig med dem, der nu skal betale mange tusinde kroner mere pr. år. smiley

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    aug 2023

Følgere: 15 Svar: 308
    #3   12. sep Såvidt jeg kan læse mig frem til, skal nuværende ejere ikke betale for stigningen på grunde - men de bliver stavnsbundne, for hvem vil købe fx en grund på 6,5 ha, der er steget fra 100.000 kr. til 61 millioner? smiley

• #4   12. sep Isabelle, hvor har du læst det?

• #5   12. sep Jeg hørte det samme som Isabella siger på vej hjem i radioen. De talte med en stakkel hvis grund han havde købt for 7 mil ... der nu var 29000000 værd eller sådan noget. Og han havde håbet at sælge den snart. Men til en årlig skat af over 200.000 så han ikke meget håb for den drøm mere.

• #7   12. sep Jeg mener bestemt at have læst flere steder, at det er nuværende bolig- eller grundejer, der skal betale stigningen, indtil den endelige vurdering foreligger - hvem skulle ellers?

Det er klart, at det bliver måske sværere at sælge nu, indtil næste år, hvis ejer hænger på regningen indtil da.

• #8   12. sep Jeg fandt det her;

Vi kender er par stykker, der har deres hus til salg, begge er steget voldsomt i både grund- og ejendomsværdi, det bliver nok vanskeligt at sælge nu, når køber ikke kender det endelige resultat.

profilbillede
  • #9   13. sep Der er en kompensationsordning for 2024, som træder i kraft for dem, hvor værdien er steget kraftigt. Dvs man kompenseres frem til de korrekte vurderinger med klagemulighed foreligger.

• #10   13. sep Malene, forudsat, at man overtager huset i 2023. Køber du hus i 2024 eller bare i oktober 2023 med fx 3 måneders overtagelse hænger du på den øgede ejendomsskat, indtil de endelige vurderinger foreligger. Det gør det svært at sælge hus nu og måneder frem.

• #11   13. sep Politisk kræves der handling, da der jo må være store fejl i de vurderinger.

• #12   13. sep Jeg har et lille landbrug så jeg må vente i spænding en tid endnu smiley Vi har ialt 8 ha og skulle jo iflg vurderingstyrelsen laves om til 'ejerbolig'. Vi er heldigvis kommet med i overgangsordningen fordi vi jo rent faktisk driver landbrug på ejendommen. Så vi kan forblive landbrug resten af den tid vi ejer ejendommen. Men vores ejendom bliver formegentlig umulig at sælge med jord når den tid kommer: 8 ha på Stevns vil få en vurdering på temmelig stort ciftret millionbeløb. Så vi vil formegentlig blive nødt til at sælge jorden til en af de i forvejen meget store jordejere (som jo selv kan bestemme hvad de synes ha prisen skal være) og så forsøge at sælge selve boligmomentet som 'hus på landet med stor have'. Og dem er der ærlig talt ikke særlig meget rift om.
    Vi købte lidt jord til for et par år siden: handelsprisen var 210.000 kr/ha smiley
    Hele det her cirkus med de nye klassificeringer, som medføre at landejendomme havner med nogle helt surrealistiske grundværdier fordi de nu værdisættes på samme måde som villagrunde i byområder, medfører at man på sigt slagter muligheden for at drive mindre landbrug med fx nicheproduktioner i Danmark. Hvem har råd til at lægge fx 200.000 i grundskyld om året for at have en lille smule jord, hvor man kan drive lidt landbrug i sin fritid eller have sin hest på. I fremtiden kan man kun være klassificeret som landbrug hvis man har over 15 Ha. De sætter godt nok grundskyldspromillen ned, men stigningerne i grundværdi er så enorme for mange mindre landejendomme at det stadig bliver en heftig regning folk kommer til at få.
    I nyhederne har de så travlt med at fortælle at 80% vil få en skattelettelse og man kan få en skatterabat, men den gælder jo altså kun i 2024 - som jeg forstår det. Og der er vel 20% der for en skattestigning fra 2025?
    Der er heller ikke nogen der snakker ret meget om at de rigtig store jordbesidder ikke kommer til at opleve nogen forskel og endda har udsigt til med tiden at kunne købe alle de små jordlodder til en særdeles fordelagtig pris, da os der ejer en lille klat jord jo vil være tvunget til at sælge jorden fra da dag vi skal sælge vores ejendomme.
    For slet ikke at tale om at man har så travlt med at få de nye vurderinger ud og få de nye system til at kører at man sender håbløse, fejlbehæftede foreløbige vurderinger ud. Det er SÅ undergravende for tilliden til vores myndigheder og ISÆR tilliden til politikerne. På mig virker det ganske enkelt ikke somom de er deres opgave voksene.
    Det forekommer mig heller ikke der er nogen der har lavet et sanity check på de tal der komme ud af systemet. Det skulle give et mere realistisk billed af en ejendoms værdi. Men de fantasipriser som ejerboligerne på landet får hæftet på er jo helt hen i vejret og har intet som helst med en realistisk pris at gøre. Det er muligt at systemet kan give et realistisk billed af hvordan priserne er i byområder, men ude på landet er det helt hen i vejret.

• #13   13. sep Vi blev ændret fra landbrug til ejerbolig for 15 år siden og har betalt ret høj grundværdi skat af vores 4 HA som ligger lige op af byen. Men en stigning på 600% er jo fuldstændig vanvittig

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 2.117
    #14   13. sep Vi har ikke fået vores endnu

Vi har 7 ha

Håber vi slipper, da det er en helt speciel beliggenhed

• Isabelle
    aug 2023

#15   13. sep Jeg har lige hørt i radioen, at der vil være mulighed for her og nu at klage over vurderinger, husejere/grundejere mener er het forkerte. Alt andet er også rivende galt.

• #16   13. sep Mon ikke de bliver oversvømmede med klager så smiley Nogen af dem der er givet i vores nabolag virker skudt ret meget ved siden af. Især grundværdierne virker temmelig høje også på de små byhuse i den nærliggende lille landsby.

• #17   13. sep Det er altså lidt tragikomisk: De fleste af vores naboers ejendomme er gamle gårde hvor det meste jord er solgt fra. Alle har de fået højere grundværdier en ejendomsvurderinger.
    Forklaringen man kan læse om hvorfor den slags kan ske er at vurderingstyrelsen i nogle tilfælde vurdere at man ikke har udnyttet grunden optimalt. Fx ved at bygge 1 sal eller udstykke grunden. Altså det er ude i det åbne land, hvor man som udgangspunkt ikke kan få lov at udstykke til nybyggeri og de har allesammen allerede førstesal. Det er temmelig sort.
    Jeg er godt nok 'spændt' på vores vurdering når den engang dukker op smiley

• Isabelle
    aug 2023

#18   13. sep Er det mon en lusket måde at finansiere de kommende skattelettelser kombineret med komplet idioti?

• Isabelle
    aug 2023

#19   13. sep Det er sgu lige før jeg tror, jeg har lidt ret:

"Skattemyndighederne har i ti år arbejdet på at udvikle et nyt ejendomsvurderingssystem, men arbejdet er blevet stærkt forsinket, og Vurderingsstyrelsen er ikke engang halvt færdig med den første vurdering per 1. januar 2020.

Regeringen og Folketinget bad derfor styrelsen foretage en foreløbig vurdering af de 1,7 millioner ejerboliger per 1. januar 2022, som ejendomsværdiskat og grundskyld skal beregnes af i 2024. Og det var denne foreløbige vurdering, som tirsdag udløste et ramaskrig fra boligejere over hele landet."

Politiken i dag

- Og denne vurdering har det ikke færdige system lavet smiley
    Hvis det ikke gik ud over så mange mennesker, ville det være årets joke.

• #20   13. sep Jeg er godt nok også frustreret.
    Man vurderer ejendommen til 2,8 men grunden til 3,1 - på trods af fuldstændig gennemrenovering for under 4 år siden.
    Derudover er det vanvittig højt sat - huset, som er 80kvm, ligger 4-5m fra en jernbane, hvor der kører tog hver time.
    Den anden halvdel af huset (dobbelthus) er lige solgt indenfor de sidste par uger for omkring 2,4-5 stykker..
    Helt utroligt frustrerende og stressende at sidde i:/

De siger at 4/5 ville få nedsat deres skat, men jeg kender vitterligt ingen som det er sket for. Enten er den nye beregning helt tosset eller bare lidt højere end før...

Og til dem der skrev om man som ejer sidder med en større regning nu: det gør man ikke. Man får som ejer en skatterabat, som gør man ikke kommer til at betale mere end man gjorde før, men ja, som det nævnes kan det jo så til gengæld gøre huset usælgeligt, at nye købere vil skulle betale ud fra den nye "vurdering"..

• #21   14. sep Ja, det er fint med skatterabat, men så vidt jeg kan læse mig frem til så er det kun i 2024 at man får den. Hvad så derefter? Umiddelbart ser det ud til at efter 2024 så kan folk istedet for rabat vælge at få lavet en indefrysning af stigningen i ejendomsskat og grundskyld. Dvs. i virkeligheden tage et lån som man så kan indfri når man en dag sælger sin bolig. Derudover så er det jo lidt selvmodsigende at en af årsagerne til at man ville have et nyt system var at man havde en formodning om at der var alt for mange boliger der var værdisat alt for lavt og at man derfor fik for få penge ind i ska og det man nu går ud og siger er at 80% åbenbart har betalt for meget i skat i mange år. Hvor er sammenhængen? Også helt skørt at man gerne ville have at værdisætningen af ejendomme til brug for skat skulle matche den reelle værdi bedre og det man så ret konsekvent ser på fx nedlagte landbrug er at de rammer helt skævt fordi de åbenbart har lavet allegoritmen så den kun passer på helt almindelige parcelhuse i byområderm hvis boligen er i kategorien 'ejerbolig' smiley

• #22   14. sep Som jeg forstår det....
    Rabatten gælder ikke kun 2024. Men hvis/når boligen stiger fremover, så kommer man til at betale de nye stigninger. Al rabat gælder dog kun den nuværende ejer (eller som ejer huset inden 2024). Nye ejere, der køber hus i 2024 og derefter, kommer til at betale boligskat af hele lortet. Derfor kommer boligpriserne til at falde. Jeg tænker at mange huse bliver umulige at komme af med, og mange folk bliver teknisk insolvente.

Jeg gad godt vide, hvem det er, der kommer til at betale mindre fremover. Altså hvem er de 4 ud af 5? Jeg bor i udkantsdanmark, men vores hus har da godt nok fået et godt ryk op.

• #23   14. sep @22: OK - håber du har ret.
    Og ja, som det ser ud nu så er der mange ejendomme der bliver usælgelige fordi skatten bliver helt absurd for en ny ejer.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.307
    #24   14. sep 18. Det tror jeg ikke. Det skulle ikke være noget som der kommer flere penge i kassen af.

Dem der bliver ramt mest er dem med de største ejendomme. Som om at de ikke betaler nok i forvejen.

Komplet idioti. Helt bestemt.

• Isabelle
    aug 2023

#25   14. sep Der kommer da flere penge i kassen, hvis grundskylden stiger, Max.

• #26   14. sep Haha ja den er helt gal. Vores sommerhus er vurderet til 410000 og grunden 3 mill. Det er 1,2 Ha fredet grund. 95 % er skov. Flot!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.307
    #27   14. sep 25. Jeg ved kun hvad jeg har læst. Der skulle ikke komme flere penge ind. Flere vil komme til at betale mindre.

For at det skal gå op vil andre komme til at betale mere. Det bliver dem med de dyreste boliger.

• #28   14. sep Det er ikke nødvendigvis dem med de dyre boliger der kommer til at betale mere. Det er også gamle faldefærdige huse i udkantsdanmark der har fået et betydeligt hak op ad.

@26: Nej, nej det er jo bare fordi i ikke har udnyttet grunden økonomisk optimalt smiley
    ... det er præcis det jeg mener når jeg siger at systemet er lavet så det passer til almindelige boliger i byområder. Nu skal de så til at lave alle lapperne så det også passer til andre typer af boliger. Der er nogle programmører der ikke bliver arbejdsløse de første mange mange år smiley

• #29   14. sep Lige en lille reminder.
    Vi/I får lige præcis de politikere, som vi/I har fortjent - og stemt på. Husk lige på det næste gang, du står i den lidt for grimme og lidt for tørre "brusekabine".

• #30   14. sep Så denne på FB - vel egentligt meget rammende ...

profilbillede
  • #31   14. sep #26
    Er der nogen, der har regnet prisen ud pr træ smiley

• Isabelle
    aug 2023

#32   14. sep Fra 2017 til udgangen af 2022 har staten betalt 1,7 MILLIARDER til de eksterne konsulenter og leverandører, der står for IT-systemet bag de nye geniale vurderinger - læste jeg lige.

• #33   14. sep Måske skulle der lige tjekkes lidt op på, hvad man præcist har fået for alle de penge.

• #34   14. sep #31 nej og jeg ved ikke om jeg tør..

• #35   16. sep Ja og det er vidst noget med i omegnen af 3 mia. man har postet i projektet siden man gik igang i 2003...!

• #36   17. sep hvor ser man det egentlig henne ?

Og, ved jge spørger dumt, men mit hoved er træt ... hvis man nu siger man skulle kunne sælge for det er det så ejendomsværdi og grundværdi lagt sammen ...

har ikke læst hele tråden ... i en forstad til Aarhus, der har mange huse/grunde haft status af fritidshus ... så begyndte rygterne for år tilbage at området ville få bystatus hvilket gjorde at nogle skyndte sig at købe da man så en potentiel stor gevinst .. læste om et par der havde gjort det og nu så¨"klagede" deres nød over den høje vurdering, jeg vil sige at den vurdering de var sat til omkring 15 mill ikke er urealistisk for huse i det område ... så det er nok ikke alle der er uretfærdigt/forkert vurderet, nogle skal måske bare til at betale ud fra det der mere ligner den reelle værdi ...

• #37   17. sep Ejendomsværdi er værdien af grund plus hus, grundværdi er værdien af grunden uden hus, det som går helt galt er at i rigtig mange tilfælde er grundværdien blevet sat rigtig meget højere en værdien af grund og hus. Fx ejendomsværdi sat til 3 millioner, grundværdi sat til 15 millioner, problemet er størst i yderområder, man har simpelthen sat grundværdien som om man kunne udstykke det til fx 10 byggegrunde, hvilket er totalt urealistisk.

• #38   17. sep ok ... så hvis man ved det er HEEELT urealistisk i nok mange år frem at den samlede værdi kan sættes = ca salgspris så kan man klage ...

• #39   17. sep Som udgangspunkt kan manikke klage, man kan forsøge og der vil blive set på nogle af dem hvor grundværdien er helt urealistisk, men hvad urealistisk er, er der ingen som ved.
    Vi har fx en ejendom med 12 hektar jord, ca 12 kilometer fra Haderslev, hvis nu de 12 hektar er sat til hvad 120 byggegrunde ville koste i Haderslev, er det så urealistisk for vurderingsstyrrelsen? Eller er det kun os der ikke regner med at der kan sælges 120 byggegrunde 12 kilometer væk fra Haderslev?

• #40   17. sep Eksperter råder folk til at klage allerede nu - og sørge for at have det på skrift.
    Hvis man venter til 2025, så har man mindre chance for at få vurderingen sat ned.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-13-eksperter-kommer-med-opraab-til-boligejere-med-skaeve-ejendomsvurderinger

• #41   17. sep Vi har 7,6HA og her er jorden vurderet til 2,2 millioner og bygninger til 3 millioner.
    Ejendoms skatten steg fra ca 12000 om året til 26700 efter den blev beskattet som alm. Ejerbolig.

Det står godt nok stadig til at være en landbrugsejendom og vi skulle også have tilladelse af landbrugsstyrelsen til at købe den.

• #42   18. sep det er vist muligt at de bliver nødt til at se på vurderinger der skyder en eller anden given % galt ifht reelle salgspriser ..
    vores vurdering er nok mlm 1.1-1.5 mill højere end huse magen til nogensinde er solgt til alt efter konjunkturer ... dvs. det er ca. 20-25% for højt vurderet ...

• #43   18. sep Nu har vi alle oplysninger, som er nødvendige for at beregne, hvad dit hus koster, Hanne. Du er simpelt hen ikke diskret nok.

• #44   18. sep @ Søren .... og, det er der såmænd intet hemmeligt i ...

• #45   20. sep Jeg ringede til vurderingsstyrelsen igår, de tager alle sager hvor grunden er værdisat højere end helheden til genovervejelse, så jeg har fx fået min sag registreret nu til potentiel omvurdering.

• #46   20. sep A-S
    Ved du om de gør det af sig selv hvis grunden er vurderet højere end ejendommen, eller skal man kontakte dem? Jeg har forsøgt men kan ikke komme igennem.

• #47   20. sep Jeg er ret sikker på man skal kontakte dem. Det er heller ikke sikkert der kommer noget ud af det, men måske og uanset så står man bedre ved sin officielle klage næste år, hvis der allerede fra start ligger et skriv på at man har lavet indsigelse straks.

Jeg havde mulighed for at ringe ved en 10-11 tiden tirsdag, jeg sad på hold i omkring 40min, så kom jeg igennem, selve opkaldet tog ca 20min med en meget venlig og informativ dame, så det var nemt nok omend tidskrævende..:)

• #48   20. sep jeg kan heller ikke finde hoved og hale i de "klage/indsigelses" muligheder de siger der nu kommer ...

altså der er noget med hvis man står og skal købe/sælge nu, så sagde de i går at så skal det rettes til det en mægler regner for realistisk salgspris .. men det kan da ikke være rigtigt man skal beskattes i flere år af en vurdering der er minimum 1-1.2 mill højere end salgsprisen realistisk er ...

• #49   20. sep Hanne - hvis du mener, at vurderingen er helt skæv, så skal du klage nu.
    Ellers er du dårligere stillet senere.

• #50   20. sep tak .. skal jeg bare skrive et brev .. eller er der en formular et sted

• #51   20. sep Hanne - I det link, jeg har delt længere oppe (#40), står der:
    Du kan enten bruge kontaktformularen på skat.dk eller sende et gammeldags brev til Vurderingsstyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.

• #52   20. sep Det absolut nemmeste er at ringe og tale med dem...

• #53   20. sep nu har jeg skrevet en "indsigelse" via kontaktformular på skat.dk ...

så har jeg da gjort noget ...

Kommentér på:
Ejendomsvurdering?!

Annonce