{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygejournalen 7 ... 2025
  • #1   4. jan Jeg havde min mor med ud til Medina i dag - og var spændt på at hun skulle se os ride for første gang i mange måneder.

Gæt hvis fødder er for hævede til de dyre 3.000 kr ridestøvler... Mine. Igen smiley så nu er de stillet tilbage i skabet i venteposition.

Så jeg måtte nøjes med at longere - med det resultat at jeg er helt ødelagt. Begge knæ er totalt hævede og begge hænder er nærmest ubrugelige.

Det bliver godt med en tur til OUH d. 6.

• #2   4. jan Jeg har summet lidt i dag ... jeg tror det er mere reglen end undtagelsen at jeg bliver syg mlm jul og nytår når jeg sådan tænker tilbage ... og nu laver jeg så en Susanne (sorry) for det bliver bare at fortælle og læsse af, der er ingen løsninger jeg kan se relevante nu, det kan komme med årene, men ikke lige nu ..

Jeg havde ofte hovedpine som ung og voksen, men er voksen ud af det ... men ja når jeg tænker tilbage så startede årets følelse af pres i hovedet i november, samtidig med tankerne om jul, fødselsdage og gaveindkøb ... og nej jeg kan ikke nyde det, stresser til min målsætning er nået 95% af gaverne i hus og pakket ind seneste 1. december, og som minimum klare planer for det der mangler ...
    Derefter rumler det rundt med datoer og madplaner for julen samt 2 fødselsdage og nytårsaften .. holder øje, køber på tilbud, sørger for alle ved hvad de skal have med osv ..I den perioden breder hovedpinen sig til smerter rundt i kroppen, og en Fibromyalgi der faktisk har teet sig nogenlunde dette efterår slår ud, stiv som en pind bliver mange af mine bevægelser ..
    Mine stærke smerter i nakke strålende ud i skuldre og ned i overarme kom den 24/12, efter at have skrællet latterlig få kartofler, og de holdt sig så ja til i dag faktisk, dage med borddækning, madlavning, overskud til at komme til fødselsdag inden nytår ... men nu har jeg også tilbragt sidste weekend i sengen, fik overskud til nytårsaften og fik så en hammer i hovedet i torsdags, har levet på the med honning, bolsjer og panodil/ipren .. og havregryn .. kan for første gang mærke min nakke løsner sig, og mine skuldre sænker sig ..
    Min konklusion er at alle mine reaktioner kommer fordi jeg overhører min krop og lever op til hvad sig hør og bør med julen når der er familie ... og nej jeg kan ikke få mig til at svigte, og de hjælper til, og ville gøre endnu mere hvis jeg bad dem ..

• #3   4. jan RØV Liva ... håber fandme snart der kommer en laaaaang god periode til dig

• #4   4. jan Susanne, det kan også være at din læge simpelthen ikke gider dig som patient mere, og at det er derfor du ikke kan booke noget. I så fald får du brev om det, og kan gratis vælge ny læge. Du kan ikke vælge den læge, der overtager praksis, når nuværende læge går på pension.

Overenskomst for Almen Praksis § 16:

Frasigelse af patienter § 16, stk. 1

En læge kan ved henvendelse til regionen frasige sig en patient, som ikke følger lægens anvisninger eller som har udvist en sådan uacceptabel adfærd, at tillidsforholdet mellem læge og patient må anses for brudt, eller hvor det af anden grund er urimeligt, at lægen skal fortsætte samarbejdet.

Lægen bør forud for frasigelsen orientere patienten om årsagen til frasigelsen. Regionen skal vejlede patienten om patientens muligheder for at påklage lægens frasigelse, jf. kapitel XIV. For så vidt angår frasigelse af voldelige eller truende patienter henvises til § 17.

• #5   4. jan Ha ha ha ha ha Anne, du er vittig. Jeg har aldrig gjort min læge noget. Jeg har IKKE tvunget hende til at skrive i torsdags, at hun havde booket blodprøver til mig. Det har hun skam gjort helt frivilligt, og jeg har faktisk ikke svaret hende overhovedet. Men nogen tror, at alle er som dem selv. smiley smiley smiley

Min læge går iøvrigt IKKE på pension.

• #6   4. jan Jeg har faktisk ikke været ved lægen i over et år nu, så hvad jeg skulle gøre hende, når jeg hverken ser eller taler med hende, det ved jeg godt nok ikke. smiley smiley smiley

Det er i øvrigt slet ikke første gang, at hun siger, at hun har booket blodprøver, og der så ikke er booket noget.

• #7   4. jan spændende hvad din nye læge siger .. jeg får som minimum BP på stofskifte hvert ½ år ..

• #8   4. jan her er hvad der står i Lægehåndbogen :

Kontrol og prøver mellem årsstatus
    Patienter i behandling:
    Mål TSH og T4 hver 4.-8. uge ved dosisændring indtil behandlingsmålet er nået
    Herefter kontrol efter ½ år og derefter årlig kontrol
    Patienter, der følges uden behandling:
    Kontrol TSH, T4 med 1-3 måneders mellemrum

• #9   4. jan Det her lyder forkert - men jeg trænger til at blive hevet i (af en fysioterapeut) smiley
    Den her kulde har gjort mine led så stive og ømme at jeg føler mig som en gammel dame. Det hjælper at gå ture og strække ud men avs.
    Og så har jeg forhøjet blodtryk trods jeg bare er 35

• #10   4. jan må jeg anbefale en Osteopat evt med fys baggrund ... de kan bare noget andet

• #11   5. jan Hanne: Min søster har fibromyalgi og har nogle virkelig dårlige perioder, hvis hun bliver pressset. Hun har lært at skære ned på at skære ned på alt det. man “skal” og bede om hjælp. Hun er nødt til at prirotere at passe på sig og prioritere at kunne være mor for sine to unger på 12 og 5. Det er en møgsygdom og der er virkelig mange der ikke forstår hvor slemt det egentlig er for man kan jo ikke se på folk at de er syge. Min søster har stor glæde af at ride en lille tur på sin islænder nogle gange om ugen. Det får folk til at tro at hun kan en hel masse. De ser ikke at hun kun kan fordi hendes mand tager det meste af det slæb der er når man har et lille bondegaard og 3 små heste.

• #12   5. jan Tak Mette, det er jo lige det ... jeg får også megen hjælp, men af gammel vane er der simpelthen nogle ting der starter på autopilot hos mig, fx organisering og planlægning, jeg skal øve mig i de andre nok skal komme på banen, men jeg er så utålmodig .. og så ugen det der med at der sker noget fra midt december til nytår hver eneste dag, det er bare ikke godt ..

• #13   6. jan Så fik jeg startet på den årlige ration af blokader..men hey, så havde jeg da alligevel en pause fra november til januar med det pjat smiley

En i venstre håndled og i venstre knæ. Mine håndled er godt nok ødelagte af smerter, men nu håber vi at det her giver en hånd der fungerer bare en smule bedre.

Mit venstre knæ, kunne de så lige starte med at trække 12 ml ud af smiley knæet var nærmest firkantet af hævelse.... Nu er det bare ømt og dunkende heldigvis. Så nu er jeg klar til opstart på arbejde i morgen efter ferie.

Og så blev min dosis af methotrexat sat op smiley Så nu håber vi på at kroppen accepterer det og ikke giver endnu et kick back. Det er det, der er sket her. Gigten har simpelthen haft en let bedring og så simpelthen senere overrulet medicinen igen. Nu har selv OUH, som har et ry for at tage de svære cases af gigtpatienter, sagt at min gigt ikke er nem at tøjle.

Kald mig bare badass! smiley eller, min sygdom er smiley

• #14   7. jan Det må være svært at leve med Liva. De konstante op- og nedture. Du får lige et kæmpe kram.

• #16   7. jan #15 Vist forkert tråd. smiley

• #17   7. jan øv Liva .. håber deu får en lang og god periode nu, og så kommer forår og sommer det er sjældent de værste årstider ..
    Arbejder su fuld tid ?

• #18   7. jan Ikke sygdom men mere handicap. Jeg skal ud og have nye høreapparater. Det er skørt så meget jeg glæder mig. Der er indbygget Bluetooth så jeg kan koble dem direkte til telefon. Og bedre lyd, nok mere livskvalitet

• #19   7. jan nogen der kender nogen der fornyligt har haft corona og hvordan var forløbet ..

jeg fatter ikke en meter af det jeg har raget til mig .. 28-29 dec syg med hals, 30. bliver jeg bedre .. 31. og 1/1 ok, vågner syg 2.1 passer virkelig godt på mig selv, i søndags den 5. fra midt på dagen får jeg det nærmest godt ... mandag morgen starter det forfra ondt i hovedet, nakke, skuldre, overarme ... småsnottet, og bare utilpas .. jeg har ikke feber, men får aldrig feber ...

• #20   7. jan Bare mig, jeg håber, at du bliver glad for det. Jeg har også høreapparater, men det Bluetooth kan jeg ikke bruge til så meget. Jeg kan ikke høre i telefonen uanset. Men jeg hører så også rimelig dårligt efterhånden. smiley

• #21   7. jan jeg har også bluetooth ... det er det bedste, elsker at jeg får lyden i en telefonsamtale direkte ind, og bare kan have telefonen liggende ved siden af, og i bilen fx ... og man kan bruge computer samtidig hvis der er behov fordi man har hænderne frie ... jeg vil aldrig have uden ..

det eneste jeg har præsteret i starten nogle gange er at snakke og så gå væk fra telefonen, lige ud i køkkenet osv, det går ikke så råber den anden "hallo hallo" ... men det er fordi det fungerer så godt .. mine er Oticon og efterhpnden 5 år gamle tror jeg, er virkelig glad for den .

• #22   7. jan Tak jeg glæder mig også til at prøve det smiley også at man ikke skal have apparaterne ud når man skal snakke eller høre musik

• #23   7. jan men har lige læst om nogle nye Oticon, det var noget med de var genopladelige osv .. men synes der stod at en fuld opladning var til 20 timer (ikke helt sikker) .... mine er nu på batterier, og jeg skifter nok batterier hver 6-7 dage

• #24   7. jan Min er med genopladelige batterier. Jeg gad godt kunne bruge det Bluetooth. Det er irriterende ikke at kunne ringe til nogen. smiley

• #25   7. jan har du ikke en I phone ? eller hvorfor kan du ikke bruge bluetooth ... tænker netop hvis man er ved at være rigtig dårlig hørende så er det en fordel at lyden er så direkte ind i øret ..samtidig med at man faktisk ikke høre omkringliggende forstyrrende lyde ..

• #26   8. jan Jeg har en android. Som sagt er lyden så lav med Bluetooth, at jeg ikke kan høre dem i telefonen.

• #27   8. jan Er der ikke en app på telefonen hvor du kan skrue lydstyrken op ..

• #28   8. jan Jeg kan ikke finde et sted at skrue op for lyden. Men jeg er måske også blind.

• #29   8. jan Nu tjekkede jeg lige igen. Selvom de er skruet fuldt op, kan jeg ikke høre via Bluetooth.

• #30   8. jan Er det Oticon du har, Susanne ... og hvis har du så app´en dertil

• #31   8. jan Jeg kan ikke huske navnet, og selvfølgelig har jeg en app. Uden kan de ikke tilsluttea. smiley

Føler mig godt nok gammel i dag. Vi har vasket to killinger, og så kunne jeg ikke rejse mig bagefter. Jeg måtte kravle ud af brusekabinen og hen til vasketøjskurven for at komme op. smiley

• #32   9. jan jeg er virkelig så træt af det .... har nu været syg i en uge, med influ agtige symptomer .. og kan ikke holde ud at være oppe en hel dag ...

jeg ved tørre slimhinder er guf for virus ...og da det er et all over problem så har jeg taget øjendråber, næsespray og mundbehandling for at dæmpe det ... og alligevel er mine slimhinder udstyret med velcro til virus ...
    jeg har ikke som sådan indt i hals fx, lidt hoste, lidt nys, lidt tæt næse, øm overkrop og hovedpine ... fryser af og til og sveder af og til .... the med honning ryger ned i litervis og diverse bolsjer ...

og alligevel har jeg den seneste uge haft ½ dags opblomstring (søndag) og derefter gik det igen ned af bakke, og der føles ingen bedring ..

hvad fanden gør man .

og så drømmer jeg så mærkeligt ... sover jo sært, mange søvnperioder henover døgnet ... i dag drømte jeg om en gang på et kommunekontor hvor jeg har arbejdet ... nu var jeg der først alene, så senere fandt jeg en på et andet kontor .. jeg gik så ud af en dør til en trappe og ned af den, så stod jeg lige pludselig ved en lille hytte i en engelsk landsby med Oda, stod ved en stor græspæne som vi gik tur på ... så løb Oda væk ind i en skov .. da jeg vendte mig om var der en masse mennesker der trænede hunde, de sagde gå den vej ..
    Så løb jeg op i skoven og råbte Oda Oda, mødte en dame der sagde hun havde set Oda ved en vej hvor der gik en jernbanebro over, og Oda havde været på vej op af trapperne på broen da hun så den .. Så løb jeg den vej og op over broen og mødte nogle mennesker der havde Oda ....
    Jeg tror jeg har ligget og råbt Oda Oda ....
    Jeg er ellers absolut ikke den store drømmer og husker sjældent noget --- men mit hovedet er virkelig helt fucked i disse dage, føles som grød uden særlig effektivitet ..

• #33   9. jan Tja Hanne, beklager at jeg ikke kan gøre noget for dig.
    Men det eneste man kan gøre er at bide tænderne sammen og holde ud.

Synes, at du skulle tage en coronatest for at se om det er det du har raget til dig, og når du er blevet frisk igen, så bliv vaccineret.
    Kan slet ikke forstå, at du med alle dine skavanker har valgt vaccinerne fra.

• #34   9. jan Jeg får slet ikke tilbudt vacciner længere. Før fik jeg mod corona.

• #35   9. jan Jeg har ikke fået mod corona. Jeg har haft corona og blev ikke ramt særlig slemt, mest bare som en forkølelse

• #36   9. jan Susanne, du skal selv gå ind og booke, man får ikke længere besked. Det startede allerede i 2023.

Du kan ikke nå det for denne sæson, men det er denne side, du skal bruge;

https://www.vacciner.dk/Home/Welcome

Du skriver under på en tro- og loveerklæring.

• #37   9. jan @ Anni ... jeg kan godt forstå du ikke kan forstå jeg ikke tog corona vacc .... alt er jo en afvejning ... jeg har i de forgående efterår haft gedigne led smerter og stive led, i lighed med andre fibro folk, nogle der allerede sidste år valgte den fra synes det var ledmæssigt bedre ... jeg havde corona i August og de 2 ting sammen gjorde jeg tænkte at så prøver jeg .. og jeg kan kun sige at bevægelsesmæssigt, fibroledsmerter og min styrke til at gå, lange ture og på trapper har 100% været meget bedre i efteråret 24 end de forgående år ..

Jeg er er meget sikker på min trælse evne til at binde virus er mine tørre slimhinder, og når så virus får fat, ja så spiller mine øvrige lidelser nok ind så jeg ikke bare får en forkølelse, som min mand har, men bliver hamret helt ned under dynen i træls lang tid ..

hvis jeg endelig skal sige noget, så synes jeg "snotmæssigt" efteråret har været nådigt, til jeg så fik tildelt RS vaccinen, derefter kom der igen gang i diverse gener som fx mere stivhed i led .. og ja så nu denne omgang ..

jeg ved godt jeg lyder som en vaccine skeptiker, det er faktisk ikke noget der ligger til mig ,,,, kom der igen en gedign epidemi så blev jeg også vaccineret, men ellers vil fremtidens vacciner være influ og lungebetændelse ...

• #38   9. jan Jeg har altså stadig fået tilbudt vacciner, både influenza og corona.

• #39   9. jan Mystisk, måske fordi du stadig går til kontrol for kræft?

Jeg talte med min læge om det og man skal selv booke tiden, det har jeg gjort både i '23 og '24.

• #40   9. jan man får tilbudt vacciner, når man er over 65, under skal man selv booke, hvis der er behov. smiley

• #41   9. jan jeg fik heller ikke tilbudt personligt, altså via e boks ... fulgte vejledningen da der blev skrevet at vacciner.dk havde åbnet for bookinger ...

• #42   9. jan Ok, så er det fordi jeg er gammel smiley

• #43   9. jan Jeg har fået målt levertal igen, det stiger stadig øv, nu slipper jeg nok ikke for nærmere undersøgelse bøvl, det er bare noget helt uskyldigt er det ikke også?

• #44   9. jan Bodil, krydser alt hvad krydses kan for at det er noget uskyldig som kan fixes hurtig. smiley

• #45   9. jan Jeg plejer at få tilbudt. Men hvad noget skal man jo dø af. smiley

• #46   9. jan Susanne, det er nok fordi det er lavet om så man skal være mindst 65 for at få tilbudt automatisk.
    Og du er jo endnu ikke så gammel og rynket, men ung og sprød smiley

• #47   10. jan Ha ha skulle de gå efter, hvor gammel jeg føler mig, havde de allerede taget mål til kisten. smiley

• #48   10. jan Jeg plejede også at få tilbudt, men som sagt er det lavet om, så du nu selv skal booke. Så det kan du jo bare gøre.

• #49   10. jan Helt enig. Min mand har kronisk leukæmi, og skal selv ind og bestille nu. Man skal såmen svare på om man er i risikogruppen. Det samme med mig. Det er jo bare som pårørende.

• #50   10. jan Shit en hidsig farve smiley

Det er Cyanocobalamin (B12 vitamin)

profilbillede
  • #51   10. jan Det tog ikke mange minutter at bestille en tid. Jeg fik covid- og influenzavaccine i Oktober. Man skal underskrive en tro- og loveerklæring på, at man opfylder kravene, og det er det.
    Er man 65år og over bliver man inviteret.
    Det eneste lidt mere komplicerede denne gang er, at det ikke længere bliver gjort på apotekerne gratis. Mange skal transportere sig en del længere.
    Men det kan oftest også løses smiley

Mit lægehus påminder os altid på deres hjemmeside, når det er tid til, at få bestilt vaccinetid.

• #52   10. jan Frk Jensen ja hold da op. Hvilket farvestof er det? Mine methylcobalamin (B12) som smeltetabletter, er meget svagt lyserøde. Smager af kunstig hindbær.

• #53   10. jan Dem jeg havde før hed noget med B og de var ligesom dine svagt lyserøde..

Jeg ved ikke hvorfor disse har denne farve smiley De minder lidt om de der sladre-tyggetabletter man fik som barn hos tandlægen smiley

• #54   10. jan Jeg smager ikke mine piller, da jeg altid først putter icetea i munden, så en pille, så synke og forfra indtil alle pillerne er væk, ellers ryger de ikke ned smiley

• #55   10. jan Ok. Mine er smeltetabletter. De skal ligge under tungen og opløses.cDe må ikke sluges, for så har jeg ingen glæde af dem. De optaget gennem slimhinden i munden. De smager af de der slik halskæder haha

• #56   10. jan Mine.b-vitaminer er kapsler, der er svagt gullige og store som hestepiller. smiley

• #57   10. jan @Bodil ... selvfølge er det noget der kan fixes ...

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.480
    #58   10. jan Jeg fik Corona og influenza vaccinen i okt/nov. Min lungelæge gav mig et los i røven, og sagde, jeg skulle gøre det pga. mine lunger er som de er. Da jeg så skulle stikkes, var det en møgk*lling, der lige ville på pege at den her vaccine faktisk ikke var beregnet til friske unge mennesker. Altså SÅ ung er jeg altså heller ikke, men måske ser jeg en smule yngre ud end jeg faktisk er. Jeg sagde at det var min lungelæge, der havde sagt, jeg skulle tage de vacciner, og at hun var mere end velkommen til at ringe til ham, hvis hun mente hun var klogere end en speciallæge.
    Behøver jeg sige, at de 2 vacciner gjorde en anelse mere ondt end normalt? Hun var ret irriteret smiley

• #59   10. jan Jeg har også fået vaccinerne mod influenza og corona, hvilket jeg er ret glad for.
    Når min svigerdatter, min søn og mine børnebørn er hundesyge, så ringer de gerne til mig for at høre, om jeg også er blevet smittet.
    Hvis jeg overhovedet får noget, er det typisk i en meget mild version.
    Længe leve vaccinerne smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.940
    #60   10. jan Måske skulle jeg overveje at blive vaccineret smiley

• #61   10. jan Rikke ifølge din profil er du 107, så tænker du er selvskrevet;-)
    Ej det skal sygeplejersken overhovedet ikke kommentere på. Min mand er 47. Man kan da heller ikke se at han har CLL.

• #62   10. jan @ Isabelle, er du slet ikke vaccineret mod noget af det alders gængse ?

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.480
    #63   10. jan Louise - Jeg er evigung smiley

• #64   10. jan Rikke Hahaha smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.940
    #65   10. jan Næh, Hanne - men jeg overvejer skam smiley

• #66   10. jan isabelle, du skal ikke tænke for længe, mener snart de er færdige med vacciner for nu. smiley

• #67   10. jan De er færdige for denne sæson. Så du kan da nå at tænke nogle måneder. smiley

• #68   10. jan jeg er sgu bange for jeg er ved at gå fra forstanden smiley smiley smiley .. min mand har været længere på job i dag så jeg fik mig listet en ½ times tur med Oda, da vi kom hjem gik jeg i seng.. hørte Oda hoppede ned, så manden var kommet hjem (sover på 1. sal) så faldt jeg i søvn og drømte ... ved ikke hvorfor jeg i drømmen gik ud, men da drømmen starter går jeg et stk oppe på vores vej, og er klædt godt på i en vinterfrakke jeg endnu ikke har haft på denne vinter, der er sne og sjap og jeg kigger ned og ser jeg går på bare tæer, vender om og går hjem og der står et ungt par med Oda som de har fundet, og min mand er der, de snakker og Oda knurrer voldsomt af den unge mand ... så er det som om jeg tænker at nu må jeg fandme tage mig sammen og vågne fra det vrøvl .. smiley smiley smiley

Kommentér på:
Sygejournalen 7 ... 2025

Annonce