{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
681 visninger | Oprettet:

Alternativ behandling - mennesker {{forumTopicSubject}}

I 2020 blev jeg opereret 2 gange for brystkræft, 2. gang fik jeg fjernet hele brystet og indsat en protese.

Jeg har stadig voldsomme smerter i ryg, skuldre, nakke og arme. Der er nerver, som sidder i klemme, bindevæv, der klistrer (føles som at iføre sig en rustning, der er mindst fire numre for lille).

Tirsdag i sidste uge fik jeg en behandling med kranio sakral terapi. Jeg var noget skeptisk, da det foregår med meget lette berøringer.
Onsdag havde jeg meget ondt, det havde jeg faktisk resten af ugen, selv min nervebetændelse I fødder og ben blussede op. Det var meget voldsomt.

Normalt får jeg en akuttid hos kiropraktoren, når ryggen låser, men det skulle jeg helst undgå ifølge terapeuten.

I formiddags kunne jeg slå græs uden problemer (ca. 1.000 m2 fugtig jord, en gammel plæneklipper, som for længst har opgivet at være selvkørende).
Efterfølgende var jeg træt, men havde ikke ondt.

En ekstra "bivirkning" er, at jeg ikke har haft ondt i mine ører hele den sidste uge. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår det sidst er sket, at der er gået flere dage, uden ondt i ørerne.
Øre/næse/halslægerne har aldrig kunnet finde noget.

Jeg fik en behandling mere i eftermiddags, så nu er jeg spændt på, hvordan det går I morgen.

Er der andre, som har prøvet kranio sakral terapi, og hvilke erfaringer har I med denne form for behandling?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ behandling - mennesker
  • #1   26. sep 2023 Jeg har.. Første gang jeg prøvede det, er over 10 år siden, og jeg kan ærligt ikke huske så meget omkring om det hjalp dengang. Men i samme tidsperiode prøvede jeg noget andet, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som minder om. Den ene dag fik jeg en akut tid, fordi jeg havde så ondt i ryggen at jeg gik meget dårligt og helt krumrygget, jeg gik derfra helt normalt og med markant mindre smerter.

    Jeg har i længere tid haft ondt i nakke og ryg, og det går helt ned i låret i den ene side. Jeg plejer at gå til fys, der kan lidt af hvert, men hun er på barsel, så jeg fandt en massør, og det hjalp da også lidt, men slet ikke nok og det var med flere dages ømhed efterfulgt af få gode dage før det igen begyndte at komme tilbage. Da jeg så fik den værste spændingshovedpine søgte jeg efter en der kunne tage mig akut, nærmest lige meget hvem, det fandt jeg ikke, men blev foreslået at prøve en der netop laver kranio sakral, fik første behandling i sidste uge, og hun kunne vitterligt se hvordan min krop begyndte at slappe af i mens hun behandlede. Da jeg kom lå jeg helt spændt og forkert på briksen, da hun var færdig lå jeg helt nede i madrassen. Jeg kunne mærke forskel lige med det samme, og har haft det markant bedre lige siden. Hun sagde jeg var så anspændt at hun ikke kunne løsne det hele på en gang, så jeg skal afsted igen på tirsdag smiley
    Det skete flere gange under behandlingen, at det begyndte at gøre ondt et helt andet sted end hvor hun rørte, så jeg var slet ikke i tvivl om at der var forbindelse ned igennem kroppen.


  • #2   26. sep 2023 Ja, det er lidt spøjst. Jeg er dog ikke i tvivl om, at der sker noget i kroppen.

    Grunden til at jeg ville prøve kranio sakral, var, at jeg har hørt om gode erfaringer med behandling af hunde og heste, og jeg tænkte, at man jo ikke kan forklare en hund eller en hest, at den kan gå normalt, når den har fået 3 behandlinger smiley


  • #3   26. sep 2023 Mine hunde har også fået kranio sakral, for hende de kommer ved (samme fys som mig, hun er uddannet til begge dele), kan også det. Især Teemo bliver pludselig helt stille når hun lige røre punkterne på hovedet, man kan ligefrem se på ham, at det er som om hun trykker på en reset knap. smiley Jeg kan godt lide kombinationen med de forskellige behandlinger, så vi får det hele godt arbejdet igennem. Men kranio sakral kan bestemt noget bare i sig selv.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #4   26. sep 2023 Jeg bruger osteopati til mig selv og til hundene med gode resultater smiley

    Den første gang jeg selv lagde krop til, havde jeg det i flere dage efter som om jeg havde fået bank, jeg havde virkelig ondt flere steder, selv om behandleren "kun" havde trykket mig i nakken og hovedet smiley Han havde givet mig for meget behandling, efterfølgende fik jeg behandling i moderat doser og var kun øm en til to dage efter smiley

    I og med, at jeg ved at man kan have ondt efter behandling, får hundene altid CBD pasta samme aften som behandling og dagen efter. Jeg selv kun, hvis jeg kan mærke, at jeg har brug for det smiley Noget af effekten går fløjten, hvis man spænder op p.g.a. smerter smiley

    Min mand fik efter et fald fra lastbil med bevidsthedsløs, hjerneblødning, brækket ribben, brækket kraveben og konstant svimmelhed til følge, utrolig meget hjælp fra en osteopat. Osteopaten hjalp min mand igennem behandlingen i sundhedssystemet, så vi var sikker på, at lægerne havde fået styr på de kognitive forandringer, "kroppen" og alle knogler. Derudover anbefalede han øre-/halsnæse læge (til svimmelheden) Behandlede min mand fysisk og gav ham genoptræningsprogram, da brudene var helet op. Mandens ulykkesforsikring hos Tryg betalte for behandlingerne. Mange forsikringsselskaber dækker stadig ikke behandling hos osteopat. smiley Hospitalsvæsnet var mest interesseret i om han havde epilepsi, hans egen læge udskrev kun smertestillende. Så i det tilfælde var jeg så utrolig glad for, at jeg er "nørdet" i hvordan kroppen fungerer og hvor jeg ved, at jeg kan hente hjælp, ellers havde min mand ikke haft det som han har det i dag, 7 mdr. efter smiley

    (Til mennesker = Osteopati blev en autoriseret sundhedsprofession i Danmark den 1. juli 2018. Det betyder, at alle osteopater kan søge om dansk autorisation hos Styrelsen for Patientsikkerhed, der vurderer ansøgernes baggrund. Læs nærmere omkring autorisation af ostepater hos Styrelsen for Patientsikkerhed)
    Adgangskrav til osteopati uddannelsen er, at du i forvejen er uddannet fysioterapeut, kiropraktor eller læge.

    I osteopatisk behandling bruger de også samme tryk som KST. Osteopati til dyr, skriver de også, at KST indgår i uddannelsen. Jeg tror det samme gør sig gældende til mennesker (?) Så egentlig mærkeligt, at de stadig kun er opført som alternativ behandling.



  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #5   26. sep 2023 Med et par trælse rygskader og leddegigt havde jeg for længst vænnet mig til, at smerter var en del af hverdagen trods flittig brug af kiropraktik og fysioterapi og perioder med en del smertestillende medicin.

    En aften for knap 20 år siden, hvor det var særligt slemt, kom jeg kravlende ned i min daværende dykkerklub, hvor jeg faldt i snak med en klubkammerat, som tilfældigvis var uddannet kranio sakral terapeut, og hun tilbød at give mig en behandling, selvom jeg insisterede på, at jeg ikke havde det mindste fidus til hendes “hokus pokus”. En halv times tid efter behandlingen fik jeg det meget underligt; jeg frøs og kampsvedte på skift, og alle mulige gamle småskader begyndte at gøre ondt, så jeg næsten ikke kunne være nogen steder. Et par venlige klubkammerater fragtede mig hjem, og jeg gik direkte i seng. Efter en lang nats søvn vågnede jeg uden at have ondt ét eneste sted - det var første gang i ti år.

    Siden har jeg fået kranio sakral terapi et par gange om året, og jeg er stort set smertefri uden medicin. Jeg har stadig et ret så anstrengt forhold til det der “hokus pokus snak”, men jeg kan jo konstatere, at det indtil videre har virket fremragende mod alt fra piskesmæld til genstridige blodansamlinger, så jeg har for længst droppet kiropraktoren smiley


  • #6   27. sep 2023 @Lise-Lotte: Man kan godt få ondt i ørene af nakke-hals-spændinger smiley Det har jeg måttet sande. Jeg lider af nakkespændinger pga mit arbejde. Jeg har siddet foran en pc 8 timer i døgnet de sidste 25 år. Selvom jeg alle årene har forsøgt at tænke over arbejdsstillinger og lavet øvelser for at forhindre det osv. Så er jeg ikke gået fri og har fået problemer med spændinger i nakken (især i den øverste del). Det giver selvfølgelig hovedpine men også smerter i ørene smiley (jeg får så også mellemørebetændelse engang imellem). Både nakkesmerter, hovedpine og ondt i ørene forsvinder et par ture til fys (som jeg selv betaler).
    Hvad er kranio sakral terapi egentlig?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
  • #8   27. sep 2023 "Kraniosakralterapi er en alternativ behandlingsform, hvis udøvere påstår, at de kan påvirke knogler, muskler og nervesystemet således, at kroppen arbejder hen imod sin naturlige balance. Terapiformen bygger på en teori om, at knogler skal være bevægelige og i balance, samt at de kommunikerer med hinanden. Wikipedia"

    Det foregår sådan, at man ligger på en briks, mens behandleren trykker (trykker/skubber/manipulerer) med meget lette tryk/bevægelser.
    Det føles som ren hokuspokus, men det sætter gang i en masse, det føles lidt som om alle gamle og nye skavanker lige blusser op, og så falder ned igen.

    Jeg har efterhånden prøvet rigtig mange ting, men det her har virkelig sat gang i noget. Jeg prøver med 4 behandlinger, og så ser jeg, hvor jeg lander.

    Mht øresmerter, så har det stået på siden jeg var barn.
    Jeg havde den ene mellemørebetændelse efter den anden, og ude på landet kom man dengang i bedste fald til den praktiserende læge. Der var hverken ørelæge eller dræn smiley

    Jeg kan lige nævne, at jeg efter den første behandling ikke længere vågner badet i sved 10 gange hver nat. Jeg er åbenbart en af de heldige, som har ramt overgangsalderen to gange smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #9   27. sep 2023 Vores behandler til hundene gør brug af det og i linket står der, at = Du vil ofte opleve en dyb afspænding en nærmest meditativ tilstand, under behandlingen.

    Vi har en hund, vi kalder "dampbarn" Han kan direkte have svært ved, at ignorere fugle i haven, når han ligger på hendes behandlingsbord, han skal sætte sig op og kigge, kan finde på at give et vuf efter fuglene, men hvis hun giver ham et bestemt tryk på hovedet (et greb) så lægger han sig totalt fladt ned, ignorerer fuglene og slapper totalt af under behandlingen, Han er på ingen måde i trance eller fraværende, han slapper bare totalt af og ignorerer omgivelserne.

    De andre hunde lægger sig selv næsten fra starten af, når hun går i gang og slapper af og ignorerer omgivelserne uden dette greb.





  • #10   27. sep 2023 Min søn fik det kraniosakral-terapi da han var 6-7 måneder og det hjalp meget. Tænker det er værd at prøve. Måske kan du få en henvisning fra egen læge. Ikke lige til kranio men til fysioterapeut.

  • #11   27. sep 2023 for maaange år siden havde jeg en lang periode med kronisk hovedpine ... prøvede kraniosakral, og blev af med hovedpinen efter 1. behandling ... efter lang tid kom det igen og hende jeg havde brugt var stoppet, fandt en anden med det virkede ikke så godt ..

    I mange år har jeg brugt akupunktur som smertebehandling med god effekt, har dog fornylig igen været ved kranio med hovedpine med god effekt .. smertefri er jeg dog ikke blevet, det må være skønt at prøve

    Generelt har jeg ikke den store tillid til fys (de gider jo ikke massagere mere) og heller ikke kiropraktorer, dog må jeg sande at til min facetledssyndrom er det kiropraktoren der skal til ..


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #12   27. sep 2023 Anni jeg ville prøve en osteopat både til hovedpine og facetled syndrom.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #13   27. sep 2023 Hanne - Jeg har desværre måttet stoppe hos den kranio sakral terapeut, som jeg brugte i mange år, mens jeg boede på Sjælland.

    Hun er godt nok flyttet til Aarhus, men effekten af behandlingen bliver for mit vedkommende reduceret voldsomt af en lang tur hjem i bilen, så jeg har fundet en ny heroppe i det nordvestjyske. Hun er ikke helt så fantastisk - og rutineret - som den “gamle”, men hun bliver bedre og bedre for hver gang, og næsten smertefri kan heldigvis også noget smiley


  • #14   27. sep 2023 @ Eva, hvem er hun, kunne være en jeg skulle prøve

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #15   28. sep 2023 Hanne - Hun hedder Karin Sulsbrück: https://karin-kst.dk/

    Hun er uddannet fysioterapeut, men har i mange år kun beskæftiget sig med kranio sakral terapi, og hun er virkeligt dygtig!


  • #16   28. sep 2023 tak, hende har jeg faktisk kigget på tidligere, hun var bare på ferie dengang og derfor endte jeg et andet sted ... vil prøve hende ved lejlighed ..

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #17   28. sep 2023 Hanne - God fornøjelse! Hun har hjulpet mig og en del af mine gamle kolleger af med en del skavanker gennem årene - både dem vi havde fortalt om, og dem vi havde glemt, indtil hun fiksede dem smiley

Kommentér på:
Alternativ behandling - mennesker

Annonce