{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

El bil og lange ture {{forumTopicSubject}}

måske skal vi skifte bil nu ... måske skal det være el ...udover jeg ikke gider sætte mig ind i alt det nye så bekymrer det mig ikke at have elbil i dagligdagen, eller i længere kørsel i Danmark .... men selvom vores lange tur sydpå ikke bliver i år hvis vi skal købe ny bil, så bliver det forhåbentlig snart .... savner sådan de lange ture sydpå ..

Men ja tænker ikke Tyskland er det store problem, men er der nogen der kender nogen der har været i Italien, Frankrig i el bil .. og hvordan det har været ifht at få ladet ...

når jeg læser om det har jeg ikke særlig meget lyst til at kaste mig ud i projektet ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El bil og lange ture
  • #1   17. maj Vi har været i Litauen, Holland og Tyskland i elbil og det er seriøst intet problem med opladning undervejs.

    Jeg kender flere med elbil, der kører til både Frankrig og Italien og de oplever ingen problemer.

    Tesla superchargers er i de fleste lande og der er rigeligt af dem til en overkommelig pris. Man kan tegne et (midlertidigt) abonnement til 99 kr. pr. måned uden binding, så lader du endnu billigere hos Tesla.

    Vi har Clever her hjemme, men lader stort set kun hos Tesla i udlandet, da Clever ikke er at finde i det store udland endnu, andet end et par stykker i Nordtyskland.



  • #2   17. maj Hvis du er på Facebook, så meld dig ind i nogle grupper for elbiler, der er vildt mange gode tips og tricks, til både opladning og hvilke bil, I eventuelt skal vælge.

    De enkelte bilmærker og modeller har også deres egne grupper, og det er en god idé at melde jer ind i disse og grundigt sætte jer ind i dét at have elbil i forhold til rækkevidde på batteriet kontra jeres kørselsbehov.

    Lad ikke en eller to årlige bilferier skræmme jer og få jer til at smide en masse penge efter en alt for stor og dyr elbil med et stort batteri, lad jeres daglige kørselsbehov afgøre det.


  • #3   17. maj Jeg kam anbefale denne side;

    https://www.nymedelbil.dk/


  • #4   17. maj Vi kører Tesla og det er virkelig bare nemt. Vi kender masser med samme bil, som kører til både Alperne og Syditalien uden problemer.
    Så det er bare med at tage springet.


  • #5   17. maj Min søster kørte alene med 4 unger til Italien i vores brors el bil og have små problemer med ladestander men da de fik appen, så kørte det bare

  • #6   17. maj Ansofie, man skal (endnu) have en app til de fleste ladestandere, men det har EU grebet ind overfor og det bliver ændret.

  • #7   17. maj fedt, godt at høre ... men kan alle biler lades på alles standere, altså ved jo Tesla har et stort netværk, men skulle det ende med el bil bliver det ikke Tesla .. sandsynligheden, og intet er afgjort er VW ID4 i den opdaterede version .. eller Ioniq5 har vi også et øje til ..

  • #8   17. maj Det kommer an på hvor turen går hen..

    Fra Fredericia til Fynshav er der ikke mange ladestationer på Als, så det kan være svært at få ladet..

    Min eks plejer at låne hans fars (benzin) bil når han skal til Als


  • #9   17. maj Det her er de ladestationer, Shell samarbejder med, på Als. Tallene er antal ladere, når der er flere i et område. Der er MASSER af muligheder.
    Herudover kommer Teslas netværk, Clevers netværk osv....


    profilbillede
  • #10   17. maj Dem ved sygehuset er altid optaget af de ansatte på sygehuset..

    dem i augustenborg er ved Bilka, og det er ikke altid de har virket..


  • #11   17. maj Hanne, Teslas ladere er åbne for alle biler, ikke kun Tesla. smiley

    Vi kører ID.3, og det fungerer upåklageligt. smiley

    Som sagt har vi Clever One til 799 kr. pr. måned, så vi lader naturligvis på Clever i DK.


  • #12   17. maj Skrigehunden.

    De havde alle aps som man brugte her hjemme. Og den tyske de troede de skulle bruge, men den virkede ikke. Så de måtte snakke med dem der udbød den og de fik fat i den rigtig app.

    Har selv el bil, så ved godt der skal være app til alle ladestanderne hvis man ikke har abb eller brik


  • #13   18. maj Frk. Jensen, selv vores lille SuperBrugs i Broager har ladere og Clever er ved at få to op ved Brugsen.

    Bilka ligger iøvrigt i Sønderborg, og de har ladere. Og der er en stor ladestation i Sønderborg ved siden af Stark.


  • #14   18. maj Frk. Jensen, alene Clever har ladestandere 3 steder i Sønderborg, Bilka, Netto og Scandic. De har næsten lige åbnet en kæmpe stor lynladestation ved Aabenraa langs motorvejen. Plus alle destinationsladerne i byerne dernede, til og fra Als/grænsen.

    Tesla har superchargers ved Kliplev også, destinationsladere ved både Aabenraa, Rødekro og Gråsten.

    Så er der alle de andre, Uno-X, Shell, OK m.v, så der er absolut ingen grund til ikke at tage sin elbil til Als/Sønderjylland.


  • #15   20. maj Der er ofte flere ladere i udlandet end i dk siger mine venner med ren el

    Vi har en hybrid


  • #16   20. maj Lens, det vil jeg vove at påstå kun passer i Norge. Danmark er efterhånden rigtig godt med, selv i små byer er der ladere. Udlandet er jo stort. smiley

    Men det afhænger jo helt af, hvad man mener. Mener man 11 kW, hurtiglader 50 kW eller lynlader 150/300 kW? Det afhænger jo helt af behovet, om der er mange. smiley


  • #17   20. maj har i dag kørt i en ID4 og en BMW x1 ... det er lidt der det står imellem .. brugt benzin BMW eller ny el ...

  • #18   20. maj Jeg synes el er en mere lækker køreoplevelse

    Men det er subjektivt jo


  • #19   20. maj Lens, jeg er helt enig og de jeg kender med elbil vil ikke have fossil igen. smiley

  • #20   20. maj Vi går ren el næste gang også

    Elsker at køre i dem


  • #21   20. maj Vi har en diesel som nr. 2 bil, den er 9 pr gammel og bruges stort set kun til når vi skal køre med trailer.

    Når den skal skiftes bliver det en ID.5, og så bliver Else (ID.3'eren) nr. 2. smiley


  • #22   20. maj synes det er 2 meget forskellige oplevelser ... når det er sagt er en helt ny bil jo altid en lækker oplevelse ... jeg kender omvendt et ægtepar hvor hun siger hun aldrig bliver glad for el .... jeg tror bestemt jeg kan trives med begge dele ... det er pt mest et spørgsmål om hvor mange penge der skal bruges ... for udgangspunktet var da tanken begyndte det vi får for den vi har + ca 200.000 .... hvis vi taler el er det så nu + 300.000-320.000 smiley , plus de ting omkring ladestik hjemme ..

  • #23   20. maj Hanne, elbiler er også det dyrere end fossile biler, men du får altså også meget mere udstyr og komfort.

    Vi gav 330.000 kr. for Else for halvandet år siden, knapt 2 år, der var den halvandet pr gammel og havde kørt 5.000 km., det var da priserne var højest. I dag er der rigtig mange billigere alternativer, bl. a. kineserne er kommer med billigere elbiler og VW har ID.2 på vej.

    I kigger på en ID.4, og den ligger jo i den høje ende, det gør VW generelt, ligesom fx Toyota.

    Det man skal huske med elbiler er, at driftsomkostningerne er langt lavere, bl. a. service er ikke så tit og med fraværet af alle de mekaniske dele er de billigere at servicere. Hvis man har mulighed for lader hjemme, som fx vi har kan man lade for 799 kr. i måneden. Vi sparer mellem 2.000 kr.-2.500 kr. i brændstof pr. måned, så der er flere ting end bilens kostpris at tage med i overvejelserne.


  • #24   20. maj skrighunden, ja helt klart det har vi også med, specielt lige når etableringsomkostningerne er tjent ind .. der vil ni stadig være fx bremser der skal holdes, og dæk .. og det som el forhandlerne kun kan give mig ret i er, at da det er så nyt så ved man reelt ikke hvordan rep udgifter vil udvikle sig, eller endnu mere værditab da udviklingen går så stærkt ..

    vi kigger primært ID4 grundet størrelse, og så fordi den lige er opdateret så mange af de ting der drillede i de første modeller nu er ordnet .. Kineser bilen er jeg som så mange andre endnu ikke klar til ..
    Men ja der er så fx også meget længere garanti på bilens motor/batteri ...


  • #25   21. maj Hanne, men service er generelt meget billigere, fordi du sparer olieskift, skift af diverse filtre m.v. Der er selvfølgelig stadig sliddele som dæk og bremser, det giver sig selv, men de hører jo ikke under service.

    Elbiler er nu ikke helt nyt i DK, Tesla har huseret i efterhånden mange år, og de ældste modeller kører stadig på samme batteri, som er det potentielt dyreste at skifte på en elbil. Men det er en motor på en fossilbil også.

    Har I kigget på Volvo EX30 og EX40? Virkelig lækre biler, der kan monteres anhængertræk på også. Dog har EX30 ikke super meget benplads på bagsædet, så hvis I ofte kører med passagerer ville jeg gå uden om den. Vi overvejede den selv, men gik væk fra den pga. den begrænsede plads. Der er også Renault Megane E-Tech, den er virkelig populær, også blandt børnefamilier. Den er testet op mod en VW ID.3 og fik hug for dårligere udsyn fra førersædet, ikke så intuitive assistentsystemer og ikke så komfortable sæder men det er alt sammen en smagssag.

    I kan sagtens købe en brugt VW ID.4, hvis I gerne vil undgå at tabe alt for mange penge på den, det gjorde vi. De børnesygdomme, VW havde med især ID.3 var jo udelukkende software, og det er alt sammen rettet med de nye opdateringer. VW har nogle af de bedste assistentsystemer overhovedet, de fungerer 100% og det er en meget sikker bil at køre i.


  • #26   21. maj vi har overvejet Volvo, men igen så vidt jeg husker så falder de på rækkevidde ifht ID4 ... jeg er FÆRDIG med franske biler smiley

    de brugte ID4, ja jeg ved ikke men vi er blevet anbefalet at køber vi el, så køb ny ..eller ihvertfald de nye der lige er kommet med fx flere hk, og der er ID4 i den sidste gået fra 204 til 286 hvilket i tests beskrives som en væsentlig forskel i køreoplevelsen ..

    er næsten 100% på at bliver det el så er ID4 den vi vil have ..
    så nu er det bare om de benzin vi ser på falder af når vi får den prøvet ... Mercedes b klasse kom lige ind fra højre i går som noget der skal prøves ...

    er helt med på besparelser, men stadig er det jo at man lige skal have pengene til det dyrere køb og der mangler vi sådan så 70-130.000 alt efter hvad og hvilke vi lige sammenligner, og er lidt træt af at skulle låne ... men det kan da blive enden på det ..


  • #27   21. maj HK har absolut intet at sige i forhold til selve køreoplevelsen, men det er rigtigt, at ID.4 ikke føles helt så hurtig i optræk som fx ID.3, fordi den er det tungere. Men sløv er den ikke, det er der ingen elbiler, der er.

    Rækkevidde skal du altid tage med er gran salt og om vinteren kan du trække omkring 20% fra i forhold til sommer. Ikke engang sommer når den opgivede rækkevidde, da de er testet i absolut optimale forhold og lav fart.

    Fart, temperatur, vindforhold og føre har stor indvirkning på rækkevidden, ligesom dækstørrelse også har.

    De anbefalinger jeg har set anbefaler faktisk en brugt elbil, I skal jo bare gå efter den med den nyeste software, der er rigtig mange penge at spare.

    Vi købte hos Rødkjær Biler i Hammel og de kan varmt anbefales.

    https://www.roedkjaerbiler.dk/roedkjaer-forside

    Pøj pøj med projektet.


  • #28   21. maj Faktisk har Volvo EX40 længere rækkevidde end ID.4, Volvo ligger mellem 475-573 og ID.4 ligger mellem 362-543.

    Hestekræfter ligger Volvo mellem 238-408 og ID.4 mellem 170 - 340.

    Så hvis det er rækkevidde og hestekræfter, der betyder noget for jer er Volvo er bedre bud.

    Men det burde virkelig ikke spille ind, rækkevidden er kun relevant til de meget lange ture og hestekræfterne er alt rigeligt, jo mere gas I giver den, jo mere strøm sluger den. Man har intet at bruge de mange hestekræfter på, med mindre man skal spille smart og køre om kap med en fossil bil. smiley


  • #29   21. maj Nå kiggede lige på Volvo, de er for dyre .. ny helt umulig og brugt, der kan jeg få en ny ID4 til omkring det samme, så så vil jeg hellere have ny ..

  • #30   21. maj Det er helt forståeligt, Hanne. Det ER dyre biler, næsten uden undtagelse.

    Det er virkelig en mangelvare med små elbiler til max 150.000 kr., hvilket for mange mennesker også er vildt mange penge. smiley


  • #31   21. maj Jeg forstår slet ikke den enorme begejstring for el biler.
    Miljømæsig er der ikke den store gevinst.alene at fremstille batteriet er ret skadeligt for miljøet, samt at det fremmer børnearbejde.
    Og batterierne er en miljømæssig bombe, for ingen ved, hvordan man kan komme af med de brugte batterier uden at det går ud over miljøet.
    Der findes allerede kæmpe "batteri kirkegårde" hvor batterierne hober sig op, og der kommer flere og flere.
    Hver femte el bil dumper ved syn, og dette med at der er en del der selvantænder og næsten ikke kan slukkes, hvis de bryder i brand taler nu hellere ikke til el bilernes fordel.
    Den eneste fordel jeg kan se ved el biler er, at man kan lade dem hjemme hos sig selv om natten.

    Miljømæssig burde man have satset mere på brintbiler, som wr langt mere miljørigtig end elbiler.


  • #32   21. maj Endvidere er el- biler dyrere at reparere og dyrere I forsikringer.



    profilbillede
  • #33   21. maj Åh Anni, bortset fra det med forsikringen er det noget vrøvl, du skriver. Lad nu være med at falde for clickbait og fake news, placeret af modstandere af elbiler. Elbilerne er kommet for at blive, og ingen af os med bil kommer udenom dem, det er faktum.

    En elbil er dyrere at reparere på, fordi den er med nyeste teknologi, software m.v., diverse sensorer, adaptive lygter (vores har fx Matrix lygter, det er klart, at de er dyrere at reparere end standard lygter som på den gamle Opel). Det handler også om, at de har flere hestekræfter og dermed er skaderne ofte større, fordi føreren endnu ikke har lært at beherske den store kraft, der er i en bil på 2 tons. Det siger altså smæk! Jo flere hestekræfter, jo dyrere forsikring, men sådan er det også med fossile biler, fordi der erfaringsmæssigt køres hårdere til i de store biler. Generelt er Tesla dyrere at forsikre, fordi Elon Musk har prioriteret virkelig mange hestekræfter i bilerne, og det koster, uanset om du kører råddent eller ej.

    https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/elbiler-er-markant-dyrere-at-reparere

    Det er direkte forkert, når du skriver, at en elbil er en ligeså stor eller næsten ligeså stor belastning for miljøet, som en benzin/diesel! Elbiler kan genbruges med op til 95%, hvilket inkluderer batteriet og beregninger har vist, at en elbil er nulstillet efter at have kørt 10.000 kilometer. Elbiler udleder cirka halvt så meget CO2, som fossile biler, og derfor gælder det om ikke at købe en større elbil, end man reelt har brug for i hverdagen. Jo større batteri, jo større udledning og jo længere skal man køre for at nulstille miljømæssigt. Men elbiler belaster altså kun miljøet ved selve produktionen af bilen, mens diesel/benzin udleder både under produktion OG kørsel.

    https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/stor-undersoegelse-hvor-groenne-er-elbiler-egentlig

    Hvor har du fra, at hver 5. elbil dumper til syn? Det er igen ikke sandt! De, der dumper (ikke hyppigere end andre biler, tværtimod da den ikke har de mekaniske dele såsom motor og partikelfilter) er på grund af bremserne og det er 100% en førerfejl. I en elbil kan man køre i "B", det vil sige, at når du slipper gaspedalen, bremser bilen selv i "motoren" og derved regenerer den strøm. Det er yderst sjældent, vi aktivt bruger bremsen i vores elbil, undtagen ved fuldt stop, og det er med 5 km/t. Det betyder så, at der ofte sætter sig rust på bremseskiverne og -klodserne, der dog intet betyder for bremseevnen, de kan blot sætte sig efter lang tids parkering i især vådt føre, men løsnes igen ligeså snart bilen sættes i gang. Som fører har man altså selv ansvaret for at vedligeholde bremserne ved jævnligt at lave relativt hårde opbremsninger, så rusten simpelthen slides af, mere kompliceret er det ikke.

    https://www.applusbilsyn.dk/nyheder/syn-af-elbil

    Elbiler brænder langt sjældnere end fossilbiler, faktisk selvantænder benzinbiler 300% oftere end elbiler - dette er også faktum! Det er rigtigt, at elbiler KAN være sværere at slukke, men selv beredskabet, der står for slukningen er ikke længere bekymret, da de efterhånden har redskaberne til at slukke dem. Det med selvantænding er en af de største og mest sejlivede myter om elbiler, men den bliver skudt til hjørnet hver gang, nogen forsøger at piske en stemning op.

    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-11-elbiler-antaender-mere-frygt-end-ild

    I forhold til brint er det efterhånden lagt i graven. smiley

    https://www.biltorvet.dk/artikler/guides/kampen-om-fremtiden---er-el-bedre-end-brint/3950

    Så lad nu være med at sprede de fake news om elbiler; faktum er, at de ER mere miljørigtige (ingen biler er 100% miljørigtige, men med al den grønne energi, vi har i DK og mere på vej, er elbilen et virkelig godt skridt i den rigtige retning), de ER billigere at vedligeholde på sigt (færre og billigere service), de ER billigere at køre i (omkring 50%-70% besparelse for hjemmeladning) og så er det en langt sikrere bil at køre i med assistentsystemerne. Der er så forskel på, hvor godt de virker, men det gælder alle bilmærker og drivmiddel, det kommer helt af på softwareudvikleren hos bilproducenten.


  • #34   21. maj Jeg kan i øvrigt anbefale at melde sig ind i Elbilforeningen i Danmark og bliv meget klogere på fordele og ulemper ved elbiler. smiley



    profilbillede
  • #35   21. maj uden den store viden havde jeg nu også håbet på at der var kommet anden løsning end el bilen, og er sikker på at havde forskningen været investeret andetsteds så kunne det lige så godt være andet der havde været førende ... men nu er det el, og det bliver bare dyrere og dyrere at have fossile biler fordi regeringen vil have os på el ... så der er ingen vej udenom, spørgsmålet er hvornår man stiger på .. vi ville have ventet 2 år men vi gider ikke bruge flere penge på vores nuværende ..

  • #36   21. maj Hanne, I kan jo også købe en benzin/diesel og køre den de næste 7-10 år, hvis I ikke føler jer klar til el endnu, det har vi flere i familien, der gør. smiley Til den tid er elbilerne forhåbentlig også blevet til at komme i nærheden af.

  • #37   22. maj Det er også der vi er nu .. eller sådan set har været hele tiden, ikke diesel.. men enten nyere benzinbil, eller ny el-bil ...

    Man må bare erkende at politikkerne helt sikkert kun de kommende år vil gøre det dyrere og dyrere at køre fossilt, og så ja de flere rep. og service udgifter ..
    Vi har en kammerat der har haft el-bil i vel godt ½ år, han har opgjort sin driftsbesparelse til 66% ...
    Det er et råddent tidspunkt ingen tvivl om det ... men det skal være nu ...


  • #38   22. maj Man (politikerne) må også bare indse, at dels er ikke alle klar til el endnu og endnu vigtigere, at langt fra alle har råd til at købe så dyr en bil. Så der skal klart stilles nogle flere krav til bilproducenterne i forhold til at begynde at gå lidt mere væk fra de store og dyre elbiler og begynde at producere flere små og prisvenlige elbiler.

    Der er heldigvis begyndt at vende så småt, men det er stadig "små" biler til min. 200.000 kr. i den mest skrabede udgave, det har mange enlige ikke råd til, folk på overførselsindkomst m.v. Det er ikke fair.


  • #39   22. maj nej det er det ikke, de biler forventes hvis også at komme de næste 2-4 år, men vi skal ikke have en så lille bil .. vi er vant til en stationcar, og den fylder vi nu ofte op når vi tager på tur, hvilket vi nok gør en del ... gider ikke det bliver et irritationsmoment ... men ja mit hoved er lidt udfordret med alle de for og imod ting .. også fordi vi egentlig havde en anden plan, netop med at vente et par år .. men nu har 308`eren bare kostet nok, så nu mens den er nysynet og nyrepareret så skal den væk inden næste mulige større rep kommer ... om den kommer vides ikke, men den er 10 år og jeg gider ikke løbe risikoen ...

  • #40   22. maj Spændende hvad prisen bliver på el, når alle er tvunget over på el-biler ... Der er helt sikkert, at bilejerne bliver flået, da alternativer jo svinder ind.
    Det er penge lige ned i statskassen (og til el-leverandørerne).
    Der burde allerede nu laves en lovgivning, der forhindrer dette, inden vi bare ryger med på bølgen.
    Ligesom med kontanter ... Bankerne tjener på hver eneste øre vi bruger, når ikke vi betaler kontant ... så de opper priserne/gebyrerne, og vi skal stå til regnskab for hver en øre vi tjener/bruger, mens vi bliver tvunget til mere og mere, kun at bruge betaling via bank/net.

    Det er en ret vild kontrol vi giver fra os ..

    Vi skal have kriseberedskab i tilfælde af fx. strømafbrydelse ... men samtidig udelukkende have el-køretøjer ... så render vi jo heller ingen steder ...

    Bør de ikke have opfundet en måde at lagre strøm (fra solceller/vindmøller/vandenergi etc.) på, før de laver det her nummer? Det virker meget overilet. Alt skal gå så stærkt, at vi glemmer, at konsekvensberegne.

    Vores elnet er heller ikke lavet til så stor en belastning, jeg kan ikke se, at der er startet på arbejdet med, at rette op på dette?

    El-biler er fine nok, men de er stadig så smækfyldt med fejl, at tempoet bør sættes ned.

    Vi lærte forhåbentligt af vinteren, at det danske klima er anderledes, end de steder el-bilen er udviklet.
    Over 85% af de køretøjer, der var strandet på motorvejen, var el-køretøjer (men det skulle tysses ned, beredskabet fik ret meget mundkurv på).
    Elbusserne går i stå, og pludselig holder bussen inde i en have, den er trillet ned af den bakke, den gik i stå på, elbremser ...

    Hvis sådan et el-skrummel melder fejl, så er der ikke altid en advarsel, så man kan køre ind til siden, men nødstop, hvor man er, motoren går ud, for bilen tager kontrollen fra føreren.
    Min veninde har fået en superfed el-bil, der 2 gange, har lavet det nummer. Det er livsfarligt.
    Men den er smart og kan styres uden brug af pedaler via rattet ... så skal man også stole på elektronik da smiley

    Mine forældres hybridskrummel koster næsten det samme, som jeg gav for mit hus. Det kommer jeg aldrig til at kunne bruge, på en bil.

    Jeg håber, at der er handlet på alle de problematikker, inden jeg tvinges over i en el-bil.


  • #41   22. maj er såmænd ikke uenig Sanne .. men da der kun var benzin og diesel biler var det nu også en form for et sted hvor både stat og benzinselskaber tjente penge ... fx har der været flere forbruger obs på hvorfor prisen på de brændstoffer altid har været og er SÅ ens ...
    så så snart der er monopol lignende forhold så er der nogen der nemt scorer kassen ...


  • #42   22. maj Hanne: Enig. Men du kan så "hamstre" når det er billigt ... Det kan man endnu ikke med el. Hvis vi kunne lagre den el vi producerer ville det gøre alverden til forskel.

  • #43   22. maj Sanne, hvilke elbiler er "smækfyldt med fejl"?

  • #44   22. maj Sanne, sådan er nødstop laver vores elbil altså ikke, så det er ikke alle og at den tager over for føreren er (i vores VW) kun i de tilfælde, hvor føren ikke reagerer, ved fx besvimelse, men der er masser af advarsler inden, bl. a. hårde ryk i selen. Bilen bremser langsomt ned og kalder selv op til alarmcentralen. Der er så meget sikkerhedsudstyr i elbiler, som der ikke er i fossile biler.

    Tesla har haft problemer med opbremsninger, ikke nødopbremsning, som føreren til enhver tid selv kan overrule, men det er løst med softwareopdateringer. Fejl på elbiler løses med opdateringer af softwaren, i modsætning til mekaniske fejl på fossile biler, der skal på værksted.

    Enhver bil (også elbiler) er altså ikke bedre end føreren, der kører bilen. Det er 100% førerens ansvar at køre forsvarligt, og man kan ikke bare læne sig tilbage og lade bilen køre.

    I forhold til skiltelæsning er det i 9 ud af 10 tilfælde vejarbejde og omkørsler, der ikke er rettet fra udbyderen af navigationen, bilen gør altså, hvad den skal, og igen er det ikke værre, end at føreren sætter farten op. Bilen kommer med en advarsel om, at om x antal meter skal farten sænkes til ex 50/80 km/t, dette ændrer føreren så bare og vupti er man videre.

    Ikke én gang har vi været i fare eller i dumme situationer pga. fejl på bilen, det har 100% været vores egen fejl.

    Der er fejl på alle biler, også elbiler, men slår man ikke assistentsytemerne til (som virker efter hensigten i 99% af tilfældene) kører du bilen som enhver anden bil med automatgear. Mere kompliceret er det ikke.


  • #45   22. maj ja det er rigtigt ... men på den anden side har der været dage, nætter med blæst hvor el prisen nærmest har været 0 ... men ja det er jo også alle de ting der gør det helvedes svært at træffe den rigtige afgørelse og hvor man helst ikke vil stå og have tabt en mængde penge om få år ... altså køber vi benzin så skal den jo nok skiftes om 4.6 år og så forventer jeg sgutte den er meget værd ... og køber vi ny el og den skal holde 8-10 år så er der nok også sket så meget så den heller ikke er meget værd ... og det er altså beløb på 250-300.000 så synes ikke det er bare liiiige ...

  • #46   27. maj nå efter nogle uger hvor jeg har stresset over bil, og ja det er mig der er den der interesserer sig for, og læser om biler herhjemme, mig der søger viden osv ..

    har været vidt omkring bilfolk, både el folket og de mere bare bilfolket .. indenfor det vi kunne og ville handle bil for kunne vi ikke få en el bil som var en vi ønskede ... så det blev endnu en benzin bil.. 4 år gammel Mercedes amgB200 som leveres nysynet, den har kun gået 27.000 km så vi regner med at have bil i mindst 6-8 år nu ... en vi kan køre sydpå i, og når de år er gået er vi hhv 72 og 73 år så tænker jeg vi ikke længere skal ned og begå os på das autobahn ... så er der nok kommet en mindre fornuftig el bil til os til den tid ..
    Ingen tvivl om at driftsudgifterne på el er billigere, men vi skulle finde omkring 175-200.000 mere til køb hvis vi skulle have den el bil som vi ville have og som vi blev anbefalet som det mest fornuftige køb i markedet/størrelsen, det ville vi ikke ...


Kommentér på:
El bil og lange ture

Annonce