{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.566 visninger | Oprettet:

Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ... {{forumTopicSubject}}

synes ofte Off Topic hverdagsrelevante emner drukner i den generelle tråd ...

I min alder ønsker man normalt ikke 3½-4 år skal gå hurtigt, men fXck hvor er jeg skræmt ved tanken om Trump og Musk ved roret Overthere, mit fredselskende gen ville ønske de 2 blev rygende uvenner snarest ...

Hvad mener I om forretningsmandens "jeg afviser ikke at bruge økonomisk, eller militær magt" for øget, eller total kontrol over Panama Kanalen og Grønland ...

Og Musk´s utidige indblanding i indenrigspolitik i Europæiske lande

Og hvad tænker I om Syriens fremtid, men en leder der nok synes mere moderne og åben, men som ikke giver håndtryk til kvinder ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ...
  • #1   8. jan Jeg synes ikke, at man skal leve i angst, men i stedet for nyde livet og leve det frem for at glemme at leve og konstant spekulere over hvad nu hvis.

Nu går verdenen jo ikke under, fordi Trump er blevet præsident, det udløser hellere ikke straks den tredje verdenskrig (som sådanset allerede er startet for lang tid siden)
    Sidst han var præsident kom der også et stort ramaskrig fra resten af verdenen og meget "sortsyn". Men hellere ikke dengang gik verdenen under og alle de negative spådomme gik hellere ikke i opfyldelse.
    Endvidere så er det jo hellere ikke Trump alene som bestemmer.

At Trump gerne vil have fat i Grønland kan jeg godt forstå. Grønland ligger jo strategisk rigtig i forhold til USA og deres forsvar. Om USA får bestemmelse over Grønland er det kun grønlænderne selv der bestemmer.
    Økonomisk ville det være en gevinst for os, hvis ikke vi mere har ansvar for Grønland.

Og Syrien ? Tja, når den nuværende leder nægter at give hånd til kvindelige udlandske ministre, så siger det vist ret meget om, hvad der kommer til at ske fremover ..............

Og Musk, en idiot med masser af penge, men derfor kan han da godt udtale sig om andre landes politik uden at hans udtalelser straks bliver omsat
    Vi andre udtaler os jo også om andre landes indenrigspolitik, og havde vi lige så mange penge som Musk, så ville vores udtalelser også komme i verdenens aviser.

Hvorfor altid kun se det negative og dommedag. Hvorfor ikke give det en chance, med Trump ved roret kommer der til at ske både negative og positive ting, akkurat som i andre lande.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.401
    #2   8. jan Sidst øvede Trump sig. Denne gang gør han nok alvor af sine gamle trusler om fx at trække USA ud af aftaler på miljøområdet og lade Ukraine og resten af Europa sejle i sin egen sø i forhold til Rusland og truslerne fra Putin og hans folk. Som en Europa-analytiker skriver i en artikel om Trump i november 24:

"For omkring 15 år siden sad jeg og talte med en russisk diplomat, der blev irriteret over mine spørgsmål og udbrød: ”Uanset hvad, så husk lige, at Rusland har atomvåben nok til at reducere hele Europa til en tom parkeringsplads 100 gange"

https://www.altinget.dk/artikel/kan-europa-gribe-oejeblikket-eller-vil-turbo-trump-koere-os-over

Der er brug for, at USA og Europa står sammen. Det er jeg stærkt i tvivl om vil være tilfældet med Trump ved roret denne gang. Men selvfølgelig kan vi altid håbe smiley

• #3   8. jan Mht Trump så fører han nok mest indenrigspolitik uanset hvad det er han braldrer ud med. Så lad os nu se hvor meget der ender med at blive realiteter, når han overtager posten senere på måneden. Mht Grønland så håber jeg grønlænderne husker at tænke sig om inden de jubler i armene på amerikanerne - hvilket de jo er i deres gode ret til. Hvordan er det lige at de oprindelige folk bliver behandlet i USA? Mon grønlænderne vil få det bedre? Eller bliver det bare en fattig delstat, hvor nogle rige amerikaner, der bor under langt sydligere himmelstrøg skummer fløden ved at udnytte naturresourcerne og skabe dårligt betalte jobs i minerne for lokalbefolkningen. En lokalbefolkning, som ikke har råd til ordentlig uddannelse og gode sundhedsforsikringer. At Trump junior snakker om at grønlændere oplever danskere som racistiske er lidt svært at tage sådan helt alvorligt. Mon ikke også man kan finde mange mennesker blandt den oprindelige amerikanske befolkning, der siger det samme om hvide amerikanere? Og mon ikke også der er mange amerikanere af afrikansk oprindelse, der stadig vil nikke ja til at de oplever racisme?

• #4   8. jan Jeg er rimeligt meget på Annies hold her.
    Der er så mange kriser, krige, uretfærdigheder, bekymrende statsledere osv., og jeg forbeholder mig ret til selv at vælge, hvornår jeg tager det ind, og hvornår jeg lukker af for det.
    Jeg gør mit bedste, for at være et godt og ordenligt menneske i min dagligdag - og tager gerne fat i de udfordringer, jeg møder der - men de helt store ting ude i den store verden, som jeg virkelig har svært ved at kunne gøre noget ved - de får ikke lov til at holde mig vågen om natten.

• #5   8. jan Jeg er faktisk også lidt på 'jeg tar det roligt'-holdet. Betyder det at jeg er ligeglad? Nej, bestemt ikke. Jeg har mine holdninger til det. Men jeg går altså ikke rundt og er bekymret/bange og grubler over det hele tiden. Det vil hverken gavne mig eller andre. Man kan alligevel ikke gøre så meget andet end at se hvad der sker og så huske hvad ens overbevisning er når man bliver bedt om at stemme. Jo, man kan give sin mening til kende forskellige steder, men så længe man ikke direkte går ind i politik så kan det være svært at blive hørt.

• #6   8. jan Det er så svært at sætte grad på, jeg er ikke angst og bekymret på den måde, og måske er det også fordi politik interesserer mig en del..

Sidste gang Tr var ved magten kom det bag på ham selv han vandt, han havde slet ikke et hold klar der var parate til at udføre og bakke hans vanvittige ideer op, det har han denne gang + Elon Musk ...
    Sidste gang stillede han krav til Europa om at øge deres forsvarsbudgetter så vidt jeg husker til minimum 2% af bruttonationalproduktet ... I går sagde han så 5% ....

I går udtalte han også fx om Dk og Panama at små lande uden økonomisk power ikke skulle have de fordele og den magt de længe har haft ....

Den slags udtalelser og Musk´s om andre landes indenrigspolitik er ikke statsmænd værdige, de er set ud fra forretningsmans hjerner, og indeholder ikke en world-wide forståelse for politik og diplomati og det er imo destabiliserende i en verden med Putin og en højredrejning flere steder i Europa .... et USA der er sig selv nok i verdenspolitikken og som tilsidesætter al politisk fornuft overfor de samarbejdspartnere de sammen med har skabt et noget mere sikkert Europa siden 2. verdenskrig og hvor Tr ikke afviser militær magt eller økonomisk pression for at få det som man vil ... jamen det er tudetosset ... og ja jeg tror manden er gal nok til det ...

Jeg tror amerikanerne synes det er fantastisk, og jeg troede vi skulle overleve 3½ år, er sgu bange for TR. Junior bliver kørt i stilling til næste republikanske kandidat ...

Men som min søn sagde, " en spændende verden, men ikke lige på den umiddelbart gode måde"

Er virkelig virkelig spændt på om Tr gør noget ifht Putin og i fht Mellemøsten .. hvis ikke vil det nok ses som carte blanche til at fortsætte som de gør nu ...
    Det er mange ting manden har lovet at gøre hurtigt, udover det indenrigspolitiske ..

• #7   8. jan og ja så er der hele den grønne omstilling .. Tr har kaldt Vindmøller for skrald .. det koster så for Europæiske vindmølleproducenter, som ja hvis ikke de har vind i sejlende smiley smiley smiley , jo får færre penge at udvikle for...

AHmeeeen ... hvis det ikke var fordi manden får magt, så er det jo komisk ... og ja trist at en statsmand (som han jo bliver i kraft af position) udtaler sig som en simpel bølle :

Elon Musk reagerer: 'Det er ligegyldigt, hvad du siger'
    Del:
    Rigmanden Elon Musk, der er en nær Donald Trump-støtte, reagerer nu på, at den afgående premierminister i Canada, Justin Trudeau, ganske klart har afvist, at Donald Trumps interesse i at indlemme Canada under USA kan blive en realitet.

- Der er ikke en snebolds chance i helvede for, at Canada bliver en del af USA, skrev Trudeau tirsdag aften på det sociale medie X, som Elon Musk ejer.

På samme medie slår rigmanden nu tilbage:

- Girl, du er ikke Canadas guvernør længere, så det er ligegyldigt, hvad du siger, skriver han onsdag morgen dansk tid.

Justin Trudeau meddelte forleden, at han træder tilbage som leder af Det Liberale Parti og på sigt også som premierminister.

• #8   8. jan Da jeg ikke var ret gammel i de såkaldt fredelige 90'ere stiftede jeg på et tidspunkt bekendtskab med Dommedagsuret. Og jeg var faktisk temmelig rystet over at dengang se at det stod på omkring 23.57 eller sådan noget i den stil, for så var dommedag jo nær?!!

Og hvorfor nævne det?
    Fordi jeg tror ærlig talt altid at man i sin samtid føler at NU går det da helt elendigt, og i gamle dage dér var tiden bedre. Men det føler alle generationer igennem tiden, og alligevel går det.
    Og det kommer det også til denne gang;)

Mere konkret ift Grønland: jeg håber grønlænderne husker på hvor mange samfundsmæssige goder der følger med at være en del af Danmarks. Uddannelse, lægehjælp, ældrepleje, kriminalitet, hjælp ifm naturkatastrofer, osv. ting som forsvinder hvis de skal underlægge sig USA's beskyttelse. De bliver ALDRIG en amerikansk stat. De kommer maks til at få samme status som Puerto Rico (som er amerikansk territorie) med en del selvstyre, men fx husk lige på hvor meget hjælp fik ultra-fattige Puerto Rico, da de for nogle år siden blev smadret af en orkan?
    Grønlændere kan stemme til folketingsvalg, Puerto Ricanere kan ikke stemme til præsidentvalg. Osv.

Det er klart ikke godt for DK at miste Grønland, men jeg tror nu heller ikke det er en fordel for Grønland at blive US territorie, og jeg håber, de kan se sig udover det had til DK, der er blusset op over kolonitiden de seneste 10-15år.

• #9   8. jan selvfølgelig går det, til verden går under .. spørgsmålet er hvordan det går, mens det går smiley

jeg var da godt nok mere imponeret af statsledere da atom-nedrustning var the shit ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#10   9. jan "Det er så svært at sætte grad på, jeg er ikke angst og bekymret på den måde, og måske er det også fordi politik interesserer mig en del"

Lige mine ord, Hanne smiley

"jeg forbeholder mig ret til selv at vælge, hvornår jeg tager det ind, og hvornår jeg lukker af for det"

Det gør jeg sådan set også. Pt har jeg desværre sådan lidt svært ved at lukke alt skræmmende ude. Jeg tror, det hænger sammen med, at når ens lille verden er rystet, kan man være lidt mere skrøbelig overfor den store også.
    Oh at tænke på, hvor bekymringsløs jeg generelt var for ganske få år siden smiley

• #11   9. jan Egentlig er det mest skræmmende at så mange amerikaner tilsyneladende bakker om ham. Han vandt jo ikke bare præsidentposten, men også begge kamre. Det er åbenbart flertallet af amerikanere der deler hans holdning.
    Og ja, det bør vi i Europa tage til efterretning og så få sat turbo på vores eget samarbejde. Incl forsvarssamarbejde i et NATO som måske er uden USA på et tidspunkt. Og ja, så kommer vi allesammen til at bruge flere penge på vores forsvar og nok også mere end det vi har forpligtet os til. Det er supertrælst for det er da sjovere at bruge pengene på noget andet. Men mon ikke det er nødvendigt i den verden vi komme til at bebo i den nærmeste fremtid. Jeg mere lyst til at være en lidt fattigere dansker, der får lidt færre velfærdsgoder end jeg har lyst til at være besat af Rusland. Det er vel et eller andet sted faktisk heller ikke iorden at så mange NATO-lande i mange år ikke har brugt det beløb på forsvar som man egentlig forpligtede sig til da man gik ind i samarbejdet.
    Og ja, Trump Jr bliver sikkert kørt i stilling som den næste republikanske kandidat af Trump og hans folk, men der kan nå at løbe meget vand i åen i mellemtiden. Det kan være at alle de fattige og middelklassen, der stemte på ham denne gang er blevet utilfredse med at de ikke har fået alt det guld og de grønne skove han lovede dem og vender ham ryggen og vil have at 'der skal ske noget nyt'. Toldmure har næsten som sikkert som amen i kirken den effekt at handel går i stå = tab af arbejdspladser både inden og uden for muren. Det går som oftest hårdest ud over den fattigste del af en befolkning.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#12   9. jan Toldmure har også den konsekvens, at nogle varer bliver umulige/meget svære at få, og andre bliver langt dyrere. Dette vil Trumps kernevælgere nok heller ikke blive så glade for.

• #13   9. jan jeg kom sådan til at tænke på perioden med Reagan og Gorbatjov ... nedrustningsaftaler og Glasnost .... jeg er vare sådan at jeg ikke fatter folk der har et valg falder for det modsatte ...

så tænker jeg hvis vi er heldige så føler hans vælgere sig med tiden svigtet hvis hans MAGA viser sig at dreje mere om verden derude, end at forbedre forholdene indenlands .. maske det viser sig at der er flere versioner af hvad MAGA skal koncentrere sig om ...

• #14   10. jan Jeg tror ikke Trump reelt ønsker at gøre verden til et bedre sted. Han er egentlig heller ikke interesseret i at gøre livet bedre for den helt almindelige amerikaner. Han er jordens største egoist og det hele handler nok i virkeligheden om ham selv og hans nærmeste. Så ja, alle dem der har været faldet for 'MAGA', og tror at det kommer til at gøre deres liv bedre, får nok en lang næse.

• #15   10. jan @ Mette, jeg tror du har fuldstændig ret, han er ligeglad med hvordan verden omkring er bare det bliver MAGA, at ´nogle så opfatter et Great USA som et der tegner freden og går forrest i NATO og viser at verden kan ledes som et demokrati og ikke skal være diktatur, ay USA tidligere har været med til at tage nogle ting seriøst på verdensplan som fx klima, det har han slet ingen forståelse for .. han har nok en form for intelligens, ligesom MUsk, men et eller andet sted er de mest primitive og snotdumme ... det sammen med magt og penge er simpelthen ikke et godt match for verden..

Men Europa har dummet sig, hvilet for længe på laurbærrene efter 3. verdenskrig, lukreret for meget på USA istedet for at blive stærkere sammen ...

• #16   10. jan ikke jeg er særlig vild med manden, men når selv iværksættere der lig med Musk har tjent penge begynder at se manden er gået fra genial til gal så kan man jo håbe der er flere der ser det og presser Trump ..

https://www.bt.dk/kendte/martin-thorborg-om-elon-musk-jeg-maa-erkende-at-han-har-naaet-en-graense

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#17   11. jan Trump lovede at fjerne USA's gæld. Han gjorde den langt langt større bl.a. ved at give de lovede skattelettelser - hovedsageligt til de rige.

• #18   11. jan Trump lovede at fjerne USA's gæld. Han gjorde den langt langt større bl.a. ved at give de lovede skattelettelser - hovedsageligt til de rige

Tja, lige som herhjemme.....................

• #19   11. jan det har hans støtter nok ikke opdaget, helt lavt tænkt så er de nok ikke de skarpeste knive i skuffen ... dog synes jeg nogle i interviews har sagt de fik flere penge i hænderne under TR .. eller de rakte længere, dengang var der så heller ikke de ting i verden den senere har skabt den høje inflation ... men den slags skal man jo ikke tænke ind smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#20   11. jan "Tja, lige som herhjemme....................."

Hvad mener du, Anni?

Mette Frederiksen har vist ikke lovet at fjerne Danmarks gæld - som i øvrigt bliver mindre og mindre.

Statsgæld i 2018 (Løkke Rasmussen var statsminister): 437,7 milliarder.
    Statsgæld i dag: 294 milliarder.

Så på hvilken måde er det, du mener, at danske forhold mht. statsgæld og uindfriede løfter på dette område, minder om USA?
    Hvis du mener, at de rigeste i Danmark har fået mest ud af Mette Frederiksens skattepolitik, er jeg helt enig.

• #21   11. jan Isabelle, Mette har da ikke holdt sig tilbage med at love en masse, som aldrig er blevet til noget.
    Men når Mette ikke holder sine løfter er det selvfølgelig noget andet, for Mette er jo din helt.
    Når Trump lover noget og ikke holder det, så er det selvfølgelig en katastrofe, for han er jo ikke din helt.

Inden man begynder at hakke på andre landes politikere for at de ikke har indfriet deres valgløfter, så skulle man lige se på sit eget lands politikeres valgløfter. Hvis ikke de er indfriet, kan man hellere ikke tillade sig at hakke på andre landes.
    Men en ting er selvfølgelig morale, men dobbelt morale er dobbelt så godt.

• #22   11. jan ej Anni ... Tr´s politik kan få indflydelse på hele verdens balance, selv den indenrigspolitikken ...

Det kan den danske såmænd ikke ... og husk når man peger så går 4 fingre bagud, og vi ved også du ikke kan lide Mette ... jeg er ikke god til at huske valgløfter, men tænker da med alle de reformer og en flertalsregering så er der vel sat gang i en at få en del af løfterne på hjul ...
    At de rigeste i DK smagsløst bliver rigere er vel efterhånden reglen uanset regering ... blå, rød, eller hvad skal man kalde den nuværende ...

• #23   11. jan Hanne, uanstændig hvad, så er det dobbeltmoralsk at klandre en person for brudte valgløfter, men synes at det er ok at en anden gør.

.. og husk når man peger så går 4 fingre bagud

Det er så ikke rigtig, for du kan ikke få tommeltotten til at pege bagud, så der kan aldrig pege 4 fingre bagud. smiley
    Og hvorfor skulle det være at "pege ad" at gøre opmærksom på dobbeltmorele ?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#24   11. jan Du er simpelthen så ufattelig grov, Anni. Du fortæller usandheder nærmest stolt - og du kan endda få en like for at gøre det.

Jeg er dobbeltmoralsk, fordi DU siger, jeg er fan af Mette og alt, hvad hun gør. Det er fuldstændig ligegyldigt, at jeg ikke er - og ikke stemmer på hende. Hvad betyder fakta, hvis du kan pege fingre af nogen - her mig? Tja. Fakta og sandheden betyder åbenbart lige så lidt for dig som for Trump.

Jo. Selvfølgelig kan man hakke på andre landes politikere, selv om ens egne ikke gør alt, hvad de lover. Jeg vil da ikke holdes ansvarlig for, at vores regering ikke gør/har gjort alt det, de har lovet. Men interessant tanke ellers. Den indebærer vist, at ingen i hele verden kan tillade sig at kritisere andre landes politikere - for hvor finder vi et land, hvor regeringen opfylder samtlige valgløfter?

PS. Det er ikke første gang, du har kritiseret mig for at stemme på Mette. Sidst fortalte jeg OGSÅ, at jeg aldrig har stemt på hende. Men men - det er nok ikke sidste gang, du hiver DEN papkanin op af hatten smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#25   11. jan "Hanne, uanstændig hvad, så er det dobbeltmoralsk at klandre en person for brudte valgløfter, men synes at det er ok at en anden gør."

Det er uanstændigt at lyve om andre mennesker.

• #26   11. jan selvfølgelig må man kritisere vidt og bredt ... ellers måtte vi jo heller ikke kritisere Putte, Kim med Ild osv ....
    Desuden er der næppe nogen der indfrier alt ... jeg indrømmer blankt jeg elskede Corona Mette, jeg er ikke sp vild med blå Mette ... og jeg hader mink opdræt er kommet i gang igen ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#27   11. jan - Og mht løftebrud:

"Myterne om løftebrud

Den politiske debat i Danmark handler ofte om løftebrud.
    Men Danmarks tre seneste statsministre, Helle Thorning-Schmidt (S), Lars Løkke Rasmussen (V) og Mette Frederiksen, har trods den heftige debat om løftebrud alle taget hul på eller gennemført langt det meste af den politik, de er gået til valg på."

https://www.mm.dk/velfaerd/artikel/mette-frederiksen-har-foert-de-fleste-af-sine-365-loefter-ud-i-livet

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#28   11. jan Nåh ja, Hanne. Jeg har faktisk (også) rost Mettes håndtering af corona. Måske er det DERFOR, Anni finder på det med, at hun er min helt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#29   11. jan Jeg læser lige mit #24 - og bliver lidt irriteret på mig selv over at hidse mig sådan op. Fjollet altså. Næste gang trækker jeg vejret dybt ti gange, før jeg svarer på den slags smiley

• #30   11. jan selvfølgelig klandrer man alle for brudte valgløfter, uanset om man er for dem eller imod dem ... så er der de valgløfter hvor man tænker man godt selv må have den sunde fornuft med ifht om de er realistiske eller ej, en afskaffelse af statsgæld er vel ikke realistisk nogen steder .... og jeg vil gerne klandre Mette & Co for at klappe kaje om St.Bededag, kom det nogensinde frem hvem af dem der først ytrede den plan ?

• #31   11. jan Nå så når man påpeger dobbeltmoralen lyver man og er grov ?.
    Det er da ellers en udmelding der vil noget.

Men dobbeltmoralen længe leve.
    Og selvfølgelig er du da ikke dobbeltmoralsk
    Isabelle når nu du selv skal sige det.
    Uanset hvad du siger, så er det uretfærdigt og dobbeltmoralsk at klandre nogen for brudte valgløfter og samtidig synes at det er ok, at andre gør det samme.
    I din verden afhænger retfærdighed åbenbart af hvem der bryder løfter og hvor godt du kan lide dem.

• #32   11. jan Det er ikke første gang, du har kritiseret mig for at stemme på Mette.

Isabelle, hvor er det lige at jeg har udtalt mig om at du stemmer på Mette ?
    Det har jeg ikke gjort et eneste sted, så det er da dig som kommer med en løgn her.
    Du beskylder mig for at lyve, hvilket så ikke er rigtig, og samtidig smider du lige selv en løgn op
    Jeg kan kun sige dobeltmorale ..........

• #33   11. jan Prøv at skrive hvem I hellere vil have / have haft som Statsminister end Mette Frederiksen de sidste 6 år .... smiley -------> som kunne have gjort det bedre smiley ......

• #34   11. jan Pia Olsen Dyhr ... eller Mette med et rødt bagland ...

stop I to ... Anni, for ikke så længe siden blev du også af en beskyldt for at være dobb.moralsk .... det er vi vidst alle fra tid til anden ellers er man det perfekte menneske, det har jeg endnu tilgode at møde nogen der er, og det lyder sgu heller ikke særlig rart ...

Anni hader Mette .... nogle af os andre kunne lide hende engang i andre konstellationer end hun er i dag ...

• #35   11. jan Hanne, du har helt ret, at vi alle er dobbeltmoralske engang imellem.

Men jeg vil ikke beskyldes for at lyve når det ikke er sandt, kun fordi jeg påpeger dobbeltmoralen.
    Det mest latterlige er, at vedkommende som beskylder mig for at lyve er den der lyver.

Og nej, jeg hader ikke Mette, men hun er altså ikke min helt og jeg forsvarer ikke alt hvad hun har gjort/gør.

• #36   11. jan Kan du ikke slappe lidt af, Anni..? Du farer op og hakker på Isabelle i SÅ mange tråde, det er sygt trættende at se på...

• #37   11. jan Ja, det er sygt trettende at blive beskyldt for at lyve, specielt når det ikke er mig der lyver. Men personen selv

Måske du også skulle komme med en henstilling til Isabelle om at hun ikke skal lyve og beskylde andre for at lyve.....

Og i øvrigt så var det ikke mig der startede.
    Jeg skrev bare
    Tja, lige som herhjemme, og det passede åbenbart ikke Isabelle, og så startede hun hele det her ævl og bøvl............

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#38   12. jan "Uanset hvad du siger, så er det uretfærdigt og dobbeltmoralsk at klandre nogen for brudte valgløfter og samtidig synes at det er ok, at andre gør det samme."

Hvor FÅR du fra, at jeg finder det OK at Mette Frederiksen bryder valgløfter?

Jo, Anni. Du startede vores palaver. Jeg spørger dig helt neutralt i #20, hvad du mener med "lige som herhjemme".
    Jeg får et hånende svar:

"Isabelle, Mette har da ikke holdt sig tilbage med at love en masse, som aldrig er blevet til noget.
    Men når Mette ikke holder sine løfter er det selvfølgelig noget andet, for Mette er jo din helt.
    Når Trump lover noget og ikke holder det, så er det selvfølgelig en katastrofe, for han er jo ikke din helt."

Når jeg ikke mener og aldrig har udtrykt ovenstående, er det så løgn eller sandhed i dine øjne, Anni?
    Hvorfor skriver du det egentlig?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#39   12. jan #33
    Godt spørgsmål, Nittib smiley Jeg er nok med på Hannes valg af Pia Olesen-Dyhr.

• #40   12. jan Isabelle, du er simpelthen for langt ude.
    Og dette med at lyve må du vist tage på din egen kappe.
    Du har utallige gange forsvaret Mette, uanset hvad hun har gjort, og rost hende l til skyerne.,
    Så det må jo betyde, at det er ok når Mette laver løftebrud.
    Men desværre kan det jo ikke bevises mere, for du havde jo en periode, hvor du flere gange slettede dig som medlem og kort efter meldte dig ind igen.
    Smart, så forsvinder alt jo.

På dit opslag om st Trump har begået løftebrud svarer jeg stille og rolig " tja, lige som her hjemme"
    Hvorefter du straks farer i flint og kommer med en længere svada om Trump og hans løftebrud, og at Mette jo ikke har lovet at fjerne statsgælden.
    Nej, det har hun ikke men hun har begået andre løftebrud, og det drejer sig ikke om hvilke løftebrud, men om at der så sandelig også begås løftebrud her hjemme, .Det har du åbenbart svært ved at acceptere, for i din verden er et løftebrud åbenbart ikke et løftebrud, i din verden er løftebrud åbenbart meget værre når de kommer fra Trump

Og når nu du ikke kan tåle at jeg ikke har samme mening som dig, så tag dog og spring mine indlæg over, frem for at provokerende ballade.

Et løftebrud er i mine øjne et løftebrud, uanset hvad det handler om, uanset af hvem det kommer fra og hvad det handler om.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   12. jan Gad vide, hvad du får ud af at lave dine historier og projektioner, Anni. Jeg håber virkelig, at det giver dig et eller andet godt - måske noget afløb for frustrationer af en art.
    Jeg vil fremover gøre mit ypperste for at springe visse af dine indlæg over smiley
    Hav en dejlig søndag.

• #42   12. jan Læger forsøger at stoppe Kennedy i at blive sundhedsminister :

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/17.000-laeger-i-opraab-stop-ham/10493492

Ingen skal beskyldes for at lyve ALLE kan tage fejl .... og man kan selv styre om man hakker på folk .... og det synes jeg så man skal finde sig for god til at gøre konsekvent, derfor kan der godt ryge en finke af fadet og det skal der også være plads til ..

• #43   12. jan Gad vide, hvad du får ud af at lave dine historier og projektioner,

Ja Isabelle, hvad får du ud af at lave det ????

Jeg forstår simpelthen ikke din logik.
    Lover man noget og ikke holder det, så er det løftebrud, uanset hvad man lovede eller hvem der lovede.
    Men det er det åbenbart ikke i din verden. der kommer det åbenbart an på, hvem det er der lover noget og om hvad der blev lovet
    Det kan vist sammenlignes med, at hvis Trump går i supermarkedet og stjæler en oksemørbrad, så er det butikstyveri, men hvis Mette går i supermarkedet og stjæler en pakke smør, så er det ikke butikstyveri, for der er jo forskel på mennesker........
    En virkelig sær livsindstilling..........

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#44   12. jan Nej, Anni. Det er hverken min logik eller holdning - og det BLIVER ikke til min logik og holdning uanset hvor mange gange, du gentager det.

Din måde at "argumentere" på minder om den med manden, der spørger den anden mand: "Slår du stadig din kone?"

• #45   12. jan Anni der er vist ingen der har sagt at Mette, eller for den sags skyld nogen til enhver tid siddende regeringer ikke har lavet løftebrud, alle partier lirer valgflæsk af og ingen partier har vel i min levetid regeret kun på egne mandater i en flertalsregering, hvilket vil sige at der jo altid efter et valg indgås kompromisser for i det hele taget at danne regering, dvs samtidig sige at ingen får alt deres valgflæsk og kaldet valgløfter indfriet ...

Nu har Tr så magten i begge huse så dybest set har han magt til at gennemføre hvad han har lovet ... hvilket stadig ikke er sandsynligt at det kan lade sige gøre

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#46   12. jan Lige præcis, Hanne - og Trump lover igen skattelettelser.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#47   12. jan Trist læsning om Kennedy. Engang var dette navn respekteret i hele verden. Det er vist slut med den respekt smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#48   12. jan - Og der må være plads til lidt humor på sådan en kold men solrig søndag smiley

https://youtu.be/zIIHF3L_Y6c

• #49   12. jan Selv Kennedy klanen vil ikke kendes ved denne Kennedy ...

• #50   12. jan Hvor skulle man oversætte Jytte A´s sidste ord og sende i alverdens lande .. og tvinge diverse ledere, og kommende ledere til at se det ... det var do den dybeste, mest rørende og smukke udsendelse længe ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#51   13. jan Jytte Abildstrøm var et fantastisk menneske smiley

• #52   13. jan @ Isabelle, ja uden tvivl, jeg har aldrig haft det store kendskab til ´hende udover de ting der har været i tv ... ved ikke om det bare er mig, eller hun måske ikke nåede så langt udover kanten andet end i København ... og ja så fjernsyn ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#53   13. jan Jeg så noget børneteater med Jytte A. i Riddersalen engang - men ellers husker jeg hende bedst som Norma i Sonja fra Saxogade smiley

https://www.facebook.com/watch/?v=429236006143886

• #54   13. jan ja det er egentlig det jeg mener, selvom hun faktisk var meget kendt, og vel en kulturpersonlighed, så tror jeg ikke mange udenom hendes nærmeste arbejdssfære og familie kendte meget til hende ...

men sikke nogle skønne holdninger og en empatisk måde at formidle dem på ...

elskede hendes skud mod programmer der finder store huse til folk ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#55   14. jan Jytte Abildstrøm var "Ein mensch" smiley

• #56   14. jan Så smider jeg lige et nyt emne på banen efter en interessant dialog oppe til frokost.
    Hvad tænker I om værnepligt til kvinder?

• #57   14. jan Jeg synes at værnepligt til kvinder er ok.
    Havde jeg været i den alder ville jeg have deltaget uden brok.
    Der råbes op om ligestilling, så må det vel også gælde værnepligt.
    Endvidere skader det jo hellere ikke, at kvinderne også kan betjene våben mm, hvis nu der skulle være brug for at forsvare Danmark

• #58   14. jan jeg synes ikke det er så ligetil, og bare sige i ligestillingens navn ... der er stadig ikke 50/50 fordeling på barselsorlov hvilket vil sige at bliver værnepligten til kvinder på samme længde som til mændene så kommer kvinder igen bagud på ting ifht uddannelse, karriere, løn og dermed pensionsopsparing ..
    Jeg synes så ikke der skal være en 50/50 barselsorlov med mindre den forlænges væsentlig ifht fx amning og risikoen for at de små kommer endnu tidligere i institution end i dag ... så derfor synes jeg ikke det er skruet helt fair sammen med den der værnepligt ..

Jeg må sige jeg GAD ikke, er glad for mine døtre er for gamle, og man kan jo håbe der kommer fredstid igen så antallet af frinumre stiger ..

I det hele taget ville jeg på den ene side foretrække at sammensætning af barsel og værnepligt var mere op til de enkelte selv ... på den anden side ser jeg en nødvendighed for at der er en lov for at få mere lighed ind begge steder ..
    Men det er kvinderne der ender med at komme mere bagud og det er ikke fair ..

• #59   14. jan Hanne, hvorfor mener du, taklinger kommer mere bagud med uddannelsen end mænd hvis de skal ind til værnepligten ?
    Værnepligtwn er lige lang, og mændene kommer da lige så lant bagud.

• #60   14. jan @ Anni, hvilke taklinger smiley smiley smiley smiley ..

nu sætter jeg jo det i en sammenhæng hvor det med at få børn også for de fleste vil blive en del af livet .. skulle man nu fx få et, nogle tidligere end gennemsnittet, så vil det nemt kunne ramme ind i man/kvinderne bliver senere færdige med uddannelse, og ligeledes gennem livet der i 20´erne og 30´erne alt efter hvor mange børn man får skubbe kvinders karrierer ifht mændenes ... sådan er det allerede i forvejen, en værnepligt oveni kan gøre det værre ... fx i min ældstes erhverv som kirurg der tæller antallet af operationer i nogle tilfælde til karriere, og specielle operationer, der kan man sige at med hendes 2 børn (da var der ikke nuværende barselsregler) der med tiden før fødsel også så har hendes mandlige kolleger kunnet nå mange operationer på de ca 24 måneder hun var væk, det betyder noget i fx løn, og dermed også senere i pension ..

• #61   14. jan Hanne, nu er der ingen der siger at man skal gå hjemme med barnet i 24 måneder.

• #62   14. jan Værnepligt er fint til begge køn, personligt havde jeg ønsket frinummer og forventet at få det, som hovedparten, der har det ønske.
    Og dermed ser jeg virkelig ingen grund til at det ikke skulle være ens.

Barsel og børn er forhåbentligt langt senere i livet, måske kan en værnepligt ligefrem sørge for at der bliver færre teenage mødre, fordi de har andet at tage sig til end at hænge ud med en fyr. Man kan da håbe smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#63   15. jan Jeg er uafklaret. På den ene side synes jeg, det er helt fair at kvinder også skal være værnepligtige. På den anden side synes jeg, at kvinder har deres "værnepligt" i kraft af, at de (vi) står for at føde børn og tage os af dem de første 6-12 måneder af deres liv. Dog er kun de første måneder bundet op på kvinden, i og med at manden ikke kan amme smiley

• #65   15. jan @ Anni # 61, de ca 24 måneder er med 2 børn, men 1 måned før fødsel og så barsel er man ca væk 1 år pr barn .... og nej det behøver man ikke, men det gør de fleste heldigvis, nutidens vuggestuer er ikke gearet til at modtage de små før de er ca 10 måneder ... og oi det hele taget burde vi imo have meget bedre barselsregler, den eneste ressource der giver mening at passe på er at få børn ... uden dem er der jo ligesom ikke grund til noget som helst andet, helt overordnet set ..

@ A-S ... selvom barsel/børn er senere i livet giver det stadig hen over livet en skævvridning mlm kønnene, den bliver så ikke mindre af der allerede tidligere i livet ligger en værnepligt ... jeg er splittet, man kan imo ikke råbe i ligestillingens navn som argument i nogen ting, men ikke i andre ..

Måske det ender med at grønlænderene fortryder deres åbne arme, det kunne ende med optrapning og sammenstød deroppe ..
    Så en video hvor amerikanere går rundt og deler dollars ud deroppe (bankerne har også haft en del vekslinger af dollars deroppe efter besøget) en mand smider pengene og træder på dem, og spørger "tror du kan købe mig) hvorefter amerikaneren siger om han da ikke vil være amerikaner og hvis han havde smagt en eller anden fast food ting så ville han helt sikkert være amerikaner ... tænk sig at magten i USA går til nogen der tror man kan købe sig til alt ... som tror respekt købes og ikke ved den skal man gøre sig fortjent til ... som en anden grønlæder udtalte, det helt rigtige ord for det SMAGLØST ... det er ordet for den administration ..
    Og Elon flirter med kineserne om at købe rettigheder til TikTok i USA ... jo jo manden der også hjalp Putin ved ikke at ville slukke for nogle af hans dimser ude i rummet ..

• #66   15. jan Hanne: "man kan imo ikke råbe i ligestillingens navn som argument i nogen ting, men ikke i andre .."

Absolut, og derfor skal vi ikke sidde og sige at fordi kvinder KAN få børn, så skal de ikke ind til værnepligt. Dels fordi alle kvinder ikke får børn, og dels fordi børn, barsel og amning absolut er området, hvor der skal arbejdes på ligestilling. Det er netop super ulige til fordel for manden økonomisk og til fordel for kvinden relationsmæssigt.

Værnepligt og barsel er to områder af livet som ikke har noget med hinanden at gøre. Det er efter min mening absurd at blande dem sammen i debatten. Der er mange dele af livet som sker og leves uafhængigt af hinanden. Jeg blander heller ikke en festlig, fuld og kaotisk ungdom sammen med et roligt, stabilt voksenliv, og jeg påstår absolut ikke, at fordi andre har haft en endnu vildere ungdom, og måske aldrig fandt det rolige stabile voksenliv (eller bare sent), at så skal de have hverken forrang eller baglomme på arbejdsmarkedet. Det er to forskellige ting i livet, som ikke er relateret og ikke skal blandes sammen, men som absolut kan have indvirkning på ens økonomiske ståsted når pensionsalderen kommer (ligesom barsel - og i langt mindre grad værnepligt).

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#67   16. jan Hvordan kan man arbejde på ligestilling mht. amning? smiley smiley

- Og jeg var faktisk ikke klar over, at ligestilling mht. værnepligt allerede ER indført, omend kvindelig værnepligt først træder i kraft efter næste folketingsvalg.

• #68   16. jan @ A_S , jeg er bare ikke enig, værnepligt og barsel er områder der er offentligt regulerede, derfor mener jeg at når man vil ligestilling på det ene område, så skal man også sørge for det er på det andet område i et omfang der gør at det ene køn ikke straffes på den lange bane ... dit eks med hvordan man evt lever sin ungdom ellers er jo selvstyrende, der har man selv ansvaret, og må slev tage konsekvenserne hvis der er nogen, i tilfældet værnepligt og barsel (for dem hvor det bliver aktuelt) er rammerne sat af samfundet, derfor er det også et samfundsmæssigt ansvar at der ikke bliver en skævvridning på sigt ifht karriere og senere pension ... vi har ikke som samfund "råd" til at endnu færre kvinder får lyst til at få børn, eller får endnu færre børn, de er faktisk den eneste reelle ressource Danmark har. . .

Kan ikke lige finde helt nye tal, eller jo hvis jeg lige ville lede lidt mere, men helt generelt har kvinder mindre opsparet til pension end mænd, og ikke sært er der størst ulighed blandt de der lever i parforhold, dette garanteret fordi de ofte har børn og kvinden ikke alene har haft barsler, men også ofte er den der går på nedsat arbejdstid en periode i livet hvis det er godt for familiens trivsel ...

Igen, jeg er ikke imod værnepligt (udover jeg er det generelt) men enten er der ligestilling ellers er der ikke ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#69   16. jan "Men forskellen i pensionsformuen vokser med antallet af børn: Hvor kvinder mellem 40-59 år uden børn ”kun” har 7% lavere pension end mænd uden børn, så har mødre med to børn 23% lavere pension end fædre og hele 38% lavere, hvis man har fire eller flere børn."

https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/jo-flere-boern-des-stoerre-ulighed-mellem-fars-og-mors-pension/

• #70   16. jan Nu har børn jo også fædre, og bortset fra ammeperioden kan de altså også passe deres børn mens mor så går på arbejde.
    Men det vælger de fleste så bevidst fra, fordi faren som regel tjener mere end moren.
    Ligestilling = lige løn, lige barsel og værnepligt.
    Så må kvinderne lige undvære deres lange genenegle i værnepligtperioden.
    Også kvinderne lever i Danmark og nyder godt af goderne, og hvorfor skulle de ikke være med til at forsvare vores land hvis vi bliver truet.
    At de skal fritages fordi de kan få børn er ikke en undskyldning. Nettop derfor bør de have en værnepligt så de kan beskytte deres børn og deres land

Jeg synes det er en rigtig god ide med værnepligt til alle. Det kan måske gøre en del kvinder mere selvstændig

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#71   16. jan Bare lige en strøtanke:
    Gad vide, hvordan man vil vælge, hvem i en familie, der skal sendes i krig, når der kommer ligestilling på forsvarsområdet. Skal det være far, mor eller skal begge afsted? Dette naturligvis kun i tilfælde af, at der ikke er frivillige nok.

• #72   16. jan @ Annie, jamen jeg er jo ikke uenig, siger bare ligestilling skal være ligestilling, og fx er barselen ikke 50/50 fordelt .... hvad familierne derefter vælger bevidst og frivilligt for at hverdagen skal hænge sammen, det må de jo selv om, det er bevidste valg og ikke noget statsligt bestemt, men det er værnepligt og ikke ligelig fordeling af barsel ...

Ha ha, dybest set tror jeg ikke nødvendigvis mænd ønsker at kvinder behøver blive mere selvstændige smiley ...

@ Isabelle, ja det kan da blive et issue ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#73   16. jan Min datter og svigersøn havde på ingen måde råd til at bytte barselsuger - og sådan er det ikke så sjældent. Mændene tjener stadig generelt mere end kvinder. Såvidt jeg lige kan google mig til, er der en forskel på 10 - 15% mellem løn til mænd og kvinder.

PS. Min datter elskede at gå hjemme med børnene, så ingen klager fra hende over skævhed smiley

• #74   16. jan det er i det hele taget en svær diskussion ... jeg er egentlig for så megen selvbestemmelse som muligt, men på den anden side også mere lighed og det tror jeg ikke kommer uden lovgivning ...
    Jeg kender mange kvinder der er kede af at skulle af med noget af barslen, ikke fordi de ikke under far en stor del, men fordi de gerne vil være det længere ved baby, og fx amme længere ...

• #75   16. jan Er meget enig med Anni her.

Isabelle: ift til dit amme-spg. Det er mig en gåde hvorfor det her med amning skal være det afgørende for hvem der skal have barsel længst. Man kan starte barslen sammen, man kan som kvinde tage de første 11uger og så bytte med manden, osv. der er mange muligheder. Det handler om at mange vælger den traditionelle.
    Personligt skal jeg ikke amme, hvis jeg skal have børn, dvs i princippet kunne min mand starte barslen alene, såfremt fødslen ville være gået godt og jeg var klar til arbejde. Det er også en mulighed.

Ift løn: KÆMPE problem som ikke bliver anderkendt i samfundet og af den grund faktisk vokser. Dk er de seneste år faldet på listen over ligestilling i forskellige lande.

Ift hvem der skal i krig: det er vel den der kan og vil? Jeg forstår ikke om du prøver at påpege et problem med spørgsmålet.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#76   16. jan "Ift hvem der skal i krig: det er vel den der kan og vil? Jeg forstår ikke om du prøver at påpege et problem med spørgsmålet."

Det var, som jeg skrev, bare en strøtanke, der lige faldt mig ind.

Mit "spørgsmål" mht. amning var ment for sjov - derfor smileyerne smiley

11 ugers amning er ikke meget. Sundhedsstyrelsen og WHO anbefaler, at spædbørn ammes i (minimum) seks måneder. Der kan selvfølgelig være årsager til, at kvinder ikke kan amme så længe (jeg havde fx ikke mere mælk efter få uger med mit første barn smiley ), men jeg synes, såvel kvinder som børn skal have muligheden.

• #77   16. jan nu har begge mine døtre haft et barn der havde komælks intolerans, ikke findes ikke modermælkserstatninger der er 100% fri for komælk, eller gedemælk som har samme protein sammensætning .. det var derfor ikke en mulighed at give modermælkserstatning .

Jeg valgte ikke at amme mit første barn, kunne ikke det andet, og fik en lykkelig amning med det 3. den dag i dag gør det mig stadig ondt jeg valgte fra med det første, hun havde så mange maveproblemer .....
    Amning er stadig det bedste for børnene ... og ja jeg går ind for frivillighed, men tænker da også at ønsker man børn så ønsker man dem også den bedste start ... anbefalingerne hedder fuld amning 6 måneder og delvis amning til 12 måneder, gerne længere..

hvis der bliver krig kan man vel ikke sige at det kun er dem der kan eller vil deltage, så bliver folk i en vis aldersgruppe vel tvangsindkaldt

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#78   16. jan Jeg er også ked af, at jeg ikke gjorde mig mere umage med at amme min første, Hanne. Den mulighed kommer jo ikke tilbage - og modermælken er ubetinget den bedste for spædbørnene. Den er også mest praktisk. Man har den altid med, der skal ikke desinficeres flasker og sutter, og mælken har altid den helt rigtige temperatur smiley

• #79   16. jan jeg havde fra start sagt jeg ikke ville amme .. at jeg så faktisk blev hundesyg og det måske ikke havde fungeret er nok muligt, men øv jeg ikke var lige så klog da jeg var knap 24 som da jeg var knap 32 ... der er ting der gør ondt at man ikke kan leve livet baglæns ..
    Netop det er så nemt, med den 3. kunne jeg amme hvorsomhelst og nårsomhelst, desværre kun i 4 måneder da jeg så røg på hospitalet og måtte opereres, orkede ikke rigtig at holde det igang ... men dejligt var det ...
    Det har desværre ikke været så nemt for min yngste, men hun måtte kæmpe da han jo ikke kunne omsætte erstatningen ..
    Hun skal føde igen i maj/juni og kører simpelthen 100% vegansk kost fra 2-3 uger før fødsel denne gang ..

• #80   16. jan forøvrigt så hader jeg Donald T kan jeg mærke, tænk sig en mand der er en allieret kan tillade sig at agere så ting der har været stabile og sikre nu er så usikre ..

han er ikke en meter bedre en diverse diktatorer ...

• #81   16. jan Jeg er fuldkommen enig i at modermælk er det bedste og sundeste.
    Men hvorfor kam moren ikke bare malke ud og så kan faderen give det i flaske ?
    Så det er ikke nødvendig at moren skal gå hjemme i et år fordi hun skal amme.
    Faren er vel lige så velegnet til at passe barnet som moren.
    Hvis ikke, så skulle man nok ikke have fået børn sammen.

• #82   16. jan Jeg tror ikke du ved hvad der skal til for at opretholde en mælkeproduktion, eller hvor fx stress sensibel en mælkeproduktion kan være ... nogle har i overflod og har det nemt, andre må kæmpe mere for det, og barnets sutten er nu engang den bedste stimulans for at vedligeholde og øge mælkeproduktion .. min ældstes mælk forvandt rent ud sagt over en nat af stress grundet drengens skrig og skrål og en hverdag der bare ikke hang sammen, ingen søvn osv ... vi skyndte os ud og leje en malkemaskine og over nogle døgn fik hun det op og stå igen, samtidig med vi rykkede sammen så at sige og aflastede så hun kun skulle, amme, malke, sove, spise, drikke, amme osv .... sæt de situationer som nogen altså er i sammen med et fuldtidsarbejde ...
    Det er sgu ikke altid amning bare er problemfrit og dermed heller ikke det at opretholde en mælkeproduktion ... at malke fx ½-1 liter ud kræver sit væskeindtag, sim ro og et overskud du næppe har ved siden af et arbejde ...

der er ingen, ihvertfald ikke mig der mener far ikke er lige så god til alt andet ... men lige der holder den ikke sådan bare lige ...

jeg må sige det er sjældent endda meget sjældent jeg bliver lidt arrig, men når jeg har fulgt og støttet på om mine døtres kampe så kan jeg bare mærke at nogen gange skal man passe på med at sige at ting er Bare Lige ...

• #83   16. jan En lurer mælk kræver vel samme væskeindtag uanset om det er amning eller om det bliver malket ud.
    Er der ikke modermælk nok, så må barnet jo leve af erstatning som tusindvis af børn gør.

At man kan få børn er i mine øjne ikke en undskyldning for at kvinder ikke skal have værnepligt og blive uddannet til at forsvare deres land hvis det er nødvendig, så der bliver vi ikke enig. Kvinder har samme ansvar for deres land som mænd. Og samme ansvar for at forsvare det.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#84   17. jan Jeg har heller ikke sagt, at mænd ikke er gode til at passe spædbørn - men amme kan de altså ikke, modermælken er meget vigtig for barnet, og det er absolut ikke bare lige at malke ud. Min søster fik brystbetændelse, og det gjorde sindssygt ondt at amme. Hun kæmpede med en brystpumpe for at malke ud - hver tredje time cirka. Det var så fortvivlende svært for hende. Skulle hun så have passet et arbejde samtidig i ligestillingens hellige navn?
    Andres byrder er lette at bære smiley

• #85   17. jan #83 Anni ... for en gangs synes jeg ikke du læser hvad jeg skriver ... jeg synes det er ok med ligestilling i værnepligten når nu verden ikke kan finde ud af at holde fred .. jeg siger bare at så skal der være ligestilling hele vejen rundt ..
    Og mht til erstatning overser du så også at ikke alle børn kan tåle det, at opretholde fuld mælkeproduktion samtidig med fuldtidsarbejde vil jeg anse for værende umuligt .. men der er de fleste børn så også på kombi kost når de bliver så gamle .. men de der evt er allergiske overfor fx mælkeproteiner de er afhængige af modermælken, mange vokser fra det i alderen mlm 10 mdr-2 år .. heldigvis..

• #86   17. jan nå .. synes vi skal stoppe amme-snakken ... alle har ret til deres mening, uanset om man har erfaring eller ej mener jeg jo ... så kan man så bare sige at erfaring nogle gange giver bedre basis for at danne sig meninger ... sådan er det vel med alt ...

Hvad synes I danske virksomheder skal gøre ..
    Jeg ved jeg er ude på dybt vand, men ærligt så udover vi tjener penge i USA så tjener de også penge i at eksportere til DK/EU ,,, og de danske virksomheder der også er i USA skaffer arbejdspladser ...
    Jeg synes man skal gøre ALT for at finde andre markeder, selv Kina, og så skal man true med at lukke de virksomheder der er i USA hvis TR vil gøre det hele så egoistisk svært ..
    Vi skal ikke bøje nakken som om USA er den eneste mulighed i verden der er .. og nej det bliver ikke nemt, men er sikker på det er muligt ... om vi mister nogle arbejdspladser en tid fordi vi omlægger, eller fordi varen bliver så dyre i USA de ikke kan sælges er jo hips om hap .. så derfor synes jeg man skal gå efter løsrivelse ..det er jo det han vil USA skal .. være mægtigst på alt uanset det er på bekostning af politisk balance ..

Det han har gang i viser med al tydelighed at der er forskel på at drive virksomhed og drive politik ..
    Som en skrev i går, (kan desværre ikke lige finde det) men MAGA står ikke kun for det indenrigske, det står for USA vil have alt på deres (TR´s ) vilkår ...

er så spændt på hvad der sker til midtvejsvalg, og om 3½-4 år ... er det en linie der fortsætter eller kommer der en politikker med verdenssyn igen ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#87   17. jan Det er saftsuseme et mærkeligt - og lidt skræmmende billede, Trump har valgt skal være hans officielle portrætfoto som præsident smiley

PS. Det er også lidt komisk - som en lille dreng, der gør sig umage for at se meeeeget sur og farlig ud smiley

profilbillede
  • #88   17. jan synes jeg læste det er et genbrugsbillede ...

Egentlig er jeg ikke begejstret for Muté Egede, men han er da tilsyneladende den der klarest har fået sagt fra overfor TR ...

Synes den her artikel er lidt spændende:

https://www.bt.dk/udland/maaling-europa-staar-alene-mens-store-dele-af-verden-glaeder-sig-til-trump

det fleste af de der glæder sig til TR version 2 er så lande hvor jeg tænker det de mest glæder sig over er at de tror de får mere handlefrihed ... lande der tænker Tr ikke gider lade USA blande sig i fx menneskerettigheder mm fordi der ikke er noget i det (økonomisk) for USA .. han leder jo som en forretningsmand og ikke som en ideolog og politikker

• #89   17. jan Gad vide hvad Tr vil stille op hvis Kina begynder at tage sig friheder ifht Taiwan ... det kunne være spændende at se

• #90   17. jan et spørgsmål af uvidenhed måske, men hvis ikke Grønlænderne vil være/høre til DK hvorfor er det så vi skal betale ca 4 milliarder i bloktilskud samt give ca 1.5 mia i driftstilskud til fx retsvæsen, fængsler mm ??

• #91   17. jan Jeg vil gerne understrege at mine forslag ikke er løsninger, men forslag. Og hvad kan fungere for nogle gør ikke for andre og omvendt. Jeg havde fx en kollega som tog sine "skal"-11uger i starten af barslen sammen med sin kone. Senere tog han så barsel selv, det er også en løsning.

Mange lande har ikke mulighed for at man ammer sit barn i flere år og alligevel bliver vi flere og flere mennesker. Dermed ikke sagt at folk ikke skal amme, men man skal altså huske at vi er åndsvagt forkælede" herhjemme ift muligheder. Og deri må også ligge mulige løsninger ift denne diskussion.

Jeg vil dog igen også sige at jeg synes i DEN grad at det er en stråmand at smide barslen ind som et modargument i debatten om værnepligt. Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde og det er udover et dårligt argument da det ikke vedrører værnepligten, også et problem ift relationsdannelse med far OG et problem for samfundet da vi så viderefører generation efter generation de her mønstre. Det fastholder kvinder i "mental load"-stres og mænd i macho-positioner hvor der ikke er plads til at udfolde og udvikle deres følelsesmæssige sider og den stres der så følger med den ensomhed der ligger i at skulle klare alt selv.
    Altså, et problem såfremt man ønsker ligestilling vel at mærke, ikke ellers jo, samfundet kører jo videre uanset.

• #92   17. jan En helt anden årsag til at jeg stejler så voldsomt over det her med amning, ISÆR når det kommer fra modne kvinder, hvis stemme tæller meget tungt for yngre mødre, er, at jeg har set flere gange hos folk, jeg omgiver mig med, at amningen død og pine SKAL fungere, barnet SKAL ammes, også selvom at alle parter er maks stressede, barnet taber sig, ingen sover, og alle er ulykkelige. Så står der en mor, svigermor, sundhedsplejerske, etc bagved og lægger et helt unødvendigt pres på folk. Og når man så opgiver, og der kommer ro på, barnet bliver mæt, man får sovet, osv så står kvinden tilbage med en KÆMPE skam og ulykkelighed over ikke at have været "god nok" fordi hun ikke kunne fuldamme. Og det er omgivelsernes skyld!
    Og at se folk herinde MANGE år efter stadig sige, at de fortryder og er ærgerlige over de ikke kunne helt så meget, som der blev forventet, og stadig bliver forventet, understreger for mig kun hvor meget vi bør undlade at lade den diskurs overleve.

Hvad kan det bruges til? Selv i de ekstreme tilfælde i nævner her, tænker jeg jo: Døde barnet med komælksallergi hvis mor ikke kunne amme? (Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg har svært ved at forestille mig det) vi lever i et land, hvor der er løsninger, og det bør vi udnytte og stoppe med at fastholde kvinder i gammeldags idealer for, hvad der gør én god nok.

• #93   17. jan jeg kender flere tilfælde for ikke at sige mange (mange er jo en relativ størrelse) hvor mødre har fået beskeden I skal gøre hvad der virker for jer og jeres barn/familie ... altså igen under forudsætning af barnet kan tåle MME, og jeg har også mødt holdninger hos mødre når de får den besked at de ser det som manglende støtte til deres kamp for amning ..

Jeg forstår stadig ikke du ikke kan se der eren sammenhæng med ligestilling værnepligt og det at være dem der får børn, mest barsel osv ... den må vi lade ligge ..

jeg ved virkelig ikke hvad der sker hvis man udsætter et barn med allergi for det der reagerer mod ... kan kun sige der findes ikke et produkt der er 100% fri for det protein nogle børn reagerer på .. (det er ikke laktose vi taler om, der er masser af laktosefrie muligheder) dette drejer sig om et protein... mit yngste barnebarn sked blod tilsidst og blev indlagt ... man kan få MME hvor proteinet er hydroliseret (tror jeg det hedder) altså er så nedbrudt som overhovedet muligt, men nej alternativer uden findes ikke ...

Vi har da fine forhold, men hvis man tror DK ligger i top med barselsorlov så skal man tro om igen, der er flere lande der giver bedre muligheder for både far og mor ..

selvfølgelig berører værnepligten ikke relationsdannelsen ... men det berører godt nok ligestillingen ... hvis ikke der lovgivningsmæssigt gives samme fordeling af uger til far og mor ...
    I sidste ende må det hele blive en overordnet debat om hvad man vil med helheden i samfundet og under hvilke forudsætninger man hhv vil forsvare sit land i konflikter og under hvilke forudsætninger man vil at fremtidens mennesker skal vokse op ...

• #94   17. jan jeg mindes med vemod mine teenageår i 70´erne på bagkant af ungdomsoprøret og blomsterbørnene ... Peace, Love and Harmony ... Make babys, not War ...

jeg hader oprustningen og nødvendigheden af investeringer af såvel penge som mennesker i militær ... jeg græmmes over at menneskets erindring er så kort fra Europa/verden i årene efter 45 og og op til murens fald i 89 hvor der endelig kom en tro på NU var stabilitet, nedrustning og fred sikret ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#95   18. jan Du er altså ret god til stråmænd i denne debat, A-S smiley
    Både Hanne og jeg skriver, at vi er uafklarede - og du kører derudaf med argumenter mod noget, ingen af os har skrevet.

"Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde"

Det kan gerne være - men ingen i den her debat gør.

Du stejler over, at modne kvinder plæderer for amning, for hvad med de stakkels unge kvinder, der ikke kan amme. Som jeg skrev et sted var jeg selv en af disse unge kvinder.
    Jeg plæderer for amning, fordi brystmælk er det sundeste for baby, og brystmælk er billig og nemt for moren. Det ville da være besynderligt, hvis jeg skrev, at den dyre, besværlige og ikke så sunde modermælkserstatning er den, man bestemt skal vælge smiley
    Men nogen er nødt til at vælge erstatningen, og vi skal være lykkelige for, at vi har denne OG har rent vand, så spædbørnene ikke forgiftes. Ulykkeligt, at der så er spædbørn, der ikke kan tåle erstatningen smiley

Hvordan forholder du dig til det forhold, at der stadig er så stor skævhed i kvinders og mænds pension, A-S?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#96   18. jan En lille anekdote - undskyld smiley
    Jeg husker mig selv stå med et sultent spædbarn på armen, mens jeg bøvlede med at koge vand og mixe det med modermælkserstatning - eller varme en flaske, jeg havde lavet klar tidligere. Vand i en gryde, få vandet i kog og så flasken i. Efter lidt tid dryppe et par dråber mælk på armen for at se, om temperaturen var rigtig. Åhhh mælken var for varm. Ind under den kolde hane med flasken, mens baby - min førstefødte blev beroliget.
    - Og når mine næste to børn blev sultne som helt små: AT sætte sig, knappe blusen op og give dem mad smiley smiley

• #97   18. jan Isabelle jeg genkender det. Vores ældste tog ikke på. Jeg kæmpede med amningen, da jeg troede det var årsagen. Sundhedsplejersken anbefalede at prøve diverse erstatninger. Han begyndte at kaste op 2 gange dagligt, så det var selvfølgelig specialerstatninger fra apoteket osv. Han voksede, var med men tog ikke på. Vejede 2800 ved fødslen og 3600 da han 3 mdr. Årsagen var så hjertefejl. Det lokale sygehus tog den sidste amning fra mig og bad mig udelukkende give erstatning. Man skulle udfylde et skema med ind og ud. Han kastede stadig op (pga overbelastning af systemet). Da han 2 dage senere blev overflyttet til Riget, var de rystede. Man rager IKKE amning fra et hjertebarn. Efter 14 dage blev han opereret og fra dag 1, kunne han holde maden i sig. Jeg pumpede ud som en gal, men stress og angst fik mælken til at forsvinde. Han fik delvist min mælk til han var 4 mdr. Jeps far kunne give mælk, Men på ture og alle steder, skulle vi forberede pulver og tempereret vand i termokande. Jeg hadede det, og ikke mindst fordi jeg vidste , at amning var langt sundere for mit barn.
    Valdemars 2 yngre brødre August og Julius blev ammet til henholdsvis 12 mdr og 2,5 år. De har selv sagt fra. Fuldammet til de begyndte på fast føde. Jeg har nydt det. Maden er lige ved hånden hele tiden, og altid i rette temperatur. Intet skal skoldes eller forberedes, og jeg elskede den kontakt med mine drenge. Jeg synes personligt ikke det var helt det samme at give flaske.
    Valdemar er den eneste der kan udvise lidt allergi samt har svært ved at holde vægten nede. Det er egentlig også det videnskaben siger. Risikoen ved over ægt og allergier er større hos børn der ikke ammet.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#98   18. jan Hvad i alverden var begrundelsen for, at du helt skulle standse amningen? smiley

• #99   18. jan @ Louise, åh sikke en omgang .. har jo prøvet det med 2 af mine 3 børnebørn, og der går ofte lang tid fra du kommer til lægen med mit barn skriger (det er normalt) mit barn gylper voldsomt (det er normalt), mit barns mad kører på og ned ( det er nok refluks, det vokser de fra) og så til der kommer nogle reelle undersøgelser og behandlinger på bordet, og de virker jo så ikke alle indenfor et døgn, der er et efterslæb og en dårlig start der skal rettes op ...
    Jeg oplevede jo med 1. og 3. barnebarn en slem start, og der står man så både som mor og mormor .. det gjorde ondt..
    Jeg mindedes oktober 16, Hugo blev født 17. oktober, min mor døde 30. oktober efter et helvedes år ..
    Den lille familie flyttede ind da Hugo skreg og skreg, kunne ikke ligge, føden kørte op og ned til vi frygtede ætsningsskade på spiserøret og det tog vel nærmest 6-8 uger før diagnosen mælkeprotein intolerance kom, derefter mor på 100% mælkefri kost, og så går der ca 14 dage inden kroppen er renset ... vi, mor, moster og mormor, morfar i weekenderne, skiftedes til at sove med Hugo om natten, stablet op så han lå op af vores brystkasse og ikke skulle ligge fladt..De flyttede hjem start januar 2017 .. der var vi oppe hver dag og gå med ham i bæresele så mor kunne sove.. og hun oplevede jo også at mælken var pist væk, 2 gange .. men der var ingen vej udenom, det var det eneste han kunne få så det skulle stimuleres tilbage ..
    Det hjalp mest da han kom på fast føde, drak plantemælk og så fik han kalktilskud ..
    Men hold da op, det er ikke problemer man bare løser ved at barnet får andet, bliver mæt og sover, sådan er det ikke bare liiige ...

og inden nogen tænker far ... så var han der om aftene, om dagen var han på arbejde og derefter byggede han det hus der skulle have stået færdigt men som ikke gjorde det ..

• #100   18. jan Isabelle, vil du ikke lige skrive hvad de stråmænd er? Det er ikke min hensigt at skabe, og jeg ser det derfor ikke selv i mine skriv.

• #101   18. jan Isabelle: Hvordan forholder du dig til det forhold, at der stadig er så stor skævhed i kvinders og mænds pension, A-S?

Jeg synes det er ligeså problematisk som alt andet jeg påpeger ift ligestilling. Og jeg ser det blandt andet løst ved at forældrene fx tog en mere lige mængde barsel, hvilket jeg har talt om hele vejen igennem. Så det undrer mig egentlig du spørger...
    Der er selvfølgelig mange andre årsager og dermed løsninger ift skævhed i pension, dog mindre at gøre med denne debat ift barsel.

• #102   18. jan Jeg kan sagtens forstå det har været super bøvlet ikke at amme før i tiden btw. Ift pulver, flasker, rengøring osv, men det er jo slet ikke så bøvlet mere, heldigvis, det tænker jeg også alle jer, der har børnebørn godt ved:)

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#103   18. jan Stråmand:
    "Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde og det er udover et dårligt argument da det ikke vedrører værnepligten, også et problem ift relationsdannelse med far OG et problem for samfundet da vi så viderefører generation efter generation de her mønstre. Det fastholder kvinder i "mental load"-stres og mænd i macho-positioner hvor der ikke er plads til at udfolde og udvikle deres følelsesmæssige sider og den stres der så følger med den ensomhed der ligger i at skulle klare alt selv."

Når du poster ovenstående her i tråden, oplever jeg, at du argumenterer mod bl.a. mig - og jeg har ikke udtrykt, at kvinden skal være primær relationskilde.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#104   18. jan På hvilke måder mener du, at det ikke er så bøvlet med modermælksertatning mere, A-S?

Det gives stadig på flasker, der skal desinficeres.
    Mælken skal, uanset om det er pulvermælk eller færdigmælk, varmes op til det er ca 37 grader.
    Men man slipper selvfølgelig for at koge vand og blande pulver i, så en lille smule nemmere ER det blevet.

- Og så koster færdigmælken vist i øvrigt pænt meget mere end pulvermælken.

• #105   18. jan nej selvf er flaskemælk ikke så svært som i helt gamle dage, færdigmælk anbefales ikke gerne, noget med det har og dermed vænner barnet til en sødligere smag ..
    Da min ældste var flaskebarn skulle flasker udover skoldning ligge i et eller andet kæmpekar med en væske, kan ikke huske hvad den hed, men man fandt vist ud af senere at det kunne være skadeligt smiley

Grunden til jeg ærger mig over i dag ikke at have ammet første barn er da jeg prøver en problemfri amning med det 3. barn så er det bare så god en oplevelse, den symbiose og jeg tror mit første barn ville have været lige så god ...
    Folk skal vælge hvad der fungerer, men man skal altså vide at der er tilfælde hvor der ikke er et valg hvis man vil barnets bedste ...

jeg synes bestemt også der skal være mere lige fordelt barsel ...

• #106   18. jan Okay, det er ikke som sådan myntet på dig, men mere på samfundet. Og jeg kan ikke se hvordan det afsporer samtalen. Hele den her tangent ang mælk er da langt værre på det punkt smiley

Det er da enormt meget nemmere at hælde lidt pulver i en brezza og trykke på en knap og 30sek efter er der klar mælk. Og der eksisterer en rejseudgave som er endnu simplere end den stationære.
    Rengøring er bøvl, men jo ikke i den samme grad som før. Nogle bruger mikroovn med den der holder fx. Det virker ret simpelt for mig at se ift hvad jeg forestiller mig det har været før i tiden:) Ift udstyrsmuligheder er jeg dog ikke ekspert overhovedet, jeg kommenterer ud fra hvad jeg ser folk omkring mig brug og fortælle om deres oplevelse. Hvilket jeg har understreget før...

• #107   18. jan Hanne: Folk skal vælge hvad der fungerer, men man skal altså vide at der er tilfælde hvor der ikke er et valg hvis man vil barnets bedste ...

Og her synes jeg så man skal huske at den med barnets bedste går begge veje.

• #108   18. jan enig hvis ikke forældrene har overskud er en kamp for fx amning det ikke værd .. men i de tilfælde her i vores familie var der ikke et valg der var mælkeprotein allergi .. hvad man evt kunne gøre hvis mor fx slet ikke kunne, eller døde, jeg vil tro samfundet så måske ville tilbyde ammemælk hvor ammemor så skulle være 100% veganer, men det tilbud får man nok ikke når man selv har muligheden

• #109   18. jan Isabelle fordi det lokale sygehus skulle vide præcis hvor mange ml Valdemar indtog og hvor meget der kom op igen. Sidstnævnte var jo et skøn. Det er ikke unormalt med syge børn. Et hjertebarn har bare behov for al den modermælk de kan få og antistoffer.

• #110   18. jan Hanne åh hvor har det været rædselsfuldt. Et privilegium at I har kunne hjælpe. Uden tvivl en uvurderlig hjælp for en nybagt familie. Det er nemlig drøn hårdt med sådan en start, og mælken kan forsvinde.meget hurtigt. Håber Hugo trives i dag.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#111   19. jan #106
    Jeg kendte ikke til en Brezza, men jeg kan godt se, at den fjerner ét punkt i mælkeklargøringen: At varme mælken op til 37 grader. Men resten lyder til at være lige så besværligt som tidligere.

"Baby Brezza skal fyldes med vand og modermælkserstatning. Vandet skal du koge på forhånd og køle af til stuetemperatur, inden du fylder det i vandtanken. Baby Brezza koger nemlig ikke vandet for dig, men varmer det til den ønskede temperatur. "

- Og nu kan det være, vi skal overveje at stoppe mælke- og ammedebatten smiley

Det giver selvfølgelig mening, Louise - at hospitalet skulle vide, hvor meget mælk Valdemar fik.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#112   19. jan Nu skal vi have endnu et borgerligt parti. Denne gang synes stifteren, at han vil have Elon Musk med på banen smiley Lars Boye Mathiesen (tidligere kortvarigt formand for Nye Borgerlige) har bedt Musk om penge til sit nye parti, Borgernes parti.
    Men hvorfor ikke? Musk yder støtte til det yderste højre i Tyskland og forsøger at undergrave lederen af den britiske Labour-regering. Når USA skal styres af pengene, hvorfor skal Europa så ikke - tænker L.B. Mathiesen måske smiley

• #113   19. jan og Morten med Messeren på besøg i Mar-a-Lago som om han the shit der lige kan klare TRUSK herredømmet ... håber alt og alle der lefler for den administration straffes hårdt af vælgerne ... men ja som en artikel jeg delte længere oppe der der folk der glæder sig til de næste 3½ år ...
    Man kan kun håbe alle mine dystre tanker om det regime kommer til skamme .... alternativt de får så indenrigspolitisk travlt at de ikke når at skade så meget som man kan frygte ..

Nu er der tilsyneladende våbenhvile i Gaza ... lad os håbe det holder ...

• #114   19. jan Jeg synes i dén grad hele den her amme/mælke-debat bør stoppes. Som jeg nævnte tidligere ser jeg det som en stråmand for ag undgå at forholde sig til det store billede. Især når man så begynder at inkludere egne oplevelser, som jo kan være super individuelle og anvende dem som almene eksempler.

Lige kort ift brezza, Isabelle: den proces med at koge og fylde på laver man jo kun når man fylder maskinen. Resten af dagen er det ét tryk, så jeg vil nu tænke at den gør livet enormt meget nemmere. Især rejseudgaven.

• #115   19. jan hvem forholder sig ikke til det store billede ... og eks fra egne erfaringer er blot for at illustrere at man ikke altid " bare lige kan" ...

• #116   19. jan eller tænker mere, hvad er det store billede ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#117   19. jan "Jeg synes i dén grad hele den her amme/mælke-debat bør stoppes."

He he - fordi dette efterfølges af argumenter fra din side, A-S smiley
    Sagt med andre ord: "Jeg synes i dén grad, at hele den her amme/mælke-debat bør stoppes" - når jeg lige har fået det sidste ord smiley

Voila, A-S. Det fik du smiley

• #118   20. jan Tech mafiaen har købt sig og dresseret en dansende abe og nu skal de til indsættelsesfest .. :
    Mark Zuckerberg, direktør for Meta, der er moderselskabet for blandt andet Facebook, Instagram og WhatsApp.
    Jeff Bezos, tidligere direktør for internethandelsvirksomheden Amazon.
    Tim Cook, administrerende direktør i IT-virksomheden Apple.
    Shou Zi Chew, administrerende direktør for det sociale netværk TikTok.
    Sundar Pichai, administrerende direktør for software- og IT-virksomheden Google.

charmerende mand, næe livsfarlig er min opfattelse, en mand hvis penge kan understøtte en højredrejning i Europa ...
    https://www.bt.dk/udland/elon-musk-det-vil-foere-til-europas-endeligt

• #120   20. jan Piers Morgan er vist også en sær personage .... ja måske de 2 krige ender, men hvad fanden hjælper det hvis han destabiliserer en hel det andre steder ..

• #121   20. jan Nu tænker jeg ikke Musk har megen brug for sin Tesla butik mere, men gad vide hvad han tænker om den antigrønne linie og planerne om at fremme produktionen af bræændstof drevne biler ...

• #122   20. jan Nja... isabelle det gjorde du jo så ved lige at kommentere på det hele igen smiley

Men ja klart, jeg synes da ikke debatten behøver fortsætte, det er jo tydeligt at parterne dels ikke bliver enige og dels faktisk slet ikke forstår hinanden. Og hvad er så pointen ved at fortsætte.

Hanne: Musk er da super ligeglad med bæredygtighed. Han købte Tesla fordi han kunne se en god forretning, han har levet stort på at have et grønt image, men som med alle mulige andre rige techfolk så er han i sidste ende kun interesseret i egne fordele. Som jeg ser det i hvert fald:)

• #123   20. jan enig, og det han sparer verden på ved Tesla, det fiser han så flere x af på Space X ...

jeg kan ikke forstå at han siger USA image ud i verden skal bygges op så de respekteres som det , i hans ord overland/overmennesker amerikanerne er ... det er jo netop det at de er blevet fordi de ikke svigtede verden efter 2. verdens krig ... selvhævdelse og egoisme skaber sgu da ikke respekt .. '
    Hold kæft man må håbe manden er en stor varmluft ballon ... og det hele fiser ud ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#124   21. jan Trump og Nobelpris? Tja, hvorfor ikke. Stalin blev nomineret for at slutte 2. verdenskrig. Han vandt dog ikke, der da blev stemt om, hvem der skulle have prisen.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#125   21. jan Lad os håbe, at en arkitekt fra Colorado, som Politiken talte med forleden, har ret:

»Jeg vil gerne fortælle danskerne, at Donald Trump mest af alt er en vind, der rusker i trætoppene, og det kan ske, at der falder nogle grene ned, men de fleste grene bliver siddende. Skoven er intakt«.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#126   21. jan Hvornår starter nedtællingen til de 24 timer det vil tage Trump at standse krigen i Ukraine?
    Egentlig skulle den være standset, inden han blev taget i ed - har han selv udtalt.

• #127   21. jan det med krigen i Ukraine har jeg set et sted han har sagt at han nok skal bruge lidt længere tid ..

Men dekreter om udmelding af Paris aftalen, udmelding af WHO, gang i drill drill drill, stop for tilskud til el-ladestandere, dekreter der fjerner udlægningen af havbund til havvindmøller, og Musk har lavet en hilsen som afslutning på en tale der skaber minder om Hitler ..

• #128   21. jan kom til at tænke på min mor havde et, ikke pænt udtryk når folk måske kom til noget de ikke have "standard" til, altså fx folk der var født og havde levet i en mere fattig samfundsklasse og de så kom til penge og begyndte at komme i andre kredse ...
    Hun sagde " Når skidtfolk kommer til ære " ..... sådan tænker jeg om TR´s opførsel, han er kommet i et samfundslag/embede hvor normer for fx kommunikation og ordbrug er helt anderledes end det han har været vant til i store dele af sit liv ..

• #129   23. jan var der ikke noget med Tr ville fjerne censur og man måtte sige hvad man ville ... jo jo hbis man stryger ham med hårene ... og hvad fanden regner man med der skal komme fre kirken hvis ikke bamhjertighed ..håber alle præster og verdslige i USA vil prædike det samme i de næste 4 år ...

Jeg læste forleden, har desværre ikke kunnet finde det, en professor i statskundskab der udtalte " Trump mangler ethvert demokratisk DNA i sin krop"

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#130   23. jan Apropos din mors udtryk om "skidtfolk":

"Når skidt kommer til ære, og stodder til mønt, da går svinene i laksko" smiley

• #131   23. jan Læste et andet citat i går:
    Når klovnen flytter på slottet bliver han ikke konge, slottet bliver et cirkus ..

• #132   24. jan Surprise, jeg forsudså godt nok det ville komme fra Tr selv :

Et republikansk kongresmedlem har foreslået en ændring, som vil gøre det muligt for Donald Trump at sidde i en tredje præsidentperiode.

Det skriver BBC.

Det er Andy Ogles - som er en republikaner fra Tennessee - der har fremsat beslutningsforslaget om at ændre det 22. tillæg i forfatningen, som i øjeblikket forbyder nogen at sidde i mere end to perioder som præsident.

I forslaget lægger Andy Ogles op til, at man må sidde i tre perioder i alt, så længe kun to af dem er i træk.

Det vil i så fald kunne være gældende for netop Donald Trump, der første gang var præsident fra 2017 til 2021, hvor han blev afløst af Joe Biden, som han selv igen afløste i mandags, hvor Trump blev taget i ed som præsident til sin anden periode.

- Denne ændring vil give præsident Trump mulighed for at sidde i tre perioder og sikre, at vi kan opretholde det dristige lederskab, som vores nation så desperat har brug for, siger Andy Ogles ifølge BBC om sit forslag.

Mediet bemærker dog, at det vil være ekstremt vanskeligt at ændre forfatningen, da det kræver støtte fra to tredjedele af Repræsentanternes Hus og Senatet.

Det eneste jeg kan være imponeret over ved manden er han må have en enorm energi af en 77 årig, man ser ham jo nærmest på benene fra morgen til ud på natten ...

Læste et sted at nogle mener Musk har Aspergers ... jeg kender ikke diagnosen men er den ikke indenfor autisme spekteret ?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#133   24. jan Jo, Aspergers er indenfor autismespektret - og det lyder sandsynligt, at Elon Musk har det. Socialt virker han kejtet. Teknisk er han vist RET intelligent.

• #134   3. feb Hvorfor er verdens ledere og virksomheder så fantasiløse og vane-bundne ... jeg siger ikke det bliver let .... men DK og Canada skynd jer nu bare at finde samarbejde og handel steder hvor I før brugte USA, få det op og stå og lig USA på is .. og få andre med så hurtigt som overhovedet muligt .. luk virksomheder i USA
    Det vil være en sej og nok ikke billig proces, men det vil det også at blive i et afhængighedsforhold med et land der har valgt en flok idioter til at styre det, og på sige i mange år frem vil det kun blive en fordel ..

Som en analytiker skrev om TR at det han har gang i viser at selv en forretningsmand ikke nødvendigvis er økonomisk klog .. det kan koste USA i den grad på den lange bane ..

Og J D Vance om at Europa/DK ikke er en god allieret, nåe nej hvad med Afghanistan hvor man i mange år var med på straffe aktion for 9/11 ...

jeg er så sikker som amen i kirken på at ville verden omkring stå sammen og finde hinanden så vil taberen hedde USA ..

tænk sig en Musk der sagsøger firmaer fordi de ikke vil reklamere på hans medie X ..., det er jo grotesk man overhovedet tænker sådan ...

• #135   5. feb TR overvejer at tage Gaza og gøre det til Mellemøstens riviera .. og mener andre lande skal tage palæstinenserne til sig
    Han hygger sig ..

profilbillede
  • #136   5. feb TR

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#137   5. feb Den mand er rablende sindssyg. Det er som om, han VIL starte en krig.

• #138   5. feb Har læst de har opsagt, eller tilbudt nærmest hele CIA fratrædelse ... at embedsmænd forleden blev bortvist for ikke at udlevere materiale de af loven ikke må udlevere ..

jeg tror egentlig ikke han vil starte krig ... han tror simpelthen bare som enhver anden med en diagnose at USA er størst og at deres ord er lov ... og verden da bare retter ind fordi de vil det på en bestemt måde ...
    DESVÆRRE bekræfter fx Mexico og Canada´s aftaler at bølle metoder hjælper og er vejen frem ... IMO er modstand og finde andre veje udenom USA det eneste at gøre ... som med hunde og børn man belønner ikke dårlig opførsel for så griber det om sig ..

Hørte i går nogle fra DA at kom den told så kunne en løsning være at lave virksomhederne derovre NEJ NEJ og atter NEJ ... de skal da ikke have arbejdspladserne ud af det ..... så nå vi nedscalere en tid og finde andre markeder der har respekt for etik og moral i gensidige aftaler ..

• #139   5. feb Tror Mellemøsten bliver begejstret over et amerikansk ejet Gaza........eller noget...

Jeg tror egentlig at Tro kandiderer til en plads i Luksusfælden smiley

• #140   5. feb måske en krise med mlmØsten kan optage ham så han får hænderne fulde den vej ...
    jeg håber sgutte han kan fortsætte i det tempo i 3½ år, man bliver helt træt .... alle/mange sidder jo og griner af manden og kniber sig i armen for hvad der kommer ud af hans mund, men problemet er jo at det ikke er sjovt men tragisk og farligt da manden har mandaterne og pengene bag sig ...

• #141   5. feb Enig Hanne

• #142   11. feb FE risikovurdering om storskala krig i Europa med Rusland i løbet af 5 år .... smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#143   12. feb Der er nok ingen tvivl om, at NATO bliver nødt til at opruste, så magtbalancen kan holdes og krig forhindres.

• #144   12. feb ja, desværre viser historien jo at hverken op- eller nedrustning sikrer varig fred, galninge og magtbegærlige ledere er totalt ligeglade med den slags mekanismer ...

Hvor er det ULÆKKERT hvad tech folkene gør for TR, de begrundelser kan næppe være opstået lige nu, så hvorfor nu :
    https://www.dr.dk/nyheder/seneste/google-fjerner-maerkedage-minoriteter-fra-sin-kalender

"Spændende" hvad der sker i Gaza på lørdag smiley

• #145   12. feb så deler nogle af verdens diktatorer magten og lader de små i stikken ... Ukraine ender med at blive trynet, og Europa kan intet gøre når en NATO allieret holder med Putin ... det er til at brække sig over ...

• #146   13. feb Europas ledere er sat skakmat .... " vi vil sidde med ved bordet når der forhandles med Putin om Ukraine " og hvis Tr så siger nej, hvad vil de så stille op smiley smiley

• #148   18. feb det er så uartigt som USA nedgraderer Ukraine ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#149   18. feb Stakkels Ukraine smiley

• #150   19. feb "stakkels" Europa ... hvis Tr og Putin ser sig som verdens herrer med hver sin del af verden og så lidt hist og pist ti nogle andre ... og hvis deres logik om man kan tage land og så skal det invaderede land da bare søge løsningen og bøje nakken ..

Hvis det bliver fremtiden så ser Europa imo ind i en krig ... når Rusland har sundet sig så er de Baltiskelande og dele af Østeuropa da lækkerbidskener ... man kan håbe Putin dør og der kommer et internt oprør, men som det ser ud kommer Putin styrket ud af denne konflikt så at russerne skulle ønske en anden vej i fremtiden er nok ikke realistisk ..

• #151   19. feb Rusland planlægger flere ambassader i Afrikanske lande, så de er nok blevet enige om at Afrika er russernes smiley smiley smiley smiley ...
    Tænk hvis det egentlig er det der sker . At Putin og Tr sidder og deler mlm sig og lover ikke at blande sig på tværs ...
    Det er lige før mit pacifistiske hjerte tænker at en Europa Hær er på sin plads

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#152   19. feb Det er jo ikke nyt - at Rusland - tidligere Sovjetunionen og USA har delt verden imellem sig.

• #153   19. feb måske ikke, men det gør da ikke fremtiden lysere ... jeg tænker meget på at mine børnebørn risikerer at ende i krig ... det er sgu triste tanker

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#154   19. feb Nej, Hanne, det gør ikke fremtiden lysere - men i sig selv gør det heller ikke fremtiden mørkere, tror (og håber) jeg.

• #155   19. feb jeg håber da også at det hele er varm luft .... men ja ved snart ikke, Tr der kalder Zelensk diktator ... og den enorme oprustning, penge der enten ikke skulle være brugt, eller skulle være brugt på noget meget bedre ...
    Man kan jo sagtens sige bare de næste 3½ år kunne flyve afsted, og Putin dø, men ingen ved jo hvad der kommer efter ...

• #156   20. feb Første gang jeg har respekt for AV

profilbillede
  • #157   20. feb Og videre

profilbillede
  • #158   20. feb Og

profilbillede
  • #159   20. feb JD Vance advarer Zelenski om at tale dårligt om TR ...
    Slik mig et vist sted eller rend mig det samme sted er TR logik

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#160   20. feb Respekt til Vanopslagh!

Læs indlæggene i rækkefølgen #157, #156; #158 smiley

• #161   20. feb Tænk sig at et menneske med den retorik har magt i et land verdens demokratier har set op til, jeg håber flere republikanere snart vågner op og tør gå mod denne administration :

profilbillede
  • #162   24. feb Gad vide hvor mange af der har stemt på Tr der er ansat, eller har nære der er ansat i offentlige stillinger ... og gad vide hvor mange der har stemt på Tr der egentlig havde regnet med at få Musk med i købet, ovenikøbet som ret magtfuld ... egentlig er det korruption på højt og ikke skjult plan Musk har foretaget sig, og jeg håber nogen i baglandet ser det og nogle republikanere begynder at forlange af Tr at han frigør sig ..

• #163   24. feb Jeg tror desværre den tid, hvor nogle af de republikanske senatorer kunne forlange noget af Trump, forlængst er passeret.

Nu er der formentlig kun ganske få, der tør protestere mod noget som helst, hvis de da overhovedet har lyst til det, det ved vi jo ikke med sikkerhed. I øjeblikket er det mit indtryk, at nogle synes, han er pragtfuld, uanset hvad han gør, og at andre dukker sig og håber på, at det går over, uden at de skal risikere deres plads i politik og deres gode indtægt. Det kan vel ikke være det helt store chok, at de har fået Musk med i købet, når man tænker på hans opførsel og Trumps begejstring i den sidste del af valgkampen.

Hvis noget overhovedet skulle gøre indtryk på Trump, så skulle der være et massivt pres fra baglandet, og ikke bare nogle få reelle/modige her og der. Og selv med et massivt pres fra baglandet, er det ikke sikkert, at det ville ændre noget. Han har magten, og det ved han.
    Han behøver ikke engang tage hensyn til at skulle genvælges. Som det er nu kan han ikke stille op igen i forhold til forfatningen, men han kan måske lave en Putin, så han kan sidde uendeligt. Hvem ved ?

Men jeg er fuldstændig enig. Tænk at et mangeårigt demokrati, som mange har set op til, så hurtigt har kunne ændre sig til, det vi ser i øjeblikket. Trist og uhyggeligt.

• #164   24. feb frygter virkelig han prøver at blive siddende, ellers får han nok en eller anden kørt i stilling ... sønnen måske ...

det er helt uforståeligt .. hvis jeg skal synes noget positivt, og det er så nok på en måde for sent, så er det at Europa skal stå sammen og skal kunne klare sige selv (sammen), det skulle vi have gjort for mange år siden .. nu er jeg bange for der er mange lande der har enten højredrejning, eller russerdrejning, og så kan vi måske ikke alligevel blive stærke nok ...

• #165   24. feb Jeg synes, der er al god grund til at være bekymret.

Jeg har altid synes, at Trump var forfærdelig. Jeg kan ikke lide bøller, men desværre er der jo folk, der ser op til dem, der har magt eller penge eller begge dele, uanset hvordan de har opnået det, og hvordan de opfører sig.

Jeg havde forventet, at han ville blive præsident igen, men selv med mit dårlige indtryk af manden, er jeg chokeret over, hvordan han og hans folk har opført sig efter, han tiltrådte igen.

Jeg håber, at Europa kan finde sammen om at styrke et fælles forsvar, men det er jo så mange forskellige lande med hver deres egne problemer og holdninger, så det bliver svært. At der så samtidig er tidsmæssigt pres på, gør det ikke nemmere.
    Og ja, måske skulle der have været gjort mere tidligere for at forbedre Europas samlede forsvar, men det er jo en så stor udfordring, at det ikke undrer mig, at der skal en så stor trussel til, før der virkelig sker noget. Hvis der altså gør.

• #167   24. feb # 166 Som med så mange artikler i øjeblikket, er der ingen af os, der kan vide om det er rigtigt.

• #168   24. feb jeg har det nøjagtigt som dig Lene, har aldrig kunnet døje manden, og var ikke i tvivl om han var grov og manglede statsmands-format ... men at man kan være så primitiv i handling og tale som han og ikke mindst hans administration er, det kommer også bag på mig ...
    Musk´s tale er jo decideret dum, ikke-udannet og bonderøvs-agtig ...

• #169   28. feb Jeg er ærligt i chok, og rystet over det er lykkedes TR og Vance at nå til et nyt lavpunkt i kommunikation... og jeg begynder virkelig at tro på TR og Putte bare siger vi passer hver sit .. du Putte gør hvad du vil i Europa.
    Når jeg talte grimt som teenager sagde min mor " du taler som en havnearbejder" det vi er vidne til i mødet med Zelenski er under det laveste jeg har oplevet i min 64.5 årige liv..
    Tænk sig nogen amerikanere kan hylde det ..

• #170   1. mar Han har jo været grov og ubehøvlet på de fleste af sine valgmøder og i sine taler. I hvert fald det jeg har hørt. Og ja, der var folk, der krummede tæer og stemte på ham alligevel, men der var også mange, der elskede hans facon. Forstå det hvem der kan.

Jeg er også chokeret, og måske endnu mere over Vance. Hold da op, hvor er han utiltalende at høre på.

• #171   1. mar Det er overrasker mig mest er da at folk har stemt på ham, er det virkelig sådan amerikanere vil have at resten af verden skal se deres land???
    Jeg fatter det simpelthen ikke ;(

• #172   1. mar jeg har været inde og læse på forskellige amerikanske medier på FB og Instagram .. mange kommentarer der er "yes det er derfor vi har stemt på Tr" og " Vance og Musk for 2028"

• #173   1. mar mig undrer det ikke at Lars Seier udtaler støtte til Tr ... de minder sgu også om hinanden, er lige utiltalende...

hvor ville det være skønt hvis de civiliserede lande i Europa, evt med hjælp fra andre fornuftige som Canada bare gav USA fingeren og vi kunne handle med hinanden og klare os selv ...

• #174   4. mar jeg må sige jeg er lidt skuffet over Zelen ... at han siger at freden er langt væk, det er jo ikke særlig konstruktivt ... jeg håber Europa presser ham lidt for vi kan ikke opruste selv, og betale videre for en krig der helt sikkert ikke kan vindes, forstået på den måde at han er nødt til at indse at grænserne før 2014 ikke kommer tilbage ... hvor skulle han pludselig få den overhånd fra ... slet ikke når USA sætter deres støtte på pause...

han skal passe på ikke at mane sig op i et hjørne og sætte at den støtte han har nu på spil ..

• #175   4. mar Hanne, han har jo ret.

• #176   4. mar jeg ved det ikke .... mener bare stadig at målet må være fred og ikke en krig der sortsætter for Ukraine har ingen mulighed for at vinde den ... måske har Rusland heller ikke, men det giver ingen menneskelig mening ikke at søge fred med de kompromisser der kan indgås ...

var det muligt at smide russere ud og tilbage, så ja gerne støtte til det, men det er det næppe, derfor må man for alles økonomi og ikke mindst antallet af menneskeliv søge fred og derefter genopbygning ... en varig fred kan ingen forudsige uanset aftaler ... ingen kender verden om 2-10-20--30 år ...

• #177   4. mar Jeg er bare slet ikke enig Hanne, det giver simpelthen ikke mening at en bølle som angriber og indtager et andet land, kan beholde det de har indtaget, for at der kan blive “fred” hvad tror du så der sker om et par år når bøllen også vil have et stykke af et andet land!
    Grænsen skal tilbage på plads! Der skal IKKE være noget at vinde ved at angribe andre lande!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#178   4. mar Da Hitler tog Sudeterlandet i 38, accepterede Storbritannien, Frankrig og Tjekkoslovakiet det - for at undgå krig. Hmmmmmmm smiley

• #179   4. mar jamen principielt er jeg på ingen måde uenig ... men en 30 års krig vinder heller ingen ved ..

Zelen har jo selv udtalt at han godt ved der ikke kommer fred uden afgivelse af land ... det er jo ikke hans stopklods, men de manglende sikkerhedsgarantier .

• #181   6. mar Jeg vil omsætte Tr's Dril, dril dril, til GO GO GO .... de skal bare tage ham ned i alt hvad de kan ... de er nok for meget at håbe manden går fallit, men man har da lov at håbe så han ikke får råd til at forurene rummet med flere opsendelse end der allerede er ... tænk sig manden har sendt sine gener videre i 14 børn, man må fandme håbe mødrene har nogle super normale gener ..

• #182   6. mar Der tror jeg ikke Hanne.
    Hvis de var normale ville de ikke få børn med den idiot. smiley
    Og de kan da hellere ikke være normale når de døber deres søn X-Æ-A-12

• #183   6. mar næe det er nok for meget at håbe smiley

men nogen er trods alt kommet til inden han kammende over fra genial til gal .

• #184   12. mar Jeg tror ikke på, at Putin er interesseret.
    Og hvis han går med til det, så er det vel bare for at han så får tid til at forberede nye svinestreger mod Ukraine.

Men godt, at USA igen har genoptaget hjælpen til Ukraine.

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/ukraine-st%C3%B8tter-amerikansk-forslag-om-v%C3%A5benhvile/ar-AA1AItD2?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=f782431951914eb1a76ba242555e5720&ei=31

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#185   12. mar Prisen for hjælpen? Tja - Trump får lovning på de mineraler fra den ukrainske undergrund, han er ude efter, og Putin får, under bordet, lovning på et par ukrainske provinser - tror jeg smiley
    Jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvem af Trump og Putin der er mest usympatisk.

• #187   12. mar jeg synes Tr er værst, for Putin er what you see is what you get ... Tr skulle angiveligt være leder for en demokratisk stat ...

det jo vanvittigt, I må ikke få hjælp, og I skal ikke kunne forsvare jer selv ...
    det med de annekterede områder havde jeg forventet, og mener også Zelen selv har sagt han godt ved de kommer til at afgive nogle områder ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#188   13. mar De krav fortæller med al tydelighed, at Putin ikke ønsker at standse krigen smiley

Trump går i Hitlers fodspor mht minoriteter og nutidig bogafbrænding. Han vil have slettet historisk materiale, der handler om diversitet, inklusion og minoriteters ligeret. 26.000 billeder skulle være udvalgt fra militærets arkiv for at blive slettet. Fx er der et billede af et fly med navnet "Enola Gay". Ud med det - p.gr.af "Gay" i navnet smiley

Det er uhyggeligt, at amerikanerne ser ud til at acceptere at blive regeret af en uligevægtig despot. Jeg troede naivt, at vi var allierede med et demokratisksindet land smiley

• #189   13. mar ja det er spændende når nu også hans vælgere, eller deres familie, venner mm rammes af arbejdsløshed .. og dyrere priser ..
    Han bruger nu nogle "sjove" udtryk , forleden havde han sagt noget a la at det ikke var ok at amerikanerne ikke køber Tesla, a la det nærmest var ulovligt at vælge den fra .. man må vel selv bestemme, samt når der truer regression så har flere jo ikke råd..

AP havde også været til et pressemæde med en kvinde fra administrationen, hun talte om toldsatser og hvor fantastisk det var, hvorefter en fra AP spurgte om hun godt var klar over at det jo blev forbrugerne der endte med at betale (eller noget i den retning) hvorefter hun blev sur og sagde han ikke skulle belære hende om økonomi og at hun fortrød at hun havde ladet AP stille spørgsmål ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#190   13. mar Mange amerikanere er ufatteligt uvidende og ubegavede.
    Trump kommer nok til at give Mexico og Canada skylden for stigende priser - samt Europa og Kina smiley

• #191   13. mar ubegavet er virkelig et rammende udtryk for hvordan tingene tackles pt ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#193   14. mar Læser man om sagen i andre aviser, står der ikke helt det samme som i MSN. Fx overskrift i Politiken:

"Trump kalder Putins forbeholdne støtte til våbenhvile »lovende«"

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#194   30. mar Gad vide, HVORFOR nogle grønlændere hilser Trumps ideer om, at Grønland skal være den 51. stat i USA velkommen??? smiley
    Vil USA give Grønland de omkring 4 milliarder årligt, som Danmark giver?
    Vil USA sikre specialistbehandling på sygehuse, hvis Grønlands egne ikke har mulighed for at give dette - ligesom Danmark gør i dag?
    Vil USA give gratis videregående uddannelser og SU til grønlændere, som Danmark gør i dag?

Eller regner de Trump-glade grønlændere med, at USA's udvinding af mineraler vil give så store indtægter, at de ikke behøver mere støtte?

Jeg kan sagtens forstå, at mange grønlændere ønsker selvstændighed, men det kan blive blive dyrt - rigtig dyrt smiley

• #195   30. mar jeg tror faktisk kun det er ganske få, hvis nogen overhovedet ..læste forleden at ham TR tilhængeren som bl.a stod bag sidste invitation, han mener ikke Grønland skal være amerikansk, men dog et øget samarbejde ..

Jeg fatter HAT, alle har jo sagt at øget samarbejde og øget amerikansk tilstedeværelse er ok .. de har selv skalleret deres tilstedeværelse ned deroppe ..

Jeg tænker nogen gange at 1) Pressens fokus har talt det op i en vigtighed det slet ikke havde fra starten.. b) havde man mødt det med nogenlunde stilhed så havde det slet ikke udviklet sig, men var måske fesen af ..
    Prøv at se hans udtalelser om Panama kanalen, det virker ikke til at pressen fokuserer så meget på det længere, og han nævner det så at sige ikke ..
    Mander er jo en opmærksomheds-elskende person, så der hvor han kan få en reaktion der bliver han hængende, og det må man desværre sige han får omkring Grønland ..

Tænker tavshed fra DK kunne have været guld ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#196   30. mar Jeg er helt enig - i hele dit skriv, Hanne smiley

• #197   2. apr Bravo Wisconsin, håber de viser vejen frem for USA ... og så håber jeg Elon kan retsforfølges for en bestikkelse når han en gang er fortid ifht den magt han har i dag ..
    "Elon Musk reagerer: 'Venstrefløjens store svindelnummer er korruption af retsvæsenet'
    Del:
    Natten til onsdag dansk tid stod det klart, at den kandidat, som rigmanden Elon Musk og præsident Donald Trump støttede til højesteretsvalget i delstaten Wisconsin, tabte til den kandidat, som demokraterne har støttet.

Indtil videre har Trump ikke selv reageret på det - og længe var der også stilhed fra Musk.

Men nu har han skrevet en kort sætning på det sociale medie X, som formodes at være en hentydning til resultatet:

- Venstrefløjens store svindelnummer er korruption af retsvæsenet, lyder det.

Under valgkampen har Elon Musk via sin politiske fond, America Pac, støttet den konservative kandidat Brad Schimel til pladsen i delstatens højesteret.

Han har også tilbudt 100 dollar - 689 kroner - til borgere i delstaten, som skrev under på en underskriftsindsamling mod det, Musk betegner som 'aktivistiske dommere'.

Underskiftsindsamlingen opstod, efter dommere flere gange blokerede for Trumps politik, fordi den ifølge domstolene er gået længere, end forfatningen tillader."

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#198   23. apr Det er vist gået op for Trump, at 145% told på kinesiske varer måske ikke er en HELT god idé smiley Fornuftigt, mr. Trump.
    Jeg håber, at den danske regering også rammes af fornuft, når det gælder den 28-årige kvinde, der har boet i Danmark siden hun var 9, men nu trues af udvisning, fordi hun sidste år udtrykte en vis forståelse for palæstinensiske terrorister på FB. Her til lands er det kun tilladt ikke etniske danskere at udtrykke forståelse for israelske terrorister smiley

• #199   16. maj jeg så for lidt siden at Kina gerne søger mere handel med Europa .. samtidig forleden at de vil øge deres militærsamarbejde med Rusland ..
    Jeg fatter ikke de europæiske ledere ... de kunne jo prøve at sluge deres traditionelle opfattelse og så satse på at med øget samarbejde og handel med Kina, mod USA så kunne man måske med den gulerod påvirke Kina. både mht Rusland, men også med forbedring af diverse forhold i Kina med tiden .. nogle gange er guleroden altså den kloge vej ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#200   26. maj Det er de europæiske ledere vist godt i gang med, Hanne smiley

Jeg læser en artikel om bandekultur i Sverige:

"Kulturen hyldes af indflydelsesrige svenske rappere, som synger om våben, vold, kokain, piller, status, og om at hade andre eller dræbe nogen. Den svenske rapper Yasin, som har millionvis af afspilninger i Sverige, er tidligere dømt for grov våbenrelateret kriminalitet og forsøg på kidnapning af rapperrivalen Einár, som senere i 2021 blev skudt og dræbt i Stockholm. Yasin vandt to priser ved uddelingen af P3 Guld i Sverige i 2021, som han ikke kunne modtage, fordi han sad varetægtsfængslet i den sag."

HVORFOR vinder en kriminel, der synger om had, vold, drab mv. PRISER i Sverige?
    Hvad sker der i hovedet på de svenskere, der stemmer på den slags? Hvilket signal sender man til børn og unge, når man hylder en kriminel idiot, der hylder afskyelig adfærd og gør den sej og eftertragtelsesværdig?
    Nåh ja - det er jo kulturberigelse, humanisme og åbenhed smiley

• #201   26. maj min ældste var stor teenager da der i RAP kulturen i DK var mange ord der var nedværdigende om kvinder, det kunne jeg slet ikke have ...for de har en større indflydelse end man lige skulle tro ...

der er så meget man ikke forstår tænker jeg ofte ..

Trump retorik er jo mildt sagt ikke diplomatisk .. men for en gangs skyld "elsker" jeg den, det han har sagt om Putin ... gad vide hvad det fører med sig

• #202   26. maj og så har han åbenbart også skrevet på Truth Social at Zelen gør ting værre hver gang han åbner munden ... jeg giver ikke Tr ret, men der er gange hvor jeg har tænkt det, at Zelen bestemt ikke retorisk er konfliktnedtrappende, og fredssøgende .. han siger ordet fred, og våbenhvile, men så snart der er andre ting på programmet så er han, klart, en bitter mand, men den slags er man vel nødt til at pakke væk når man er statsmand, og man har et land der skal ud af suppedasen

• #203   13. jul er Ukraine ved at sejle sin egen sø ... synes en tid var Kiev ikke så udsat, nu er det som om Putin i den grad går efter hovedstaden og både Europa og USA er tilbageholdende .. de bør jo se deres sanktionspolitik nytter INTET ... der er ikke anden vej end man udstyrer Ukraine med våben der kan angribe ind i Rusland så militære anlæg kan rammes og ødelægges ... det betyder jo nærmest krig med NATO ... men denne udtrætningsstrategi som Putin har brugt synes jo at lykkedes, hvad sker der så ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#204   23. jul Jeg sidder og kigger ud på min lille have - hindbær, roser, vilde blomster, sommerfuglebusk - og fuglebadet med pjaskende solsorter.
    I Gaza spiser hundene af ligene på gaderne.
    I Gaza skyder israelske soldater på mennesker, der står i kø for at få nødhjælp.
    I Gaza er der ingen steder at flygte hen.

- Og vi er tavse vidner til et folkemord. 50-60.000 palæstinensere er slået ihjel siden 23 indtil videre, og vi har været tavse vidner til ulovlige bosættelser og tyveri af andre menneskers land siden 1948.
    Indimellem synes jeg det er svært bare at nyde mine privilegier smiley

• #205   23. jul det kan jeg godt forstå ... er helt enig ... massakren der udløste dette folkemord var på ingen måde iorden, men selvom det er smagløst på en måde at tale om proportioner i hævn, så alligevel ...
    Forleden udtalte LLR at nu måtte krigen stoppe i Gaza, sammen 24 andre lande, FIREOGTYVE, ud af hvor mange lande er der i verden ...

MEN, og det men skal ikke læses forkert .... Hamas tager og befolkningen i Gaza som gidsler ..

• #206   24. jul Og hvad hulen har Zelensky gang i smiley

• #207   15. aug puh... gad vide hvad der kommer ud af mødet i Alaska...

ja ingen skal kunne annektere et andet lands områder og så "få" dem .... men det synes at alle er enige om at krigen vil vare i en uendelighed og det er hver dag døden for mange, både soldater og civile, og det er ikke muligt at få normale liv og genopbygning i gang så længe alle ressourcer, mennesker som økonomiske går til dette spild ..

så måske er det nu sætningen "Vil du have ret, eller fred" skal prøves af ..

Så ved jeg godt Putiin måske samler kræfter til at gå i gang igen, måske i de Baltiske lande, MEN Europa vinder også tid ... og Putin og hans gamle mænd på sidelinien lever ikke evigt ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#208   16. aug Trump er en amatør på verdensscenen. Putin er professionel, og mit bud er, at han får, hvad han vil have. Det er "tilfældigvis" også de fleste amerikaneres bud. De tror heller ikke på deres præsident.
    Europa er kørt helt ud på et sidespor.
    Stakkels Ukraine smiley

• #209   16. aug ja klogere på det hele synes jeg ihvertfald ikke de tilgængelige nyheder fra mødet gør os .. og ændring af nogen art er der jo ikke, så nu tager angrebene på Ukraine nok til i styrke er mit bud ... skræmt er Putin bestemt ikke ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#210   20. aug Jeg tror, jeg må trække min udtalelse om Trump og Putin tilbage. De seneste nyheder tyder på, at Trump har fat i den lange ende, og Putin har overvurderet sig selv og sin magt.
    Det går godt nok stærkt pt. Gad vide, hvor det ender.

• #211   20. aug ja... jeg sidder også og tænker om "vi" har undervurderet Trump ... måske kan han noget fordi han egentlig er så jævn og direkte ... dybest set kalder han jo en spade for en spade og det er da egentlig ret forfriskende i politik at det ikke sådan skal gå på diplomat sprog ...problemet er jo så med ham man ikke ved om han mener spade eller skovl den ene dag til den anden ...
    Men selvfølgelig kan man sige at Putin havde nok håbet at Tr ville vende Europa ryggen med hans stærke og noget konfrontatorisk retorik ... dette har han så ikke gjort og det skyldes imo nok for en stor del (efter medie-børsen) Macon, Meloni, den finske leder og ja siges der Melanie ...
    Jeg håber så snart han tager fat i sin israelske pendant ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#212   20. aug For mit vedkommende spiller det vist også ind, at jeg finder manden ret usympatisk - OG uforudsigelig.

• #213   20. aug ja det tror jeg hele verden gør ... men jeg må sige at når nu det er, så er det kloge da at lefle for hans ego .. hans for gode forhold til Putin og Kim Il osv det er ihvertfald ikke godt for nogen .. Læste også forleden at Kina havde udtalt at så længe Tr er præsident ville de ikke angribe Taiwan ... hvad det så bunder i ved jeg ikke, men så langt så godt ... måske er det som med så meget andet i verden efterhånden, muskel-magt og våben demonstration fører faktisk ikke noget med sig, der er altid nogen der vil forsøge at overtrumfe ...MEN trusler om at ramme lande på økonomien så det mærkes det virker åbenbart bedre ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#214   20. aug Lidt sjov smiley

https://www.youtube.com/shorts/Vdb-OW4r8QI

• #215   22. aug gad vide om et land som USA nogensinde kan blive en diktatur stat ..

• #216   22. aug # 215: Hanne, der arbejdes da hårdt på det i øjeblikket. smiley

• #217   22. aug ja det er det der får mig til at tænke på det .. en uhyggelig tanke ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#218   26. aug "Mette Frederiksen: Ikke vores opgave at kalde Israels fremfærd for folkemord"

- ligesom de danske politikere ikke syntes, det var deres opgave at blande sig, da Tyskland gik i gang med at udrydde jøderne.

smiley

• #219   19. okt nå ja lidt foregår der jo ..
    Som jeg talte med en om, man må jo, trods ens holdning til Trump give ham credit for hvad han opnår, hans facon er jo selvsagt ikke en man ellers ser hos verdens ledere, men frisk er den da indimellem, og ingen andre han nok kunnet stille Netanyahu stolen for døren på den måde, eller fået den arabiske verden til at gøre det samme hos Hamas.. om det holder må tiden vise...
    Så kan man jo håbe han gør det samme hos Putin, og ja det bliver med afgivelse af land i Ukraine, og usmageligt er det, men måske man må sige "Vil du have fred, eller vil du have ret" og kan man så undgå en klausul om at Ukraine IKKE med tiden kan blive Nato medlem så er det måske den vej man skal gå ..

MINK ... føj hvor jeh hader når folk bliver begærlige ... den udmålings måde der er brugt til de erstatninger er ulækker ... nogle af pengene er så gået til Venstre som betaling for at holde hånden over Mette´s dumhed/fejl der skete i farten..
    Jeg mener stadig ikke andre havde fået os igennem Corana så godt som hun gjorde ... men stå dog ved det der skete og få de SMS´er frem ... jeg gider sgutte vi skal blive sådan en bananstat med flere skjulte ting i det off system ...

• #220   19. okt Trump var også tæt på at skabe fred mellem Nord og Sydkorea i hans sidste præsidentperiode, så tæt på at de to lande stillede til OL, som et samlet hold Korea.

Hvad der efterfølgende skete fulgte jeg desværre ikke med i, om det var fordi han tabte sidste valg og Biden blev præsident, at det løb ud i sandet?

Men noget af en bedrift under alle omstændigheder.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#221   19. okt Det er ærgerligt, at Trump er så usympatisk - for han kan sgu noget mht at gå andre og nye veje, når det gælder gamle og fastlåste mønstre. Uanset hvor lidt jeg kan lide ham, må jeg erkende, at uden evner er han afgjort ikke, og jeg tænker, at hans rolle som bøllebarnet, der ikke følger reglerne gør, at han kan handle, hvor andre tøver - på godt og ondt.

Mht minkavlerne var de usympatiske før corona - og usympatiske efter smiley

• #222   19. okt dejligt at høre fra dig IkkeSom ...

ja de er og var usympatiske ... nu også grådige ...

• #223   22. nov hvad fanden er det nu med Trump og USA ... hvordan kan det være det er sådan et knæfald for Putin i det nye fredsudkast ... det re jo nærmest det værste der har været fremme .. en ting er landafgivelse, og intet NATO medlemskab, det havde vi hørt, men en tvangs nedskæring i militær og militær formåen oven i og ingen NATO styrker i landet, det er jo så godt som at sige til Putin, så er resten serveret .. og rent ud sagt at pisse på Europa ... jeg er faktisk i chok og i den grad mere med på tankerne om at russerne har en eller anden klemme på TR ...

Den fredsaftale skriger, at kommer der ikke en anden fornuft på posten når Putin forhåbentlig snart dør, så er krig videre ud i Europa nærmest uundgåelig ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#224   22. nov Gad vide, hvad Trump har fået for at give Putin, hvad han vil have.
    Krig i Europa tror jeg ikke er forestående. Vi bøjer nakken for Putin og Trump smiley

• #225   22. nov tja ... man hvis man tænker helt derud hvor min fantasi forlængst er sluppet op, så kunne jeg tænke om der er Epstein filer tilbage der belaster Trump eller han nu bare er hist og pist nævnt som en eller anden perifær ven ... at har der været noget med mindreårige piger så er det Gone with the Russians ...

Jeg tænker ikke nødvendigvis nært forestående, alt efter hvad nært er ... men når russerne med et stærkt svækket militær i Ukraine bare næste gang, når de lige har samlet kræfter, kan tromle igennem og til Polen så kan alt ske ... nær fremtid er for mig i relation til Europæisk storkrig er alt fra 0-15/20 år --

Det er ikke længe siden TR udtrykte skepsis over Putin og skuffelse, og nu er der total knæfald

• #226   3. dec jeg fatter ikke den snak om at vi skal sætte momsen ned på fødevarer ... eller jo det gør jeg, MEN lige i denne situation blev det fx vist forleden at råvarepriserne å¨det der bruges til fx mælk (prisen landmændene får er faldet) kaffe, smør og oksekødet faktisk er faldet støt gennem nogen tid .. og at når råvarepriserne stiger så sættes priserne ALTOD op mens når råvare priserne falder ja så SURPRISE sættes priserne ikke ned ... hvorfor hulen skulle vi via moms-nedsættelse fylde lommerne hos de der sidder og skummer fløden (jeg ved ikke hvilket led det er) men fx ville ARLA ikke udtale sig ..
    Det er bare ikke ok ... så må man se på en lovgivning der laver en formel efter hvilken man sætter fortjeneste ifht til råvareprisen og andre reelle udgifter, men hvor prisen på varer kan gå lige så vel ned som op ...

og ja ellers er jeg enig i kritikken i hvorfor skal afgiften på usunde ting ned istedet for hvis der er penge til det så at sætte moms ned på sunde ting som frugt, grønt, fuldkorn og magre kødprodukter ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#227   4. dec Arla har øget sit overskud fra 23 til 24 med 156.838.080,00 kroner. Hvordan det hænger sammen med, at landmændene får millioner i støtte, kan jeg ikke lige regne ud.

• #228   4. dec det aner jeg ikke, men der var et indslag i nyhederne forleden der viste at afregningen til landmændene for mælk var faldet ... og at andre råvare priser også var faldet i forhold til starten af året .. men at priserne ude i butikkerne jo ikke er fulgt med ned som de gør op .. hvilket led der skummer fløden ved jeg ikke, men iflg butikkerne er det ikke dem .. og som skrevet lige omkring smør og mælkepriserne ville ARLA ikke stille op ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#229   4. dec Jeg gætter på, at Arla skummer fløden.

• #230   4. dec lige netop Isabelle og det kan da ikke være rigtigt at en momsnedsættelse faktisk skal være for at endnu flere penge kommer i de rigeste lommer, det bliver jo i en konstellation uden rammer for hvad firmaer må når råvarepriser går op og ned til statsstøtte til virksomhederne .. et tag-selv-bord for prisstigninger ..
    der er nok nogen der kan regne noget ud således at når en pris stiger grundet øgede råvarepriser, så skal den stige og falde ihenhold til disse råvare priser ..

der er simpelthen sådan en grådighed visse steder i erhvervslivet ... jeg kan det ikke

• #231   5. dec det er lige netop også dette jeg frygter hvis man bare sænker momsen på fødevarer uden man sikret at besparelsen ikke bare ædes op af at diverse led sætter prisen op

det er fandme noget svineri :
    https://ekstrabladet.dk/penge/trods-saenket-elafgift-tusindvis-af-kunder-snydes-for-rabat/11026194

dvs at de penge staten ikke får ind i el-afgift og som kunne være brugt til sundhed, uddannelse og velfærd de ender istedet hos diverse i forvejen velbjærgede store aktionærer, til løn- og bonus stigninger på direktionsgangene osv ... de kommer ikke rent til at være besparelse ude i de pressede husholdninger eller i det hele taget bare hos den menige dansker..

jeg er 100% for at der skal mindre moms på sunde fødevarer, og at el-afgiften kommer ned (det er en EU harmonisering) .. MEN det skal komme forbrugerne tilgode, for ellers betaler den almen dansker 2 gange, først på prisen der så ikke falder og derefter på at de manglende penge i statskassen mangler i velfærdsfinansieringen ..

Kommentér på:
Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ...

Annonce