Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ... {{forumTopicSubject}}
synes ofte Off Topic hverdagsrelevante emner drukner i den generelle tråd ...
I min alder ønsker man normalt ikke 3½-4 år skal gå hurtigt, men fXck hvor er jeg skræmt ved tanken om Trump og Musk ved roret Overthere, mit fredselskende gen ville ønske de 2 blev rygende uvenner snarest ...
Hvad mener I om forretningsmandens "jeg afviser ikke at bruge økonomisk, eller militær magt" for øget, eller total kontrol over Panama Kanalen og Grønland ...
Og Musk´s utidige indblanding i indenrigspolitik i Europæiske lande
Og hvad tænker I om Syriens fremtid, men en leder der nok synes mere moderne og åben, men som ikke giver håndtryk til kvinder ..
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Nu går verdenen jo ikke under, fordi Trump er blevet præsident, det udløser hellere ikke straks den tredje verdenskrig (som sådanset allerede er startet for lang tid siden)
Sidst han var præsident kom der også et stort ramaskrig fra resten af verdenen og meget "sortsyn". Men hellere ikke dengang gik verdenen under og alle de negative spådomme gik hellere ikke i opfyldelse.
Endvidere så er det jo hellere ikke Trump alene som bestemmer.
At Trump gerne vil have fat i Grønland kan jeg godt forstå. Grønland ligger jo strategisk rigtig i forhold til USA og deres forsvar. Om USA får bestemmelse over Grønland er det kun grønlænderne selv der bestemmer.
Økonomisk ville det være en gevinst for os, hvis ikke vi mere har ansvar for Grønland.
Og Syrien ? Tja, når den nuværende leder nægter at give hånd til kvindelige udlandske ministre, så siger det vist ret meget om, hvad der kommer til at ske fremover ..............
Og Musk, en idiot med masser af penge, men derfor kan han da godt udtale sig om andre landes politik uden at hans udtalelser straks bliver omsat
Vi andre udtaler os jo også om andre landes indenrigspolitik, og havde vi lige så mange penge som Musk, så ville vores udtalelser også komme i verdenens aviser.
Hvorfor altid kun se det negative og dommedag. Hvorfor ikke give det en chance, med Trump ved roret kommer der til at ske både negative og positive ting, akkurat som i andre lande.
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.401
"For omkring 15 år siden sad jeg og talte med en russisk diplomat, der blev irriteret over mine spørgsmål og udbrød: ”Uanset hvad, så husk lige, at Rusland har atomvåben nok til at reducere hele Europa til en tom parkeringsplads 100 gange"
https://www.altinget.dk/artikel/kan-europa-gribe-oejeblikket-eller-vil-turbo-trump-koere-os-over
Der er brug for, at USA og Europa står sammen. Det er jeg stærkt i tvivl om vil være tilfældet med Trump ved roret denne gang. Men selvfølgelig kan vi altid håbe
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.759
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.749
Der er så mange kriser, krige, uretfærdigheder, bekymrende statsledere osv., og jeg forbeholder mig ret til selv at vælge, hvornår jeg tager det ind, og hvornår jeg lukker af for det.
Jeg gør mit bedste, for at være et godt og ordenligt menneske i min dagligdag - og tager gerne fat i de udfordringer, jeg møder der - men de helt store ting ude i den store verden, som jeg virkelig har svært ved at kunne gøre noget ved - de får ikke lov til at holde mig vågen om natten.
feb 2013
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.353
Sidste gang Tr var ved magten kom det bag på ham selv han vandt, han havde slet ikke et hold klar der var parate til at udføre og bakke hans vanvittige ideer op, det har han denne gang + Elon Musk ...
Sidste gang stillede han krav til Europa om at øge deres forsvarsbudgetter så vidt jeg husker til minimum 2% af bruttonationalproduktet ... I går sagde han så 5% ....
I går udtalte han også fx om Dk og Panama at små lande uden økonomisk power ikke skulle have de fordele og den magt de længe har haft ....
Den slags udtalelser og Musk´s om andre landes indenrigspolitik er ikke statsmænd værdige, de er set ud fra forretningsmans hjerner, og indeholder ikke en world-wide forståelse for politik og diplomati og det er imo destabiliserende i en verden med Putin og en højredrejning flere steder i Europa .... et USA der er sig selv nok i verdenspolitikken og som tilsidesætter al politisk fornuft overfor de samarbejdspartnere de sammen med har skabt et noget mere sikkert Europa siden 2. verdenskrig og hvor Tr ikke afviser militær magt eller økonomisk pression for at få det som man vil ... jamen det er tudetosset ... og ja jeg tror manden er gal nok til det ...
Jeg tror amerikanerne synes det er fantastisk, og jeg troede vi skulle overleve 3½ år, er sgu bange for TR. Junior bliver kørt i stilling til næste republikanske kandidat ...
Men som min søn sagde, " en spændende verden, men ikke lige på den umiddelbart gode måde"
Er virkelig virkelig spændt på om Tr gør noget ifht Putin og i fht Mellemøsten .. hvis ikke vil det nok ses som carte blanche til at fortsætte som de gør nu ...
Det er mange ting manden har lovet at gøre hurtigt, udover det indenrigspolitiske ..
feb 2011
AHmeeeen ... hvis det ikke var fordi manden får magt, så er det jo komisk ... og ja trist at en statsmand (som han jo bliver i kraft af position) udtaler sig som en simpel bølle :
Elon Musk reagerer: 'Det er ligegyldigt, hvad du siger'
Del:
Rigmanden Elon Musk, der er en nær Donald Trump-støtte, reagerer nu på, at den afgående premierminister i Canada, Justin Trudeau, ganske klart har afvist, at Donald Trumps interesse i at indlemme Canada under USA kan blive en realitet.
- Der er ikke en snebolds chance i helvede for, at Canada bliver en del af USA, skrev Trudeau tirsdag aften på det sociale medie X, som Elon Musk ejer.
På samme medie slår rigmanden nu tilbage:
- Girl, du er ikke Canadas guvernør længere, så det er ligegyldigt, hvad du siger, skriver han onsdag morgen dansk tid.
Justin Trudeau meddelte forleden, at han træder tilbage som leder af Det Liberale Parti og på sigt også som premierminister.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.022
Og hvorfor nævne det?
Fordi jeg tror ærlig talt altid at man i sin samtid føler at NU går det da helt elendigt, og i gamle dage dér var tiden bedre. Men det føler alle generationer igennem tiden, og alligevel går det.
Og det kommer det også til denne gang;)
Mere konkret ift Grønland: jeg håber grønlænderne husker på hvor mange samfundsmæssige goder der følger med at være en del af Danmarks. Uddannelse, lægehjælp, ældrepleje, kriminalitet, hjælp ifm naturkatastrofer, osv. ting som forsvinder hvis de skal underlægge sig USA's beskyttelse. De bliver ALDRIG en amerikansk stat. De kommer maks til at få samme status som Puerto Rico (som er amerikansk territorie) med en del selvstyre, men fx husk lige på hvor meget hjælp fik ultra-fattige Puerto Rico, da de for nogle år siden blev smadret af en orkan?
Grønlændere kan stemme til folketingsvalg, Puerto Ricanere kan ikke stemme til præsidentvalg. Osv.
Det er klart ikke godt for DK at miste Grønland, men jeg tror nu heller ikke det er en fordel for Grønland at blive US territorie, og jeg håber, de kan se sig udover det had til DK, der er blusset op over kolonitiden de seneste 10-15år.
feb 2011
jeg var da godt nok mere imponeret af statsledere da atom-nedrustning var the shit ..
okt 2023
Lige mine ord, Hanne
"jeg forbeholder mig ret til selv at vælge, hvornår jeg tager det ind, og hvornår jeg lukker af for det"
Det gør jeg sådan set også. Pt har jeg desværre sådan lidt svært ved at lukke alt skræmmende ude. Jeg tror, det hænger sammen med, at når ens lille verden er rystet, kan man være lidt mere skrøbelig overfor den store også.
Oh at tænke på, hvor bekymringsløs jeg generelt var for ganske få år siden
feb 2013
Og ja, det bør vi i Europa tage til efterretning og så få sat turbo på vores eget samarbejde. Incl forsvarssamarbejde i et NATO som måske er uden USA på et tidspunkt. Og ja, så kommer vi allesammen til at bruge flere penge på vores forsvar og nok også mere end det vi har forpligtet os til. Det er supertrælst for det er da sjovere at bruge pengene på noget andet. Men mon ikke det er nødvendigt i den verden vi komme til at bebo i den nærmeste fremtid. Jeg mere lyst til at være en lidt fattigere dansker, der får lidt færre velfærdsgoder end jeg har lyst til at være besat af Rusland. Det er vel et eller andet sted faktisk heller ikke iorden at så mange NATO-lande i mange år ikke har brugt det beløb på forsvar som man egentlig forpligtede sig til da man gik ind i samarbejdet.
Og ja, Trump Jr bliver sikkert kørt i stilling som den næste republikanske kandidat af Trump og hans folk, men der kan nå at løbe meget vand i åen i mellemtiden. Det kan være at alle de fattige og middelklassen, der stemte på ham denne gang er blevet utilfredse med at de ikke har fået alt det guld og de grønne skove han lovede dem og vender ham ryggen og vil have at 'der skal ske noget nyt'. Toldmure har næsten som sikkert som amen i kirken den effekt at handel går i stå = tab af arbejdspladser både inden og uden for muren. Det går som oftest hårdest ud over den fattigste del af en befolkning.
okt 2023
feb 2011
så tænker jeg hvis vi er heldige så føler hans vælgere sig med tiden svigtet hvis hans MAGA viser sig at dreje mere om verden derude, end at forbedre forholdene indenlands .. maske det viser sig at der er flere versioner af hvad MAGA skal koncentrere sig om ...
feb 2013
feb 2011
Men Europa har dummet sig, hvilet for længe på laurbærrene efter 3. verdenskrig, lukreret for meget på USA istedet for at blive stærkere sammen ...
feb 2011
https://www.bt.dk/kendte/martin-thorborg-om-elon-musk-jeg-maa-erkende-at-han-har-naaet-en-graense
okt 2023
maj 2009
Tja, lige som herhjemme.....................
feb 2011
okt 2023
Hvad mener du, Anni?
Mette Frederiksen har vist ikke lovet at fjerne Danmarks gæld - som i øvrigt bliver mindre og mindre.
Statsgæld i 2018 (Løkke Rasmussen var statsminister): 437,7 milliarder.
Statsgæld i dag: 294 milliarder.
Så på hvilken måde er det, du mener, at danske forhold mht. statsgæld og uindfriede løfter på dette område, minder om USA?
Hvis du mener, at de rigeste i Danmark har fået mest ud af Mette Frederiksens skattepolitik, er jeg helt enig.
maj 2009
Men når Mette ikke holder sine løfter er det selvfølgelig noget andet, for Mette er jo din helt.
Når Trump lover noget og ikke holder det, så er det selvfølgelig en katastrofe, for han er jo ikke din helt.
Inden man begynder at hakke på andre landes politikere for at de ikke har indfriet deres valgløfter, så skulle man lige se på sit eget lands politikeres valgløfter. Hvis ikke de er indfriet, kan man hellere ikke tillade sig at hakke på andre landes.
Men en ting er selvfølgelig morale, men dobbelt morale er dobbelt så godt.
feb 2011
Det kan den danske såmænd ikke ... og husk når man peger så går 4 fingre bagud, og vi ved også du ikke kan lide Mette ... jeg er ikke god til at huske valgløfter, men tænker da med alle de reformer og en flertalsregering så er der vel sat gang i en at få en del af løfterne på hjul ...
At de rigeste i DK smagsløst bliver rigere er vel efterhånden reglen uanset regering ... blå, rød, eller hvad skal man kalde den nuværende ...
maj 2009
.. og husk når man peger så går 4 fingre bagud
Det er så ikke rigtig, for du kan ikke få tommeltotten til at pege bagud, så der kan aldrig pege 4 fingre bagud.
Og hvorfor skulle det være at "pege ad" at gøre opmærksom på dobbeltmorele ?
okt 2023
Jeg er dobbeltmoralsk, fordi DU siger, jeg er fan af Mette og alt, hvad hun gør. Det er fuldstændig ligegyldigt, at jeg ikke er - og ikke stemmer på hende. Hvad betyder fakta, hvis du kan pege fingre af nogen - her mig? Tja. Fakta og sandheden betyder åbenbart lige så lidt for dig som for Trump.
Jo. Selvfølgelig kan man hakke på andre landes politikere, selv om ens egne ikke gør alt, hvad de lover. Jeg vil da ikke holdes ansvarlig for, at vores regering ikke gør/har gjort alt det, de har lovet. Men interessant tanke ellers. Den indebærer vist, at ingen i hele verden kan tillade sig at kritisere andre landes politikere - for hvor finder vi et land, hvor regeringen opfylder samtlige valgløfter?
PS. Det er ikke første gang, du har kritiseret mig for at stemme på Mette. Sidst fortalte jeg OGSÅ, at jeg aldrig har stemt på hende. Men men - det er nok ikke sidste gang, du hiver DEN papkanin op af hatten
okt 2023
Det er uanstændigt at lyve om andre mennesker.
feb 2011
Desuden er der næppe nogen der indfrier alt ... jeg indrømmer blankt jeg elskede Corona Mette, jeg er ikke sp vild med blå Mette ... og jeg hader mink opdræt er kommet i gang igen ...
okt 2023
"Myterne om løftebrud
Den politiske debat i Danmark handler ofte om løftebrud.
Men Danmarks tre seneste statsministre, Helle Thorning-Schmidt (S), Lars Løkke Rasmussen (V) og Mette Frederiksen, har trods den heftige debat om løftebrud alle taget hul på eller gennemført langt det meste af den politik, de er gået til valg på."
https://www.mm.dk/velfaerd/artikel/mette-frederiksen-har-foert-de-fleste-af-sine-365-loefter-ud-i-livet
okt 2023
okt 2023
feb 2011
maj 2009
Det er da ellers en udmelding der vil noget.
Men dobbeltmoralen længe leve.
Og selvfølgelig er du da ikke dobbeltmoralsk
Isabelle når nu du selv skal sige det.
Uanset hvad du siger, så er det uretfærdigt og dobbeltmoralsk at klandre nogen for brudte valgløfter og samtidig synes at det er ok, at andre gør det samme.
I din verden afhænger retfærdighed åbenbart af hvem der bryder løfter og hvor godt du kan lide dem.
maj 2009
Isabelle, hvor er det lige at jeg har udtalt mig om at du stemmer på Mette ?
Det har jeg ikke gjort et eneste sted, så det er da dig som kommer med en løgn her.
Du beskylder mig for at lyve, hvilket så ikke er rigtig, og samtidig smider du lige selv en løgn op
Jeg kan kun sige dobeltmorale ..........
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.118
feb 2011
stop I to ... Anni, for ikke så længe siden blev du også af en beskyldt for at være dobb.moralsk .... det er vi vidst alle fra tid til anden ellers er man det perfekte menneske, det har jeg endnu tilgode at møde nogen der er, og det lyder sgu heller ikke særlig rart ...
Anni hader Mette .... nogle af os andre kunne lide hende engang i andre konstellationer end hun er i dag ...
maj 2009
Men jeg vil ikke beskyldes for at lyve når det ikke er sandt, kun fordi jeg påpeger dobbeltmoralen.
Det mest latterlige er, at vedkommende som beskylder mig for at lyve er den der lyver.
Og nej, jeg hader ikke Mette, men hun er altså ikke min helt og jeg forsvarer ikke alt hvad hun har gjort/gør.
jun 2011
maj 2009
Måske du også skulle komme med en henstilling til Isabelle om at hun ikke skal lyve og beskylde andre for at lyve.....
Og i øvrigt så var det ikke mig der startede.
Jeg skrev bare
Tja, lige som herhjemme, og det passede åbenbart ikke Isabelle, og så startede hun hele det her ævl og bøvl............
okt 2023
Hvor FÅR du fra, at jeg finder det OK at Mette Frederiksen bryder valgløfter?
Jo, Anni. Du startede vores palaver. Jeg spørger dig helt neutralt i #20, hvad du mener med "lige som herhjemme".
Jeg får et hånende svar:
"Isabelle, Mette har da ikke holdt sig tilbage med at love en masse, som aldrig er blevet til noget.
Men når Mette ikke holder sine løfter er det selvfølgelig noget andet, for Mette er jo din helt.
Når Trump lover noget og ikke holder det, så er det selvfølgelig en katastrofe, for han er jo ikke din helt."
Når jeg ikke mener og aldrig har udtrykt ovenstående, er det så løgn eller sandhed i dine øjne, Anni?
Hvorfor skriver du det egentlig?
okt 2023
Godt spørgsmål, Nittib
maj 2009
Og dette med at lyve må du vist tage på din egen kappe.
Du har utallige gange forsvaret Mette, uanset hvad hun har gjort, og rost hende l til skyerne.,
Så det må jo betyde, at det er ok når Mette laver løftebrud.
Men desværre kan det jo ikke bevises mere, for du havde jo en periode, hvor du flere gange slettede dig som medlem og kort efter meldte dig ind igen.
Smart, så forsvinder alt jo.
På dit opslag om st Trump har begået løftebrud svarer jeg stille og rolig " tja, lige som her hjemme"
Hvorefter du straks farer i flint og kommer med en længere svada om Trump og hans løftebrud, og at Mette jo ikke har lovet at fjerne statsgælden.
Nej, det har hun ikke men hun har begået andre løftebrud, og det drejer sig ikke om hvilke løftebrud, men om at der så sandelig også begås løftebrud her hjemme, .Det har du åbenbart svært ved at acceptere, for i din verden er et løftebrud åbenbart ikke et løftebrud, i din verden er løftebrud åbenbart meget værre når de kommer fra Trump
Og når nu du ikke kan tåle at jeg ikke har samme mening som dig, så tag dog og spring mine indlæg over, frem for at provokerende ballade.
Et løftebrud er i mine øjne et løftebrud, uanset hvad det handler om, uanset af hvem det kommer fra og hvad det handler om.
okt 2023
Jeg vil fremover gøre mit ypperste for at springe visse af dine indlæg over
Hav en dejlig søndag.
feb 2011
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/17.000-laeger-i-opraab-stop-ham/10493492
Ingen skal beskyldes for at lyve ALLE kan tage fejl .... og man kan selv styre om man hakker på folk .... og det synes jeg så man skal finde sig for god til at gøre konsekvent, derfor kan der godt ryge en finke af fadet og det skal der også være plads til ..
maj 2009
Ja Isabelle, hvad får du ud af at lave det ????
Jeg forstår simpelthen ikke din logik.
Lover man noget og ikke holder det, så er det løftebrud, uanset hvad man lovede eller hvem der lovede.
Men det er det åbenbart ikke i din verden. der kommer det åbenbart an på, hvem det er der lover noget og om hvad der blev lovet
Det kan vist sammenlignes med, at hvis Trump går i supermarkedet og stjæler en oksemørbrad, så er det butikstyveri, men hvis Mette går i supermarkedet og stjæler en pakke smør, så er det ikke butikstyveri, for der er jo forskel på mennesker........
En virkelig sær livsindstilling..........
okt 2023
Din måde at "argumentere" på minder om den med manden, der spørger den anden mand: "Slår du stadig din kone?"
feb 2011
Nu har Tr så magten i begge huse så dybest set har han magt til at gennemføre hvad han har lovet ... hvilket stadig ikke er sandsynligt at det kan lade sige gøre
okt 2023
okt 2023
okt 2023
https://youtu.be/zIIHF3L_Y6c
feb 2011
feb 2011
okt 2023
feb 2011
okt 2023
https://www.facebook.com/watch/?v=429236006143886
feb 2011
men sikke nogle skønne holdninger og en empatisk måde at formidle dem på ...
elskede hendes skud mod programmer der finder store huse til folk ...
okt 2023
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.749
Hvad tænker I om værnepligt til kvinder?
maj 2009
Havde jeg været i den alder ville jeg have deltaget uden brok.
Der råbes op om ligestilling, så må det vel også gælde værnepligt.
Endvidere skader det jo hellere ikke, at kvinderne også kan betjene våben mm, hvis nu der skulle være brug for at forsvare Danmark
feb 2011
Jeg synes så ikke der skal være en 50/50 barselsorlov med mindre den forlænges væsentlig ifht fx amning og risikoen for at de små kommer endnu tidligere i institution end i dag ... så derfor synes jeg ikke det er skruet helt fair sammen med den der værnepligt ..
Jeg må sige jeg GAD ikke, er glad for mine døtre er for gamle, og man kan jo håbe der kommer fredstid igen så antallet af frinumre stiger ..
I det hele taget ville jeg på den ene side foretrække at sammensætning af barsel og værnepligt var mere op til de enkelte selv ... på den anden side ser jeg en nødvendighed for at der er en lov for at få mere lighed ind begge steder ..
Men det er kvinderne der ender med at komme mere bagud og det er ikke fair ..
maj 2009
Værnepligtwn er lige lang, og mændene kommer da lige så lant bagud.
feb 2011
nu sætter jeg jo det i en sammenhæng hvor det med at få børn også for de fleste vil blive en del af livet .. skulle man nu fx få et, nogle tidligere end gennemsnittet, så vil det nemt kunne ramme ind i man/kvinderne bliver senere færdige med uddannelse, og ligeledes gennem livet der i 20´erne og 30´erne alt efter hvor mange børn man får skubbe kvinders karrierer ifht mændenes ... sådan er det allerede i forvejen, en værnepligt oveni kan gøre det værre ... fx i min ældstes erhverv som kirurg der tæller antallet af operationer i nogle tilfælde til karriere, og specielle operationer, der kan man sige at med hendes 2 børn (da var der ikke nuværende barselsregler) der med tiden før fødsel også så har hendes mandlige kolleger kunnet nå mange operationer på de ca 24 måneder hun var væk, det betyder noget i fx løn, og dermed også senere i pension ..
maj 2009
jun 2011
Og dermed ser jeg virkelig ingen grund til at det ikke skulle være ens.
Barsel og børn er forhåbentligt langt senere i livet, måske kan en værnepligt ligefrem sørge for at der bliver færre teenage mødre, fordi de har andet at tage sig til end at hænge ud med en fyr. Man kan da håbe
okt 2023
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/politik/regering/russer-vi-skal-bruge-gr%C3%B8nland/ar-BB1rrAoc?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=87b0a638a69c4d05aa87cac98592c1d4&ei=30
feb 2011
@ A-S ... selvom barsel/børn er senere i livet giver det stadig hen over livet en skævvridning mlm kønnene, den bliver så ikke mindre af der allerede tidligere i livet ligger en værnepligt ... jeg er splittet, man kan imo ikke råbe i ligestillingens navn som argument i nogen ting, men ikke i andre ..
Måske det ender med at grønlænderene fortryder deres åbne arme, det kunne ende med optrapning og sammenstød deroppe ..
Så en video hvor amerikanere går rundt og deler dollars ud deroppe (bankerne har også haft en del vekslinger af dollars deroppe efter besøget) en mand smider pengene og træder på dem, og spørger "tror du kan købe mig) hvorefter amerikaneren siger om han da ikke vil være amerikaner og hvis han havde smagt en eller anden fast food ting så ville han helt sikkert være amerikaner ... tænk sig at magten i USA går til nogen der tror man kan købe sig til alt ... som tror respekt købes og ikke ved den skal man gøre sig fortjent til ... som en anden grønlæder udtalte, det helt rigtige ord for det SMAGLØST ... det er ordet for den administration ..
Og Elon flirter med kineserne om at købe rettigheder til TikTok i USA ... jo jo manden der også hjalp Putin ved ikke at ville slukke for nogle af hans dimser ude i rummet ..
jun 2011
Absolut, og derfor skal vi ikke sidde og sige at fordi kvinder KAN få børn, så skal de ikke ind til værnepligt. Dels fordi alle kvinder ikke får børn, og dels fordi børn, barsel og amning absolut er området, hvor der skal arbejdes på ligestilling. Det er netop super ulige til fordel for manden økonomisk og til fordel for kvinden relationsmæssigt.
Værnepligt og barsel er to områder af livet som ikke har noget med hinanden at gøre. Det er efter min mening absurd at blande dem sammen i debatten. Der er mange dele af livet som sker og leves uafhængigt af hinanden. Jeg blander heller ikke en festlig, fuld og kaotisk ungdom sammen med et roligt, stabilt voksenliv, og jeg påstår absolut ikke, at fordi andre har haft en endnu vildere ungdom, og måske aldrig fandt det rolige stabile voksenliv (eller bare sent), at så skal de have hverken forrang eller baglomme på arbejdsmarkedet. Det er to forskellige ting i livet, som ikke er relateret og ikke skal blandes sammen, men som absolut kan have indvirkning på ens økonomiske ståsted når pensionsalderen kommer (ligesom barsel - og i langt mindre grad værnepligt).
okt 2023
- Og jeg var faktisk ikke klar over, at ligestilling mht. værnepligt allerede ER indført, omend kvindelig værnepligt først træder i kraft efter næste folketingsvalg.
feb 2011
Kan ikke lige finde helt nye tal, eller jo hvis jeg lige ville lede lidt mere, men helt generelt har kvinder mindre opsparet til pension end mænd, og ikke sært er der størst ulighed blandt de der lever i parforhold, dette garanteret fordi de ofte har børn og kvinden ikke alene har haft barsler, men også ofte er den der går på nedsat arbejdstid en periode i livet hvis det er godt for familiens trivsel ...
Igen, jeg er ikke imod værnepligt (udover jeg er det generelt) men enten er der ligestilling ellers er der ikke ...
okt 2023
https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/jo-flere-boern-des-stoerre-ulighed-mellem-fars-og-mors-pension/
maj 2009
Men det vælger de fleste så bevidst fra, fordi faren som regel tjener mere end moren.
Ligestilling = lige løn, lige barsel og værnepligt.
Så må kvinderne lige undvære deres lange genenegle i værnepligtperioden.
Også kvinderne lever i Danmark og nyder godt af goderne, og hvorfor skulle de ikke være med til at forsvare vores land hvis vi bliver truet.
At de skal fritages fordi de kan få børn er ikke en undskyldning. Nettop derfor bør de have en værnepligt så de kan beskytte deres børn og deres land
Jeg synes det er en rigtig god ide med værnepligt til alle. Det kan måske gøre en del kvinder mere selvstændig
okt 2023
Gad vide, hvordan man vil vælge, hvem i en familie, der skal sendes i krig, når der kommer ligestilling på forsvarsområdet. Skal det være far, mor eller skal begge afsted? Dette naturligvis kun i tilfælde af, at der ikke er frivillige nok.
feb 2011
Ha ha, dybest set tror jeg ikke nødvendigvis mænd ønsker at kvinder behøver blive mere selvstændige
@ Isabelle, ja det kan da blive et issue ...
okt 2023
PS. Min datter elskede at gå hjemme med børnene, så ingen klager fra hende over skævhed
feb 2011
Jeg kender mange kvinder der er kede af at skulle af med noget af barslen, ikke fordi de ikke under far en stor del, men fordi de gerne vil være det længere ved baby, og fx amme længere ...
jun 2011
Isabelle: ift til dit amme-spg. Det er mig en gåde hvorfor det her med amning skal være det afgørende for hvem der skal have barsel længst. Man kan starte barslen sammen, man kan som kvinde tage de første 11uger og så bytte med manden, osv. der er mange muligheder. Det handler om at mange vælger den traditionelle.
Personligt skal jeg ikke amme, hvis jeg skal have børn, dvs i princippet kunne min mand starte barslen alene, såfremt fødslen ville være gået godt og jeg var klar til arbejde. Det er også en mulighed.
Ift løn: KÆMPE problem som ikke bliver anderkendt i samfundet og af den grund faktisk vokser. Dk er de seneste år faldet på listen over ligestilling i forskellige lande.
Ift hvem der skal i krig: det er vel den der kan og vil? Jeg forstår ikke om du prøver at påpege et problem med spørgsmålet.
okt 2023
Det var, som jeg skrev, bare en strøtanke, der lige faldt mig ind.
Mit "spørgsmål" mht. amning var ment for sjov - derfor smileyerne
11 ugers amning er ikke meget. Sundhedsstyrelsen og WHO anbefaler, at spædbørn ammes i (minimum) seks måneder. Der kan selvfølgelig være årsager til, at kvinder ikke kan amme så længe (jeg havde fx ikke mere mælk efter få uger med mit første barn
feb 2011
Jeg valgte ikke at amme mit første barn, kunne ikke det andet, og fik en lykkelig amning med det 3. den dag i dag gør det mig stadig ondt jeg valgte fra med det første, hun havde så mange maveproblemer .....
Amning er stadig det bedste for børnene ... og ja jeg går ind for frivillighed, men tænker da også at ønsker man børn så ønsker man dem også den bedste start ... anbefalingerne hedder fuld amning 6 måneder og delvis amning til 12 måneder, gerne længere..
hvis der bliver krig kan man vel ikke sige at det kun er dem der kan eller vil deltage, så bliver folk i en vis aldersgruppe vel tvangsindkaldt
okt 2023
feb 2011
Netop det er så nemt, med den 3. kunne jeg amme hvorsomhelst og nårsomhelst, desværre kun i 4 måneder da jeg så røg på hospitalet og måtte opereres, orkede ikke rigtig at holde det igang ... men dejligt var det ...
Det har desværre ikke været så nemt for min yngste, men hun måtte kæmpe da han jo ikke kunne omsætte erstatningen ..
Hun skal føde igen i maj/juni og kører simpelthen 100% vegansk kost fra 2-3 uger før fødsel denne gang ..
feb 2011
han er ikke en meter bedre en diverse diktatorer ...
maj 2009
Men hvorfor kam moren ikke bare malke ud og så kan faderen give det i flaske ?
Så det er ikke nødvendig at moren skal gå hjemme i et år fordi hun skal amme.
Faren er vel lige så velegnet til at passe barnet som moren.
Hvis ikke, så skulle man nok ikke have fået børn sammen.
feb 2011
Det er sgu ikke altid amning bare er problemfrit og dermed heller ikke det at opretholde en mælkeproduktion ... at malke fx ½-1 liter ud kræver sit væskeindtag, sim ro og et overskud du næppe har ved siden af et arbejde ...
der er ingen, ihvertfald ikke mig der mener far ikke er lige så god til alt andet ... men lige der holder den ikke sådan bare lige ...
jeg må sige det er sjældent endda meget sjældent jeg bliver lidt arrig, men når jeg har fulgt og støttet på om mine døtres kampe så kan jeg bare mærke at nogen gange skal man passe på med at sige at ting er Bare Lige ...
maj 2009
Er der ikke modermælk nok, så må barnet jo leve af erstatning som tusindvis af børn gør.
At man kan få børn er i mine øjne ikke en undskyldning for at kvinder ikke skal have værnepligt og blive uddannet til at forsvare deres land hvis det er nødvendig, så der bliver vi ikke enig. Kvinder har samme ansvar for deres land som mænd. Og samme ansvar for at forsvare det.
okt 2023
Andres byrder er lette at bære
feb 2011
Og mht til erstatning overser du så også at ikke alle børn kan tåle det, at opretholde fuld mælkeproduktion samtidig med fuldtidsarbejde vil jeg anse for værende umuligt .. men der er de fleste børn så også på kombi kost når de bliver så gamle .. men de der evt er allergiske overfor fx mælkeproteiner de er afhængige af modermælken, mange vokser fra det i alderen mlm 10 mdr-2 år .. heldigvis..
feb 2011
Hvad synes I danske virksomheder skal gøre ..
Jeg ved jeg er ude på dybt vand, men ærligt så udover vi tjener penge i USA så tjener de også penge i at eksportere til DK/EU ,,, og de danske virksomheder der også er i USA skaffer arbejdspladser ...
Jeg synes man skal gøre ALT for at finde andre markeder, selv Kina, og så skal man true med at lukke de virksomheder der er i USA hvis TR vil gøre det hele så egoistisk svært ..
Vi skal ikke bøje nakken som om USA er den eneste mulighed i verden der er .. og nej det bliver ikke nemt, men er sikker på det er muligt ... om vi mister nogle arbejdspladser en tid fordi vi omlægger, eller fordi varen bliver så dyre i USA de ikke kan sælges er jo hips om hap .. så derfor synes jeg man skal gå efter løsrivelse ..det er jo det han vil USA skal .. være mægtigst på alt uanset det er på bekostning af politisk balance ..
Det han har gang i viser med al tydelighed at der er forskel på at drive virksomhed og drive politik ..
Som en skrev i går, (kan desværre ikke lige finde det) men MAGA står ikke kun for det indenrigske, det står for USA vil have alt på deres (TR´s ) vilkår ...
er så spændt på hvad der sker til midtvejsvalg, og om 3½-4 år ... er det en linie der fortsætter eller kommer der en politikker med verdenssyn igen ..
okt 2023
PS. Det er også lidt komisk - som en lille dreng, der gør sig umage for at se meeeeget sur og farlig ud
feb 2011
Egentlig er jeg ikke begejstret for Muté Egede, men han er da tilsyneladende den der klarest har fået sagt fra overfor TR ...
Synes den her artikel er lidt spændende:
https://www.bt.dk/udland/maaling-europa-staar-alene-mens-store-dele-af-verden-glaeder-sig-til-trump
det fleste af de der glæder sig til TR version 2 er så lande hvor jeg tænker det de mest glæder sig over er at de tror de får mere handlefrihed ... lande der tænker Tr ikke gider lade USA blande sig i fx menneskerettigheder mm fordi der ikke er noget i det (økonomisk) for USA .. han leder jo som en forretningsmand og ikke som en ideolog og politikker
feb 2011
feb 2011
jun 2011
Mange lande har ikke mulighed for at man ammer sit barn i flere år og alligevel bliver vi flere og flere mennesker. Dermed ikke sagt at folk ikke skal amme, men man skal altså huske at vi er åndsvagt forkælede" herhjemme ift muligheder. Og deri må også ligge mulige løsninger ift denne diskussion.
Jeg vil dog igen også sige at jeg synes i DEN grad at det er en stråmand at smide barslen ind som et modargument i debatten om værnepligt. Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde og det er udover et dårligt argument da det ikke vedrører værnepligten, også et problem ift relationsdannelse med far OG et problem for samfundet da vi så viderefører generation efter generation de her mønstre. Det fastholder kvinder i "mental load"-stres og mænd i macho-positioner hvor der ikke er plads til at udfolde og udvikle deres følelsesmæssige sider og den stres der så følger med den ensomhed der ligger i at skulle klare alt selv.
Altså, et problem såfremt man ønsker ligestilling vel at mærke, ikke ellers jo, samfundet kører jo videre uanset.
jun 2011
Og at se folk herinde MANGE år efter stadig sige, at de fortryder og er ærgerlige over de ikke kunne helt så meget, som der blev forventet, og stadig bliver forventet, understreger for mig kun hvor meget vi bør undlade at lade den diskurs overleve.
Hvad kan det bruges til? Selv i de ekstreme tilfælde i nævner her, tænker jeg jo: Døde barnet med komælksallergi hvis mor ikke kunne amme? (Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg har svært ved at forestille mig det) vi lever i et land, hvor der er løsninger, og det bør vi udnytte og stoppe med at fastholde kvinder i gammeldags idealer for, hvad der gør én god nok.
feb 2011
Jeg forstår stadig ikke du ikke kan se der eren sammenhæng med ligestilling værnepligt og det at være dem der får børn, mest barsel osv ... den må vi lade ligge ..
jeg ved virkelig ikke hvad der sker hvis man udsætter et barn med allergi for det der reagerer mod ... kan kun sige der findes ikke et produkt der er 100% fri for det protein nogle børn reagerer på .. (det er ikke laktose vi taler om, der er masser af laktosefrie muligheder) dette drejer sig om et protein... mit yngste barnebarn sked blod tilsidst og blev indlagt ... man kan få MME hvor proteinet er hydroliseret (tror jeg det hedder) altså er så nedbrudt som overhovedet muligt, men nej alternativer uden findes ikke ...
Vi har da fine forhold, men hvis man tror DK ligger i top med barselsorlov så skal man tro om igen, der er flere lande der giver bedre muligheder for både far og mor ..
selvfølgelig berører værnepligten ikke relationsdannelsen ... men det berører godt nok ligestillingen ... hvis ikke der lovgivningsmæssigt gives samme fordeling af uger til far og mor ...
I sidste ende må det hele blive en overordnet debat om hvad man vil med helheden i samfundet og under hvilke forudsætninger man hhv vil forsvare sit land i konflikter og under hvilke forudsætninger man vil at fremtidens mennesker skal vokse op ...
feb 2011
jeg hader oprustningen og nødvendigheden af investeringer af såvel penge som mennesker i militær ... jeg græmmes over at menneskets erindring er så kort fra Europa/verden i årene efter 45 og og op til murens fald i 89 hvor der endelig kom en tro på NU var stabilitet, nedrustning og fred sikret ..
okt 2023
Både Hanne og jeg skriver, at vi er uafklarede - og du kører derudaf med argumenter mod noget, ingen af os har skrevet.
"Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde"
Det kan gerne være - men ingen i den her debat gør.
Du stejler over, at modne kvinder plæderer for amning, for hvad med de stakkels unge kvinder, der ikke kan amme. Som jeg skrev et sted var jeg selv en af disse unge kvinder.
Jeg plæderer for amning, fordi brystmælk er det sundeste for baby, og brystmælk er billig og nemt for moren. Det ville da være besynderligt, hvis jeg skrev, at den dyre, besværlige og ikke så sunde modermælkserstatning er den, man bestemt skal vælge
Men nogen er nødt til at vælge erstatningen, og vi skal være lykkelige for, at vi har denne OG har rent vand, så spædbørnene ikke forgiftes. Ulykkeligt, at der så er spædbørn, der ikke kan tåle erstatningen
Hvordan forholder du dig til det forhold, at der stadig er så stor skævhed i kvinders og mænds pension, A-S?
okt 2023
Jeg husker mig selv stå med et sultent spædbarn på armen, mens jeg bøvlede med at koge vand og mixe det med modermælkserstatning - eller varme en flaske, jeg havde lavet klar tidligere. Vand i en gryde, få vandet i kog og så flasken i. Efter lidt tid dryppe et par dråber mælk på armen for at se, om temperaturen var rigtig. Åhhh mælken var for varm. Ind under den kolde hane med flasken, mens baby - min førstefødte blev beroliget.
- Og når mine næste to børn blev sultne som helt små: AT sætte sig, knappe blusen op og give dem mad
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Valdemars 2 yngre brødre August og Julius blev ammet til henholdsvis 12 mdr og 2,5 år. De har selv sagt fra. Fuldammet til de begyndte på fast føde. Jeg har nydt det. Maden er lige ved hånden hele tiden, og altid i rette temperatur. Intet skal skoldes eller forberedes, og jeg elskede den kontakt med mine drenge. Jeg synes personligt ikke det var helt det samme at give flaske.
Valdemar er den eneste der kan udvise lidt allergi samt har svært ved at holde vægten nede. Det er egentlig også det videnskaben siger. Risikoen ved over ægt og allergier er større hos børn der ikke ammet.
okt 2023
feb 2011
Jeg oplevede jo med 1. og 3. barnebarn en slem start, og der står man så både som mor og mormor .. det gjorde ondt..
Jeg mindedes oktober 16, Hugo blev født 17. oktober, min mor døde 30. oktober efter et helvedes år ..
Den lille familie flyttede ind da Hugo skreg og skreg, kunne ikke ligge, føden kørte op og ned til vi frygtede ætsningsskade på spiserøret og det tog vel nærmest 6-8 uger før diagnosen mælkeprotein intolerance kom, derefter mor på 100% mælkefri kost, og så går der ca 14 dage inden kroppen er renset ... vi, mor, moster og mormor, morfar i weekenderne, skiftedes til at sove med Hugo om natten, stablet op så han lå op af vores brystkasse og ikke skulle ligge fladt..De flyttede hjem start januar 2017 .. der var vi oppe hver dag og gå med ham i bæresele så mor kunne sove.. og hun oplevede jo også at mælken var pist væk, 2 gange .. men der var ingen vej udenom, det var det eneste han kunne få så det skulle stimuleres tilbage ..
Det hjalp mest da han kom på fast føde, drak plantemælk og så fik han kalktilskud ..
Men hold da op, det er ikke problemer man bare løser ved at barnet får andet, bliver mæt og sover, sådan er det ikke bare liiige ...
og inden nogen tænker far ... så var han der om aftene, om dagen var han på arbejde og derefter byggede han det hus der skulle have stået færdigt men som ikke gjorde det ..
jun 2011
jun 2011
Jeg synes det er ligeså problematisk som alt andet jeg påpeger ift ligestilling. Og jeg ser det blandt andet løst ved at forældrene fx tog en mere lige mængde barsel, hvilket jeg har talt om hele vejen igennem. Så det undrer mig egentlig du spørger...
Der er selvfølgelig mange andre årsager og dermed løsninger ift skævhed i pension, dog mindre at gøre med denne debat ift barsel.
jun 2011
okt 2023
"Det er KUN fordi mange kører den gammeldags/traditionelle med at kvinden skal være primær relationskilde og det er udover et dårligt argument da det ikke vedrører værnepligten, også et problem ift relationsdannelse med far OG et problem for samfundet da vi så viderefører generation efter generation de her mønstre. Det fastholder kvinder i "mental load"-stres og mænd i macho-positioner hvor der ikke er plads til at udfolde og udvikle deres følelsesmæssige sider og den stres der så følger med den ensomhed der ligger i at skulle klare alt selv."
Når du poster ovenstående her i tråden, oplever jeg, at du argumenterer mod bl.a. mig - og jeg har ikke udtrykt, at kvinden skal være primær relationskilde.
okt 2023
Det gives stadig på flasker, der skal desinficeres.
Mælken skal, uanset om det er pulvermælk eller færdigmælk, varmes op til det er ca 37 grader.
Men man slipper selvfølgelig for at koge vand og blande pulver i, så en lille smule nemmere ER det blevet.
- Og så koster færdigmælken vist i øvrigt pænt meget mere end pulvermælken.
feb 2011
Da min ældste var flaskebarn skulle flasker udover skoldning ligge i et eller andet kæmpekar med en væske, kan ikke huske hvad den hed, men man fandt vist ud af senere at det kunne være skadeligt
Grunden til jeg ærger mig over i dag ikke at have ammet første barn er da jeg prøver en problemfri amning med det 3. barn så er det bare så god en oplevelse, den symbiose og jeg tror mit første barn ville have været lige så god ...
Folk skal vælge hvad der fungerer, men man skal altså vide at der er tilfælde hvor der ikke er et valg hvis man vil barnets bedste ...
jeg synes bestemt også der skal være mere lige fordelt barsel ...
jun 2011
Det er da enormt meget nemmere at hælde lidt pulver i en brezza og trykke på en knap og 30sek efter er der klar mælk. Og der eksisterer en rejseudgave som er endnu simplere end den stationære.
Rengøring er bøvl, men jo ikke i den samme grad som før. Nogle bruger mikroovn med den der holder fx. Det virker ret simpelt for mig at se ift hvad jeg forestiller mig det har været før i tiden:) Ift udstyrsmuligheder er jeg dog ikke ekspert overhovedet, jeg kommenterer ud fra hvad jeg ser folk omkring mig brug og fortælle om deres oplevelse. Hvilket jeg har understreget før...
jun 2011
Og her synes jeg så man skal huske at den med barnets bedste går begge veje.
feb 2011
jun 2007
jun 2007
okt 2023
Jeg kendte ikke til en Brezza, men jeg kan godt se, at den fjerner ét punkt i mælkeklargøringen: At varme mælken op til 37 grader. Men resten lyder til at være lige så besværligt som tidligere.
"Baby Brezza skal fyldes med vand og modermælkserstatning. Vandet skal du koge på forhånd og køle af til stuetemperatur, inden du fylder det i vandtanken. Baby Brezza koger nemlig ikke vandet for dig, men varmer det til den ønskede temperatur. "
- Og nu kan det være, vi skal overveje at stoppe mælke- og ammedebatten
Det giver selvfølgelig mening, Louise - at hospitalet skulle vide, hvor meget mælk Valdemar fik.
okt 2023
Men hvorfor ikke? Musk yder støtte til det yderste højre i Tyskland og forsøger at undergrave lederen af den britiske Labour-regering. Når USA skal styres af pengene, hvorfor skal Europa så ikke - tænker L.B. Mathiesen måske
feb 2011
Man kan kun håbe alle mine dystre tanker om det regime kommer til skamme .... alternativt de får så indenrigspolitisk travlt at de ikke når at skade så meget som man kan frygte ..
Nu er der tilsyneladende våbenhvile i Gaza ... lad os håbe det holder ...
jun 2011
Lige kort ift brezza, Isabelle: den proces med at koge og fylde på laver man jo kun når man fylder maskinen. Resten af dagen er det ét tryk, så jeg vil nu tænke at den gør livet enormt meget nemmere. Især rejseudgaven.
feb 2011
feb 2011
okt 2023
He he - fordi dette efterfølges af argumenter fra din side, A-S
Sagt med andre ord: "Jeg synes i dén grad, at hele den her amme/mælke-debat bør stoppes" - når jeg lige har fået det sidste ord
Voila, A-S. Det fik du
feb 2011
Mark Zuckerberg, direktør for Meta, der er moderselskabet for blandt andet Facebook, Instagram og WhatsApp.
Jeff Bezos, tidligere direktør for internethandelsvirksomheden Amazon.
Tim Cook, administrerende direktør i IT-virksomheden Apple.
Shou Zi Chew, administrerende direktør for det sociale netværk TikTok.
Sundar Pichai, administrerende direktør for software- og IT-virksomheden Google.
charmerende mand, næe livsfarlig er min opfattelse, en mand hvis penge kan understøtte en højredrejning i Europa ...
https://www.bt.dk/udland/elon-musk-det-vil-foere-til-europas-endeligt
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/ber%C3%B8mt-tv-v%C3%A6rt-trump-vinder-nobels-fredspris-indenfor-to-%C3%A5r/ar-AA1xswT0?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=a8f5b7a0942d4aec950c85fd87aef2ee&ei=49
feb 2011
feb 2011
jun 2011
Men ja klart, jeg synes da ikke debatten behøver fortsætte, det er jo tydeligt at parterne dels ikke bliver enige og dels faktisk slet ikke forstår hinanden. Og hvad er så pointen ved at fortsætte.
Hanne: Musk er da super ligeglad med bæredygtighed. Han købte Tesla fordi han kunne se en god forretning, han har levet stort på at have et grønt image, men som med alle mulige andre rige techfolk så er han i sidste ende kun interesseret i egne fordele. Som jeg ser det i hvert fald:)
feb 2011
jeg kan ikke forstå at han siger USA image ud i verden skal bygges op så de respekteres som det , i hans ord overland/overmennesker amerikanerne er ... det er jo netop det at de er blevet fordi de ikke svigtede verden efter 2. verdens krig ... selvhævdelse og egoisme skaber sgu da ikke respekt .. '
Hold kæft man må håbe manden er en stor varmluft ballon ... og det hele fiser ud ..
okt 2023
okt 2023
»Jeg vil gerne fortælle danskerne, at Donald Trump mest af alt er en vind, der rusker i trætoppene, og det kan ske, at der falder nogle grene ned, men de fleste grene bliver siddende. Skoven er intakt«.
okt 2023
Egentlig skulle den være standset, inden han blev taget i ed - har han selv udtalt.
feb 2011
Men dekreter om udmelding af Paris aftalen, udmelding af WHO, gang i drill drill drill, stop for tilskud til el-ladestandere, dekreter der fjerner udlægningen af havbund til havvindmøller, og Musk har lavet en hilsen som afslutning på en tale der skaber minder om Hitler ..
feb 2011
Hun sagde " Når skidtfolk kommer til ære " ..... sådan tænker jeg om TR´s opførsel, han er kommet i et samfundslag/embede hvor normer for fx kommunikation og ordbrug er helt anderledes end det han har været vant til i store dele af sit liv ..
feb 2011
Jeg læste forleden, har desværre ikke kunnet finde det, en professor i statskundskab der udtalte " Trump mangler ethvert demokratisk DNA i sin krop"
okt 2023
"Når skidt kommer til ære, og stodder til mønt, da går svinene i laksko"
feb 2011
Når klovnen flytter på slottet bliver han ikke konge, slottet bliver et cirkus ..
feb 2011
Et republikansk kongresmedlem har foreslået en ændring, som vil gøre det muligt for Donald Trump at sidde i en tredje præsidentperiode.
Det skriver BBC.
Det er Andy Ogles - som er en republikaner fra Tennessee - der har fremsat beslutningsforslaget om at ændre det 22. tillæg i forfatningen, som i øjeblikket forbyder nogen at sidde i mere end to perioder som præsident.
I forslaget lægger Andy Ogles op til, at man må sidde i tre perioder i alt, så længe kun to af dem er i træk.
Det vil i så fald kunne være gældende for netop Donald Trump, der første gang var præsident fra 2017 til 2021, hvor han blev afløst af Joe Biden, som han selv igen afløste i mandags, hvor Trump blev taget i ed som præsident til sin anden periode.
- Denne ændring vil give præsident Trump mulighed for at sidde i tre perioder og sikre, at vi kan opretholde det dristige lederskab, som vores nation så desperat har brug for, siger Andy Ogles ifølge BBC om sit forslag.
Mediet bemærker dog, at det vil være ekstremt vanskeligt at ændre forfatningen, da det kræver støtte fra to tredjedele af Repræsentanternes Hus og Senatet.
Det eneste jeg kan være imponeret over ved manden er han må have en enorm energi af en 77 årig, man ser ham jo nærmest på benene fra morgen til ud på natten ...
Læste et sted at nogle mener Musk har Aspergers ... jeg kender ikke diagnosen men er den ikke indenfor autisme spekteret ?
okt 2023
feb 2011
Det vil være en sej og nok ikke billig proces, men det vil det også at blive i et afhængighedsforhold med et land der har valgt en flok idioter til at styre det, og på sige i mange år frem vil det kun blive en fordel ..
Som en analytiker skrev om TR at det han har gang i viser at selv en forretningsmand ikke nødvendigvis er økonomisk klog .. det kan koste USA i den grad på den lange bane ..
Og J D Vance om at Europa/DK ikke er en god allieret, nåe nej hvad med Afghanistan hvor man i mange år var med på straffe aktion for 9/11 ...
jeg er så sikker som amen i kirken på at ville verden omkring stå sammen og finde hinanden så vil taberen hedde USA ..
tænk sig en Musk der sagsøger firmaer fordi de ikke vil reklamere på hans medie X ..., det er jo grotesk man overhovedet tænker sådan ...
feb 2011
Han hygger sig ..
feb 2011
okt 2023
feb 2011
jeg tror egentlig ikke han vil starte krig ... han tror simpelthen bare som enhver anden med en diagnose at USA er størst og at deres ord er lov ... og verden da bare retter ind fordi de vil det på en bestemt måde ...
DESVÆRRE bekræfter fx Mexico og Canada´s aftaler at bølle metoder hjælper og er vejen frem ... IMO er modstand og finde andre veje udenom USA det eneste at gøre ... som med hunde og børn man belønner ikke dårlig opførsel for så griber det om sig ..
Hørte i går nogle fra DA at kom den told så kunne en løsning være at lave virksomhederne derovre NEJ NEJ og atter NEJ ... de skal da ikke have arbejdspladserne ud af det ..... så nå vi nedscalere en tid og finde andre markeder der har respekt for etik og moral i gensidige aftaler ..
jun 2007
Jeg tror egentlig at Tro kandiderer til en plads i Luksusfælden
feb 2011
jeg håber sgutte han kan fortsætte i det tempo i 3½ år, man bliver helt træt .... alle/mange sidder jo og griner af manden og kniber sig i armen for hvad der kommer ud af hans mund, men problemet er jo at det ikke er sjovt men tragisk og farligt da manden har mandaterne og pengene bag sig ...
jun 2007
feb 2011
okt 2023
feb 2011
Hvor er det ULÆKKERT hvad tech folkene gør for TR, de begrundelser kan næppe være opstået lige nu, så hvorfor nu :
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/google-fjerner-maerkedage-minoriteter-fra-sin-kalender
"Spændende" hvad der sker i Gaza på lørdag
feb 2011
feb 2011
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/forsvarsekspert-f%C3%B8r-forhandlinger-frygter-at-aftale-er-p%C3%A5-plads/ar-AA1zg8MH?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=d0276a9618054c0891869efb5a6fbd5e&ei=178
feb 2011
okt 2023
feb 2011
Hvis det bliver fremtiden så ser Europa imo ind i en krig ... når Rusland har sundet sig så er de Baltiskelande og dele af Østeuropa da lækkerbidskener ... man kan håbe Putin dør og der kommer et internt oprør, men som det ser ud kommer Putin styrket ud af denne konflikt så at russerne skulle ønske en anden vej i fremtiden er nok ikke realistisk ..
feb 2011
Tænk hvis det egentlig er det der sker . At Putin og Tr sidder og deler mlm sig og lover ikke at blande sig på tværs ...
Det er lige før mit pacifistiske hjerte tænker at en Europa Hær er på sin plads
okt 2023
feb 2011
okt 2023
feb 2011
Man kan jo sagtens sige bare de næste 3½ år kunne flyve afsted, og Putin dø, men ingen ved jo hvad der kommer efter ...
feb 2011
feb 2011
feb 2011
feb 2011
Slik mig et vist sted eller rend mig det samme sted er TR logik
okt 2023
Læs indlæggene i rækkefølgen #157, #156; #158
feb 2011
feb 2011
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.519
Nu er der formentlig kun ganske få, der tør protestere mod noget som helst, hvis de da overhovedet har lyst til det, det ved vi jo ikke med sikkerhed. I øjeblikket er det mit indtryk, at nogle synes, han er pragtfuld, uanset hvad han gør, og at andre dukker sig og håber på, at det går over, uden at de skal risikere deres plads i politik og deres gode indtægt. Det kan vel ikke være det helt store chok, at de har fået Musk med i købet, når man tænker på hans opførsel og Trumps begejstring i den sidste del af valgkampen.
Hvis noget overhovedet skulle gøre indtryk på Trump, så skulle der være et massivt pres fra baglandet, og ikke bare nogle få reelle/modige her og der. Og selv med et massivt pres fra baglandet, er det ikke sikkert, at det ville ændre noget. Han har magten, og det ved han.
Han behøver ikke engang tage hensyn til at skulle genvælges. Som det er nu kan han ikke stille op igen i forhold til forfatningen, men han kan måske lave en Putin, så han kan sidde uendeligt. Hvem ved ?
Men jeg er fuldstændig enig. Tænk at et mangeårigt demokrati, som mange har set op til, så hurtigt har kunne ændre sig til, det vi ser i øjeblikket. Trist og uhyggeligt.
feb 2011
det er helt uforståeligt .. hvis jeg skal synes noget positivt, og det er så nok på en måde for sent, så er det at Europa skal stå sammen og skal kunne klare sige selv (sammen), det skulle vi have gjort for mange år siden .. nu er jeg bange for der er mange lande der har enten højredrejning, eller russerdrejning, og så kan vi måske ikke alligevel blive stærke nok ...
maj 2008
Jeg har altid synes, at Trump var forfærdelig. Jeg kan ikke lide bøller, men desværre er der jo folk, der ser op til dem, der har magt eller penge eller begge dele, uanset hvordan de har opnået det, og hvordan de opfører sig.
Jeg havde forventet, at han ville blive præsident igen, men selv med mit dårlige indtryk af manden, er jeg chokeret over, hvordan han og hans folk har opført sig efter, han tiltrådte igen.
Jeg håber, at Europa kan finde sammen om at styrke et fælles forsvar, men det er jo så mange forskellige lande med hver deres egne problemer og holdninger, så det bliver svært. At der så samtidig er tidsmæssigt pres på, gør det ikke nemmere.
Og ja, måske skulle der have været gjort mere tidligere for at forbedre Europas samlede forsvar, men det er jo en så stor udfordring, at det ikke undrer mig, at der skal en så stor trussel til, før der virkelig sker noget. Hvis der altså gør.
feb 2011
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/tidligere-sovjetspion-trump-blev-rekrutteret-og-havde-kodenavn/ar-AA1zGopA?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=1e4086cc89944eeaa1a02c6bdf14b11b&ei=9
maj 2008
feb 2011
Musk´s tale er jo decideret dum, ikke-udannet og bonderøvs-agtig ...
feb 2011
Når jeg talte grimt som teenager sagde min mor " du taler som en havnearbejder" det vi er vidne til i mødet med Zelenski er under det laveste jeg har oplevet i min 64.5 årige liv..
Tænk sig nogen amerikanere kan hylde det ..
maj 2008
Jeg er også chokeret, og måske endnu mere over Vance. Hold da op, hvor er han utiltalende at høre på.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.360
Jeg fatter det simpelthen ikke ;(
feb 2011
feb 2011
hvor ville det være skønt hvis de civiliserede lande i Europa, evt med hjælp fra andre fornuftige som Canada bare gav USA fingeren og vi kunne handle med hinanden og klare os selv ...
feb 2011
han skal passe på ikke at mane sig op i et hjørne og sætte at den støtte han har nu på spil ..
maj 2009
feb 2011
var det muligt at smide russere ud og tilbage, så ja gerne støtte til det, men det er det næppe, derfor må man for alles økonomi og ikke mindst antallet af menneskeliv søge fred og derefter genopbygning ... en varig fred kan ingen forudsige uanset aftaler ... ingen kender verden om 2-10-20--30 år ...
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.360
Grænsen skal tilbage på plads! Der skal IKKE være noget at vinde ved at angribe andre lande!
okt 2023
feb 2011
Zelen har jo selv udtalt at han godt ved der ikke kommer fred uden afgivelse af land ... det er jo ikke hans stopklods, men de manglende sikkerhedsgarantier .
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/hackergruppen-anonymous-advarer-elon-musk-de-holder-%C3%B8je-med-ham/ar-AA1AkcWr?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=0b873e0ebad3449c9c61a440aec0b951&ei=86
feb 2011
maj 2009
Hvis de var normale ville de ikke få børn med den idiot.
Og de kan da hellere ikke være normale når de døber deres søn X-Æ-A-12
feb 2011
men nogen er trods alt kommet til inden han kammende over fra genial til gal .
maj 2009
Og hvis han går med til det, så er det vel bare for at han så får tid til at forberede nye svinestreger mod Ukraine.
Men godt, at USA igen har genoptaget hjælpen til Ukraine.
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/ukraine-st%C3%B8tter-amerikansk-forslag-om-v%C3%A5benhvile/ar-AA1AItD2?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=f782431951914eb1a76ba242555e5720&ei=31
okt 2023
Jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvem af Trump og Putin der er mest usympatisk.
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/tre-vanvittige-krav-fra-putin-derfor-stopper-krigen-ikke-i-morgen/ar-AA1AKGLc?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=e41c858a9ea340efaf57b892e9138726&ei=11
feb 2011
det jo vanvittigt, I må ikke få hjælp, og I skal ikke kunne forsvare jer selv ...
det med de annekterede områder havde jeg forventet, og mener også Zelen selv har sagt han godt ved de kommer til at afgive nogle områder ..
okt 2023
Trump går i Hitlers fodspor mht minoriteter og nutidig bogafbrænding. Han vil have slettet historisk materiale, der handler om diversitet, inklusion og minoriteters ligeret. 26.000 billeder skulle være udvalgt fra militærets arkiv for at blive slettet. Fx er der et billede af et fly med navnet "Enola Gay". Ud med det - p.gr.af "Gay" i navnet
Det er uhyggeligt, at amerikanerne ser ud til at acceptere at blive regeret af en uligevægtig despot. Jeg troede naivt, at vi var allierede med et demokratisksindet land
feb 2011
Han bruger nu nogle "sjove" udtryk , forleden havde han sagt noget a la at det ikke var ok at amerikanerne ikke køber Tesla, a la det nærmest var ulovligt at vælge den fra .. man må vel selv bestemme, samt når der truer regression så har flere jo ikke råd..
AP havde også været til et pressemæde med en kvinde fra administrationen, hun talte om toldsatser og hvor fantastisk det var, hvorefter en fra AP spurgte om hun godt var klar over at det jo blev forbrugerne der endte med at betale (eller noget i den retning) hvorefter hun blev sur og sagde han ikke skulle belære hende om økonomi og at hun fortrød at hun havde ladet AP stille spørgsmål ...
okt 2023
Trump kommer nok til at give Mexico og Canada skylden for stigende priser - samt Europa og Kina
feb 2011
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/putin-afviser-v%C3%A5benhvile-kr%C3%A6ver-ukrainsk-overgivelse/ar-AA1AUBKR?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=ae9b9dd97cce46af82a0706e3b16deb6&ei=15
okt 2023
"Trump kalder Putins forbeholdne støtte til våbenhvile »lovende«"
okt 2023
Vil USA give Grønland de omkring 4 milliarder årligt, som Danmark giver?
Vil USA sikre specialistbehandling på sygehuse, hvis Grønlands egne ikke har mulighed for at give dette - ligesom Danmark gør i dag?
Vil USA give gratis videregående uddannelser og SU til grønlændere, som Danmark gør i dag?
Eller regner de Trump-glade grønlændere med, at USA's udvinding af mineraler vil give så store indtægter, at de ikke behøver mere støtte?
Jeg kan sagtens forstå, at mange grønlændere ønsker selvstændighed, men det kan blive blive dyrt - rigtig dyrt
feb 2011
Jeg fatter HAT, alle har jo sagt at øget samarbejde og øget amerikansk tilstedeværelse er ok .. de har selv skalleret deres tilstedeværelse ned deroppe ..
Jeg tænker nogen gange at 1) Pressens fokus har talt det op i en vigtighed det slet ikke havde fra starten.. b) havde man mødt det med nogenlunde stilhed så havde det slet ikke udviklet sig, men var måske fesen af ..
Prøv at se hans udtalelser om Panama kanalen, det virker ikke til at pressen fokuserer så meget på det længere, og han nævner det så at sige ikke ..
Mander er jo en opmærksomheds-elskende person, så der hvor han kan få en reaktion der bliver han hængende, og det må man desværre sige han får omkring Grønland ..
Tænker tavshed fra DK kunne have været guld ..
okt 2023
feb 2011
"Elon Musk reagerer: 'Venstrefløjens store svindelnummer er korruption af retsvæsenet'
Del:
Natten til onsdag dansk tid stod det klart, at den kandidat, som rigmanden Elon Musk og præsident Donald Trump støttede til højesteretsvalget i delstaten Wisconsin, tabte til den kandidat, som demokraterne har støttet.
Indtil videre har Trump ikke selv reageret på det - og længe var der også stilhed fra Musk.
Men nu har han skrevet en kort sætning på det sociale medie X, som formodes at være en hentydning til resultatet:
- Venstrefløjens store svindelnummer er korruption af retsvæsenet, lyder det.
Under valgkampen har Elon Musk via sin politiske fond, America Pac, støttet den konservative kandidat Brad Schimel til pladsen i delstatens højesteret.
Han har også tilbudt 100 dollar - 689 kroner - til borgere i delstaten, som skrev under på en underskriftsindsamling mod det, Musk betegner som 'aktivistiske dommere'.
Underskiftsindsamlingen opstod, efter dommere flere gange blokerede for Trumps politik, fordi den ifølge domstolene er gået længere, end forfatningen tillader."
okt 2023
Jeg håber, at den danske regering også rammes af fornuft, når det gælder den 28-årige kvinde, der har boet i Danmark siden hun var 9, men nu trues af udvisning, fordi hun sidste år udtrykte en vis forståelse for palæstinensiske terrorister på FB. Her til lands er det kun tilladt ikke etniske danskere at udtrykke forståelse for israelske terrorister
feb 2011
Jeg fatter ikke de europæiske ledere ... de kunne jo prøve at sluge deres traditionelle opfattelse og så satse på at med øget samarbejde og handel med Kina, mod USA så kunne man måske med den gulerod påvirke Kina. både mht Rusland, men også med forbedring af diverse forhold i Kina med tiden .. nogle gange er guleroden altså den kloge vej ...
okt 2023
Jeg læser en artikel om bandekultur i Sverige:
"Kulturen hyldes af indflydelsesrige svenske rappere, som synger om våben, vold, kokain, piller, status, og om at hade andre eller dræbe nogen. Den svenske rapper Yasin, som har millionvis af afspilninger i Sverige, er tidligere dømt for grov våbenrelateret kriminalitet og forsøg på kidnapning af rapperrivalen Einár, som senere i 2021 blev skudt og dræbt i Stockholm. Yasin vandt to priser ved uddelingen af P3 Guld i Sverige i 2021, som han ikke kunne modtage, fordi han sad varetægtsfængslet i den sag."
HVORFOR vinder en kriminel, der synger om had, vold, drab mv. PRISER i Sverige?
Hvad sker der i hovedet på de svenskere, der stemmer på den slags? Hvilket signal sender man til børn og unge, når man hylder en kriminel idiot, der hylder afskyelig adfærd og gør den sej og eftertragtelsesværdig?
Nåh ja - det er jo kulturberigelse, humanisme og åbenhed
feb 2011
der er så meget man ikke forstår tænker jeg ofte ..
Trump retorik er jo mildt sagt ikke diplomatisk .. men for en gangs skyld "elsker" jeg den, det han har sagt om Putin ... gad vide hvad det fører med sig
feb 2011
feb 2011
okt 2023
I Gaza spiser hundene af ligene på gaderne.
I Gaza skyder israelske soldater på mennesker, der står i kø for at få nødhjælp.
I Gaza er der ingen steder at flygte hen.
- Og vi er tavse vidner til et folkemord. 50-60.000 palæstinensere er slået ihjel siden 23 indtil videre, og vi har været tavse vidner til ulovlige bosættelser og tyveri af andre menneskers land siden 1948.
Indimellem synes jeg det er svært bare at nyde mine privilegier
feb 2011
Forleden udtalte LLR at nu måtte krigen stoppe i Gaza, sammen 24 andre lande, FIREOGTYVE, ud af hvor mange lande er der i verden ...
MEN, og det men skal ikke læses forkert .... Hamas tager og befolkningen i Gaza som gidsler ..
feb 2011
feb 2011
ja ingen skal kunne annektere et andet lands områder og så "få" dem .... men det synes at alle er enige om at krigen vil vare i en uendelighed og det er hver dag døden for mange, både soldater og civile, og det er ikke muligt at få normale liv og genopbygning i gang så længe alle ressourcer, mennesker som økonomiske går til dette spild ..
så måske er det nu sætningen "Vil du have ret, eller fred" skal prøves af ..
Så ved jeg godt Putiin måske samler kræfter til at gå i gang igen, måske i de Baltiske lande, MEN Europa vinder også tid ... og Putin og hans gamle mænd på sidelinien lever ikke evigt ..
okt 2023
Europa er kørt helt ud på et sidespor.
Stakkels Ukraine
feb 2011
okt 2023
Det går godt nok stærkt pt. Gad vide, hvor det ender.
feb 2011
Men selvfølgelig kan man sige at Putin havde nok håbet at Tr ville vende Europa ryggen med hans stærke og noget konfrontatorisk retorik ... dette har han så ikke gjort og det skyldes imo nok for en stor del (efter medie-børsen) Macon, Meloni, den finske leder og ja siges der Melanie ...
Jeg håber så snart han tager fat i sin israelske pendant ...
okt 2023
feb 2011
okt 2023
https://www.youtube.com/shorts/Vdb-OW4r8QI
feb 2011
maj 2008
feb 2011
okt 2023
- ligesom de danske politikere ikke syntes, det var deres opgave at blande sig, da Tyskland gik i gang med at udrydde jøderne.
feb 2011
Som jeg talte med en om, man må jo, trods ens holdning til Trump give ham credit for hvad han opnår, hans facon er jo selvsagt ikke en man ellers ser hos verdens ledere, men frisk er den da indimellem, og ingen andre han nok kunnet stille Netanyahu stolen for døren på den måde, eller fået den arabiske verden til at gøre det samme hos Hamas.. om det holder må tiden vise...
Så kan man jo håbe han gør det samme hos Putin, og ja det bliver med afgivelse af land i Ukraine, og usmageligt er det, men måske man må sige "Vil du have fred, eller vil du have ret" og kan man så undgå en klausul om at Ukraine IKKE med tiden kan blive Nato medlem så er det måske den vej man skal gå ..
MINK ... føj hvor jeh hader når folk bliver begærlige ... den udmålings måde der er brugt til de erstatninger er ulækker ... nogle af pengene er så gået til Venstre som betaling for at holde hånden over Mette´s dumhed/fejl der skete i farten..
Jeg mener stadig ikke andre havde fået os igennem Corana så godt som hun gjorde ... men stå dog ved det der skete og få de SMS´er frem ... jeg gider sgutte vi skal blive sådan en bananstat med flere skjulte ting i det off system ...
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 938
Hvad der efterfølgende skete fulgte jeg desværre ikke med i, om det var fordi han tabte sidste valg og Biden blev præsident, at det løb ud i sandet?
Men noget af en bedrift under alle omstændigheder.
okt 2023
Mht minkavlerne var de usympatiske før corona - og usympatiske efter
feb 2011
ja de er og var usympatiske ... nu også grådige ...
feb 2011
Den fredsaftale skriger, at kommer der ikke en anden fornuft på posten når Putin forhåbentlig snart dør, så er krig videre ud i Europa nærmest uundgåelig ...
okt 2023
Krig i Europa tror jeg ikke er forestående. Vi bøjer nakken for Putin og Trump
feb 2011
Jeg tænker ikke nødvendigvis nært forestående, alt efter hvad nært er ... men når russerne med et stærkt svækket militær i Ukraine bare næste gang, når de lige har samlet kræfter, kan tromle igennem og til Polen så kan alt ske ... nær fremtid er for mig i relation til Europæisk storkrig er alt fra 0-15/20 år --
Det er ikke længe siden TR udtrykte skepsis over Putin og skuffelse, og nu er der total knæfald
feb 2011
Det er bare ikke ok ... så må man se på en lovgivning der laver en formel efter hvilken man sætter fortjeneste ifht til råvareprisen og andre reelle udgifter, men hvor prisen på varer kan gå lige så vel ned som op ...
og ja ellers er jeg enig i kritikken i hvorfor skal afgiften på usunde ting ned istedet for hvis der er penge til det så at sætte moms ned på sunde ting som frugt, grønt, fuldkorn og magre kødprodukter ..
okt 2023
feb 2011
okt 2023
feb 2011
der er nok nogen der kan regne noget ud således at når en pris stiger grundet øgede råvarepriser, så skal den stige og falde ihenhold til disse råvare priser ..
der er simpelthen sådan en grådighed visse steder i erhvervslivet ... jeg kan det ikke
feb 2011
det er fandme noget svineri :
https://ekstrabladet.dk/penge/trods-saenket-elafgift-tusindvis-af-kunder-snydes-for-rabat/11026194
dvs at de penge staten ikke får ind i el-afgift og som kunne være brugt til sundhed, uddannelse og velfærd de ender istedet hos diverse i forvejen velbjærgede store aktionærer, til løn- og bonus stigninger på direktionsgangene osv ... de kommer ikke rent til at være besparelse ude i de pressede husholdninger eller i det hele taget bare hos den menige dansker..
jeg er 100% for at der skal mindre moms på sunde fødevarer, og at el-afgiften kommer ned (det er en EU harmonisering) .. MEN det skal komme forbrugerne tilgode, for ellers betaler den almen dansker 2 gange, først på prisen der så ikke falder og derefter på at de manglende penge i statskassen mangler i velfærdsfinansieringen ..
Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ...