{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
871 visninger | Oprettet:

Generel ..men Ud i Verden {{forumTopicSubject}}

synes lidt hvad der sker i verden, eller kan ske drukner lidt i den generelle tråd ..

2 af dagens artikler med skræmmende perspektiver :

tænk hvis han har ret:
https://www.bt.dk/udland/tysk-forsvarsminister-advarer-nato-mod-putin-vi-har-seks-til-otte-aar

tænk hvis han vinder:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/trump-styrer-showet-kan-du-se-forskellen/10064234

en stærk Putin og en præsident i USA verden ikke kan finde nogen respekt for, en farlig tegneseriefigur ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generel ..men Ud i Verden
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #1   18. dec 2023 Det er et rædselsscenarie at have Putin og Trump som ledere samtidig.
    Trump vil næppe tale imod, at Putin indvaderer et par småstater - eller bomber Ukraine sønder og sammen. Spørgsmålet er, hvad han vil have for det.
    Begge ønsker de at afskaffe demokratiet.
    Russerne er vant til diktatorer, men jeg FATTER ikke, hvordan så mange amerikanere kan bakke op om Trump.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #2   18. dec 2023 Israelske soldater har lige dræbt tre af deres egne - gidsler, der slap fri fra fangenskabet hos Hamas og gik i Gaza med hvide flag med "hjælp", "SOS" og "3 gidsler" skrevet med madrester.

    Skyd først. Spørg bagefter smiley


  • #3   18. dec 2023 Isabel:

    Er det sket igen eller er det mon de samme gidsler som blev dræbt for et par dage siden?
    En tragedy uden lige men hvis det er de samme kan du læse mere her:

    https://news.sky.com/story/israeli-pm-speaks-of-unbearable-tragedy-after-three-hostages-killed-by-idf-in-gaza-13031440

    Angiveligt blev de dræbt under ildkamp med Hamas


  • #4   18. dec 2023 Altså vi har jo prøvet Trumph og Putin før smiley Det skete der jo sådan set ikke det helt vilde med. Andet end at vi i Europa blev husket på at vi nok skal se at få oprustet så vi kan klare os uden USA. Trumph er betydeligt farligere for verden end Putin, idet han forekommer at være en 'loose canon', der kan finde på hvad som helst. Putin ved vi sådan set hvor vi har; han vil gerne være czar og have 'sine' gamle 'besiddelser' i østeueropa tilbage. Og han vil sikkert også gerne have mere. Ikke så meget overraskende der. CV Jørgensen havde vist ret da han skrev 'Den dag røde russerne kommer - og det gør de jo nok igen.....'.
    Men altså Trumph som iflg ham selv lige tager en lille samtale med Putin og så er krigen i Ukraine løst (Ja, selvtilliden fejler da ikke noget :P). Man aner ikke hvad den tosse kan finde på. Jeg tænker at Putin må grine sin popo i laser over at amerikanerne kan finde på at vælge sådan en klaphat til præsident. Jeg er ret sikker på at Trumph bliver valgt til næste år. Med mindre han kradser af pga alderdom inden - man kan jo altid håbe.


  • #5   18. dec 2023 Og jo, selvfølgelig er det rigtig grimt det der sker i Gaza. Men altså de har bekriget hinanden siden nogen var så uforsigtige at give et stykke land til jøderne. Og det bliver der ved med så længe begge parter stadig trækker vejret. Strengt taget så er det for os i europa en temmelig ligegyldig krig og vi kan hverken gøre fra eller til. Den krig, der foregår i vores egen baghave har et langt mere skræmmende perspektiv.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #6   18. dec 2023 Ja, Lise. Politiken er muuuligvis lidt forsinket smiley

    Jeg er ikke sikker på, at hverken Ukraine eller de baltiske stater ser HELT så let på det, Mette - uanset om det er overraskende eller ej.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #7   18. dec 2023 "Strengt taget så er det for os i europa en temmelig ligegyldig krig og vi kan hverken gøre fra eller til."

    Jeg har bare svært ved at se det sådan, Mette - som noget ligegyldigt.


  • #8   18. dec 2023 Jeg er bange for at Trumps lille samtale med Putin bare vil være noget i retning af: "Be my guest, tag Ukraine hvis I vil. USA trækker støtten, vi har ikke tænkt os at sende flere våben eller penge". Det kan han fint klare på den time, han mener, det vil tage ham at stoppe krigen.

    Desværre tror jeg også, at han bliver den næste præsident.


  • #9   18. dec 2023 De to om ledere på samme tid, samtidig med at Europa på ingen måde er med oprustningsmæssigt er virkelig et farligt scenarie, og det får mig virkelig til at tænke hvilket Europa min børn, og ikke mindst børnebørn ser ind i ... Jeg tror som alle I andre Tr bliver præsident, og der er jo heller ingen tvivl om at Putin bliver ved magten .. kun deres død kan vist redde os ...
    Jeg er heller ikke i tvivl om at Putin vil speede sin proces op med en Tr ved magten i USA , det vil give ham 4 år med næsten frit slag ..


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #10   18. dec 2023 Helt enig, Lene - med fortsættelsen: "og snup bare de baltiske lande også, nu du er i gang".

    Europa har hverken viljen eller midlerne til at gøre noget. Det bliver et rent tag-selv-bord - ligesom dele af Afrika ser ud til at være for kineserne.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #11   18. dec 2023 Jeg tænker meget som dig, Hanne - på vores børn og børnebørn smiley

  • #12   18. dec 2023 det er skræmmende som en magtbalance over egentlig relativt kort tid kan tippe ..

    det er i verden som på arbejdspladser, ledernes evner, egenskaber, empati har enormt meget at sige

    Med snarligt valg i USA kan alt dette jo komme til at ske indenfor de næste 5-10 ...

    har vi ikke et af de der orakler Baba M eller den anden der har forudsagt noget ??


  • #13   18. dec 2023 Mette, hvorfor skriver du Trump med H til sidst?

  • #14   19. dec 2023 @6: Jeg skriver da bestemt ikke at de baltiske stater ser let på det der sker i Ukraine. Jeg kender nogle estere; de er faktisk rigtig bange for at Putin snart vender blikket deres vej smiley
    @7: Jeg bliver nok bare sådan lidt træt af at israel/pælestina konkflikten skal fylde så ustyrlig meget i vores medier, når der er en anden konflikt der er langt langt mere vigtig for vores fremtid i europa i vores egen baghave, som desværre får mindre og mindre omtale. Og dermed risikere ryge ud i 'glemsen'.
    @8: Ja, det er også det jeg ser som det mest sansynlige udfald. Trump er jo ret ligeglad med resten af verden. Han vil bare sikre sig amerikanske stemmer nok til at få lov at bo i det hvide hus 4 år igen. Hans politik vil udelukkende være indenrigspolitik. Det er i det perspektiv man skal se hans udenrigspolitik.
    @13: Fordi jeg åbenbart konsekvent har stavet det forkert i mit indlæg smiley

    Og ja, med det der foregår i verden i øjeblikket er jeg rigtig glad for at jeg aldrig har fået nogle børn. Men jeg tænker da også på hvad det er for en verden mine nevøer og niecer og venners børn skal leve i. Der bliver en hel del oprydning for dem på mange omårder smiley


  • #15   19. dec 2023 der er jo så meget man ikke forstår ... men det er mig ubegribeligt at der er SÅ mange amerikanere der ikke kan se at manden er latterlig i verdens øjne (at det så gør ham farlig er en anden sag) ... men at de vil være sig selv bekendt at de ikke kan se det er en nedgradering af hvordan verden ellers har opfattet dem og deres land .. jeg forstår det simpelthen ikke ...

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.527
    #16   19. dec 2023 #14 @7
    Det kan jeg sådan set godt følge dig i. Det handler nok bl.a. om, at der ikke lige er slået omkring 20.000 ukrainere ihjel på et par måneder. Det er et folkemord, der er i gang lige nu.
    Men ja, mærkeligt at der ikke skrives/tales MERE om den russiske invasion. Det er som om, at nu er det blevet hverdag smiley


  • #17   20. dec 2023 De sidste tal jeg læste om Ukrainekrigen var at der dør 1000 mennesker om dagen. Det giver da noget mere end 20.000 på et par måneder.

Kommentér på:
Generel ..men Ud i Verden

Annonce